Koiranpennun jalat - Sivu 2 (Koirat > Pennut)

02.03.2012 08.02
022465288_r
Pori

Afgaani, kultainen ja sakemanni ovat siis pikkurotuja?

Ja toi ruokinta, siinä pitää olla tarkka vaikka olis se chihu.

//Nyt loppu offit!

My first, my last, my everything
02.03.2012 08.11

Afgaani, kultainen ja sakemanni ovat siis pikkurotuja?

Keneltä kysyt? Ite kun en ole moista väittänyt.

Ja toi ruokinta, siinä pitää olla tarkka vaikka olis se chihu.

Siitä en osaa sanoa, kun en ole moista omistanut, mutta varmasti eri tavalla tarkka kuin jättirodun pentujen kanssa.

02.03.2012 08.17
022309048_r
Pori

Boston - Kukaan ei vieläkään ole puhunut mistään hikilenkeistä, hypyttämisestä tai liiallisesta juoksuttamisesta! Jospa itsekin luet tekstini ajatuksella.

Itse kirjoitit, ettet vie pentua mihinkään missä on isoja kiviä tai kaatuneita puita, mihin pentu voisi loukata itsensä. pellot ja metsät ovat tällaisia paikkoja, joten missä pidät pentuasi vapaana ja tarjoat sille monipuolista liikuntaa? + sanoit että kaikki reutominen (eli juokseminen, irrotteleminen) on hengenvaarallista, joten tätä ei varmasti siis harrasteta?

Itse olet sanonut, että ne (metsät) on vaarallisia paikkoja ja täällä on joku sanonut ettei mene metsään ennen kesää. Talvella metsä on aikas tasaista ja vaaratonta paikkaa, pikkupennut kun eivät yleensä lähde harhailemaan edes umpimetsään ilman kaveria.

Toistan itseäni taaskin, mutta koiranpennun liikunta pitäisi olla monipuolista vapaana juoksemista, turvallisella alueella (tässä tarkoitan ettei autotien vieressä yms. vaan juuri metsillä/pelloilla/rannalla), koirakavereiden kanssa painimista, ja pieniä remmilenkkejä hihnakäytöksen ja sosiaalistamisen takia sekä tietenkin tutustumista eri paikoissa hihnassa. - jos sinunkin pentusi liikunta on tuollaista, mitä me vänkäämme?

Oli rotu mikä tahansa, ei minkään pennun kanssa pitäisi mennä pitkiä remmilenkkejä, kulkea pitkiä matkoja kovalla alustalla (asvaltti) tai hypyttää.

Itse annan Junon liikkua niin paljon kuin haluaa vapaana. Se pysähtyy sitten, jos rupeaa väsyttämään, eikä juokse itseään liikarasitukseen asti. Eri asia jos on pentu, joka ei ymmärrä väsymystään  (vinttikoirat yleensäkin kuulemma tällaisia) mutta kyllä yleensä koira tajuaa oman rajansa. 

Me esimerkiksi olimme eilen parisen tuntia rannalla juoksuttamassa koiria, Junokin mukana. Eihän se nyt koko ajan juossut, välillä makoili jaloissamme, istui ja tuijotti isompien leikkejä, kaiveli hiekkaa esiin yms. Ja uskon että tuostakin reissusta oli enemmän hyötyä kuin haittaa, vaikka pari tuntia olisikin teidän mielestä liikaa pennulle. Mun pentu sekoasi päästään jos pisimmän lenkit olisivat 15-20 minsan pituisia. 

Muokattu viimeksi: 02.03.12 08.23
02.03.2012 08.32
Boston kirjoitti:

Etkö anna pentusi sitten ollenkaan juosta ja irrotella vapaana metsässä/pellolla, koska se on vaarallista? Tällaisen kuvan tekstistäsi saa.

Ottaa sen silmän käteen ja lukee mitä kirjoitetaan, eikä lue mitä haluaa että siinä lukee Olen koko ajan sanonut että meillä liikutaan vapaana turvallisessa vaihtelevassa maastossa mutta varotaan vaarallisia paikkoja kuten kivikkoja, hakkuuaukeita missä on kaatuneita puita yms yms eli älkää nyt kuvitelko että täällä istutaan pennun kanssa sisällä matolla 24/7 ettei mitään VAAN pääse tapahtumaan. Täällä ei vedetä pennun kanssa hihnassa 10 km:n hikilenkkejä, ei juosta portaissa, ei hypitä (ei edes autoon eikä sieltä alas), ei juosta vaikeakulkuisessa metsässä (no talvella metsät ei hyvin olekaan vaikeakulkuisia kun ovat lumen peitossa) eikä mitään sellaista. Ja yleisesti ottaen esim. 30-40kg aikuispainon sakemannin ja 50-100kg aikuispainon pystiffin kasvatus ON kaksi täysin eri asiaa, kokonaisuudeltaan, EN puhu pelkästä liikkumisesta.

Samaa mieltä. Tätä olen yrittänyt sanoakin, että TURVALLISESSA vaihtelevassa maastossa, eli myös METSÄSSÄ jos joku ei sitä taas älyä.

murtumisvaara on ihan jokaisen rodun pennulla olemassa

Tottakai on, itse en ole murtumista mitään edes puhunutkaan, vaan tarkoitin luuston ja nivelten rasittumista kaikkein huimimman kasvukauden aikaan jättiroduilla.

Aika hyvin huomaa, että ne joilla on jättirodun edustaja itsellään, tajuavat nämä jutut kertalaakista, ja ne joilla tällaisen rodun edustajaa ei ole, eivät juurikaan tajua mistä puhutaan Ihan ymmärrettävää tietysti, kun omakohtaista kokemusta ei ole. En minäkään ymmärrä pikkurotujen kasvusta yhtään mitään, kun en ole sellaista ikinä omistanut, että onko siinä kenties mitä erikoista. Jättirotujen kohdalla se nyt vaan sattuu menemään niin, että hieman pitää varoa tuonne vuoden ikään saakka mitä pennun kanssa tekee ja missä, esim. pitkille hihnalenkeille ei ennen sitä ole juurikaan asiaa, ja puhun siis kilometritolkulla putkeen lenkkeilystä. Vuoden ikään saakka myös ruokinnan suhteen on oltava tarkkana, kun pentu kasvaa yhdessä humauksessa täyteen mittaansa.

Boston kirjoitti:

Mun korvaan kyllä kuulostaa omituiselta, ettei koiranpentua saisi viedä metsään jolkottelemaan ja haistelemaan paikkoja. Meillä on menty metsissä, pelloilla ja kalliollakin pennun ehdoilla käppäilemässä.

Vähän eri asia kun sinun koirasi aikuispaino on 30-40 kg ja minun koirani aikuispaino 50-100 kg ;) Kun puhutaan näistä jättiroduista, se on asia ihan erikseen koska nämä tosiaan saavuttaa yli 90 prosenttia aikuisiän koostaan muutaman hassun kuukauden sisällä ja luut/lihakset/nivelet/jänteet sun muut joutuu aivan hurjalle koetukselle, ja kaikki reutominen on näille jopa vaaraksi.

Etenkin metsässä missä voi olla isompia kiviä tai puunrunkoja maassa joihin tämmönen pentu voi kompuroida, voi aiheuttaa vakaviakin ongelmia jaloille, jos pahasti kaatuu. Toki turvallisessa, vaihtelevassa maastossa näitäkin vapaana pidetään että lihaksisto yms vahvoo, mutta kyllä näiden kanssa saa ERITYISEN tarkkana olla. Ihan on toista kuin esim. sakemannia kasvattaessa aikuiseksi. Ja sen tiedän, koska sen olen tehnyt myös. Ei näiden kasvuiästä voi oikein puhua samana päivänäkään... Boston on nyt 4kk ja painaa jo sen verran mitä sakemanniurokset minimissään aikuisena, se kertoo jo jotain :)

Aivan naurettavaa musta sellainen että "lenkkeillään kunnolla vasta sitten kun aikuinen ja täysin kehittyny". Pennun omaan tahtiin toki lenkit, mutta on se kamalaa koiralle jos eka vuosi ollaan asfaltilla hihnan päässä.

Se on helppo huudella kun et asiasta näköjään mitään tiedä.

Remun kanssa samaa mieltä!

Ehkä kun tummentaa kohtia niin porukka osaa lukea kaiken tai edes ymmärtää lukemaansa.

Mikäli itse ei ole Bostonin tekstejä lukenut ajatuksella niin en yhtään ihmettele miksi ei mene kaaliin ;)

Juno- Boston kirjoitti tuonne että pentu saa mennä turvallisessa ja vaihtelevassa maastossa, eli uskon ettei Bostoin mamma sitä missään tasaisella asfaltilla anna vain juoksennella.

Minttu missä vaiheessa Bostonin mamma on väittänyt että sakut ja afgaanit ovat pikkukoiria? Luetun ymmärtämistä tai edes sitä ajatuksella lukua, mikäli siihen kykenee.

02.03.2012 08.48

Juno - No EN ala enää miljoonatta kertaa selittää juurta jaksaen samoja asioita, kun et ilmiselvästi joko osaa lukea tai et halua ymmärtää, kun jankkaat jatkuvasti noita samoja asioita, joita minä en ole sanonut tai niin edes väittänyt.

Se kuitenkin on pakko huomauttaa, että oletko mahollisesti pannut merkille, että metsiä on erilaisia? On ryteikköisiä sekametsiä joita ei ole hoidettu vuosikausiin, ja on myös hakkaamalla kunnossa pidettyjä ja raivattuja metsiä joissa liikkuminen on vapaampaa ja turvallisempaa. Vaarallisella maastolla/metsällä tarkoitan juurikin ryteikköistä sekametsää jonne on laitamille kipattu pelloilta kiviä, on puunrankoja pitkin poikin ja tiheää ryteikköä jossa hädin tuskin eteensä näkee. Turvallisella maastolla/metsällä tarkoitan hoidettua metsää jossa on kunnolla liikkumatilaa, turvallisia loivia mäkiä eikä juurikaan puunrunkoja maassa pitkin poikin tai kivikkoa missä pennun jalat joutuu liian kovalle rasitukselle tai muutoin vaaraan. Tällaisessa turvallisessa metsässä me pentujen kanssa ulkoillaan, sekä pihamaalla tai lumihangessa.

Lobohan se yllättäen ymmärsi ja tajusi mistä täällä ollaan puhuttu ja mitä tarkoitettu, joten lukaiseppa hänen boldaamat tekstit ja omat kommenttinsa. Allekirjoittanut ei tästä asiasta enää keskustele, kun täällä jotkut ei näköjään hahmota vaihteeksi mitään muuta kuin oman sohlauksensa, ja toistelee samaa ja tunkee sanoja toisten suuhun ja ymmärtää selvän tekstin väärin joko tahallaan tai ymmärtämättömyyttään. Ah, Petsie

Muokattu viimeksi: 02.03.12 09.13
02.03.2012 08.52
022309048_r
Pori

Sitä ei saa raahata kilometrien pituisille hikilenkeille hihnan päässä, tai juoksuttaa vaikeakulkuisessa maastossa/metsässä/hakkuupaikoilla missä on puita ja kiviä, mihin se voi tassunsa satuttaa. Eikä sitä saa hyppyyttää eikä kuljettaa pitkiä portaita. - BOSTON

Lobo - tuohon lauseeseen itse kiinnitin huomiota, ettei jättirodut saa mennä metsään koska siellä on puita ja kiviä, tassuun voi vaikka sattua.

Tuohon vastasin jotain että on se outoa ettei pennut saa metsissä ollenkaan olla, ennen aikuisikäänsä? Ja sitten Bostonilta tuli tekstiä että jättirotujen kanssa on erilaista ja juoksuttaa vain turvallisella paikalla. En vieläkään tiedä mikä paikka tämmöinen on jos metsä ei siis ole turvallinen paikka pitää pentua vapaana? :)

Meidän metsät kun sattuvat täällä olemaan sellaisia, että on puunrunkoja, isoja kiviä, kallioitakin, ojia, ylä- ja alamäkiä. Eli uskon sen olevan vaikeakulkuista metsää, muuta täällä olekaan.

Toki siellä menee polkuja joita pitkin me ihmiset menemme, ja koirat riekkuu metsän puolella.

En tiedä onko ystävilläni/tuntemillani kasvattajilla/tuttavilla vain sen verran fiksuja koiranpentuja, jotka tajuavat rajansa eivätkä oikeasti lähde samoilemaan liian vaikeakulkuiseen metsään vaan pysyttelevät siinä polulla ja pomppivat metsän puolella risujen perässä. Liian ison kiven/puun rungon tultua vastaan, kääntyvät takaisin. voi myös sitten se johtuu siitä, että tuntemani koiranpennut ovat metsässä samoilleet heti eikä puolenvuoden ikäisinä että osaavat metsässä rauhallisesti ottaa. 

Tottakai riski on aina olemassa, että pentu sattuisi kävelemään johonkin koloon ja satuttaisi jalkansa tai hyppisi kaikkien isojen kivien päälle ja taittaisi niskansa, mutta eipä tuttavapiirissä ole vielä niin ikinä käynyt.

Tottakai ylienergisen pennun kanssa, joka ei ymmärrä rajojaan eikä omista itsesuojeluvaistoa on parempi ollakin tarkkana ettei päästä jokaiseen metsikköön tappamaan itseään, mutta olenkin puhunut normaalista koiranpennusta joka tutustuu rauhassa metsän hajuihin.

Meniköhän sekavaksi :D

MUOKS. Ai sinä pidät tuollaista metsää turvallisena, minä kun olin siinä luulossa että pidät sellaista vaarallisena :D 

Toki metsiä on erilaisia, en vain uskonut että kukaan menisi sellaiseen sokkeloon jonka kuvailit äskön. Itse en menisi edes aikuisen koirani kanssa :D

Muokattu viimeksi: 02.03.12 08.56
02.03.2012 08.54

Tuohon vastasin jotain että on se outoa ettei pennut saa metsissä ollenkaan olla, ennen aikuisikäänsä? Ja sitten Bostonilta tuli tekstiä että jättirotujen kanssa on erilaista ja juoksuttaa vain turvallisella paikalla. En vieläkään tiedä mikä paikka tämmöinen on jos metsä ei siis ole turvallinen paikka pitää pentua vapaana? :)

Meidän metsät kun sattuvat täällä olemaan sellaisia, että on puunrunkoja, isoja kiviä, kallioitakin, ojia, ylä- ja alamäkiä. Eli uskon sen olevan vaikeakulkuista metsää, muuta täällä olekaan.

Lue edellinen postaukseni. Jos ei vieläkään valkene niin minä en sille mitään mahda, se on kokonaan oma ongelmasi siinä tapauksessa.

Muokattu viimeksi: 02.03.12 08.55
02.03.2012 08.58
022309048_r
Pori

MUOKS. Ai sinä pidät tuollaista metsää turvallisena, minä kun olin siinä luulossa että pidät sellaista vaarallisena :D Minä kun pidän tuota koirallekin vaikeakulkuisena, jos se lähtee sinne metsän puolelle oikein rämpimään.

Toki metsiä on erilaisia, en vain uskonut että kukaan menisi sellaiseen sokkeloon jonka kuvailit äskön. Itse en menisi edes aikuisen koirani kanssa :D

Eikä aina tarvitse meuhkata ja ottaa nokkiinsa, eipä ole kauhean antoisaa keskustella kun toinen osapuoli kävisi kurkkuun kiinni jos vieressä istuisi, huoh. Aina ei tarvitse olla noin kärkäs, vähätellä ja melkeinpä jopa ilkeillä/pilkata toista osapuolta. Itse ainakin olen pysynyt asiallisena ja toivoisin sitä sinultakin minua kohtaan. 

Muokattu viimeksi: 02.03.12 09.00
02.03.2012 09.02
Juno kirjoitti:

Sitä ei saa raahata kilometrien pituisille hikilenkeille hihnan päässä, tai juoksuttaa vaikeakulkuisessa maastossa/metsässä/hakkuupaikoilla missä on puita ja kiviä, mihin se voi tassunsa satuttaa. Eikä sitä saa hyppyyttää eikä kuljettaa pitkiä portaita. - BOSTON

Lobo - tuohon lauseeseen itse kiinnitin huomiota, ettei jättirodut saa mennä metsään koska siellä on puita ja kiviä, tassuun voi vaikka sattua.

Mieluummin minäkin todellisuudessa varoisin kuin antaisin vain mennä ja odottaisin että pentu on kyllin viisas. Ihminen on se jonka täytyy ennaltaehkäistä eri tilanteita, ei silloin voi luottaa pennun "viisauteen"

Tuossa lainaamassasi lauseessa on kyse vaikeakulkuisesta maastosta/metsästä yms, voisin vaikka vannoa että Boston pääsee metsään mönkimään mutta ymmärrän myös miksi Bostonin mamma ei vie vaikeakulkuiseen metsään, mitä se muuten edes kenenkään elämää haittaa pääseekö Boston hakkuualueille juoksentelemaan vai helppomaastoiseen metsään ja pelloille?

Minä olin ainakin hysteerinen silloin kun Lobo oli pentu, kannoin sen kerrostalon portaita niin kauan kuin jaksoin ja hyppyyttämistä varoin melkein vuoden ikään.

Tummensin lainaamastasi lauseesta kohdan. 

Muokattu viimeksi: 02.03.12 09.02
02.03.2012 09.03
022309048_r
Pori

Jospa Lobokin rupeasi lukemaan esimerkiksi edellistä postaustani, eikä vain pyytelisi muita lukemaan toisten tekstiä.

// Ja kuten jo ylempänä sanoin, että taidamme kaikki olla loppujen lopuksi samaa mieltä, eli miksi vänkäämme edelleen? Mutta hassua ettei sitä luettu ;) 

Muokattu viimeksi: 02.03.12 09.07
02.03.2012 09.05
022680611_r
Janakkala

Meillä on koiran jalkoja varottu tähän päivään asti ja myös tästä päivästä sen viimeiseen päivään. Rappusia se ei saa kulkea, eikä sitä saa hypyttää. Onneksi koiraa ei kiinnosta hyppiä eikä minua koiraa tieten tahtoen hypyttää :D

Chowi on lahjomaton.
02.03.2012 09.06
Juno kirjoitti:

Jospa Lobokin rupeasi lukemaan esimerkiksi edellistä postaustani, eikä vain pyytelisi muita lukemaan toisten tekstiä.

Anteeksi, kirjoitin tuota viestiä niin kauan jotta edelle oli tullut jo muitakin, valitettavasti minulle ei ole monta konetta auki jolloin voisin seurata ihan koko ajan keskustelun kulkua.

Mutta nähtävästi tuli selvä ero siihen mitä Bostonin mamma meinasi, ei vie penneliään vaikeamaastoiseen metsään, mutta kuljettaa koiraansa irti vaihtelevissa maastoissa.

Muokattu viimeksi: 02.03.12 09.07
02.03.2012 09.10
022414240_r
Keuruu

Hmmm, kuten Boston tuossa huomasi mainita, metsiä on erilaisia. Ja meillä ainakin lähimetsät on sekametsiä, hirveää ryteikköä missä Unnakin, minun pikkurakki, jonka kasvua ei edes tarvinnut niin varoa, venäytti tai loukkasi kerran itsensä, kun metsärallin jälkeen vähän ontui koipeaan muutaman kuukauden ikäisenä. Meni päivässä ohi, joten ei ollut paha reväytys, mutta tuon vielä kömpelömmän honkkelikoiven kanssa kun rykäsis samalla lailla metikköön täällä, niin sillä olis suurempi riski loukata itsensä pahasti. Siksi meillä varotaan metikköön menemistä, vielä. Remulla kun tuntuu olevan vaikeuksia tasamaallakin välillä selvitä noitten koipiensa kanssa, ei ole niin notkea ja nopea kaveri kuin kevytrakenteinen lapinkoira. :)

Pururata olisi ihanteellinen lenkkipaikka tommosen jätin kanssa, mutta nekin tuppaa näin talviaikaan olemaan latua täynnä ja sinnehän ei siis koirineen saa mennä. :/ Luminen metsä taas voisi olla turvallisempi kuin kesällä, mutta ainakin kasvattaja oli sitä mieltä, että umpihankeen ei pennun kanssa saisi mennä. Tiedä sitten, oma järki sanoisi, että se kasvattaa monipuolisesti lihaskuntoa, mutta toisaalta tiedänkö sitäkään vähää tästä rodusta, mitä kasvattaja? En sano, että kasvattajaa uskotaan täällä joka asiassa kuin jumalaa, vaan otetaan neuvoa viisaammilta hyvin avoimin mielin, oli se viisaampi kuka vaan. Lähipiirissä ei hirveästi vaan satu jättiläisten omistajia olemaan, joten kasvi nyt on hyvä ensihätä kaikkeen tietoon. Täälläkin toki olen neuvoja kysellyt ja saanut kysymättä ja siitä aina yhtä iloinen.

Eli mentäisi mekin ehkä metsässä mielummin, kun ei olisi semmosta pirun risukkoa. Ja nyt vielä kun paksu lumihanki kaiken risukon päällä, niin vaaranpaikkoja on enempi. Hanki voi upottaa väärässä paikassa ja tassu voi kolahtaa tai jäädä jumiin johonkin risupuskaan. Sen verran hyvin tunnen kuitenkin tuon "oman metsän", että sinne ei viitsi tieten tahtoen mennä onneaan kokeilemaan. Kesällä sentään koirakin näkee risukot ja osaa niihin varautua (ja ehkä tasapainokin kehittynyt siihen mennessä paremmaksi) että turvallisempi olo mennä metikköön. Hiekkatiepätkää olisi toki vähän matkan päässä, missä ei autoja kulje ja minne olisi hyvä mennä juoksuttamaan, mutta ei ole vielä uskaltanut sinne asti kävellä, kun ei tiedä miten pentu jaksaa, ettei kerralla rasita liikaa. Mutta sinne varmaan mennään piakkoin, kun lenkit muutenkin hiljalleen pitenee, kun näyttää tuolla Remulla virtaa olevan nykyisten lenkkien ja pihaleikkien jälkeen. Näin ensikertalaisena jättipennun omistajana tulee kuulosteltua aika paljon pennun jaksamista, ettei aiheuta ainakaan liialla liikunnalla ongelmia kasvuun.

02.03.2012 09.13
022309048_r
Pori

No toivottavasti kukaan ei vie pentuaan liian vaikeamaastoiseen metsään, vaan menee pennun ehdoilla.

Toivottavasti myös kukaan ei - rodusta riippumatta - mene pennusta asti hikilenkkejä asvaltilla, juoksuta kovalla alueella ja hypytä sekä liikarasita pennun jalkoja.

Ei se oikeastaan niinkään ole pennun rodusta kiinni - toki eri rodut kehittyvät eri tahtiin, ja se pitää taas ottaa huomioon ajallisesti esimerkiksi - mutta jokaisen pennun kanssa pitää mennä rauhallisesti ja pennun ehdoilla.

(tummensin kohdan mikä on mielestäni tärkein)
02.03.2012 09.13
Juno kirjoitti:

// Ja kuten jo ylempänä sanoin, että taidamme kaikki olla loppujen lopuksi samaa mieltä, eli miksi vänkäämme edelleen? Mutta hassua ettei sitä luettu ;)

Koska se on petsien henki No joo, kaikille tuli selväksi mistä puhuttiin, kuka tarkoitti mitäkin ja that´s it.

02.03.2012 09.19

Eikä aina tarvitse meuhkata ja ottaa nokkiinsa, eipä ole kauhean antoisaa keskustella kun toinen osapuoli kävisi kurkkuun kiinni jos vieressä istuisi, huoh.

Itse ainakin olen pysynyt asiallisena ja toivoisin sitä sinultakin minua kohtaan.

Jaa missähän kohtaa olen meuhkannut tai ollut epäasiallinen? Saanen kysyä? Vasta nyt sait savun nousemaan korvistani noilla perättömillä syytöksilläsi, että olisin epäasiallinen. Sinä et ole nähnyt kun minä puhun epäasiallisesti, ja voin kertoa että se on aika kaukana keskustelusta jota täällä olen käynyt. Joten jos kiitos lakkaisit nyt haukkumasta sitä väärää puuta.

Ja kuten jo ylempänä sanoin, että taidamme kaikki olla loppujen lopuksi samaa mieltä, eli miksi vänkäämme edelleen?

Sitä sopii miettiä sinun itsesikin. Lobon tekstissä taas ei ollut mitään niin omituista että pitäisi häntä kehottaa lukemaan tekstejä tarkemmin, yksi niistä tässä ketjussa joka on ylipäätään tajunnut tämän jutun

Remu puhuu asiaa

Nyt siirryn muihin aiheissiin. (oho, olipas uutiskommentti!)

Muokattu viimeksi: 02.03.12 09.21
02.03.2012 09.24
022309048_r
Pori

Tule Boston yksärillä puhelemaan, jos jäi jotain hampaan koloon, ei tätä keskustelua kannata täyttää millään päättömällä vänkäämisellä.

Lobo tajusi, miksi pyysin häntä lukemaan edellisen postaukseni, ei sinun tarvitsekaan ymmärtää. 

Muokattu viimeksi: 02.03.12 09.24
02.03.2012 09.25
(No hyvän tähen ei näin pienet jutut jää mihinkään hampaankoloon, mutta kiitos vaan )
02.03.2012 09.29
022511949_r
Luumäki
Me ruvettii käytää Jimiä metsässä heti ku se tuli.Eikä oo viel koira menny rikki.Yleensä jos mä alan "liikaa" varoo Jimin kaa ni äiskä sanoo "Ei se koira oo lasista tehty".
02.03.2012 09.32
000112439_r

Voi herranjumala kun täällä tehdään kärpäsestä härkänen. Jos nämä asiat selvitettäisiin loppuun vaikka yksityisviesteillä, ettei menisi ihan ot'ksi?

Meillä kummankin koiran kanssa varottiin rappusia ja hyppimisiä kaikessa muodossa. Myös ihan äärimmilleen meneville reuhaamisille pistettiin stoppi.
Ei, ei mekään tietenkään missään neljän seinän sisällä istuttu ja pidetty ikäänkuin pumpulissa, tavallista pennunarkea silti elettiin ja liikuttiin tarpeeksi + saihan nuo leikkiä tottakai. Mutta ne kilometrien lenkit sunmuut jätettiin suosiolla väliin.

Muokattu viimeksi: 02.03.12 09.32
02.03.2012 09.40
022573310_r
Turku

Kyllä minä vain pidin Sakkea vapaana pelloilla ja metsissä - ilman että loukkaantui. Jo ennen vuoden ikää vein koiran uimaankin ensi kertaa - ilman loukkaantumisia.Ja käytiin me kyllä agiradallakin kerran vai kaksi. Kettuluolallakin kävi ensikerran 7kk iässä ja metsällä diegon kanssa tutustumassa 4kk iässä. Ei sitä koiraa pidä pumpulissa kasvattaa, vaikka kannattaa varoa liikaa rasittamasta koiraa.

Meillä on kyllä käynyt niin, että kun sakke on saanut paljon aktiivia pennusta lähtien, se on nyt melko aktiivinen. Diego taas ei niin pitkiä lenkkejä käynyt pentuna, eikä sille opetettu temppuja heti pennusta pitäen, saati sitten mitään samanlaista aktiivia mitä sakke on saanut niin nykyään se on melkoinen sohvaperuna.

"Even a symphony can't say what you mean to me"
02.03.2012 09.53
Wili kirjoitti:

Voi herranjumala kun täällä tehdään kärpäsestä härkänen. Jos nämä asiat selvitettäisiin loppuun vaikka yksityisviesteillä, ettei menisi ihan ot'ksi?

Meillä ovat koirat saaneet mennä menneltää miten haluavat, mutta ylenpalttisia rasitukset (hypytyksen, todella pitkät lenkit, kivikot ym) sivuutettiin. Kyllä noiden annettiin rappusiakin välillä mennä, että sitten tottuivatkin niihin (asunto on siis 2-kerroksinen rivitalo).
Noiden leikkeihin puutuin vasta sitten, kun näytti menevän ihan överiksi, muuten saivat olla ihan rauhassa.

Ei sekään olisi oikein, että pentua ei liikuteta / sen kanssa ei oikein tehdä yhtään mitään, koska sen jalat menevät helposti rikki. Siinä enemmän pentu kärsii, koska kyllähän se vaatii myöskin tekemistä ja aktiviteettia, joskus lievemmässä muodossa kuin aikuinen koira. Ja voihan aikuisellakin koiralla mennä jalat rikki, sitä en kiistä missään nimessä.

Tuli tuosta "pumpulissa pitämisestä" mieleen vanha tuttavapariskunta, joilla oli sekarotuinen pentu (irlanninsetteri x sakemanni). Rakenne ihan setteriltä peritty, ulkonäkö melko 50/50, samoten luonne. Eli lujapäisyyttä ja tahdonvoimaa löytyi älyttömästi.
Mutta tuttavaperheessä pelättiin myöskin pennun jalkoja, se käytettiin takapihalla pissalla/kakalla (asuivat kerrostalossa, 2.kerroksessa), ehkä menivät talon ympäri. Mitään leikkejä sen kanssa ei oikein koskaan leikitty, paitsi hyvin harvoin ja vähän.
Rappuset kannettiin viimeiseen asti (kunnes koiraa ei jaksettu kantaa) ylös ja alas, sitten alkoi ikäänkuin alamäki.

Koira ei suostunut menemään portaita ollenkaan (n. vuoden ikäisenä), se pisti heti hanttiin. Pitkään sitä totutettiin, mutta se ei vaan yksinkertaisesti suostunut siihen. Myös tämä oli ihan tättähäärä, säntäili sinne tänne ja kohelsi minkä kerkesi, aloillaan ei pysynyt yhtään ja aina menossa. Ei siinä mitään, nuori koira ja hormoonit hyrräsivät. Mutta ne sen jalat olivat melkeimpä tuhannen pirstaleina, lihaksistoa ei ollu ollenkaan ja käveleminen muuttui todella vaikeaksi.
Tuttavat ajattelivat ensin antaa koiran uuteen kotiin, mikä voisi olla oma-tai rivitalo. Mutta kun koiran kivut vain pahenivat, eikä niihin tehonnut oikein mitään. Lihaksistokaan kun ei päässyt kehittymään, koska koira ei suoraansanottuna pystynyt menemään pitkiä lenkkejä (eläinlääkärissä kävivät useamman kerran). Joten päättivät lopettaa koiransa.

Itse en suuremmin puuttunut heidän tekemisiin, koska "tietävät kyllä aivan itse mitä ovat tekemässä" ja vetivät herneen nenään, jos asiasta huomattikin.
Harmi juttu vain, nuori kivaluonteinen koira jolla olisi ollut kaikki vielä edessä.

11.03.2012 18.07
Olen laiska enkä jaksa lukea onko kukaan jo maininnut, että sekään ei ole hyväksi jos yhtäkkiä lisätään radikaalisti liikunnan määrää ja rasitusta kun koira on täyttänyt sen vuoden. Siis ei pidä alkaa käymään 10km lenkeillä ja juoksutetaan pyörän vieressä pitkiä matkoja jos aiemmin ollaan pidetty koiraa pumpulissa.
Muokattu viimeksi: 11.03.12 18.07
http://koirankuje.blogspot.com/
28.03.2012 20.19
022691163_r
Missä vaiheessa ootte vaihatnu penturuuasta aikusen/nuoren koiran ruokaan? mua vähä pelottaa et aikooko noi tassut suoristua ollenkaa tämän näköset siis tällä hetkellä;
021664980_r
Beeda
,saa ne huonomaltaki näyttämään, mutta tuossa nyt näkyy vähä, ja tässä
http://www.petsie.fi/pet.php?petid=208546&s=images&img=21660313&setid=141896 ..
Ma Cherie
29.03.2012 19.10
022255694_r
Savonlinna

Meijän molemmat jätit on aikoinaan päässy riekkumaan vapaana heti kotiin tulosta lähtien, niin paljon kun jaksoivat.

Käytiin kiipeilemässä kallioilla ja juoksentelemassa vaihtelevassa maastossa, jotta esim. koordinaatiokyky kehittyy

Hihnalenkkejä tehtiin toki päivittäin, mutta pitkiä matkoja (useita kilometrejä) asvaltilla kävelemistä vältettiin tuonne puolivuotiaaksi asti, ja siitä eteenpäin pikkuhiljaa alettiin lisäämään myös kovalla pohjalla liikkumista.

Ikinä ei ole ollut kummankaan jaloissa mitään onkelmia :)

06.05.2012 20.11
022550896_r
Tampere
Itse olen antanut Irwinin mennä oman mielensä mukaan erilaisessa maastossa. Rappusiakin on kulokenut, kun asutaan kerrostalossa ja hissille on n. 5 rappusta, jotka sitten kulkee, niin ylös kuin alas, en kyllä anna joka kerta kulkea, mutta aina silloin tällöin, jotta tottuisi myös rappusiin.

Ulkona mennään niin metsässä kuin asfaltilla, toki pehmeillä alustoilla pyritään enemmän kulkemaan ja Irwin oikeastaan aina vapaana ja liikku sen verta kun jaksaa oman mielesnsä mukaan.

Nellin jalkoja varottiin pentuna jonkin verran, lähinnä rappusissa, mutta aika nopeasti annettiin niitäkin kulkea (johtui lähinnä siittä ettei sitä jaksanut enään kantaa)

Mutta itse olen sitä mieltä, että pennun kuuluu antaa mennä ja siinä se myös oppii käyttämään omaa kroppaansa ja se kehityy samalla, kun saa vapaana kulkea niin kallioita, ylä- ja alamäkiä, pellolla yms. kaikenlaisilla alustoilla, kyllä se oppii itse huomaamaan minne ei kannata mennä. En nyt toki mihinkään vaarallisiin paikkoihin pennun anna mennä, että maalsijärki toki käytössä.

Kyllä koirassa/pennussa tarvii jotain vikaa olla, jos menee "rikki" siittä, että kulkee monipuolisessa päivittäisessä maastossa, oli kyse sitten jätti-. kääpiö- tai keskikokoisesta rodusta, tätä mieltä olen minä

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti