Koiranpennun jalat (Koirat > Pennut)

27.02.2012 18.46

Kuinka kauan koiranpennun jalkoja tulee varoa?

Meillä on 2,5 kk vanha koiranpentu, ja mietimme, miten kauan enää tarvitsee odotaa, jotta pennun jalkoja ei tarvitse varoa?

Kiitos vastaajille.

27.02.2012 18.46
Miten varoa jalkoja ?
27.02.2012 18.48
Jos varomisella meinataan portaissa kulkemista ja hyppimistä. Meillä ainakin portaiden kulkemista opeteltiin n 3kk iässä. Ei kai siihen mitään oikeeta aikaa ole. Jokainen omalla tahdillaan.
27.02.2012 19.02
Meille tulossa koira, jolla jalat erittäin herkät pentuna kaikelle ja voivat murtua helposti.. Kasvattaja sanoi. että vuoden ikäisenä ei tarvitse enää pelätä, vaan sillon ovat jo vahvistuneet tarpeeksi. Ainakin jos lapset ovat tekemisissä pennun kanssa tai sellaiset ihmiset, jotka ovat epävarmoja pennun kanssa, syliin kannattaa koira ottaa vain sillon kun itse istutaan esim. lattialla. Myöskään sohvalle ja sängylle ei kannata ottaa pentua, sillä jos se itse hyppää alas voi seuraukset olla vakavat. Myöskin tulisi vahtia pentua sen verran hyvin, ettei anna sen hyppiä korkeasta paikasta toiseen. Tämäkin on siis rotukohtaista!
27.02.2012 19.02
Meillä ei ole sisällä rappusia. Rapussa kyllä on liukkaat, joten niitä en päästäisi kävelemään heti. En antaisi pennun hyppiä takajaloillaan, mutta ei niitä sinänsä tarvitse varoa. Ulkona se osaa nostella niitä oksien yli hienosti ja jos ei, niin sittenpähän kaatuu nokalleen.
"Laatu ratkaisee, ei määrä. Minun sieneni ovat syötäviä!" -Pikku Myy
27.02.2012 19.04
Meillä on aina eletty ihan normaalia elämää pikkupennuista asti.. Toki yksin ei oo annettu kulkee rapuissa ettei tipu, mut valvonnan alla kyllä.
27.02.2012 19.10
022459569_r
Rappusissa olisin varovainen pidempään ja lattioilla kannattaa pitää mattoja, mutta pennun liikuntaa en alkaisi rajoittaa. Pentu osoittaa kyllä, koska se ei jaksa enää liikkua, ja silloin sitä ei saa pakottaa liikkeelle, mutta muussa tapauksessa antaa viilettää vain.
Pretty is nice but still it's just pretty. Perfect, my dear, is me.
27.02.2012 19.18
Mitä enemmän koiraa liikuttaa, juoksuttaa ja tekee lihaksia voimistavia liikkeitä, sitä vahvemmat niistä tulee ja nopeasti, kuitenkin rajansa kaikella.
27.02.2012 21.23
022574333_r
Vantaa
Rappusten kanssa olisin itsekkin varovainen, meillä kannettiin Cujoa niin pitkään kun jaksettiin eli noin 5kk asti.
"On helpompi syyttää ongelmakäytöksestä koiran luonnetta kuin selvittää, kuinka luomamme ympäristö vaikuttaa koiran käytökseen." -Victoria Stilwell
27.02.2012 21.32
022212446_r
Lahti
Meillä mentiin alusta asti kaikissa paikoissa.Turhia varomatta.
29.02.2012 08.01

Riippuu aika paljon rodusta. Jos kyseessä on jättirodun pentu, kuten miulla, joka saavuttaa yli 90 prosenttia aikuisiän koostaan muutaman hassun kuukauden sisällä, niitä "jalkoja" kannattaa tosiaankin varoa. Ei saa hyppyyttää koiraa, ei ravuuttaa pitkiä pätkiä portaissa, ei viedä hikilenkille jne.

Luut, lihakset, jänteet ja nivelet joutuu koetukselle kun kokoa ja massaa tulee muutamassa kuukaudessa niin nopeaa tahtia. Meillekin kasvattaja sanoi, että kunnolla voi huokaista helpotuksesta kun pentu täyttää vuoden, sen jälkeen voi mennä ja tehdä vähän raisumminkin.

Muokattu viimeksi: 01.03.12 10.26
01.03.2012 10.17
022414662_r
Keuruu

Joo, kuten Boston sanoikin, jättiroduilla jalkojen ja muun luuston kanssa saa olla todella tarkkana. Paitsi että pennuilla on hauraampi luusto, niin jättiroduilla (ja isoilla muutenkin) se kasvuaika on jatkuvaa varomista ja toppuuttelua. Meilläkin nyt taloudessa jättipentu, lyhyitä kävelylenkkejä uskaltaa tehdä kerran päivässä sillon tällön, jotta hihnakäytös tulisi tutuksi jo pennusta asti. Pitkiä, rasittavia lenkkejä ei vielä uskalla tehdä.

Ihan eri meininki on siis kuin Unnan kanssa, Unnan kanssa liikuttiin pienestä asti ihan niin pitkiä lenkkejä kuin tuo jaksoi. Kävellen hihnassa ja metsässä samoillen koira vapaana. Remu ei vielä metsään ole päässyt, mutta jos kesällä viimeistään uskaltaisi vähän käydä tutustumassa metsän hajuihin lyhyen lenkin verran, ei voi kuvitellakaan Remun kanssa lähtevänsä samanlaisille parin tunnin lenkeille kuin Unna kanssa tuossa iässä. On noilla toki ihan erilainen energiatasokin, Unna on aina ollut virrakas ja jaksaa mennä, kun on mahdollisuus, mutta Remu väsyy pienemmästäkin.

Mutta ison pennun kanssa saa vuoden ikäiseksi aikalailla varoa, pienempien kanssa riittää kun varoo ettei pääse putoamaan pistään eikä tule tallotuksi. :)

Koira joka toimii kuin ajatus. Ei aina toimi.
01.03.2012 12.21
022459569_r

Onko se muka tosiaan niin, että jättirotujen pentuja ei muka saa liikuttaa/niiden ei saa antaa likkua? Ymmärrän, ettei hikijuoksulenkkejä asfaltilla, mutta mikäli koira saa nyt vaikkapa liikkua pehmeällä alustalla sen verran, kuin itse jaksaa, niin vaikea uskoa, että se varsinaisesti hallaa tekisi. Päin vastoin; lihaksisto ja jänteistö ei kehity, jos niitä ei käytetä, ja kaikki kasvuhäiriöt iskevät pahimmin huonokuntoiseen, lihaksettomaan penikkaan.

Portaa. hyppyyttämiskiellon ja hikilenkkien välttämisen kovalla alustalla ymmärrän kyllä.

01.03.2012 12.27
Nadira kirjoitti:

Onko se muka tosiaan niin, että jättirotujen pentuja ei muka saa liikuttaa/niiden ei saa antaa likkua? Ymmärrän, ettei hikijuoksulenkkejä asfaltilla, mutta mikäli koira saa nyt vaikkapa liikkua pehmeällä alustalla sen verran, kuin itse jaksaa, niin vaikea uskoa, että se varsinaisesti hallaa tekisi. Päin vastoin; lihaksisto ja jänteistö ei kehity, jos niitä ei käytetä, ja kaikki kasvuhäiriöt iskevät pahimmin huonokuntoiseen, lihaksettomaan penikkaan.

Portaa. hyppyyttämiskiellon ja hikilenkkien välttämisen kovalla alustalla ymmärrän kyllä.

Eihän kukaan ole sanonut, että ne ei saisi liikkua ollenkaan Jättirodun pennulle parhainta ja turvallisinta liikuntaa on liikkua vapaana sen verran, kuin se itse jaksaa. Sitä ei saa raahata kilometrien pituisille hikilenkeille hihnan päässä, tai juoksuttaa vaikeakulkuisessa maastossa/metsässä/hakkuupaikoilla missä on puita ja kiviä, mihin se voi tassunsa satuttaa. Eikä sitä saa hyppyyttää eikä kuljettaa pitkiä portaita.

01.03.2012 12.32
Boston kirjoitti:
Nadira kirjoitti:

Eihän kukaan ole sanonut, että ne ei saisi liikkua ollenkaan Jättirodun pennulle parhainta ja turvallisinta liikuntaa on liikkua vapaana sen verran, kuin se itse jaksaa. Sitä ei saa raahata kilometrien pituisille hikilenkeille hihnan päässä, tai juoksuttaa vaikeakulkuisessa maastossa/metsässä/hakkuupaikoilla missä on puita ja kiviä, mihin se voi tassunsa satuttaa. Eikä sitä saa hyppyyttää eikä kuljettaa pitkiä portaita.

Ainakin minä ymmärrän, kuitenkin kyseessa todella raskas rotu, mutta tietenkin senkin pitää liikkua. Hypyttämisestä sen verran että alle vuoden ikäisiä koiria rodusta riippumatta en edes lähtisi hypyttämään. Enkä antaisi omien koirieni mennä heti portaissa, ainakaan tuolla rapussa kun ne on niin liukkaat.
"Laatu ratkaisee, ei määrä. Minun sieneni ovat syötäviä!" -Pikku Myy
01.03.2012 14.18
Jos tarkotat portaita nii jos on avo portaat nii portti eteen pentu menee takaa sitten ku on siihen valmis
01.03.2012 18.31
022465288_r
Pori

Vaikka olisi kyseessä jokin megaiso rotu tai ihan vaa chihu, niin tottakai se maastossa vapaana kulkeminen on parasta liikuntaa pennun omaan tahtiin.

Huono homma jos sitä luuston kehittymistä niin varoo että unohtaa huolehtia myös niiden lihasten kunnosta...

My first, my last, my everything
01.03.2012 18.33
022349491_r
Minttu kirjoitti:

Vaikka olisi kyseessä jokin megaiso rotu tai ihan vaa chihu, niin tottakai se maastossa vapaana kulkeminen on parasta liikuntaa pennun omaan tahtiin.

Huono homma jos sitä luuston kehittymistä niin varoo että unohtaa huolehtia myös niiden lihasten kunnosta...

jep,tosin chihun kaltasilta pennuilta on korkeat (sängystä,sohvalta) hypyt kielletty. On monel menny kuulemma jalat makarooniks ton jälkeen.

01.03.2012 18.34
022309048_r
Pori

Mun korvaan kyllä kuulostaa omituiselta, ettei koiranpentua saisi viedä metsään jolkottelemaan ja haistelemaan paikkoja. Meillä on menty metsissä, pelloilla ja kalliollakin pennun ehdoilla käppäilemässä.

Se tekee vain hyvää kordinaatiokyvylle, nivelille, lihaksille ja pääkopallekin.

Eikä puhuta mitään hypyttämisestä, kauheasta juoksuttamisesta tai hirveistä hihnalenkeistä vaan kävelystä metsässä pennun ollessa vapaana. Kyllä me ollaan reippaasti tuntikin oltu ulkona; joskus mennään rauhallisemmin ja istuskellaan sekä joskus juoksennellaan keppi suussa täysillä ja hypitään lumessa.

Itse en vain usko, että semmoinen vahingoittaa pennun jalkoja. :)

Muokattu viimeksi: 01.03.12 18.34
01.03.2012 18.37
022465288_r
Pori

Susa- toki hypyt on asia erikseen, niistä en tuossa mitään maininnutkaan.

Aivan naurettavaa musta sellainen että "lenkkeillään kunnolla vasta sitten kun aikuinen ja täysin kehittyny". Pennun omaan tahtiin toki lenkit, mutta on se kamalaa koiralle jos eka vuosi ollaan asfaltilla hihnan päässä.

Muokattu viimeksi: 01.03.12 18.37
01.03.2012 18.56
022414240_r
Keuruu
Jättipennulla tosiaan liikkuminen ei ole täysin kiellettyä. Vapaana tasasella ja mieluusti pehmosella alustalla, ei asfaltilla viittä kilsaa hölkäten. Meillä tämän hetken liikunta on koirien keskenäistä juoksua ja painia, hihnakäytöksen ja sosiaalistamisen takia käydään pieniä lenkkejä kuitenkin lähiympäristössä. Tarkkana pitää olla siis liikunnan laadun kanssa, mutta ehdottoman tärkeää on kasvattaa myös lihaksia siinä sivussa, kun luustokin kasvaa. :)
01.03.2012 19.06

Mun korvaan kyllä kuulostaa omituiselta, ettei koiranpentua saisi viedä metsään jolkottelemaan ja haistelemaan paikkoja. Meillä on menty metsissä, pelloilla ja kalliollakin pennun ehdoilla käppäilemässä.

Vähän eri asia kun sinun koirasi aikuispaino on 30-40 kg ja minun koirani aikuispaino 50-100 kg ;) Kun puhutaan näistä jättiroduista, se on asia ihan erikseen koska nämä tosiaan saavuttaa yli 90 prosenttia aikuisiän koostaan muutaman hassun kuukauden sisällä ja luut/lihakset/nivelet/jänteet sun muut joutuu aivan hurjalle koetukselle, ja kaikki reutominen on näille jopa vaaraksi.

Etenkin metsässä missä voi olla isompia kiviä tai puunrunkoja maassa joihin tämmönen pentu voi kompuroida, voi aiheuttaa vakaviakin ongelmia jaloille, jos pahasti kaatuu. Toki turvallisessa, vaihtelevassa maastossa näitäkin vapaana pidetään että lihaksisto yms vahvoo, mutta kyllä näiden kanssa saa ERITYISEN tarkkana olla. Ihan on toista kuin esim. sakemannia kasvattaessa aikuiseksi. Ja sen tiedän, koska sen olen tehnyt myös. Ei näiden kasvuiästä voi oikein puhua samana päivänäkään... Boston on nyt 4kk ja painaa jo sen verran mitä sakemanniurokset minimissään aikuisena, se kertoo jo jotain :)

Aivan naurettavaa musta sellainen että "lenkkeillään kunnolla vasta sitten kun aikuinen ja täysin kehittyny". Pennun omaan tahtiin toki lenkit, mutta on se kamalaa koiralle jos eka vuosi ollaan asfaltilla hihnan päässä.

Se on helppo huudella kun et asiasta näköjään mitään tiedä.

Remun kanssa samaa mieltä!

Muokattu viimeksi: 01.03.12 19.07
01.03.2012 19.28

http://chicchoix.com/blog/?p=753

Tossa hyvä teksti.

" Omat koirani liikkuvat jo kahdeksan viikon iässä, olipa kyseessä sitten bernhardilainen, berni, estrella, skotlanninhirvikoira... - tosi paljon päivän aikana joko keskenään leikkien tai mukana metsässä. Oletteko koskaan nähneet minulla ontuvia, nivel vaivaisia, lihas lukoista yms kärsiviä koiria…minä en ole näinä kolmenkymmenen vuoden aikana nähnyt ainuttakaan "

" Antakaa siis hyvät ihmiset koirienne liikkua ja paljon aivan alusta alkaen. Jos koiranne eivät sitä silloin kestä, eivät ne koskaan tule sitä kestämäänkään. Tietysti pitää varoa myös liiallista ja liian rasittavaa liikuntaa. "

" Koirien liikuttaminen varsinkin isojen ja raskaiden rotujen osalta on mennyt monissa roduissa virheellisesti väärään suuntaan. Pentujen liikkumista hysteerisesti pelätään. Tämä on luonnotonta ja vastoin koiran pennun luonnollisia tarpeita. Pennulle liikunta on paitsi tasapainoiselle fysiologiselle kehitykselle välttämätöntä... "

Muokattu viimeksi: 01.03.12 19.33
01.03.2012 19.35
Ensimmäiset viikot varottiin Rion jalkoja kulkemalla joko hississä tai sylissä ulos. Sängylle sai tulla vasta, kun sinne itse pystyi hyppäämään. c:
01.03.2012 20.00
022309048_r
Pori
Boston

Ei se tarkoita, vaikka koirastani ei tulekaan niin painavaa kuin sinun, ettei se voisi loukata itseään metsässä. Otan kuitenkin sen riskin sen takia, että saa tutkia ympäristöään rauhassa ja saa kokeilla erilaisia maastoja jo pentuna.

Minäkin liikutan pentuani turvallisessa, vaihtelevassa maastossa ja menemme vieläkin pennun ehdoilla rauhallisesti. Kuitenkin se, että pennulta kielletään melkein kokonaan liikunta on todella outoa, on rotu mikä tahansa.

Vieläkin puhun liikunnasta niin, että mennään vapaana turvallisella paikalla pennun ehdoilla. Itse en todellakaan ole puhunut mistään hirmu lenkeistä ja juoksuttamisesta vaihtelevassa maastossa. Etkö anna pentusi sitten ollenkaan juosta ja irrotella vapaana metsässä/pellolla, koska se on vaarallista? Tällaisen kuvan tekstistäsi saa.

Vapaana tasasella ja mieluusti pehmosella alustalla, ei asfaltilla viittä kilsaa hölkäten. Meillä tämän hetken liikunta on koirien keskenäistä juoksua ja painia, hihnakäytöksen ja sosiaalistamisen takia käydään pieniä lenkkejä kuitenkin lähiympäristössä. Tarkkana pitää olla siis liikunnan laadun kanssa, mutta ehdottoman tärkeää on kasvattaa myös lihaksia siinä sivussa, kun luustokin kasvaa. :) - Remu

Tällaista on myös meidän liikuntamme, parasta liikuntaa pennulle mitä vain voi olla. Mielestäni oli rotu mikä hyvänsä, ei pennun kanssa saisi mennä hikilenkkejä ja juoksuttaa huonolla/vaarallisella alustalla. Jokaisella rodulla on todennäköisyys saada vammoja. :)

Muokattu viimeksi: 01.03.12 20.04
01.03.2012 20.12
022465288_r
Pori
Boston kirjoitti:

Vähän eri asia kun sinun koirasi aikuispaino on 30-40 kg ja minun koirani aikuispaino 50-100 kg ;) Kun puhutaan näistä jättiroduista, se on asia ihan erikseen koska nämä tosiaan saavuttaa yli 90 prosenttia aikuisiän koostaan muutaman hassun kuukauden sisällä ja luut/lihakset/nivelet/jänteet sun muut joutuu aivan hurjalle koetukselle, ja kaikki reutominen on näille jopa vaaraksi.

Etenkin metsässä missä voi olla isompia kiviä tai puunrunkoja maassa joihin tämmönen pentu voi kompuroida, voi aiheuttaa vakaviakin ongelmia jaloille, jos pahasti kaatuu. Toki turvallisessa, vaihtelevassa maastossa näitäkin vapaana pidetään että lihaksisto yms vahvoo, mutta kyllä näiden kanssa saa ERITYISEN tarkkana olla. Ihan on toista kuin esim. sakemannia kasvattaessa aikuiseksi. Ja sen tiedän, koska sen olen tehnyt myös. Ei näiden kasvuiästä voi oikein puhua samana päivänäkään... Boston on nyt 4kk ja painaa jo sen verran mitä sakemanniurokset minimissään aikuisena, se kertoo jo jotain :)

Se on helppo huudella kun et asiasta näköjään mitään tiedä.

En nyt oikeen tiedä jaksanko taas alkaa vääntämään mutta jatkan nyt tätä huutelua, vaikken mistään mitään tiedä... Jokaikisen pennun kanssa pitää olla varovainen, on se aikuispaino sitten mitä tahansa. Jokaikinen pentu voi kompastua, loukata, tippua tms ja varovainen pitää olla. Nämä asiat nyt ei ole mitään jättirotujen erityisominaisuuksia. Ja jokaikisen pennun pitäisi saada kulkea myös maastossa.

--

Onnea vaan niille jotka varoo pentuaikana kaikkea niin paljon että aikuisena tulee koiralle paniikki kun poiketaan polulta metsän puolelle. Varovainen pitää olla, mutta ylireagoinnilla voi saada enemmän haittaa kun hyötyä aikaan.

Todella turhauttavaa kun asioista ei pystytä keskustelemaan asialinjalla.

Muokattu viimeksi: 01.03.12 20.13
01.03.2012 22.32
021835306_r
Jyväskylä
Meillä ei ole koskaan sen erityisemmin varottu. Tietenkään ei olla hyppyytetty pentua ennen aikoja ja portaissa käveleminen onnistunut ihan hyvin, vaikka kukaan ei olekkaan paljoa joutunut portaissa kävelemään. Toki ollaan valvottu ja varottu loukkaantumisia, kompastumisia, liukastumisia jne. Lenkkeilty ollaan pennun omaan tahtiin ja hyvin ovat nuo pentuina jaksaneet lenkkeillä muiden mukana, etenkin jos saavat olla vapaana. En itse ymmärrä nykyään touhotusta siitä, että pentu menee heti rikki jos sitä ei kanna portaissa vuoden ikäiseksi asti tms. Sitten koirassa on mielestäni muutakin vikaa, jos se ei pysty portaita kävelemään.
http://treenikaverit.blogspot.fi/
01.03.2012 23.21
Rotu, jonka hankin seuraavaksi on sen sorttinen, että jalat ovat todella pitkät koiran kehoon verrattuna ja erityisen alttiita murtumaan alle vuoden ikäisenä. Joskus kuullut samaa parsoneiden pennuista? No, joka tapauksessa koiraa aion lenkittää ja liikuttaa paljon. Hyppimistä ei tehdä suuntaan eikä toiseen ennen kun ollaan lähempänä 1 ikävuotta. Rappusten kävelyäkin harjoitellaan erittäin maltillisesti ja rauhassa, mutta harjoitellaan kumminkin. Jiran linkittämä blogikirjoitus on erittäin hyvä ja jollei pentua opeta heti liikkumaan eri paikoissa, tilanteissa jne turha odottaa että aikuisenakaan sitä tekisi. Herkkyyskauden aikana se pitää altistaa kaikelle mahdolliselle. Enkä nyt puhu mistään rääkkilenkeistä
01.03.2012 23.23
022459569_r

Itse olen kanssa sitä mieltä, että jos koiran rakenne ei kestä esimerkiksi metsässä kulkemista penikkana, se ei ole enää elinkelpoinen olento. Ylenpalttisen liikkumisen varimisen ymmärrän, plus sen, ettei pentua viedä hihnalenkeille, joissa sen "on pakko liikkua", mutta itse metsä ei alustana ole sen vaarallisempi jättirodulle kuin pienemmällekään, kunhan paikan valitsee huolella. Korkeuserot ovat kai se pahin juttu; jos pentu sattuu useinkin tipahtelemaan korkealta mättäältä alas, putoamisen vastaavat hyppyyttämistä ja se ei tee hyvää. Harvemmin metsät kuitenkaan ihan niin epätasaisia ovat.

Muoks: ja piti lisäämäni, että tosiaan, se murtumisvaara on ihan jokaisen rodun pennulla olemassa, ja siksi itse varon liian rajua liikuntaa/korkeuseroja/kovaa alustaa/ylenpalttista portaiden ravaamista pennun kanssa. Sen sijaan maastossa saa mennä vapaana, kunhan ei aja itseään ihan piippuun. Ainakin omien penikoiden kanssa ongelma on ollut lähinnä se, että mennään sata lasissa koko ajan, vaikkei oikeastaan enää jaksettaisikaan, ja sitten ollaan ylirasittuneita tai onnistutaan huhtomaan joku venähdys aikaiseksi.

Muokattu viimeksi: 01.03.12 23.25
02.03.2012 06.37

Etkö anna pentusi sitten ollenkaan juosta ja irrotella vapaana metsässä/pellolla, koska se on vaarallista? Tällaisen kuvan tekstistäsi saa.

Ottaa sen silmän käteen ja lukee mitä kirjoitetaan, eikä lue mitä haluaa että siinä lukee Olen koko ajan sanonut että meillä liikutaan vapaana turvallisessa vaihtelevassa maastossa mutta varotaan vaarallisia paikkoja kuten kivikkoja, hakkuuaukeita missä on kaatuneita puita yms yms eli älkää nyt kuvitelko että täällä istutaan pennun kanssa sisällä matolla 24/7 ettei mitään VAAN pääse tapahtumaan. Täällä ei vedetä pennun kanssa hihnassa 10 km:n hikilenkkejä, ei juosta portaissa, ei hypitä (ei edes autoon eikä sieltä alas), ei juosta vaikeakulkuisessa metsässä (no talvella metsät ei hyvin olekaan vaikeakulkuisia kun ovat lumen peitossa) eikä mitään sellaista. Ja yleisesti ottaen esim. 30-40kg aikuispainon sakemannin ja 50-100kg aikuispainon pystiffin kasvatus ON kaksi täysin eri asiaa, kokonaisuudeltaan, EN puhu pelkästä liikkumisesta.

Jira - En anna paljoakaan painoarvoa kenen tahansa tallaajan blogiteksteille.

Ja jokaikisen pennun pitäisi saada kulkea myös maastossa.

Lue tuosta ylempää, olenko muuta väittänyt?

Onnea vaan niille jotka varoo pentuaikana kaikkea niin paljon että aikuisena tulee koiralle paniikki kun poiketaan polulta metsän puolelle.

Lue edelleen tuosta ylempää.

Ylenpalttisen liikkumisen varimisen ymmärrän, plus sen, ettei pentua viedä hihnalenkeille, joissa sen "on pakko liikkua", mutta itse metsä ei alustana ole sen vaarallisempi jättirodulle kuin pienemmällekään, kunhan paikan valitsee huolella. Korkeuserot ovat kai se pahin juttu; jos pentu sattuu useinkin tipahtelemaan korkealta mättäältä alas, putoamisen vastaavat hyppyyttämistä ja se ei tee hyvää.

Samaa mieltä. Tätä olen yrittänyt sanoakin, että TURVALLISESSA vaihtelevassa maastossa, eli myös METSÄSSÄ jos joku ei sitä taas älyä.

murtumisvaara on ihan jokaisen rodun pennulla olemassa

Tottakai on, itse en ole murtumista mitään edes puhunutkaan, vaan tarkoitin luuston ja nivelten rasittumista kaikkein huimimman kasvukauden aikaan jättiroduilla.

Aika hyvin huomaa, että ne joilla on jättirodun edustaja itsellään, tajuavat nämä jutut kertalaakista, ja ne joilla tällaisen rodun edustajaa ei ole, eivät juurikaan tajua mistä puhutaan  Ihan ymmärrettävää tietysti, kun omakohtaista kokemusta ei ole. En minäkään ymmärrä pikkurotujen kasvusta yhtään mitään, kun en ole sellaista ikinä omistanut, että onko siinä kenties mitä erikoista. Jättirotujen kohdalla se nyt vaan sattuu menemään niin, että hieman pitää varoa tuonne vuoden ikään saakka mitä pennun kanssa tekee ja missä, esim. pitkille hihnalenkeille ei ennen sitä ole juurikaan asiaa, ja puhun siis kilometritolkulla putkeen lenkkeilystä. Vuoden ikään saakka myös ruokinnan suhteen on oltava tarkkana, kun pentu kasvaa yhdessä humauksessa täyteen mittaansa.

Muokattu viimeksi: 02.03.12 06.44

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti