Ammatitaidottomat kouluttajat (Koirat > Koirien koulutus)

15.07.2012 02.05

Suurin osa kouluttajista ovat ammattitaidottomia "kaavakouluttajia" ja myös koirakouluissa toimii usein "aloittelijoita" ryhmävetäjinä.

Suomessa ei voi oikeastaan kouluttautua "ongelmakoirakouluttajaksi", sellaiseksi kasvetaan. Jos aina noudattaa tiettyä kaavamaisuutta ja jotain koulutussuuntausta mm.PEVI ja namitus niin ei voi edes ikinä paljoa kehittyä, kun aina noudatetaan huonoja menetelmiä ja jos ei keinot tepsi niin asiakas jätetään oman onnensa nojaan. Sanotaan koiran olevan kova tai teet asiat väärin, mutta ei voida myöntää itselleen "minä en osannut auttaa".

Miten sellaiset ihmiset voi kouluttaa toisia, kun ei itsekään osata? Miten netissä voi verkkokurssia suorittamalla "valmistua" koirankouluttajaksi? On olemassa koiranomikoulutus joka muka valmistaa ongelmakoirakouluttajaksi, mutta on kaukana siitä. Pahinta noissa humpuukikoulutuksissa on turhien kouluttajien "markkinoille" tuominen. Apua tarvitsevat eivät edes osaa ajatella ettei saisi apua kouluttajalta vaan sokeasti noudattaa saamiaan ohjeita jotka usein ovat jopa pahentaneet tilannetta. Sitten seuraava kouluttaja alkaa ratkomaan ongelmia, kun lähtökohta on huonompi mitä edellisellä kouluttajalla, koska ongelmat on usein pahentunut tai omistaja jo väsynyt ongelmien kanssa painimiseen ja pennun ollessa kyseessä on koiralle tullut ikää jolloin väärä käyttäymismalli on iskostunut koiraan "paremmin". Tätä rallia voi jatkua loputtomiin ja vikalla kouluttajalla onkin sitten jo moniverroin pahentunut ongelma ratkottavana.

Humpuukikouluttajat tunnistaa, että keinoina on jääkausi, räminäpurkki, kuristuspanta (hapettaminen on eläinsuojelurikos) tai mitätön "luonnetesti". Olen todennut tuon testin olevan täysin turha ja kouluttajien lukevan koiraa väärin. Tässä tullaan taas tähän: kun ei itsekään osata. Yksi merkki on se ettei ole julkista palauteosiota sivuilla. Yksi mistä tunnistaa huonon kouluttajan on ettei suostu tekemään kotikäyntiä vaan pyytää jokaisen asiakkaan itsensä luo. Tärkeintä on valmentaa omistajaa, mutta kouluttajat jotka ei puutu koiraan millään muotoa ikinä ovat järjestäen huijareita, ei puututa, koska osaaminen loppuu kesken. Lähes poikkeuksetta hihnaohituskursseja tarjoavat ovat ammattitaidottomia ellei ole kyseessä jo aiemmin koulutuksessa käyneitä. "10 kortin" myyjät ovat pelkkiä rahastajia!!! Välttäkää kaavamaisuudella toimivia kouluttajia jotka osaa heti kertoa metodinsa näkemättä tapausta, metodit löytyy usein kouluttajien sivuilta, jos heillä ei ole mitään annettavaa oikeasti.Useita käyntikertoja tarjoavat ovat vain varmistamassa itselleen töitä jatkossakin ja se tehdään asiakkaiden kustannuksella. Omistajan valmennukseen riittää varmasti 2x2-3h, koska tuossa on aikaa riittämiin kertoa/näyttää omistajalle asiat ja aika riittää vielä koiran "ohjaukseen" ja tilanteiden läpikäymiseen.

Tän ketjun tarkoitus on herätellä ihmiset tajuamaan ettei maksa tyhjästä ja "kikkoja" tarjoavilta kouluttajilta puuttuu oikea koiranlukutaito jos joutuu vain nojaamaan "kikkoihin" eikä pysty vaikuttaan koiraa/omistajaan muulla tavalla. Pelkkiä namittajia on syytä välttää, koska vaikeampia ongelmia ei namituksella saa katoamaan tai kyseessä on kuukausien projekti ja namituksella "piilotetaan" ongelmat lahjomalla ja ongelmat jää oikeesti korjaamatta vaikka käytös muuttuisikin ajan kanssa. Ongelma voi putkahtaa esiin joissain tilanteissa.

Edelleen toivoisin "tasotestiä" muutaman työnäytteen muodossa. Ainoa vaan on, että kuka sen suomessa arvioisi?? Ei kukaan ja onhan kouluuilla arvioijat, mutta taas tullaan tähän: hekään ei osaa!! XD

Lähes jokaisesta etelä-suomessa toimivasta kouluttajasta on kuulunut pahaa. En voi nimetä julkisesti, mutta kouluttajien nimet on ylhäällä tapauskohtaisesti. Aina voi asiakas syyttää kouluttajaa, kun itse ei saa mitään aikaiseksi, mutta jos samat nimet putkahtaa aina esiin niin se ei ole enää sattumaa vaan ammattitaidottomuutta. Tiedän jonkun ylistävän jotain kouluttajaa tai koirakoulua, jos ovat saaneet tuloksia aikaan. Asiaa voisi miettiä seuraavasti: Miten paljon paremmin ja nopeamminkin olisi asiat voitu tehdä. Hyvä kouluttaja pystyy tuomaan koulutuksiin jotain "omaa juttuaan" eikä tarjoa massasontaa eikä piiloittele omia koiriaan, koska koirista kertova kuva kertoo enemmän kuin 1000 turhaa sanaa.

15.07.2012 09.48
022633544_r
Helsinki
Mikäs ihmeen nimetön avautuminen tänne on yön aikana putkahtanut? : D
Muokattu viimeksi: 15.07.12 09.48
http://merkilliset.blogspot.com/
15.07.2012 10.04
022664329_r
Hyvinkää

Enemmän minua itseäni häiritsee eri kouluttajien yhteistyökyvyttömyys ja kapeakatseisuus. Kyräillään muita kouluttajia kulmiensa alta kuin pahaistakin kilpailijaa ja haukutaan muut kuin omat metodit maan rakoon sen enempää muista toimintatavoista tietämättä tai niistä edes selkoa ottamatta.

Miksi te kouluttajat ette tekisi yhteistyötä ja jakaisi enemmän tietoa keskenänne, mitä eri koirien koulutukseen ja koulutustilanteisiin tulee, sen sijaa että keskittyisitte vain oman kilpenne kiilottamiseen "mainiona koirankouluttajana"? Koirankoulutus tuntuu nykyisin olevan enemmänkin kilpailuhenkinen bisnes kuin kutsumustyö...

http://vuorenvarmanvillikissa.blogspot.fi/
15.07.2012 10.17

Kyllä minusta se kouluttajien kädettömyys on se suurin ongelma kuin kapeakatseisuus. Kouluttajat nyhtävät rahaa ihmiseliltä, mutta monesti saa netistäkin lukea että monella eri kouluttajalla on tullut käytyä, mutta mikään ei auta eikä kukaan ole osannut auttaa. Rahastusta sanon minä.

Nykyään kuka vain voi tituleerata itseään (ongelma)koirakouluttajaksi, mutta todellisuudessa kuinka monella on taito ja tietoja sen verran että on sen tittelin arvoinen? En jaksa uskoa että jokainen tytteli joka on käynyt eläinkoulutuskeskuksen ongelmakoirakouluttajan opinnot osaa varmasti ratkoa myös hankalat tapaukset.

15.07.2012 10.40
021050722_r

Kirjoitus tyyli kertoo jo kuka kyseessä ja sekin että poistelee aina profiilin...

No ei kaikki ole noin musta valkoista.

15.07.2012 11.12
022273397_r
Tervola
Eipäs nyt yleistetä, on niitä hyviäkin kouluja olemassa ja kouluttajia ;)
15.07.2012 11.27
022134861_r

Tätä lukiessa herää kysymys, että millainen on hyvä kouluttaja? Millaisia metodeja hyvä kouluttaja käyttää? Miten hyvä kouluttaja pureutuu koiran ongelmiin? Paremmin sanottuna, miten hyvä kouluttajaa puuttuu koiran ja omistajan välisiin ongelmiin?

Ihan hyvä avaus, mutta tilitys ei sano mitään vaan asioita tulisi pelkän purkautumisen sijaan ratkaista.

15.07.2012 13.04
Toinen ongelma on, että mistä hyvän kouluttajan tunnistaa siinä vaiheessa, kun etsii kouluttajaa. Kaikkihan mainostaa omaa hyvyyttään. Tuo on sen verran kallista lystiä ettei kukaan viitsisi arvailu pohjalla valita.
15.07.2012 15.20
021569174_r
Helsinki
Tora kirjoitti:

Repesin :D sori OT

15.07.2012 15.43
022432736_r
Nala kirjoitti:
Tora kirjoitti:

Repesin :D sori OT

:D

Mutta joo, mä en edes tajua miksi eläintenkouluttajan pitäisi hallita kaikki metodit, olla täydellinen ja osata kaikki. Kun voisin ihan arviolta heittää, että ainakin 90% koulutettaviksi menevistä koirista on niitä perustapauksia, ei mitään erityisen vaikeita. Jos joku markkinoi itseään PEVI-kouluttajana, miksi pitäisi osata jotain muuta? Jos joku taas markkinoi itseään pehmeiden koulutusmenetelmien ja naksuttimen käyttäjänä, miksi pitäisi osata jotakin muuta?

Lisäksi oli ala mikä hyvänsä, niin kaikista paikoista löytyy sekä haukkujia että kehujia. Toiset tykkää mäkkäristä, toiset hesestä ja toiset valkkaa sen mikä on lähimpänä. Toisille ihmisille ja koirille sopii erilainen kouluttaja kuin toisille. Sanoisin myös että kennelkerhojen tokokursseja harrastuspohjalta vetävät eivät mainosta itseään ongelmakoirakouluttajina. Niiden välillä on pienoinen ero.

Kouluttajaa valitessa paljon saa selville kun kysyy kouluttajan metodeja, suunnitelmia ja aiempia tuloksia. Ja nimenomaan sitä, että mitä kouluttaja aikoo ko. ongelmalle tehdä. Netistä löytää usein tietoa siitä, mistä kouluttajista ja asioista ihmiset ovat tykänneet ja mistä eivät. Lopultahan sen näkee sitten paikanpäällä.

Some people just need a high-five. In the face. with a chair.
15.07.2012 16.03
022471690_r
Kuopio

"Toisille ihmisille ja koirille sopii erilainen kouluttaja kuin toisille."

Lego sanoikin sen,mitä olin itse tulossa sanomaan.

Jos koiranomistaja itse tajuaa jotain asioista,huomaa hän milloin joku koulutusmetodi ei omalle koiralle toimi. Ja silloin pitää keksiä jotain muuta.

15.07.2012 16.10
Huomatkaa, että tämän on kirjoittanut itse täydellisyys, jolle tällaisten turhien lemmikkisivustojen teinikäyttäjien on turha tulla vinee ku ne ei osaa muuta ku tunkee namia turpaan ja naksuttaa!!!11
15.07.2012 17.19
Koira Zera kirjoitti:

Kirjoitus tyyli kertoo jo kuka kyseessä

No shit. Aina sama laulu, provosoiva sävy, samat aiheet.
Ikinä ei ole ottanut mistään opikseen, vaikka kaikki näkee otsaluullakin,
että tyyppi puhuu pelkkää paskaa. Onko tuttu ilmaus: "NAKSUTUNKOULUTTAJAT
JA NAMITTAJAT, PELKKÄ NOLLA 0!!!!!"

Tosin täytyy myöntää, että tässä nimenomaisessa tekstissä on harvinaisen paljon asiaakin.

EDIT/ Scotty! Kerrankin oon samaa mieltä! : D
Muokattu viimeksi: 15.07.12 17.20
15.07.2012 17.38
022664329_r
Hyvinkää

hahah, eikä saa unohtaa kiZZZamiehiä : P

Toki Helinillä on joskus ihan hyviäkin pointteja, mutta ne usein vain tuppaavat jäämään kaiken pullistelun ja provoamisen varjoon.

Muokattu viimeksi: 15.07.12 17.45
15.07.2012 17.57

Musta tämä aloittaja on jollain tapaa ihan mielenkiintoinen persoona. :) Tulee aina mieleen sellainen uhoava, väärinymmärretty pikkupoika, joka purkaa omaa pahaa oloaan hyökkäämällä muiden kimppuun ja pätemällä itselleen rakkaassa asiassa. Kai olen jotenkin kieroutunut, kun minusta tuo käytös on lähinnä hellyyttävää. :)

Itse asiasta, onhan se totta, että töitä koirakouluttajana voi tehdä vaikka minkänäköisistä lähtökohdista ja tituleerata itseään koirakouluttajaksi vaikkei mitään tutkintoja edes olisi käytynä. Minusta tuntuu, että noissa Helininkin mainitsemissa tapauksissa, jossa asiakkaat ovat koulutuksen tasosta valittaneet, suurin ongelma on todellisuudessa siinä, että apua on haettu vähän väärästä paikasta. Asiakkaan vastuu on koirajutuissa melkoisen suuri. Maalaisjärki pitää olla mukana eikä kannata sokeasti kuunnella ja uskoa ketään, joka nyt sattuu väittämään itseään koirakouluttajaksi.

Itsekin koen vähän turhauttaviksi tietyntyyppiset, lähinnä eri harrastuslajeihin keskittyvät kurssit, joissa vetäjällä on suoritettuna muutamat kennelliiton lajikurssit ja pohjalla muutama yleensä samaa rotua oleva oma koira. Minusta on ihan selvää, että hyvin todennäköisesti tällaisella henkilöllä ei ole tarvittavaa tietotaitoa selviytyä jostain moniongelmaisesta haastavasta eläimesta ja arkikäytösjutuista, varsinkaan jonkun vakikurssin puitteissa.

Mutta onneksi löytyy sitten niitäkin kouluttajia, joilla valmiudet on muuhunkin kuin yhden lajin liikesarjojen opettamiseen. :) Etelän menosta en sen kummemmin tiedä, mutta ainakin itse olen täältä pohjoisemmasta löytänyt omiin tarpeisiini lähestulkoon täydellisesti sopivan koira-asiantuntijan. Hän on muistaakseni käynyt jonkin ruotsinkielisen koiraterapeutin tutkinnon ja on lisäksi kouluttanut itseään useiden maailmanlaajuisestikin arvostettujen koiraihmisten kursseilla ja luennoilla. Omat koirat on tiivisti työssä mukana, pääpaino on asiakkaan kanssa keskustelulla, mutta ihan itse omakätisesti kyllä asiakkaan koirienkin kanssa toimii. Mitään julkisia asiakaspalautteita ei tarvita, kyllä täällä puskaradio hoitaa homman ja asiakkaita piisaa. :)

Se on muuten aloittajapersoonassa jännää, että hän niin kovasti toitottaa sitä, miten muut koira-asiantuntijat eivät tiedä mistään mitään ja heidän tehtävänsä on vain rahastaa, ja miten hän itse taas puolestaan tekee työtään lähestulkoon puhtaasta rakkaudesta koiriin, ettei yhdenkään sellaisen tarvitse väärinymmärrettynä joutua piikille jne. Mutta sitten kuitenkaan hän ei voi omista metodeistaan sen tarkemmin kertoa tai ilmaisvideoita antaa, koska "ei taikurikaan paljasta salaisuuksiaan" ja koska se olisi huonoksi bisnekselle?

15.07.2012 20.32
Nessie kirjoitti:

Mutta sitten kuitenkaan hän ei voi omista metodeistaan sen tarkemmin kertoa tai ilmaisvideoita antaa, koska "ei taikurikaan paljasta salaisuuksiaan" ja koska se olisi huonoksi bisnekselle?

Sen mitä tästä aloittajasta tiedän, niin hänellä ei ole mitään tiettyjä kikkoja/metodeita vaan toimintatavat määräytyy sen mukaan millaiseksi ongelmakoira osoittautuu kun hän näkee sen IRL. Sitähän hän on toitottanut jo monessa keskustelussa, mutta tuntuu että ihmiset vaan nostelevat karvojaan provosoivalle viestillä eivätkä välttämättä lue ajatuksella kyseinen henkilön viestejä

15.07.2012 20.40

Juujuu, hyvä niin. :) En tarkoittanutkaan minkään "kikkojen" esittelyä, vaan ihan yleisesti sitä tyyliä, millä koirien kanssa toimitaan. Hältä ollaan pyydetty esim. videoita ihan vaan työskentelystä omien koiriensa kanssa jne., en käsitä mitä valtionsalaisuuksia sellaisistakin sitten paljastuisi. :D Onhan hän tainnut mainita, että livenäkin saa katsomaan mennä, kun rahasta sovitaan. Mikä siis on minun mielestäni ristiriidassa, jos työtään tekee rakkaudesta koiriin. Silloin luulisi, että haluaa mahdollisimman monen oppivan oikean tavan toimia ja kouluttaa, eikä varjelisi kynsin hampain omia "salaisuuksiaan". Ei tiettykään mitään hyväntekeväisyyttä tarvitse harrastaa jos ei tahdo, mutta ainakin meidän kouluttajalle pääsee uudet asiakkaat kuunteluoppilaaksi ihan ilmaiseksi. :) Jos rahaa on vailla ihan vain siitä, että häneen ja hänen toimintatapoihin pääsee tutustumaan, on minusta vähän kohtuutonta syyttää toisia rahastamisesta.

15.07.2012 20.43
022664329_r
Hyvinkää

http://ongelmakoirakoulutus.fi/toimintaperiaatteet/

http://ongelmakoirakoulutus.fi/asiakaskaynnin-kuvaus/

Tuolta löytyy jotain tietoa hänen toimintaperiaatteista ja asiakaskäynnin sisällöstä.

15.07.2012 20.46
^Jos hänen metodit ja videot kiinnostavat niin ei muutakuin sähköpostilla kyselyä. En mielestäni ole koskaan kellään ongelmakoirakouluttajalla nähnyt olevan videoita koulutustilanteista ja jos hänen koiriensa toimivuus kiinnostaa niin sähköpostia menemään.
15.07.2012 20.49
022432736_r

Melkein toivon, että mulla olisi Legon kanssa jotain ongelmia niin voisi mennä ko. kouluttajan oppiin :D Ihan vaan mielenkiinnosta.

Some people just need a high-five. In the face. with a chair.
15.07.2012 20.59

Heh, ei niin paljoa kiinnosta tällä hetkellä että alkaisin testaamaan pääsisinkö tapaamaan naamakkain ilmaiseksi. :D Mielenkiintoista voisi kieltämättä olla, ei sillä. :) Ja nuo Wilman linkittämät jutut löytyy tosiaan hältäkin, niin kuin kaikilta kouluttajilta joiden sivuilla olen vieraillut. :)

Ne kouluttajat ei kuitenkaan pyöri keskustelupalstoilla analysoimassa (tässä tapauksessa haukkumassa) muiden koiria/videoita sen kummemmin tapauksia tuntematta, saatikka avautumassa omasta suvereeniudestaan ja koiriensa parhaimmuudesta. (Koska heidän ei tarvitse, sana kiiri mainostamattakin.) Tästä syystä lienee joilla kuilla kummunnut tarve ihan omin silmin nähdä mitä mahtava Helin sitten niin erinomaisen erilailla tekee. Ja hänen kommenttinsa on ollut tyyliin "Sulle en opeta mitään kun oot luuseri! Tuohta tiskiin niin katsotaan!", jolloin siis minun mielestäni on ristiriitaista haukkua "ilmaisnäytöksiä" jakavia kouluttajia turhasta rahastajiksi. :)

15.07.2012 21.13
Wilma kirjoitti:

http://ongelmakoirakoulutus.fi/toimintaperiaatteet/

http://ongelmakoirakoulutus.fi/asiakaskaynnin-kuvaus/

Tuolta löytyy jotain tietoa hänen toimintaperiaatteista ja asiakaskäynnin sisällöstä.

Jos nyt meni ihan linkittelyksi niin saman tien voi lukaista seuraavan linkin myös.

http://ongelmakoirakoulutus.fi/omia-ajatuksia-koulutuksesta/

En jaa netissä ohjeita, koska on suuri todennäköisyys, että ei osata valita oikeita neuvoja oikeeseen koiraan. Kaikki perustuu omiin kokemuksiin, tuon koulutuksiin mukaan omia juttuja. Miettikääs asiaa näin: jos olisitte kasvaneet vaikka jalkapallokentällä reilu 20-vuotta pelien seassa niin pakostakin teille olisi kehittynyt pelisilmä ja sama pätee koiriin. Sen takia juuri tuleekin tulosta jo lyhyessä ajassa, kun on omia juttuja annettavana ja kokemuksia omin silmin nähtynä eli osaan perustella asiat hyvin ja ei ole kysymystä mihin en osaisi vastata jos koira on mun silmien alla ja näen sen tekevän jotain. Aika on rajallista, mutta yksi juuri sanoi ettei päijät-hämeessä toimiva pevi kouluttaja kerennyt edes 5-6 n.2h käynnillä kertoon niin paljon asioita mitä minä n.3h:n aikana. Tilanteiden tullessa ja matkan edetessä "luennoin" samalla enkä jää haaskaamaan aikaa. Aloituksessa oli kyse miten välttää rahastajat ja juttu juonsi yöllä tulleeseen sähköpostiin ja aikaisemmin illalla saapuneeseen. 10 kertaa ja 800e tyhjästä on älytöntä pelleilyä. Ihmisten puolella tässä ollaan joten turha moittia "provoasenteesta". Satun vain tuntemaan kymmeniä ihmisiä jotka on kokenut saman kohtalon...ihmisten hätää käytetään häikäilemättömästi hyväksi.Nuo ihmiset joita on kusettu rankasti ovat minulle tuttuja, ei sydänystäviä, mutta muutama jopa ystäviä.

Lapsena ihailin "koirapsykologeja" ja ongelmakoirakouluttajia. Karu todellisuus on vain iskenyt päin naamaa jo ajat sitten. Jos 10 käyntiä meinaa tehdä jossain koirakoulussa ryhmässä niin on joku 20-30e kerralta kohtuullista, kun kyseessä on ryhmäkoulutus eikä kädestä pitäen opetus.

Ei mulla muuta ole lisättävää, jatkakaa, kun en tähän ketjuun halua enempää sotkeutua. Kirjoitusvirheitä en valitettavasti enää pääse korjaamaan mitä tuolla otsikossakin mm. oli

Muokattu viimeksi: 15.07.12 21.17
15.07.2012 21.18
Nessie kirjoitti:

Mutta sitten kuitenkaan hän ei voi omista metodeistaan sen tarkemmin kertoa tai ilmaisvideoita antaa, koska "ei taikurikaan paljasta salaisuuksiaan" ja koska se olisi huonoksi bisnekselle?

Onhan se huonoksi bisnekselle. Jos kaveri kouluttaa työkseen ja alkais jakelemaan netissä ilmaisvideoita tai jotain yleisiä joukkotapaamisia ni asiakkaathan siinä vähenis kerta neuvot olis ilmasiks tarjottimella. Ja onko kaikilla ihmisillä tuntumaa omaan koiraansa, että pystyis pelkän videon perusteella päättelemään että miten tulis toimia. Porukka alkais soveltaa omiaan ilman ammattilaista ja sittenhän sitä vasta mennäänkin ojasta allikkoon.

Ite en pidä siitä, että hän kirjoittaa täällä niin hyökkäävästi. Mut en lähe tuomitsee ketää ihmistä ketä en tunne. Oon monessa asiassa samaa mieltä ja onha palautekin ollu hälle positiivista (ellei hää karsi niitä mut en usko). Ja kyl oon sitä mieltä ettei oikeesti aggressiivista koiraa voi kouluttaa naksuttimella tehokkaasti vaan tarvitaan jo sitä "koiranlukukykyä" vai mikä ihme se termi on mistä täällä on jauhettu

15.07.2012 21.22

En minä sitä sanokkaan mitä pitäisi tehdä tai miksi niitä videoita olisi hyvä/ei kannattaisi esille laittaa. :) Ihan vain siihen ristiriitaisuuteen takerruin, että jos muita suomitaan rahastamisesta, niin on hassua, että se tienaaminen itselläkin noin vahvasti on pinnalla.

Muoks. Ja oon vähän eri mieltä tuosta asiakkaiden vähenemisestä. Tunnissa tai kahdessa on melko mahdotonta kaikenkattavasti koko koiratietoutta toiseen ihmiseen vuodattaa, mutta siinä ajassa voidaan antaa maistiaisia, jonka perusteella tarkkailija voi tehdä päätöksen haluaako ottaa selville enemmän ja tulla ihan oikeaksi asiakkaaksi. :) Näin ainakin tuolla meidän treenipiireissä on homma näyttänyt toimivan.

Muokattu viimeksi: 15.07.12 21.30
15.07.2012 21.31

Itseasiassa yksi juttu vielä. En toivo epäonnistuneita koulutuksia, mutta yksi "varoittava esimerkki" olisi kyllä paikallaan jotta jokainen näkisi, että mitä käy ellei itse viitsi tehdä työtä koiransa eteen. Asiakaspalautteita en karsi ja täytyy muistaa, että saan n.3h aikaa per koira, se ei ole paljon, mutta 96% remmirähjistä korjaantuu näkyvästi mun keinoilla 4 koiraa 100:sta panee tosissaan hanttiin ainakin omistajille ja siksi uskon olevani oikea henkilö potkiin ryhtiä omistajiin.

Otetaan vielä pari esimerkkiä viime viikolta. 1. asiakas= Yli 60kg koira jota ei uskalla taluttaa, kun koira vetää perässään...mitä tekisi fyysisesti heikko kouluttaja? Kuka sitä koiraa lähtee korjaan, jos kukaan ei voi taluttaa ku se vetää taluttajan nurin? Usein kouluttajat ovat tuon koiran omistajan kokoisia naisia. Jossain koulutuksessa vaaditaan myös fyysistä voimaa. 2.asiakas=kiukutteleva asiakas joka teki kaiken väärin vaikka neuvoin vieressä koko ajan ja onnistumisprosentti tulee olemaan n.30-40%, kun omistaja hukkasi minuutin välein hermonsa ja aika harva kouluttaja sietää moista kiukuttelua, kun useimmat haukkuu jo perusomistajatkin joihin ei kyllä olisi varaa.

Voihan omistajan sohvalle rojahtaa jakaan neuvoja, mutta niillä ei pitkälle pötkitä, jos ei ulos asti päästä, kun ollaan turvallaan jos joku eläin menee. useita kertoja, kun omistajaa purrut niin ei kukaan kouluttaja tollasta halua jos paukuttaa kuonokopalla näpeille.

15.07.2012 21.38

Voi etta sun kans ois hauska joskus keskustella asioista ihan asioina ilman, että se menisi aina tällaiseen. :) Miksi heitellä ilmoille keskustelunaiheita, jos ei niistä sitten olla oikeasti valmiita keskustelemaan? Heitellään sitten vaan väliin lisää ilmaismainosta itsestä...

15.07.2012 21.44
Hahah luin alotusviestiä ja meinasi happi loppua kesken. Todellinen yöllinen avautuminen kyllä. :D Mieleen jäi vain yksi kysymys: millainen sitten on kunnollinen ja osaava koirankouluttaja? Tekstiä lukiessa tuli sellainen olo, että ei mikään kelpaa. Itselle ei ainakaan heti tule mieleen oikein mitään metodia, mitä tuossa tekstissä ei olisi tallottu maanrakoon.
Fiilis kuittaa
16.07.2012 00.51
022134861_r
Fiilis kirjoitti:
Hahah luin alotusviestiä ja meinasi happi loppua kesken. Todellinen yöllinen avautuminen kyllä. :D Mieleen jäi vain yksi kysymys: millainen sitten on kunnollinen ja osaava koirankouluttaja? Tekstiä lukiessa tuli sellainen olo, että ei mikään kelpaa. Itselle ei ainakaan heti tule mieleen oikein mitään metodia, mitä tuossa tekstissä ei olisi tallottu maanrakoon.

Tuota samaa mäkin kyselin jo alkupuolella ketjua.

Mielestäni on hieno asia, että on olemassa sellaisia ihmisiä (kuten ketjun aloittaja) joka ilmeisesti tietää mistä puhuu. Nettisivujen perusteella mitä Wilma oli laittanut, vaikuttaa hyvältä.

Mikä mielestäni taas on huono asia... mitä itseasiassa vihaan ja mikä saa sappeni kiehumaan on, että pedataan omaa petia haukkumalla muita ja yritetään käännyttää ihmisiä ajattelemaan omalta kannaltaan eduksi. Manipulointia tai sen yritystä. Se on epäammattimaista ja osoittaa henkistä kypsymättömyyttä. Kun halutaan faktat pöytään, niitä ei heru. Ei olla valmiita vastaanottamaan kritiikkiä, vaan esiinnytään maailman ainoana henkilönä yhteisössä, joka on arvoinen edes puhumaan aiheesta "koiran kouluttaminen".

16.07.2012 07.11

Minä en menisi yhdellekään kouluttajalle jonka metodeista en tiedä paljon mitään, jonka työnjälkeä ei ole nähtävissä tai joka provoilee lemmikkifoorumilla ja lyttää toisten kouluttajien metodit täysin (plus joutuu pönkittämään egoaan). Joo, eri koira = eri toimintatavat, mutta kun sivuillakin vastataan aika ympäripyöreästi siihen, että mihin metodit perustuvat.

Hei ihan tosi, aikuinen mies.

Ps. mies, joka ei anna mitään takeita onnistuneesta lopputuloksesta, paasaa rahanriistäjä-kouluttajista? Wtf???

Muokattu viimeksi: 16.07.12 07.14
16.07.2012 07.41
Dina kirjoitti:

(1.)Millaisia metodeja hyvä kouluttaja käyttää? (2.)Miten hyvä kouluttaja pureutuu koiran ongelmiin?--- (3.) miten hyvä kouluttajaa puuttuu koiran ja omistajan välisiin ongelmiin?

...Ottamatta muuten kantaa keskusteluun.
1. Sellaisia, jotka eivät vahingoita koiraa fyysisesti ja sellaisia joista on oikeasti apua. Ongelmaa ei pitäisi laastaroida piiloon vaan se tulisi oikeasti ratkaista.

Jos kouluttaja opettaa asiakkaalle, että koira on lahjottava tai peloteltava toimimaan 'oikein' joka kerta, ilman että oikeasti päästään koskaan toivottuun käytökseen ei hän ole hyvä kouluttaja, eikä pysty tarjoamaan asiakkaalle kunnollista ratkaisua.

2. Tehokkaasti. Asiantuntevasti. Tietää mitä tekee ja hänellä on perustelut tekemiselleen. Ei mitään "Olen havainnut tehokkaaksi potkaista koiraa kun se tekee jotakin tuhmaa" vaan oikeasti mietityt ja käytännössä pitkälläkin tähtäimellä toimiviksi havaitut keinot puuttua ongelmiin.

3. Rehellisesti ja tehokkaasti. Hyvä kouluttaja kertoo tiukasti, mutta asiallisesti jos/kun omistaja on toiminut väärin. Hän ei kiertele ja kaartele tai tunge väliin mitään voimakristalli/johtajuussontaa vaan kertoo jos omistaja on tuottanut koiralleen tarpeetonta stressiä tai kipua -rehellisesti ja selkeästi. Hän myös kertoo miten ongelmaa lähdetään ratkomaan ja miksi, sekä miten omistajan on tulevaisuudessa toimittava ja miksi.

Tällaiselle kouluttajalle itse tahtoisin jos tulisi uudelleen tilanne jossa tarvitsen ulkopuolisen koiraihmisen apua ongelmiini koiran kanssa. En ole kyllä tuollaista vielä löytänyt. :-/
Ai koira on sun paras ystävä eikä ikinä jätä sua? Hanki nyt hyvä ihminen oikeita ystäviä jos sellasia ees saat

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti