Eläinten pienimuotoinen (ruuaksi)kasvattaminen (Muut Lemmikit > Yleistä keskustelua muista lemmikeistä)

21.06.2012 21.05

Elikkäs, Tuotantokani- keskustelu innoitti mua tekemään tämän aiheen :D

Itelläni ois haaveena omistaa 5-7 lammasta, 2-4 sikaa ja 7-10 kanaa, mahdollisesti jopa isoja lihakaneja. Ja kasvattaa näitä ruuaksi, niin itselle kuin koirillekin.

Sopivin, ja eettisin, väliajoin eläimet astutettaisiin. Osa jäisi siitoskäyttöön, osa lihoiksi. Kananmunista syötäis osa, osa jätettäis haudottavaksi. Syntyneet kukot voisi syödä(paitsi pari siitoskäytössä), kanat munisivat munia.

Siitä saisi oikein hyvin itselleen ja koirilleen ruuan. Ei tarvisi ostaa kaupasta tehotuotettua lihaa, ja näin tukea eläinten epäeettisiä ja alhaisia oloja.

Onko jollakin käynnissä tälläistä "toimintaa"? Millaiset tilat eläimillänne on, mitä ne syövät? Milloin eläimiä astutetaan ja millon teurastetaan? Kuka teurastaa? Onko tällainen tullut kalliiksi/raskaaksi/muuten ylivoimaiseksi? Muita ajatuksia?

Keskustelua ja mielipiteitä kehiin ;)

P.S. Sanokaa toki, jos tällainen topic on jo! Ja jos joku keksii paremman otsikon, niin ehdottakaa.

21.06.2012 21.37
Iines kirjoitti:
Mä en pystyis teurastaa mun lemmikkejä, vaikka kotieläimiihän ne sillei on mut tulis nniistä liian rakkaita:'D

Mä osasin odottaa tällästä :D

En tiiä, miten kiintyisin eläimiin, mutta siitä olen melko varma, että teurastaa ne pystyisin (en siis sananmukaisesti omin käsin, mutta niin että joku kävisi ja auttaisin).

21.06.2012 21.39
Mä en juurikaan auta yhtään ketään teurastaan eläimiä, oon syntyny, asunu ja eläny niiden keskel :) Mut se on mun oma mielipide, saa ottaa kantaa (:
21.06.2012 21.41
022089091_r
Lempäälä
Täällä kyllä vegellä muljahti pahasti sisällä, mutta hetken mietittyä on tuo silti parempi kuin teho-tuotanto, elukat saavat elää toivottavasti pitkään ja onnellista elämää.. Joten, en ole vastaan ajatusta ainakaan (vaikkeihan se tietenkään oo mun asiani), et jos uskot susta siihen olevan niin siitä va si..
21.06.2012 21.47
Riitu kirjoitti:
Mä en juurikaan auta yhtään ketään teurastaan eläimiä, oon syntyny, asunu ja eläny niiden keskel :) Mut se on mun oma mielipide, saa ottaa kantaa (:

Et auta? Tai siis.. et auta missä ja ketä? :D

Täällä kyllä vegellä muljahti pahasti sisällä, mutta hetken mietittyä on tuo silti parempi kuin teho-tuotanto, elukat saavat elää toivottavasti pitkään ja onnellista elämää.. Joten, en ole vastaan ajatusta ainakaan (vaikkeihan se tietenkään oo mun asiani), et jos uskot susta siihen olevan niin siitä va si.. - Manu

Mun mielestä on todellakin parempi, että tehtäis näin, entä kuin ne hirvittävät olot tuotantoeläimillä.

Olen itsekin vege, mutta mun on pakko saada koirilleni ruokaa jostain. Vaihtoehtoina on joko ostaa tehotuottolihaa, kasvattaa/metsästää itse tai ostaa kallista luomua tjv. Mä valitsisin itsekasvattamisen Tietäisin tasan tarkkaan mitä eläimet on syöny ja miten niitä on kohdeltu. Eläin ei murehdi tulevaa ja se on onnellinen siitä, että saa elää onnellisen elämän, jonka minä todellakin antaisin.

21.06.2012 21.49
022089091_r
Lempäälä
Bosse kirjoitti:

Täällä kyllä vegellä muljahti pahasti sisällä, mutta hetken mietittyä on tuo silti parempi kuin teho-tuotanto, elukat saavat elää toivottavasti pitkään ja onnellista elämää.. Joten, en ole vastaan ajatusta ainakaan (vaikkeihan se tietenkään oo mun asiani), et jos uskot susta siihen olevan niin siitä va si.. - Manu

Mun mielestä on todellakin parempi, että tehtäis näin, entä kuin ne hirvittävät olot tuotantoeläimillä.

Olen itsekin vege, mutta mun on pakko saada koirilleni ruokaa jostain. Vaihtoehtoina on joko ostaa tehotuottolihaa, kasvattaa/metsästää itse tai ostaa kallista luomua tjv. Mä valitsisin itsekasvattamisen Tietäisin tasan tarkkaan mitä eläimet on syöny ja miten niitä on kohdeltu. Eläin ei murehdi tulevaa ja se on onnellinen siitä, että saa elää onnellisen elämän, jonka minä todellakin antaisin.

Tottahan tuo, ja jos kerran pystyt kaikille takaamaan hyvän, onnellisen elämän lähes loppuun saakka (jos mahdollista) niin tuohan on loistavaa. :D

21.06.2012 21.52
Manu kirjoitti:
Bosse kirjoitti:

Tottahan tuo, ja jos kerran pystyt kaikille takaamaan hyvän, onnellisen elämän lähes loppuun saakka (jos mahdollista) niin tuohan on loistavaa. :D

Tottahan toki. Vielä tämä ei ole mahdollista, eikä tällainen ala, ennen kuin on resurssit hyviin oloihin(tilat, suojat, ruoka ym.) . (:

21.06.2012 21.52
" saavat elää toivottavasti pitkään ja onnellista elämää " -Manu

Onnellista varmasti, pitkää tuskinkaan. Jos itse kasvattaisin lampaita ruuakseni niin kyllä teurastaisin ne ennen vuoden ikää, koska vuoden jälkeen lampaan liha muuttuu ei ehkä pahan, mutta pahemman makuiseksi.

Rankkaahan tuo varmasti olisi, sellaiselle joka kiintyy eläimiin kovasti. Mutta kokemuksesta voin kertoa, että kyllä eläinrakaskin siihen pystyy. Niihin eläimiin vaan pitää suhtautua alusta asti sillä asenteella, ettei ne ole lemmikkejä vaan tuotantoeläimiä. Ei saa touhuilla niiden kanssa ylimäärästä, kouluttaa tai keksiä niille lempinimiä, koittaa välttää kaikenlaista kiintymystä, niin hyvin menee. TIETENKIN tuotantoeläimistä on pidettävä hyvää huolta ja niille on tarjottava hyvät oltavat.
21.06.2012 21.59
021875107_r
Sulkava
Bosse kirjoitti:
Iines kirjoitti:
Mä en pystyis teurastaa mun lemmikkejä, vaikka kotieläimiihän ne sillei on mut tulis nniistä liian rakkaita:'D

Mä osasin odottaa tällästä :D

En tiiä, miten kiintyisin eläimiin, mutta siitä olen melko varma, että teurastaa ne pystyisin (en siis sananmukaisesti omin käsin, mutta niin että joku kävisi ja auttaisin).

Ikuisena eläinten ystävänä, en itse tähän pystyisi. Mutta parempi näin kuin tehotuotettua.

Yleensä (monet tietämäni henkilöt jotka ovat lihakarjan tuottajia) teurastavat eläimet teurastamolla (Koskee yleensä sikoja,lehmiä,hevosia,lampaita yms.) taai sitten jos on joku hyvä lihamestari, se voisi teurastaa. Ajatus itseäni kylläkin järkyttää mutta kuitenkin tämä mielummin. Ja sen oon huomannu että esim. naudanliha on parempaa jos sen pyytää palautuksena teurastamolta (Huom. Liha ei saata olla omista elikoistasi) , kuin että ostat kaupan käsiteltyjä lihoja. Ja muutenkin jos tähän ryhtyisit voisit vaikuttaa ns. tuotanto eläinten oloihin ja syömisiin. Syömisestä en osaa sanoa enkä tiloista koska meillä ei ole ollut lampaita, sikoja, kanoja tai isoja lihakaneja. Ja kannattaa myös saalistella tietoa internetin ihmeellisestä maailmasta!

Mutta Kannustan sinua tähän, tämä olisi hyvä valinta!

Ja hyvä että otit tämän puheeksi, monet eivät tästä puhu!

jälkemme hiekalla aallot on huuhtoneet pois, mutta muistoja kauniita meidän ne ei viedä vois!
21.06.2012 21.59
022654184_r
Porvoo

JOS meillä olisi iso tontti, olisi siellä pari lehmää, kanalauma, mahdollisesti jotain lihaelukoita ym. Ja kyllä, olen lakto-ovona ollut... mitä lie, 6 vuotta? enkä näe tuossa mitään pahaa. Elukoiden asiallinen alullelaittaminen, hoito, (isot tilat, sioille paikat missä möyriä ja tonkia, kanoille iso alue missä kuopsutella, lehmät pihatossa jne) ruokinta, ja lopetus -ei ole parempaa, ihmisten eikä eläinten kannalta. Ei se eläin tiedä lopetusvaiheessa, että tapetaanko se nyt ruokaa varten vai vanhuuden vaivoihin. Eikä se eläin kärsi siitä, että se syödään. Se kärsii siitä huonosta hoidosta, puuttellisesta tilasta ja liiasta hormoonien ym syötöstä.

Tuollaista lihaa voisin mahdollisesti syödäkin. Ehkä. En usko, että söisin, mutten näe sitä vääränä. Tuollaisten kanojen munia söisin (ja tuttavaperheessä vieraillessa syönkin) mieluusti. Itse asiassa tälläkin hetkellä on pienimuotoinen "kasvatus"projekti; poni kun siis tosiaan menee joko koiran kuppiin tai ruokapöytään kun sen aika jättää. Joskus lupasin, että tulen maistamaan tuota itse rakkaudella hoidettua ponia, josta tiedän tällä hetkellä yli kuuden vuoden ajalta tasan tarkkaan miten sitä on hoidettu, lääkitty, ruokittu jne. Tiedä sitten, pidänkö lupaukseni...

Ja ehdottomasti koirillekin haluaisin syöttää itse tuotettua, tai vähintään sellaista elukkaa, josta tiedän about kaiken. Vaan tällä hetkellä se on täysin mahdotonta -eikä minulla ole edes omaa koiraa, enkä voi vaikuttaa nykyisten ruokintaan.

|: http://krrsu.blogspot.fi :||: http://dise-pics.blogspot.fi :|
21.06.2012 22.05
021875107_r
Sulkava
Karhu kirjoitti:

JOS meillä olisi iso tontti, olisi siellä pari lehmää, kanalauma, mahdollisesti jotain lihaelukoita ym. Ja kyllä, olen lakto-ovona ollut... mitä lie, 6 vuotta? enkä näe tuossa mitään pahaa. Elukoiden asiallinen alullelaittaminen, hoito, (isot tilat, sioille paikat missä möyriä ja tonkia, kanoille iso alue missä kuopsutella, lehmät pihatossa jne) ruokinta, ja lopetus -ei ole parempaa, ihmisten eikä eläinten kannalta. Ei se eläin tiedä lopetusvaiheessa, että tapetaanko se nyt ruokaa varten vai vanhuuden vaivoihin. Eikä se eläin kärsi siitä, että se syödään. Se kärsii siitä huonosta hoidosta, puuttellisesta tilasta ja liiasta hormoonien ym syötöstä.

Tuollaista lihaa voisin mahdollisesti syödäkin. Ehkä. En usko, että söisin, mutten näe sitä vääränä. Tuollaisten kanojen munia söisin (ja tuttavaperheessä vieraillessa syönkin) mieluusti. Itse asiassa tälläkin hetkellä on pienimuotoinen "kasvatus"projekti; poni kun siis tosiaan menee joko koiran kuppiin tai ruokapöytään kun sen aika jättää. Joskus lupasin, että tulen maistamaan tuota itse rakkaudella hoidettua ponia, josta tiedän tällä hetkellä yli kuuden vuoden ajalta tasan tarkkaan miten sitä on hoidettu, lääkitty, ruokittu jne. Tiedä sitten, pidänkö lupaukseni...

Ja ehdottomasti koirillekin haluaisin syöttää itse tuotettua, tai vähintään sellaista elukkaa, josta tiedän about kaiken. Vaan tällä hetkellä se on täysin mahdotonta -eikä minulla ole edes omaa koiraa, enkä voi vaikuttaa nykyisten ruokintaan.

kompsin!

jälkemme hiekalla aallot on huuhtoneet pois, mutta muistoja kauniita meidän ne ei viedä vois!
21.06.2012 22.13
021875107_r
Sulkava

http://www.hkagri.fi/

Lisätietoa tuolta.

22.06.2012 01.33
022432736_r

Noissa joutuu sitten kahlaamaan hillittömän lakiviidakon läpi että saa asiat hoidettua laillisesti, on olemassa ihan asetukset mitä eläimiä saa minkäkin verran teurastaa kotona omaksi ruuaksi. Ne säädökset siis perustuvat eläintautien vastustamiseen, ja siksi tuotantoeläinten kanssa ne on niin tarkkoja. Pitää myös rekisteröityä tilalliseksi ym.

Lisäksi kannattaa miettiä mitkä eläimet ovat kannattavia pitää. Esim. lampaat, kanit ja kanat on kotitarpeisiin varmasti helpoimmat, esim. lampaat trimmaavat kivasti nurmikon ja ovat älyttömän helppohoitoisia. Siat taas möyrivät esim. ulkotarhansa ihan mullin mallin, ruokinta on hankalampi järjestää, kasvavat järkyttävän isoiksi, pitävät hirveää meteliä, haisevat järkyttävälle, vaativat vahvat karsinarakenteet, porsivat n. 10-15 porsasta kerrallaan.. eli käytännöllisyyden nimissä siat ei ole helpompia omavaraistalouden eläimiä, kesäpossuidealla toimisi varmaan jo paremmin :)

Mutta ideaa kannatan ehdottomasti! Kunnioitan niitä jotka pystyvät teurastamaan, nylkemään ja syömään itse/syöttämään lihat koirilleen.

Some people just need a high-five. In the face. with a chair.
22.06.2012 03.40
Kannatan tällaista toimintaa aivan ehdottomasti. Tämänkaltaisia tiloja, joissa Mansikit ja Mustikit elävät onnellisena asianmukaisissa oloissa, on aivan liian vähän. Lisäksi lihaa voisi pieninä määrinä myös myydä esim. koiranruoaksi, jouluna... Ostaja pääsisi näkemään eläinten olot halutessaan ja näin ostaja saisi samalla takuun lihan eettisyydestä. Ja ne kasvissyöjät, jotka eivät syö lihaa sen takia koska se on tehotuotettua ja eläimet elävät huonoissa oloissa, saisivat myös mahdollisuuden syödä lihaa ja varmuuden siitä että juuri se Mansikki on elänyt onnellisena laitumella Mustikin ja Mansikki Juniorin kanssa eikä kitunut täpötäydessä rekassa puolia elämästään.
22.06.2012 14.33
022346454_r
Hausjärvi
Hieno idea! Itse voisin kyllä possut ja lampaat yms. viedä teuraaksi, kaneja en voisi. Tämä johtuu siitä, että olen aina syönyt lammasta ja possua, kania en ikinä (en myöskään itse metsästettyä rusakkoa), se ei vaan jotenkin tunnu hyvältä.
http://www.jokainentavallaan.blogspot.com/ JA http://villikko.imgur.com/
22.06.2012 14.47

Hyvä idis kyl. Ollaan isännän kans mietitty et jos parit lampaat ottais ensi kesänä ja sit laittais teuraaks koirille. Miksei sikojakin. Kanat ollaan jo laitettu ja koirat kiittää =)

22.06.2012 17.14
Kali kirjoitti:

Hyvä idis kyl. Ollaan isännän kans mietitty et jos parit lampaat ottais ensi kesänä ja sit laittais teuraaks koirille. Miksei sikojakin. Kanat ollaan jo laitettu ja koirat kiittää =)

Miten teillä noiden kanojen kanssa? Mitkä teuraaksi ja muniiko jotkut? :)

22.06.2012 19.51
Meil oli huonosti munivii, jotkut vaatii paljon et lähtee munimaan. Yks tais munia ja sit päätettiin laittaa kaikki teuraaks, kuitenkin naapurista saadaan munia ilmatteeks.:)
27.06.2012 19.07
022453546_r

Minusta olis ideaali tilanne, että jokainen vois kasvattaa itse kuluttamansa lihan, mutta ei onnistu ihan joka olosuhteissa. :D

Mekin ollaan tästä puhuttu ja tilat olis omille tarpeille, mutta meistä kummastakaan ei olis teurastamaan tai nylkemään, lihaa voitais tottakai käsitellä, mutta sitä ennen ne pitäis osata hoitaa kiintymättä, ei onnistu meiltä.

Jättikanit ja pikkupossut on meillä siis vaan rakkaita lemmikkejä, en silti paheksu ajatusta että joku muu näin elää, onnellisempaa lihaa se on kuin tehotuotettu. Itse kannan pienen korteni kekoon suosimalla lähitiloja sekä meidän, että koirien lihoissa.

Muokattu viimeksi: 27.06.12 19.09
http://pyhatpiskit.blogspot.fi/
27.06.2012 19.20

Minustakin tuo on hieno ja eettinen ratkaisu. Mutta eipä se mitään halpaa hommaa taida olla. Yksi vaihtoehto on muuten ostaa noita radoilta tulevia lämminveriravureita ja teurastaa niitä. Niitä saa suunnilleen ilmaiseksi. Eipä niillä kyllä mikään erityisen hyvä elämä ole ollut - minun mielestäni. Mutta jos siitä ei välitä, niin ihan hyvä vaihtoehto.

Kani on muuten ihan hyvän makuista. Vähän kuin kanaa.

"If we understand that horses can't separate the way they feel from the way they act, then we can start to see that unwanted behavior isn't bad behavior at all."
28.06.2012 14.03

Meillä menee kukkoja ja kanoja(kalkkunaa,kanaa,ankkaa)melko tiuhaan pataan.Pääasiassa kuitenkin munien takia pidetään.
Hevosetkin päätyy pakastimeen,jos rupeaa ikä tai terveys vaivaamaan.

Huomattavasti halvempaa,laadukkaampaa,ympäristö-ja eläinystävällisempää.

Tosin,kerran eräs valopää mainitsi: "Ei eläimiä tarttis tappaa,ruokaa saa kaupastakin"

Muokattu viimeksi: 28.06.12 14.05
28.06.2012 18.44
021875107_r
Sulkava

Tosin,kerran eräs valopää mainitsi: "Ei eläimiä tarttis tappaa,ruokaa saa kaupastakin" - Lilli

*reps

30.06.2012 22.18
022229485_r
Seinäjoki
Itse olen harkinnut muutamaankin otteeseen esimerkiksi hiirien, hamstereiden, kanien, marsujen tai rottien kasvattamista ruuaksi freteilleni, mutta se veisi aivan liikaa aikaa, rahaa ja vaivaa sillä tietenkin elukoilla täytyisi olla hyvät olot vaikka närppien kitoihin päätyisivätkin. Toivottavasti löydän joskus täältä vaikka lähikunnasta jonkun joka näitä pieniä jyrsijöitä ruuaksi eläimille kasvattaa.
http://tassujentahdissa.blogspot.fi
02.07.2012 02.45
022501207_r
Kouvola
Meillä oli viime kesänä kalkkunoita jotka sitten syksyllä teurastettiin ja syötiin jouluna. Vaan kyllä oli hyvän makuista lihaa kun olivat onnellisina eläneet ja syöneet hyvää ruokaa!
03.07.2012 21.34
022231817_r

http://wwwb.mmm.fi/el/laki/f/f19.html tuossa on ainakin noista sikojen pitämisen säädöksistä tietoa. En tiedä yhtään miten se nykyään menee, mutta ainakin sukulainen joutui lopettamaan sikojen kasvattamisen, uusien eu standardien myötä, koska heillä ei ollut tarpeeksi eläimiä kasvatuksessa. :P Sinne meni sit nekin lähikasvatuksen hyödyt. :(

WalaWalaBingBang “Koira on ainoa olento maailmassa, joka rakastaa sinua enemmän kuin itseään.” J. Billings
03.07.2012 21.45
022221321_r
Turku

Omasta mielestäni ihan älyttömän hyvä idea, jos siihen viitsisi vain paneutua. Lampaat, kanit ja siipikarja varmasti ne helpoimmat.

Mitä nyt sikoja olen hoitanut (ihan siis sikalassa) niin sanoisin että ehkä sian pito (varsinkin kasvatus) olisi ehkä hieman liian haastavaa ainakaan että itse lähtisin sitä kotona harrastamaan...

05.07.2012 08.16

Sikoja saa pitää,vaikkei kasvattaisi "koko kansalle",vaan ns.lemmikkeinä.

MMM:llä on vaatimukset myös hevosille,siipikarjalle,lampaille,lehmille ja vuohille ym.

05.07.2012 18.32
022231817_r
Juu meilläkin oli joskus sika "lemmikkinä" ja oli heti eläintensuojeluviranomainen tarkastuskäynnillä. Kaikki oli ok ja naapureita harmitti pirusti. :D
WalaWalaBingBang “Koira on ainoa olento maailmassa, joka rakastaa sinua enemmän kuin itseään.” J. Billings
30.07.2012 18.27
Tutullani tälläistä kasvatus "toimintaa".
17.09.2012 19.54
022388387_r
Seinäjoki

Tuohan kuulostaa oikein hyvältä! Mitä nyt on vähäsen lukenut ja perehtynyt nykyajan lihankasvatukseen niin olisihan se oikea unelma että mahdollisimman moni pystyisi itse tuottamaan tarvitsemansa lihan kotona eettisissä oloissa. Minun kohdallani asia menisi vain niin että kiintyisin jokaiseen yksilöön niin ettei niiden syömisestä saati teurastamisesta tulisi yhtään mitään. Mutta kaikki jotka tähän kykenevät, niin tuollainen oma pikkumaatila vain pystyyn.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti