Epävarma koira (Koirat > Koirien koulutus)

28.05.2012 21.15
022573310_r
Turku

En nyt löytänyt vastaavanlaista aihetta, vaikka kuinka etsimällä etsin, mutta toki ilmoittakaa jos on jo, niin poistan tämän (:

Elikkäs meidän ongelma on epävarmuus Sakella. Sakelta epävarmuus näkyy rähinänä ja äänekkyydellä. Pitelee paljon erilaisia ääniä, mistä muutama tuttu koiraihminen on sanonut että on epävarman koiran tapa ilmaista itseään. Rähjäys vieraille koirille ja ihmisille, sisälle tuleville ihmisille, yrittää epätoivoisesti ajaa sisälle tulevat nurkkaan.

Ulkona Sakke vilkuilee monesti epävarmasti ja sitten alkaa rähjääminen, mikä ei ole aggressiivisen sävyistä, pikemminkin kuulostaa sellaiselta että yrittää olla jotain isompaa ja ns "pelosta" ajaa muut pois. Sama homma ihmisten kanssa, yleensä haluaa lenkillä kiertää ihmisen taakse ja iskeä sitten hampaansa kiinni.

Mätsäreissä arkailee kosketuksia hieman, mutta kun on todella hyvää herkkua mukana, niin keskittyy siihen ja koskettelu onnistuu moitteettomasti. Kuitenkin ilman herkkua koira pyrkii tilanteessa kuin tilanteessa perääntymään pois kyykyssä olevan ihmisen luota haukkuen epävarmaa haukkua. Kuitenkaan mätsäreissä murinaa ei ole kertaakaan Saken suusta tullut tai yrittänyt purra, yleensä jäänyt siihen väistelemiseen tai mun luokse turvaan tulemisella.

Tää lenkkeily on hieman ongelmallista, diegoa ja sakkea on vaikea viedä samaan aikaan lenkille -> kun sakke alkaa haukkumaan epävarmaa haukkua se provosoi diegoa puolustamaan epävarmaa laumanjäsentä. Tästä on kuitenkin jo alettu parempaan suuntaan menemään, Diego ei enään niin kauheasti kiinnitä huomiota muihin saken haukuista huolimatta.

Oon ite yrittänyt kehittää Saken epävarmuutta parempaan suuntaan että koira sais enemmän itsevarmuutta jättämällä huomioimatta huonon käytöksen ja palkitsemalla hyvä käytös. Kuitenkin Saken huonoa käytöstä on vaikea jättää huomioimatta sisällä, koira on pakko komentaa luokse ja käskee tiukalla sävyllä olemaan paikallaan ja hiljaa.

Tarvittais nyt keinoja vähentää koiran epävarmuutta että voitaisiin lähteä agilityn alkeiskurssille ja tekemään kaikkea muuta sosiaalista kivaa.

"Even a symphony can't say what you mean to me"
28.05.2012 21.18
022453546_r
Käyttäytyykö se samallailla riippumatta siitä kenen perheenjäsenen kanssa on liikeellä/kuka on paikalla?
Johtajuusjutskat on kuitenkin varmaan kunnossa(ko)?
http://pyhatpiskit.blogspot.fi/
28.05.2012 22.39
022573310_r
Turku

Käyttäytyy kaikkien kanssa samalla tavalla ja kyllä täällä muuten on johtajuushommat kunnossa. Kotona perheen kesken on mitä ihanteellisempi koira.

Myöskään yksin koiraa ei voi jättää vieraan kanssa kun alkaa kauhea ahdistunut haukku ja pakko päästä takaisin tutun luokse, ja yleensä saa ittensä irti millä tahansa keinolla. Riittää et jättää hallilla johonki kiinni et toista koiraa ni saman tien alkaa ahditunu haukku ku selän kääntää. 

Muokattu viimeksi: 28.05.12 22.41
28.05.2012 22.57
Jos koira käyttäytyy noin niin johtajuus on omistajalta/omistajilta hukassa. En jaksa perustella ku tekstiä tulisi rivikaupalla. Ei koira käyttäydy noin jos johtajuus on balanssissa. Johtajuus on joko kunnossa tai ei ole. Ei ole välimuotoja...ei mitään 1x2
28.05.2012 23.40
022083761_r
Espoo

Anteeksi, mutta pakko sanoa että kyllähän nyt herra jestas koira voi olla ihan perusluonteeltaan arka/epävarma, ei se silti tarkoita sitä että olisi joku "johtajuusongelma" koirilla vain tuppaa olemaan erilaisia tapoja tuoda tämän arkuutensa julki: toiset puolustautuu, toiset väistää/menee karkuun. Sakke selvästi kuuluu tähän ensimmäiseen joukkoon. Vai väitätkö ihan tosissaan ettei arkoja koiria ole olemassakaan?

Vaikuttaisi että Sakella on kenties lisäksi jonkin sortin eroahdistusta, jos kerraan juuri esim. hallillakin alkaa panikoimaan yksin jäämistä.

Meilläkin Pyry on selkeästi hieman arka ja varautunut kaveri, ja sekin helposti "pattitilanteessa" koettaa peittää pelkonsa uholla ja aggrella, mutta on kuitenkin hallittavissa ja rauhottuu kun sille näyttää että ei ole hätää ja minä kyllä suojelen jos on tarvetta ja kun saa muuta tekemistä = vie huomion pois tästä "uhasta".

Koiraihminen kertoo reippaasti oman mielipiteensä muiden koirista. Vaikka sitä ei olisi ehditty vielä kysyä. http://pyrynen.blogspot.com/
29.05.2012 07.21
Johtajuus ei ole kunnossa, jos koira räyhää. Kunnioitus johtajan sanaa kohtaan on hukassa jos ei hiljene. Näin se vaan menee, ite omistan trauman kokeneen koiran ja olen ainoa joka voi viedä koiran ilman paskaraivareita kohtaan koiran. Mulla kulkee hiljaa, kun johtajuus kunnossa. Älkää te lapset jaksako inttää vastaan, kun ette ole ongelmakäytöksestä perillä. Joku lauseeni voi joskus antaa tulkinnanvaraa tai huonosti muuten muotoiltu, mutta asian ydin ei muutu. Vahva johtaja hallitsee laumansa ja jos ei hallitse niin ei ole johtaja, kun muut sanelee tahdin.
29.05.2012 07.40
021777517_r
Himanka
Meillä on sama ongelma, kuin Sakella. Haukkumiset vieraille, rähjäykset tuntemattomille koirille, tutut koirat ei voi tulla kylään, naapuri ei saa liikkua pihallaan, ovikello ei saa soida tms.
"And all the best women are married. All the handsome men are gay." -Robbie Williams
29.05.2012 07.47
022574333_r
Vantaa
Hmm... Itseäni on ainakin alkanut häiritä kun kaikki käännetään aina johtajuusongelmaksi - miksi ihmeessä?
Itse olen vähän Pyryn kanssa samoilla linjoilla ja sanoisin että koira vaan on arka, eikä luota omistajiinsa / heidän suojeluun jolloin kokee paremmaksi itse puolustautua vaikka sitten ihan varmuudenvuoksikin vaikkei sille oikeaa tarvetta olisikaan.
Itse lähtisin rakentamaan parempaa suhdetta koiraan ja lisää itseluottamusta sille, en suinkaan ensimmäiseksi korostamaan omaa johtajuuttani - voi olla että mennään ojasta allikkoon hyvin nopsaan.
Tämän nyt on tälläisen mitään tietämättömän amatöörin mielipide :D
"On helpompi syyttää ongelmakäytöksestä koiran luonnetta kuin selvittää, kuinka luomamme ympäristö vaikuttaa koiran käytökseen." -Victoria Stilwell
29.05.2012 07.49
022664329_r
Hyvinkää

Eipä se ole aina kunnioituksen puutetta mikäli koira haukkuu, vaan taustalla voi olla tosiaan paljon muutakin. Koiran pelon syy kuuluu selvittää ja vasta sitten pureutua itse ongelmaan; Miksi koira käyttäytyy kuten käyttäytyy ja mitä omistaja itse voi tehdä toisin.

Jokaisen koiran ongelmakäytöksen takana ei ole johtajuuden puute. Hyvä johtaja on sellainen, joka selvittää koiransa käytöksen/pelon syyn eikä ole suinkaan jatkuvasti itseään esille nostamassa "koiransa johtajana". Hyvän omistajan takana on hyvä ja vahva suhde koiraansa. 

Muokattu viimeksi: 29.05.12 07.53
http://vuorenvarmanvillikissa.blogspot.fi/
29.05.2012 07.52
Stressi kirjoitti:
Älkää te lapset jaksako inttää vastaan, kun ette ole ongelmakäytöksestä perillä.

Jos haluat olla uskottavampi ja antaa kuvan olevasi oikeasti itse perillä koiran käyttäytymisestä, niin jätä nuo naurettavat ja lapselliset ikäkortit väliin. Jos ei kestä kyseenalaistamista tällaisissa asioissa ja foorumissa, niin kannattaa miettiä itse millä tasolla onkaan.

http://mossarit.webs.com/
29.05.2012 07.58
022573310_r
Turku

Sakella tuo on ollut ihan 7viikkoisesta asti ongelma. Sisällä hiljenee heti ja tulee luokse ensimmäisellä käskyllä ja jää tuijottelemaan vierasta aristellen ja pikkuhiljaa kun rohkenee niin menee hieromaan tuttavuutta.

Koira tottelee käskyjä - sisällä ja ulkona kuin unelma ja reippaasti, mutta kun ollaan vieraiden joukossa, koira ei vaan pysty olemaan normaalissa tilassa. Pienestä pitäen Sakke on yrittänyt epämiellyttävät asiat ärähtää pois ja paennut vieraita käsiä.

En nää asiaa johtajuusongelmana, vaan epävarmuutena. Ja kyllä, pientä eroahdistusta löytyy, taitaa olla tämä kyllä oma itseni vika, ensimmäinen oma koira ja yli-innokkaasti joka paikkaan viemässä ettei yksin osaa olla. Ei siis enään mutta vuos sitte oli ongelmana.

Edit/ asia oli tarkemmin muistellen yhdessä kohtaa jo todella hyvässä mallissa. Kunnes eräänä päivänä sakkea pidin pitkässä hihnassa ja käveltii tuttua polkua pitkin metsässä, kunnes Sakke alkoi olemaan erilainen eleiltään enkä ehtinyt reagoimaan mitenkään kun saken päälle kävi aivan syyttä rotikkauros jostain metsästä. Ja 9 metrin hihna, jota ei hetkessä kääritä ja rynnitä vieraan koiran luokse. Koira saatiin pois vahinkoja tekemättä mutta harmittaa etten pystynyt menemään yllättävän tilanteen ja pitkän hihnan takia koiran ja saken väliin. Siinä meni koiran luotto, tästäkään ei ole kuin puolivuotta. Ja Sakke on mäyräkoiraksi hirveän pehmeä.

Muokattu viimeksi: 29.05.12 08.05
29.05.2012 08.01
Nola kirjoitti:
Stressi kirjoitti:
Älkää te lapset jaksako inttää vastaan, kun ette ole ongelmakäytöksestä perillä.

Jos haluat olla uskottavampi ja antaa kuvan olevasi oikeasti itse perillä koiran käyttäytymisestä, niin jätä nuo naurettavat ja lapselliset ikäkortit väliin. Jos ei kestä kyseenalaistamista tällaisissa asioissa ja foorumissa, niin kannattaa miettiä itse millä tasolla onkaan.

Juurikin näin.

29.05.2012 09.04

Se on kunnioituksen puutetta omistajan käskyä kohtaan, jos ei olla hiljaa. Jos koululuokassa ei usko opettajaa niin se on kurittomuutta ja kunnioituksen puutetta "ylempää" kohtaan. jos töissä et usko pomoa niin sama juttu. Hyvä "johtaja" saa pelkällä läsnäolollaan hommat toimimaan ja sellaista hiljaista johtajaa on helppo arvostaa.

Teillä varmaan on satojen ongelmakoirien ja omistajien kokemus, kun puhutte aika suurella suulla ja olette varmaan omistanut kymmeniä koiria?

Muokattu viimeksi: 29.05.12 09.12
29.05.2012 09.07
Nola kirjoitti:
Stressi kirjoitti:

No kokemattomat jauhaa kuin Cesar Millan. Luulen ettei suomesta löydy ihmistä jolla on varaa tulla kauheasti pätemään mulle luonneasioissa. Mulla on varaa meuhkata kelle tahansa ja toivon ettette ota tosissanne ihmisten nettijuttuja, kun sillä tavalla on usein ongelmat pahentuneet koirilla, kun on vääriä neuvoja sovellettu vääränlaisiin koiriin.

En jaksa enempää tätä "koirakirjakansan" kanssa väittelyä.

29.05.2012 09.17
022680611_r
Janakkala
Jostain syystä uskottavuutesi katosi. Kaikki ongelmakoirien kouluttajat, joita tunnen neuvovat mielellään, eivät nosta turhaa itseään korkeimmalle paikalle ja vähättele muita.
Chowi on lahjomaton.
29.05.2012 09.21
022309048_r
Pori
Cujo kirjoitti:
Hmm... Itseäni on ainakin alkanut häiritä kun kaikki käännetään aina johtajuusongelmaksi - miksi ihmeessä?
Itse olen vähän Pyryn kanssa samoilla linjoilla ja sanoisin että koira vaan on arka, eikä luota omistajiinsa / heidän suojeluun jolloin kokee paremmaksi itse puolustautua vaikka sitten ihan varmuudenvuoksikin vaikkei sille oikeaa tarvetta olisikaan.
Itse lähtisin rakentamaan parempaa suhdetta koiraan ja lisää itseluottamusta sille, en suinkaan ensimmäiseksi korostamaan omaa johtajuuttani - voi olla että mennään ojasta allikkoon hyvin nopsaan.
Tämän nyt on tälläisen mitään tietämättömän amatöörin mielipide :D

Itse pidän johtajuusongelmana. Johtajaan pitäisi luottaa, kunnioittaa yms. eli ongelma on. Luottamuspula.

Se ei tarkoita sitä että koiran ollessa vähän epävarma tilanteessa, se saa tehdä mitä haluaa. Jos se on pentuna tullut arkana ja epävarmana (en ymmärrä kenen mielestä tämä edes on normaalia), olisi silloin jo pitänyt suhde luoda hyväksi ja saada koira itsevarmemmaksi. Se on siis oppinut pennusta pitäen että tämä konsti toimii, että saa olla rauhassa?

Tekstistäsi sai kuvan, että tiedät jo koska koirasi rupaa käyttäytymään ei-toivotusti, mikset ennakoi jo siinä vaiheessa? Itse en noin pahaa käytöstä jättäisi huomioimatta, kyllä koiraa saa komentaa tiukastikin (en tarkoita luoksekutusumista vaan kieltoa jne)

Miten vieraat ja muut ihmiset käyttäytyvät koirasi kanssa? Itse en menisi viemään koiraa esimerkiksi mätsäreihin, missä se pakotetaan vieraan ihmisen lääppimiseen, eikä sen elekielestä ja ahdistuksesta välitetä psskakaan.

Sinun pitää itse ymmärtää, ettet voi noin pelokasta koiraa sitten antaa vieraalle ihmiselle ja vain häipyä tai antaa vieraiden ihmisten lääppiä koiraasi. Se ei varmastikaan paranna tilannetta alkuunkaan.

29.05.2012 09.29
022530091_r

Stressi: voisitkin antaa ihan konkreettisia neuvoja niin ei tarvitsisi turhaan vaan meuhkata. Johtajuus, kun ei käsitteenä aukea ihmisille samalla tavalla, joten voisit aukaista näkemystäsi.

Epävarman koiran kanssa on muistettava itse pysyä rauhallisena ja pahin virhe onkin ajatella koko ajan "nyt se on epävarma ja nyt se alkaa varmasti räyhäämään." Tuollaisesta käytöksestä pääsee kovalla työllä eroon tukemalla koiraa ja olemalla sille rauhallinen esimerkki. Ei aran koiran kanssa huutaminen ja perinteisesti johtajamaisena persoonana toimiminen pitkälle auta. Kannattaa nyt parantaa koiran yleistä itseluottamusta, tutustuttaa rauhallisiin ja ystävällisiin ihmisiin ja palkata hurjasti hyvästä käytöksestä. Sanoa vieraille, etteivät kiinnitä huomiota koiraan. Koulutusta ja totuttamista pienissä erissä ja niin, että koira kokee onnistuvansa ja saavansa siitä jotain kivaa, kun on rauhallinen.

Koiralta ei myöskään voi vaatia kuuliaisuutta ja ehdotonta tottelemista ennekuin tietää, että se sietää ympäristön häiriö tekijät. Ei se koira tuhannen kierroksiltaan ja peloltaan enää kuule, että nyt se omistaja muuten sanoi istu..Rauhallisuus on harjoiteltava asia.

Muoks//viestejä ehti tulla väliin :D

Muokattu viimeksi: 29.05.12 09.32
"Ei ole konstikaan olla rohkea, jos ei pelota." Tove Jansson
29.05.2012 09.35
022530091_r
Juno kirjoitti:

Tekstistäsi sai kuvan, että tiedät jo koska koirasi rupaa käyttäytymään ei-toivotusti, mikset ennakoi jo siinä vaiheessa?

Miten vieraat ja muut ihmiset käyttäytyvät koirasi kanssa? Itse en menisi viemään koiraa esimerkiksi mätsäreihin, missä se pakotetaan vieraan ihmisen lääppimiseen, eikä sen elekielestä ja ahdistuksesta välitetä psskakaan.

Sinun pitää itse ymmärtää, ettet voi noin pelokasta koiraa sitten antaa vieraalle ihmiselle ja vain häipyä tai antaa vieraiden ihmisten lääppiä koiraasi. Se ei varmastikaan paranna tilannetta alkuunkaan.

Tätä yritin sanoa, mutten saanut järkevää tekstiä aikaan :D

"Ei ole konstikaan olla rohkea, jos ei pelota." Tove Jansson
29.05.2012 10.02
Stressi kirjoitti:
Nola kirjoitti:
Stressi kirjoitti:

No kokemattomat jauhaa kuin Cesar Millan. Luulen ettei suomesta löydy ihmistä jolla on varaa tulla kauheasti pätemään mulle luonneasioissa. Mulla on varaa meuhkata kelle tahansa ja toivon ettette ota tosissanne ihmisten nettijuttuja, kun sillä tavalla on usein ongelmat pahentuneet koirilla, kun on vääriä neuvoja sovellettu vääränlaisiin koiriin.

En jaksa enempää tätä "koirakirjakansan" kanssa väittelyä.

Siinä vaiheessa kun aletaan jakelemaan "neuvoja" ja muita pätevyyksiä vedellen mukaan ikäkortteja ja "sul ei kuule ole varaa meuhkata mulle"-juttuja niin itse ainakin hymähdän ja kattelen mielummin koirakirjojani. Lisäksi ihmisten luokkakäyttäytymisten sun muiden vertaaminen koiran käytökseen on jo huippu :D

Miksi minusta tuntuu että miltei aina tällaiset huutelut ja nimittelyt muka-niin-hyvien-neuvojen kera tulee sakemanni-ihmisiltä.. ? ;--) Ei siis tietty kaikki, mutta turhan moni samanhenkinen on tullu nähtyä, joten joskus tuntuu että uskon enemmän kahden noutajan omistanutta ihmistä kuin 20 sakemannin omistanutta äijää.

Hei ihan oikeesti Stressi.. Nyt ei ole kyllä varaa huudella toisten ikätasosta mitään jos itse käyttäytyy toisessa keskustelussa näin.

"Viddu mitä kakaroita keskustelussa!!!! Jos koira ei usko omistajaa niin ei se johtajuus ole silloin omistajalla. on se niin prkleen vaikea näemmä tajuta. Viddu meen lenkille ja sit stadiin relaan. Toi hansubal oli oikees että keskustelupuolella tulee vihaiseksi ja veettää se ku joku 16v tulee hyppiin silmille vaan sen perusteella mitä on netissä "oppinut" tai lukenut jonkun tuire kaimion ja vilanderin kirjan. Molemmat noista vois potkia maanrakoon. toinen on ihan turha selsiseli ja toinen heittää purkilla. lyödään sit samantien vesurilla!" 

Minäkin mielelläni kuulisin Stressiltä ihan oikeita ohjeita selitettynä, kuin vain "ei jaksa enempää selittää"-juttuja. Tällaisia näkemyksiä on aina mielenkiintoista lueskella vaikken niitä allekirjoittaisikaan. Jos haluaa tulla ymmärretyksi ja luetuksi, niin kannattaa panostaa siihen tai olla kirjoittamatta mitään. 

Muokattu viimeksi: 29.05.12 10.10
http://mossarit.webs.com/
29.05.2012 11.03
021789656_r

Hei meillä on ihan sama ongelma täällä kuin Sakella. Kysäisinkin neuvoa jo toisessa keskustelussa, mutta hyvä kun nyt tuli tälle ns. oma keskustelu, mutta laitoin nyt tähän vielä  linkin meijän ongelmasta, vaikka aika paljon samaa Saken kanssa onkin.

Joten toivoisin kovasti apua, vaikka jäänkin mielenkiinnolla seuraamaan tätä keskustelua ja katsomaan, että mitä neuvoja annatte (:

ps. Aglityssa meillä on silti mennyt suht' hyvin, ettei rähinöitä ole alkanut, kun ensin tutustuttiin ja huomattiin, ettei niissä muissa olekkaan mitään pelättävää (mitä nyt yhtä isompaa koiraa pelkää, koska kyseinen koira tulisi innokkaasti tekemään tuttavuutta, mutta ei sen kummempaa.) l 

Muokattu viimeksi: 29.05.12 11.14
"Minä saan rähistä kaikille, mutta kukaan ei minulle!"
29.05.2012 11.15

Oli koira epävarma tai ei niin ei tule salliasiltä huonoa käytöstä, ei saa antaa koira riekkua ja huutaa remmissä ja mikäli toinen provosoi toistakin huutamaan niin tämän paremmin käyttäytyvän kanssa kannattaisi käydä erikseen lenkit, koirat kopioivat toistensa käyttäytymistä.

Onko Sakke muuten kuinka hanskassa? Totteleeko kaikissa muissa tilanteissa kuin vieraiden koirien kohtaamisissa, vieraiden ihmisten tullessa sisälle?

Koira on käyttäytynyt siis samalla tavalla 7viikkoisesta asti? Kuinka olette yrittäneet pentuna kitkeä tuon tavan haukkua ahdistusta?

Millainen auktoriteetti olet koirallesi/koirillesi?

Kun Sakke alkaa lenkillä haukkua toisille koirille niin mitä sinä teet? Kuinka reagoit siinä tilanteessa?

29.05.2012 11.58
022664329_r
Hyvinkää
Stressi kirjoitti:

Se on kunnioituksen puutetta omistajan käskyä kohtaan, jos ei olla hiljaa. Jos koululuokassa ei usko opettajaa niin se on kurittomuutta ja kunnioituksen puutetta "ylempää" kohtaan. jos töissä et usko pomoa niin sama juttu. Hyvä "johtaja" saa pelkällä läsnäolollaan hommat toimimaan ja sellaista hiljaista johtajaa on helppo arvostaa.

Teillä varmaan on satojen ongelmakoirien ja omistajien kokemus, kun puhutte aika suurella suulla ja olette varmaan omistanut kymmeniä koiria?

Minun mielestäni on aikamoista yli-inhimillistämistä lähteä vertaamaan koiraa ja tämän käytöstä suoraan ihmisiin. Jos olet niin suuri koirankouluttaja kuin annat ymmärtää, luulisi sinun myös tietävän etteivät koirat käyttäydy ihmisten tavoin, saatika ajattele kuten me.

Pelko ei tarkoita sitä, että koiralla olisi kunnioituksen puutetta tai että se haluaisi niskuroida omistajaansa kohtaa. Pelko ei kumpua kunnioituksen puutteesta, vaan luottamuspulasta.

Epävarmuus on joka tapauksessa kitkettävä pois, jotta koiralla itselläänkin olisi helpompi olla, mutta en silti lähtisi meuhkaamaan mistään "kunnioituksen puutteesta" tuntematta tilannetta sen tarkemmin. Syy koiran pelkoon ja tilanteissa jatkuvaan samanlaiseen käytökseen tulee selvittää; Jännittääkö omistaja itse aina tilanteita koiransa vuoksi, mikä peilaa jännittävyyttä myös koiraan, voisiko joitakin asioita tehdä toisin rikkomalla tilanteen "rutiinin" josta koiran pelko kumpuaa jne.

Muokattu viimeksi: 29.05.12 12.12
http://vuorenvarmanvillikissa.blogspot.fi/
29.05.2012 12.19
Siis miks täällä pitää taas kitistä siitä, mihin tyyliin joku kirjoittaa? Miehet on suorasanaisia putkiaivoja, ja hyvä niin. Deal with it.
29.05.2012 18.49
022574333_r
Vantaa

Wilmalle komppausta täältä!

Lara/ Ehkä siksi että saman asian voisi esittää paljon ystävällisemminkin ja jos oikeasti on niin asiantuntija ja ihan toisia mollaamatta. Suorasainaisuus ja epäystävällisyys eivät kuitenkaan ole sama asia :)

"On helpompi syyttää ongelmakäytöksestä koiran luonnetta kuin selvittää, kuinka luomamme ympäristö vaikuttaa koiran käytökseen." -Victoria Stilwell
29.05.2012 18.56
021795205_r
Pori

Vaikee uskoo että joku on oikeesti kauheen hyvä sillon ku siitä pitää nostaa kauhee meteli. Minä voin sanoa mitä vaan mut pennut tupakii tyylii.

Mun kokemusken mukaa oli ihminen hyvä missä tahansa siis oikeesti hyvä ni sillon se ei tee siitä numeroa vaan haluu jakaa tietonsa muita auttaakseen.

29.05.2012 20.07
022573310_r
Turku

Jooo pyrin aina oman mielentilan saamaan sellaiseksi etten edes ajattele että tuolta tulee toinen koira. Tänä aamuna päästiin rähinöittä ohitse mutta kyllä siinä oli sellaista elettä, ellen olisi kieltänyt ja kiskaissut pois, varmasti olisi räjähtänyt.

Voi olla että meillä on johtajuudessakin ongelmia, kun en koiran kanssa ole kohta viimeiseen vuoteen touhunnut juurikaan samalla tavalla miten viime vuonna. Epävastuuntuntoinen omistaja.

Kaipailisin nyt enemmänkin keinoja joilla saada koiran luottamus takaisin, epävarmuutta pois jne. Liikuntaa päätin lisätä, saattaisi auttaa hieman asiassa, mutta en kaipaile mitään tappelua tänne miksi joku kirjoittaa miten tai ylenpaattista analysointia. Vastauksia tuli hakemaan, ensimmäisen koiran kanssa tulee tehtyä ikävän paljon virheitä, mutta ollaan viisaampia sitten joskus toisen koiran kanssa (jos ollaan xD)

29.05.2012 20.46
021795205_r
Pori

Leikkiminen nyt ainakin vahvistaa sidettä koiraan sillai helppona keinona mut sitä te varmaan jo teettekin. JA tietty kaikki muukin yhdessä puuhaaminen. Oikeesti tekeminen enemmän ku remmilenkit.

Mitä jos menisit johonkin ryhmään treenaamaan että Sakke huomais että muut ihmiset ja koirat voi touhuta ympärillä sen aiheuttamatta mitään?

Mona oli pentuna todella epävarma ja arka. Jos tuli vieraita ni murusi häntä koipien välissä nurkassa. Mä menin sen kanssa pentu ryhmään että tottuis muihin ympärillä. Käytin sitä paikoissa missä oli ihmisiä. Sovin treffejä koirakkojen kanssa että sais positiivisia kokemuksia.

Nykyään Mona menee häntä heiluen tuttuja vieraita vastaan ja uudetkin ottaa vastaan rauhassa kunhan vieraat myös osaavat antaa koiralle aikaa. Varautunut toi on vieläkin jos joku tulee heti selkään taputtelemaan mutta leuan alta saa silitellä ja menee ilosesti haistelemaan.

Meillä on siis menty eteenpäin tilanteisiin menemällä ja niihin tottumalla.

Nää tietysti oli meillä heti pennusta mut miks ei samat keinot vois auttaa aikuisenki kanssa.

Muokattu viimeksi: 29.05.12 20.54
29.05.2012 21.34
022573310_r
Turku

Nyt on helpompi kirjoittaa järkevämpää tekstiä kuin kaksi aikaisempaa tuli puhelimella laitettua. Tosiaan.

Ollaan Saken kanssa käyty mätsäreissä myös vain muuten vain, eikä siellä oikeastaan edes provosoitunut muiden haukkuihin, pysytteli mun lähellä ja keskitty muhun todella hyvin, diegoon verrattuna, diegoa ei kiinnosta pätkääkään mitä sille ulkona sanon, toisaalta, en mä kyllä diegon kanssa edes mitään teekään ettei se mua harmita lainkaan.

Saken kanssa leikitään päivittäin ja oon alkanut takapihalle heitellä nakin palasia ja käsken etsiä tietenkin jatkuvasti kannustamalla ja muutenkin taas alkanut koiran kanssa löhöilemään ja touhuamaan, mikä on tuottanut positiivista tulosta; ulkona Sakke on alkanut ottaa epämiellyttävissä tilanteissa katsekontaktia ja useimmiten hiljentyy pelkohaukusta jo ekalla käskyllä kun on vieraita ihmisiä lähettyvillä. Koirien kanssa pitää vielä hiota asioita, mutta pitää ensiksi löytää ystävällinen narttukoira, jonka avulla Sakke pystyisi sitten taas kerämään itsevarmuutta ja nähdä ettei ne muutkaan koirat tee pahaa. Tää tepsi Diegolla paremmin kuin hyvin ja harvoin Diegoa näkee kenellekään rähjäämässä, vaikka ennen Saken tuloa Diego oli kaikille koirille epävarmuudesta ärisemässä.

Mutta etenkin tämän aamuisesta olen ylpeä, colliet rähjäsi ja kiskoi kun viimeistä päivää, me siirryttiin sitten syrjemmälle ja sakke ei edes murinaa suustaan päästänyt, vaikka olikin aika ärhentelevällä elekielellä menossa. Tää on meille edistystä ja edetään pieni askel kerrallaan.

Mä en oikeastaan viitteis vielä mennä mihinkään ryhmään kun mulla ei ole aikaa käydä säännöllisesti nyt kesällä olevien töiden takia, mutta mätsäreissä on tarkoitus käydä ilman osallistumista, pyytelee sitten herkuilla varustettuja minulle tuttuja, mutta koiralle lähes vieraita olemaan ensiksi vierellä ja koiran aloituksesta sitten tehdä tuttavuutta.

Oon myös huomannu sen, et viime kesänä ku yhden viikonlopun aikana Sakke oli ulkona koko ajan, käytiin pitkillä remmilenkeillä ja koira pääsi vielä uimaan ja souturetkelle, sunnuntain päätteeksi käytiin mätsäreissä, niin heti tuotti tulosta = Sakke oli rauhallisempi, tuomarin käsiä ei edes yrittänyt päästä karkuun vaan keskitty muhun, tai no kädessä olevaan herkkuun. Mut sitten Saken päälle kävi rotikka, ja taas oltiin lähtöpisteessä eikä toi liikunta nyt hirveesti enää auta asiaa, pitäis saada vaan se luottamus takaisin ja epävarmuus pois.

30.05.2012 07.45
021789656_r

Saken päälle kävi rotikka, niin oltiin taas lähtöpisteessä.

Niin tuttua, ei onneks oo rotikkaa käyny päälle, mutta liian uhkaavia tilanteita muuten Nemon mielestä ja ollaan palattu lähtöruutun monet kerrat (liiankin kanssa) Ja tämä kaikki voi alkaa esim. siitä jos kiltti koira tulee haistelemaan ja Nemo hermostuu, siitä että se koira on niin iso.

Yritän viedä sitä paikkoihin missä olis mahdollisimman paljon koiria (ja jos pystyn, niin mielellään semmosiin paikkoihin missä koirat olisivat rauhallisia ja ennestään tuttuja, esim. koiratapaamiset) ettei N saisi lisää epävarmuutta uusista ja mahdollisesti vähän vilkkaimmista koirista.

Mä en ymmärrä miksi se räyhää niille, muille. Joo se pelkää, mutta jos on kerran ihan kilttikin koira, niin eikö sen jo pitäs rahottuu, kun näkee ettei olekkaan mitään pelättävää.

Voisiko joku kiltti ihminen siellä ruudun toisella puolella nyt vastata tähän yhteen kysymykseen?

Miten pystyn totuttamaan sitä koiriin, jos se kiltimmänkin koiran nähdessään jo meinaa ruveta hirviöksi tai vaihtoehtoisesti alistuu ja meinaa laskea alleen. Miten voisin tuon ratkaista?

// Sakelle voisin vastata, että niinkuin joku jo sanoikin. Kaikki yhteinen tekeminen vahvistaa sidettänne. Meillä on vahvistunut esim. leikkimisellä ulkona, vaikka suunnitelet kerran viikossa (tai useammin, mutta meillä on yleensä kerran tai kaksi) viikossa aina leikkihetki ulkona. Ulos vapaaksi pääsee useammin, mutta varsinainen leikkihetki on vain kerran (tai kaksi) viikossa. 

Päästän pojan vapaaksi jollain aukiolla/metsäpolulla ja sitten mukanani on joku lempilelu mm. pallo tai patukka jota heitän ja N hakee. Vietämme niin yhteistä aikaa. Toki muutenkin juoksentelen kentällä yms. ja olen ns. hengessä mukana.

Myöskin jotkut hieromisen tapaiset hetket vahvistavat sidettänne. Itse yhtenä päivänä aloin vain ikäänkuin hieroa Nemon korvia ja selkää ja löysin sieltä 'kipupisteitä' ja varovasti niitä sitten hieroin ja pyörittelin (ikäänkuin silitin) 'auki' ja en ollut ikinä moista tehnyt ja tämä nuokkui lattialle silmät kiinni, ja puoliunessa.

En nyt sano, että sun pitäs ruveta pitämään hierontahetkiä koirasi kanssa, jos et halua, mutta tässä oli nyt vain esimerkkejä jotka vahvistavat sidettänne ja tuovat ajan kanssa myös vahvaa luottamusta.

Meillä ainakin luottamusta saatiin osittain takaisin tällä. Ei silti kokonaan, ja siihen en tiedä syytä, mutta haluaisin tietää.

Muokattu viimeksi: 30.05.12 07.51
"Minä saan rähistä kaikille, mutta kukaan ei minulle!"
30.05.2012 11.46
022573310_r
Turku
Meillä ei voi koiria vapaana pitää voimakkaan riiatavietin vuoksi. Ja hieronta on meidän pojille tuttua, ei ole diegon lempihommaa, mut Sakke tykkää.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti