Klassikkosadut liian pelottavia lapsille? - Sivu 2 (Yleinen keskustelu > Ajankohtaista)

20.09.2012 21.31
022610094_r
Järvenpää

En oo koskaan itekkää saanut mtn traumoja piirretyistä ja listalla oli myös hopeanuolet joita 5v kyttäsin ja kyttään edelleen, disney leffat yms vili vilperi,bambu karhut, smurffit, muumit, kaukametsänpakolaiset jne, olivat parhaita ja pidän niistä edelleen. Enkä tosiaan kiroiluja´/raakoja kohtia härskejä kohtia edes ymmärtänyt olin vaa messissä. Toisaalta kyl nykyää kun niitä kattoo ni saa kyl nauraa kun kiinnittää kaikkeen erilailla, ja miettii ai ihme ku oonki tämmönen kun tuommoisia kattellut. Mut kyl ihan hyvin niitä nykyajan kakruillekki voi huoletta näyttää.

Ja musta tuntuu et pervommiksi on mennyt piirretyt nykyiaikana, kun parikertaa leffassa joitain lastenleffoja käyny kyylimässä ni hävettää ku ite nauraa hekottaa mahakippurassa ja pikkulapset kattoo suut lommolla et mitä hauskaa tässä oli, yms Kuten nyt esimerkiksi Madacascar 3 kohtauksessa biisinä LMFAO- sexy and you knoe it, et terve xD

http://blondontheblog.weebly.com/
06.11.2012 13.32
022038679_r
Kiuruvesi

En itse saanu pienenä traumoja piiretyistä/animaatiosta. Vaikka välillä muumin mörkö olikin pelottava :D Mutta ei sen ihan ''lällyä'' pidä ollakkaan.. Kyllä ne lapset huomaa jos tarina on liian pehmo omaan mieleen. Muumit ja tämmöset takaisin ruutuun!

11.11.2012 01.16
021071872_r
Oulu

Tuntuu, että nykypäivänä tulee paljon lastenohjelmaa aivokuolleille.

Muokattu viimeksi: 11.11.12 01.16
‎"We have enslaved the rest of the animal creation, and have treated our distant cousins in fur and feathers so badly that beyond doubt, if they were able to formulate a religion, they would depict the Devil in human form." - William Ralph Inge
11.11.2012 01.55

Miksi tää topic toi mulle mieleen Vauva-lehden keskustelupalstan. Tyhmät kysymykset.

Maailma ei ole minua vastaan, minä olen maailmaa vastaan
11.11.2012 12.19
022038679_r
Kiuruvesi
Eevi kirjoitti:

Itestäki vähä näin tuntuu :D
11.11.2012 12.27
022511970_r
Luumäki

Musta ennen oli parempia ne lastenohjelmat. Nykyää tulee esim jotain sukkanukke teatteria -.- En tajuu miten mun veli jaksaa kattoo niitä :D

I love wolves and hate people
11.11.2012 19.19
022013351_r
Ahokylä

Minulla ois DS lite myynnissä 90e +peli mutta ei laturia :(

11.11.2012 19.28

^ Asiaton kommentti... Mee johonkin muualle myymään...

Muokattu viimeksi: 11.11.12 19.30
16.02.2013 11.55
022671581_r
Joensuu
Eevi kirjoitti:

^ Ennen lastenohjelmat oli parempia :D

12.12.2014 11.28
000113439_r
Eevi kirjoitti:

(Ja liian herkkähipiäisille lapsille.)  Ohhoh, korjaampas. Siis yliherkille ja ylisuojeleville vanhemmille ja liian herkiksi kasvatetuille lapsille.
Muokattu viimeksi: 12.12.14 12.02
27.01.2016 21.12
000111969_r

Mitähän sitten tapahtuu, kun tämmösen ylisuojellun penskan kupla puhkeaa ku oikeassa elämässä sattuu jotain? Taitaa saada pikkusen pahemmat traumat, ku jostai hemmetin piirretystä.

29.01.2016 13.57
000114434_r

No ei pelota ei (paitsi ehkä vähän kuitenkin jäänyt traumoja :D), mutta totta, niistä saduista opittiin koska ne oli tehty kaunistelematta tarkoituksella pelottaviksi. Se mikä pelottaa, sitä ei uhmata. Vaan kyllä musta rohkea, itsenäinen ja yhteiskuntakelpoinen kansalainen tuli kaikesta huolimatta. Mikään muu kuin pikkukakkosen varokaa heikkoja jäitä ei ole jäänyt niin hyvin mieleen - en todellakaan mene jäille lapsena enkä aikuisenakaan kuin harkitusti. Nykyaikana lapset opetetaan elämään pumpulin sisällä, todellisuus on iha hukassa ja sitä laihaa kauneusihannetta tuputetaan joka tuutista jo lapsista saakka. Mitä siskon muksuja (3v pojat, 3v tyttö ja 9v tyttö) seuraillut, he kaikki vihaavat nykyajan tietokonehöttöä. Ainoastaan mun lapsuuden aikaiset tosipiirretyt kelpaavat ja jaksavat kiinnostaa, joskin alfred J. Kvak ja sarjan historiaviittaukset onkin enemmän ehkä aikuisemmalle väelle suunniteltu. Nää mukst myös muistavat ja oppivat näistä vanhoista tarinoista asioita arkeenkin toisinkuin nykyajan lastenohjelmista. Kyllä mä uskon, että suorasukaisuus opettaa yhdessä vanhemman selittäessä asiaa, toisinkuin vaaleanpunaisten lasien läpi katsottessa prinsessoja ja ystävällisiä viidakon eläimiä.

Olin 5-6v kun isäni kertoi iltasatua Jörö Jukasta. Jos ei pistetä päätä tyynyyn ja silmiä kiinni, Jörö Jukka kiipeää talon reunassa kulkevia tikapuita pitkin meidän huoneeseen ja viiltää kynsillään meidän lapsien kurkut auki. Johan tuli uni :D myöhemmin kyllä selitti, että hermo meni meidän "ei nukuta, onko pakko nukkua" natinoihin kun oli itse niin hiton väsynyt (teki rankkoja reissuhommia hitsausalalla joissa 20h päiviä).

Mutta tottapuhuen, en ole herkkis milläänlailla. Vaan kun katsoin Muumien Suomessa bannatut jaksot eräisen päivän muumimaratonin jälkeen, varsinkin Kelon henki vai mikähän se jakso oli. Se oli oikeasti pelottava jakso näin aikuisiällä katsottuna. Lapsena jos sen olisin katsonut, tuskin olisin tänä pvänä sitä enää säikähtänyt millään tapaa.

Yksi lapsuuden lemppareista oli tämä. Nykyajan muksuille -tai vanhemmille- taitaa olla vaan liian rajua kamaa.

31.03.2016 11.00
000113439_r
kuukunen kirjoitti:

Yksi lapsuuden lemppareista oli tämä. Nykyajan muksuille -tai vanhemmille- taitaa olla vaan liian rajua kamaa.

Haha, en muistanutkaan että tämä oli olemassa. :D

Kamala halo siitä ainakin nousi kun jenkeissä päätettiin näyttää pääsiäisenä Wateship Down aka tutummin Ruohometsän kansa. Enemmän näyttäisivät aikuiset ihmiset olevan asiasta kauhuissaan. x 

Onhan se toki roisi pätkä. Muistan vaan miten tämäkin pätkä on tullut lapsuudessa katsottua, ja tässä sitä ollaan, täysin normaalina ja väkivallattomana aikuisena ihmisenä.

En tiedä, miten nämä niin ikään tituleeratut "nykymuksut" sitten käsittelevät tällaisia hieman realistisempia ja monimutkaisemmin käsiteltäviä pätkiä. Alkaako heti elokuvan jälkeen muksun sisällä nostaa päätään pieni puukkojunkkari, vai kompensoiko hän kokemusta jota ei vielä täysin ymmärrä noin muutenvain väkivallan kautta. Siksihän on ikärajoitukset, mutta pitäisikö myös Dora the Exploralla olla myös ikärajoitus - vain tarpeeksi yksinkertaisille.

En usko että hieman rajumpia klassikkosatuja, elokuvia ja sarjoja lapsuudessaan katselleiden ihmisten käytösongelmat tuskin pohjautuvat niihin. Taino, en tiedä miten pehmeää meno on nyt ruudun toisella puolella.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti