Seksuaalinen suuntautuminen & sukupuoli-identiteetti - Sivu 166 (Yleinen keskustelu > Yleinen keskustelu)

06.12.2014 12.29
022708867_r
Helsinki

Ootteko miettineet että apinaraivo on ehkä ihan vaan trolli ja hihittelee kun kiehutte niin paljon ja yritätte todistella asiaa X jonka hän trollina on päättänyt olla teitä vastaan :D 

http://minskipinski.blogspot.com/
06.12.2014 12.47
022632775_r
Se on todettu jo aikaa sitten : D On täällä muitakin keskustelijoita, joilla on selkeä vastakkainen näkemys asiaan, kuten SeeGer ja Cicilia. Ja heidän kielenkäytöstään minä puhuin. edit: Siis kuten totesin, en oleta sivistynyttä keskustelua saavani enää aikaiseksi. Eikä kukaan kiehu, varmasti porukka osaa jättää omaan arvoonsa asiattomuudet, täällä on kuitenkin helppo pölistä puolianonyyminä vaikka mitä.
Muokattu viimeksi: 06.12.14 12.55
06.12.2014 13.04

Mähän oon siis vaan kerran ilmassu mielipiteeni asiasta ja vielä ihan normaalin asiallisesti mielestäni. Mun ei oo ainakaan tarkotus trollata yhtään ketään, satun vaan oleen SeeGerin kanssa samoilla linjoilla, vaikka noi sen mielipiteet onkin kirjotettu aika kärkkäästi.

Ja jos multa on menny jotain ohi, niin hups, mä oon vaan suurpiirteisesti käyny läpi joitain viestejä täällä ja kattellu hiljaa sivusta sen pahemmin asiaan sekaantumatta.

Ja mä sentään kestän sen, että kaikilla on omat näkemyksensä tässäkin asiassa.

Muokattu viimeksi: 06.12.14 13.05
06.12.2014 13.13
022632775_r
Cicilia: Okei, selvä juttu. Tosiaan transseksuaali on vanhentunut termi, ja transu on halventava ilmaus. Mielipide saa kaikilla olla, mutta vähättely ja solvaaminen ei edistä niiden välittämistä toisille, ja sitä on ihan molemmin puolin tätäkin keskustelua tapahtunut (ylläri).
Muokattu viimeksi: 06.12.14 13.15
06.12.2014 13.16

No jep, mut ei tämmösistä asioista vaan pystytä keskusteleen järkevästi, tyyppien on aina tallottava kilpaa muiden varpaille. :D

06.12.2014 13.31
Kyllä niistä pystyISI. Eri asia sitten, kuinka montaa huvittaa tai kiinnostaa tällaista keskustelua käydä. Onhan se trollaaminen varmasti paljon avartavampaa ja kivempaa. Itse olen sitä mieltä, että etenkin tällaisissa aiheissa keskustelu menee monesti puolin ja toisin jankkaamiseksi ja sen oman mielipiteen toisen päähän apinanraivolla iskostamiseksi, ettei varmasti vika ole vain niissä, jotka tässä asiassa ottavat sen ns. "vastapuolen" tai negatiivisemman kannan tai miksi sitä haluaakaan kutsua. Kunnioitus ja oikeus omaan mielipiteeseen OLI SE MIKÄ TAHANSA pitäisi jokaisen keskustelijan muistaa. Itseänikään ei kuitenkaan kiinnosta enää ottaa täällä varsinaiseen aiheeseen osaa turhanpäiväisten trollaajien takia, vaikka muuten olisi kiva vaihtaa ajatuksia ihan kaikenlaisten näkökantojen omaavien ihmisten kanssa.
Muokattu viimeksi: 06.12.14 13.33
"One part brave, three parts fool" -Brom, Eragon
06.12.2014 13.33
022632775_r
fuq niin, tieteeseen ja muuhun eläinkuntaan, mutta jätetään mielipidettään kumoavat esimerkit huomioimatta. Luulisi, että tiedonjano yltäisi tällaiseenkin aiheeseen. Itse tahdon oppia aina uutta, ja tällä hetkellä todisteet sanovat räikeästi, että sukupuoli ei ole lainkaan niin mustavalkoinen luonnontila kuin moni toivoisi. Niin psykologian kuin biologian kautta kiinnostava aihe. Sääli ettei tätä voi tyypit käsitellä objektiivisesti.
Sammeli puhuu asiaa. Huomaan itsekin, että omista viesteistäni löytyy sellainen sävy, minkä voi tulkita paasaavana. Aloitan kyllä vastailun aina tietoisesti sovittelevasti, mutta se lähtee hiipumaan, kun vastakaikua ei tipu. Täällä keskustelut tuntuvat syttyvän aina yhtäkkisistä erimielisyyksistä, jotka lopahtavat ilman rakentavaa tulosta.
Muokattu viimeksi: 06.12.14 13.55
06.12.2014 13.53
En edes toivo, että maailma olisi mustavalkoinen ja simppeli paikka. Onhan se todettu aikoja sitten, että näin ei ole ja pysyn hyvin kärryillä. Minulla ei ole aikomustakaan kunnioittaa _mielipiteitä_, jotka sotivat tieteellistä näyttöä ja kokemuksia vastaan. Tässä keskustelutopicissa ei voi heittää raamattu-korttia mukaan, yksinkertaisesti. Jos aikoo argumentoida hyvin, niin raamatun sanomalla on aivan turhaa heittää ketään.
06.12.2014 14.03
Mutta pitää muistaa, että joillekin vaikka se raamattutodellisuus ja muu on ihan oikeasti todellisuus. Tieteenkin totuudet muuttuu kun tutkitaan enemmän. Minusta on ihan yhtä väärin ja kapeakatseista vaatia muita hyväksymään se tieteelliseen näyttöön ja kokemuksiin perustuva totuus kuin on vaatia jotakuta toimimaan raamatun totuuden mukaan. Ei kaikkea tarvitse ymmärtää tai edes hyväksyä, mutta ei saa estää muiden _mielipiteitä_ (kyllä, mielipiteitä voi olla myös sinun korvaasi täysin idiootit asiat) tai väheksyä niitä. Siksi olisikin upeaa, jos tosiaan voitaisiin keskustella niistä mielipiteistä objektiivisesti ja kunnioittaen.
Muokattu viimeksi: 06.12.14 14.04
06.12.2014 14.25
Sammeli kirjoitti:
Mutta pitää muistaa, että joillekin vaikka se raamattutodellisuus ja muu on ihan oikeasti todellisuus. Tieteenkin totuudet muuttuu kun tutkitaan enemmän. Minusta on ihan yhtä väärin ja kapeakatseista vaatia muita hyväksymään se tieteelliseen näyttöön ja kokemuksiin perustuva totuus kuin on vaatia jotakuta toimimaan raamatun totuuden mukaan. Ei kaikkea tarvitse ymmärtää tai edes hyväksyä, mutta ei saa estää muiden _mielipiteitä_ (kyllä, mielipiteitä voi olla myös sinun korvaasi täysin idiootit asiat) tai väheksyä niitä. Siksi olisikin upeaa, jos tosiaan voitaisiin keskustella niistä mielipiteistä objektiivisesti ja kunnioittaen.

Keskustelusta tulee jankkaamista oitis, kun vastapuolet ovat tiede vs. uskonto. Nähty ja todettu täällä, mutta toisessa ketjussa. Uskonnon näkökulmasta ei voi argumentoida tarpeeksi perustellusti. Se on tasan sitä itseään eli Soinin ''No kun ei voi'' ja ''koska Raamatussa..''. Ei johda mihinkään ja siteeraukset raamatusta tai jumalan sanoista ovat todella epäluotettavaa materiaalia. On myös aika kärkästä sanoa, että kaikkea (joihin lukeutuu ihminen) ei tarvitse hyväksyä tai ymmärtää. Tämä asenne on se, joka teke yhteiskunnasta ja maailmasta epäoikeudenmukaisen ja julman paikan elää. Siihen ei rukoilut auta, vaan suora toiminta ja tiedon jakaminen.

Muokattu viimeksi: 06.12.14 14.29
06.12.2014 14.36
No jaa, itse olen ainakin tavannut paljon ihan kiihkouskovaisiakin, joiden kanssa on oikeasti saanut aikaan hyvää ja nautittavaa keskustelua, joka on ehkä avartanut molempien keskustelijoiden näkökulmia, vaikka siinä on vastakkainasettelussa uskonto ja ns. tiede. Toki osa on sitten niitä jankkaajia, mutta sellaiselle keskustelulle ihan oikeasti haluaisin suoda mahdollisuuden täälläkin.
06.12.2014 14.39

Se on helppo sanoa, jos ei itse kuulu mihinkään vähemmistöryhmään(?). Siksi sinällään on sopivaa käydä heidänkaltaistensa kanssa keskustelua, koska he eivät yritä kieltää olemassaoloasi. Siksi en ikinä tule hyväksymään sokeaa maailmankuvaa tai sitä, että ihminen on ylin olento tai muka erillinen laji maailmassa.

Muokattu viimeksi: 06.12.14 14.41
06.12.2014 14.48
Kuten kirjoitin, ei tarvitse hyväksyä, mutta pitää antaa vapaus toisille kuitenkin tuoda sitä omaa kantaansankin esiin. Ja olen kyllä keskustellut heidän kanssaan myös vähemmistöön kuuluvan ja heidän maailmankuvaansa vastaan sotivan henkilön asemassa, ja vaikka hekin tuovat esille sitä, etteivät ole samaa mieltä tai ymmärrä, niin mua on kuitenkin aina kunnioitettu ja annettu tälle mun maailmankatsomukselle tilaa. Yhteen aikaan kävin useinkin täällä paikkakuntani uskovaisten pitämässä kahvila-autossa keskustelemassa näistä, ja täytyy kyllä kehua yhtä asiaa, joka siellä on ihan mahtavaa verrattuna esim. näihin nettipalstoihin; se ilmapiiri on paljon ystävällisempi ja lämpimämpi, vaikka suoraan sanoisit kärkkäätikin, että en ole samaa mieltä. Vaikka hekin siellä ovat "käännyttämässä" ihmisiä, eivätkä varsinaisesti kuuntelemassa mitään kyseenalaistuksia. :)
Muokattu viimeksi: 06.12.14 14.49
06.12.2014 14.56

En pysty kuvittelmaan itseäni sellaisiin iltoihin. Pelkkä rippikoulu antoi kylmät väreet selkäpiihin. Mutta niin, sitä 'kantaa' en hyväksy jos se todella on perusteltu vain iänikuisen vanhalla kirjalla. Miten käy, jos tuollaiseen kiihkopiiriin syntyy joku seksuaalivähemmistöön kuuluva tai 'pahimmassa tapauksessa' sukupuolivähemmistöön? 

(Nämä nettipalstat ovat muutenkin mennyttä, koska kuka tahansa voi kirjoittaa mitä huvittaa. En vain pidä sävystä, miten täällä puhutaan. Toisaalta, saattaa olla pelkkää provoilua.)

06.12.2014 15.05
No, onneksi kaikkien ei tarvitsekaan. Itse vain tykkään käydä avartamassa maailmaani ja keskustelemassa täysin erilaisten näkökantojen omaavien ihmisten kanssa. :)
06.12.2014 15.09

Sammelilta tullut ihan järkevää tekstiä ja sharrenin teksteissä ihmetyttää juuri se kapeakatseinen "ei ole muuta kuin tiede, uskon näihin tutkimuksiin koska ne on todistettu oikeiksi", vaikka se tiede ja käsitykset muuttuu koko ajan.

Minä uskon vähän erilaisiin tieteen haaroihin kuin sinä. Olen vetänyt tutkimuksista omat johtopäätökseni.

Ne tutkimukset voi tulkita monilla eri tavoilla.

Sinulla on vähän liian suuret luulot itsestäsi. Vaadit että muut omaksuvat näkemyksesi ja haukut tyhmiksi niitä jotka eivät omaksu, jos eivät näe sinun näkemyksissäsi ja sinun lukemiisi tutkimuksiin pohjautuvissa uskomuksissasi ja niiden pohjalta syytämissäsi argumenteissa _oikeastikaan_ yhtään mitään järkeä. Olet ihan samalla tapaa yksi niistä "trolleista" mistä täällä on puhuttu. Edustat vain toista ääripäätä eikä varmaan ole hyvä olla ääripää kummassakaan päässä.

Pakko tunnustaa, että olen täällä vain viihdyttämässä itseäni omilla kärjistetysti esitetyillä näkökannoillani koska tykkään siitä kuinka se saa "vastapuolen" helisemään. :D
Tämä ei silti sulje pois sitä, ettenkö puhuisi tässä kaiken lomassa myös omia näkökantojani, kaunistelemattomassa muodossa suoralta laidalta vain.

Muokattu viimeksi: 06.12.14 15.14
06.12.2014 15.24

SeeGer en puhunut vain sinulle. Enkä ole kertaakaan vaatinut ketään ottamaan yhtään mitään näkemyksiä mistään. 

Jos minä esitän jotain kärjistettyä ääripäätä, niin olen saanut sinutkin helisemään (olet itse siellä toisessa ääripäässä vastassa). Mielestäni se taas ei ole kovin nautittavaa. Saat itsesi kuulostamaan siltä kuin tämä aihe olisi sinulle pelkkä vitsi. Siksi en noteeraa enää viestejäsi sen kummemmin. Niissä on oikeastaan hyvin provo maku. Et suostu käyttämään edes asiallisia termejä.

Ps. Sinulla tässä on ylimielinen asenne, koska et vastaa sinulle tarkoitettuihin kysymyksiin kattavasti. Omaat niin suuret luulot itsestäsi, ettei sinun tarvitse osata edes keskustella. Olet typerä.

Muokattu viimeksi: 06.12.14 15.49
06.12.2014 19.39
Sharren kirjoitti:

SeeGer en puhunut vain sinulle. Enkä ole kertaakaan vaatinut ketään ottamaan yhtään mitään näkemyksiä mistään. 

Jos minä esitän jotain kärjistettyä ääripäätä, niin olen saanut sinutkin helisemään (olet itse siellä toisessa ääripäässä vastassa). Mielestäni se taas ei ole kovin nautittavaa. Saat itsesi kuulostamaan siltä kuin tämä aihe olisi sinulle pelkkä vitsi. Siksi en noteeraa enää viestejäsi sen kummemmin. Niissä on oikeastaan hyvin provo maku. Et suostu käyttämään edes asiallisia termejä.

Ps. Sinulla tässä on ylimielinen asenne, koska et vastaa sinulle tarkoitettuihin kysymyksiin kattavasti. Omaat niin suuret luulot itsestäsi, ettei sinun tarvitse osata edes keskustella. Olet typerä.

Laskepa montako kysymystä minulle on tässä topikissa heitetty ja mieti itse kiinnostaako vastata niin moneen. :D

Ei ole typerää valikoida mihin mieluummin käyttää aikansa.

07.12.2014 00.45
ihrahiiri kirjoitti:
Zelda kirjoitti:
Tosiaan transseksuaali on vanhentunut termi, ja transu on halventava ilmaus.

Tätä mä en ymmärrä. Vahvistaa vaan ajatusta siitä että tää seksuaalipelleily on joku muotijuttu. 

Termi transseksuaali on ’vanhentunut’ siitä syystä, koska se on harhaanjohtava käännös seksuaaliseksi orientaatioksi. Siksi sana transsukupuolinen on otettu käyttöön kuvaamaan paremmin sukupuolisuutta ja on siten validimpi sanavalinta.

ihrahiiri kirjoitti:
jatkuvasti luodaan uusia termejä ja lisää lokeroita

Seksuaalisuutta tutkitaan näinä päivinä paljon enemmän kuin ennen ja sen vuoksi sanastoon lisätään uusia, minullekin tuntemattomia termejä.

ihrahiiri kirjoitti:
Jos ei ole ajantasalla ja käyttää sanaa transseksuaali, mutta ei tarkoita sillä halventaa ketään, niin voi ihme.

Sun mielestä SeeGerin postauksissa ei siis ole provosoinnin alkeita? Friikki ja kilikolit mainittu. Tämän lisäksi hän veti ’’olen täällä vain viihdyttääkseni itseäni’’-kortin. Tätä aikaisemmin  Zelda muistutti siitä, että transseksuaali on vanhentunut termi, kuten häntä siteerasit. Asian olisi voinut katsoa vaikka sieltä SeeGerin suosimasta Googlesta ja tajuta, että ahaa tämä on vanhentunut termi. Selkeästi tarkoitus on siis halventaa ja provoilla. Aika käydä SpecSaversilla?

ihrahiiri kirjoitti:
Rehellisesti ei edes huvita ymmärtää kun jutut ja suuntaukset vaihtuu niin ettei pysy perässä. Toi cis-ilmauskin mua ihmetytti kun ensimmäisiä kertoja tuli vastaan, en kai alkuun edes hiffannut mihin sillä viitataan. :D 

Termejä ei vaihdeta ilman hyvää syytä. Cissukupuolinen on oikeastaan suht vanha termi, mutta näinä päivinä se on tullut enemmän ihmisten tietoisuuteen, koska tietoisuus cissukupuolisuuden vastakohdasta, transihmisistä tiedetään myös enemmän.

Jos asioista puhutaan virallisesti, niin niistä täytyy puhua niiden oikeilla nimillä. Jos sinä teet lehteen artikkelin paloautoista, niin arvaa kaksi kertaa puhutko tekstissäsi piipaa-autoista? Et.
Piru vie, joku sekoittaa sen ambulanssiin.

ihrahiiri kirjoitti:
Tämä tasa-arvo nykyisellään luo vaan syvempää kuilua ihmisten välille.

Kerro ihmeessä lisää.

ihrahiiri kirjoitti:
Näiden parin sivun aikana asiattomimmat ja suvaitsemattomimmat jutut on tuntunet tulleen seksuaalivähemmistöjä ajavilta henkilöiltä. Mutta kun asiasta huomautetaan, turvautuvat marttyyriasenteeseen

Lue uudelleen.

EDIT.

Puolimieli: Jep, transseksuaali on poistunut kokonaan käytöstä. Nykyään puhutaan transsuuntautuneesta henkilöstä.

Muokattu viimeksi: 07.12.14 01.15
07.12.2014 01.09

Miksi mulle on aina opetettu, että "transseksuaali" on henkilö, jonka seksuaalisuus kohdistuu androgyyneihin/transsukupuolisiin/transvestiitteihin/genderblendereihin

07.12.2014 01.43
Eix se ole ihan sama käyttääkö sitä uutta vai vanhaa sanaa tai ilmaista kun kaikki kuitenkin tajusi mitä tarkoitetaan. Itselle transut on transuja eli niitä jotka vetää hormoonia ja leikkelee itteään. Jos tässä nyt ruvetaan vielä pilkkuakin nussimaan vaadin tasa-arvon nimissä että saan siittää pilkun, synnyttää pisteen ja mennä sen kanssa naimisiin.
Muokattu viimeksi: 07.12.14 01.44
07.12.2014 02.08

Luuleex eix niiq vähäx. Söpö trolleri. Case closed.

07.12.2014 11.21

X kirjaimet tekstin lomassa ja vanhettuneet termit on jotain sietämätöntä ja estää keskustelun. Mutta tämä keskustelu on aika hyvin ilmentänyt kuinka avoimia, suvaitsevaisia ja tasa-arvoisia nämä sateenkaarikeijut oikeasti onkaan, ehtona tälle avoimuudelle ja tasa-arvolle että sateenkaarikeijut nähdään kaikkien silmissä normaaleina ja heidän hömpötyksiinsä uskotaan ja ne hyväksytään täysin ja niistä tullaan onnellisiksi. Ehkä ahdasmielisintä porukkaa mitä tiedän ja elämässä on vaan sukupuoliroolit ja seksuaalivähemmistöt. :D

Ei sitä kaikkea sieltä oman sateenkaaren kirjoisen pikku boxin ulkopuolelta tarviis aina niin kovasti pelätä vai mitenkä oli?

Muokattu viimeksi: 07.12.14 11.28
07.12.2014 12.15
022475459_r
Espoo

Oikeita termejä on olemassa ja niitä käytetään siksi, ettei tarvitse viettää puolta keskustelua selvittelemässä, mitä kukin sanomisillaan tarkoittaa ja oliko sanojen takana loukkauksen aikomusta. Voihan se neekerikin olla monelle perisuomalaiselle ihan perusilmaus, koska niin on jossain totuttu sanomaan, mutta ei tummaihoisten seurassa silti aleta huutelemaan kys. ilmaisua - ainakaan toivottavasti. Tai no, SeeGer varmaan alkaisikin, koska sehän on hänen vapautensa. Paskat muista.

07.12.2014 12.39
022700261_r
Espoo

Mitenkään muuten asioihin puuttumatta, jos tulet puhumaan keskusteluun tietystä ihmisryhmästä paskaa itsesi viihdyttämiseksi ei-millään-perustein, niin taputuksiako luulit saavasi. :D 

Muokattu viimeksi: 07.12.14 12.39
07.12.2014 12.41

Täällä korostetaan tiettyä ihmisryhmää ylitse muiden, joten tulin tänne yksipuoliseen keskusteluun ilmoittamaan oman kantani asiaan. ;)

07.12.2014 12.56
022475459_r
Espoo

Tää SeeGerin kanta asiaan nyt oli yhtä tärkeä ja älykäs kuin jos menisi Urheilu-topaan kommentoimaan, että "Jääkiekko on muuten ainoa ja oikea urheilulaji ja muut urheilulajit ei oikeastaan ole urheilua ja niiden harrastajat on minusta tosi vähäpätöisiä ja turhia, ihan fyi". Musta on ihan ookoo jos tänne tullaan puhumaan heteroudesta ja cissukupuolisuudesta, sehän kuuluu asiaan, mutta jos tullaan kieltämään kaikkien muiden suuntaumusten ja identiteettien oikeus tai koko olemassaolo, niin se ei ole oikein, eikä kuulu tähän keskusteluun. Muutakin urheilua on olemassa, tykkäsitpä siitä tai et, seurasitpa sitä tai et, ja joillekin se on se oma juttu.

07.12.2014 12.57
Keskustelun otsikko on Seksuaalinen suuntautuminen ja sukupuoli-identiteetti, joten täällä keskustellaan aiheesta (ja mieluiten niiden oikeilla nimillä) eikä säästä. Eiköhän kantasi tähän aiheeseen ole tullut kaikille selväksi.
Muokattu viimeksi: 07.12.14 12.58
07.12.2014 13.40

Aala, äläpäs taas vähättele toisten mielipiteitä. Se ei ole tasa-arvoista. Elä miten opetat vai miten se oli. (ps. en puhu tasa-arvon puolesta vaan olen hölynpölyä vastaan ja nämä sateenkaarihihhulien jutut transuista ja lesboista on minun korvaan hölynpölyä). ;)

Sharren, Mutta olenhan minä keskustellut täällä seksuaalisesta suuntautumisesta ja sukupuoli-identiteetistä. Se käsittää myös ne sateenkaarihihhulien näkemyksiä vastustavat näkemykset ja niistä keskustelemisen. Ei tämä ole pelkkää keijujen ihannointia ja oikeuksien ajamisen puolesta varten tehty topikki.
Lisäksi käytän kyllä ihan oikeaa termiä. Transu = transsukupuolinen. Vähän kuin seropi = sekarotuinenpiski ja persu = perussuomalainen.

07.12.2014 13.46
022475459_r
Espoo

"Tasa-arvo", joka toimii tasa-arvoa vastaan, ei ole tasa-arvoista. En ole tasa-arvoinen jos annan arvoa mielipiteelle, joka on tasa-arvon vastainen. Valitan.

Sulle pitää näköjään ihan kädestä pitäen opettaa asioita, ennen kuin uskot, mitä sanotaan:

transu

1. (slangia, halventavatransvestiitti, koetaan yleensä loukkaavaksi
  2. (slangia, halventavatranssukupuolinen, koetaan yleensä loukkaavaksi

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti