Pennun ruoka halut... (Koirat > Pennut)

06.06.2012 12.27
022125593_r
Äänekoski
Hei! kyselisin onko kellään vastaavanlaista kokemusta siitä rttä pentu ei suostu syömään kuin kuivia nappuja ja eikä halua syödä niitä liotettuina eikä minkään seassakaikkea on kokeiltu... että onko siitä haittaa jos pentu syö jo 2,5kk iässä kuivana ruuan kun se ei ahmi vaan ruokaa saa olla esillä koko ajan se syö silloin kun sitä huvittaa....
Korvat on omat jos epäilette ei ole rajattu <3
06.06.2012 12.29
021789560_r
Espoo
Mun mielestä koiralla saa olla esillä ruokaa jatkuvasti jos se ei ahmi ja syö vain kun sillä on nälkä. Sehän on hyvä vaan :) Moni koira ahmii kaiken! Meidän vanha koira oli juuri sellainen, että se ei syönyt muuta kuin raksuja ja niitä oli aina esillä, hyvässä ja hoikassa kunnossa oli, ei ollenkaan lihava/laiha. Eli 11-vuotiaaksi :>
06.06.2012 12.31
022103383_r
Kuopio
Minä aloin melkein heti antaa nappulat kuivana.
06.06.2012 12.38
021566031_r
Karijoki
Eipä siitä varmasti mitään haittaa pennulle ole. Muista vaan ottaa kuppi sitten pois paikaltaan jos pentu ei puoleen tuntiin ole ruokaansa koskenutkaan, jotta "oppii" syömään silloin kun ruoka tuodaan nenän eteen.
"No matter what you do, I will always love you."
06.06.2012 12.40
022125593_r
Äänekoski
Kiitos vinkeistä :)
06.06.2012 19.35
022414662_r
Keuruu

Unna on syönyt aina raksunsa kuivana ja mitään ongelmaa ei ole ollut. Jos päädytte pitämään raksuja koko ajan esille, niin pitäkää kuitenkin huolta, että pysytte mukana laskuissa paljonko ruokaa päivän aikana menee. Että pentu varmasti syö tarpeeksi, muttei liikaa. Ja vanhemmalla iällä ei alkaisi lihomaan, jos aina vaan kuppia tungetaan täyteen kun edellinen satsi on syöty.

Suosittelisin kuitenkin pitämään ruoka-ajat, jolloin kuppi tarjotaan. Jos ei syö niin kuppi pois ja seuraavan ruoka-ajan koittaessa uusi yritys. :)

Koira joka toimii kuin ajatus. Ei aina toimi.
06.06.2012 19.46
022287476_r
Ruoka-ajat kannattaa koiralle opettaa, tyhjenee kuppi nopeammin, kun ei voi pitkin päivää napostella. Meilläkin syödään nappulat mieluiten kuivina eikä ole mitään haittaa ollut, tosin sekoitamme niihin yleensä jotakin lihaa. Hyvä puoli kuivana syöttämisessä on se, että ruoka ei käy. Turvotettu nappula alkaa käymään jo puolen tunnin jälkeen joten se pitäisi koiran syödä mieluiten heti tarjottaessa.:)
Puudelipoweria!
06.06.2012 20.05
022496060_r

Meillä ei ole ruoka-aikoja koirilla :D Aamulla ja illalla (ehkä klo 17 ja klo 20 välissä), muttei tarkemmin. Miru oli pentuna nirso, joten aluksi syötettiin välillä maksalaatikkoa. Nappuloita syötettiin joskus, kun pitihän pennun kuitenkin syödä - Miru oli tuolloin vasta vähän päälle luovutusikäinen.

Sittemmin Mirusta tuli ahmatti. Vaan eipä usean koiran kanssa toimisikaan, jos yksi nirsoilisi eikä söisi. Eikä toimisi sekään, että aina olisi ruokaa saatavilla.

"Ja uskon et asiat tapahtuu ja sen huomaa kun jokin suuri eteen astuu."
06.06.2012 20.58
022099779_r
Vaasa
Ei siitä haittaa ole. Meilläkin pentu vai mikä teenage koira tuo nyt onkaan, niin syö vaan pari kolme napua kerrallaan, mutta usein. Kokoajan on napuja kipossa, mutta aamulla aina tyhjä. Eli syö vähän mutta usein.
Love the life you live, Live the life you love. - Bob Marley
06.06.2012 21.02
022496060_r
Rico kirjoitti:
Ei siitä haittaa ole. Meilläkin pentu vai mikä teenage koira tuo nyt onkaan, niin syö vaan pari kolme napua kerrallaan, mutta usein. Kokoajan on napuja kipossa, mutta aamulla aina tyhjä. Eli syö vähän mutta usein.

Riippuu varmaan montako koiraa on :) Meillä nirsoilusta seuraisi se, että joku söisi toisen ruuat

"Ja uskon et asiat tapahtuu ja sen huomaa kun jokin suuri eteen astuu."
06.06.2012 21.25
Devil kirjoitti:
Hei! kyselisin onko kellään vastaavanlaista kokemusta siitä rttä pentu ei suostu syömään kuin kuivia nappuja ja eikä halua syödä niitä liotettuina eikä minkään seassakaikkea on kokeiltu... että onko siitä haittaa jos pentu syö jo 2,5kk iässä kuivana ruuan kun se ei ahmi vaan ruokaa saa olla esillä koko ajan se syö silloin kun sitä huvittaa....

Miksi opettaa koira nirsoilemaan jos se syö jo vapaaehtoisesti pelkkiä nappuloita? Mikäli haluat sen syövän nappuloiden lisäksi muutakin, niin et yksinkertaisesti tarjoa mitään muuta vaihtoehtoa kuin nappuloihin sekoitettua ruokaa, jos ei kelpaa niin ruoka tarjotaan hetken kuluttua uudelleen, jos ei syö, jätetään se seuraavaan syömiskertaan.

Itse en suosittele jatkuvasti pidettävän nappuloita esillä, mihin koira ihmisitä tarvitsee jos kaikki saadaan tekemättä yhtään mitään?

Muokattu viimeksi: 06.06.12 21.26
06.06.2012 21.42
022693817_r
Hämeenlinna
Meillä pidetään koiralla ruoka-ajat mitkä heittelee parilla tunnilla, mutta silti. Jos koira ei aloita syömistä 15min kuluessa niin ruoka otetaan pois ja annetaan seuraavalla ruokailukerralla. Jos koira rupee nirsoilemaan lopetetaan muiden herkkujen anto niin kauaksi aikaa kun rupeaa taas syömään oman ruokansa halulla kokonaan.
Eli ei koiraa pyydetä syömään vaan se syö sillonkun ruokaa on naaman edessä, jos ei syö niin saakoot odottaa seuraavaan ruokailukertaan.
Ylladian Hello Handsome "Olavi" 03/12 Kurnous Chanoo "Voitto" 02/13 Ylladian Valonkantaja "Mauno" 12/14
06.06.2012 22.01
Meillä tehdään päivä töitä (no ei tietenkään koko ajan!) ja illalla syödään kupista loput mitä ei ole treenipalkkana saanut, yleensä raakaa lihaa ja luuta, öljyä, kalkkia ja vähän nappulaa.
07.06.2012 12.20
022473905_r
Tampere
Tietyt ruoka-ajat voi olla pennun ruoansulatukselle parempi ja auttaa sisäsiisteyskasvatuksessa, kuivana syömisestä ei ole mitään haittaa. Kokeile parin päivän ajan, oppiiko että ruoka otetaan pois jos ei syö kerralla? Ei luulisi että pentu viitsii kauaa paastota, eikä pari päivää tunnu vielä missään jos kokeilee.
07.06.2012 17.22
022099779_r
Vaasa
Netta kirjoitti:
Rico kirjoitti:

Riippuu varmaan montako koiraa on :) Meillä nirsoilusta seuraisi se, että joku söisi toisen ruuat

Nojoo, tuo on kyllä totta. Meillä kun täälä toisessa kodissa on vaan yksi koira :)

Love the life you live, Live the life you love. - Bob Marley
08.06.2012 14.34
022125593_r
Äänekoski
Olen todennut että sisäsiisti poika on jo...eli en aijo pitää ruoka aikoja koska se kävisi vaikeaksi kun käymme kaikki töissä ja muuta niin järkevintä on pitää koiralla ruokaa koko ajan...se syö aina silloin kun huvittaa eikä ole tuottanut lihoamisen suhteen ongelmaa... kellään meidän koirista koskaan :)
08.06.2012 15.03
022273397_r
Tervola

^silloinkuin sitä huvittaa, hmm, meillä ainakin mennään minun huvien mukaan, eli kun omistajalta tulee ruoka (ansaitun käytöksen jälkeen) se sitten myös syödään heti.

Ymmärrän kyllä jos joitain huolettaa jos se on pentu mutta ei se siihen kuole, ja pentu on koira ja koira ei tapa itseään nälkään jos ruokaa on tarjolla. Pentu voi olla päivän syömättä mutta seuraavana päivänä varmasti tarjottu ruoka kelpaa.

rooney oli pentuna nirso, mutta kun huomas ettei sen pillin mukaan mennä niin alkohan se ruoka maistumaan, tein ruuan sille tärkeäksi. Ja mekin kyllä kävimme töissä ja kouluissa niin kyllä se ruoka-aikoihin totuttelu silti onnistui ihan yhtä helposti.

Itse olen muuten huomannut sen että turvotettu ruoka maistuu ainakin meillä koirille paremmin.

08.06.2012 15.06
000107839_r
ruoka halut ja yhdys sanat

OT, mutta oli pakko..
08.06.2012 19.54
022680639_r
Ulvila

eikös siinä oo suurempi riski vatsalaukunkiertymään jos on koko ajan jotain tarjolla? meinaa kuka sitä katsoo että pentu on syönyt näin ja näin paljon ja että millon voi koiran kanssa sitten leikkiä, käydä lenkillä, juoksuttaa jne?

ruoka-ajat ja ninjakin yritti pentuna jo nirsoilla mut loppupa onneks lyhyeen.

08.06.2012 20.02
022693817_r
Hämeenlinna
Koirallahan pitäisi tosiaan olla ruokailun jälkeen rauhallinen hetki ennen leikkiä ja muuta sellaista. Tietyillä ruoka-ajoilla ei ole tuota pelkoa kun tietää koska on syönyt ja koska ei.I Itse katson todella kieroon koko ajan ruoan esillä pitämistä.
Ylladian Hello Handsome "Olavi" 03/12 Kurnous Chanoo "Voitto" 02/13 Ylladian Valonkantaja "Mauno" 12/14
08.06.2012 20.53

Meillä on ihan käytännönkin syistä ruoka tarjolla vain tiettyyn aikaan päivästä. Ja myös siksi, että minä haluan päättää ruoka-ajat ja pystyn huomattavasti paremmin seuraamaan sitä kuka syö mitenkin yms.

Nartut on kumpikin vähän nirsonpuoleisia luonnostaan, mutta kun ovat tajunneet ettei ruokaa tule kuin kellonaikaan X ja jos ei sitä silloin tajua heti hyödyntää, ruoka häviää ja seuraava tilaisuus tulee vasta kun on uudestaan ruoka-aika. Sama pätee siihen, että jos ei ruoka satu jostakin syystä maistumaan, en tasan tee siihen mitään muutoksia vaan nappaan kupin pois ja sama eväs on tarjolla sitten myöhemmin uudestaan.

Siperia opettaa. Kuten Kara sanoi, ei koira itteään nälkään tapa täyden ruokakupin ääressä. Eikä se kaada maailmaa jos koira on päivän syömättä, tai vaikka parikin päivää.

09.06.2012 20.52
021777517_r
Himanka
Tuohon Ninjan viestiin viitaten. Ruoan turvottaminen ehkäisee vatsalaukunkiertymää, koska eivät turpoa sitten mahassa, kun ovat jo turvonneet ennen sinne menoa. Meillä ei ole tiettyjä ruoka-aikoja, mutta kuppi on tarjolla vartin ja jos ei kelpaa, ruoka lähtee pois ja sama ruoka tarjotaan seuraavalla aterialla uudestaan. Sekaan ei sotkita mitään parempaa, koska oppivat siihen, että jos en nyt syö, mamma tuo kohta jotain parempaa.

Meillä keskimmäinen nirsoili ihan älyttömästi, kun ruoka oli tarjolla 24/7. Ei syönyt juuri mitään. Mutta kun alettiin pitämään kuppi tarjolla vain hetken ja jätettiin kaikki muu pois, alkoi ruokakin maistumaan. Ja nyt meillä ei juuri nirsoilla, kun pelkäävät toisen vievän ruoan nenän edestä, vaikka syövätkin portin eri puolin. Tahiti saattaa joskus närppiä kuppiaan, mutta vetää sen naamaansa vartin kuluessa.
"And all the best women are married. All the handsome men are gay." -Robbie Williams
09.06.2012 20.56
022680639_r
Ulvila
^mä oon aina yhdistänyt ruoka (missä muodossa vaan) + liikunta heti sen jälkeen = vatsalaukunkiertymä. mut enpä oo asiaan pahemmin perehtynytkään :D
09.06.2012 21.21
000112579_r
Meillä ainanki sillon ku Lolalla oli kokoajan ruokaa tarjolla nii se lihos ihan samperin palio! Mut nyt ku se saa kerran päivässä nii se kyl syö sen 10min sisällä, tai sit se plokkii "pahat" pois ja syö ne vasta joskus yöllä.
09.06.2012 22.42
021777517_r
Himanka
Ninja, se on kans yks syy, minkä vuoksi mulla palaa käämit, kun porukat vitsailee vähääkään, että lasketaan häkistä sisään suoraan ruoan jälkeen. Mä kuulin tuon turvotuksen tutulta, jolla kokemusta torsiosta. Siitä lähtien oon turvottanu ja tosiaan vältän liikuntaa ennen ja jälkeen ruoan.
"And all the best women are married. All the handsome men are gay." -Robbie Williams
11.06.2012 13.44
022523476_r
Suomussalmi

Mulla ei todellakaan ole ruoka-aikoja, käyn vuorotyössä ja koirat syö sillonku olen kotona. Illalla joskus, iltapäivällä joskus.

Enkä pidä KOSKAAN ruokaa koko ajan esillä, ensinnäki nämä ois jo valtamerilaivan kokosia läskejä jos saisivat ite päättää minkäverran syövät, ja toiseksi mulla pitää laittaa kaikki leivät ja syötävät pois koirien ulottuvilta.

Ja sulla on siinä koirassa huskya, niin kerronpa vaan että elä tee siitä nirsoa. Ja husky on erinomainen koira tekemään mitä vaan että saa ruokaa vaikka roskakaapista. Yks koira ei pentuaikana mielellään syöny turvotettua ruokaa, kuivana sai ruokansa kippoon eikä tullu siitä hullua hurskaammaksi.

Ja opeta koira siihen, että kun ruokakuppi kolahtaa lattiaan - sillon syödään. Ja jos ei syö, kuppi pois ja vasta seuraavalla ruokintakerralla uus yritys samalla eväällä (eikä heti vartin päästä paremman ruuan kanssa).

Huskies do whatever they want - and I'll do whatever they want.
11.06.2012 16.42
022680642_r
Ulvila
^no meilläkin nää "ruoka-ajat" on jossain siinä 12-17 ja 21-02 välimaastossa, vuorotyössä täälläkin. mutta kuitenkin, jos ei syödä niin sitten ei syödä.
11.06.2012 23.04
020769842_r
Suomussalmi

Kyllä ovat meillä ruokansa syöneet, kun pari kertaa ovat jääneet ilman jos alkaavat nirppailemaan.. Kylmästi vaan ruoka pois. Heikot sortuu elontiellä, ja syödä pitää elääkseen.

Ja jos ei ruoka maita, niin ei sitä kyllä heru herkkujakaan.

Huskies do whatever they want - and I'll do whatever they want.
23.07.2012 16.50
022556988_r
Helsinki

Meilläkin on nirso pentu, mutta päätettiin että pidetään noista ruoka-ajoista kiinni. Auttaakohan nappuloiden turvottaminen maistuvuutta, vaikka kasvattajalla pennut oli jo syöny kuivana?

Muokattu viimeksi: 23.07.12 16.51
23.07.2012 23.56
022373429_r
Turku

Mun koirilla ei ole ikinä ruokaa jatkuvasti esillä, eikä tule olemaankaan. Eikä ollut sillonkaan, kun mulla oli vain yksi koira.
Työajoilla sun muilla ei ole mitään merkitystä koiran ruokinnan suhteen, kunhan se ruoka tulee suht tasasin väliajoin. Koiralle se on ihan se ja sama mihin kellon aikaan se kuppi sen eteen laitetaan.
Nirsokin koira oppii yleensä melko nopsaan syömään kun joutuu laumaan missä vartioimaton kuppi tyhjenee nanosekunnissa. Shantikin muuttui nirsosta ahneeksi siaksi muutamassa päivässä kun Leela saapui.

Shanti ainakin söi pentuna mieluummin turvotettuna nappulansa. Se oli tosi nirso, mutta söi kyllä kun vaan pidin tiukasti kiinni siitä, ettei se kuppi odotellut sitä jos kävi nuuhkasemassa ja lähti pois. Kuppi tuotiin eteen seuraavan kerran vasta kun oli taas ruoka-aika.

nahkiaiset.wordpress.com

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti