Fretit, vastuullinen kasvattaminen - Sivu 2 (Muut Lemmikit > Yleistä keskustelua muista lemmikeistä)

09.02.2012 23.05
021450861_r
Iisalmi
Wicca, Jetro keskusteli minun kanssani asiasta ja valitettavasti meillä oli tuossa pienoinen ymmärryskatkos, en osannut selittää asiaa tarpeeksi selvästi. Tarkoitin siis että Jetrolla ja Rötköllä voi suvussa olla taustalla noita riskivärejä, koska pojilta löytyy tuota kaulalappua ja tassuista valkeaa. Ja lukemani sekä kokemani mukaan waardenburg voi myös aiheuttaa käytöshäiriöitä joten tuumasin, että voi tietysti myös olla mahdollista että Rötkön apaattisuus, törmäily ja lievä yksinkertaisuus johtuu suvusta, samoin kuin Jetron käytös. Pahoittelut, etten osaa ilmaista itseäni kunnolla ja Jetrolle anteeksi kun kutsun Rötköä yksinkertaiseksi
http://hillerinvarjossa.blogspot.com/
09.02.2012 23.17
021619724_r
Helsinki
Ahaa, tämä selkis! Tosiaan varmaan kävi "rikkinäinen puhelin"-efekti tässä... Kuulosti jotenkin niin hurjalta, että oli pakko kysyä! :P
09.02.2012 23.18
021450861_r
Iisalmi
Juu, minun moka ja osasyyllisenä tuo Fazerin sininen joka vei suurimman terän huomiostani
09.02.2012 23.30
022459569_r
Wicca kirjoitti:

Nadira, luulenpa että tämmöinen rekisteri on työn alla...! ;)

Mahtavaa, odotamma siis innolla. Tällainen tosiaan olisi hyvä ja varmasti helpottaisi niin kasvatustyötä kuin fretinostajaakin.

Pretty is nice but still it's just pretty. Perfect, my dear, is me.
10.02.2012 11.07
Wicca, ei mitään, en ottanut tekstiäsi saarnana. Tiedän tehneeni tyhmästi ostaessani pimeältä ja varmaan itse läksytän itseäni aiheesta kaikkein eniten.
Olen kyllä tavallaan iloinen, että asia tuli esille. Ei tule sitten ongelmat yllätyksenä ja osaan varautua ja mennä nopeammin lääkärin puheille. Saattaa itseasiassa pidentää poikien elämää tämä tieto, jos tarvitsevat joskus vaikka lääkitystä niin osaan hakea apua nopeampaa ja vähemmistä oireista, kuin jos en tietäisi riskistä. Kasvatukseen en kyllä ole poikia ajatellut käyttää. Mimmosia pentuja noistakin syntyisi, toinen hankala luontoinen ja toinen tyhmä kuin saapas...

Lyyti, pahoittelut etten ymmärtänyt oikein ja sekoitin tällä tavalla.
Mutta tosiaan, allekirjoitan nuo kokemasi käytöshäiriöt ihan totaallisesti, molemmat
pojat tuntuvat passaavan oikein oivasti Waardenburg-käytös muottiin.
Jetro antaa anteeksi Rötkön nimittelyn ja minä olen samaa mieltä kanssasi,
Rötkö on yksinkertainen.
28.02.2012 15.57
022229505_r
Seinäjoki

Itseäni on askarruttanut paljon tämä asia. Todennäköisesti saan joidenkin ihmisten vihat niskoilleni tai jotain muuta vastaavaa, mutta kertokaa te, jotka pimeitä pentuja omistatte, miksi päädyitte pimeään kasvattajaan?

Yleisimpiä syitä kun tuntuvat olevan halpa hinta ja helppo saatavuus, tai sitten fretin "kiva väri", mutta onko kenelläkään oikeasti mitään järkevää syytä sille että miksi on päädytty pimeään kasvattajaan ja sen mukana hyvin todennäköisesti huonosukuiseen frettiin?

Tällä tarkoitan siis esimerkiksi Viron jne. frettitrokareita, suomalaisia ei-liiton hyväksymiä kasvattajia ja eläinkauppoja.

Kodinvaihtajia tämä kysymykseni ei koske.

EDIT// Vähän selkeämmäksi.

Muokattu viimeksi: 29.02.12 14.03
http://tassujentahdissa.blogspot.fi
07.03.2012 21.07
022229505_r
Seinäjoki

Kyllä fretin Suomessa viralliselta kasvattajalta, jos kasvattaja vaan katsoo että on potentiaalisen fretinomistajan oloinen ja jos koti jonne pentu menee, tuntuu lupaavalta loppuelämän kodilta. Suomessa viralliset kasvattajat haluavat kasvattinsa hyvään kotiin eikä niitä kenelle vain "maksavalle asiakkaalle" anneta. Ne jotka ruikuttavat siitä kuinka vaikeaa fretin saaminen viralliselta kasvattajalta on, ovat todennäköisesti vaan sen oloisia että kasvattaja ei sellaiselle ihmiselle halua pentujaan myydä koska eivät katso kyseisten ihmisten olevan hyviä ja vastuuntuntoisia fretinomistajia, jotka antaisivat heidän kasvateilleen varman loppuelämän kodin ja oikeanlaista hoivaa ja ravintoa ja hyvät tilat elää.

07.03.2012 21.09
022229505_r
Seinäjoki

http://tassujentahdissa.blogspot.com/

Tuolla taas syvällisiä pohdintojani, ainakin tulevilta fretinomistajilta olen saanut kiitosta teksteistäni.. :) aina on ihanaa kuulla että minunkin lässytyksestäni on joillekin apua. ;) eli freteistä haaveileville ihmisille hyvää iltalukemista. :)

07.03.2012 23.05
021792077_r

Oman kokemuksen mukaan kasvattajat on helpompi vakuuttaa omista taidoista, kuin muut harrastajat :D. Minut on jo leimattu vastuuntunnottomaksi, kun haluan fretin vinttikoirakotiin, vaikka teen kaikkeni jo etukäteen varmistaakseni koirien turvallisuuden fretille. Itse en siis usko mitenkään, että fretin saaminen kasvattajalta todellisuudessa on vaikeaa. Sen kuvan saa kyllä kasvattajien sivuilta, mikäli ei ole ollut tekemisissä minkään eläinlajin kasvattajien kanssa ennen. Koirapiireissä pyörineelle kasvattajien korkeat kriteerit kodin suhteen ovat tulleet tutuiksi eivätkä kotisivujen "pelottelut" säikäytä pois.

Moni, jolla ei ole kokemusta, voi saada sen kuvan, ettei sitä pentua tule mitenkään saamaan, jos fretti viettää tunninkaan päivässä häkissä, jos sille ei ole omaa huonetta tai jos ei ole kokemusta kymmenestä fretistä ennen sitä ja vähintään professorin tietotasoa.

Juuri tämän takia eläimenottajan on oltava tarpeeksi rohkea lähettääkseen sitä sähköpostia tai soittaakseen. Kasvattajat vastaavat kyllä asiallisesti ja kas kummaa, kun ei se lopulta niin mahdottomia vaadikaan ;). Asiallista hoitoa toki, mutta ei missään tapauksessa mahdottomuuksia.

21.04.2012 18.10
022149609_r
Seinäjoki

Kevät. Aurinko paistaa, kukat alkavat kukkia, tulee lämmin ja diipadaapa. Fretit hoikistuvat kesäkuntoon ja vaihtavat kesäkarvan ylleen, ihanaa aikaa niille jotka odottavat perheenlisäystä näätälaumaansa ja niin edelleen.

Keväällä on kuitenkin myös ikävä varjopuoli, itselläni on tiedossa 5 epävirallista kasvattajaa joille on jo tullut/on tulossa pentuja, pimeiden kasvattajien sekä frettitrokareiden määrä lisääntyy vuosi vuodelta, mikä tarkoittaa myös sitä että kodinvaihtajien määrät ovat nousussa, kesän mittaan ja syksyllä saa taas lukea pilvin pimein myynti-ilmoituksia siitä kuinka perheeseen iskikin "allergia" fretin oltua viikon uudessa kodissa.

Muistutukseksi kaikille, etenkin tuleville näätäharrastajille, tee oikea päätös ja toimi Suomen frettikannan parhaaksi, tue Suomen Frettiliiton hyväksymiä, virallisia kasvattajia.

Muokattu viimeksi: 21.04.12 18.11
12.08.2012 10.32
021792077_r
Karem kirjoitti:

Oman kokemuksen mukaan kasvattajat on helpompi vakuuttaa omista taidoista, kuin muut harrastajat :D. Minut on jo leimattu vastuuntunnottomaksi, kun haluan fretin vinttikoirakotiin, vaikka teen kaikkeni jo etukäteen varmistaakseni koirien turvallisuuden fretille. Itse en siis usko mitenkään, että fretin saaminen kasvattajalta todellisuudessa on vaikeaa. Sen kuvan saa kyllä kasvattajien sivuilta, mikäli ei ole ollut tekemisissä minkään eläinlajin kasvattajien kanssa ennen. Koirapiireissä pyörineelle kasvattajien korkeat kriteerit kodin suhteen ovat tulleet tutuiksi eivätkä kotisivujen "pelottelut" säikäytä pois.

Moni, jolla ei ole kokemusta, voi saada sen kuvan, ettei sitä pentua tule mitenkään saamaan, jos fretti viettää tunninkaan päivässä häkissä, jos sille ei ole omaa huonetta tai jos ei ole kokemusta kymmenestä fretistä ennen sitä ja vähintään professorin tietotasoa.

Juuri tämän takia eläimenottajan on oltava tarpeeksi rohkea lähettääkseen sitä sähköpostia tai soittaakseen. Kasvattajat vastaavat kyllä asiallisesti ja kas kummaa, kun ei se lopulta niin mahdottomia vaadikaan ;). Asiallista hoitoa toki, mutta ei missään tapauksessa mahdottomuuksia.

Huomasinpas joskus kirjoittaneeni tällaisen. Huvittavaa, miten paljon sitä voi sattumusten takia mieli muuttua ihan muutamassa kuukaudessa. No, loppu hyvin kaikki hyvin, toivottavasti. Ymmärrän kuitenkin nykyään paremmin sitä, miksi jotkut jahkautuvat pimeän pennuun ostamaan. Kyseessä kun ei välttämättä aina ole se huono koti vaan joskus myös ihan yksinkertaisesti ja karusti ilmaistuna harrastuspiirien sisäänpäinlämpeävyys. Se ei ole kenellekään oikeutus ostaa pimeää pentua, mutta mikäli asialla on joku asiasta vähänkin tietämättömämpi, sortumisia voi tapahtua. Ja sitten käy juuri, kuten Hatti selittikin; loppujen lopuksi siinä kärsii vain tuleva omistaja. Välillisesti toki myös fretit, koska tukemalla pimeitä kasvattajia tukee myös tulevia pentueita.

Kasvattajan vastuu on näissäkin asioissa korkealla. Hänen on osattava paitsi seuloa pois vääränlaiset harrastajat, myös oltava niin lähestyttävä, että hänelle uskalletaan tulla puhumaan. Toimii sekä freteissä että koirissa. Olen törmännyt nyt pariin otteeseen siihen, että kasvattajalle kysymyksiä ja itsestään tietoja lähettävä ihminen on saanut vastaukseksi uudelle pennunostajalle tarkoitetun lomakkeen ja tiedon siitä, mitä pennut maksavat. Onko tällainen lähestymistapa yleisempääkin?

Usein kasvattajat vetoavat kiireeseen ja moni saa varmasti varsinkin kuumimman pentusesongin aikaan tolkuttomasti viestejä, mutta karsastan itse sitä, ettei pennunostajaa käsitellä yksilönä. Lomake on toki kätevä väline, mutta paremman kuvan ihmisestä saanee kuitenkin keskustelemalla hänen kanssaan. Siinä samalla tulevat helpommin esille myös mahdolliset ristiriitatilanteet ja kasvattaja voi puuttua niihin heti.

Mitä mieltä olette lomakkeista? Tiedän koirapuolella ainakin yhden kasvattajan, joka pyytää täyttämään lomakkeen, ja hänen kohdallaan keino on kuulemma toiminut aivan erinomaisesti. Suurin osa kertoo vain, mitä haluaa ostajasta tietää ja selvittää loput asiat joko puhelimitse tai sähköpostitse ennen varauspäätöksen tekemistä. Tämä vie enemmän aikaa, mutta se antaa pennunostajalle mahdollisuuden kertoa itsestään oman valintansa mukaan, muottiin tunkematta. Toki ainakin oman käsitykseni mukaan uuden pennunostajan lomake on melko laaja, mutta se on kuitenkin lomake. Uskon, että ihminen antaa itsestään aina todenmukaisemman kuvan saadessaan kertoa vapaasti itsestään.

Itse suosin siis vapaata "hakemusta", nimenomaan koska ajattelen sen kertovan loppujen lopuksi enemmän. Kasvattajan valintaan sillä nyt ei ole väliä, saako täytettäväkseen lomakkeen vai halutaanko vapaa hakemus. Lähinnä kuulisin mielelläni kokemuksia siitä, mitä kasvattajat (tai kasvattajaksi haluavat) itse käyttävät ja miksi he ovat päätyneet siihen ratkaisuun.

Muokattu viimeksi: 12.08.12 11.47
12.08.2012 12.49
022229505_r
Seinäjoki

Kyllä tuo pennunostajan kyselylomake on ihan yleinen käytäntö joka on kaikilla virallisilla kasvattajilla käytössä. Se on eräänlainen "esikatsaus" pennunkyselijöistä, sen avulla on helppo karsia heti pois ei-niin-hyvät kotiehdokkaat ja toisaalta taas se pakottaa pennunkyselijän ottamaan asioista selvää, sillä lomakkeessa kysellään tosi paljon ihan perusjutuista jotka jokaisen fretinomistajan tulisi tietää, sekä tietenkin pennunkyselijästä, että millaisissa oloissa fretti tulisi elämään (millainen asunto on) jne. Omasta mielestäni käytäntö on todella hyvä.

12.08.2012 14.43
022334047_r
Helsinki
Olen itse myöskin sitä mieltä, että tuo kyselylomake on erinomainen käytäntö eikä siinä ole mitään vikaa. Tokihan pennunkyselijä ensin kertoo itsestään vapaamuotoisesti johon saa vastauksen mukana lomakkeen, itse kirjoitin ainakin heti ensimmäiseen viestiin kasvattajalle todella kattavasti itsestäni. Mielestäni tuolloisessa lomakkeessa olisi vieläpä pitänyt olla "vaikeampia" kysymyksiä siitä, mitä tietää freteistä. Kasvattaja sanoi minun olevan ensimmäinen joka on noin sanonut kun useammin tulee vastaan ihmisiä jotka eivät millään haluaisi täyttää lomaketta vaan mielyummin jättävät pennun hankkimatta. Ja saahan lomakkeessa kysyttävien tietojen lisäksi kertoa itsestään vapaasti mitä haluaa. Kyllähän niissä lomakkeissa yleensä aina on jonkinlainen 'muuta'- kohta jota itse ainakin käytän hyväksi. Jos ei ole, voi asian jonka haluaa kertoa, mahduttaa jonnekkin mukaan vaikka menisikin ohi aiheen. Ja kyselylomakkeesta huolimatta ovat kasvattajat käsitelleet minua ihan yksilönä, eihän tuo prosessi ole pelkkä lomakkeen täyttö ja siinä se! Viittasin tässä myös kasvattajaan jonka metodeista Karem puhui, ja hän juuri onkin minuun ollut kaikkein eniten yhteydessä. En nyt pääse vanhoja sähköpostejani puhelimella penkomaan mutta sieltä löytyy useampia pitkiä viestejä kasvattajalle ja kasvattajalta minulle. Kyllä minua ainakin on kohdeltu yksilönä ja oltu todella hyvin yhteydessä. Toki en edes odota nyt kiireisimpien aikojen keskellä saavani viesteihini kasvattajalta vastausta parin viikon sisällä. Tätä ennen kannattaa olla kasvattajiin yhteydessä kun heilläkin on aikaa enemmän. Kyllä minulla on kasvattajien kanssa sujunut yhteydenpito todella hyvin tammikuusta sanoisinko heinäkuuhun, ja muutenkin kun ei heti odota saavansa vastausta. Itse en sitä ymmärrä, miksi joku tuollaisten asioiden takia kääntyy pimeiden kasvattajien puoleen, toki tietämättömämpi voi mutten silti sitäkään ymmärrä. Olisiko silloin kenties juuri tuo tietämättömyys syynä siihen ettei viralliselta kasvattajalta frettiä saa.. Saattoi mennä välillä hieman ohi aiheen mutta hitsi kun on kivaa kun vihdoinkin puhelimellani pystyy tänne kirjoittamaan! ;)
Frettimäistä menoa osoitteessa www.taskuvarkaani.blogspot.com
12.08.2012 14.45
022334047_r
Helsinki
Pahoittelen ylemmän viestin epäselkeyttä, näköjään puhelimella kirjoittaessa ei voi käyttää enteriä vaikka yritinkin..
Frettimäistä menoa osoitteessa www.taskuvarkaani.blogspot.com
12.08.2012 18.38

Lueskelin näitä nyt ihan mielenkiinnosta, ja koska sain kehotuksen seurata myös tätä keskustelua (;

Mahdottoman paljon sain taas tietoa näistä väreistä ja niiden vaikutuksista. Nyt varmistui myös se, etten taatusti osta pimeältä kasvattajalta. Ennemmin olen sitten vaikka kokonaan ilman frettiä. Ja innolla odottelen, jos Suomeen saataisiin freteistä se rekisteri. Todella mukava olisi lueskella ja sitten saisi myös tietää jos fretin suvussa on mahdollisesti vaikka jotain periytyvää tautia tai vastaavaa.

Life's Short Eat Cookies
12.08.2012 19.43
021792077_r

Mojito; puhuin yleisesti kasvattajien käytännöistä. En siis nyt kohdistanut kritiikkinä kenellekään, lähinnä tosiaan halusin keskustelua tästä lomakkeesta, sen tarkoituksesta ja siitä, miksi sitä käytetään. Se kun tosiaan on koirapuolella pentuja hankkineelle uusi juttu; koirapuolella ei tosiaan tuon yhden tietämäni lisäksi paljoa lomakkeita käytellä. En ota kantaa siihen, onko lomake hyvä vai huono juttu, se on vain mielenkiintoinen juttu :D

12.08.2012 20.53
022229505_r
Seinäjoki
Hohhoijakaa. Meidän naapurikunnassa (n. 20min matka täältä) näkyisi olevan yksi puskakasvattaja. Kauppaa pentuja rekkaamattomina ja siruttamattomina, hinta 400e/pentu. Mistäköhän näitä oikein sikiää.
12.08.2012 20.58
021450861_r
Iisalmi

Lomake on minusta hyvä juttu. Kasvattajat tosiaan saavat aivan älyttömästi postia kaikenmaailman ihmisiltä ja kun läväyttää heti sen lomakkeen eteen, saa helposti karsittua pois huonoja kotiehdokkaita. Toki on aina hyvä, että kirjoittaa siihen ensimmäiseen postiin jo kattavasti tietoa itsestään ja suunnitelmistaan. Aikoinaan kirjoitin Peikon kasvattajalle kilometrin pituisen s-postin, sain paluupostissa kyselylomakkeen, jonka sitten huolellisesti täytin. Tämän jälkeen kävimme kyllä paljonkin keskustelua s-postin välityksellä, ei homma jäänyt vain lomakkeeseen. Aikanaan sitten sain varmistuksen, että Peikko meille muuttaa.

Tulevaisuudessa, jos ja kun haen kasvattajanimeä ja alan kasvattamaan, otan itsekin lomakkeen varmasti käyttöön. Omanlaisena, omilla kysymyksillä.

02.09.2012 00.25
021947107_r
Noormarkku

Kasvattajana kertoisin, että itse otin lomakkeen käyttöön sen vuoksi, että sillä saan helpoiten jonkunlaista kuvaa ihmisen tieto-taitotasosta, elämäntilanteesta sekä siitä millaista pentua ja kasvattajaa hän etsii. Vapaamuotoinen kirjoitus itseasiassa olisi mielestäni vielä enemmän kertova, mutta kun oman kokemuksen mukaan suurin osa ihmisistä ei osaa/haluaa kertoa vapaamuotoisesti niin paljon itsestään. Luulen, että suurin osa vastaa mielummin lomakkeeseen kuin pohdiskelee mitä kaikkea pitäisi runoilla hakemukseen. En usko, että kenelläkään kasvattajalla on mitään sitä vastaan, että lähestytään kattavalla vapaamuotoisella tekstillä. :)

------------------

Onnenkäpälä on kasvattajanimi joka on ihmisillä joilla on myös eläinkauppa. He kasvattavat paitsi frettejä myös muutamaa koirarotua, monenlaisia jyrsijöitä ja muistaakseni joskus myös viiriäisiä. Eli vipinää riittää.

02.09.2012 10.35
020205811_r
Vantaa

Mulla on myös tuo lomake käytössä ja olen hyväksi havainnut juuri noista syistä mitä Maikki kertoi. Ja valitettavasti 95% pentukyselyistä on; onko pentuja, paljo maksaa, koska saa tulla hakemaan. Joten heille yleensä vastaan lomakkeentäyttöpyynnöllä. Jos taas pentukyselijä kertoo viestissä itsestään, frettitiedoistaan, kodista ym, vastaan mielelläni myös itse pitkällä viestillä. Lomake myös auttaa minua muistamaan ne hyvät kodit kymmenien kyselijöiden joukosta :)

10.09.2012 07.27
Maikki kirjoitti:

Kasvattajana kertoisin, että itse otin lomakkeen käyttöön sen vuoksi, että sillä saan helpoiten jonkunlaista kuvaa ihmisen tieto-taitotasosta, elämäntilanteesta sekä siitä millaista pentua ja kasvattajaa hän etsii. Vapaamuotoinen kirjoitus itseasiassa olisi mielestäni vielä enemmän kertova, mutta kun oman kokemuksen mukaan suurin osa ihmisistä ei osaa/haluaa kertoa vapaamuotoisesti niin paljon itsestään. Luulen, että suurin osa vastaa mielummin lomakkeeseen kuin pohdiskelee mitä kaikkea pitäisi runoilla hakemukseen. En usko, että kenelläkään kasvattajalla on mitään sitä vastaan, että lähestytään kattavalla vapaamuotoisella tekstillä. :)

------------------

Onnenkäpälä on kasvattajanimi joka on ihmisillä joilla on myös eläinkauppa. He kasvattavat paitsi frettejä myös muutamaa koirarotua, monenlaisia jyrsijöitä ja muistaakseni joskus myös viiriäisiä. Eli vipinää riittää.

Ottakaapa asioista selvää ennen kuin morkkaatte meitä foorumilla. EMME kasvata monenlaisia jyrsijöitä, emmekä viiriäisiä. Pienet on elämät teillä, jotka olette meidät  kynsiinne ottaneet.

Riikka Hartikainen

Muokattu viimeksi: 10.09.12 07.32
11.09.2012 20.12
021947107_r
Noormarkku

Hei Riikka, pahoittelen mahdollista erehdystä, minulla nimenomaan on muutakin elämää kuin roikkua sivuillanne katsomassa mitä milloinkin kasvatatte tai myytte, muistelen mennä vuosina lukeneeni sivuiltanne varsin laajasta repertuaarista mutta voin olla erehtynyt? 

T:Aija Kouhi 

11.09.2012 20.13
021947107_r
Noormarkku

Piti käydä nyt oikein kurkkaamassa eläinkauppanne sivuilta ja ainakin siellä näin lukee:

Jyrsijät & Kanit

Myytävät eläimet ovat suurimmaksi osaksi meidän omia kasvattejamme.  
12.09.2012 19.31

No harmin paikka, sivujen päivitykset laahaavat. Meillä ei ole ollut aikoihin jyrsijöiden kasvatusta, joten.... ;)

22.09.2012 13.35
022658152_r
Kajaani

No voi huh, kun luin tämän keskustelun niin silmät oikein aukesivat. Onneksi tajusin aikoinaan karttaa virontuontifrettiä, jota kaveri minulle suositteli, värissä kuin värissä.

Onneksi meille on tulossa siis nyt Suomalaiselta hyvältä kasvattajalta frettitytöt ja näinollen tiedän, mitä olen hankkinut :) 

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti