Pentuaiheisia kysymyksiä (Koirat > Pennut)

01.05.2012 18.50
000057267_r

moikka haluaisin tietää milloin olette vieneet pentuja lenkille koska saa antaa tavallista ruokaa pennuille:) hihna vai fleksi ? kaulapanta vai valjaat? pentu yöksi häkkiin vai patjalle nukkumaan? kerrostaloon tottuttaminen ?

01.05.2012 18.55

Näitä olisi toki oinut toisistakin keskusteluista kysyä..

Tavallisella ruualla taidat tarkottaa koiranruokaa? Luovutusikäiselle pennulle annetaan jo ruokaa tietysti, mutta ei niin paljon kun aikuiselle ja penturuokaa. Aikuisenruokaa annettiin meilla siinä 7-8kk paikkeilla. Hihnaa suositellaan pennulle. Itse suosin valjaita, koska ei purista kaulaa jos koira innostuu riehumaan ja ei pääse irti niin helposti. Pennun voi laittaa koiran häkkiin (sisällä) tai patjalle. Jonkun kannattaa olla pennun kanssa nukkumassa ensimmäisiä päiviä. Itse olen lenkittänyt Eetua ja Ronia ensimmäisinä päivinä pissatin vaan takapihalla ja leikin ja riehuin niiden kanssa että savat vähän liikuntaa.

Muokattu viimeksi: 01.05.12 18.57
01.05.2012 18.55
000039615_r
Ihan hihnaan totuttelemista ja mahdollisimman paljon vapaata liikuntaa monipuolisessa maastossa pennun jaksamisen ja kehityksen mukaan.
Mikä on tavallista ruokaa? Aikuisruokaa? Me siirryttiin 9kk iässä aikuisruokaan.
Se menee ihan sen mukaan miten pentukehittyy ja miten sitten iteltään parhaalta tuntuu, jotkut syöttää jo alusta alkaen aikuisruokaa ja toiset siirtyy aikuisruokaan siinä 6-12kk iässä.
Jos tarkoitit ihan koiran ruokaa niin luovutusikäiselle pennulle n. desilitra pari kertaa päivässä turvotettuna. Voi tietysti ihan kovanakin antaa, mutta turvotettu on mun mielestä aina parempi. Annoskoko ihan sen mukaa miten pentu tuntuu hyvältä (ei liian laiha/lihava)
Kyllä se normaalihihna on aina turvallisempi kuin fleksi. Itse laittaisin pannan pennulle, valjaista saattaa päästä hyvinkin helposti karkuun. Onhan valjaissakin ne omat hyvät puolensa, mutta itse suosittelen pantaa.
Eikö pentu voi nukkua vaikka yhdessä huoneessa sun kanssa ihan vapaana? Paperia vaan lattialla minne voi istten tehdä hädät jos semmoisia tulee.
Kerrostaloon totuttaminen, mitä siitä?
Opetat sille yksin olon samalla tavalla vaikka asuisitte keskellä metsää. Portaat kannattaa kantaa ensimmäiset kuukaudet, tietysti niitäkin pitää vähän opetella.
Muokattu viimeksi: 01.05.12 18.58
01.05.2012 19.08
021836122_r

Lenkkeily alkaa meillä kun pentu tulee kotia, toki pennun jaksamisen mukaan. Mahdollisimman paljon metsässä tms pehmeessä maastossa vapaana. Mikäli mietit koska noita teidän koiranpentuja voi viedä ulos niin neuvoisin, että vasta sitten kun kävely sujuu jokaiselta pennulta jo hyvin ja lämpimänä päivänä.

En tiedä mitä tarkotat tavallisella ruualla, mutta kiinteetä voi alkaa antamaan siinä 3-4vko paikkeilla, esimerkiksi turvotettua pentunappulaa ja jauhelihaa + kermaviiliä/piimää.

Pennulle ehdottomasti kunnon hihna, fleksi on hyvin käyttäytyviä aikuisia koiria varten, ei pennulle joka vasta opettelee remmikäyttäytymistä! Hihna on pennulle loogisempi, taisiis aina samanverran vapautta liikkua. Kaulapanta on yleensä nopeampi laittaa päälle, monissa valjaissa heikosti säätövaraa. Molemmat ok vaihtoehto.

Alle luovutusikäset pennut tietenkin emänsä kanssa, luovutusikäsenä oon ite tehnyt niin että nukkunut ekat yöt patjalla lattialla pennun vieressä. Oma peti lattialla / häkki ovi auki on mun mielestä parhaat ratkaisut. Jos aikoo häkittää pennun niin ehdottomasti eläinsuojelulain minimit täyttävä häkki eikä mitään näyttelyboksia!

En ole koskaan edes miettinyt pentujen kohdalla mitään kerrostaloon tottamista. Kun pentu ollaan haettu kasvattajalta ollaan tultu kotia ja todettu että tässä on meidän koti, ei mitään ongelmia. Enempi niitä ongelmia tulee aikuisten kodinvaihtajien kanssa. Kerrostalossa toki pitää huomioida että alusta asti on johdonmukainen haukkumisen kieltämisen kanssa.

01.05.2012 19.33
022349491_r
pete kirjoitti:

moikka haluaisin tietää milloin olette vieneet pentuja lenkille koska saa antaa tavallista ruokaa pennuille:) hihna vai fleksi ? kaulapanta vai valjaat? pentu yöksi häkkiin vai patjalle nukkumaan? kerrostaloon tottuttaminen ?

-Itse veimme Susaa suurinpiirteen heti lenkille,kunhan se tottu kaulapantaan.

-Riippuu mitä meinaat tavallisella? Penturuokaa syötetään yleensä about 12 kk ikäseks asti. Isoilla pennuilla voi syöttää ihan aikuisten ruokaa kunhan se on laadukasta.

-Vähän makuasia,meillä käytettiin ja käytetään normia hihnaa. Koiranpentu ei osaa vielä kävellä hihnassa,ja en itse halua että se asettuu vaaraan fleksin kanssa kun sitä on aika vaikea siinä hallita.

-Riippuu,valjaathan olisi kivemmat sne kannalta ettei niskanikamat vahingossakaan mene rikki tai jotain mutta meillä käytettiin normi hihnaa ja pantaa.

-Pennun voi ottaa viereen nukkumaan,mutta itse en ottaisi jos sitä meinasit. Kannattaa hankkia normi peti,koiraahan ei saa eläinsuojelunkaan mukaan pitää häkissä "turhaan" vaan tyyliin näyttelyissä. Häkissä pentu saa olla jos häkin ovi on auki.

-Pentu tottuu kerrostaloon ihan yhtä hyvin kuin muuallekkin,rappusissa voit sitä kantaa toki mutta se kannattaa opettaa kävelemään niin pian kuin mahdollista rappusia vaikka sitten hitaasti aloittaen.

01.05.2012 22.45
000057267_r

okei kiitoa tieroista :)

03.05.2012 20.10
022341449_r
Virolahti

Mie totutin ensin sen pantaan ja sen jälkeen alettiin käymään pikkulenkillä. Hihnaan totuttaminen tapahtui hihnalla ja nyt vasta hommasin fleksin, kun se on tottunut ulkoilemaan ja osaa kävellä nätisti ilman kummempia hepuleita :P

Meillä nukutaan sängyn vieressä omalla pedillä :) Hyvin on meillä ainakin kaikki nämä järjestelyt toiminut! :) Tuo mun kuitenkin vasta n.3kk ja huomenna mennään sitten ottamaan rokotusta ;)

04.05.2012 00.07
000057267_r

okei ostin petelle valmiiksi fleksin :) käytän eka pantaa ja hihnaa

14.05.2012 00.12
022687069_r
Hämeenlinna
_ kirjoitti:

Lenkille vietiin heti kun asutaan kerrostalossa, hihnassa ja pannalla eka, Jesse oli n.4-6kk kun ekan kerran flexiä käytin sillä ja en suosittele häkkiä! :)

17.06.2012 16.19
Pentukurssilla kuulin, että kasvavalla ei pitäis käyttää valjaita ettei lihaksisto kehity väärin ts. etukumaraan. Itse suosin pantaa ja hihnaa (nauha on parempi käteen kuin nyöri) koska valjaat ovat jälkeä, koirajuoksua yms. toimintaa varten jossa saa vetää.
17.06.2012 16.34
022460585_r
Kuopio
Paljon on ensimmäisen rokotuksen varoaika?
http://siniseen.blogspot.fi
17.06.2012 16.37
022638377_r
Jyväskylä
Meillä ollaan käytetty nyt valjaita kun toi vetää hirveest, niin on valjaat parempi vaihtoehto kuin panta.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti