Pennun varaaminen - Sivu 2 (Koirat > Pennut)

18.04.2012 20.47
000105754_r
Melina kirjoitti:
Jaffa kirjoitti:
Onko ok sanoa kasvattajalle että "varaan sulta yhden pennun"? Tuntuu jotenkin tunkeilevalta, kun kasvihan se päättää että kenelle pennut antaa.

Mä olen samaa miettiny :D Mut mun kohdalla kasvattaja on itse ehdottanut että voisin varata pennun, kun ollaan tietty jo jonkin aikaa oltu yhteyksissä ja olen ilmaissut kiinostukseni.

Minä silloin melkein 2v sitten kyselin että miten varaaminen ja kaikki muut hommat onnistuu niin kysyin jotenkin tuohon tapaan sen :D Tulevan penskan kasvattajalla homma toimii niin että sitten vasta kun pennut on syntyneet niin sitten voi varata sen oman, sitä kun ei tiedä että syntyykö esim tarpeeksi narttuja tai uroksia juuri siihen pentueeseen. Odotellaan siis tiettyä pentuetta ja katsotaan josko silloin olisi aikaa ja tilaa seuraavalle ja sitten vasta varataan jos sopiva yksilö syntyy. Toisen kasvattajan kanssa kun juttelin niin hän lupasi ilmoitella sitten kun tietää onko astutus onnistunut ja onko pentuja tulossa, pitää mielessä myös että meitä voisi kiinnostaa urospentu juuri siitä pentueesta. Eli periaatteessa meillä on kaksi alustavaa varausta tehty, mutta saa nyt nähdä miten käy.

18.04.2012 21.43

Kasvattajana: En anna kenenkään varata pentua, joka ei ole käynyt naamariansa näyttämässä täällä ja tutustumassa koiriin. En myöskään ota ikinä varausmaksuja, koska haluan pitää itselläni "oikeuden perua kauppa viime hetkellä" jos näen sen tarpeelliseksi.

Pennut varataan tietyille henkilöille sitten, kun on tiedossa suurinpiirtein, mitä pennuista voi odottaa, minkä luonteisilta ne siis vaikuttaa. Haastavammat kokeneemmille jne. Ja kukaan ei voi ottaa pentua periaatteella "koska se jäi viimeiseksi" vaan pentu menee aina sinne missä nimenomaan halutaan se pentu.

Yksi kanssa, mitä en henk.koht ymmärrä on varauslista, siis että saa tyyliin numerolapun ja sitten jos on vaikka numero 5, saa viidentenä valita pennun... Kokematon varaa sen pennun lähes satavarmasti jonkun värin perusteella...

http://chaos-huskies.blogspot.com
18.04.2012 21.51
Lara kirjoitti:
Melina kirjoitti:
Jaffa kirjoitti:
Onko ok sanoa kasvattajalle että "varaan sulta yhden pennun"? Tuntuu jotenkin tunkeilevalta, kun kasvihan se päättää että kenelle pennut antaa.

Mä olen samaa miettiny :D Mut mun kohdalla kasvattaja on itse ehdottanut että voisin varata pennun, kun ollaan tietty jo jonkin aikaa oltu yhteyksissä ja olen ilmaissut kiinostukseni.

Minä silloin melkein 2v sitten kyselin että miten varaaminen ja kaikki muut hommat onnistuu niin kysyin jotenkin tuohon tapaan sen :D Tulevan penskan kasvattajalla homma toimii niin että sitten vasta kun pennut on syntyneet niin sitten voi varata sen oman, sitä kun ei tiedä että syntyykö esim tarpeeksi narttuja tai uroksia juuri siihen pentueeseen. Odotellaan siis tiettyä pentuetta ja katsotaan josko silloin olisi aikaa ja tilaa seuraavalle ja sitten vasta varataan jos sopiva yksilö syntyy. Toisen kasvattajan kanssa kun juttelin niin hän lupasi ilmoitella sitten kun tietää onko astutus onnistunut ja onko pentuja tulossa, pitää mielessä myös että meitä voisi kiinnostaa urospentu juuri siitä pentueesta. Eli periaatteessa meillä on kaksi alustavaa varausta tehty, mutta saa nyt nähdä miten käy.

Mä kun olen muutamien kasvattajien kanssa jutellut niin aika monella on pentuja varattu jo paljon ennen astutusta, etenkin ennen pentujen syntymistä. Niinkuin tässä munkin tapauksessa. Sitten näkee mitä syntyy ja jos ei synny niin rahat saa takaisin.

Se olde pentuekin mistä olisin saanut varata niin oli varattu jo ennen astutusta, mulle olis jääny kolmas uros (kaksi jo varattu) mutta sitä ei siis syntynyt niin olisin jäänyt ilman :P

18.04.2012 22.02
022694034_r
Espoo

Vilmaa ei varattu, pennut oli silloin jo yli luovutusikäisiä ja Vilma oli ainoa narttu enää kasvattajalla, sillä sille etsittiin harrastavaa kotia.
Aarre varattiin, halusin lupaavan pennun, ei niin väliä uros vaiko narttu, joten kasvi lupas varata meille lupaavimman uroksen, sillä nartuista oli jo niin paljon kyselyitä ja alustavia varauksia. :)

19.04.2012 09.02
022179380_r
Turku

Segan kasvattajan kanssa oltiin juteltu jo emän astuttamisesta saakka. Kasvattaja lupaili että mikäli sopivan oloinen narttupentu syntyy, niin me ollaan todella potentiaalinen kotivaihtoehto. Kyseistä pentuetta oltiin kyselty ilmeisesti melko paljon, sillä kasvattaja kertoi että mikäli kaikki 8 syntynyttä pentua olisi jäänyt henkiin olisi kaikille löytynyt helpostikin hyvä, harrastava koti.

Pentuja jäi henkiin tosiaan 3 kappaletta, ja minä olin ensimmäinen kotiehdokas joka pentuja pääsi katsomaan 5 viikon ikäisenä. Näinkin "myöhään", sillä oli pitkään epävarmaa selviääkö kumpikaan tytöistä sillä olivat niin pienikokoisia. Sain puntaroida pentujen välillä ja maksoin varausmaksun 100 euroa isommasta sekä taistelutahtoisemmasta pennusta.

Varausmaksun olisin saanut takaisin, mikäli eläinlääkärin tarkastuksessa 6 viikon ikäisenä olisi jotakin radikaalia selvinnyt. Kaikki oli kuitenkin kunnossa joten pentu lähti meille.

19.04.2012 10.07
021598866_r

Elmon kohdalla otin yhteyttä kasvattajaan astutuksen jälkeen ja tiedustelin pentuja. Oli puhetta että toinenkin ihminen on tiedustellut urospentua ja pitää odottaa syntymään asti että näkee montako tulee jne. Olin toivonut kermanväristä ja toinen urospennun tiedustelija oli halunnut tumman pennun. Sitten kun syntyi yksi kermapoika ja yksi musta poika, niin se oli silllä selvä että kerma meille ja veli lähti Ruotsiin. Pentuja en käynyt katsomassa (300-400km välimatka), vaan näin ne vasta kun kävin hakemassa 8viikkosena.

Luigin kohdalla olin vähän hukassa kun en ollut varma miten etelä-eurooppalaisten kanssa pitäisi asia esittää hienovaraisesti :D Ensimmäiseen viestiin tuli vastaus että yksi harmaa poika on vapaana (pennut oli silloin 2kk). Pari viestiä enemmän kun laiteltiin, niin sitten kasvattaja jo ilmoitti että pitäisi päättää varaanko pennun ja kysyi että haluanko minä sen harmaan, vai että hän valitsee lupaavimman pennun (muut 2 urospentua oli kermoja). Kermat piti olla varattu jo jollekin, mutta hän halusi "antaa" minulle lupaavan kermapojan, joten annoin hänelle vapaat kädet valita. Rodun "piirit" kun ovat pienet niin kuulin vähän juttuja, että oli toiseenkin maahan luvannut "sen lupaavimman", joten ei sitä nyt tiedä mikä niistä oli se lupaavin :D Mutta Luigin kävin hakemassa Italiasta 4kk iässä.

19.04.2012 10.14
021566031_r
Karijoki
Coman varasin kun se oli noin neljän viikon ikäinen kun kävimme pentuja katsomassa ja ihastuin Comaan. Varausmaksu oli 300 euroa, joka vähennettiin sitten lopuksi koiran hinnasta.

Caapoa en varannut - olivat jo luovutusikäisiä. Toki olin jo ottanut muihin kasvattajiin yhteyttä, muttta heiltä ei minulle pentua tullut / jäänyt kun kaikki oli jo varattu. Sitten löysin Caapon kasvattajan kun hän oli laittanut ilmoitusta, että osa pennuista olisi vielä vapaana. Otin yhteyttä ja sovimme päivän viikon päähän, jotta voisimme jutella paremmin. Noh, kemiat sitten kohtas hyvin yhteen mulla ja kasvattajalla ja pölötettiin siellä semmoset viitisen tuntia ja pentu tuli kotiin matkalle. Kasvattaja tarjosi vielä kyydin kotiin.
"No matter what you do, I will always love you."
19.04.2012 10.15
022453546_r

Vierasta kasvattajaa lähestyisin ensin sähköpostilla (jollei ole toisin toivonut), kerron elämäntilanteestani, asumismuodosta, koirakokemuksesta ja sen hetkisen lauman rakenteen, sekä millaista koiraa etsin ja miksi olen kiinnostunut ko. pentueesta.

Yhteydenpito etenee joko sähköpostein, puhelimessa tai facebookissa ja Suomen sisällä kävisin pentuetta ja vanhempia katsomassa ennen kun kumpikaan päättävät lopullisesti mitään.

Onko ok sanoa kasvattajalle että "varaan sulta yhden pennun"? Tuntuu jotenkin tunkeilevalta, kun kasvihan se päättää että kenelle pennut antaa. -Jaffa

Itse olen esittänyt asian jotenkin tähän tyyliin "Olen erittäin kiinnostunut kyseisestä yhdistelmästä/pennusta ja jos kasvattajana uskot meidän olevan sopivanlainen koti pennulle, haluaisin tehdä varauksen"
Tämä otetaan puheeksi vasta kun ollaan oltu yhteydessä enemmänkin ja mahdollisuuksien mukaan myös tavattu. 

Ei kannata hätiköidä, kaikkien pahaaksi olis ensin tutustua toisiinsa. Itse en luottaisi pelkän puhelinsoiton perusteella, vaan haluaisin ehdottomasti tavata ja tutustua paremmin.

Varausmaksu ja alustava varaus on minusta ihan ok ja kaikki riippuu niin monesta asiasta, että on vaikea sanoa yhtä oikeaa tapaa.

Muokattu viimeksi: 19.04.12 12.57
http://pyhatpiskit.blogspot.fi/
19.04.2012 10.33
021598866_r

Itse kysyisin asiaa vieläkin epäsuoremmin ja tiedustelisin että mikä sillä kasvattajalla on "varauskäytäntö" eli ottaako edes varauksia vastaan vai haluaako nähdä ensin tms. Jos ei tunne kasvattajaa vielä hyvin/ollenkaan voisi aluksi sanoa että "haluaisin tarjota pennulle hyvä kodin" tms sen sijaan että heti laittaisi "haluaisin varata pennun" siis varsinkin siinä tilanteessa jos ei ole varma ottaako kasvattaja edes varauksa vastaan.

19.04.2012 12.35
022440893_r
Mynämäki
Mulla tässä rodussa vaikuttaa aika paljon se värikin. Tykkään tummista ja kunnon punaisista maskilla ja valkosin merkein.
Tämä on tietenkin ihan erilainen rotu, kuin joku aktiivinen harrastuskoira.
Esim. bortsuissakin mulla on kyllä värimieltymykset mutta siinä on hankalampaa valita värin perusteella, ku luonne-erot alkaa olee vähän isommat. Siis justiinsa sillee että saman pentueen sisällä voi olla todella rauhallinen yksilö sekä joku räjähdysherkkä turbo :D
19.04.2012 12.38
022600386_r
Lahti

^ vaikka am.akita ei ole aktiivinen harrastuskoira, niin kyllä tämän rodun sisälle mahtuu tosi paljon vaihtelua hyvin pehmeistä lässyköistä tosi tiukkiin ja dominantteihin, että vaikuttaa kyllä reilusti arkipäivän elämiseen kumpikin ääripää ja moni välimuoto siltä väliltä.

Ja koska meillä on nyt todistetusti kaksi hyvin eriluonteista, on mulle ehdottoman tärkeä vaikuttaja se luonne! Väri on yks hailee tässä kohtaa. Mutta onneksi joskus voi saada kaikki haluamansa osa-alueet samassa paketissa :)

Muokattu viimeksi: 19.04.12 12.49
19.04.2012 13.43
021753517_r
^Yhdyn Ninjan kommenttiin !
19.04.2012 14.24
020769842_r
Suomussalmi
Haldir kirjoitti:

Kasvattajana: En anna kenenkään varata pentua, joka ei ole käynyt naamariansa näyttämässä täällä ja tutustumassa koiriin. En myöskään ota ikinä varausmaksuja, koska haluan pitää itselläni "oikeuden perua kauppa viime hetkellä" jos näen sen tarpeelliseksi.

Pennut varataan tietyille henkilöille sitten, kun on tiedossa suurinpiirtein, mitä pennuista voi odottaa, minkä luonteisilta ne siis vaikuttaa. Haastavammat kokeneemmille jne. Ja kukaan ei voi ottaa pentua periaatteella "koska se jäi viimeiseksi" vaan pentu menee aina sinne missä nimenomaan halutaan se pentu.

Yksi kanssa, mitä en henk.koht ymmärrä on varauslista, siis että saa tyyliin numerolapun ja sitten jos on vaikka numero 5, saa viidentenä valita pennun... Kokematon varaa sen pennun lähes satavarmasti jonkun värin perusteella...

Dimmun kohalla muistaakseni meni niin, että olin heittäny ilimaan ajatuksen että urospentu kiinnostaa. Sitteku ne synty, ooteltiin ja kateltiin ja tottahan se lemppariuros sieltä tulikin esille. Ja sitte ku tulin kattomaan, ei vieläkää päätetty, vaan punnitsin niitä vaihtoehtoja - ja taidettiin sitte joskus vähää ennen luovutusta soitella, ja sinä kysyit että vieläkö on samat ajatukset. Vaikuttikohan päätökseen se, kun tuo jäi emon ja pentulaatikon väliin ja huusi siellä kuin syötävä.. Vai se, kun menin ekaa kertaa istumaan pentulaatikkoon, niin tämä yks möyri neliveto päällä silmät puolivaloilla että "ahaaa, sänky" ja tuli syliin nukkumaan.. Niin ja seki varmaan, että lähtöhetkellä tuo kakara kusta lurautti syliin <3 Ja sitten tuli Dimmu :D

Ekan koiran kohalla varauksen tein, ku pennut oli just otettu emon mahasta, hyvä että olivat kerenneet kuivaa. Ja tätä virhettä en toista kertaa tee, näkemättä pentua, pelkän viestin perusteella - älkää tekään.

Minä en vois valita koiraa pentueesta värin perusteella, tai sanotaanko näin että minä en hae tietynväristä koiraa siksi ku se on sievä. Ensisijalla on AINA luonne, sekin tuli todetuksi ekan kohdalla. Venuksen kohalla oli helppo valita suosikki, se oli semmonen suhari ja älytön ränkymään. Dimmun ja sen veljen kohdalla oli vaikea, en edes osaa sanoa miksi päädyin Dimmuun - se vaan tuntui enemmän minulta. 

Mistään koirasta en oo maksanu varausmaksua, siitä ei oo kokemusta. Mielestäni on kasvattajan velvollisuus tai oikeus päättää mihin koteihin koirat menee, että ei turkinvärin perusteella jaeta pentuja kuka haluaa millaisenkin. Kuten Hinto tuossa sanoikin, että kun pentueessa voi olla niin ääripään porukkaa - on nössykkää ja tulista, se voi koitua jonkun pennunomistajan kohtaloksi jos pelkän naamataulun perusteella valitsee pennun ja se onkin ei-toivottu luonteeltaan. Toiveita saa, ja pitääkin olla. Jos pentueessa on useampi miellyttävä äpärä, niin mikä ettei - jos on vara mistä valita.

Tuommonen "minä pääsen ekana valihtemmaan"-puhe on niin tuttua mehtäukkojen ja varsinki täällä hyvinhyvin tuttua. Sitä parempi, kuinka nopeasti pääsee valitsemaan. Ja pennut justiin jotain mönkijäisiä, miten semmosesta osaat sanoa onko se kiinnostunu vaikka hirvenkoivesta jolla testataan mahdollista kiinnostusta. Tuttavalla laikoja, ja se valitsee pennun vasta sitten, ku puppelit on lähellä luovutusikää ja niille on tarjottu leikkikaluksi karhunnahkaa - se kuka menee epäilemättä retuuttamaan - ei tule pelkäämään jatkossakaan karhun hajua. Ja joka kerta on suurpetokoira tullut =)

Tulipa kauhea romaani, mutta jospahan pointti tuli esille..

Muokattu viimeksi: 19.04.12 14.27
Huskies do whatever they want - and I'll do whatever they want.
19.04.2012 14.33
022440893_r
Mynämäki
Tottakai näissä on eroja, kuten joka ikisessä muussakin rodussa, mutta ne erot on erilaisia kun verrataan johonki aivan toisenlaiseen rotuun. Tietenkin.
En minä sitä tarkoita, etteikö sillä olis merkitystä, minkä luonteinen tämän rodun pentu on, mutta ainakin mulle, tässä rodussa paremmat mahikset saada myös se miellyttävän värinen. Bortsuissa kun niitä muita, kuin mustavalkoisia, on niin paljon vähemmän, että on vaikea löytää sekä väriltään, että muilta ominaisuuksiltaan sopiva pentu.

Ottakaa huomioon siis, että mä vertasin bortsua ja am.akitaa. Kirjotin ekan viestin vähän hassusti. Terveisin yksi niistä, jotka ei osaa tuoda ajatuksiaan esille painettuna :D

Edelleen painottaen, ettei väri ole tärkein, mutta se on silti, siitä huolimatta, yksi kriteereistäni pentua valittaessa.
Muokattu viimeksi: 19.04.12 14.34
19.04.2012 14.40
020769842_r
Suomussalmi

Minä en silti metästä pentueita, että minkävärisiä sieltä tulee - en tiiä muista mutta mulle merkkaa ne vanhemmat - niiden jälkikasvuahan sitä otetaan niin kait ne vanhempien ominaisuudet vaikuttaa. Olipa ne vanhemmat sitte tylsän värisiä (niinku huskeissa harmaita pidetään toooooosi tylsinä), mutta rekikoiran luonne ja rakenne on tärkeitä, laumaviettisyys, onko hyvä syömään, onko luonteeltaan sopivasti sekä nöyrä että kova. Ja häntäpäässä tulee se karva, sen pituus ja väri. Silmät ei edes kiinnosta, siniset passaa niin harvalle.

19.04.2012 14.43
022600386_r
Lahti

"mutta siinä on hankalampaa valita värin perusteella, ku luonne-erot alkaa olee vähän isommat. Siis justiinsa sillee että saman pentueen sisällä voi olla todella rauhallinen yksilö sekä joku räjähdysherkkä turbo"

Tätä kohtaa vaan itse säikähdin/kummeksuin. Isoja luonne-eroja löytyy mistä vaan pentueesta, oli rotu mikä hyvänsä. Vaikka puhutaan esimerksiksi harrastemahdollisuuksiltaan täysin erilaisista roduista, niin samalla tavalla ne luonne-erot vaikuttaa jokapäiväiseen elämään sen koiran kanssa. Ymmärrän että on vaikeampi löytää itelle täydellinen pentu kaikin puolin jostain muusta rodusta. Mutta luonne-erojen suuruudesta tai vähemmyydestä on aika vaarallista puhua. Niitä on. Monia erilaisia.

Amerikanakitoissakin on kyllä se ansa, että ulkoisten olemusten ihailu voi pelottavan helposti ohittaa realiteetit luonteen kohdalla. Pennusta tai sen vanhemmista saatellaan varoittaa useampaan otteeseen eri tavoin että luonne tulee olemaan tiukka ja vaatimaan paljon töitä, mutta sitä ei välttämättä tajuta tai haluta tajuta, ennen kuin räjähtää käsiin, koska pentu on vaan niin kaunis. Väri on niin kiva, yms.
Tämä siis ihan yleisesti tässä vaan pohdintana :)

19.04.2012 14.50
020769842_r
Suomussalmi
Ninja kirjoitti:

Pennusta tai sen vanhemmista saatellaan varoittaa useampaan otteeseen eri tavoin että luonne tulee olemaan tiukka ja vaatimaan paljon töitä, mutta sitä ei välttämättä tajuta tai haluta tajuta, ennen kuin räjähtää käsiin, koska pentu on vaan niin kaunis. Väri on niin kiva, yms.

Tämä siis ihan yleisesti tässä vaan pohdintana :)

Heh, tämähän kuin puhuisit hiskeistä. Apulasta aina löytyy, kun koira tuhoo kämpän ja ulvoo naapureilta korvat päästä - se käy lenkeillä kerran viikossa ja ihmetellään ku se elokuvien itsevarma ja rauhallinen mustavalko-sinisilmä ei käyttäydykään toivotulla tavalla. Tämä on enemmänkin sääntö kuin poikkeus. Ja ikävä kyllää, näitä turkinvärijalostajia on Suomessa aika monta, ja kun pennuista kyselee, tulee vastaviestinä tilinumero että "valitse omasi ja maksa varausmaksu, voit hakea pennun päivänä X"..

19.04.2012 14.51
022440893_r
Mynämäki
Joo, heitin ton vähän tyhmästi tollee. Oli ennemmin pitänyt puhua värieroista xD
Kyllä se on Hintonkin kanssa huomattu, että haastava rotu ilmankin, että on edes pahimmasta päästä.
Eikä olis pitänyt puhua luonne-eroista silleensä, vaan aktiivisuustasosta. Bortsu on ihan erilainen ku am.akita jo siltäkin osalta. Se on ihan hienoa omistaa kaksi täysin erilaista rotua. Siinä oppii itekin paljon. Mutta toista niin aktiivista koiraa, ku Femma, en tähän rinnalle ota, vaikka Femsu helpoimmasta päästä onkin.
19.04.2012 14.51
022199304_r
Kokkola
Sitten joskus kun luvan saan pennun hankintaan, niin en maksa varausmaksuja tms ennenkuin olen nähnyt pentueen emon kodin. Ihailen valtavasti tietyn väristä bortsua, mutta kyllä luonne on kuitenki se ykkösjuttu pennun valitsemisessa. Luonne ja rakenne(kun käyttökoiraksi tulisi). Tottakai toivon, että ihme tapahtuisi, ja löytäisin pennun jossa on haluamani värit ja luonteenpiirteet, unohtamatta sitä rakennetta ;)
Usko tulevaisuuteen, mutta älä unohda vaikuttaa siihen!
19.04.2012 15.03
022440893_r
Mynämäki
Lucy kirjoitti:
Sitten joskus kun luvan saan pennun hankintaan, niin en maksa varausmaksuja tms ennenkuin olen nähnyt pentueen emon kodin. Ihailen valtavasti tietyn väristä bortsua, mutta kyllä luonne on kuitenki se ykkösjuttu pennun valitsemisessa. Luonne ja rakenne(kun käyttökoiraksi tulisi). Tottakai toivon, että ihme tapahtuisi, ja löytäisin pennun jossa on haluamani värit ja luonteenpiirteet, unohtamatta sitä rakennetta ;)

Mäki tykkäsin punavalkosesta ja sillon myös sinivalkosesta(enää en siit niin tykkää). Femma sit oli viimine vapaana oleva, niinku tuol aiemmin kirjotin, ja se otettiin. On rekattu siniseks mut musta se on :D Sillon mulla oli vaan kauhee kiire saada bortsu enkä kummemmin mtn katellu...
20.04.2012 10.42
Itse varasin Ahdin alustavasti jo ennen pentueen syntymää. Kaksi poikaa syntyi, joista sain valita meille sopivamman. Käytiin katsomassa pentuja niiden ollessa noin 5 viikkoisia. Kilometrejä tuli yhdelle päivälle noin 1000. Pennun valinnan jälkeen maksoimme 500 euron varausmaksun. Haimme pennun kotiin melkein 8 viikkoisena, jolloin tuli taas huristeltua autolla edestakaisin yhteensä se 1000km :) En mistään hinnasta olisi halunnut jättää sitä reissua väliin kun käytiin vaavia katsomassa. Tosin, meillä tykätään road tripeistä. :D
20.04.2012 11.15
Minäkään en varaa yhtään mitään ennen kun olen nähnyt kasvattajan, pennut, emon ja muut mahdolliset koirat sekä ympäristön.
20.04.2012 11.35
Lara kirjoitti:
Olen pitkään miettinyt, miten kasvattajat suhtautuu tapauksiin, joissa pennunostaja asuu kaukana? Minusta olisi jo kohtuutonta vaatia pennunostajaa tulla katsomaan pentuja esimerkiksi Helsingistä Rovaniemelle, ja sitten vielä lisäksi mahdollinen hakureissu.

Tämä toki on mielipidekysymys, mutta ei se minusta ole kohtuutonta laisinkaan - varsinkin jos kasvattaja tosiaan tarjoaa yösijaa omasta kodistaan (tai jos ei se ole mahdollista, kertoo, missä voisi majoittua) ellei ostajaehdokas halua päiväseltään "piipahtaa".

Kaukana asuminen tietysti on suhteellista, minusta Suomen rajojen sisäpuolella pennun ostaja (toisaalta myöskään kasvattaja) ei voi vedota siihen, kuinka "asuu niin kaukana", kun isolla osalla koiranhankkijoista on oma auto käytössä ja jos ei ole, niin bussit, junat ja lentokoneet kulkevat kuitenkin suhteellisen hyvin sekä arkena että viikonloppuisin. Eri asia toki silloin, jos pennusta kiinnostunut asuu ulkomailla, silloin voi olla, että sähköposti- ja puhelinyhteys ovat ainoat keinot (tosin, tiedänpä tapauksia, joissa pentua haluava on käynyt ihan ulkomailla asti tutustumassa kasvattajaan ja sen koiriin ja mahdollisesti vielä hakenut sopivan pennun - ja jos ei ole päässyt siinä välissä katsomaan pentuja, niin ainakin on nähnyt sekä valokuvia että videokuvaa pennuista, jolloin on hieman pystynyt itsekin miettimään, mikä miellyttäisi ja kysyä kasvattajalta, mitä mieltä hän olisi pennun sopivuudesta itselle) ja ensimmäinen ns. virallinen kohtaaminen onkin sitten, kun pentu haetaan.

Itse kasvattajana, jos lähtisin pentua myymään ulkomaille, lähes satavarmasti vaatisin myös silloin sen, että ostajaehdokkaan näkisin vähintään kerran kasvokkain - viimeistään silloin, kun pentua haetaan. Varausmaksua tuolloin tuskin pyytäisin, vaan pitäisin oikeuden perua kauppa vielä silloinkin, kun pentua tullaan hakemaan jos sähköpostitse ja puhelimitse on saanut omasta mielestään aivan väärän käsityksen tulevasta kodista ja omistajaehdokkaasta.

Toki, kuten sanottua, kaikki on suhteellista, mutta kyllä minusta silti, jos pentua ihan oikeasti haluaa, on valmis uhraamaan aikaa ja rahaa jo ennen sen hankkimista sen verran, että tutustuu kasvattajaan henkilökohtaisesti kasvokkain tai että ainakin käy sitten kerran pentuja katsomassa tai vähintäänkin hakemassa sen henkilökohtaisesti. En sitten tiedä, olenko jotenkin outolintu mielipiteineni, mutta minusta tällainen on ihan normaali ajatus ja käytäntö, koska jos ei ole valmis tuohon, niin miten voi olla valmis siihen, kun pentu sitten tulee ja siitä saattaa koitua ylimääräistä rahanmenoa tai se voi olla luonteeltaan hankalampi kuin oletettu?

No jaa, toisaalta taas kunhan kasvattaja (ja pennun hankkija) ajattelee pentujen parasta, niin pääsee pitkälle. Siitä huolimatta itselläni on tietyt mielipiteet joista en jousta kuin sen verran painavin perustein, että silloin on pakko se tehdä; se onkin osasyy siihen, että tosiaan pyrin loppuvuodesta tai viimeistään ensi vuoden alussa käymään New Mexicossa tutustumassa kasvokkain corsokasvattajiin ja heidän koiriinsa ennen kuin päätän, ovatko he juuri ne kasvattajat, keneltä tulevan pennun haluaisin vai jatkaisinko etsimistä. Rahaa ja aikaa se vie ja vaatii järjestelyjä mm. Leon suhteen, mutta itse kokisin, että jos en olisi valmis tuota matkaa tekemään, niin ei minulla olisi tietyllä tavalla oikeutta edes kysyä kyseiseltä kasvattajalta pentua itselleni.

Macho, macho man.I've got to be a macho man.
20.04.2012 12.22
Ahti kirjoitti:
Itse varasin Ahdin Hannin alustavasti jo ennen pentueen syntymää. Kaksi poikaa kolme tyttöä syntyi, joista saatiin valita meille sopivin. Käytiin katsomassa pentuja niiden ollessa noin 5 viikkoisia. Kilometrejä tuli yhdelle päivälle noin 1000 800km. Pennun valinnan jälkeen maksoimme 500 euron varausmaksun. Haemme pennun kotiin melkein 8 viikkoisena, jolloin tulee taas huristeltua autolla edestakaisin yhteensä se 800km :) En mistään hinnasta olisi halunnut jättää sitä reissua väliin kun käytiin vaavia katsomassa. Tosin, meillä tykätään road tripeistä. :D

Näin siis meillä :D Hiroa oltiin katsomassa kans 5 viikkoisena ja sillon saatiin valita kumpi veljeksistä tulee meille. Hannista ei olla maksettu varausmaksua enkä millään muista kuinka oli varausmaksun laita Hiron kans..

21.04.2012 07.11
Puhutanko taala pennun book? Mina vain mieti, etta saako pentu tuoda Suomesta Nepali how old?
29.04.2012 17.41
Oletko itse varannut pentua?

Juu, Elkku on tullut varattua.

Jos olet, niin millaiselta kasvattajalta ja minkä ikäinen pentu oli?

Kasvattajan kanssa oltiin tunnettu jo pidemmän aikaa. Pennut eivät olleet vielä edes syntyneet ja astutustakaan ei oltu tehty, joten olin pikkuisen hätäinen... Käytännössä heti kun kuulin suunnitelmat olin kyselemässä että joutaako mulle yksi kolmivärinen uros jos niitä tulee. Senkin takia kysyin aikaisin, koska halusin päästä valitsemaan "päältä", toisaalta taas olin innoissani että juuri se narttu päätettiin pennuttaa.

Aika aikaisin jouduin valintani tekemään, pennut taisivat olla noin 1kk iässä joten luonteesta oli hankalampi sanoa. Dreevereissä on minusta aika yleinen käytäntö että pennun saa valita varaamisjärjestyksessä.

Jos olisit kasvattaja, antaisiko ihmisten varata pentua?

En ennen niiden syntymää, syntymän jälkeen sitten.

Haluatko nähdä pennun ostajan ennen kuin suostut varaamaan hänelle pentua?

Mieluiten, ellei sitten ole tuttu. Tietysti myös kiinnostaisi omistajan mahdolliset entiset koirat ym.

Entä sitten päinvastoin, haluatko nähdä pennun ennen sen varaamista?

Toki.

Mitä mieltä olette pennun varausmaksusta (jota ei palauteta peruutuksen sattuessa)?

Toisaalta ihan ok, jotta "turhilta" varauksilta vältytään, varsinkin jos kysyjiä on paljon. Toisaalta taas ei varausmaksu minusta ole mikään pakollinen.

Muokattu viimeksi: 29.04.12 17.45
http://www.pojjat.arkku.net
29.04.2012 18.05
022161863_r
Raahe
Meidänhän ei ollut tarkotus ees ottaa Lottaa, vasta tän kevään pentueesta, mutta ku kasvattaja on mun oma eno, ja oltiin käyty kattomasa pentuja jo aikasemmin, ja ku yks varaus peruuntui, niin kysyttiin meiltä et halutaanko ottaa. Mut kyllä mun enolla ainaki, monet pennuista on jo varattu ennen ku ne on edes syntyny.
♥lotta 20.10.2011 ->
29.04.2012 21.46
019080915_r
Helsinki
Oletko itse varannut pentua? Jos olet, niin millaiselta kasvattajalta ja minkä ikäinen pentu oli?
- Olen. 2 pentua ennen niiden syntymää. Muita en ole varannut.

Jos olisit kasvattaja, antaisiko ihmisten varata pentua?
- Toki.

Missä tilanteessa hyväksyisit pennun (alustavan) varaamisen?
- Jos ihminen on käynyt muutaman kerran ja oletuksella että tulee sellainen pentu jolle ihmiset sopivat, ja koira sopii myös ihmisille.

Haluatko nähdä pennun ostajan ennen kuin suostut varaamaan hänelle pentua?
- Ehdottomasti.

Entä sitten päinvastoin, haluatko nähdä pennun ennen sen varaamista?
- En välttämättä.

Mitä mieltä olette pennun varausmaksusta, (jota ei palauteta peruutuksen sattuessa)?
- OK.
>> www.petpursuit.net >> In a perfect world every dog would have a home and every home would have a dog.
30.04.2012 12.45
022680642_r
Ulvila
itse lähettelin miljoonia kysymyksiä kasvattajalle ennenkuin edes harkitsin pennun varaamista :D ja kasvattaja taas halusi puhua ensin puhelimessa ja sovittiin myös ihan vierailukin ennenkuin varasi "alustavasti" mulle urospennun. pidin tärkeänä että kasvattaja panosti siihen millainen pentu mihinkin menee, sanoi mulle suoraan että sukupuolen saa päättää (jos olis syntynyt vaan narttuja niin varausmaksu takaisin), muttei väriä ja pennuthan pentutestattiin jonka kautta sainkin täydellisen kakaran<3 sain myös haluamani värisen joten kasvattaja oli silläkin silmällä pentuja katsellut :D

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti