Seksuaalinen suuntautuminen & sukupuoli-identiteetti - Sivu 173 (Yleinen keskustelu > Yleinen keskustelu)

26.12.2015 12.16

Se luki täällä: http://www.who.int/classifications/icd/en/bluebook.pdf
Ja täällä: http://www.who.int/classifications/icd/en/GRNBOOK.pdf

Mutta nyt se sama kenttä on molemmissa tiedostoissa tyhjänä. Ilmeisesti siitä heräsi vähän keskustelua. Jostain googlailemalla löytyy varmasti blogeja johon on lainattu tyhjennetyissä kohdissa lukevia määrityksiä mutta nyt en kyllä jaksa/ehdi kaivella niitä. Liikaa muuta tekemistä. :D

28.12.2015 02.03
022314450_r
Ohkola

Pakko vähän avautua.

Tähän alkuun pitää heti todeta (kuten aina) että mun persettä ei kutita muiden seksuaaliset suuntautumiset tai sukupuolivalinnat ja omasta kaveripiiristäkin löytyy kaikkea laidasta laitaan. Ihan vaan ettei kukaan lähde heti erehtymään homovastaseksi tai jotain muuta vastaavaa.

Näin facebookissa kirjotuksen jossa joku pohti onko ei-binääristen sukupuolten edustajista käytetyt "muun sukupuolinen" tai "kolmas sukupuoli" epäkorrekteja/eriarvoistavia termejä. Joku tuli tähän hiukan kärkkäästi kommentoimaan että hänen mielestään on olemassa mies, nainen ja hermofrodiitti. Jos on mies joka kokee olevansa nainen, ei voi sanoa olevansa nainen ennen kuin on hormonihoidot ja sukupuolen korjaukset tehty. 

Tästä alkoi sellanen 110 kommentin p*skamyrksy jota seuratessa sai kyllä pyöritellä silmiä puolin ja toisin. Tottakai tämä edellä mainittu kommentti oli epäasianmukainen ja ymmärrän miksi se voi jotakuta loukata, mutta täytyy sanoa että itseäni vähän ärsyttää tällänen oikeen tahallinen mielensä pahottaminen, mitä tulee juuri tähän sukupuoli/tasa-arvoasiaan mitä näkee nykyään paljon. Tuntuu että esimerkiksi miestä ja naista ei saa enää sanoa samassa lauseessa, saatikka verrata, tai joku hyppää puskasta sateenkaarilippujen kanssa ja huutaa ENTÄS KAIKKI MUUN SUKUPUOLISET?! 

On totta että nyt eletään kriittisiä aikoja ja tasa-arvon ajamainen on tärkeää. On tärkeää saada vähemmistöjen ääntä kuuluviin. Mutta itse olen vaan huomannut että minua yksinkertaisesti ärsyttää tämä tasavertasuuden tuputtaminen ja päteminen jokaikisessä mahdollisessa yhteydessä. Kerran puhuin kaveriporukassa heteroista ja homoista, enkä pitkälle päässyt ennenkun argumenttini mitätöitiin täysin koska en huomioinut/maininnut kaikkia muita seksuaalisia suuntautumisia.

Ehkä pointtini on se, että niin tärkeä aihe kuin tämä ikinä onkin, ihmiset ovat alkaneet ottamaan sen jo liian vakavasti. Ehkä te muut ette koe asian olevan näin tai ole kokeneet itse tällaista, mutta minua on alkanut ihan tosissaan tympimään se että mies ja nainen ovat suunnilleen rumia sanoja näiden sateenkaarien keskellä. Kaikesta ei tarvitse tehdä niin vaikeaa ja vakavaa.

Jos et tiedä, kysy. Älä tee omia johtopäätöksiä.
28.12.2015 03.12

^ Siis no, mä tiedän oikeasti ihmisiä jotka on just tuolleen että sanaa mies ja nainen ei saa käyttää. Jos sanon vaikka että "onpa kaunis pojan nimi", niin alkaa ihan järjetön ulina kuinka ei saisi olla mitään tyttöjen ja poikien nimiä ja kuinka tytönkin nimi voi olla Otto. Mistään sukupuolista ei saisi puhua, mikään juttu ei saa olla tyttömäinen/poikamainen, ei suunnilleen saa mainita ihmisen sukupuolta.

Tuollaisten ihmisten kanssa on ihan hemmetin rasittava keskustella yhtään mistään. :D Kyllä mun mielestä Otto voi olla tytön nimi, pojat voi käyttää pinkkiä jne jne jne mutta ihme yliniuhottaminen menee ihan överiksi. Me ollaan vasta 2010-luvulla ja vaikka mentäisiin kohti tasa-arvoista ja jopa sukupuoliroolitonta maailmaa niin silti ne edelleen elää tän ajan ihmisissä. Ja nainen ja mies ja homo ja hetero on musta aika sellaisia hyviä määritelmiä vielä nykypäivänä. Mutta näiden edellä mainitsemieni tyyppien mielestä pitäisi varmasti sanoa että "samasta sukupuolesta kiinnostunut", "peniksen omaava henkilö" jne jne jne.
Ja jos ei koe menevänsä noihin määreisiin, niin löytyyhän näitä ihan pilvin pimein. Tai sitten voi sanoa että kokee olevansa määritelmien ulkopuolella. Mutta täytyy hyväksyä se että moni noihin menee eikä olla asenteella "sä oot nyt varmaan joku ahdasmielinen homofoobikko kun kerroit ihan olevas heteromies ja määrittelet ittes!11"

Ja no, väitän että kuvailemillani tyypeillä kyllä on silti tavallaan ne tietyt määritelmät päässään rakennettuina.
Ja kyllä, koen voivani kohdata ihmiset edelleen yksilöinä vaikka saatankin profiloida että ahaa, tuo on nainen, tuo mies, tuo jotain siltä väliltä tai sen ulkopuolelta.

28.12.2015 04.44
000094549_r

Täällä yksi muunsukupuolinen, tai miten sen kukin tahtookin ilmaista.

Täytyy sanoa, että mua suunnattomasti ärsyttää se jos ihmiset tieten tahtoen käyttää tarkkoja sukupuolitermejä arkipuheessa. Jos on tietämätön "näistä jutuista", sulatan sen kyllä, mutta jos esim. ystävät ja läheiset jaksaa käyttää musta nimitystä "sisko" tai "neiti", niin kyllä nyppii. Oon kyllä monesti toivonut, että musta käytettäisiin sukupuolineutraaleja termejä. Tai olisivat sitten vaikka hiljaa. Samaten ärsyttää jos puhutaan tyttöjen tai poikien vaatteista/leluista/väreistä, koska kaikki kuuluu kyllä kaikille. Se on sitten toinen juttu, jos se on tehty tytöille/naisille tai pojille/miehille. Koska vaikka olisi kuinka sukupuolineutraali, se ei tarkota sitä että muunsukupuoliset olisi ainoa sukupuoli. Mies ja nainenkin on ihan yhtälailla sukupuolia, ja joillekkin on aivan yhtä tärkeää olla mies tai nainen, kun mulle muunsukupuolinen. Eli näissäkin jutuissa kohtuus kaikessa ja otetaan muut huomioon. Helposti tuntuu kaikki väheimmistöjutut menevän ihan ääripäähän, kun yritetään olla niin kovin suvaitsevaisia ja neutraaleja :D

Anyway, olisi kauheen mukavaa jos porukka oppis elämään sen asian kanssa, että on olemassa muitakin sukupuolia kun mies ja nainen. Ja että meillä on suomen kielessäkin termejä joita käyttää, ilman että niillä kuvataan miestä tai naista. 

Pakko vielä jakaa semmonen mieltä lämmittävä juttu, kun juttelin yhden nuoren jenkkitytön kanssa. Kerroin heti alkuun että oon muunsukupuolinen, ja se oli vaan ihan "ahaa, okei", ja käytti musta jatkossa aina sanaa "they". Olin hyvin hämilläni - eihän kukaan Suomessa käyttäytyisi noin :D 

28.12.2015 12.41

Bellan viestissä on vahva totuuden häivähdys. :D

Tuli heti mieleen tämä:

EDIT// Löysin tämmöisen "artikkelin": http://justanotherkin.tumblr.com/post/48069214604/some-thoughts-on-dysphoria

Artikkelin sisällöstä; Jenkeissä on erilaisia 'kin -ihmisiä, jotka kokevat olevansa susia, lohikäärmeitä jne. Wolf'kin, dragon'kin jne. He kokevat ettei heidän ihmiskehonsa vastaa sen olennon kehoa jonka heidän mielensä oikeasti on (lohikäärme, susi.... jne).
Tämähän on siis melko pitkälti saman kaltainen juttu kuin "trans*" ihmisten "ongelmat"... He käyttävät omaan fyysiseen lajiinsa tyytyväsistä ihmisistä nimitystä cis 'kin. Lisää tuolla linkissä.
Täällä on keskustelua aiheesta: http://otherkin.livejournal.com/559209.html

Mitä mieltä olette ja millaisia ajatuksia se herättää?

EDIT EDIT // Tässä vielä lisää jonkinlaisesta tigerkin ihmisestä, joka on pohdiskellut jo lapsena missä hänen häntänsä oikein on... Ja tosiaan, tämä ihminen on mies mutta kokee olevansa nimenomaan naarastiikeri.
https://en.wikipedia.org/wiki/Stalking_Cat

Muokattu viimeksi: 28.12.15 14.57
28.12.2015 16.55

Kyllä itselläni menee ajoittain ihan yli ymmärryksen tuo samainen asia kuin mitä Bela pohti.

Omassa tuttavapiirissäni on monia homoja, lesboja, bi-seksuaaleja, a-seksuaaleja ja "muunsukupuolisia". Itse olen heteronainen, mikäli saan itseäni "luokitella". Olen yrittänyt olla kovin ymmärtäväinen näitä seksuaalivähemmistöystäviäni kohtaan ja oppinut heidän kauttaan mm. uusia näkökulmia ja termejä, sen verran paljon on tullut heidän kanssaan keskustelua ja vaihdettua ajatuksia ja kommentteja. Olen siitä itseasiassa ihan tyytyväinenkin, keskustelut on monipuolisia ja pysyy yleensä joissakin määrin asiallisinakin.

Mutta olen myös huomannut, kuinka varovainen ja tietyllä tavalla jopa sulkeutunut minusta on tullut, alkanut ajoittain kyseenalaistamaan jopa oman seksuaalisuuntautumiseni ja naiseuteni "normaaliutta". Sen verran kärkkäästi, erityisesti nämä muunsukupuoliseksi itsensä luokittelevat kaverini, ovat esittäneet mielipiteitään. Muutaman kerran, jos olen erehtynyt mainitsemaan jossakin asiayhteydessä lauseen "tunnen itseni kovin naiseksi tällä hetkellä", alkaa jumalaton paasaaminen siitä, kuinka ei ole erikseen miehiä eikä naisia, joten käytännössä en voi tuntea itseäni naiseksi, koska en ole nainen. Tai esim. seurustelen miehen kanssa tällä hetkellä, en voi tietää vaikka joskus rakastuisin naiseen ja olen sinut ajatuksen kanssa, en voi sitä kiistääkään (vaikka onkin erittäin epätodennäköistä). No ei tässä vielä mitään, en voi tietääkään, mutta huvittavaa tässä on, että kun puolustaudun vasta-argumentilla naisista kiinnostuneelle kaverilleni "et voi itsekään tietää, vaikka rakastuisit mieheen", tulee erittäin kärkäs vastalause "no en todellakaan rakastu mieheen hyiiuhyäk" ja sitten työnnetään sormet kurkkuun ja ollaan niin ehdottoman varmoja siitä omasta suuntautumisesta ja siitä, että muita vaihtoehtoja ei missään nimessä voi olla eikä koskaan tule olemaankaan (toisin kuin mun "heteron" kohdalla sitten).

Ja monissa muissakin asioissa näiden mielipiteet ja ajattelutavat menevät hieman ristiin toistensa kanssa. Tässä tiivistettynä yhden kaverini ajatusmaailma.

Kyseessä on siis "muunsukupuoliseksi ja lesboksi itsensä luokitteleva biologisesti oleva nainen". Hän halveksii miehiä, pitää oikeasti ihan sikoina ja suhtautuu miehiin niin tympeästi kuin vain voi. Samaan aikaan hän haluaa puolustaa naisten oikeuksia ja parantaa naisten asemaa, mutta samaan aikaan hän haluaa edistää tasa-arvoa maailmassa miesten ja naisten välillä, ja tämähän ei onnistu mikäli hän pyrkii "sortamaan" miehiä ja korostamaan vain naisten asemaa, se ei ole tasa-arvoa. Hän luokittelee itsensä lesboksi, eli naisista kiinnostuneeksi naiseksi, mutta samaan aikaan hän korostaa kovasti sukupuolineutraaliuutta eikä hänen mielestään ole olemassa erikseen miehiä ja naisia. Hän inhoaa lokerointia.

Joku asioista enemmän tietoinen ja joku laaja-alaisesti tilannetta hahmottava voi varmaan selittää mulle tuon. Omasta mielestäni tuossa menee kaikki ristiin kaiken kanssa. Mun ymmärrykseni ei vain riitä, vaikka kovasti aina yritän osallistua keskusteluun ja ottaa asioista selvää. Ja tosiaan samaan aikaan kun itse yritän olla ymmärtäväinen ja suvaitsevainen erilaisia ihmisiä ja ajatusmalleja kohtaan, niin samaan aikaan minut leimataan heteronaisena joksikin roskaksi, joka ei saa pitää itseään heterona enkä naisena, koska periaatteessa en voi määritellä itseäni koska naisiakaan ei ole olemassa kuten ei miehiäkään, saati sitten heteroutta, vaan kaikki on yhtä ja samaa, mutta samaan aikaan osa vähemmistöjen edustajista (ainakin oma tuttavapiiri siis) määrittelee ja lokeroi jatkuvasti itseään johonkin. Mitämitä. :D

It can't rain all the time.
28.12.2015 19.36
022710085_r
Rovaniemi

Hmm, luulisi että Suomen kielessä arkikäytössä olisi sukupuolineutraali suhtautuminen helpompaa kun ei ole erikseen she/he vaan ihmisestä käytetään hän/se sukupuolesta riippumatta. Ite ainakin puhun "se" tai sitten ihan nimeltä. Joissain muissa kielissä sitten eri asia tieten. Itse en käytä valmiiksi "they" mutta jos joku erikseen ilmaisee haluavansa että häneen viitataan niin, niin eipä siinä mitään. Vähän samaan tapaan kun kaveri vaihtoi nimeä niin rauhallisesti korjasi aina jos lipsahti synnyinnimi niin nyt vuosien jälkeen ei sitä osaa aatella kuin nykyisellä nimellä, eikä siitä mitään kummempaa showta tarvinu vetää. :) Eri asia sitten jos vittuillakseen kieltäytyy käyttämästä tai korjaamasta vaikka tietää että asia on toiselle tärkeä.

http://hambeastounlimited.tumblr.com taideblöärgh.
30.12.2015 01.19
022475459_r
Espoo
Kaiken maailman vatipäitä riittää ihan jokaiseen ihmislokeroon. Munkin mielestä toi Muhkun lesbokaverin maailmankuva on ristiriitainen ja sen tuputtaminen muille typerää. Tosi ärsyttävää myös että näyttäisi luovan muille kaikenlaisia sukupuoleen liittyviä sääntöjä "et voi tietää rakastutko koskaan naiseen" "ei oo olemassa kahta sukupuolta" ja sitte omalla kohdalla ne mitätöidään "hyi en IKINÄ rakastuis MIEHEEN". Yhtälailla on cissukupuolisia heteronaisia jotka käyttäytyy ääliömäisesti ja käyttää omaa identiteettiään muita vastaan :D

Sirpin otherkin-juttuihin kommentoin vain sen verran, että sukupuoli ja laji on kaks eri asiaa. Varmaan pikkiriikkisen eri asia kokea olevansa joku susijumala kuin ihmismies. Vissiin tommosen "laji-identiteetinkin" voi hoitaa ihan tahdikkaasti ilman että se on jatkuva riesa kaikille muille ihmisille. Netissä vastaaviin tapauksiin törmänneenä voin tosin todeta että suurin osa on semmosia huomionkipeitä nuoria ihmisiä, jotka keksisi varmasti jonkun toisenkin outletin tunteakseen itsensä *~erikoisiksi~* jos lohikäärmeenä leikkiminen ei ois tullut ekana mieleen. On MYÖS paljon transsukupuolista identiteettiä painottavaa nuorta jotka hakee toiminnallaan vain huomiota ja sellaisia jotka osaa hoitaa asian ilman suurempaa showta.

Monikin tämmönen LGBTQA+ juttuihin liittyvä "ongelma" näyttäis pikemminkin olevan se, että yhden tai useamman ihmisen luonteenlaadusta väännetään koko vähemmistölitanian laajuista ongelmaa, vaikka luonne ja sukupuoli-identiteetti tai seksuaalinen suuntaumus ei toisiinsa liity. Ihan jokasessa asiassa kannattaa kiertää ne juntit vähän kauempaa tai antaa mennä toisesta korvasta ulos. En mäkään tuomitse kaikkia valkoisia heteromiehiä vaikka omassa lähipiirissä on perus A-luokan lihansyöjä elämäm koulun käyneitä HETERO miähiä isämmaa, kalja ja jääkiakko!!!1 :D haha
30.12.2015 07.36
022475459_r
Espoo
Nyt meneepi peruskoulun biologian tasolle, mutta menkööt. En oo mikään susiekspertti joten esimerkkinä toimii nyt pupu. :D

Oletetaan siis, että joku tuntee olevansa kani. Kanille lajityypillisiä piirteitä on mm. halu kaivaa, pakenemisvietti, laiduntaminen, korkea aktiivisuustaso. Vähän hankala on pupulta kysyä, mikä pupuuden ydin on, mutta jotain tämmöstä. Lisäksi kanit on yhdyskuntaeläimiä ja niillä on aika korostunut lisääntymisvietti, mutta näitä voi olla perusterveellä ihmisellä yhtälailla. Tämä siis tekisi kanin, noin niinkun henkisten ominaisuuksien osalta

Jos joku haluaisi painottaa olevansa nimenomaan naaraskani, ynnättäisiin tohon pesänrakennusvietti ynnämuu vastaava. Urokselle taas vimma jakaa itseään ja tapella tytöistä muiden poikien kanssa :) verisesti. Uroksella ei myöskään ole mitään osaa eikä arpaa mitä lastenkasvatukaeen tulee, mamma hoitaa kaikki pesueensa yksin.

Jos ihmisiä mietitään, erot sukupuolten välillä on paljon kiinni kulttuurista. Ihmisillä ei juuri ole mitään sukupuolettavia viettejä, sillä kaikki sukupuolet voi yhtälailla kokea esim. lisääntymisviettiä, hoivaviettiä jne tai olla kokematta niitä. Kaikki naisia ja miehiä stereotypisoivat piirteet on kulttuurillisia, joten periaatteessa sukupuolella ei pitäisi olla kenellekään mitään väliä.
Siitä huolimatta ihmisillä vaikuttaisi joko olevan tai ei olevan (yksilöstä riippuen) vahva sukupuolituntemus, joka voi sotia yhteiskunnan antamia edellytyksiä vastaan ja/tai myös henkilön omia kehollisia ominaisuuksia (dysforia). Tää sukupuolitunne on se avain asia, mitä tottakai kyseenalaistetaan ja tutkitaan kokoajan, mutta toistaiseksi se on ainoa ihmisillä varsinaisen sukupuolen määrittävä tekijä.
Kromosomitutkimukset osoittaa, ettei genitaalien ulkonäöllä ole henkilön geneettisen sukupuolen kanssa välttämättä niinkään tekemistä (perus XY-argumentit). Esimerkiksi hedelmätön mies voikin olla geneettisesti nainen, vaikka on elänyt koko elämänsä miehenä. Tätä harvemmin tutkitaan, vaikka hedelmöityshoitoihin hakeudutaankin, koska eihän mikään geneettinen sukupuoli ole oleellista jos joku on sujut itseensä nykyisellään.

Tuo ns. laji-identiteettiasia voi sekin olla hyvin kulttuuriata, yleensä uskonnosta riippuvainen juttu. Toistaiseksi sitä myös käsitellään sellaisena, koska esim. pupun ja ihmisen geneettiset erot on sen verta valtavat verrannossa kahden erisukupuolisten ihmisten välisiin, ettei asiaa voi edes lähteä biologiselta pohjalta tutkimaan.
Esimerkiksi Suomessakin animismiuskonnon aikaan shamaaneilla saattoi olla voimaeläimiä, joita voi tavallaan verrata näihin otherkin-juttuihin. Shamaanius itsessäänkin on jonkinlainen otherkin, koska shamaanihan on kykyineen yliluonnollinen - ei pelkkä ihminen. On ihan kulttuurista kiinni, kuinka sitten kohdellaan jos päättää esittäytyä jonain muuna kuin miltä päällepäin näyttää. Voi olla, että jossain päin maailmaa "eläimen sielun omaaminen" nähdään ihan perusjuttuna, mutta lääketieteelliseltä kantilta asiaa ei voida puida muutoin kuin psykiatrisin menetelmin.
Muokattu viimeksi: 30.12.15 07.38
31.12.2015 19.39

Pakko kommentoida vaikka en ole mitenkään rasisti ja olen ihan hetorokin (eli minulla ei saisi nykypäivänä olla mielipidettä, koska kuulun enemmistöön). Mielestäni on väärin lähteä täysin sukupuolineutraaliin suuntaan. Koen sen niin lapsen kehitykselle kuin muutenkin omaan elämään negatiivisesti vaikuttavana tekijänä. Se että kaikki seksuaaliset suuntautumiset on ok ja muuten vähemmistöt ovat tasa-arvossa kantaväestöön nähden on mielestäni tasa-arvoa.  Siinä kohtaa, kun tilanne menee siihen, että kaikki asiat pitäisi hoitaa vähemmemmistön armoilla en kutsuisi sitä enää tasa-arvoksi.  Toisen hyväksyminen on täysin eri asia kuin se, että kaiken pitää mennä vähemmistöjen halutun suunnan mukaan. 

Muokattu viimeksi: 31.12.15 19.42
31.12.2015 20.50

Aala unohtaa nyt täysin haltijat, peikot ja lohikäärmeet! Entäs ihmiset jotka tuntevat olevansa näitä!!! :D

31.12.2015 21.11
022505024_r
Lahti
Shiva kirjoitti:
Se että kaikki seksuaaliset suuntautumiset on ok ja muuten vähemmistöt ovat tasa-arvossa kantaväestöön nähden on mielestäni tasa-arvoa. Siinä kohtaa, kun tilanne menee siihen, että kaikki asiat pitäisi hoitaa vähemmemmistön armoilla en kutsuisi sitä enää tasa-arvoksi.

Onko sulla jotain esimerkkejä siitä, mitä ei-tasa-arvoa edistäviä asioita on tehty "vähemmistön armoilla"? Vai kuuluuko tää siihen "kannatan tasa-arvoa... krhmkrhöhrhmhm paitsi homojen avioliittoa ja adoptio-oikeutta kröhmhkhmhmöhm..." -kategoriaan? :D

Omituisen elämänsä viimeisillä metreillä katala pudotus.
01.01.2016 11.05
022475459_r
Espoo
Sirppi kirjoitti:

Aala unohtaa nyt täysin haltijat, peikot ja lohikäärmeet! Entäs ihmiset jotka tuntevat olevansa näitä!!! :D

Noh siis jos pupuihmiset on uskon asia niin eiköhän oo haltijat sun muutkin :D

Shiva, kyllä miehiä ja naisia on yhä olemassa vaikka sukupuolen moninaisuus nousisi yleisempään tietouteen. Ja jos sulle on hirveen tärkeetä että pojat aukoo ovia tytöille niin eiköhän jostain aina joku uhrautuvainen herrasmies löydy joka voi kohdella sua just niinkuin koet naiselle sopivaksi :D
En kuitenkaan ymmärrä miten lapsi hyötyy siitä, että sukupuolitetaan esim. vaatteiden värejä ja harrastuksia. Mitä sillä on väliä, jos poika leikkii nukeilla? Miten se voi siitä häiriintyä jos tulevaisuudessa ois kuitenkin tarkoitus huolehtia omista lapsista. Vai meneekö tää sukupuolettaminen niin pitkälle, että naisten rooli on olla kotiäitejä ja miehet käy töissä ja hoitaa kaikki perheen raha-asiat? Ai niin ja, perinteisestihän naisella ei ole mitään arvoa, että otetaan toi äänioikeuskin pois kun eihän nainen, joka vaan kotona makaa paksuna hellan ja nyrkin välissä, voi mitään mistään politiikasta ymmärtää :D mielenvikasta tää tasa-arvo.
01.01.2016 15.59
Naawa kirjoitti:
Shiva kirjoitti:
Se että kaikki seksuaaliset suuntautumiset on ok ja muuten vähemmistöt ovat tasa-arvossa kantaväestöön nähden on mielestäni tasa-arvoa. Siinä kohtaa, kun tilanne menee siihen, että kaikki asiat pitäisi hoitaa vähemmemmistön armoilla en kutsuisi sitä enää tasa-arvoksi.

Onko sulla jotain esimerkkejä siitä, mitä ei-tasa-arvoa edistäviä asioita on tehty "vähemmistön armoilla"? Vai kuuluuko tää siihen "kannatan tasa-arvoa... krhmkrhöhrhmhm paitsi homojen avioliittoa ja adoptio-oikeutta kröhmhkhmhmöhm..." -kategoriaan? :D

En ole vastaan avioliitto tai adoptio oikeutta vaan meinaan tällä sitä että Suomi pyrkii nyt sukupuolettomaan kulttuuriin. Tarhoissa lapset ei saa puhua pojista ja tytöistä tai no väärin yleistää, mutta ainakaan tässä yhdessä tarhassa ei saa. Siinä saa vanhemmat kyllä selitellä mitä pahaa siinä on jos sanoo toista tytöksi tai pojaksi. Ei siinä minusta ainakaan ole mitään väärää. Se että sukupuolineutraalisuus opetetaan tarhassa (vanhemmat ei saa itse enää edes päättää mitkä on ne omat metodit) ei ole mielestäni hyvä juttu. Sillä saadaan lapsiin sekavuuden tunnetta, erilaisuuden potemista ja jopa kiusaamista. Jos maailma menee täysin sukupuolineutraaliksi niin kohta pukuhuoneet ja suihkutilatkin on samat ja tämä tuottaa monelle taas ikäviä tilanteita joista sen kummemmin ei tarvitse varmaan edes mainita. Toinen juttu on esimerkiksi ulkomaalaisten vuoksi koulujen ja tarhojen joulujuhliin puuttuminen. vaikka olen itse ateisti en halua, että meidän kulttuuriamme lähdetään muuttamaan muiden hyvän mielen vuoksi. Se että jouluevankeliumi on kuulunut aina näytelmämuodossa minun joulujuhliin tuntuu se oudolta, että minun lapset ei pääse sitä kokemaan, koska haluamme kunnioittaa muita kulttuureja emmekä ylläpitää omaamme.
01.01.2016 16.06
sen verran vielä että en ole mikään vanhollinen joka haluaa miehen avaavan esimerkiksi sen oven. En myöskään ole sitä vastaan, että pojalla on pinkki paita tai että tyttö leikkii autoilla tämä on ihan normaalia. Jos poika tykkää käyttää hametta ei siinäkään mitään väärää ole eli kyse ei ole nyt tälläsistä asioista. Älkää siis ajatelkaa asioita näin suppeasti. Kyse on sukupuolen nimen käytöstä ja siitä että lapselle voi sano että sinä olet tyttö ja käytät tuota naisten vessaa esimerkiksi. Eikä selittää kuinka tuo neliön mallinen kaapu päällä oleva hemmo mee siitä ovesta sisään älä siitä jossa ei näy mitään vaatteita. Radikaali esimerkki. Muoks// Älä sekoita tasa-arvoa ja sukupuolineutraalisuutta keskenään.
Muokattu viimeksi: 01.01.16 16.08
01.01.2016 16.47
022658574_r
Oulu

Shivan kanssa samaa mieltä. Alkaa jo mennä ihan hulluksi jos joku loukkaantuu siitä että sanoo lastaan/kaveriaan/tätä itseään tytöksi tai pojaksi. Voin vain kuvitella tilanteen jossa esim kaupassa myyjä sanoo asiakkaalle "anteeksi neiti voisitko hieman väistää" ja asiakas alkaa meluamaan kitarisat heiluen ettei hän ole mikään neiti vaan sukupuolineutraali tai ei-mitään-sukupuolta.

Maailma olisi melko ankea paikka jos ei olisi eroteltu sukupuolia. Ketkä osattaisiin kutsua armeijaan? Millaisia vaatteita pitäisi tehdä etteivät ne vain loukkaisi ketään? Entäs synnyttäminen joka on naisten hommaa? Loukkaantuisiko joku siitä että vain naiset saavat synnyttää? Ja nämä siis vain olivat muutamia esimerkkejä, lista voi jatkua loputtomiin.

"Eikö ole hauskaa, kun on joku, joka kaipaa ja odottaa joka hetki?" - Tove Jansson
01.01.2016 18.04
022475459_r
Espoo
1357875 kirjoitti:

Miks ne on sitten uskon asioita, mutta muun sukupuoliset ynnä muut vastaavat ei? Se, että on vähän outoo pitää itteensä lohiksena? Vai että se ei oo geneettisesti mahdollista? Ei, mä en tajua mikä ero on vaikka niillä pupuihmisillä kuin muun sukupuolisilla :D Joko pipipäitä kaikki tai sitten vaan olemassa olevia juttuja. 

Jos tähän mennään niin mieheys ja naiseuskin on vain ihmisen keksimiä leimoja. Et tainnut lukea koko viestiäni edelliseltä sivulta?

Maailmassa on jo miehiä, jotka on synnyttäneet. Se ei ole "naisten hommaa" vaan ihan kenen tahansa hommaa joka siihen fyysisesti kykenee. Ei kaikki naisetkaan pysty synnyttämään vaikka olisi kohtu, mutta ei se silti tee heistä vähemmän naisia. Samoin armeijaanhan saa jo mennä kuka vain kynnelle kykenevä sukupuoleen katsomatta. Julkiset pukuhuoneet ja suihkut voi jo olla pullollaan irstaita homoja ja lesboja, miksi teitä sukupuolineutraalius pelottaa? Suomi on oikeastaan siinä aika poikkeuksellinen, että osataan pitää alastomuutta normaalina ei-seksuaalisena asiana ja istuskella paljaat kankut vierekkäin samassa saunassa.

Noihin tarhoihin mä en osaa kommentoida, koska en ole missään nähnyt tai kuullut moisesta toiminnasta käytännössä. Mitä itse olen tarhassa lapsia ohjannut niin ei kyllä tule mieleen monia tilanteita, missä sukupuolettaminen ois oleellista. Lapsilla on yhteinen vessa, yhteiset lelut ja leikeissä jaot pyritään tekemään aika summanmutikassa. Jos joku muksu alkaisi kiusaamaan toista, että "punainen on tyttöjen väri!!" niin kyllä silloin oikaisisin, että kaikki saa tykätä just mistä väristä tykkää ja sillä sipuli, eihän kaikki my little ponytkään ole keltaisia ja punaisia vaikka ovatkin iso osa tyttöjä :D Esimerkiksi kotileikeissä voi myös tytöt leikkiä "isää" ja niin edelleen, eikä siinä aleta oikomaan että kyllä äitikin voi olla poliisi. Aika monet leikit repliikkeineen on muutenkin kuin suoraan telkkarista, sieltä noi tommosia heteronormatiivisia ja seksistisiä juttuja oppii.
Usein tuntuu, että kun asia irrotetaan kontekstista niin aikuiset hämmentää itse itseään ja ylidramatisoi asioita kun eivät ole paikan päällä näkemässä miten se käytännössä toimii. Oli miten oli, lapset ei vielä hoksaa ajatella asioita kovin pitkälle ja niillä maailmankuva ja identiteetti kyllä kehittyy vielä sen tarhaiänkin ulkopuolella joten nou hätä :D
Muokattu viimeksi: 01.01.16 18.05
01.01.2016 20.42

Mies ja nainen on vastakkaiset sukupuolet ihan syystä ja niiden edustajilla on selkeät anatomiset ja (erittäin erittäin erittäin usein) myös henkiset ja käytökselliset erot. Mainitsen tähän oheen vaikka yhtenä esimerkkinä testosteronin tai sen puutteen luonnollisessa ei-ruumiiseen piikitetyssä tai lisätyssä muodossa. (Mielestäni, jos ihminen kokee olevansa korvien välissä mies, mutta on fyysisesti nainen, se ongelma on nimenomaan siellä korvien välissä, onneksi WHO on toistaiseksi samaa mieltä kanssani).

Myös luonnossa koiraiden ja naaraiden väliset erot ovat useimmiten selkeitä. Jos katsotaan vaikka leijonia, norsuja tai paviaaneja. Kaikilla käytös (ja ulkomuoto) eroaa sukupuolten mukaan aika  voimakkaasti. Ihmisellä on omat lajityypilliset eroavaisuutensa.

Vaikka kuinka yrittäisimme uida luontoa ja geneettisiä tosiasioita vastaan juurikin poistamalla lasten esikoulustakin jopa ne sukupuolien nimet ja peruskasvatuksen, emme pysty sen avulla muuhun kuin hämmentämään suurinta osaa lapsista. Lapset kun kirmailee alkkarisillaan vessaan ja käy pytyille joita on samassa huoneessa useampia, eivät voi välttyä näkemästä pippeleitä ja pimppejä, josta taas herää kysymyksiä "miks tolla on tollanen ja mulla tällänen", mitenpäs sen selität sukupuolineutraalisti uteliaalle tytölle tai pojalle, häh, eikö se ole väärin kertoa tosiasioita? Ne ongelmat näkyy kunnolla sitten siellä teini-iässä masennuksena ja entistä radikaalimpana "itensä etsimisenä"... Sitä etsimistä vartenhan ne vuodet on. Esimerkiksi teinin uskonto muuttuu tuon tuostakin, milloin ollaan hinduja, milloin wiccoja, ateisteja, joku on satanisti, kunnes se oma juttu löytyy. Sama homma seksuaalisen suuntautumisen kanssa. Nuorten ja teinien elämään kuuluu myös radikaali suhtautuminen "omaan asiaan", oli se sitten vegetarismi, uskonto, seksuaalinen suuntautuminen, eläinten oikeudet, kuntoilu, muoti you name it. Teinit ovat intohimoisia siinä mitä tekevät koska etsivät itseään. Näitä kesken kehityksen olevia nykyaikainen moderni lääketeollisuus haluaa sitten sorkkia ja ujuttaa kynsiään kesken herkimmän kehitysvaiheensa oleviin ihmisiin... Kieroutunutta ja väärin, minusta.

Sekin on väärin, että vähemmistön pillin mukaan hypitään juurikin tässä neutralismiasiassa. Eihän tuo sukupuolitermien käytön kieltäminen ja pois jättäminen ole hyödyksi kuin niille yksittäisille transihmisille ja "muun sukupuolisille", joita ei oikeasti isoissa katraissa ja ryhmissä usein ole yhtään kappaletta. Miksi siis muutaman poikkeavan yksilön takia vaarantaa kaikkien muiden kehitys tekemällä yksinkertaisista asioista mutkikkaampia kuin ne ovat, tai jopa opettamalla lapset häpeämään omaa sukupuoltaan hyssyttelemällä sitä että "ei, ei, sinulla ei ole omaa sukupuolta, olet ihan joku vain"? Työskenneltyäni lasten ja nuorten parissa tovin jos toisenkin näin näitä sukupuolineutraalin kasvatuksen saavia lapsia, suurimmalla osalla oli oppimisvaikeuksia ja viivästynyttä puheen kehitystä ym jo siinä vaiheessa.
Mutta ne varsinaiset tulokset tästä loistokkaasta kasvatusmetodista nähdään todennäköisesti kasvavien masennus- ja itsemurhatilastojen muodossa noin vuosikymmenen kuluttua ja senkin lopettamiseksi tehdään joku "nerokas" tutkimus vasta 20v kuluttua kun niitä ongelmaisia ihmisiä on jo niin paljon että valtion sosiaalipalveluita tarjoava luukku on ratketa liitoksistaan.

Moderni kulttuuri perustuu mielensäpahoittajien ja pienten vähemmistöjen holhoukseen valtaväestön kustannuksella.

Muokattu viimeksi: 01.01.16 20.51
01.01.2016 21.42
000109354_r

Se, että joku kasvattaa lapsensa pelkäämään sukupuolia ei ole sukupuolivähemmistöjen vika. Sukupuolivähemmistöt eivät vaadi sukupuolien häivyttämistä tai kielen muokkaamista sukupuolettomaksi. Tuo on hullujen ääripäiden hommaa ja niitä hulluja ääripäitä löytyy yhtä lailla sukupuolivähemmistöistä kuin cis-ihmisistäkin, jotka yrittävät ottaa kaikki huomioon ja hukkuvat yrittämiseensä. 

01.01.2016 21.52

Vähemmistö ei tietenkään vaadi koska ei ole elävä organismi, mutta sen vähemmistön jäsenet, eli ihmiset jotka lukeutuu siihen vähemmistöön, tuntuu kyllä vaatihan ihan niinkuin regular basis noita ihmeellisiä juttujaan.

Ja idiootit wnb modernit massat menee mukaan näihin härvellyksiin oikein sellaisen säälivän ja hyssyttelevän yliholhousasnteen ottaen, että voi voi pienet raukat antakaa kun me autamme teitä. Syntyy kaaos, sekasorto, itsemurhia ja masennusta. Jotkut vähemmistöläiset idiootit ottaa hyssyttelystä vaarin ja kerjää huomiota "olen masentunut koska en voi mennä naimisiin enkä saa adoptoida lapsia, tai pitää puolisoani kädestä kiinni ilman että minua kivitetään VRn juna-asemalla". Way to go~ :D

Muokattu viimeksi: 01.01.16 21.55
01.01.2016 22.44
022475459_r
Espoo
Niin että jos miehenä kasvatettu, mieheksi itsensä kokeva ihminen todetaankin kromosomeiltaan naiseksi, vika on henkilön päässä? Ja okei, vaikka olisikin, niin mitä haittaa siitä on jos tämä mies jatkaa elämäänsä miehenä vaikka biologisesti onkin nainen? Olishan se snadisti oudompaa pakottautua vaikka liki kolmikymppisenä naisen rooliin, kun kromosomikokeissa nyt kävi ilmi tällainen seikka.
Mitä enempi näen Sirpin viestejä, sitä selkeemmin tuntuu nää mielipiteet juontuvan vain vastareaktiona niille silmiinpistäville kirkuiitoille, joilla ei faktojen kanssa ole mitään tekemistä.

Mä oon siinä ihan samaa mieltä, että koska esim. valtaosa lapsista ei pohdi itseään sen suuremmin, ei heille pidä antaa vastuuta muodostaa koko sukupuoli-identiteettiään niin pienenä. Se on melkein yhtä rankka vastuu kuin jos pienen lapsen pitäisi olla perillä omasta seksuaalisuudestaan, mikä sekin on ihmisellä iän mittaan kasvava ja muuttuva kokonaisuus.
Tyttö ja poika on helppo tapa antaa nimet ihmisille joilla on eri sukuelimet, mutta noin muutenhan se objektien sukupuolettaminen ja lapsen tekemisten rajoittaminen koska "se on tyttöjen juttu, ei pojille" on pitkässä juoksussa vielä haitallisempaa. Varsinaiset translapset jotka on kokeneet varsinaisen sukupuolensa jo lapsena hyvin vahvasti on olleet aina äärimmäisen ahdistuneita ja masentuneita nimenomaan siksi, että heitä on pyritty pakottamaan rooliin joka ei heidän päähänsä istu. Ainoa transsukupuolisuuteen tehoava hoito on transitio, eikä siitä olla vuosisatojen saatossa päästy yli eikä ympäri.

// Mainitaan nyt vielä, että sukupuolten väliset käytökselliset erot on kasvatuksesta (kulttuurista) peräisin, ei pippelistä tai pimpistä. Myöskään testosteroni tai estrogeni ei yksinään kerro sukupuolesta mitään. Myös miehelle on mahdollista kasvaa rintakudosta, naiselle karvoitusta leukaan jne. Itsekin tunnen erään naisen, jota ensisilmäyksellä luulin mieheksi, koska hän on pitkä ja isokokoinen, sekä kasvoissa karvoitus selkeästi "keskivertonaisesta" poikkeava vaikkei mitään selkeää partaa olekaan. Myös ääni hänellä on möreä. Elää elämäänsä ihan naisena ja on aina elänyt, mutta pitäisikö sinusta siis selkeän testosteronin suuren määrän takia olla ennemminkin mies vaiko joku "friikki"? Vai ehkä sittenkin ihan nainen, testoista huolimatta?
Muokattu viimeksi: 01.01.16 23.06
02.01.2016 03.21
022505024_r
Lahti

Joo, kyllä nää on niitä asioita jotka johtaa ihmiskunnan tuhoon. Kaikista lapsista tulee vajakkeja, jos niille ei selvällä Suomen kielellä kerro, että nyt kun sä oot tollanen tyttö/poika, niin tytöt/pojat tekee ja käyttäytyy näin. Ja simsalabim! Olemme pelastaneet tulevat sukupolvet itsetuhoisuudelta :D Kasvatetaan alusta asti ruotuun niin ei tarvi ainakaan ite ryhtyä miettimään mitään liian vaikeeta, kuten sellasta millainen ihminen haluaa olla tai kokee olevansa. Tai mihin vessaan pitäis mennä; se jos mikä pistää ihmismielen ihan sekaisin.

Joo no, rehellisesti sanottuna en usko että mikään täydellinen sukupuolineutraalius koskaan saavutetaan. Enkä tiedä ehkä ketään joka sen suhteen mitään neuroottista linjaa ajaisikaan, että "tytöt" ja "pojat" kiellettäisiin. Kuvittelisin ennemmin, että "tytöt" ja "pojat" jäisivät, mutta tuotaisiin tiedoksi muitakin (ihan yhtä hyviä) vaihtoehtoja olevan. Eli kasvatuksella tuettaisiin positiivista minäkuvaa ja identiteetin kehittymistä ilman ennalta-asetettuja tiukkoja sukupuolisidonnaisia raameja.
Mutta eihän ne lapset oikeasti tällaisia asioita mieti kovin syvällisesti.
Thus, edellämainitut pelot(?) kuulostavat mun korviin aika absurdeilta.

Mutta joo, melko turhaa on tosiaan loukkaantua siitä, jos joku tuntematon ihminen kutsuu toista mieheksi/naiseksi; ei kukaan ulkopuolinen voi tietää mitä mieltä asiasta on. Selvästi alentavat tms. ilmaisut on tietysti asia erikseen. Tämä nyt on aika yleinen ilmiö ihan kaikkialla nykyään, että kaikki otetaan niin kovin henkilökohtaisesti ja ihanpa verisesti on syytä loukkaantua vaikka siitä, että suolakurkut on kaupan hyllystä loppu. En kylläkään itse ole törmännyt elävässä elämässä siihen, että joku olisi flipannut sukupuoliolettamuksista.

Muokattu viimeksi: 02.01.16 03.23
Omituisen elämänsä viimeisillä metreillä katala pudotus.
06.01.2016 20.47
000109354_r
Sirppi kirjoitti:
 Syntyy kaaos, sekasorto, itsemurhia ja masennusta. Jotkut vähemmistöläiset idiootit ottaa hyssyttelystä vaarin ja kerjää huomiota "olen masentunut koska en voi mennä naimisiin enkä saa adoptoida lapsia, tai pitää puolisoani kädestä kiinni ilman että minua kivitetään VRn juna-asemalla". Way to go~ :D

Tässä olet kyllä niin väärässä. Ei vähemmistöjen edustajat masennu ja tapa itseään siksi että he haluaisivat olla syrjittyjä ja kivitettyjä. Minua ainakin ahdistaa vain sellaiset asiat, joita olen itse oikeasti konkreettisesti kokenut. Totta kai empatiakykyisenä ihmisenä minua surettaa lukea kivitetyistä homoista, mutta yhtä lailla minua surettaa lukea sodassa kuolleista lapsista. Ne ovat samaa kaukaista surua, joka ei saa minua masentumaan. Uskon, että tosi monella on samoin. Ne jotka masentuvat, masentuvat siksi että syrjintä ihan oikeasti on osa monen vähemmistön edustajan elämää vielä täällä 2016-vuoden "suvakki"-Suomessa. Se että löytyy kaikenlaisia ääripäitä ei tarkoita että valtavirta olisi suvaitsevaista.

11.01.2016 23.06
Muokattu viimeksi: 11.01.16 23.34
13.01.2016 18.46
022475459_r
Espoo

Sirppi sä voit luoda vaikka oman topikin missä hakkaat alas otherkinejä, kun ei ne tähän topaan kuulu :)

13.01.2016 21.08

Öh...

Ihan hauskaa että linkkaamani videot tulkittiin tuolla tavalla... :D

13.01.2016 21.47
022658574_r
Oulu

No eikö nuo eläinhommatkin ole yhdenlaista suuntautumista?

"Eikö ole hauskaa, kun on joku, joka kaipaa ja odottaa joka hetki?" - Tove Jansson
13.01.2016 22.04
000109354_r

^Ei, ne on sairauksia, joiden taustalla on vakava mielenterveyden häiriö kuten psykoosi.

14.01.2016 11.16

Minun mielestä kaikki noista videolla näkyvistä nuorista ei kyllä ole mitenkään psyykkisesti sairaita tai psykoosissa. Samalla perusteella voidaan väittää että niin ne transihmisetkin on psykoosissa, kun väittävät kokevansa *dysphorioita* (en tiedä mikä se sana on suomeksi) samoin kuin nuo eläinihmisetkin väittävät kokevansa. Puuttuvien siipien tai hännän tunne tuskin eroaa hirveästi puuttuvan pippelin tai häiritsevien tissien tunteesta. :D

Omaan silmään tuo näyttää kaikkein eniten siltä, että itseään ja identiteettiään etsimässä olevat nuoret on löytäneet toisensa ja keksineet yhteisen leikin jonka avulla turvallisesti piirissään tutustua toisiinsa ja itseensä. Sitähän se on aika monille nuorille, siksi tuota ikäluokkaa edustavat nuoret ovat milloin mitäkin. Vegaaneja, ateisteja, himouskovaisia, sateenkaarikansaa tai vaikka punkkareita. Se pointti on että ne kokeilevat omia rajojaan yhteiskunnassa ottamalla erilaisia rooleja, joilla "vavisuttaa yhteiskuntaa", ja näin löytää omat rajat sen suhteen mikä on ok ja mikä ei ole ok.

Mutta tämän kaikki aivan varmasti tiesikin. :D

Muokattu viimeksi: 14.01.16 11.18
14.01.2016 20.41
000109354_r

Tein uuden keskustelun tästä off topic -aiheesta, jatketaan siellä.

Jotta keskustelu palaisi raiteelleen, minulla on kysymys kaikille vähemmistön edustajille: boikotoitteko mitään firmaa sen edustaman ideologian vuoksi? Mietin tätä tänään, kun poikkesin Pelastusarmeijan kirpputorilla enkä ihan luota siihen, että niiden suhtautuminen homoihin oikeasti olisi niin lähimmäisenrakasta kuin lausunnoissa ympäripyöreästi väitetään. 

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti