Koira ei tottele toisten koirien/ihmisten läsnäollessa (Koirat > Koirien koulutus)

12.04.2012 18.17
021474657_r
sastamala
Eli Aapo tottelee, käyttäytyy hyvin ja jaksaa odottaa paikallaan, vain jos muita koiria ei ole paikalla. Kun muita koiria tai tuntemattomia ihmisiä on paikalla, ei Aapo ota katsekontaktia, tai tottele käskyjä. Agility kin sujuu omalla takapihalla, pysyy käskystä kauankin paikallaan, mutta jos ohi menee lenkkeilijä koiran kanssa, on Aapo välittömästi siellä. Lisäksi kun olimme mätsäreissä, Aapo riuhtoi ja ei keskittynyt käskyihin. Ajattelin joskus Aapon kanssa mennä esim. kursseille, mutta Aapoa ei saa houkuteltua keskittymään juurikaan millään. Neuvoja & kokemuksi olisi kiva saada jotta saisin Aapo kuuntelemaan.
Tiedän etten suinkaan ole viisas, ja juuri siinä olen teitä viisaampi.
12.04.2012 18.23
Topilla sama ongelma, mutta vain toisten koirien kanssa. Tuntuu siltä ku käsky menis vaa toisesta korvasta sisää ja toisesta ulos.
Come to the dark side, we have cookies!
12.04.2012 18.28

Täälläkin kaivattais vinkkejä siihen, miten tehdä itsestään mielenkiintoisempi, kuin muut häiriköt.

Ongelma: koira ei ole minun, joten ruokapaastoa en voi tehdä. Lisäksi extraruoka ei kiinnosta, lelut ei kiinnosta, kehut ei kiinnosta, minä en kiinnosta, mikään ei kiinnosta.

12.04.2012 18.47

Tuo häiriösä kuunteleminen vaatii vain treeniä häiriö paikoissa. Me ollaa treenattu koirapuiston ulkopuolella, jos ei kuuntele ei olla menty puistoon (puisto mikille hyvä palkka kuuntelemisesta) Treenataan lenkeilyn ohessa ja käydään koirakoulun ryhmissä pari kertaa viikossa. Nyt rupee kuunteleen sisällä häiriössä, ulkona vielä petrattavaa.

Kontaktia ollaan opeteltu mm. lenkeillä. Ollaan vaan istuttu tien vieressä mis menee koiria. Niin kauan kunnes Miki on itse tarjonnut katsetta ja sitten palkka. Lopulta tarjoo aina kontaktia kun pistää istuun tien viereen.

12.04.2012 18.48
021678807_r
Liperi

Lämmitä ruokaa esim. mikrossa, niin että se tuoksuu koiran mielestä taivaalliselle! :) Meillä on kokeiltu tätä juttua, ja ihan hyvin on toiminut.

Kokeilkaa tätä, toivottavasti auttaa edes vähän.:P

12.04.2012 18.51
021777517_r
Himanka
Käviskö palkkana/huomion kiinnittämisessä raaka liha, luut tms? Meillä mennään sekasin luista ja rustoista, jolloin huomio on helppo saada. Nakki toimii meillä myös hyvin,
"And all the best women are married. All the handsome men are gay." -Robbie Williams
12.04.2012 18.56
022485917_r
Klaukkala
Meillä ihan superherkku on keitetty kana (Siis ihan vaan jotain maustamattomia broiskusuikaleita kattilaan kuplimaan ja thats it). Sillä kyllä saa huomion vaikka ydinsodan keskellä. :-D Just jonkun ihan supersuperherkun löytäminen voi helpottaa, mut se on tosiaan vähän hankalampaa jos on koira joka ei kiinnostu mistään muusta ku häiriöistä. Minä Kidalle joskus kans teen joissain tilanteissa niin, että lähen ite juokseen karkuun ja esim puistossa jos pyllyilee eikä kuuntele ni lähen portista ulos, hylkään sen sinne hetkeksi. Kyl sit taas rupee korvat pikkuhiljaa löytyy.
I'll start my own religion worshipping my dog Jack, cause dog spelled backwards is god and that's a fact
12.04.2012 19.26
021254514_r
Jämsä

Kannattaa sinne kurssille vaan mennä, vaikkei koira suhun (vielä) keskitykään muiden läsnäollessa. Jos kurssin vetäjä osaa asiansa, niin varmasti löytää keinon jolla saat koirasi kuulolle. Kattele eka joku alkeiskurssi, ja kysele siellä löytyiskö apua häiriötreenien jatkamiseen myös kurssin jälkeen.

Mitä kaikkein ensimmäiseksi kannattaa tehdä, on estää kaikki koiran yritykset häippästä sen häriön luo, eli pitkä liina koiran pantaan/valjaisiin kiinni ja sillä estät sen menemisen esim. vieraan koiran luo. Tämä jo ihan siitä syystä, että harvempi katsoo suopeasti hallitsemattomasti irti juoksentelevaa koiraa. Seuraavaksi miettisin sitä johtajuutta, kunnioittaako koira sinua ja luottaako se sinuun.

Motivointiin saat varmasti apua kurssilta, mutta kotona kannattaa testailla paaaaljon erilaisia nameja, että se koiran suurin suosikki löytyy. Yks hyvä on "treenimixin" tekeminen, eli palastelet useampaa erilaista namia rasiaan valmiiksi, jolloin koira ei koskaan tiedä, minkä namin se saa palkaksi! Kannattaa myös opetella itse leikkimään koiran kanssa oikein, harvempi sitä meinaan osaa opettelematta. Sitten voit testailla myös erilaisia leluja. Usein koirat tykkää aidoista turkisleluista, vaikka supin hännästä tai lampaankarvapatukasta. Lelujahan on sen miljoona erilaista, vähän kaikkea kannattaa kokeilla. Ja saalisleikkiin saat välineen esim. vanhasta käsipyyhkeestä jonka yhteen kulmaan sidot 1-2m pätkän narua.

Btw, jos sulla on Ikaalisiin päin kulkua, niin mä autan ihan mielelläni.

12.04.2012 19.26
Todella hyvä palkka (juuri jotain tuollaista kuin Kidan keitetyt kanapalat), jota ei saa kuin haastavimpien suoritusten palkkana. Meillä toimii kuivattu kanafilee (sikakallista, mutta toimii Karhulle kaikkein parhaiten paistetun kanan ja paistetun lihan lisäksi ja niitä rasvaisia köntsiä en halua kyllä kantaa edes namipussissa :-D).

Meillä ei toimi poispäinjuokseminen kuin Polkan kanssa, mutta koiralla joka pelkää laumasta jälkeen jättämistä seuraa kyllä yleensä varsin liukkaasti kun omistaja karkaa.

Itseasiassa Karhua on niin vaikea motivoida tekemään mitään, että oon ilonen ettei se kadota häiriössä korviaan tai halua karkailla metsään.
Sitä ei pelota omistajan karkaaminen, ruoka ei aina edes nälkäisenä kiinnosta (vaikka onkin ahne ja ruoka-aggre, mutta ulkona ei maistu aina) ja pallot sun muut on ihan pyllystä herran mielestä jos pellolla on myyriä.

Mutta näähän riippuu siitäkin mitä koiran haluaa tekevän siellä häiriössä? Osaako se vaadittavat asiat kotonakaan kunnolla? Esim. saatko sen kotona odottamaan rauhallisesti paikallaan, ottamaan katsekontaktin jne. Entä tutussa, hiljaisessa paikassa ulkona?

Onko kyse siitä että koira tahtoo toisten koirien ja ihmisten luokse (tappelemaan, puolustamaan tai moikkamaan?) vai siitä, että koira ei pysty pitämään itseään rauhallisena ja stressaa (piippaa, häslää, pyörii, vaihtelee asentoa, läähättää).

Häsläkoiran kanssa harjoittelisin rauhoittumista ja yrittäisin viestittää että minun kanssa on ihan turvallista lenkkeillä enkä tunge sitä liian aikaisin liian pelottaviin tilanteisiin ja "Mun on pakko moikata kaikkia!!"-koiralle opettaisin ettei se hihnassa moikkaa ketään, eikä pääse muutenkaan tekemään mitään jee-jee-juttuja tempomalla ja riekkumalla.
Nämä tietenkin sen lisäksi että olisin rauhallinen ja ne ulkona/häiriössä vaadittavat asiat olisi muuten jo opetettu valmiiksi.

Plus tietenkin itsestäänselvyydet kuten ruokapaasto mikäli mahdollista sekä yksinkertaisesti totuttaminen. Nuori koira voi uusissa tilanteissa höslätä ja häslätä, eikä kukaan sitä siitä yleensä tuomitse. Harjoitus tekee mestarin, vaikka ekat kerrat agissa ja mätsäreissä eivät menisikään kuin unelma. :-)
Myöskin kannattaa esim. liinan avulla minimoida koiralta onnistumiset siinä että se yrittää syöksyä tielle moikkailemaan.

(Siihen en ota kantaa miten tämä tehdään jonkun toisen omistaman koiran kanssa jos omistajien kanssa ei voi yhdessä sopia asiasta)
Muokattu viimeksi: 12.04.12 19.29
Ai koira on sun paras ystävä eikä ikinä jätä sua? Hanki nyt hyvä ihminen oikeita ystäviä jos sellasia ees saat
12.04.2012 19.29

Topilla sellanen ongelma noitten herkkujen kanssa ettei maha kestä. :( Ei oikee käy mikkää kana tai mikkää lihaherkut eikä oikeestaa melkee mikkää herkut paitsi omat allergisille koirille tarkoitetut navut.

Kyllä (ehkä) vähä voi antaa ja saattaa sen kestää, mutta yleensä oksentaa pois. Ja se ei ole kivaa koiralle.

12.04.2012 19.58
022485917_r
Klaukkala
Topi: Mille se on allerginen? Ootko koittanu vaikka jotain vihannes tai hedelmäpalkkaa jos ei niille allergiaa ole?
I'll start my own religion worshipping my dog Jack, cause dog spelled backwards is god and that's a fact
12.04.2012 20.22
022561990_r
Hämeenlinna
Jotain extra-herkkua? Ja häiriöön totuttamista vähitellen. Karhulla tuossa olikin hyviä kysymyksiä ja näitä samoja asioita. :)
If you want go, I wanna go with you, if you want die, I wanna die with you.
12.04.2012 20.27
Kida kirjoitti:
Topi: Mille se on allerginen? Ootko koittanu vaikka jotain vihannes tai hedelmäpalkkaa jos ei niille allergiaa ole?

No tota siis ei se allergine vissii oo, mutta maha ei vaa kestä kaikkia lihoja. Isän takia menny aivan pilalle ja menee koko aja enemmä ku se koko aja Topille syöttää kaikkia omia lihaliemiää ja kaikkea meidän ''jätteitä''. Yritetty sanoa, että ei saa, mutta aina se sanoo suurinpiirtei jotai, että ''Ku minä olin nuori nii aina koirille syötettii'' tai ''Kyllä mun vanhatki koirat tätä söi''

Kyllä porkkanaa maha kestää, mutta se on nii kovaa pureskeltavaa.

12.04.2012 20.28
022485917_r
Klaukkala
Koita kurkkua? Se on tosi kevyttäkin. :-)
13.04.2012 15.31
Meillä oli myös Mantan kanssa ongelmia häiriön alla kuuntelemisessa. Ahdistuin siitä viikkoja ja kuukausia kotona, kunnes päätin rohkeasti lähteä perustottis kurssille ja myöhemmin rallytoko kurssille. Kurssien alussa Manta on yleensä kiinnostunut enemmän muista koirista kuin minusta, mutta mitä enemmän ollaan käyty, sitä enemmän se keskittyy minuun. Eli reippaasti vaan sekaan vaikka ajatus tuntuisi kuinka karmivalta. Meillä haastavimmaksi tekijäksi näyttäytyi loppujen lopuksi treenikentän nurkilla pyörivät varikset :D Eli toisista koirista/ihmisistä Manta ei sano mitään (joskus pörähtää toiselle koiralle jos toinen katsoo jännittyneenä pitkään), mutta varikset vievät vielä nykypäivänäkin huomion minulta... Noh, hiljaa hyvä tulee, pitäis varmaan päästä johonkin lintutarhalle treenaamaan
13.04.2012 17.48
Harjoittelemalla paranee ja houkuttimen pitää olla todella hyvä. Oman koiran ehdoton heikkous on makkara.
14.04.2012 10.47
021474657_r
sastamala

No meillä ei ruoka-palkka toimi, koska Aapo on nirso ja ei muutenkaan edes nälkäisenä pidä ruokaa kiinnostavana asiana. Lelutkaan ei kiinnosta kun on muita häiriötekijöitä.

Lisäksi tuo totuttaminen menemällä sellaiseen paikkaan missä on paljon koiria yms. on hankalaa koska asumme maalla. Lähimpään koirapuistoon on aika pitkä ajo-matka.

Naapureillamme on koira, mutta se on liian iso ja ärjy, että Aapn uskalataisi viedä sen lähelle. Ja lisäksi Aapo ja se ovat uroksia jolloin (vaikka aapo on kastroitu) ne tappelevat reviiristä. Ja osoittavat toisilleen selkeää agressiivisutta.

Johtajuus on selkeää, eikä Aapo yritä dominoida. Aapo ei vain tunnu pitävän ihmistä kovin tärkeänä vaikka se ei yritä komentaakkaan sitä. Se tottelee jos ei ole häiriötekijöitä.

Aapo oli yhdellä peruskoulutuskurssilla, mutta sielläkin vaan seurattiin muitten koirien tekemisiä. Vaikka sinne ostettiin erikoisherkkua ja uusi vinkulelu.

Kotipihassa olen saanut huomion pidettyä jotenkuten aapon lempi pallolla, mutta muualla se ei toimi.

On se vaikeeta...

15.04.2012 20.04
021474657_r
sastamala
Manta kirjoitti:
Meillä oli myös Mantan kanssa ongelmia häiriön alla kuuntelemisessa. Ahdistuin siitä viikkoja ja kuukausia kotona, kunnes päätin rohkeasti lähteä perustottis kurssille ja myöhemmin rallytoko kurssille. Kurssien alussa Manta on yleensä kiinnostunut enemmän muista koirista kuin minusta, mutta mitä enemmän ollaan käyty, sitä enemmän se keskittyy minuun. Eli reippaasti vaan sekaan vaikka ajatus tuntuisi kuinka karmivalta. Meillä haastavimmaksi tekijäksi näyttäytyi loppujen lopuksi treenikentän nurkilla pyörivät varikset :D Eli toisista koirista/ihmisistä Manta ei sano mitään (joskus pörähtää toiselle koiralle jos toinen katsoo jännittyneenä pitkään), mutta varikset vievät vielä nykypäivänäkin huomion minulta... Noh, hiljaa hyvä tulee, pitäis varmaan päästä johonkin lintutarhalle treenaamaan

Heeii.. Mis asut. Meil on kanoja, jotka on kesäisin ulkona (tarhassa) niin jos sen toisi sinne pällistelemään ja totuttelemaan?

15.04.2012 20.51

Meillä samaa ongelmaa. Kotona Viljo kuuntelee tosi hyvin ja tekee kaiken mahtavasti. Mutta kun mennään 400 m päähän suljetulle huotoasemalle jossa ei suunnilleen koskaan käy ihmisiä saatika sitten koiria niin kuulo haihtuu kuin tuhka tuleen ja saan hokea käskyä noin 15 kertaa ennen kuin Viljo ees katsoo että mitä piti tehä? Sitten ku kävin toko-treeneissä kerran niin kun kouluttaja tuli 2m päähään meistä niin alkoi kauhea murina ja juoksi suoraan mun taakse.. Eikä se sielläkään kuunnellut sen paremmin kuin sen huoltsikan pihassa..

15.04.2012 22.55
021559401_r
Oulu

Kannattaa muistaa että käskyjen hokeminen ja oiran nimen toistaminen yleensä vain pahentavat asia, jos haluatte saada koiraan yhteyden. Näin koirasta tulee herkästi "kuuro", eli se ei enää osaa noteerata käskyjä.
Siksi yleensä sheippaaminen auttaa, eli odotetaan että koira itse (joko vahingossa tai muutenvain namin toivossa) ottaa kontaktin, jolloin se kehu ja oppiminen asiassa on huomattavasti tehokkaampaa kuin se että namia pyöritellaan koiran nokan edessä kun katse on jossain aivan muualla kuin omistajassa.
Odottaminen saattaa kestää kauan, ja siksi se vaatiikin kärsivällisyyttä.

Esimerkki: olet juuri omalla pihalla tokoillut koiran kanssa, ja yhtäkiä tiellä menee toinen koira. Oma koira on hihnassa, ja kiristää sen mennäkseen toista koiraa kohti. Se kuitenkin jää paikalleen koska se on kiinni hihnassa. Älä sano koiralle mitään, vaan odota että ohikulkija menee ohi. Heti kun koira kääntyy sinuun päin tai muutenvain kysyäkseen että mitä nyt, niin kehu ja palkkaa.
Tällaista harjoituksesta koirat oppivat hakemaan kontaktia.

Ainoata rakkautta jota rahalla voi ostaa: koirat
16.04.2012 16.01
Jaffa kirjoitti:

Kannattaa muistaa että käskyjen hokeminen ja oiran nimen toistaminen yleensä vain pahentavat asia, jos haluatte saada koiraan yhteyden. Näin koirasta tulee herkästi "kuuro", eli se ei enää osaa noteerata käskyjä.
Siksi yleensä sheippaaminen auttaa, eli odotetaan että koira itse (joko vahingossa tai muutenvain namin toivossa) ottaa kontaktin, jolloin se kehu ja oppiminen asiassa on huomattavasti tehokkaampaa kuin se että namia pyöritellaan koiran nokan edessä kun katse on jossain aivan muualla kuin omistajassa.

Esimerkki: olet juuri omalla pihalla tokoillut koiran kanssa, ja yhtäkiä tiellä menee toinen koira. Oma koira on hihnassa, ja kiristää sen mennäkseen toista koiraa kohti. Se kuitenkin jää paikalleen koska se on kiinni hihnassa. Älä sano koiralle mitään, vaan odota että ohikulkija menee ohi. Heti kun koira kääntyy sinuun päin tai muutenvain kysyäkseen että mitä nyt, niin kehu ja palkkaa.

Tuo on minustakin hyvä idea. Ollaan Minnin kanssa kokeiltu ja toimii (:

17.04.2012 10.44
Hei osaisiko kukaan antaa neuvoa,kun minulla on 4.v seropi narttu leikattu ja olen hänelle opettanut istu,maahan,tassu,toinen tassu,paikka. ja kun kaksi kerttaa nykäisee hihnasta suojatien kohdalla ni se istuu ja odottaa niin kauvan et sanon noni. mutta ainut ongelma mitä en ole saanut hallittua on se että se rupeaa räyhäämään vastaan tuleville koirille
17.04.2012 12.06
miten saan koiran kävelemään vierellä?
17.04.2012 12.14
Topi kirjoitti:
Topilla sama ongelma, mutta vain toisten koirien kanssa. Tuntuu siltä ku käsky menis vaa toisesta korvasta sisää ja toisesta ulos.

Meillä ei nikin kanssa mene käsky korvasta sisälle.
17.04.2012 12.15
022512565_r
Pori
Minni kirjoitti:
Jaffa kirjoitti:

Tuo on minustakin hyvä idea. Ollaan Minnin kanssa kokeiltu ja toimii (:

Paitsi jos kyseessä on niinkin vahtiviettinen tapaus kun meillä. Ei todellakaan tyydy vaan katselemaan toisen koiran menoa vaan nostaa täyden vahtirähinän ja sitä nyt ei tulisi sallia lainkaan vaan pakote ja palkka kontaktista :)

Yokudekimashita!
17.04.2012 12.16
022512565_r
Pori
Tami kirjoitti:

Suosittelen jotain arkitottista tai tokon alkeita jossain seurassa :) kurssien hinnat eivät yleensä päätä huimaa ja vältyt virheiltä, joita yksin treenatessasi saattaisit tietämättäsi tehdä :)

Yokudekimashita!
17.04.2012 16.16
Jaffa kirjoitti:

Selitin varmaan epäselvästi, Siis en todellakaan hoe käskyä tähän tyyliin: ''Istu,istu,istu,istu,istu,Istu,istu,istu,istu,istu,Istu,istu,istu,istu,istu''

Vaan näin ''Viljo, istu.'' sitten olen hiljaa ja odotan että JOS Viljo tottelisi ja sitten uudestaan ''Viljo, istu'' Ja tätä toistetaan n. 15 kertaa

17.04.2012 17.59
022348154_r
Harjavalta
Ihan uteliaisuudesta, miksi pitää sanoa koiran nimi ennen käskyä?
If you can't catch a wave then you're never gonna ride it
17.04.2012 18.10
Lara kirjoitti:
Ihan uteliaisuudesta, miksi pitää sanoa koiran nimi ennen käskyä?

Meillä sanotaan siki että muuten toinen koira tekee toisen temput.
17.04.2012 18.14
Tami kirjoitti:

Mä taisin tehdä vaikeimman kautta xD
Ensin opetin Kingin vierelle ja sitten siitä sit opetin seuraamaan vierellä.
Tosiaan, opetin kingin vierelle siirtämällä sen hihnassa vierelle ja ainakun oli siirtänyt/ohjannut painotin sanan "vierelle". näin se sit sen oppi. Nylyään sanasta "vierelle", king tulee vierelle ilman että koiraan edes täytyy koskea.

Jos asetat koiran seinän viereen ja itsesi ns. toiseksi seinäksi ja kun otat askelta eteenpän tai taaksepäin, kehu ja ja palkitse koira.
Katsekontaktia saa namilla.

Näin oli jossain koiralehden temppu osassa. "Tekniikalla" sai opetettua koira seuraamaan pakittaen/ liikkumaan takaperin.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti