Seksuaalinen suuntautuminen & sukupuoli-identiteetti - Sivu 168 (Yleinen keskustelu > Yleinen keskustelu)

31.01.2015 16.23
022475459_r
Espoo

Okei, jos asia on näin niin sittenhän se on ihan oikein. En tosin ymmärrä millä logiikalla on päätetty ottaa käytännössä sama sana ja antaa sille eri merkitys, kun samalle asialle on jo oma sanansa joka ois yhtä helposti suomennettavissa (bisukupuolisuus) :'0 sekasorron ainekset jos aletaan puhumaan aiheesta muiden maiden lgbtiq-kansan kanssa, ei niille transgender ole muuta kuin transsukupuolinen.

31.01.2015 16.38

^Bisukupuolisuushan tarkoittaisi sitä, että on mies ja nainen. Se jättää ulkopuolelle muunsukupuoliset. 

Monet termit on epäloogisia. Usein on käynyt niin, että termin tarpeessa aletaan käyttää ekaa eteen tulevaa ja myöhemmin on mahdotonta alkaa vaihtaa sitä. On toi kuitenkin jo aika vakiintunut. Nyt kun mietin tarkemmin, mä oon törmänny siihen eniten ehkä lehdissä ja blogeissa. Ja oon törmänny siihen usein. 

Googlailin vähän ja tässä selitetään just tota, että on huomioitava merkitysero suomessa ja englannissa: http://trasek.fi/perustietoa/kasitteita/

31.01.2015 16.49
022475459_r
Espoo

Toi "miehen ja naisen välissä" ja "mies ja nainen" on kyllä aika kiistanalainen juttu, että onko se sitten sama vai eri asia. Mitä ylipäätään on mieheys ja naiseus, miten se itsessä ilmenee :D? Mennään dipin äärelle. Kukin käyttää termiä joka itselle tuntuu oikeimmalta.

Joka tapauksessa, en tarkoittanut bisukupuolista minään muunsukupuolista korvaavana terminä, sillä muunsukupuolisuuskin on yleiskäsite kuten intersukupuolisuus tai transsukupuolisuus. Bisukupuolisuus on vain yksi muunsukupuolisuuden "ilmenemismuoto".
Musta on myös väärin sanoa, että muunsukupuoliset (tai siis transgenderit) sijoittuu "miehen ja naisen väliin", ikään kuin sukupuoli ois joku miehisyyden ja naiseuden spektri, jossa liu'utaan suuntaan tai toiseen.
Esimerkiksi asukupuolinen on muunsukupuolinen, joka ei tunne olevansa mitään sukupuolta, ja voitaisi puhua koko sukupuoli-identiteetin puutoksesta, jolloin tämä identiteetti menee ihan kaikkien näiden "spektrien" ulottumattomiin, eikä mihinkään väliin.

Kauheasti kaikkea pohdittavaahan näissä jutuissa on, enkä halua aiheuttaa asiasta mitään kiistaa. Häiritsi eritoten vaan tuo transgenderin käyttö tuossa jutussa kun itse olen aina mieltänyt sen nimenomaan transsukupuolisena, englanniksi, mutta jos se on suomen kielessä ihan oikeakielinen termi niin mikäs siinä sitten.

31.01.2015 18.02
Eikö toi nyt kerro vaan siitä, että meillä on ihan liikaa termejä ja merkityksiä, eikä niistä pysy perässä. Selittäisin varmaan itsekin väärin kaikki sukupuoleen ja seksuaaliseen suuntautumiseen liittyvät termit, kun niitä keksitään koko ajan lisää ja merkitykset on monimutkaisia.
"One part brave, three parts fool" -Brom, Eragon
31.01.2015 20.36
000113369_r

Törmäsin demiseksuaaliin, joka suuttui kun häntä luultiin ensin heteroksi, sitten biseksuaaliksi ja sen jälkeen panseksuaaliksi. Kun demi ei kerran ole lähelläkään mitään näistä ja jokaisen elävän olennon pitäisi tuntea termi.

Kaikelle täytyy olla joku hieno terminsä. Raivostuttavaa.

31.01.2015 20.38
Sammeli kirjoitti:
Eikö toi nyt kerro vaan siitä, että meillä on ihan liikaa termejä ja merkityksiä, eikä niistä pysy perässä. Selittäisin varmaan itsekin väärin kaikki sukupuoleen ja seksuaaliseen suuntautumiseen liittyvät termit, kun niitä keksitään koko ajan lisää ja merkitykset on monimutkaisia.

Tismalleen. :D Huvittavaa kun asioista ei voida puhua selkokielellä ja sitten nää jotka eivät jaksa edes perehtyä koko hienoon terminologiaan, ovat ihan kykenemättömiä surkimuksia vaikka aihe ei pahemmin kosketa.

Mut on se rakkaus ja rakastaminenkin vaikeaa nykyään.

Muokattu viimeksi: 31.01.15 20.39
01.02.2015 12.23
022475459_r
Espoo

Äh. Kuten tossa linkkaamani infopätkän videossakin sanotaan, on nää kaiken maailman termit luotu ihan sukupuolen- ja seksuaalisuudentutkimusta varten, eikä tavan tallaajilla ole minkäännäköistä velvollisuutta opiskella aihetta jos se ei kiinnosta. Ihannetilannehan on se, että ihmisistä puhuttaisiin vain ihmisinä ja kohdeltaisiin ihmisinä, mutta jos/kun noita termejä halutaan käyttää, tottakai niitä tulee käyttää niiden oikeissa merkityksissä. Varsinkin tällaisessä journalismissa, jonka tarkoitus on olla opettavaista, ei ihmisille saa opettaa väärää tietoa. Vähän eri asia on se, että jonkun kaveri suuttuu kun hänen ajatuksiaan ei osata lukea.

Niinkuin tässäkin keskustelussa on nähty, on ihmisillä kuitenkin aina joku tarve lokeroida itseään ja muita, tai muuten tulee kriisi *kuka minä olen*, joten senkin vuoksi on hyvä olla jotain, millä kuvailla itseään. On myös tavan tallaajille helpompi tarttua asioihin jonain "oikeana" kun niillä on omat nimensä, eikä vaan haparoivia selityksiä sieltä ja täältä "no mä oon sellanen ja tommonen". Niin kauan kuin kaikkia ihmisiä automaattisesti tytötellään tai pojitellaan ja ollaan heteronormatiivisia, on miltei pakko olla jotain "vasta-argumentteja", joilla vähemmistö voi puoltaa omaa olemassaoloaan.

01.02.2015 13.43
Minusta on kyllä yleensä mukavampi kuulla se henkilön oma selostus kuin jonkinlainen termilista, koska ne termit joutuu kuitenkin googlettamaan eikä siltikään välttämättä ymmärrä mistä on kyse. Vaikka toisaalta, on minun vaikea tajuta noita sukupuoli-identiteetin juttuja muutenkin. Vähän kuin yrittäisi tajuta neljättä ulottuvuutta tai jotain. Aivot nyrjähtää. :D
"If we understand that horses can't separate the way they feel from the way they act, then we can start to see that unwanted behavior isn't bad behavior at all."
01.02.2015 13.50
022649140_r
Hyvinkää

Onhan se joo kiva kun kaikelle on terminsä että tuntee olevansa tärkeä, mut se tuntuu joskus olevan niin pilkunviilausta kun on olemassa jos jonkinlaista tallaajaa.

En oo noista termeistä kauheen perillä ja tuskin kauheen moni muukaan, et aina siinä pitäis sitten kysyä lopuks kys. henkilöltä että mitä se edes tarkoittaa. Jolloin mennään taas siihen että henkilö selostaa mikä hän tarkalleen ottaen on. :D

Complicated.

01.02.2015 13.55

Luovuin itse termeistä, nyt annan vain mennä. Seksuaalisuus ja sukupuolisuus muuttuu iän myötä eikä sitä jaksa aina päivittää termistöään niin että se vastaisi todellisuutta. Nyt olen vain minä, rakastun keneen haluan enkä tarvitse siihen mitään luokittelusanoja.

01.02.2015 14.16
000114119_r
Noppa kirjoitti:
Onhan se joo kiva kun kaikelle on terminsä että tuntee olevansa tärkeä, mut se tuntuu joskus olevan niin pilkunviilausta kun on olemassa jos jonkinlaista tallaajaa.

Puolimieli kirjoitti:
rakastun keneen haluan enkä tarvitse siihen mitään luokittelusanoja.
 Mitäpä siihen lisäämään.

01.02.2015 14.17
022475459_r
Espoo

Noni nyt tää menee jo tähän "transsukupuoliset ja seksuaalivähemmistöt on vaan huomion perässä" :D oon ihan finaalissa. Niin on tummaihosetkin tummia vain ollakseen *~erilaisia~* eiks niin.

Kuten sanottu, termit on tiedettä varten, mutta arkielämässäkin jos joku sanoo vaikka että: "en mä oo tyttö enkä poika, oon jotain muuta", niin aina joku Einari nousee kysymään, että: "no mikskä sua pitäs sitte kutsua?"
Mitäs sitten? Vai pitäisikö kaikkien tyytyä olemaan tyttöjä ja poikia, koska muuten tulee leimatuksi huomiohuoraksi, vaikkei itse teekään mitään muuta kuin on oma itsensä? Eiköhän se ole ihmisen oma persoona joka huomionhakuisuuden tekee, eikä sukupuoli-identiteetti.

01.02.2015 14.22
022649140_r
Hyvinkää

Njäääää, kunhan pohdiskellaan. :) Onhan ne termit ihan hyvä olla olemassa ja kukaan ei oo sanonu huomionhakuisuudesta mitään.

Noille yleisimmille on kiva et löytyy termit jotka tunnetaankin, mut sitten on näitä semmosia mitä kukaan ei edes tiedä. :D

Muokattu viimeksi: 01.02.15 14.26
01.02.2015 18.30
No minen ole kyllä kuin juurikin nimenomaan niiden tavallisten tallaajien kanssa aiheesta puhunut, eli en ole tehnyt tieteellistä tutkimusta tai pahemmin ottanut asioista omasta mielenkiinnosta johtuen selvää, ja aikamoinen litania näitä toinen toistaan ihmeellisempiä termejä on kuitenkin tietooni tupsahdellut.

Joo, onhan se jees, että voi määritellä itsensä halutessaan tai kertoa "korrektin" termin, itsensä puhutteluun, mutta kun ei se lokeroiminen jää monilla siihen itseensä, vaan pitää kaikille muillekin ihmisryhmille näitä elämää hankaloittavia käsitteitä keksiä (uusin tuttavuus tämä cis) ja olen huomannut, ettei kaikki näistä termistöjen käyttäjistä enää itsekään osaa selittää käyttämiään sanoja.. Että tehkööt jokainen toki kuten haluaa, jos kokee sen parantavan tai helpottavan elämänlaatuaan, mutta minusta tämä on vain mennyt yli. Sanalla sanoen älytöntä (eikä sille tarvitse sitten keksiä mitään uutta termiä).
01.02.2015 18.31

Haha, hyvä Sammeli. :D

Muokattu viimeksi: 01.02.15 21.34
01.02.2015 19.45
Aala kirjoitti:

Noni nyt tää menee jo tähän "transsukupuoliset ja seksuaalivähemmistöt on vaan huomion perässä" :D 

Siltähän se heidän toimintansa enimmäkseen vaikuttaa, varsinkin tietyissä kolkissa nettiä ja tietynlaisilla ihmisillä... Sille omalle "ahdingolle" haetaan oikein näkyvästi "tukea" ja ryvetään siinä tunteessa. Vastenmielistä.

Olisi parasta jos ihmiset olisivat ihmisiä ja hyväksyisivät sen, myös ne transut ja homoseksuaalit. Pitäisivät seksuaaliset suuntautumisensa itsellään eivätkä korostaisi instagramissa ja facebookissa suuntautumistaan kun ei niin tee normaalitkaan ihmiset.

Aala kirjoitti:

Kuten sanottu, termit on tiedettä varten, mutta arkielämässäkin jos joku sanoo vaikka että: "en mä oo tyttö enkä poika, oon jotain muuta", niin aina joku Einari nousee kysymään, että: "no mikskä sua pitäs sitte kutsua?"

Niin, yleensähän ihmisiä kutsutaan tytöksi tai pojaksi sen perusteella mikä on nimi ja ulkomuoto + fyysinen sukupuoli. Ei sen mukaan mitä se spessu lumihiutale tuntee korviensa välissä kun niitä ajatuksia ei voi lukea.

Tytön näköisen Maija nimisen on myös täysin typerää alkaa vaatia häntä kohdeltavan ja puhuttavan Mattina. Niin pitkään kun hänen nimensä on Maija ja hän ei näytä Matilta, hänen on huono vaatia ulkopuolisia kutsumaan itseään toisin ja vetää herneitä nenään jos joku ei tee niin.

Sama homma niille transuille jotka vaativat vuosikausia tuntemiaan ihmisiä suhtautumaan hänen täysin eri nimisenä henkilönä ja pahimmassa tapauksessa unohtamaan sen kuka hän oli ennen, kun tämä transu haluaa "syntyä uudelleen"... Se ei ole mitään uudelleen syntymistä vaan näyttelemistä.

Jos katsotte vaikka nuorten tyttöjen hopeanuolifoorumia (kaksoissola), voi sieltä lukea miten 90% tytöistä ilmoittaa tuntevansa itsensä enemmän poikamaisiksi, koska tytöistä heillä on päässään steroetypia pitsiä nypläävistä ja heikoista animesilmäisistä itkupilleistä eivätkä he koe olevansa sellaisia käyttäessään farkkuja, toppeja ja huppareita. Wou, tosi poikamaista hei. ;)
Se on normaali kasvun ja kehityksen vaihe ja kun ihminen oppii enemmän elämästä hän toivottavasti alkaa hahmottaa sukupuolikäsitystään laajemmin. Ellei tätä lasta/nuorta sitten hämmennetä joutavilla horinoilla ja yritetä sotkea hänen henkistä kehitystään transuvouhotuksilla. Nykyään tuntuu olevan muotia tehdä niin.

Muokattu viimeksi: 01.02.15 19.46
01.02.2015 20.14
fuq kirjoitti:

Mun mielestä hetero, homo, lesbo, bi, pan, mies, nainen, transsukupuolinen, intersukupuolinen ja muunsukupuolinen on aika helppoja termejä sisäistää ihan kaikille.

En ole huomannut kenenkään sanoneen, että kaikki termit ja käsitteet olisivat ongelmallisia, veikkaisin että joo, valtaväestölle kaikki tuossa listassa ehkä pania, intersukupuolista ja muunsukupuolista lukuunottamatta on ihan selkeitä asioita. Kyse on siitä, miten niiden termien keksiminen on mennyt ihan liioiteltuihin mittakaavoihin.

fuq kirjoitti:

Cis on vaan erotukseksi transsukupuolisista miehistä ja naisista. Ihmettelen syvästi, jos toi cis-termi on hankaloittanut jonkun elämää, aikamoinen mielensäpahoittaja saa kyllä silloin olla. :D Siihen kun ei juuri törmää muualla, kuin jos on tarkoituksena nimenomaan tehdä keskustelussa ero transsukupuolisten ja cissukupuolisten välille (silloin kun ei voida puhua vain "naisisista" ja "miehistä", kun molemmilla voi viitata sekä cissukupuolisiin että transsukupuolisiin). Miten muuten asiasta voi keskustella? Onko jotain parempaa sanaa tarjolla, joka kattaa kuvauksen naisesta/miehestä, joka ei koe kehonsa ja sukupuoli-identiteettinsä välillä olevan ristiriitaa? Ja johan on, jos jotakin cissukupuolista heteroa loukkaa se, että heistä on kehdattu keksiä joku heitä kuvaava sana! Käsittääkseni enemmistöt ovat kautta aikojen keksineet vähemmistöjä kuvaavat termit, niin tieteelliset kuin loukkaavatkin.

Olihan tää tummennettu nyt ihan oikeasti vitsi? :D Miten olisi vaikka se ihan pelkkä mies/nainen, vai mitä ne sitten nykyään tarkoittavatkaan, jos eivät kerta miestä/naista, joka ei koe ristiriitaa kehonsa ja sukupuoli-identiteettinsä välillä? :D Miksei voi sanoa vaikka että "transsukupuolinen mies" ja "mies" (näin ainakin mulle itsensä on esitellyt eräs transpuolinen tuttava, kun tutustuttiin), silloin kun se ero on pakko tehdä selväksi? Vai onko sekin nykyään loukkaavaa tai jotain?

En minä ole ainakaan mieltäni näistä pahoittanut, eikä nämä ole suuresti elämääni hankaloittanut, mutta itse olen törmäillyt näihin sanoihin jo ihan normikeskusteluissa, jotka eivät edes liity olennaisesti aiheeseen sukupuoli, niin kyllä se jo pistää vähän ajattelemaan, että "c'moooooon, nyt ihmiset ihan oikeasti", mistä syystä päätin kirjoittaa tännekin. Ja ei, ei cis-termissä ole mitään loukkaavaa, mutta ei siinä ei ole kyllä mitään järkeäkään. 

Muokattu viimeksi: 01.02.15 20.19
01.02.2015 21.33
fuq kirjoitti:

Mistä termeistä tarkalleen ottaen puhut?

Ensimmäisenä tulee mieleen tämä cis, demiseksuaali, gynoseksuaali ja androseksuaali, jos siis hait kysymykselläsi tarkennusta siihen, missä kohtaa on alettu liitoittelemaan. 

fuq kirjoitti:

Toinen tapa on tehdä ero nimenomaan puhumalla esim. miehistä ja transmiehistä, mutta joissakin konteksteissa cissukupuolinen tuo esille koko käsitteen sisällön yhdellä sanalla paremmin (vaikea ehkä ymmärtää mitä kaikkea pelkkä termi cissukupuolinen sisältää, jos ei ole ikinä käynyt keskustelua, jossa pelkästään tämän termin käytöllä säästetään ummet ja lammet selittelyitä sosiaalisista konstruktioista yms. Monet nk. sivistyssanatkin on sellaisia, joita voisi arkikielellä avata pidemmillä selityksillä, mutta sanat tunteville ne sisältävät kätevässä paketissa sanan koko informaation). Itse en ole ikinä törmännyt termiin cissukupuolinen missään turhassa yhteydessä, eivätkä tuntemani transsukupuoliset arkikäytössä ikinä käytä sitä sanaa, ja viittaavat usein itseensä nimenomaan sanoilla transmies/transnainen, jos pitää tehdä ero cissukupuolisiin (toimisiko mielestäsi esim. tässä lauseessa, jos olisin korvannut sanan cissukupuolisiin sanoilla miehiin ja naisiin? Kuulostaisi ihan urpolta, vaikka ero oli periaatteessa jos tehty transsukupuolisten välillä, koska sana trans oli jo mainittu :D).

No siis joo, ymmärrän mitä hyötyä cis -termistä voi saada kuvailemallasi tavalla joissain kontekteissa ja ns. lyhenteenä (koska asian pystyy selittäämään ilman sitäkin sanaa) käytettynä, mutta itse siihen nimenomaan muissa aiheissa ja arkikäytössä törmänneenä en voi välttyä pieneltä turhautumiselta. : P

Muokattu viimeksi: 01.02.15 21.34
01.02.2015 23.04
022632775_r

Mielestäni on ihan ok, että termejä on rutkasti. Se, että joku loukkaantuu, kun ihmiset eivät automaattisesti tiedä termin tarkoitusta, on tietenkin älytöntä. Mutta jos joku kokee jonkun termin hyväksi ja itseensä sopivaksi, on mukava, että sellainen on olemassa.
Eikä se minulta ole pois jos joku haluaa pitää identiteetistään tai suuntautumisestaan mekkalaa tunkemalla sitä sosiaalisessa mediassa joka paikkaan, hänelle itselleen vaan on varmaan suurempi mahdollisuus löytää sopivanlaista seuraa.

Vaikka se tuleekin vain tietyssä spesifissä yhteydessä esille, cis on minusta aivan hyödyllinen sana. Jos keskustellaan tarkemmin sukupuolesta, ja sanotaan esimerkiksi "transmies ja ihan pelkkä mies", on mahdollista, että joku poimii virkkeestä ajatuksen, että puhujan mielestä joko transsukupuolisuus on epänormaalia, tai hän vähättelee cismiestä. Jos taas sanotaan "transmies ja oikeaan sukupuoleen syntymässä luokiteltu mies", mikä olisi ihan oikein, menee juttu turhan pitkäksi ja ehkä hölmön kuuloiseksi. Helpointa ja harmittominta on vain sanoa "transmies ja cismies", asia tulee selville ilman ylimääräisiä selittelyjä.
Cis on sanan trans tavoin ihan vaan erittelevä ja selventävä termi, mikä helpottaa keskustelua ollen samalla hienotunteinen. En koe sen olemassaolosta olevan mitään muuta kuin hyötyä, vaikka sitä harvemmin tarvitaan.

Hyvä huomio:

fuq kirjoitti:
-- Tulee ehkä liikaa keskityttyä pelkästään transsukupuolisiin, mutta cis-termi tulee tarpeeseen myös esim. intersukupuolisten kanssa, ja ehkä erityisesti niissä tapauksissa. Transmiehelle joku varmaan kehtaa mennäkin sanomaan, että "et muuten ole mies, koska sulla ei ole pippeliä, mutta pitkin hampain voin käyttää termiä transmies", mutta intersukupuoliselle kukaan tuskin kehtaa mennä väittämään, ettei hän ole sitä sukupuolta, joksi itsensä kokee, koska hänen genitaalinsa eivät vastaa tyypillistä, ja täten kieltäytyä käyttämästä hänestä sanaa "mies" tai "nainen", ainakin toivon ettei näin idiootteja ihmisiä ole :D 

Muokattu viimeksi: 28.03.15 01.16
02.02.2015 11.36
Redi kirjoitti:
Törmäsin demiseksuaaliin, joka suuttui kun häntä luultiin ensin heteroksi, sitten biseksuaaliksi ja sen jälkeen panseksuaaliksi. Kun demi ei kerran ole lähelläkään mitään näistä ja jokaisen elävän olennon pitäisi tuntea termi.

Kaikelle täytyy olla joku hieno terminsä. Raivostuttavaa.

Voi ei, haha. Mun mielestä demiseksuaali ei kuvasta sitä suuntautumisen kohdetta, vaan ns. suuntautumistapaa. Siksi demiseksuaali todella on demityksensä lisäksi myös hetero, bi ym. näistä.

Mitä taas noiden termien käyttöön tulee, niin komppaan fuq:ia.

Häiritsee myös sellainen pikkuseikka, kun joku on käynyt sukupuolenkorjausprosessin läpi, niin hänestä puhutaan sanalla trans-jotain. Eihän termi trans (=ulkopuolella, ylitse) enää päde siinä vaiheessa kun palikat ovat kohdillaan. Pikemmin on kyse transtaustaisesta henkilöstä, ei niinkään transhenkilöstä.

02.02.2015 16.47
022632775_r

^ Totta, eiköhän se niin ole, että useammin prosessin läpikäyneet ihmiset kuitenkin identifioituvat juurikin sinä sukupuolena, miksi ovat itsensä korjanneet. 
Joten ellei henkilö itse koe trans- liitettä tarpeelliseksi, ei sitä tarvitse/sovi käyttää. Sitten taas joillekin transsukupuolisuus on osa heidän identiteettiänsä, jolloin prosessin vaiheella ei ole merkitystä termiin mitä käyttävät.

02.02.2015 17.34
022475459_r
Espoo

Trans tarkoittaa ihmistä, joka on syntyessään todettu eri sukupuoleksi, kuin joksi hän kokee itsensä olevan. Näin ollen myös transprosessin läpikäyneet ihmiset on transihmisiä, koska ei heidän syntymätodistustaan millään tapaa sorkita vaikka nykyisellään olisivatkin toista sukupuolta kuin tuolloin on merkitty. Cissillä taas tarkoitetaan ihmistä, joka kokee olevansa samaa sukupuolta kuin joksi hänet on syntyessä todettu. Vain tuolla syntymällä on tässä merkitystä, ei sillä missä vaiheessa prosessia kukin transihminen on. Se ei kuitenkaan merkkaa sitä, että transihmiset olisi yhtään vähemmän omaa sukupuoltaan kuin cisihmisetkään, transihmisten kohdalla on vaan tehty syntyessä väärä sukupuolen määritelmä.

Mitä edes tarkoittaa "transprosessin läpikäynyt"? Suomessahan tämä on se, että on mm. lisääntymiskyvytön, eivätkä todellakaan kaikki transihmiset halua menettää hedelmällisyyttään. Ovatko he silloin vähemmän omaa sukupuoltaan? Tällainen "nyt vasta olet oikeasti sukupuoltasi"-jaoittelu herättäisi aika paljon ristiriitaa ja sukupuolentuntemuksen eriarvoisuutta, eikä sen takia trans-termiä voi käyttää minään sukupuolen "valmiuden" määrittäjänä.

Muokattu viimeksi: 02.02.15 17.42
02.02.2015 20.02
022632775_r

Pahoittelen sanavalintaani, en todellakaan ole määrittelemässä muiden sukupuolta, ja jonkun "prosessi" voi yhtä hyvin olla henkinen, tai sitä ei edes tarvita. Mielipiteeni on, että ihmisiä pitää kutsua siksi, miksikä hän itse toivoo oli sitten syntyjään mitä tahansa.

Mitä tarkoitin, on että sosiaalisessa tilanteessa trans- sanan liittäminen jonkun sukupuolen eteen on ongelmallista, jos henkilö ei tahdo outtaantua muille tai ei edes koe olevansa trans. Mutta myös taas siinä missä joku käyttää sanaa mies/nainen/muu tai mitä vain, myös transnainen/-mies/-ihminen voi olla jonkun sukupuolitermi.

Muokattu viimeksi: 02.02.15 20.02
02.02.2015 20.27

Aala: Ei se tietenkään niin ole, että transihminen olisi vähemmän omaa sukupuoltaan. Ajattelin lähinnä juridista sukupuolta, koska nykyisen translain suurimpia epäkohtia on vaatia lisääntymiskyvyttömyyttä ennen kuin voi vaihtaa juridista sukupuolta.
Se, että 'uhrautuu' lasten hankinnan vuoksi elämästä omaa, itselle kuuluvaa elämää ei tietenkään kerro sitä, kuinka paljon tai aidosti joku on sukupuolta X. Siitä tulee lähinnä kuva, että toiset ihmiset eivät välttämättä ota henkilön sukupuolikokemusta tarpeeksi vakavasti ennen hoitoja. Kaikilla ei läheskään ole näin laajaa kuvaa sukupuolen ulottuvuuksista kuin vaikka sinulla ja minulla.

Jotenkin vain on tökeröä, että varsinkin transsukupuolinen olisi väkisin loppuelämänsä 'transihminen', vaikka hän puhuisi itsestään miehenä tai naisena ilman trans-etuliitettä, koska tottahan se on: hän on mies tai nainen, jolla on transtausta. Ei kukaan transsukupuolinen ole halunnut syntymätodistukseensa mitään merkintää syntymäsukupuolestaan. Se on vain pelkkä yhteiskunnan surkea muodollisuus.

02.02.2015 20.41
022475459_r
Espoo

Joo siis eihän kenelläkään juridisesti ikinä lue "transmies" vaan hän on tyttö siihen asti kunnes kys. maan translain mukaan saa vaihtaa sukupuolensa juridisesti mieheksi (ilman mitään etuliitteitä). Kunhan vaan huomautin, että trans-liitteellä ei tarkoiteta mitään muuta kuin sitä faktaa, että on syntynyt ns. väärään sukupuoleen tai syntyessä on annettu väärä arvio (esim. intersukupuolisilla sukupuolen arvioiminen voi välillä hoitua ihan arpapelillä).
Tottakai, kuten fuq jo aikaisemmin sanoi, on arkikielessä kaikista oikeakielisintä ja myös hienotunteisinta puhua transihmisistä sillä sukupuolella mitä he ovat, eihän sillä trans-liitteellä ole sen enempää funktiota kuin jos alkaisit kutsua kaikkia cissukupuolisia cismiehiksi ja cisnaisiksi.

Esimerkiksi kuitenkin vaikka terveydenhuollollisissa olosuhteissa ei ole mitään virkaa loukkaantua, jos joku ottaa transasian esille, mikäli se on jotenkin olennaista potilaan sen hetkisen tilan kannalta. Vaikka tuollaisia tilanteita ajatellen se transsukupuolisuus kyllä säilyy aina, vaikka olisi miten pitkälle hormooneita popsinut ja leikkauttanut koko vartalonsa uuteen uskoon, sillä DNAhan ei ihmisellä muutu ja jo itse sukupuolenkorjausprosessi voi tuoda mukanaan ennemmin tai myöhemmin erilaisia komplikaatioita.
Tämä nyt on vain yksi esimerkki, varmaan joku keksii muitakin tilanteita joissa transsukupuolisuus on olennaista tuoda esille. Arkielemässä ei niinkään, siinä te olette ihan oikeassa, mutta ei siitä pidä silti missään nimessä mitään häpeää ja tabua tehdä.

Muokattu viimeksi: 02.02.15 20.42
05.02.2015 17.19
022394640_r

En oo ikinä ymmärtäny miksi jotkut loukkaantuu tosta "cis" termistä niin paljon. Sehä on vaan kolme kirjainta pitkä ja helppo lausuu suomeksikin. Helpompi musta on sanoa "cis" kuin "ei trans". 

Harvoinhan sitä tulee IRL käytettyä, mutta joissakin keskusteluissa "cis" on ihan hyödyllinen. Esimerkiksi silloin kun puhutaan vaikka siitä, miten yhteiskunta kohtelee cis ihmisiä ja trans ihmisiä eri tavalla.

Vai häh, pitäskö vaan sanoa "yhteiskunta kohtelee ihmisiä ja trans ihmisiä eri tavalla".

// Nii ja en mä tiiä et kukaan oikeasti kokis itsensä "trans naiseksi" tai "trans mieheksi". Kyllä ne on ihan naisii ja miehiä vaan. Se trans siinä edessä on tosiaanki vaan lisäinfoa. Vähän niinku joku voi kutsua itseään "pitkäksi mieheksi" tai "tummaksi naiseksi". Joissain tilanteissa se on ihan hyödyllinen juttu heittää sinne sukupuolen eteen. 

Muokattu viimeksi: 05.02.15 17.23
häh
24.06.2015 21.14
022706418_r
Jyväskylä

Tekisi mieli sanoa tälle artkkelille, että no älä, mutta noh sentään iskevät faktaa pöytään. Ja melko itsestäänselvää sellaista.

http://yle.fi/uutiset/tutkijat_yksimielisia_homojen_kasvattamat_lapset_eivat_eroa_heteroperheiden_lapsista/8100951

Yhdysvaltalaisessa Coloradon yliopistossa tehdyn tutkimusanalyysin mukaan homoparien, heteroparien ja yksinhuoltajien kasvattamien lasten väliltä ei ole tutkimuksissa löydetty eroja sen paremmin käyttäytymisessä kuin koulumenestyksessäkään. Myöskään mitään psykologisia eroja ei ole havaittu.

In life the firmest friend, the first to welcome, foremost to defend -Lord Byron
24.06.2015 21.22

Monesti tutkimuksia tehdään varsin itsestäänselvän tuntuisista asioista, kuten yllämainittu tai, että oppimisvaikeuksista kärsivät lapset hyötyvät tukiopetuksesta. Tarkoituksena on kuitenkin se, että kun asiasta on näyttää tutkimus, jossa on mustaa valkoisella, niin pystytään tekemään myös perusteltuja ratkaisuja, tai niihin vetoamalla esim. vaatimaan lapsille niitä tukiopetustunteja.

Muokattu viimeksi: 24.06.15 21.23
13.07.2015 09.58
000109354_r
Otan nyt esiin ikuisuusaiheen jota täälläkin on varmaan jo käsitelty: miten ootte tullu kaapista vanhemmille ja millainen oli vastaanotto? Mua ahdistaa ja pelottaa tää asia niin paljon, että tätä menoa kehitän itselleni jonkun paniikkihäiriön. Ei yhtään auta, että ajattelisin 'sitten se on ohi kun kerron" koska itse asian möläyttämisen sijaan pelkään vastaanottoa ja vielä välitöntä vastaanottoa enemmän sitä, millainen todellinen vastaanotto viikkojen kuluessa on. Moni saattaa asian kuullessaan sanoa, että se on täysin ok ja ihanaa kun kerroit, mutta kuitenkin kaikki muuttuu ja asiasta vaietaan tai siitä kiukutellaan. Otan kaikki neuvot ja järkipuheet ilolla vastaan. Olen ajatellut aivoni ihan solmuun tämän asian suhteen.
13.07.2015 10.38
022651829_r
Järvenpää

Mä oon päättänyt skipata koko "kaapista tulemisen". En salaile, mutten myöskään mainosta tai koe tarvetta esitellä itseäni seksuaalisen suuntautumiseni perusteella. Uudet tutut nyt tajunnee asian suht nopeasti kun kysellään seurustelu kuvioista ja vastaan että tyttöystävä löytyy. Porukat taitaa kyllä olla ihan tietoisia meikäläisen vinoudesta, mutta kieltävät asian itseltään. Huomaa kun ei ole enää pariin vuoteen kyselty yhtään meikäläisen parisuhdetilannetta ja siskolta ja veljeltä vastaavaa kysytään tämän tästä. :D

Mietteitä koiramaailmasta ja erinäistä treenailua: http://idioottikoirat.blogspot.fi

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti