Koira ei anna nukkua...... (Koirat > Koirien koulutus)

13.07.2012 09.02
022339288_r
Rovaniemi

Eli Minillä on nyt tullu sellanen tapa että tulee herättään yöllä muutamia kertoja menee kolistelemaan alakertaan esim. unohtunutta tyhjää ruokakuppia nousee sänkyä vasten.......

Oon miettiny että voiko johtua nälästä?

Onks kellään muulla samanlaista ongelmaa?=)

Se kyllä auttaa kun sanoo vaan tiukasti ei ja pyytää maata mutta haluaisin turhat herätykset pois...

Muokattu viimeksi: 13.07.12 09.03
13.07.2012 11.04
021368558_r
Äänekoski
Mini kirjoitti:

Eli Minillä on nyt tullu sellanen tapa että tulee herättään yöllä muutamia kertoja menee kolistelemaan alakertaan esim. unohtunutta tyhjää ruokakuppia nousee sänkyä vasten.......

Oon miettiny että voiko johtua nälästä?

Onks kellään muulla samanlaista ongelmaa?=)

Se kyllä auttaa kun sanoo vaan tiukasti ei ja pyytää maata mutta haluaisin turhat herätykset pois...

Jos koira on normi painoinen ja saa sopivasti ruokaa niin ei varmaan nälästä johdu vaan huomionhakemisesta... Pystyykö koiran sulkemaan popis huoneesta nukkumisen ajaksi tai opettaa toiseen huoneeseen nukkumaan. Tai sitten et huomioi tätä käytöstä edes sanomalla ei tai mtn.muuta vaan näyttelet vaan nukkuvaa niin kyllä se koira lopettaa.

13.07.2012 11.09
022628711_r
Helsinki

Mä luulen, että koirasi kärsii vakavasta sairaudesta, aktivoinnin puutteesta! :O

Eli lenkkiä ja aivovoimistelua enemmän, sitten rauhoitat menon ennen nukkumista. Kannattaa rajata alue, jossa koiraa pitää, ettei se seikkaile koko yötä. Sinne ei kannata jättää mitään tekemistä tms, koska ne hoidetaan sun kanssa päivällä/illalla ennen nukkumista.

Lenkki = Liikuntaa, vähintään tunti päivässä. Vapaana, jos mahdollista.
Aivovoimistelu = Esim. temppujen opettelu ja tekeminen tai sitten nenänkäyttöharjoitus. 

Muokattu viimeksi: 13.07.12 11.11
"For an idea that does not seem insane, there is no hope" - Einstein
13.07.2012 11.15
021368558_r
Äänekoski
Valo kirjoitti:

Mä luulen, että koirasi kärsii vakavasta sairaudesta, aktivoinnin puutteesta! :O

Eli lenkkiä ja aivovoimistelua enemmän, sitten rauhoitat menon ennen nukkumista. Kannattaa rajata alue, jossa koiraa pitää, ettei se seikkaile koko yötä. Sinne ei kannata jättää mitään tekemistä tms, koska ne hoidetaan sun kanssa päivällä/illalla ennen nukkumista.

Lenkki = Liikuntaa, vähintään tunti päivässä. Vapaana, jos mahdollista.
Aivovoimistelu = Esim. temppujen opettelu ja tekeminen tai sitten nenänkäyttöharjoitus.

Juu ja komps... Voi olla että koira saa liian vähän tekemistä!

13.07.2012 12.01
022680642_r
Ulvila
novalla oli öisin "hauska" harrastus pikkupentuna, se saatto kerran haukahtaa oikein mojovasti kun ilmeisesti oli kiva nähdä mun pomppaavan metrin korkeelle sydän hakaten miljoonaa.... :D se teki sen joka yö, kunnes aloin ite tottua siihen enkä reagoinut enää mitenkään. eli voi olla vaan totuttu tapa, sillä saa sut hereille?
Muokattu viimeksi: 13.07.12 12.02
13.07.2012 12.25
022134861_r

Dina tekee tuota samaa öisin. Se käy "potkimassa" mua hereille vaikka me liikutaankin vähintään sen 2 tuntia ulkona päivittäin. Kotona sillä on tekemistä, se ei vaan malta nukkua yöllä ja hakee huomiota multa. Mä en jaksa sitä huomioida vasta kuin aamulla jolloin oletan sillä olevan pisuhätä, silloinkin keitän kahvin ihan rauhassa ja laitan sille ruoan valmiiksi ennen tarjoilua :)

Huomioimattomuus on vähentänyt öisiä herätyksiä. Aikanaan se oppii, että ei kannata herättää tylsää nukkujaa :>

13.07.2012 12.27
021050722_r

Sisätilaan yöksi aktivointileluja ja ennen iltaa hyvä lenkki. Voisitte katsoa onko koiralla tarpeeksi liikuntaa ja aktivointia vrk. Ruokinta säännöllinen ja koiran mukaan ravinnon annos. Liikuntaa jos lisätään niin ravinnon tarve kasvaa. Ruoka laatu ja määrä tarkistaa uudestaan, jos lisää liikuntaa. Tilan rajaaminenkin yöllä voi olla hyvä ja oma peti ( jos ei ole ). Hyvä käyttää juuri ennen nukkumaan menoa ulkona, vaikka vain hädillä. Antaa luu vaikka yöksi ( uusi ). Mieti onko teillä jotain muutoksia ollut nyt, joka voisi olla syynä? :) Koiralla on jo noinkin paljon ikää että joku on syynä käytökseen, jos käytös muuttunut. Tarkista että koira ei ole sairas, jos käytös muuttuu vielä.

13.07.2012 12.28
Jos koiralla ei oo tarpeeks tekemistä? Ja jos opettaisit häkin koiralle turvapaikaks ja -nukkumapaikaks.
13.07.2012 12.59
022628711_r
Helsinki

Mä en kyl jättäis koiralle mitään aktivointihommia yöksi, paitsi silloin, jos oon ite ollu koko päivän JA illan poissa ja koira käyny vaan kusilenkillä. Mun kelppari ainakin on tosi rutiinikoira: jos mennään aina kiireellä juosten bussille, se oppii hyvin nopeaan, että bussille kuuluu juosta.

Tai että jos jättäisin sille ihan sikana kaikkia leluja ja aktivointijuttuja päiväksi, se oppis heti, et sillon riehutaan ja varmasti se tuhoaisikin sitten seiniä myöten kaiken. Mutta nyt se on rajatussa tilassa, jonne sille jätetään yksi nahkaluu (ei oikeeta, koska niiden syömiset haluun ite valvoa, ettei tuu vaaratilanteita). Sillä ei oo siellä ikkunoita eikä mitään, peti ja kippo vain. Ei oo mitään ongelmia, nukkuu koko yksinoloajan ja on sitten valmiina harrastuksiin ja toimintaan ja liikuntaan kun tuun kotiin. Ja yöllä taas nukutaan.

14.07.2012 19.58
022339288_r
Rovaniemi

Juu kiitos vinkeistä! Päätin ottaa n.s tiukan asenteen ja olla huomioimatta.... joo kyllä se tehoaa ei herättäny yöllä kertaakaan!!;) liikunnan ja aktivoinnin puutteesta ei varmaankaan johtunut sillä päivät ollaan aina menossa ja nukkuu illat ku on niin väsyny;)

Ootte ihania<3

15.07.2012 16.24
022370813_r
Espoo

Laitanpa tämän nyt tähän ketjuun koska olen paha ja laiska ja kysymykseni myös sivuaa aihetta.

Elikkäs, eräällä tutulla koiralla on tapana aamuyöstä alkaa ravaamaan ja inisemään kun sille tulee pissahätä. Omistaja päästää koiran takapihalle, koira tekee tarpeensa ja sitten kaikki käyvät takaisin nukkumaan.

Joku koiranomi oli kuitenkin ollut sitä mieltä että koiraa ei missään nimessä tule päästää ulos silloin koska sillä tavalla antaa koiralle periksi ja on sen silmissä heikompi johtaja.

Mutta onko se sitten parempi että koiraa ei päästetä ulos ja sisälle ilmestyy lammikko? Jos koira noin selekästi vielä ilmaisee tarpeensa?

On alkanut mietityttämään tämä juttu nyt enemmän kun oma 4kk pentu nyt hoksannut ton sisäsiisteysjutun ja pyytää välillä ulos, aikaisinkin aamulla. Olen tietysti vienyt koska itse en varsinaisesti näe sitä arvoasemaani heikentävää tekijänä koiran silmissä.

Mitä mieltä muut ovat? :)

Enemmän älyllä ku energialla.
15.07.2012 17.10
Minkä ikänen se sun tuttujen koira on? Käyttääkö ne sitä illalla pissalla ja juoko se koira jotenkin normaalia enemmän? Nukkuuko koira yöllä ja herää vessahätään, vai valvooko koira yöt? Valvoessa elimistö toimii eri tavalla kuin nukkuessa, kyllähän suakin pissattaa päivällä useastikkin, mutta ei yöllä. Jos kaikki on normaalisti, iltapissatus, juominen ja nukkuminen öisin, niin itse en päästäisi koiraa keskellä yötä tarpeilleen. Voihan se myös olla, että koira ei illalla välitä tehdä tarpeitaan, vaikka pääsisi pissalle, koska tietää pääsevänsä myös yöllä tarpeen tullen. Ei koira tee tarpeitaan mielellään sisälle, jos se on sisäsiisti. En silti usko, että tämä liittyy mitenkään 'johtajan' asemaan. Jos tuttusi mielellään käyttää koiraa aamuyöllä pissalla, niin en usko että se 'johtajan' paikkaa horjuttaa.

Pennun kanssa taas. Pennuilla ei ole samaa pidätyskykyä kuin aikuisilla ja luultavasti se herättää sinut aamulla ihan oikeaan tarpeeseen. Ainoa jolla voit mielestäni tuohon vaikuttaa, on että käytät koiraa iltapissalla just ennen nukkumaan menoa, niin sen tarvii aamulla päästä vähän myöhemmin pissalle. Muista pitää pissatukset ja lenkit erillään, ettei koira aamulla teeskentele pissahätää, jotta pääsisi lenkille.
15.07.2012 18.07

Hohhoijjaa taas näitten johtajuus-höpinöiden kanssa. :D

Meillä entisessä kodissa (rivarissa) myös neidillä oli tapana varsinkin pakkasilla vonkua pissalle aamuyöllä. Selitys oli niinkin yksinkertainen kuin typerä järjestys iltarutiineissa. Syöminen, iltapissatus ja nukkumaanmeno olivat aivan liian lähellä toisiaan. Kun rytmi korjattiin fiksummaksi, ongelma poistui. Kerrostaloon muuton jälkeen ei ole tainnut kertaakaan olla tarvetta pyjamapissatuksille, liekkö osasyynä myös koiran mukavuudenhalu. :D Helpompi pidätellä aamuun vaikka vähän hätä olisikin, kuin kiivetä portaita kakkoskerroksesta ulos ja kadulle ennen kuin asioilleen pääsee...

Että jos sillä eläimellä nyt ihan selkeästi on hätä, se ulospäästyään käy samantien asioillaan ja rauhoittuu taas sisällä, niin millä ihmeen logiikalla siinä olisi kyse johtajuudesta? Alfa-sudet ei päästä laumanjäseniä pissalle kuin aamukuuden ja ilta kymmenen välillä?

16.07.2012 18.33
KUppi ylös ja ovi kiinni, TADAA ei ongelmaa ;)
18.07.2012 23.27
Mirri kirjoitti:
KUppi ylös ja ovi kiinni, TADAA ei ongelmaa ;)

Hehee, samaa mieltä!

19.07.2012 00.05
022628711_r
Helsinki

Mun mielestä toi vinkumalla ulospyytäminen on vähän koiran persoonastakin kiinni ja siitä älyääkö se ruveta huvikseen sitä tekemään. Eli tasapainoittelemaanhan siinä joutuu.

Mä en periaatteessa heitä koiraa ulos sillon, kun se vinkuu. Valo ei siis ole oppinut pyytämään vinkumalla ulos. Nykysin taas jos se vinkuu, lähen salamana viemään sitä ulos, koska silloin sillä on tod. näk. ripuli. Eli periaatteessa sitten opetan sitä pääsemään ulos vinkumalla.

Jos mun koira sit taas alkais tekemään pikkuhiljaa niin, että se huvikseen vinkuilee ulos, silloin saattaisin parikertaa ensin kieltää ja sitten jättää täysin huomioimatta, jos jatkuu. Sitten taas, kun homma olis hanskassa, veisin ulos jos hirveä hätävinkuminen tulisi.

19.07.2012 01.19

Mun naapurien koira herätti niitä aamuyöstä, ne päästi ulos ja koira teki tarpeet. Kaikki rullas. Mutta jossain vaiheessa koira sitten alko herättämään vaan, jotta pääsis ulos. Ei sillä mikään hätä ollut. Se vaan lähti riekkumaan ties minne. Naapurit sitten jätti sen herätykset huomiotta, eikä vieneet ulos. Tsädääm, eipä koira enää vähän päästä herätellytkään.

Mä en kyllä lähtis (ainakaan aikusta) koiraa päästämään yöllä tarpeilleen. Kyllä ne nyt sen verran luulis jaksavan pidättääkin, että kestää aamuun asti. Jos illalla käyttää ulkona, niin ei pitäis yöllä tulla mitään ongelmaa hädän kanssa.

Life's Short Eat Cookies
19.07.2012 01.26
021842448_r
Jyväskylä
Windy harrasteli joskus tuota öisin herättämistä, tuli viereen nuolemaan kasvoja heti jos vähääkään liikahdin ja ilman liikkumistakin kyllä tuli. Kyseessä oli vaan tapa, aktivoinnin ja liikunnan puutteesta ei johtunut, joten kun komennettiin niin loppui siihen. Kerran-parin komentaminen riitti, koska tuo on sellainen "lapanen" ettei usein tarvitse samasta asiasta montaa kertaa sanoa.
21.07.2012 14.44
Meillä ei öisin herätellä, en minä koiraa -eikä koira minua :D Vierekkäin nukutaan samassa sängyssä ja sitten kun minä herään, niin usein Vilikin herää siihen :) On ainakin hyvät unenlahjat tuolla koiralla!
21.07.2012 15.11
022620016_r
Joensuu
Vili kirjoitti:
Meillä ei öisin herätellä, en minä koiraa -eikä koira minua :D Vierekkäin nukutaan samassa sängyssä ja sitten kun minä herään, niin usein Vilikin herää siihen :) On ainakin hyvät unenlahjat tuolla koiralla!

Samoin, paitsi että koira ei todellakaan nouse sängystä ennen kymmentä tai yhtätoista, ellei ole pakko :D. Tänäänkin nukkui puolitoista tuntia pidempään kuin minä...

Just because you are a character doesn't mean you have character
26.07.2012 17.27
022292668_r
Lempäälä
Melli kirjoitti:

Laitanpa tämän nyt tähän ketjuun koska olen paha ja laiska ja kysymykseni myös sivuaa aihetta.

Elikkäs, eräällä tutulla koiralla on tapana aamuyöstä alkaa ravaamaan ja inisemään kun sille tulee pissahätä. Omistaja päästää koiran takapihalle, koira tekee tarpeensa ja sitten kaikki käyvät takaisin nukkumaan.

Joku koiranomi oli kuitenkin ollut sitä mieltä että koiraa ei missään nimessä tule päästää ulos silloin koska sillä tavalla antaa koiralle periksi ja on sen silmissä heikompi johtaja.

Mutta onko se sitten parempi että koiraa ei päästetä ulos ja sisälle ilmestyy lammikko? Jos koira noin selekästi vielä ilmaisee tarpeensa?

On alkanut mietityttämään tämä juttu nyt enemmän kun oma 4kk pentu nyt hoksannut ton sisäsiisteysjutun ja pyytää välillä ulos, aikaisinkin aamulla. Olen tietysti vienyt koska itse en varsinaisesti näe sitä arvoasemaani heikentävää tekijänä koiran silmissä.

Mitä mieltä muut ovat? :)

Onko koira jo vanha? Joillakin vanhoilla koirilla ei enää onnistu pidättäminen niin hyvin kuin nuorempana, jolloin ulos on päästävä heti kun hätä tulee. Myös aamuyöllä.

Myöskin pennuilla pidättäminen on ihan alkuun vaikeampaa. Meillä koira osasi luonnostaan sisäsiisteyden, ei siis koskaan pissannut sisälle tahalleen. Tämä johtui siitä että oli syntynyt ulkokoiraksi ja pääsi ekaa kertaa sisälle vasta meillä kotona eikä missään nimessä halunnut tehdä tarpeitaan sisälle. Päästiin tässä helpolla Silti ei aina onnistunut pidättämään ja aamulla löydettiin lammikko sisältä.

Joten en välttämättä pidä tällaista "aamuyöpissailua" mitenkään huomionhakuna tai johtajuuden kyseenalaistamisena, varsinkaan pennuilla ja vanhoilla koirilla.

Toki varmaan niitäkin tapauksia löytyy joissa kyse on ainoastaan huomionhausta, kuten Panda kertoi.

Älä ota kesäkissaa!
01.08.2012 12.46

Meilläkin on pikkuinen ongelma..

Elikkäs kun meillä on ruoka-ajat,eli kun on esim.aamupalan aika nii kulho vaa lattialle ja pyydän et Nipaa,Oonaa,Cindyy syömään ja sit ne tulee vauhilla ja ne joko syö tai ei mut pidän kulhoo siinä 15min ja sit kun on taas ruoka-aika nii sama uudelleen. Mutta meillä onkin ongelma tässä:eli kun Nipa ei ollenkaan tykkää näistä mun ''ruoka-ajoista''vaan keskellä yötä rupeaa vinkumaan sellasella kimeellä äänellä ja sit kun herään nii huomaan et sil on nälkä,mut oon yleensä antanu ihan vähän ruokaa mut sitten taas joskus en ollenkaan vaan sanon vaa et Nipa ei,nyt nukkumaan!mut silti en tajua miten mun pitäs toimia kun muutenkin Nipa on ihan mahoton..

Muokattu viimeksi: 01.08.12 12.47
01.08.2012 20.18
^ Simple as Hell, et anna yöllä ruokaa. Koiran on syötävä silloin kun ruokaa on tarjolla.
01.08.2012 20.27
021988011_r
Iisalmi
^^ kyllä koira syö sitten kun sillä oikeasti on nälkä. Noilla väleillä ei kannata antaa mitään, vaan aina ruoka-ajalla. Jos yöllä koiralla on nälkä, niin on kyllä aamullakin, eli luultavasti ei vingu ruokaa.
02.08.2012 09.37

Kiitos vinkeistä!

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti