Kissanäyttelyt ulkomailla (Kissat > Harrastustoiminta)

17.02.2012 22.17
022425153_r
Jyväskylä

Kuumoittava aihe! Meillä tasan viikko aikaa ensimmäiseen ulkomaan matkaamme. Olemme Mortsan kanssa lähdössä hakemaan meille International Premier -titteliä ja toivottavasti myös sertiä seuraavaan luokkaan Tallinnasta. :)

Kokemuksia, ajatuksia, kysymyksiä, vastauksia jne. Antakaa ensikertalaiselle hyviä vinkkejä!

Nostetaan kissa pöydälle!
18.02.2012 17.11
021554463_r
Lappeenranta

En tiedä mitä vinkkejä kaipaat, näyttelyihin vai matkustamiseen yleensä, vai mihin?

Mutta jos jotakin omasta kokemuksesta, jota on aika monen vuoden ajalta juuri Tallinnasta.

Näyttelypaikka, jos on Kristine Sportihalli, on ihan OK. Olen itse käynyt kesällä, joten en osaa sanoa miten talvella onko kylmä vai ei. Kesällä yleensä turhan lämmin, mutta onneksi siellä on avattavat ikkunat verkoilla, ettei kissat pääse karkuun.

Häkkipaikan saa itse valita, on sitten järjestäjän häkkien varassa tai omalla häkillä varustettuna. Järjestäjällä on suomalaisia vanhoja häkkejä, tai uudetkin on samanlaisia. Eli verhojen kanssa ei tule ongelmaa. Tyyli on yleensä rivieuromallinen, eli riveittäin häkit ja omistajat ovat rivin keskellä, katsojat ulkopuolella - ei kuten meillä, että on ringissä.

Näyttelypaikalla on pieni ravintola, josta saa ihan hyvää ruokaa ja juomaa. Itse olen tykästynyt keittoon joka on ollut tosi hyvää. Syönyt olen muutakin ja hyvää on ollut. Lähellä on myös R-kioski josta saa ostettua juomaa sekä ruokaa ja naposteltavaa jos haluaa. Matkaa muutama sata metriä.

Arvostelut sujuu kun itse pitää huolen, että on arvostelupaikalla oikeaan aikaan. Siellä ei ihan assaritoiminta ole Suomen assareiden tasolla. Joskus tosin näyttelyssä olevat suomalaiset assarikonkarit ovat menneet mukaan auttamaan.

Arvostelusetelit tulee laatikoihin, jotka ei aina ole järjestyksessä, joko valmiiksi sekaisin tai joku etsijä on sotkenut. Kannattaa siis katsoa kaikki laatikot läpi. Setelihin on kiinnitetty valmiiksi ruusukkeet, joten niitä ei haeta mistään. Seteleiden merkinnät kannattaa katsoa ja jos on huomautettavaa, käydä korjauttamassa sihteeristössä heti.

Paikalle mennessä, suoritetaan maksu ja ilmoittautuminen, siinä saat myös numerolapun ja muut tykötarpeet. Varmista, että kissasi tiedot on oikein ja korjaa jo siinä jos on korjattavaa. Menee tieto siitä suoraan sihteeristöön.

Jos jotakin muuta haluat tietää, niin kysy vaan yritän vastata :)

19.02.2012 00.46
021579303_r
Turku

Onnea tulevaan näyttelyyn. Oletteko menossa omatoimimatkalle vai järjestetylle? Itse olin ensimmäisen kerran Tallinnassa vain turistina kun sisko meni kissansa kanssa. Se reissu oli järjestetty eli meidät napattiin Turun linja-autoasemalta bussin kyytiin ja matkanjärjestäjä selvitti kaiken, matkaliput, hotellihuoneet ja kyyditsemisen Tallinnassa.

Viime kesänä meni Jackin ja Wilin kanssa omatoimimatkalle. Se tuli huomattavasti halvemmaksi vaikka mulla oli parempi hotellikin. Järjestetyn matkan hotelli oli kaukana keskustassa eikä silloin tullut lähdettyä hotellista minnekkään, omatoimimatkalla taas tutustuin äitini (mun matkaseura ja kuormajuhta ) kanssa ihanaan vanhaankaupunkiin. Näyttelypaikalle liikuttiin taksilla joka olikin mukavan halpaa Suomeen verrattuna.

Kesällä oli näyttelypaikalla liukuovi auki hallissa, se oli vain tilkitty näyttelyhäkeillä. Systeemi oli kyllä erittäin huono koska yksi ocicat karkasi tuomarin pöydältä ja ryntäsi suoraan ovelle, oli nippanappa ettei se kissa päässyt Tallinnan luontoon vapaaksi. Näyttelyjärjestäjät eivät tehneet asian eteen mitään vaan yksi tuomari alkoi sulkemaan ovea ettei vahinko vain pääsisi uudestaan. Nyt talvella se ovi tosin tuskin on auki...

Nyt kesällä joutui itse hakemaan ruusukkeet sihteeristöstä. Olin näyttelyilmoon kirjoittanut että kissa(t) mahdollisesti valmistuu lauantaina ja siirtyy seuraavaan luokkaan sunnuntaina. Jouduin kuitenkin käymään sihteeristössä korjaamassa asian koska eihän sitä oltu seteliin merkattu että kissa(t) valmistuivat lauantaina.

Mäkin suosittelen näyttelypaikan ravintolaa, siellä on edullista ja hintaan verrattuna oikein loistavaa sapuskaa. Ruoka oli itseasiassa parempaa kuin eräässä vanhankaupungin hinnakkaammassa ravintolassa

Muokattu viimeksi: 19.02.12 00.47
3 X OCI
19.02.2012 09.27
022425153_r
Jyväskylä

Kiitos näistä paljon!

Ollaan tosiaan King Toursin matkaan hyppäämässä, ensikertalaisina tuntui turvalliselle vaihtoehdolle. Millaiset tilat virolaisissa hotelleissa on? Mortin turkki on nimittäin laatua "hyvin herkkä muutoksille", joten joudun pesemään Mortin hotellissa sekä perjantaina, että luultavasti lauantaina. Omat föönit ym. mukaan tietty, mutta mahtuuko suihkuissa kissan hyvin pesemään? Riippuu varmasti hotellista, mutta joillakin on varmasti Susi -hotellista kokemusta?

Onko sihteeristössä ollut muuten suomalaisia, vai englannin sönkötykselläkö selviää? Pitää tosiaan olla tarkkana noitten kanssa, kun meilläkin tilanteena lauantaina valmistuminen ja sunnuntaina uusi luokka.

19.02.2012 10.21
021554463_r
Lappeenranta

Kyllä siellä yleensä on suomenkielen taitavia henkilöitä, joko ihan suomalaisia tai muuten osaavat kieltä. Virossahan moni osaa suomea puhua muutenkin.

Riippuu tosiaan hotellista millaiset tilat siellä on. Olen ollut monessakin hotellissa sekä kotimajoituksessa ja se kotimajoitus on ollut ihan superia :) Mutta siihen tarvitaan tuttuja paikallisia ihmisiä. Paras hotelli näyttelymatkoja ajatellen on ollut sellainen pieni Rottermann, joka nyt lienee purettu uusien kauppojen ja hotellien tieltä. Se oli todella pieni, mutta huoneet isoja ja huoneissa oli oikea jääkaappi, ei siis mikään minibaarikaappi. Meillä kun on kissoille ostettu lihat ja niiden säilyttäminen ei minibaarissa oikein onnistu.

Susissa olen tainnut olla vain yön Riian näyttelymatkalta tullessa, se on mielestäni samaa luokkaa kuin normihotellit yleensä on. Kylpyhuoneet suht samaa kokoa kuin meillä täällä Suomessa.

Omatoimimatka on helppoa ja omalla autolla jos vielä menee, niin vielä helpompaa. Olen ollut järjestetyillä matkoilla eri järjestäjien mukana, ilman autoa omatoimimatkalla sekä omalla autolla. Tavaroiden rahtaamisen kannalta oma auto on paras tai sitten se järjestetty matka. Omalta kantilta ne järjestetyt matkat on siksi huonoja, ettei ne kulje tätä kautta joten kuitenkin pitäisi johonkin ajaa omalla autolla ja jättää auto parkkiin.

Tallinnassa pärjää kyllä kunhan pitää rennon mielen eikä hermoile turhasta. Siellä on aina niin paljon suomalaisia mukana, että apua saa jos tarvitsee, kunhan nykii hihasta. Matkanjärjestäjä kyllä kertoo myös oleellisimmat asiat, jota kannattaa kuunnella ja kysellä, heillä on pitkä kokemus noista reissuista.

19.02.2012 11.52
021579303_r
Turku

Saman firman järjestetyllä matkalla olin kun ekan kerran Tallinnaan menin. Hotelli oli ihan perusmeininkiä, ihan ok siis. Se tosin sijaitsee aika kaukana mistään (tai eihän me kauheasti edes paikkoja tutkittu kun oli aika ankeeta seutua ) mutta silloin ainakin matkanjärjestäjä vei meidät kerran shoppaamaan Sikupilliin. Siellä oli Prisma ja muitakin kauppoja.

Aika pitkälle pärjää suomella ja onhan siellä muitakin suomalaisia jolta voi kysyä neuvoa

Kauhia kun en muista että onko mun poikien kasvattaja menossa Tallinnaan nyt vai seuraaviin näyttelyihin. Häneltä ainakin uskaltaisi neuvoa kysyä kun on niin mukava ihminen.

3 X OCI
19.02.2012 12.37
022425153_r
Jyväskylä

Noni, eiköhän me sitten selvitä. Meinaa vähän jännätä näin pienikin reissu, kun ekaa kertaa ylipäätänsä menossa ulkomaille ja nyt vielä kissan kanssa! Onneksi ollaan koko ajan lähellä Suomea ja suomalaisten seurassa. :)

Sitten vuoden/vuosien jälkeen kun uudestaan lähdetään ulkomaille, niin osaatteko suositella jotain maata, joka olisi jäänyt mieleen? Meinasin Ruotsin puolelle lähteä, mutta onko jotain muita mukavia näyttelypaikkoja, joita kannattaa harkita?

19.02.2012 13.13
021579303_r
Turku
Mä oon käynyt vain Tallinnassa mutta seuraavaksi harkitsen Tukholmaan menoa. Satama on kerran tuossa muutaman kilometrin päässä, ei tarvitsisi ensin Helsinkiin ajella. Ja nythän poistui se rabies vasta-ainetestin pakollisuuskin
3 X OCI
19.02.2012 20.53
021971971_r
Seinäjoki
^ Se rokote pitää kuitenkin ottaa mutta testata ei tarvitse
19.02.2012 23.04
021579303_r
Turku

^ Juu niin pitää, siitä on kyllä huolehdittu

Ulkomaille mentäessä pitää muuten kaikkien rokotusten olla alta vuosi sitten otettuja. Suomessahan se joku rokotus oli voimassa 2 vuotta, en kyllä muista että mikä niistä.

Muokattu viimeksi: 19.02.12 23.08
3 X OCI
20.02.2012 08.03
021715754_r
Jyväskylä

Suomessa kissaruttorokotus on valmisteesta riippuen voimassa 2 tai 3 vuotta, mutta flunssathan toki täälläkin pitää vuosittain uusia.

20.02.2012 10.41
021554463_r
Lappeenranta

Olen käynyt vuosien mittaan mm. Tallinnassa, Viipurissa, Pietarissa, Riiassa ja Prahassa. Ruotsin puolella en ole käynyt, se kun on meille täällä itä-rajalla hankalampaa ja aika vievää. Viipuri oli kivan lähellä, ikävä vaan ettei siellä enää järjestetä näyttelyitä. Syy taisi olla se, että Pietarilaiset halusivat suomalaiset sinne näyttelyihin, ettei heidän tarvinnut ajaa pitkiä matkoja itse Viipuriin. Näin muistelen kuulleeni kun näyttelyiden lakkaamista ihmettelin.

Prahassa olin maailmannäyttelyssä aikanaan ja se oli kyllä kokemus. Kaupunki on upea nähtävyys jo sinällään jos vaan ottaa lisäpäiviä siihen tutustumiseen. Sinne mentiin yhdistyksen järjestämällä porukkamatkalla ja lentäen. Riian matka myös oli kiva kokemus, vaikkei aikaa tutustumiseen ollutkaan ja istuminen linja-autossa kävi istumalihaksiin. Pietarikin on upea kaupunki, mutta näyttelyt siellä on vähän erilaiset mihin täällä ollaan totuttu. Tallinna on noihin muihin verrattuna tosi helppo paikka käydä, monellakin tavalla.

Kyllä suosittelen ylipäätään lähtemään eri maihin näyttelyihin. Matkailu avartaa, jos ei muuta niin ainakin lompakkoa. Mutta on ne reissut kivojakin vaikka raskaita matkoineen ja näyttelypäivineen. Itse tuskin olisin näin paljon matkustellut kaupungeissa, ellei kissojen kanssa näyttelyitä olisi ollut. En myöskään kotimaassa, vaikka pääasiassa käynkin vain muutamassa kaupingissa nykyään. Valikoin näyttelyt kotimaassa matkan pituuden ja näyttelyjärjestäjän osaamisen mukaan. Hyvin järjestetty näyttely ja uusien tuomareiden mukana olo on minulle se mistä haluan maksaa.

20.02.2012 18.03
021870218_r
Helsinki
Millä laivalla te lähdette? Matka Saarenpään bussi on Helsingissä klo 13.00, se ei varmaan ehdi (lähtee siis Jykylästä)? Ja onpa kyllä tosi harmillista, ihan suututtaa tommonen.
21.02.2012 17.18
022425153_r
Jyväskylä

Nyt on mentävä vähän itseensä..

Palvelun tarjoaja oli laittanut samaiseen viestiin, että korvaavat meidän meno-paluu-liput Helsinkiin ja hakevat meidät Rautatieasemalta.

Loppu hyvin, kaikki hyvin. Taas kun vähän malttoi rauhoittua. :)

21.02.2012 22.55
021284549_r
Helsinki
^
Jos junalla matkaatte Jyväskylästä Helsinkiin, niin suosittelen kovasti valjaiden mukaanottoa, jos Mortti on valjaisiin tottunut. Ainakin meillä menee junamatkat parhaiten valjaissa. Jyväskyylästäkin kuitenkin kestää jonkin aikaa matkustella Helsinkiin... :)
22.02.2012 15.05
022425153_r
Jyväskylä
^Hyvä vinkki, kiitos! Pakkasinkin valjaat laukkuun, jotta saa jätkä niissä välillä hengailla. :)
26.02.2012 20.50
022425153_r
Jyväskylä

Mortti valmistui International Premieriksi!! <3 Saatiin tänään myös luokkaan 6 serti, joten ihan täydellinen reissu. Päästiin molempina päivinä myös TP-valintaan!

Vitsi olen ylypeä meijät jätkästä.

26.02.2012 21.58
021952708_r
Oulu
Mortti kirjoitti:

Mortti valmistui International Premieriksi!! <3 Saatiin tänään myös luokkaan 6 serti, joten ihan täydellinen reissu. Päästiin molempina päivinä myös TP-valintaan!

Vitsi olen ylypeä meijät jätkästä.

Onnittelut Mortille hienosta saavutuksesta

26.02.2012 22.04
022169846_r
Helsinki

Onnea vielä Mortille!

SP FI*Nebuankhet Padmesh "Kossi" ABY n SP FI*Nebuankhet Quetzalcoatl "Sketsi" ABY p FI*Nebuankhet Yraen Ruadh "Kiipi" ABY o
27.02.2012 10.20
021554463_r
Lappeenranta

Onnea, kaikki meni sitten hyvin ja ilmeisesti matkakin ihan onnistuneesti :)

27.02.2012 11.35
021997952_r

Onnittelut Mortille myös täältä! :)

28.02.2012 16.14
022425153_r
Jyväskylä

Pitää onnitella myös Kossia ja Sketsiä, joilla matka sujui kanssa hienosti! :D

Kiitos onnittelijoille. Nyt lähtikin sitten jo ilmot Vaasaan ja Tampereelle sertien pyydystykseen. ;)

28.02.2012 20.01
021579303_r
Turku
Onnittelut täältäkin
3 X OCI
04.03.2012 14.42
021623200_r
Vantaa
Katselin muuten Tallinnan kutsua jokin aika sitten ja jos mitään ymmärsin niin nyt sinnekin rabies kelpaa alle 2v vanhana. Edistystä!
05.03.2012 08.56
021554463_r
Lappeenranta
Yhdistyksen puolesta voi kelvata, vaan rabies rajanylitykseen ei 2 v. vanhana riitä. Se ei liene muuttunut mihinkään, en ainakaan ole sellaista kuullut.
Muokattu viimeksi: 05.03.12 08.56
07.03.2012 10.34
021623200_r
Vantaa

Rajanylityksessä myös Viro noudattaa EU:n sääntöä eli rabiesrokotus pitää olla yli 21 vrk ja voimassaoleva, eli lääkkeen valmistajan mukainen voimassaoloaika joka on merkittävä passiin.

Aikaisemmin vain näytteilleasettajat ovat käyttäneet tiukempia vaatimuksia mutta ainakin nyt Felixille kelpaa myös tuo alle 2v.

Tuli alkuvuodesta tämä Evirasta tarkastettua

Muokattu viimeksi: 07.03.12 10.35
07.03.2012 15.13
000084949_r
ihania kuvia
07.03.2012 17.07
021554463_r
Lappeenranta
Sumu; noinhan se näyttää olevan, että 2 tai 3 vuotta on voimassa jos on rokotettaessa yli 1 vuoden ikäinen. Joten tarkkana kannattaa olla sen kanssa ja varmistaa aina viimeisin määräys.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti