Seksuaalinen suuntautuminen & sukupuoli-identiteetti - Sivu 174 (Yleinen keskustelu > Yleinen keskustelu)

16.01.2016 16.42
022658574_r
Oulu

^Mitä ihmeen skitsoamista tuo nyt on? POHDIN vain että nuo jotka tuntevat olevansa eläimiä ihmisen ruumiissa, että onko se YHDENLAISTA suuntautumista. En missään välissä ole väittänyt että se olisi täysin sama asia kuin transsukupuolisuus. Jeesus..

"Eikö ole hauskaa, kun on joku, joka kaipaa ja odottaa joka hetki?" - Tove Jansson
21.01.2016 18.39
000109354_r

Aala, et todellakaan ole ainoa. Se kertoo jo jotain tästä "pohdin vain mielenkiinnosta" että kun pohdinnoille on luvallinen paikka, kukaan ei enää olekaan kiinnostunut pohtimaan. 

13.02.2016 22.26
000093454_r

Tuolla aikaisemmin oli mainintaa sukupuolineutraalista maailmasta, että esim pukuhuoneet jnet olisi kaikille sukupuolille. 
Siihen loppuis mun uimahallissa käymiset. Mulla on androphobia, eli pelkään miehiä. Ja ihmisiä jotka miellän miehiksi. Ihansama miten asiaa nyt haluaakaan katsoa. Mä en ikinä vois mennä paikkaan jossa olis paljon alastomia miehiä (joka on mulle se kaikkein pelottavin asia!!!) ja olla itse vielä alasti!!! En ikinä, en ikinä milloinkaan voisi. 

Ellen ensin olis hyvin hyvin pitkässä terapiassa.... <.<

14.02.2016 05.39
022695420_r

^Pakko nyt todeta pukuhuoneita tai topicin varsinaista sisältöä sivuamatta, että ihmisten yksittäiset fobiatkaan ei kyllä ole mitään järkiperusteluita suuntaan tai toiseen.
Toki nyt keskustelussa voi mainita jokainen oman mielipiteensä -joka voi perustua ihan mihin vaan-, mutta en ymmärrä mitä sillä olisi tekemistä sukupuolineutraalin pukuhuoneen kanssa että yksi (tai vaikka parikymmentä) ihmistä pelkää alastomia miehiä tai naisia tai miehen/naisenkroppaisia ihmisiä omien traumojensa tai sosiaalistamattomuutensa takia..

En itsekään tosin mitään sukupuolineutraaleja pukuhuoneita himoitse kaikkialle, mutta kummastuttaa vain.

Kuitenkin siellä uimahallissakin niitä miehiä vilistää vain pienet uimahousut peittonaan ja sekin pitää kestää jos uimaan haluaa sisätiloihin.
Ja jos vaikka ulkoisesti miehinen transnainen vaihtaa vaatteita ihan naisten pukuhuoneen nurkassa täysin normaalisti käyttäytyen ja joku siitä flippaa tai panikoituu täysin toimintakyvyttömäksi niin saattaa vielä olla tosiaan sen terapian paikka sillä pelkotiloihin vajoavalla.

Ei kuitenkaan kukaan pukukopeissa tule alastomana iholle riehumaan vaan siellä lähinnä vaihdetaan vaatteita ja suihkutiloissa peseydytään omissa oloissaan jne.

It's not the size of the dog in the fight. It's the size of the fight in the dog.
14.02.2016 11.45
000094549_r

Kaikki fobiat on kurjia, etenkin jos ne vaikuttaa selvästi arkielämään, mutta ne ei tosiaan ole mikään syy miksei yhteisvessoja/pukuhuoneita voitaisiin ottaa käyttöön. Jaksan kyllä epäillä ettei sellaisia ole tulossa "normiksi" ainakaan vuosisataan :D

Mä oon lopettanut uimisen lähes kokonaan, vaikka rakastan sitä hurjan paljon. Keho on väärä, ja mikään ei inhota niin paljoa kuin käyttää bikinien yläosaa, kun tuntuu ettei pitäisi olla mitään mikä vaatii niitä. Kesäisin saatan käydä hiljaisilla tai mieluiten tyhjillä uimarannoilla uimassa t-paidassa ja uimashortseissa..

14.02.2016 13.13
022475459_r
Espoo

Kannattaa varmaan kipittää terapiaan vaikkei mitään harmaita pukutiloja tulisikaan käyttöön. Elämästä voi tulla aika vääntämistä jos puolet maailman populaatiosta pelottaa kuolettavan paljon :D

14.02.2016 16.43
000093454_r

Juu, tottakai hyviä pointteja, ja olen kyllä terapiassa asian (ja muutaman muun) suhteen. 

15.02.2016 11.16
000109354_r

En usko, että sukupuolineutraaleja pukuhuoneita on tulossa ikinä. Se sotisi vähän koko pukuhuoneen ajatusta vastaan. Miksei vaan uitaisi alasti, jos kaikki kuitenkin näkevät toisensa alasti? 

On hyvä, että pukuhuoneet on jaoteltu miehille ja naisille, koska se ehkäisee ahdistelutilanteita ja turhia kiusauksia. Tiedän, että homoissakin on ahdistelijoita, mutta kyllä suurin osa perseellekävijöistä (ihan vaatteetkin päällä) on heteromiehiä ja -naisia ihan jo siksi, että 90-95% ihmisistä on heteroita. 

Useimmissa uimahalleissa on ryhmähuoneita ja yksityiskoppeja, joissa hartaan uskonnolliset, transihmiset ja muista syistä yksityisyyttä haluavat voivat vaihtaa uimapukunsa. Varsinkin transihmisille suurin ongelma uimahalleja kohtaan ei kuitenkaan ole pukuhuone, vaan uimapuvut ylipäätään, niin kuin Voik mainitsi. 

05.03.2016 18.51

Hetero olen itse, mutta koen itseni seksuaalisuuden suhteen aika suvaitsevaiseksi. Eli siis käytännössä, olkoot muut vapaasti mitä ovat enkä koe että esim. julkiset pride-kulkueet mitenkään pilaisivat maan tai "moraalin". En myöskään tykkää siitä että homottelua käytetään haukkumakeinona. Viimeksi taisin nähdä moista mielipiteiden takia homottelua MV-lehden kommenteissa (aika paljon siellä tulee kyllä vastaan myös erilaisen mielipiteen omaavien naisten läskittelyä).

25.06.2016 21.01

Vielä kun on mahdollista, linkitän tämän, joka on aika osuva:
https://raapustus.wordpress.com/2011/07/01/rakas-ystavani-yrjana/

Näin melko pitkälti ajattelen näistä transujutuistakin. x)

Muokattu viimeksi: 25.06.16 21.02
26.06.2016 16.11
022505024_r
Lahti

Miksi sen pitäisi kenenkään toisen ihmisen (etenkään vieraan) persusta millään lailla liikuttaa, jos joku haluaa muokata omaa kehoaan? Oli kyseessä sitten kauneusleikkaus, korjausleikkaus tai jotain niinkin extremeä kuin ruumiinosan amputointi. On törkeää vähätellä toisen kokemaa, jokapäiväistä elämää hallitsevaa asiaa. 
Näkisin että myös ilmiöinä ruumiinkuvan hahmotushäiriöt (psykologinen) ja trans-sukupuolisuus (kehitysbiologinen) ovat erilaisia. Transsukupuolisilla on tyypillisesti havaittu myös biologisia ja fysiologisia poikkeamia vrt. 'normaaleihin' sukupuolensa edustajiin, esimerkiksi hormonitoiminnassa tai aivojen rakenteessa. Ne vaikuttavat yksilön kehityksen kulkuun monialaisesti, sekä näiden ja omien kokemusten myötä siten omaan identiteettiin ja sen kokemiseen. Eli koska et voi nähdä henkilön aivoja tai hormonitoimintaa, vaan ainoastaan pippelin tai pimpin olemassaolo määrittää mielestäsi sukupuolen, niin hänen kokemuksensa on silloin väärä?
Mielenterveydelliset ongelmat taas saavat yleensä alkunsa esimerkiksi traumasta tai perinnöllisestä alttiudesta. Toki transsukupuolisilla voi olla mielenterveydellisiä ongelmia siinä missä kenellä tahansa muullakin ihmisellä, mutta ne eivät lähtökohtaisesti ole syynä henkilön transsukupuolisuuteen.

Muokattu viimeksi: 26.06.16 16.38
Omituisen elämänsä viimeisillä metreillä katala pudotus.
26.06.2016 20.08
022695420_r

Mun mielestä siinä on sellainen ero, että jos tekee itsestään kykenemättömän enää täysin itsenäiseen elämään (joutuminen pyörätuoliin, täysi sokeus) niin tarvitsee tiettyjä palveluja ja apua mikä taas vaikuttaa muihin ihmisiin..

Ja on se musta vähän hassua jos vaikka poistattaa jalan ja sitten kerää rahaa hankkiakseen kalliin proteesin tilalle.

Ois sekin mun mielestä varsin kummallista jos (genitaalikirurgiaan haluava, kaikkihan ei todellakaan halua että heidän sukuelimiään silvotaan/korjataan) transsukupuolinen nainen tahtoisi että penis leikataan pois ja sitten että hänelle tehdään uusi penis tai muuta vastaavaa.

Ei sen mun mielestä ketään pitäisi suuremmin kutkutella, mutta en itse koe edes genitaalikirurgiaa kovin kokonaisvaltaisesti toimivaksi ratkaisuksi vaikka se on tietysti ihanaa että jonkun yksilön elämänlaatu paranee huimasti.
Joten en haluaisi nähdä yhteiskunnan vaikka viidentoista vuoden päästä maksavan ihmisten selkäytimen vaurioittamisia, sokeuttamisia ja terveiden raajojen amputointeja.

Enkä osaa kokea transsukupuolisuutta myöskään minään hyvänä asiana.
Se ei tarkoita etten haluaisi transihmisillä olevan oikeuksia yms. mutta mielestäni kyseessä on aika kauhea asia, eikä mikään juhlittava monimuotoisuuden ilosanoma.

Ei ole tarkoituksenmukaista ahdistua omasta fyysisestä sukupuolestaan niin ettei kykene toimimaan elämässään, samoin ei ole tarkoituksenmukaista ahdistua vaikkapa jaloistaan niin ettei voi kokea olevansa ehjä, oma itsensä ennen kuin ne ovat poissa.

En tarkoita että kokemus olisi väärä tai tuomittava, se vain tuottaa turhaa kärsimystä kokijalleen.

It's not the size of the dog in the fight. It's the size of the fight in the dog.
26.06.2016 20.59
022505024_r
Lahti

Vaan sukupuolensa korjauttanutpa kykenee jatkossakin täysin itsenäiseen elämään. Ei siis verrattavissa sokeuttamisiin tai raajojen amputaatioihin, mitä yksikään kirurgi Suomessa ei edes tekisi. Ja jos tekisi, niin omasta pussista se olisi pulitettava kuten esim. kauneusleikkaukset, kun henkilössä ei ole lääketieteelliseltä kannalta mitään "korjattavaa".
Tuskin kirurgia onkaan kokonaisvaltainen ratkaisu, eikä tosiaan kaikki transsukupuoliset halua veitsen alle ollenkaan, mutta joillekin se on tärkeä osa prosessia. Mielestäni yhteiskunta maksaa paljon turhempiakin juttuja kuin muutaman transsukupuolisen mahdollisen korjausleikkauksen.

Muokattu viimeksi: 26.06.16 23.03
Omituisen elämänsä viimeisillä metreillä katala pudotus.
27.06.2016 00.27
022695420_r

Tarkoitin siis nimenomaan että mielestäni nämä kaksi kokemusta (transsukupuolisuus vert. halu poistaa raajoja/sokeutua jne.) eivät ole samalla viivalla.

Ja tosiaan korjausleikkaukset ovat -minun henkilökohtaisen kokemukseni mukaan- liian tuputettuja eivätkä kuitenkaan auta juuri yhtään elämään biologisesti kokemansa sukupuolen mukaisesti, mutta en sanonut että ne ovat jokin valtava yhteiskunnallinen rahareikä.
On aina vähän surkuhupaisaa kun jotkut ihmiset vetoavat siihen miten paljon transsukupuoliset maksavat yhteiskunnalle, kun miettii miten paljon moni paljon typerämpi asia yhteiskunnalle maksaa, eli se ei ollut pointtini.
Kunhan kirjoittelin omia tuntemuksia näistä kun asia koskettaa kummiskin itseäkin.

30.06.2016 10.51
022475459_r
Espoo
Ittensä tekeminen invalidiksi ja kehonsa korjaaminen harmittomasti ei oo se ja sama asia. Korjausleikkauksen pointtina ei ole "korjata jotain mikä on rikki" vaan ensisijaisesti se on dysforian hoitamista. Muutenkin jos yhteiskunnan sukupuolikäsitys muuttuisi avarammaksi, korjausleikkauksis todennäköisesti tehtäisiin vähemmän. Ennen kaikkeahan näkemys transsukupuolisen "rikkinäisyydestä" kumpuaa enemmänkin muista ihmisistä ja näiden odotuksista, ei sukupuolikokemuksesta itsestään.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti