Pennun varaaminen (Koirat > Pennut)

17.04.2012 18.01
021835306_r
Jyväskylä

Tällaista keskustelua en löytänyt haun perusteella, jos tällainen on jo, niin tämän voi poistaa.

Oletko itse varannut pentua? Jos olet, niin millaiselta kasvattajalta ja minkä ikäinen pentu oli? Jos olisit kasvattaja, antaisiko ihmisten varata pentua? Missä tilanteessa hyväksyisit pennun (alustavan) varaamisen? Haluatko nähdä pennun ostajan ennen kuin suostut varaamaan hänelle pentua? Entä sitten päinvastoin, haluatko nähdä pennun ennen sen varaamista? Mitä mieltä olette pennun varausmaksusta, (jota ei palauteta peruutuksen sattuessa)?

Usein kasvattajan sivuilla pentuilmoituksissa voi lukea, että "Kaikki pennut ovat varattuja" tai "Pennut on alustavasti varattu", usein tuollainen teksti voi tulla vastaan heti, kun pennut on ilmoitettu syntyneiksi. Tällöin voidaan olettaa, että kasvattaja on saanut (paljon) pentukyselyjä etukäteen, mutta onko hän nähnyt kyseisiä ihmisiä kasvotusten? Itse en lupaisi pentua kenellekään ilman, että näkisin kyseistä ihmistä kasvotusten, koska haluan tietää, millaiselle ihmiselle olen pentua myymässä. Meillä ei ole kasvatuksen aikana otettu koskaan varsinaisia varauksia, vaan aina on haluttu nähdä pennunostaja ja luvattu pentu vasta sitten. Mitään varausmaksua ei ole koskaan pyydetty ja silti mitään turhia pentukyselyjä ei ole tullut. Varausmaksu voi olla itse asiassa huonokin vaihtoehto, sillä vaikka se karsiikin mahdollisesti turhat pentuvaraajat pois. Sillä olen kuullut useitakin tapauksia, joissa pennusta on varausmaksu jo maksettu ja sitten onkin tullut mahdollisia esteitä ja ajankohta olisi huono pennun ottamiselle, mutta se on otettu silti, koska varausmaksu on jo maksettu eikä kasvattaja sitä palauta.

Jos pennut on ilmoitettu varatuiksi hyvin pian niiden syntymän jälkeen ja pentuvaraukset perutaan, niin pennunostajat eivät välttämättä osaa etsiä pentua enää kyseiseltä kasvattajalta, koska ne ilmoitettiin jo varatuiksi.

Meillä pentu ollaan luvattu ostajalle sitten, kun on nähty kyseinen ihminen kasvotusten ja ollaan koettu, että tuolle ihmiselle voi myydä pennun. Sitten pentu on vasta varsinaisesti varattu. Tietty sitten ulkomaille myyminen voi olla asia erikseen, varsinkin jos pentu olisi lähdössä johonkin kauas.

Mutta muiden mielipiteitä, kokemuksia ja näkemyksiä?

http://treenikaverit.blogspot.fi/
17.04.2012 18.07
022600386_r
Lahti

Am.akita pentueissa menee joskus niinkin että ennen kuin yhdistelmää edes julkistetaan, on jo varaukset tehty ja harvoin siinä enää muille riittää :D Tehokas lähipiiri ja kontaktithan sen mahdollisuuden tuo, kun ollaan jo tuttuja.

Ninjan pentuja ei ole kukaan pystynyt varata etukäteen (no, paitsi meillä oli uroksista ykkösvaraus, että pääsisi valitsemaan omansa jos olisi valinnan mahdollisuus tullut), kasvattaja ei kuitenkaan varaa tai lupaa kenellekään tuntemattomalle ennen kuin tapaa ja juttelee kasvotusten todetakseen sopiiko pentu heille :)

17.04.2012 18.08

Kun Mikiä olin hankkimassa, minulle oli luvattu yksi pentu kun pennut syntyvät. Kun pennut oli syntyneet kasvattaja kysyi halusinko uroksen vai nartun. Kun pennut oli 4vk maksettiin varausmaksu en muista paljonko se oli mutta osa pennun kokonais hinnasta.

Nyt kun toinen koira on toukokussa muuttamassa talouteen. Menimme juttelemaan kasvattajan kansa rodusta ilman että tiesin siellä olevan pentuja. Aikamme keskusteltua kasvattaja sanoi että on varannut meille pennun jos olemme halukkaita ottamaan. Mietimme asiaa ja lopulta päätimme että pentu on tervetullut meille. Mitään maksua emme ole vielä maksaneet, mutta kasvattaja sanoi että varaus maksu olisi 300€ ja pennun kokonais hinta 1300. Tuo 1000€ maksetaan kun pennut luovutetaan. Perusteluja varausmaksulle saimme, että se sitää niin ostajaa ottamaan pennun ja kasvattajaa pitämään pennun varattuna tietylle henkilölle.

17.04.2012 18.10
022648942_r

Äitin kanssa varattiin Jane, kun oltiin käyty kasvattajalla katsomassa Janea ja sen veljeä. Kasvattajalla siis oli vaatimuksena nähdä mahdolliset varaajat ennen päätöstä :') Kasvattaja oli, ja on edelleen, todella mukava ja neuvoi paljon miten pennun kanssa tulisi edetä. Jane tais olla n. 7-viikkoinen kun se sitten lopullisesti meille varattiin :D Ja halusin nähdä pennun ennen varaamista, tietenkin. Pennun luonne on mulle sen verran tärkeä (varsinkin shelttien kohdalla).

Jos itse olisin kasvattaja, olisi minullakin tuo omistajaehdokkaan näkeminen yhtenä vaatimuksista ennen pennun varaamista. Alustavasti voisi varata, mutta sillä ehdolla että minulla olisi oikeus peruuttaa varaus. Varausmaksu on mielestäni turha, jos sitä ei voi palauttaa.
Jos myisin pennun ulkomaille, luultavasti veisin sen sinne henkilökohtaisesti, että näkisin tulevan omistajan.

17/12/2011 <3
17.04.2012 18.23

Ainakin minulta voi varata alustavasti pennun, se ei ole kuitenkaan vielä sitova. Sitova varauksesta tulee vasta silloin. Kun olemme tulevan pennunostajan kanssa tavanneet ja todenneet että, pentu on sopiva. Sekä ostaja kelpuuttaa minut ja minä hänet. Sekä teemme pennusta sopimuksen.

Silti annan vielä pari päivää miettimisaikaa, jotta pennunostaja on todella varma pennun tulosta. Sitten vasta maksetaan varausmaksu. Sen jälkeen on varaus sitova molemmin puolin. Jos pennunostaja peruuttaakin pennun oston. Niin varausmaksu jää minulle. Paitsi jos kauppa peruuntuu esim, pennun sairaudesta. Silloin ilman muuta varausmaksu palautetaan.

Minulla on suhteessa aika monta alustavan varausta tehnyttä pennunostajaa. Suurimman osan kanssa alustava varaus on pitänyt. Jotkut ovat odottaneet jopa yli vuoden. Ovat olleet mukana alusta alkaen suunnitelmista, astutukseen, odotusajan jne, osa on käynyt meillä tutustumassa etukäteen :) Mitä parasta monista on tullut myös ystäviä :) 

Muokattu viimeksi: 17.04.12 18.28
17.04.2012 18.41
022526107_r
Ii

Jos on huippu yhdistelmä niin niistä kasvattaja yleensä valitsee ne "parhaimmat" kodit joilla luultavasti ennestään jo saman rotuisia koiria(ja näyttöä harrastuksista) ja ovat jotenkin jo tuttuja :P

Ite laitoin Kiirasta aikoinaan sähköpostia kasvattajalle. Käytiin kattomassa pentuja ja sain valita kahden nartun väliltä. Pentu hurmioissani otin pennuista "paremman" värisen eli sen kummalla oli enemmän valkoista. Tietenkin kasvattaja sanoi että juuri Kiira on se aktiivisempi ja parempi kroppainen. Sitte maksoin varaus maksun ja 2viikkoa siittä haettiin penneli kotia <3

Keep smiling, you have a toller - http://hillitonpikkumyy.blogspot.fi/
17.04.2012 19.20

Minä olen varannut Usvan kolmiviikkoisena ja Kyöstin neliviikkoisena, kummatkin niin että olin ensin nähnyt kaikki pennut joista olin kiinnostunut. Varausmaksun maksoin siinä vaiheessa kun ilmoitin että olisin kiinnostunut ja valmis ottamaan juuri pennun X. Usvan varausmaksun suuruutta en edes muista, Köpillä se oli 150 €.

Esimerkiksi Kyöstiä valitessa kävin kattomassa kahta eri pentuetta, joista ensin nähdyissä oli Kyösti. Kyösti oli mulle alustavasti varattuna siihen saakka kunnes olin nähnyt toisenkin pentueen, tehnyt valintani ja ilmoittanut kaikille osapuolille päätöksestä, jolloin maksoin varausmaksun. Varausmaksulla sitouduin ostamaan pennun ja kasvattaja sitoutui myymään pennun juuri mulle.

Jos ite olisin kasvattajan roolissa, niin voisin kyllä varata alustavasti pennun ihmiselle jota en olisi nähnyt kasvotusten, mutta ennen varsinaista varaamista tahtoisin kyllä nähdä ostajaehdokkaan.

17.04.2012 19.33
022696980_r
Seinäjoki
Itse sain varata alustavasti pennun kun pennut varmistuivat ultrassa. Pentujen syntymän jälkeen varaus vahvistettiin varausmaksulla. Kasvattaja päivitteli ahkerasti facebookia ja kävin katsomassa pentuja kahdesti, niiden ollessa 5-viikkoisia ja 5 vk 3 pv ikäisiä.
I hope you understand that I'm never changing who I am.
17.04.2012 20.09
021542764_r
Ristiina
Kyösti kirjoitti:

Jos ite olisin kasvattajan roolissa, niin voisin kyllä varata alustavasti pennun ihmiselle jota en olisi nähnyt kasvotusten, mutta ennen varsinaista varaamista tahtoisin kyllä nähdä ostajaehdokkaan.

Akua hankkiessa otin yhteyttä kasvattajaan sähköpostitse melko pian astutuksen jälkeen. Myöhemmin vielä soittelimme ja juttelimme tarkemmin mm. rodusta, pentueen vanhemmista, siitä minkälaisia koteja kasvattaja pennuille etsii. Narttu ultrattiin ja pentuja oli tulossa, jonka jälkeen meillä oli alustava varaus. Pentujen synnyttyä maksoimme varausmaksun ja kävimme katsomassa pentuja niiden ollessa 5 viikkoisia. Samalla saatiin tietää lopullisesti mikä pennuista muuttaisi meille (kasvattaja valitsi). Välimatkaa oli sen verran että ei käyty kuin kerran katsomassa pentuja, mutta useamman kerran viikossa saimme kuvia ja kuulumisia pennuista :)

17.04.2012 20.23
Molemmat koirat oon varannu neliviikkosina. Taavi oli viiimenen, mut en niitä kahta muuta ois huolinukkaa ja Myyn valitsin 6pennun pentueen neljäsät nartusta ekana:) Molemmista maksoin varausmaksu, vissii jonku satasen.
17.04.2012 22.14
022223870_r
Lahti

Oletko itse varannut pentua?

Olen varannut Dinan, Sodan ja Jedin.

Jos olet, niin millaiselta kasvattajalta ja minkä ikäinen pentu oli?

Dinan kasvattaja oli tuttu jo entuudestaan pikkuisen. Ikää pennulla oli 5 vkoa.

Sodan varasin heti vuorokauden ikäisenä tietyin ehdoin. Kasvattaja asuu Itävällassa, joten pentua näkemättä tein kuvien perusteella varauksen.

Jedin kasvattaja asuu kaukana, mutta käytiin katsomassa lapsosia kun olivat aika pikkuisia, en muista tarkkaa ikää. Varasin pennun, en niinkään tiettyä pentua. Se nyt vaan sitten sattui olemaan juuri tuo pentu (kasvattaja valitsi mulle koiran tietyin kriteerein pentueesta myöhemmin).

Jos olisit kasvattaja, antaisiko ihmisten varata pentua?

Annan varata pennun sen jälkeen kun perhe on nähnyt mahdollisen tulevan koiransa ja pennut on vähintään neljän viikon ikäisiä. Sitä ennen en anna varata jotain tiettyä pentua muuta kuin aika erikoistapauksissa. Mutta onhan niitäkin jo kertynyt, että pennulla on kutsumanimi suunnilleen kahden tunnin iässä. Nää on todella tapauskohtaisia juttuja. Pitäisi antaa esimerkkejä melkein, koska tällä tavalla tää kuulostaa lähinnä omituiselta, mutta en ala näitä koiria tähän erittelemään.

Missä tilanteessa hyväksyisit pennun (alustavan) varaamisen?

Useissa tilanteissa. Ks. edellinen vastaus.

Haluatko nähdä pennun ostajan ennen kuin suostut varaamaan hänelle pentua?

Todellakin! Jos ihminen ei halua tulla meillä käymään, muuta kuin penskaa hakemassa, niin sitten mä en ole hänelle se oikea kasvattaja.

Entä sitten päinvastoin, haluatko nähdä pennun ennen sen varaamista?

Luonnollisesti, paitsi Sodan tapauksessa asia oli vähän erilainen.

Mitä mieltä olette pennun varausmaksusta, (jota ei palauteta peruutuksen sattuessa)?

Käytän tätä itse.

Digi kirjoitti:

Usein kasvattajan sivuilla pentuilmoituksissa voi lukea, että "Kaikki pennut ovat varattuja" tai "Pennut on alustavasti varattu", usein tuollainen teksti voi tulla vastaan heti, kun pennut on ilmoitettu syntyneiksi.

Mä olen kai onnekas, mutta kaikkien pentueiden kohdalla (4 kpl) mulla on ollut tilanne, että alustavia kyselyitä on ollut todella mukavasti. Näin ollen kaikkia pentueita en ole koskaan ilmoittanut kotisivuillani otsikolla "pentuja vapaana" tai "kotia vailla".

Digi kirjoitti:
Jos pennut on ilmoitettu varatuiksi hyvin pian niiden syntymän jälkeen ja pentuvaraukset perutaan, niin pennunostajat eivät välttämättä osaa etsiä pentua enää kyseiseltä kasvattajalta, koska ne ilmoitettiin jo varatuiksi.

Mä ilmoittelen tälläsessä tapauksessa kotisivuilla, että "peruutuksen takia vapaana" jos tarve vaatii. Mutta sen kerran kun näin on käynyt, niin odottaja oli "jonottamassa" ko. pentua aika kirjaimellisesti oven takana, että eipä siinä sitten sen kummempaa huutelua tarvinnut suorittaa.

Team Monsterosa kuittaa.
17.04.2012 22.22
022421481_r
Joensuu

Bogia en ole varannut. Tällä hetkellä pentu "varauksessa", tai no mitäs tuota sitaatteihin laittamaan, ihan varauksessa se on :'DD

Loistavalta kasvattajalta! Ollaan tunnettu jo pidemmän aikaa ja kun sain tietää pentuesuunnitelmista, alettiin juttelemaan ja tässä sitä ollaan, lähes 1,5 vuotta odotettu ja parin viikon sisään pitäs juoksujen alkaa! Eli siis pentua ei ole vielä edes olemassa, mutta varattu se on ollut hmm viime vuoden lopusta alkaen suunnilleen :-)

Antaisin. Tai siis lähinnä ottaisin listaa ylös mieluisista ottajaeddokkaista ja ottojärjestystäkin voisin suunnitella.

Useissa tilanteissa. Mm. Pennunottajan tunteminen pidemmältä ajalta tms.

Ehdottomasti!

Hmm en välttämättä. Tai siis tämä, joka on nyt varauksessa niin pentu ei ole vielä edes aluillaan ja se on jo varattu joten niin.

Mitä mieltä olette pennun varausmaksusta, (jota ei palauteta peruutuksen sattuessa)?

Mielestäni ihan hyvä käytäntö.

you're my only reason to stay alive
17.04.2012 22.49
022440893_r
Mynämäki

Femma oli viimeinen vapaana oleva pentu muistaakseni. Oli kuitenkin semmonen, jonka kuvien perusteella olisin ottanutkin. Femsu oli neliviikkonen, kun bongasin ilmoituksen. Melkeen kasvattaja sen jo varasi puhelinkeskustelun perusteella, jonka silloin hoiti äitini, mutta lopullinen varaus hoidettiin vasta, kun oltiin käyty katsomassa. Femma on ollut ihan täydellinen ensimmäinen oma koira. Mun pieni Pompo <3

Hinto ja kaksi veljeä oli vielä 9-viikkosina vailla kotia. Otettiin kasvattajaan yhteyttä nimenomaan Hintoa koskien. Kasvattaja halusi sen nlyissä käyvään kotiin. Noh, mentiin käymään ja varattiin pikkumies. Jos ei oltais Hintoa saatu, ni ei oltais otettu.
Vaikka vähän hätäisesti päätös tehtiin ylipäätänsä pennun ottamisesta, eikä paljoa tutkittu kasvattajia jne. ennen ku jo oltiin pentua varaamassa, en Hintsikkaa pois vaihtaisi :)

Taima on tulossa sijoitukseen. Kasvattajaan oltiin jo paljon ennen tätä yhdistelmää yhteyksissä, koska oltiin päätetty, että heiltä otetaan pentu joka tapauksessa(jos siis meille myisivät :D). Oltiin ensin kiinnostuneita ihan toisesta yhdistelmästä mut siinä kävi miten kävi. Sitte tarrattiin yhtee toiseen kivanoloseen yhdistelmään mutta sitä siirrettiin. Samaan aikaan oli tää, mistä on Taima tulossa, ja todettiin, että tää on kyllä vähintään yhtä upea paritus, ellei jopa parempi. Oli puhetta jossain vaiheessa, käykö sijoitusnarttu, ja kyllähän se sopi. Eipä sieltä tullukaan ku Taima ja yks uros :D

Itse, jos kasvattaisin, en varaisi pentua sellaiselle, jota en ole tavannut. Ihanne on, että olis yhteydessä jo pidempää, ni ehtis tutustua vähän paremmin.
Koskaan en ala kasvattamaan kylläkään. Mulla ei rahkeet riittäis...

17.04.2012 23.38
022676196_r
Oulu

Kodan varasin itse, minullehan se oli tulossa :P

Aiemmin olin katellut että on pentuja tulossa, ja oli alusta asti toinen kahdesta "ykkösvaihtoehdosta". Asuu lähellä, olin ennen astutusta laitellut sähköpostia muttei siinä sen kummempaa kunnes hoksasin että pennet oli syntyneet ja oli pari viikkosia kun otin vaihteeksi yhteyttä. Käytiin kylässä jonkinmoisen viestittelyn jälkeen ja Kodaan olin silmäni iskenyt alusta asti, red merle oli ihan ykkönen listalla vaikka nartun olisin ensin halunnut.
Muut vapaana olleet oli black trikkejä ja nartut oli luonteeltaan vähä kovempia niin urosta kasvattaja mulle sitten suositteli.

Alussa ottaisin listaa kiinnostuneista, tutustuisin ja varaus on sitova vasta kun varausmaksu maksettu ja pentu varma mikä tulee.

Jos tuttu ihminen niin hälle varmaankin voisin varata tietyn pennun minkä haluaa, muuten vähintään se että on nähty ja varaaja nähnyt pennen ellei sitten tietenkin jos matka on hirveä este eikä ole mahdollista tulla käväsemään kun vasta pentua hakiessa...Riippuu pitkälti tapauksesta.

Mielellään tietenkin, jos se nyt vaan on mahdollista.

Hyvä asiahan se minun mielestä on, kunhan ehdot menee reiluuden rajoissa eli varaajan peruessa ei palauteta mutta kasvattajan peruessa tai jos pennulle tapahtuu jotain varausmaksukin palautuu.

18.04.2012 00.14
021559401_r
Oulu
Onko ok sanoa kasvattajalle että "varaan sulta yhden pennun"? Tuntuu jotenkin tunkeilevalta, kun kasvihan se päättää että kenelle pennut antaa.
Ainoata rakkautta jota rahalla voi ostaa: koirat
18.04.2012 07.20

Minä varasin Kirpun alustavasti, kun se oli noin kuukauden vanha. Eli pennusta oli alustava varaus minulle, kunnes olisin maksanut edes osan varausmaksusta (yht. 300e), jolloin varaus muuttuisi sitovaksi - ja varausmaksun tulisi olla kokonaan maksettu ennen kuin pennun saisi hakea. Osamaksusta oli sovittu jo aikaisemmin, joten sen suhteen ongelmaa ei ollut, ja sainkin kuukauden sisällä koko varausmaksusumman maksettua ja pentu sitten sopivasti synttäripäivänäni 8 viikon ikäisenä kotiutui.

Oli käynyt katselemassa pentua ennen tuota alustavaa (ja sitovaakin) varausta kahdesti, ensin n. 3 viikon ikäisenä ja sitten vielä 5-viikkoisena, kun luonnetta kykeni määrittämään paremmin - ja pakko tunnustaa, että en oikeasti vielä siinäkään vaiheessa täysin kyennyt uskomaan, että kasvattaja uskaltaa minulle myydä tuollaisen luonteen omaavan ison, suht vaativaksi mielletyn rodun edustajan, vieläpä uroksen: ensimmäiseksi täysin omaksi ja henkilökohtaiseksi pennuksi ikinä. Ja sitovan varauksen jälkeenkin kävin vielä kerran ennen luovutusta kurkkaamassa pentuja, samalla kun vein sinne Kirpun petistä tyynyn, että se saa vähän omaa hajua siihen ennen kuin lähtee uuteen kotiin.

Eli itselle on tosiaan ehdoton se, että näen pennun vähintään kerran ennen varausta ja hakemista, mielellään toki useammankin kerran - käytännössä niin, että ensimmäisellä kerralla voi katsastaa läpi pentujen ulkonäköä että onko silmää miellyttävää ja jos yhtään löytyy mieluista (ja vaikkei vielä löytyisikään), niin toisen kerran sitten näkee pennun kehitystä ja luonteenalkua, jolloin voidaan kasvattajan kanssa paremmin keskustella siitä, että olisiko pentueessa juuri minulle sopivaa pentua.

Tässä tulee toisaalta ilmi suhtautumiseni myös pennun ostajiin/varaajiin. Eli kasvattajana todellakin vaatisin kiinnostuneita käymään vähintään kerran katsomassa pentua, että voisin jutella heidän kanssaan kasvokkain - koska jos pennusta on oikeasti kiinnostunut, on sen verran valmis uhraamaan omaa aikaansa, että käy edes kerran katsomassa sitä pentuetta/pentua ja kasvattajaa: varsinkin, jos/kun kasvattaja vielä itse tarjoaa yösijaa tai vähintään neuvoo, minne voisi majoittua vierailun ajaksi, jos hänen luonaan ei mahdollisuutta ole (esim. oman kasvattajan kanssa puhuttiin, että hänelle oli sanottu, että pennusta on kiinnostuttu, mutta ei voitu Turusta ajaa Ouluun katsomaan pentua - koska matka on niin pitkä, vaikka kasvattaja oli tarjonnut sitä yösijaakin heidän luonaan, ettei tarvitse majoittumisesta maksaa: yllätys yllätys, tuolle pariskunnalle pentua hän ei edes harkinnut myyvänsä). Ja mielestäni vastuullinen kasvattaja, rodusta riippumatta, vaatii myös sitä kasvokkain tapaamista eikä välttämättä ota edes vastaan puhelin-/sähköpostivarauksia, ei edes alustavia.

Varausmaksu on myös mielestäni ihan ok juttu, kunhan se vähennetään sitten lopullisesta hinnasta: sillä mielestäni kuitenkin pyritään varmistamaan se, että pentu oikeasti on tulossa - elämäntilanne on mietitty suht valmiiksi pentua ajatellen, varauduttu yllättäviinkin asioihin, varauduttu mahdollisiin ylimääräisiin kustannuksiin mitä pennun kanssa voi tulla, kaikkea tällaista. Toki asiat voivat yllättäenkin muuttua, mutta siinä tapauksessa sen muutoksen on täytynyt olla todella vakava, koska ainakin itselläni on se ajatus, että jos/kun varausmaksun maksan, niin pentu minulle myös tulee: se voi tulla heti 8-viikkoisena, mutta jos näyttää siltä, ettei oma tilanteeni salli pentua heti silloin hakea ja kasvattajan kanssa on sovittu, että pentu saa ja voi heillä olla vähän pidempäänkin, haen sen sitten kun pystyn. Ehkä ainut asia, mikä vaikuttaisi siihen, että jättäisin tuossa tapauksessa pennun hakematta on se, että sairastuisin henkisesti/fyysisesti niin pahoin, että toipuminen olisi epävarmaa tai siinä menisi vähintään useampi kuukausi (min. 6 kk).

Macho, macho man.I've got to be a macho man.
18.04.2012 08.19
Minusta on nyt tullut vastuuton kasvattaja :(
18.04.2012 13.05
Olen pitkään miettinyt, miten kasvattajat suhtautuu tapauksiin, joissa pennunostaja asuu kaukana? Minusta olisi jo kohtuutonta vaatia pennunostajaa tulla katsomaan pentuja esimerkiksi Helsingistä Rovaniemelle, ja sitten vielä lisäksi mahdollinen hakureissu.
18.04.2012 13.18

Täytyy toimia tapauskohtaisesti. Joskus voipi saada suosituksia toiselta kasvattajalta joskus pitää vain luottaa. Mutta vaikeaa se välillä on. Mutta minun mielestä ostajan pitää luottaa tässä tapauksessa kasvattajaan ja toisinpäin. Eli luottamuksen pitää olla suuri molemmin puolin.

Esim tälläkin hetkellä eräs koirankierrattajä ostaa ja myy. Koirat pysyvät hänellä muutamia kuukausia. Sitten ne myydään kun niistä on riesaa. Ostaa yleensä collieta, mutta muutkin käy. Tätä on jatkunut jo muutamia vuosia. Mutta aina joku hänelle koiran/pennun myy. Hän ei käy katsomassa, eikä yleensä edes hae pentua, ellei ole lähellä. Maksaa käteisellä ja vaikka lentokulut.

Tämä pelko on aina välillä takapuolessa. Mutta onneksi suurin osa ihmisistä on luotettavia. Minulta on yksi pentu lähtenyt aikoinaan pitkälle pohjoissuomeen. He tulivat hakemaan pennun kuitenkin vaikka matkaa oli satoja kilometrejä. Katsomassa he eivät käyneet. Mutta luottamus pelasi molemmin puolin. pentu sai hyvän kodin missä se eleli elämänsä loppuun asti. Vanhuksena lähti sateenkaarelle.

Mutta joka tapauksessa kasvattajia on erillaisia on erilaisia kriteereitä ja ajatuksia. Mulla on käynyt hyvä tuuri ja pennut ovat menneet yhtä lukuunottamatta kohtuullisen ajomatkan päähän.

Niin ja toi mun ylempi kommentti ei ole tosissaan lauottu :D Kyllä pyrin olemaan vastuullinen vaikka voinkin ottaa alustavan varauksen :)

Muokattu viimeksi: 18.04.12 13.19
18.04.2012 14.50
021241243_r
Espoo
Olen soittanut aina ystävälleni,että nyt tarttis uuden pennun ja kysyn että mitä on ajatellut astuttaa ja kellä ja jos yhdistelmä miellyttää niin varaan siitä pennun ja ystäväni joka on myös kasvattaja niin valitsee siitä sitten mulle passelin pennun ja jos siellä ei hänen mielestä ole tarpeeksi lupaavaa pentua niin jäämme odotellemaan seuraavaa pentuetta sitten häneltä:) helppoa kuin heinänteko
18.04.2012 14.57
021835306_r
Jyväskylä
Lara kirjoitti:
Olen pitkään miettinyt, miten kasvattajat suhtautuu tapauksiin, joissa pennunostaja asuu kaukana? Minusta olisi jo kohtuutonta vaatia pennunostajaa tulla katsomaan pentuja esimerkiksi Helsingistä Rovaniemelle, ja sitten vielä lisäksi mahdollinen hakureissu.

Meillä kävi ainakin kerran sellainen tapaus, että pennunostajat asuivat Lapin suunnalla ja kun itse asutaan keski-suomessa, niin matkaa tulisi pitkälti. Sovittiin sitten, että tulevat katsomaan pentuja ja jos suostutaan myymään heille, niin saavat ottaa pennun mukaan siinä samassa. Tiedotettiin heille kyllä selväksi, että jos emme näe, että koti olisi pennulle sopiva niin sitten emme myyö Loppujen lopuksi pentu lähti heidän mukaansa, joten ei heidän kohdallaan ollut turha reissu kyseessä. Pennut olivat tosiaan luovutusikäisiä ja he olivat ottaneet yhteyttä hyvissä ajoin, joten osattiin itsekin pentujen luonteesta katsoa, mikä heille mahdollisesti sopisi parhaiten.

Niin ja jotkut kasvattajat voivat tosin vaatia senkin, että pentua on tultava katsomaan, oli matka mikä hyvänsä.

Muokattu viimeksi: 18.04.12 14.58
http://treenikaverit.blogspot.fi/
18.04.2012 15.32

Lukan pentue oli parin viikon ikäinen, ennen kuin otin kasvattajaan yhteyttä. Vaikka kelpiet menevätkin yleensä saman tien, kävi tuuri ja yksi pentu oli vielä vailla ostajaa. Kasvattaja lupasi meille pennun samalla kun käytiin katsomassa niitä. Mitään varausmaksua ei maksettu.

Pentujako taas oli viimeiseen asti epäselvä, kun kasvattaja halusi varmistua että antaa oikeat pennut oikeisiin koteihin. Saatiin me sen verran vaikuttaa että kerrottiin mikä pentu meitä miellytti eniten, ja sattumalta kaikilla pennunostajilla suosikit olivatkin juuri ne omat pennut.

Meilläkin oli melko pitkä matka katsomaan pentuja kun asutaan Mikkelissä ja pennut olivat Mäntsälän lähellä. Tämän lisäksi meillä ei ollut autoa, joten jouduttiin Jyväskylän seudulta käydä hakemassa laina-auto. Itse en olisi edes tahtonut ostaa tai varata pentua ilman että pääsen tapaamaan kasvattajaa ja näkemään pennut ja tilat sekä suvusta vähintään emän. Pentujen isä asuu Saksassa, joten sen näkeminen livenä ei ollut mahdollista kun oltiin niin myöhään liikkeellä.

Mun mielestäni on pääsääntöisesti tärkeää että kasvattaja tapaa pennunostajat ennen osto- tai myyntipäätöksiä. Mulle tämä kertoo siitä että kasvattaja on vastuuntuntoinen ja välittää siitä minne pennut on menossa. Toki poikkeuksia on, esimerkiksi jos välimatka on tosi pitkä niin ymmärrän jos tätä ei vaadita.

Varausmaksun suhteen mielipiteeni on vähän kahtiajakoinen, oikeastaan joidenkin, suosituimpien rotujen kohdalla se on mielestäni tarpeellinen. Itse olisin ollut valmis maksamaan varausmaksun, mutta hyvin tämä toimi näinkin.

http://vallatonta.blogspot.com
18.04.2012 15.37
Jaffa kirjoitti:
Onko ok sanoa kasvattajalle että "varaan sulta yhden pennun"? Tuntuu jotenkin tunkeilevalta, kun kasvihan se päättää että kenelle pennut antaa.

Mä olen samaa miettiny :D Mut mun kohdalla kasvattaja on itse ehdottanut että voisin varata pennun, kun ollaan tietty jo jonkin aikaa oltu yhteyksissä ja olen ilmaissut kiinostukseni.

18.04.2012 15.58
022349491_r

Olen varannut Susan.

Pennulla ikää about pari päivää ku mentiin katsomaan,oli tuttu henkilö kyseessä ja tuo ainokainen narttu niin valinta oli helppo vaikken luonteesta tiennytkään vielä.

Kasvattaja siis "kasvattaja" eli tuikitavallinen ihminen,joka teetti yhen pentueen koirillaan.

Kyllä,jos olen jutellut kyseisen ihmisen kanssa jo ja tavannut hänet ja hän on 100% varma että ottaa pennun,ja on varma rodusta kun varaa pentua. Eli ei peru varausta :)

En tiedä mitä meinaa,mutta siis jos pentuja tulee vaan tietty määrä,ja ihminen asuu tyyliin toisella puolella Suomea ja on pitänyt jo ennen astutusta hyvissä ajoin yhteyttä niin silloin voin antaa varata ennen kuin on edes nähnyt pentua. Tietysti puhelimessa olo on vähimmäisvaatimus.

Yleensä kyllä,harvoissa tilanteissa antaisin varata pennun ilman tapaamista. Silloinkin se olisi alustavaa,eli en 100% takaa pentua heille.

Kyllä,ja jos asumme toisella puolella Suomea,haluan kuulla mahdollisesti pennun luonteesta,vähintään saada nähdä kuvan pennusta jota varaan :)

Hyvä asia,ihmiset oppivat että se on panttina sopimukselle,tietysti jos on sovittu muuta niin sitten olisi hyvä että sen palauttaa (jos pentu vaikkapa onkin rotumääritelmästä poikkeava ja itse haluaisin näyttelykoiraa) ja tuolla meinaan että esim. silmien avauduttua olisi hylkäävän virheen antavat silmät ym.

Ja jos kasvattaja siis itse lupailisi lupaavaa pentua niin sitten.

18.04.2012 16.37
000071494_r
Me tehtiin alustava varaus Carosta jo silloin kun nartun juoksut ei ollu vielä ees alkanu. Nyt Parin viikon kuluttua maksetaan varausmaksu:)
18.04.2012 16.52

- Hypnon ja Eosin

- Hypno: pentuvaraus oli alustavasti voimassa kun tapasin kasvattajan ja pentueen emon. Alustava varaus muuttui varmaksi varaukseksi kun pennut olivat syntyneet, uroksia oli tarpeeksi ja tapasin vielä pentueen isän ja sen omistajan. Itse koira valittiin pentueesta pentujen ollessa n. 7 vk ikäisiä. Hypnon hain muistaakseni pari päivää yli 8 vk."Yksityinen" kasvattaja, eli ensimmäinen ja viimeinen pentue hänelle. Hirmutyytyväinen olen häneen.

Eos: pentuvaraus oli alustavasti voimassa kun totesin, että haluaisin tästä yhdistelmästä pennun. Astutus ei ollut vielä tapahtunut. Varaus maksua en maksanut, alustava varaus piti ja muuttui varmasti sen jälkeen kun syntyi enemmän kuin yksi narttu. Päätöksen minulle tulevasta pennusta tehtiin yhdessä kasvattajan kanssa pentujen ollessa 6 vk ikäisiä. Eosin noudin lähes päivälleen 8 vk ikäisenä, isohkolta mutta mukavalta ja kasvateistaan kiinnostuneelta kasvattajalta Norjasta. Pidän Eosinkin kasvattajasta.

- Alustavasti kyllä.

- Kun olen todennut kodin päteväksi, ts. tavannut pentukyselijän ja maininnut, että hänelle mielelläni pennun myisin.

- Ehdottomasti. Jos ei ole valmis tulemaan katsomaan pentua ja vanhempia/emoa luokseni, en jaksa uskoa että kyselijä on tarpeeksi kiinnostunut pentueesta.

- Suomessa, kyllä. Ulkomailla, en. Kuvat, videot ja kasvattajan sana ovat tarpeeksi.

- En näe ongelmana.

Muokattu viimeksi: 18.04.12 21.45
18.04.2012 16.59
022421954_r
Pyssykylä
Me varattiin kun oltiin uutta penskaa hommaamassa eräältä kasvattajalta alustavasti pentu (pentujen syntymään oli sellanen reilu kuukausi), mutta koska haluttiin "kesäpentu", kasvattaja kerto, että yhellä sen tutulla olis pentue just syntyny ja pentuja on vapaana. Sinne sitte laitettiin oitis säpöä ja soitettiin, tutkittiin ja kysyttiin ja niin oli yksi narttu meille varattu. Käytiin kattomassa emää, kasvattajaa ja pentuja ja varattii kivoimman tuntuinen narttu ja maksettiin varausmaksu.

Lappari on sen verran suosittu rotu, että pentu, varsinkin narttu, on aikalailla pakko varata ainakin alustavasti ennen kuin pennut on syntynyt -ja silloinkin on paljon mahollista, että jää ilman. Ts. jos alkaa pentueesta kyselemään pentueen jo synnyttyä, melko varmasti jää ilman pentua. Meille onneksi sattu tuuri, koska kasvattaja asuu melko syrjässä ja ensimmäinen pentue, eikä pentuja oltu edes vissiin kovin mainostettu -> ei ollut paljoa pentukyselijöitä.
Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä.
18.04.2012 18.19
022551179_r
Hämeenlinna

- Sovittiin, että tietty pentu tulee minulle. Varausmaksua ei maksettu. Ei ole edes kasvattajalla käytössä.

- Pentu taisi olla n. 4 viikkoa, kun kävin ensimmäisen kerran katsomassa. Ei ollut tarkoitus edes ottaa vielä, vaan aikaisintaan vasta syksyllä. Kesän asiat kuitenkin järjestyivät ja pentu pystyi tulemaan jo keväällä. Soppari taidettiin tehdä n. viikkoa ennen luovutusta eli siinä kohtaa oli varmaa, että pentu tulee.

- En lupaisi kenellekään pentua varmasti. Jos esim. pari viikkoa ennen luovutusta tulisi parempi koti tarjolle, niin myisin mieluummin sinne kuin huonommalle. Ennestään tutuille, hyviksi toteamilleni ihmisille voisin luvata pennun. Raha ei vaihtaisi omistajaa missään tilanteessa.

- Tutuille.

- Varaisin vain niille, jotka tunnen hyvin entuudestaan. Jos ei pääsisi pentuja ennen luovutusta katsomaan, en lupaisi etukäteen pentua myydä, vaan tuon tapaamisen perusteella.

- Kyllä ja ennen varaamista haluaisin myös tietää, mikä pennuista on minulle tulossa. En varaisi yleisesti pentueesta pentua, vaan yksilön.

- Sitten varauksen pitäisi olla reilu myös niin päin, että kasvattaja maksaa kompensaatiota minulle päin, jos ei myykään pentua. Koen epäreiluksi tilanteen, jossa minä menetän rahani, jos en pentua haluaisikaan, mutta kasvattaja pääsisi kuin koira veräjästä (palauttaisi vain minulle kuuluvat rahat). Normaalistihan kasvattaja haluaa vain varmistua, ettei pentuja jää käsiin. Hänellä ei kuitenkaan ole mitään velvotteita ostajaa kohtaan.

Kasvattajana en ottaisi varausmaksua, koska en halua ihmisten ottavan pentua vain siitä syystä, että menettäisivät muuten varausmaksunsa. Pitäisin pennun mieluummin pidempään kotona ja odottaisin sopivaa kotia, jos joku sattuisi perumaan.

18.04.2012 19.10

Mitä vikaa on alustavassa varauksessa, sehän ei sido kumpaakaan vielä kauppaan asti. Alustava on alustava ja tarkoittaa lähinnä sitä, että pentua tullaan katsomaan ja sitä pidetään alustavasti varattuna sitä tarkoitusta varten.Eli ostaja näkee myyjän ja toisinpäin. Sekä pennunostaja tutustuu pentuihin/pentuun, kasvattajan koirien oloihin jne. Kunnon varaus tehdään sitten erikseen kun ostaja haluaa sen ostaa ja myyjä myydä :).

Varausmaksu on sama kuin kaupan käsiraha se otetaan vain silloin kun pennun kaupasta on jo tehty sopimus. Se on ihan sama kun ostaisin television ja maksaisin siitä osan etukäteen, jos päätänkin olla ottamatta sitä, jää käsiraha myyjälle. Myyjähän siinä saa harmia kun pitää tavaraa toiselle varattuna ja sitten se sitä otakaan. Siihen perustuu varausmaksu eli käsiraha.

Edelleenkin kasvattajalla on velvoitteita ostajaa kohtaan silloin kun kaupasta on tullut virallinen, alustava ei vielä sitä ole. Kun on tehty sopimus koiran kaupasta ei kasvattaja voi siitä enää kieltäytyä. kaupan voi perua jos molemmat siihen suostuvat ja silloin myös varausmaksu pitää maksaa takaisin.

Eli näin.

Oikeus kauppahintaan

Kasvattajalle myyjänä kuuluva keskeisin oikeus, eli oikeus koirista saatavaan kauppahintaan, on turvattu kauppasopimuksessa omistuksenpidätysehdolla. Omistusoikeus kuuluu myyjälle, kunnes kauppahinta on kokonaan maksettu. Tämän vuoksi kasvattajan ei tarvitse luovuttaa pentua ennen kuin se on kokonaan maksettu. Mikäli ostaja ei ilmesty sovittuna aikana pentua noutamaan tai tarjoaa tällöin vain osaa kauppahinnasta, kasvattaja voi purkaa kaupan ja myydä pennun toiselle.

Milloin sopimus koiran kaupasta syntyy?

Mikäli kauppa jää syntymättä ostajasta johtuvasta syystä, pentua varattaessa peritty varausmaksu (käsiraha) jää kasvattajalle. Tällöin voidaan ajatella ostajan rikkoneen sopimusta ja siten käsirahan luonne on vahingonkorvausta. Varausmaksun on kuitenkin oltava kohtuullinen, kohtuullisena pidetään yleensä 10-15% kauppahinnasta Sopimuksen koiran kaupasta voidaan katsoa syntyneen silloin, kun tahdon ilmaisu on molemminpuolinen tyyliin: ostaja: “Minä haluan ostaa tämän pennun” myyjä “Minä myyn sinulle tämän pennun”

Täytyy vielä lisätä ettei minusta mikään tapa ole väärin. Kaikilla on omat tapansa toimia. Kun vain peli on rehellistä molemmin puolin :) 

Muokattu viimeksi: 18.04.12 19.31
18.04.2012 20.14

Kyllä siinä puhelimessa kuulee jo millainen ihminen on kyseessä kun useamman kerran soittelee. Meillä ei välttämättä kaikkia ostajia nähdä jotka asuvat mm. lapissa. Toki monet ovat halunneet tulla pentua etukäteen katsomaan matkasta huolimatta. Monesti olemme nähneet omistajia muissa yhteyksissä esim. näyttelyissä.

Myös pentueista moni on jo varattuja ennen astutusta. Tämä johtuu usein siittä, että jotkut haluavat meidän tietyltä nartulta pennun tai ovat jääneet ilman edellisestä pentueesta. Odottamaan jää joka pennun jälkeen aina jokunen ihminen.

Muokattu viimeksi: 18.04.12 20.14
KOIRAT - www.papittaren.fi ja http://papittaren.blogspot.com/ MINÄ - http://sanojensolinaa.blogspot.com/

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti