Miten treenaatte itseÄnne kilpailuja varten? (Hevoset > Kilpailutoiminta)

15.07.2012 14.47
019806059_r
Karstula

Luulen, että voi olla olemassa tälläinen topikki, joten ilmoittakaapa heti jos sellaisen löydätte. Itse olen kovin laiska etsimään.

Yleiseltä puoleltahan löytyy kuntoilu/treeni -keskustelu, mutta haluaisin saada keskustelua nimenomaan ratsastajien kuntoharjoittelusta.

Itselleni tämä on melko ajankohtainen aihe, sillä olen vihdoin päässyt aloittamaan kilpailemisen montéssa (=raviratsastus). Perussääntö lihaskuntoharjoitteluun kai on, että oikeat lihakset saa käyttöön ratsastamalla, mikä pitää paljon paikkaansa.

Peruskunto on jotenkuten hölkkäilty ja lihastreenin perusteita läpikäyty, mutta miten voisin erityisesti panostaa ratsastuskuntoon? Muutenkin kuin ratsastaen, tarkoitan.

Itse olen treenannut erityisesti käsiä ja alakroppaa. Käsiä hevosen pitämisen vuoksi ja alakroppaa siksi, että jaloillahan se kevyt istunta pidetään. Muuten olen vatsa- ja selkälihaksia työstänyt huonosti, montéssa kun ryhti ei ole kovinkaan olennaista.

Tällähetkellä minun olisi tarpeellista kiinnittää erityisesti huomiota treeniini, koska kuun loppuun tulossa uusi Wintecin montesatula ja istunta vaatii enemmän töitä kuin perinteisessä montesatulassa.

Mitä te olette tehneet ajatellen omaa kilpailuanne ja ylipäätänsä ratsastusta?

Muokattu viimeksi: 15.07.12 14.49
Positiivinen ajattelu.
16.07.2012 13.35
000041718_r

Itehän olen ollut aika laiska hölkkäilyn ja lihaskuntojuttujen tekemisen suhteen kun tosi harvoin jaksan alkaa mitään vääntää kun on koko päivän töissä ja ratsastaa vielä useamman hevosen vielä perään.

Nyt tosin oon semmosella "kokeilukuurilla" ollu hetken ja kattonu vaikuttaako mitenkään ratsastamiseen jos rupean tekemään lihaskuntoa ja käyn juoksemassa vielä kaiken ohella. Vielä menee töiden yms. ohessa kun ei töissä ole niin rankkaa kuten muuten voisi olla. On sen verran jo tulosta, että ryhti on paljon helpompi pitää kuin aikaisemmin. Ja jospa se paranisi tässä "kuurin" aikana. Sittenpä sitä pitääkin miettiä, miten jatkan tuota talven yli kaikkien tuhannen muun tekemisen ohella.

Kouluratsastajalle kun on tärkeä se, että pystyy istumaan suorassa ja ryhdissä->vatsalihakset helpommin käytössä ja parempi vaikutus istunnalla hevoseen. Etenkin korsettilihakset pitäisi olla hyvässä kunnossa, että pystyy istumaan suhteellisen pitkiä aikoja oikein. Itehän ratsastan hartiat edessä ja semmosessa "kuoressa" kun vatsalihakset on heikot :D Jjei, siksi rupesin niitä sitten reenaamaan kun alotin ton mun kuurin.

Kestävyyttä ja kunnon kohotusta lenkkeilyllä ja lihaskuntoa päälle. Vähä et meiningillä et katotaan mitä tapahtuu kun tekkee näin :D Luulisi, että kilpailusuorituksetkin paranee kun ite ei ole kuolemassa heti verryttelyn jälkeen ja on helpompi opetella vielä paremmin ratsastamaan "näkymättömästi" kun istunta korjautuu myös lihaskunnon kasvaessa jonkin verran. 

Muokattu viimeksi: 16.07.12 13.38
18.07.2012 13.06

pilates on hyväksi havaittu kaikille ratsastajille.

20.07.2012 14.57
022579257_r
Lappeenranta

No mä käyn tunneilla olen siis esteratsastaja niin estetunneilla missä hypätään 80cm- 115cm, varsinkin sillä hevosella jolla kisaan niin se hyppää läheltä estettä että siellä on vaikea nousta kevyeeseen istuntaa sillo pitää vaan sitä jalois olla lihasta ja se on muutenkin vaikeaa nousta hitailla hevosilla kevyeen istuntaa.

Meidän suokkilla on niin hirveen vaikeeta nousta ees este satulalla kevyeeseen istuntaan.

Ringa varsoi 8.5. tammavarsan :3
27.07.2012 20.35
019806059_r
Karstula

Huah.. Meikällä on ehkä hyvällä tuurilla 3 päivää aikaa treenata uudella satulalla ennen starttia. Kokeilin tänään oikein lyhykäisiä jalustimia ja kyllä joutui tarkkaan hengittämään. Mutta kyllä se vielä joskus alkaa sujumaan!

Ja tuplaohjat on ihan loistavat! Pitää vain ostaa mustalaisriimu, kyllä sitä kerkiää.

Positiivinen ajattelu.
09.12.2012 12.23

Jaa-a, minen osaa sanoa. Itekin olen alkanut montea ratsastamaan, mutta alaikäisyyteni vuoksi en kai pääse vielä pitkään aikaan kisaamaan, kun ei omaa nelijalkaista ole, Suomenhevosella olen montea mennyt. Kyllä itselläni tuntuu vähän tuossa kylkiluiden sisäpuolella, REISISSÄ paljon, ja pohkeissakin vähän. Kyllähän tuossa myös haba vähän kasvaa, monet sanoo että mulla on ikäisekseni isot käsilihakset, ja niin ilmeisesti täytyy olla, joten itse treenailen juurikin tuota montea varten

*Käsilihaksia (painojen kanssa) sekä punnerruksia

*vatsalihaksia

*reisilihaksia (kyykky ylös jne)

Njuu, ehkä ne on ne mielestäni tärkeimmät 8) Aina hiljalleen tuntee kunnon kasvaneen, kun aina jaksat olla öh.. "monteistunnassa" kauemmin ja kauemmin :)

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti