Savannah - Sivu 2 (Kissat > Yleistä keskustelua kissoista)

22.01.2015 15.18

Hei,

jos joku vielä miettii että miksi joku haluaisi savannah kissan?

Aina siis löytyy niitä ihmisiä jotka haluavat tiettyjä eläimiä vain pelkästään kauneuden tai egon kohotusta varten oli se sitten mikä eläin tahansa joitain on jalostettu liikaa esim lyhytjalkaiset eläimet, ruttukuonot, aivot ei mahdu kalloon tai hybridejä yms.

Moni siis risteyttää liian pientä Bengalia Servaalin kanssa ja Bengali saa liikaa isoja poikasia mahaansa eikä suostuta ottamaan paria alkiota pois vaan otetaan se riski että kissa voi kuolla synnytyksessä, että se saisi kaikki poikaset synnytettyä koska raha? Mori risteyttää siis nykyään savannah kissalla ja servaalilla joten emokissa ei kuole pentujensa koonvuoksi ellei kyseessä ole taas liian pieni savannah naaras (F5 kissasta alas päin alkaa savannah olla aika pienen kokoinen).

Minä olen aina ollut koiraihminen rakastan lenkkeilyä ja mennä eläimieni kanssa kaikkialle. Minulla on ollut ihania kissoja jotka kulkevat hihnassa, mutta kestävyyttä ei ole samallailla kun koirilla. Kaverillani oli siis Saksassa näitä savannah kissoja ja hän pyöräili kissojen kanssa... Olen itsekkin pyöräillyt maatiais kissojeni kanssa, mutta vauhti ei ole ollut kummoinen ja kissat väsyivät nopeasti ja siksi minulla oli kori missä ne saivat olla lopun matkaa. Päätin siis hankkia itselleni Savannah kissan kun vanha kissani pääsi taivaaseen. Minulle löydettiin sellainen joka rakastui minuun ja päätimme että hänestä tulee ''sielunkumppanini'' :)

Kissani rakastaa vettä pyöräilyä ja varsinkin kaikesta, kun mennään kodin ulkopuolelta pois vähän niinkuin koirat. Hän on minun seikkailiani ja kulkee kaupungissa hyvin hihnassa. Siellä ei kyllä pääse eteenpäin, kun ihmiset ovat kimpussa joten hieman toivoisin, että ei olisi erikoinen näky. Jopa kun olen maatias kissani kanssa kävellyt kampissa metroon ihmiset hullaantuvat?Käyttäkää hyvät ihmiset kissoja ulkona.

Moni on kysynyt minulta että merkkaako se paikkoja kakkaako se ympäriinsä? En tiedä mitä olette kuullut mutta minun kissat ovat aina opetettu vassanpöntölle ja siellä ne käyvät. Hiekkaa ei ole ympäritaloa eikä haise. Oli se sitten kuinka hyvin putsattu laatikko, sellainen jolla ei ole kissoja haistaa aina kissan hiekkalaatikon. 

Toinen kysymys mitä jotkut kysyvät että varastaako se ruokaa samallatavalla kun ruokaa pöydältä muut kissat. Se riippuu miten koulutat pystyn pitämään ruokaapöydällä ja lähteä talosta ulos eikä se syö mitään mitä siellä on. Kissani ei saa mennä keittiöön, mutta videokamerasta olen kyllä huomannut, että välillä se on siellä kurkkinut. Joten se vielä pitäisi saada kitkettyä pois.

Tämä rotu on ollut minun mieleeni ja aijon tästälähtien pysyä tässä. Sillä on sopiva luonne minulle. Mutta kouluttamattomana on kyllä hurjimus, merkkaa kakkaa, hyökkää ja kaikkea muuta. Saksalaiselle kaverilleni palautetaan kissoja takaisin (tai siis hän ottaa ne mieluusti takaisin etteivät ole väärissä käsissä) kun ihmiset saavat tästärodusta hullun.... Tämä rotu tarvitsee ehdottomasti liikuntaa muuten talo on riekaleina, mutta kyllä mielestäni kaikki eläimet tarvitsevat paljon liikuntaa ja seikkailuja.

Viimeinen kysymys mitä on tullut vastaan on juuri se, että raapiiko se huonekalujani tai rikkooko se paikkoja. Ei riko minulla on paljon lasi vaaseja, tauluja, hyllyjä missä on tavaraa ja ihania huonekaluja mitä olisi kiva raapia. Minulta ei ole ainakaan vielä mitään mennyt rikki ja sillä on rajat mihin tasoihin se saa hyppiä joten vahingoilta ollaan säästytty. Jos kissani ei saisi liikuntaa se kyllä menisi ylikierroksilla ja hyppisi seinille. Kokeilin nimittäin että, en mennyt päivään lenkille niin enerkia taso kyllä nousi ja juoksuralli alkoi pitkin kämppää.

Eipä muuta toivottavasti jotain autto tämä tieto ja pahoittelen huonoa suomea :)

Terveisin Olivia

01.02.2015 18.11
022583927_r
Kuusamo

Ompa hienoa kuulla ihan jonkun omakohtainen kokemus kyseisen kissan omistamisesta! Kiinnostaa ihan tietää, että missäs päin asustelet? Entä minkä sukupolven savannah sinun kissasi onkaan? 

Saman käsityksen olen saanut rodun luonteesta juuri sinun kuvailemallasi tavalla. :) Varmasti ovat luonteeltaan hienoja, mutta sehän se puhututtaa, rodun jalostamisen eettisyys. Nykyäänhän jopa Suomeen saa tuoda F1-Savannaheja omaksi lemmiksi, näin se maailma muuttuu ja ihmisten käsitykset eri asioista.

Itse olen täpläkissojen suuri ystävä, omistankin kaksi Ocicat-rotuista viiksivallua. Vallan mainioita kavereita ovat kumpikin. :)

04.02.2015 21.31

Asun vantaalla ja nyt Minulla on savannah F4 (koska ei tarvitse riistaliiton lupaa) mutta olen yhden kasvattajan kanssa jo puhunut että, jos saan riista liitolta luvan tuoda F1-F3 pennun suomeen niin olisi yksi F1 pentu saatavilla minun kissalleni kaveriksi :) 

Harvat kasvattajat edes haluaa suomeen lähettää pentuja koska, se on hieman hankalaa ja vaatii paljon paperi työtä kummaltakin osapuolelta, varsinkin aikaa. Ainut missä minulla on ongelma että, en ole saanut tietoa metsä ja maatalousministeriöstä että, saako taajamaa alueella olla näitä kissoja ja saanko lenkittää niitä tavallisesti ja tarvitseeko tämä rotu tietyn vakuutuksen (esimerkiksi jos se raatelee jonkun) tälläisiä vakuutuksia joillain eläimillä pitää olla vaikka ei tietenkään tekisi pahaa mutta, aina varmuudenvuoksi. 

Muissa maissa tämä on luokiteltu ihan kissa roduksi joten saa ostaa tavalliseksi lemmikiksi eikä ole rajoitteita mutta, suomesta en vielä tiedä miten se on nyt virallisesti ennenkuin saan kirjallisen vahvistuksen. Suomessa kyllä pari henkilöä jo omistaa savannah F1 kissan mutta, en tiedä missä asustelevat joten ei ole varmaa saako taajamaa alueella olla näitä kissoja. Toivottavasti kohta saisin vastauksen tässä jo kaksi kuukautta hoitanut näitä asioita :/ 

08.02.2015 13.27
022583927_r
Kuusamo

Jep, se on melkoinen paperisotku näiden asioiden kanssa Suomen sisällä! Toivotaan, että saat asioihin selvyyden. :)

08.02.2015 17.28

MMM voi vedota luonnonsuojelulakiin ja pykälään § 43(Vierasperäisten lajien leviämisen rajoittaminen)

oot varmaan jo ottanu yhteyttä eviraan http://www.evira.fi/portal/fi/elaimet/tuonti+ja+vienti/

Tsemppiä.

08.02.2015 19.32
022690474_r

Miksi haluat F1-savannahin? Onko F4:ssä jotain "vikaa" että sellanen ei riitä? 

Muokattu viimeksi: 08.02.15 19.32
To a cat, "NO!" means "Not while I'm looking"
09.02.2015 18.42

Mikset ottanut toista koiraa näin "koiraihmisenä"? Jos tämä on jokin kompromissi kissan ja koiran välillä, niin kerro mitä kissamaisia/koiramaisia piirteitä savannahissasi on, tai onko lainkaan.

11.02.2015 18.08

siperionen <-- kyllä olen ottanut yhteyttä mutta, taajamaa alueelle tuonti on vielä epäselvää :)

Missy, ei F4 kissassa mielestäni ole mitään vikaan siksi sen olemme ottanutkin, se on itseasiassa enemmän mieheni (koska ei vaadi niin paljon koulutusta kuin F1 ja sopii mieheni ja minun luonteeseen) ja kaveriksi haluamme kissalleni toisen kissan.

En käyttäisi sanaa että, eläimissä on jotain ''vikaa'' ne ovat erillaisia ja kaikilla on omat hassut piirteensä :) ja kaikki luonteet ei sovi toisille. Itse olen adoptoinut paljon vanhoja eläimiä koska joku on ajatellut että, siinä on jotain vikaa ja antanut tai heittänyt pois. Silloin kun ''adoptoi'' ei luonnetta tiedä ja silloin mukaudutaan sen kanssa että, se nauttii oloistaan (itse hankin aina yli agressiivisia ja vanhoja eläimiä koska ne olisi lopetettu ja halusin niille hyvän loppu elämän ja niistä on tullut hyviä kumppaneita). Nyt olen päättänyt että, otan itselleni sopivan perheen jäsenen joka, elää kanssani koko elämänsä ja jos sopivaa ei löydy odotan.

F1 kissa tulisi minulle, olen kouluttanut paljon eäimiä koska, sukuni on metsästänyt ja meillä on ollut hyviä koiria itse olen kyllä vain innostunut sienikoirien kouluttamisesta ja eikä näyttelyt kiinnosta (perheen mustalammas) :) tämä ei siis ole haasteellinen. Miksi haluan sen jos se on haasteellisempi kuin F4 ? Rakastan samoilemista ja pyöräilyä jos luit ensimmäisen viestin niin pidän tehdä kaikkea eläimieni kanssa... olise sitten papukaija, koira, hevonen, kissa yms.

F1 kissa oon todella riehukas ja rakastaa kaikkea se on hyvin sosiaalinen ja kiintyy paremmin omistajaan kuin F4. Oikealla koulutuksella siitä saa hyvin lojaalin ja on vielä helpompi mennä sen kanssa eripaikkoihin (isonkoon takia paljon uteliiampi eikä, pelkää melkein mitään) F4:neljässä on vielä joitain tavallisen kissan piirteitä joten jos se saa valita se, menee kävelyllä mielummin reunassa ja on hieman varuillaan mutta, liikkuu mallikkaasti lenkillä.  

F4 kissassa on tiettyjä haasteita siinä on jäljellä vielä kotikissojen arkaa piirettä jonkinverran ja se haluaa ola välillä omissa oloissaan mutta ei tarvitse koulutusta paljoa että, siitä tulee kiltti kotikissa :)

F1 kissojen haasteet on se että ne ovat todella energisiä joten tarvitsee paljon koulutusta, erillaisia virikkeitä ettei, niistä tule kodin tuhoojia tai agressiivisia mutta, kun se on koulutettu siitä tulee lojaalimpi kuin F4 kissasta  ja se myös luottaa sinuun.

Tjantti Se on tietynlainen ''kompromissi'' se on kuin koiran ja kissan oisi yhdistänyt ja pidän molemmista. pidän kissan itsenäisyydestä ja sen tapaa liikkua se on notkee ja se pääsee paremmin kaikkialle eikä ole niin kömpelö kuin koira. Koira on taas lojaali ja haluaa miellyttää ja tulee kanssasi maailman ääriin saakka (minulla on ollut kyllä yksi jonkai voinut luoktella kissaksi). Savannah kulkee metsässä hyvin ja voi kiipeillä kanssasi (rakastan siis kiipeilyä ja harrastan sitä) monesti menen sellaisiin paikkoihin mihin koirat ei pääse esim kalliotapitkin ylös jos on tarpeeksi jyrkkä. Oli minulla tietenkin yksi koira joka oli kyllä aikamoinen kiipeiliä mutta, se olikin ihan poikkeus sillä oli intohimona kiipeillä kaikkialla mutta, olin adoptoinut sen ja sillä oli ikää joten se eli vain 3 vuotta kanssani :( mutta, ainakin se nautti elämästään. 

eli piirteitä mitä haluan:

1 tulee kanssani kaikkialle ja pääsee sinne

2 lojaali mutta, kuitenkin haluaa omaa rauhaa

3 tulee uimaan kanssani 

4 nauttii seikkailuista

5 kaipaa huomio ta ja kiipee syliin kun, teen töitä (kissani tekee tätä aina kun työskentelen koneella ja ei tarvitse olla yksin) * . *

6 puhelee sinulle takaisin kun puhut (tavallisesti kissa vain mulkkaa mutta, savannah puhelee mitä oudoimmilla äänillä sinulle)

7 ei riehu yöllä (omalla kissalla on nukkumaan meno ajat ja se on kiltisti pedissään ja tulee pois kun, herään savannahit siis oppii tämän todella hyvin)

8 minusta tämä on kiva, se käy vessanpöntöllä ja tekee myös tarpeensa ulos (oma kissani jos lähden pitkäksi aikaa ulos niin se käy vessanpönttöön tekemään tarpeensa niin ei tarvitse huolehtiä että, onko se nyt viime lenkillä tehnyt tarpeensa ja jos on ripuli ja yöllä pitäisi hätä tehdä se menee vessaan itse....)

9 haluan että eläin elää pitkään kanssani (savannah kissat elää noin 17-20 vuotiaiksi mutta on tavattu 25v savannah kissoja)

10 se on terve (savannah kissoilla ei ole mitään terveys ongelmia piatsi jos tietenkin kissa on tullut pentutehtailijalta jossa ehkä kissat ovat sisäsiitoksen tulosta),

Huonopuoli on se että, kukaan ei ota tätä hoitoon tai itseasiassa en halua antaa sitä hoitoon se on kumminkin vähän erikoinen ja niiden eleitä pitää osata tulkita. Savannah siis heiluttaa häntää kun se tykkää mutta, heiluttaa myös häntää (raivokkaasti hakkaen ja täristen kun kalkkarokäärme) kun se ei tykkää ja päästelee outoja sähähdyksiä mitä jotkut pelästyvät vaikka se ei tarkota aina pahaa. Niiden ele skaala on suurempi kuin  tavallisila kissoilla ja äänet, niiden oppiminen vie aikaa kun välillä ne menee niin ristiriidassa ja oikea äänen korkuus ja mataluus pitää huomata.

Se on kiva että, ihmiset kyselevät ensin ennen kuin, alkavat tuomita koska monien mielestä kun tuo harvinaisuuden tai puoliksi pedon lemmikiksi se on heti pahasta ja egon kohotusta mutta, ei mietitä että onko tässä nyt jokin syvempi selitys. Kerron mielelläni lisää jos joku haluaa jotain vielä kysyä. Olen näiden kanssa ollut jo 3 vuotta ja nytten vasta hankin että, tiedän siitä tarpeeksi mikä minulle on tulossa nämä voivat elää kuitenkin parhaimmillaan se 25 vuotiaiksi.

Suosittelen siis jos joku on hankkimassa tätä rotua olise sitten F1-F6 (STB) niin jos on mahdollista jossain käydä katsomassa ihan livenä niin kannattaa ja kysellä ihan kasvattajilta, se pätee ihan joka elukkaan minkä on ottamassa että, ei sitten tule näitä että, antaa sen pois ku kyllästy tai ei ollu sopiva ''luonne'' tai siinä on ''vikaa''  yms.

Toivottavasti vastasin kysymykseeni ja saitten tietoon mitä halusitte jos, haluatte tarkennusta voin vielä vastailla. Laitan tämän käyttäjän kuukaudenpäästä pois täältä niin että, ehtisitte kysyä mitä on vielä mielessä. Hieman tulevat myöhässä nämä vastailut kun en käy täällä jokapäivä :)

Olen vieläkin hyvin pahoillani äidinkielestäni toivottavasti saatte selvää.

ystävällisin terveisin Olivia ^^

11.02.2015 18.16
022583927_r
Kuusamo

Aika selventävää tekstiä, kiitos tästä! Ilmeisesti et ole syntyperältään suomalainen, kun pahoittelet äidinkieltäsi, mutta älä huoli! Kielesi on oikein selkeä ja hyvällä mallilla, siitä huomaa että olet ollut jo kauan tekemisissä Suomen ja suomen kielen kanssa. Pieniä virheitä tuskin huomaakaan. :)

12.02.2015 15.01

Kuulostaa kyllä todella mielenkiintoiselta, ja kiva kun viitsit vastata.

14.02.2015 22.12

Tärkeää

Ainiin todella tärkeä asia mitä en ollut sanonut jos edes harkitsette tälläistä kissaa muistakaa että, jos se on F1-F3 savannah kissa. Bengale tai muita pienempiä kissoja ei saa olla joka pennut on synnyttäny vaan se pitää olla servaali+savannah (F1-F4) tai savannah+savannah muuten kissasi voi kuolla suurenkoon takia sydän sairauksiin eikä elä kauaa ja edelleen pienet kissa emot kuolevat joskus synnytyksiin.

Huijarit ja kissojen hinnat

Olkaa siis hyvin tarkkana ja kyselkää mitä kasvattajat ovat käyttäneet. Todella moni myös ovat pentutehtailijoita koska, kissalla saa paljon rahaa ja he voivat myydä niitä halvemmalla. Jos kissalla ei ole papereita älä ota sellaista ja huijareita on ihan hirveästi jopa suomenpuolelle on tullut paljon. Jos joku ei tiedä kissojen oikeita hintoja. Laitan ne tähän alemmas, hinnat ovat aivan naurettavat mutta, jos on harvinainen niin ainahan näköjään saa pyytää ja kun kasvattajia ei ole mitään ihan hirveesti.

Tämän laitoin vainsiksi että, jos joku myy halvemmalla kuin mitä tässä on niin kysessä voi olla huijari tai pentutehtailija jolle tulee pentuja kokoajan ja sillä on varaa myydä halvemmalla mutta, ei välitä emokissojen kunnosta eikä pentujen.

uros savannah pennut  ___________   tyttö savannah pennut             

F1 Savannah pentu  e8,000-e17,000   F1 Savannah pentu e10,000-25,000
F2: Savannah pentu e4,500-e7.000    F2: Savannah pentu e4,500-e8,500
F3: Savannah pentu e2,500-e4,500    F3: Savannah pentu e2,500-e5,500
F4: Savannah pentu e1,500-e3,500    F4: Savannah pentu e1,500-e3,500
F5-7: Savannah pentu e1000-e3,000  F5-7: Savannah pentu e1000-e3,000

Hinnat perustuu eri luotettavien kasvattajien hintoihin ja hinnat heittelevät ihan sen mukaan minten hieno pentu on ja otatko sen kasvatuskäyttöön.

F Luokitukset ja prosentin minimi ja maximi %

Vielä jos joku haluaa nähdä paljon on savannah kissoissa eri luokituksissa prosentteja niin laitan ne myös tähän

Kissat kerrotaa F luokissa mikä sukupolvi on menossa. F1 kissat ovat ensimmäisiä risteytyksiä servaalista.

Tiedot ovat kerätty eri kasvattajilta ja he ovat testanneet omat pentunsa paljon niissä on prosentteja vielä jäljellä. Todella moni hyvä kasvattaja testaa oman pentunsa prosentit ja ilmoittavat ne kun niitä myydään. Servaali mitä käytetään risteytyksessä on siis kesy servaali ja on huomattavasti myös hieman erinäköinen kuin villi servaali.

• F1 50 % - 75%      servaalin verta
  • F2 25 % - 35%      servaalin verta
  • F3 12.5 % - 24%   servaalin verta
  • F4 6.25 % - 15%   servaalin verta
  • F5 3.12% - 12%    servaalin verta

Hieman tietoa kiinnostuneille jotka eivät vielä tunne rotua :)

Savannah kissat ovat suuria hybridi kissoja ja niiden kasvu kestää kokonaiset 3 vuotta että, ne ovat täysikasvuisia. Kahtena ensimäisenä vuotena niiden keho yleensä  kasvaa ja kolmantena niille tulee massaa, mutta on olemassa joitakin tapauksia, missä kasvu aika on ollut 4 ja jopa 5 vuotta. Savannah koko on kaksinkertainen normaaliin kotikissaan verrattuna ja ne voivat painaa noin 13 kiloa tai jopa enemmän, mutta koskaan ei täysin tiedä, mihin kokoon F1-F3 savannah kissa kasvaa F3 kissa voi joissain tapauksissa olla suurempi kuin F1 kissa. Kaikki niiden paino on lihasta ja (kehoa), ei miltein olenkaan rasvaa ( paitsi, jos jotenkin pystyy syöttämään kissalle liikaa tai jotain outoa mistä se pääsee lihoamaan, tai jos ovat leikattuja jolloin ne voivat syödä tavallista enemmän).

Savannah tekee paljon uskomatonta ääniä. Se ei tietenkään tarkoita, että ne ovat liian meluisia, vaan vain sitä, että he tekevät paljon enemmän ääniä kuin tyypillinen kotikissa. Niin sanottu käärmeen suudelma on hyvin yleinen näille kissoille ja moni aluksi pelästyykin sitä, koska se kuulostaa sähinältä (sitä se tavallaan on). Savannah kissat matkivat käärmettä ja pästävät tämän äänen, jos he näkevät lintuja tai karkoittavat tunkeilijoita pihalta. Jos käsket Savannahia tekemään jotain, mitä se ei halua tehdä tai kiellät sitä tekemästä jotain, tulet kuunlemaan paljon mitä kummallisimpia ääniä. Ihmiset varmasti luulevat että sinulla on 10 eri kissaa kotona tai jotain muuta ...

Aina täytyy muistaa  pitää kynnet leikattuna, mutta todellakin huomaat , jos et ole leikannut kynsiä pitkään aikaan. Koska näillä kynnet kasvavat todella suuriksi ja veitsenteräviksi. Pelkästään jo takavarmaan kynsi sojottaa aina ulkona ja kun nostat kissasi syliin tulee haavoja kun se vain hipaisee. Kuvittele siis, kun sinulla on tälläinen aktiivinen pomppia talossasi, että miltä huonekalut näyttää senjälkeen ja yleensä kynnet eivät edes välttämättä mene enään tassujen sisään vaan ovat ulkona samallalailla kuin koirilla.

Savannah kissat ovat uteliaita ja tottuvat helposti uusiin asioihin. Koska tämä rotu on hyvin koiramainen sille voi opettaa helposti temppuja ja sen kanssa voi kävellä ulkona hihnassa. Savannah kissat rakastavat vettä ja jos jätät hana päälle, he menevät itse sinne kylpyyn. Jotkut Savannah kissat tulevat mielellään suihkuun omistajansa kanssa tai uimaan järveen. Nämä temmeltäjät ovat myös todella koiraystävällisiä ja omalla kissallani on 5 akita kaveria 1 puudeli joidenkanssa hän mielellään leikkii ja lenkkeilee.

Takajalat kissalla on älyttömän suuret, ihan kun omistaisit suuren rusakon. Nämä ovat siis aivan älyttömiä pomppiota ja pystyvät istualteen ottamaan älöyttömän voiman ilman että niiden edes tarvitsee ottaa vauhtia. En ole perehtynyt kuinka korkealle nämä voivat pomppia parhaimmillaan, mutta ilman vauhtia omakissani pääsi helposti 2 metrin aidanpäälle eikä tehnyt edes tiukkaa.

Ruokinta

Itse teen kissalleni kanapalloja jossa on riisiä, maksaa, rustoja/luita ja kanaa. Maksa suositellaan antamaan keitettynä, mutta, kanan koiven voi suoraan laittaa plenderiin ja lisätä keitetty riisi (pitkäjyväinen riisi). Kun nämä ovat kaikki hienona mössönä teen niistä pieniä palleroita, jotka ovat helppo laittaa pakkaseen pieneen pussiin. Joskus olen myös sekoittanut mässöön mukaan  extra virgin kookosöljyä, se pitää kissan turkin hyvin kiiltävänä ja pehmeänä. Olen myös antanut pakastettujahiiriä ja kalaa missä on paljon pureskeltavaa.

Savannah kissoille voi syöttää kokonaisia kanankauloja,siipiä tai kopia luineen päivineen. Hiiret ovat myös oivaa ravintoa (elävinä tai pakastettuina), mutta aika lailla kaikenlainen liha käy. Itse saan välillä metsästäjiltä peuransydäntä ja muita liha jäämiä joita kissat rakastavat. Kun annat kissallesi jotain uutta ruokaa pitää muistaa kokeilla kaikkea aina vähän ja varoen ja katsoa miten kissan ruuansulatus toimii, koska jokainen kissa on kumminkin erillainen. Missään nimessä kananluita tai mitään luita ei saa antaa kypsennettynä se pitää olla aina raakaa, muuten luut hajoavat kissan vatsassa lasimaisiksi sirpaleiksi ja vatsa ei pysty sulattamaan niitä, tämä voi olla hengenvaarallista ihan mille vaan eläimelle.

Täytyy myös muistaa että vaikka mainostetaan, että kissa pitää maidosta ja kermasta sille ei misään nimessä saa syöttää maitotuotteita. Melkein kaikki eläimet ovat laktoosiintorelansseja ja niiden ruuansulatus saattaa mennä sekaisin, eli ei juustojakaan mihin monet sortuu (joskus olen itsekkin antanut enkä ole ajatellut asiaa). Savannah kissoille ei kannata syöttää tavallista kotiruokaa, kissan turkki alkaa heti reagoimaan se hilseilee ja saattaa tiputtaa karvoja, myös muita ihosairauksia ja vatsavaivoja voi tulla.

Halvat kissanruuat

Kun ostat kissanruokaa älä osta halpoja marketeista saatavia kissanruokia. Ne sisältävät hyvin usein viljaa ja joitain ihmeellisiä kasviksia. Kissat ovat lihansyöjiä ja varsinkin hybridit jossa on joitain prosentteja villi kissaa, jos haluat ostaa jonkunlaisia nappuloita/ herkkupaloja voit ostaa kuivattua lihaa maksapaloja tai sellaista ruokaa missä on lihaa 70-95% muista aina katsoa mitä loppu prosentti ruuasta on. Jos et ole kuullut BARF ruuasta suosittelen perehtymään siihen. Esimerkiksi villi kissa syö hiriä ja hiiressä on noin 70 % vettä sen painosta. Tästä syystä esim pelkästään kuivaruoalla ruokittu kissa saattaa juoda aivan liian vähän, mikä voi johtaa terveysongelmiin, kuten virtsakiteisiin tai ummetukseen. Erityisesti heikkolaatuinen kuivaruoka voi sairastuttaa kissan siksi lisään vielä omiin sekoituksiini vettä ennen kun alan pyörittelemään niitä minun ''kanapalleroita''. 

Kannattaa aina siis kysyä kasvattajalta tai eläinlääkäriltä mitä ruokaa he suosittelevat ja varsinkin pennuille ruokinta on todella tarkkaa että, ne saavat tarvittavat vitamiinit yms ja ruoka pitää jauhaa pieneksi.

Tämän vielä halusin teille kirjoittaa, koskaan ei pysty kirjoittaa tarpeeksi tietoa pieneen tekstiin mutta, nyt näin lyhennetysti tähän vähän vielä laitoin :) Tämän tekstin kopioin edellisistä kirjotelmista minkä kirjoitin yhteen toiseen paikkaan.

Olkaa hyvät ^^ 

Muokattu viimeksi: 14.02.15 22.50
16.02.2015 16.42
022583927_r
Kuusamo

Kyllä, kannattaa ehdottomasti paneutua myös pelkkien kotikissojen 100 % lihan saantiin. Kissat ovat petoeläimiä ja lihansyöjiä. Mekin annamme kissoillemme vaihtelevasti liha/kala/kana/kananmuna/katkarapu tuotteita hyvälaatuisen kuivaruoan sekä märkäruoan tueksi. Kaupan laatu valitettavasti onkin juuri sitä kasvispitoisempaa murkinaa, mitä kissat eivät tarvitse. Me itse ostamme eläintarvikeliikkeestä kissanruoat tai sitten olemme tilanneet netistä osoitteesta www.zooplus.fi. Tuo nettisivu on älyttömän hyvä, sieltä löytyy kaikki mahdollinen merkki ja laatu eri pakkauskoissa. Valikoima on hyvin laaja eri lemmikkieläinkategorioittain, niin hoitotarvikkeet, lelut, ruoat sun muut. Tuotteet tulevat Saksasta jopa ihan kotiovelle asti toimitettuna ilman rahtia. :)

16.02.2015 17.32
022690474_r
Ei missään nimessä saa antaa eläviä hiiriä tai mitään muitakaan nisäkkäitä, se on lain vastaista! vapaana metsästävä kissa on asia erikseen, mutta omistaja syyllistyy rikokseen jos tarkoituksella tarjoaa elävää ravintoa
16.02.2015 18.17
022700261_r
Espoo

Kissa ei muuten tarvitse riisiä tai muutakaan hiilihydraattia ruokavalioonsa ellei sillä ole ummetusta ja silloinkin voi antaa hiilihydraatitonta kuitua. Lisäravinteet on myös todella tärkeää muistaa raakaruokinnan kanssa. 

Vapaana kulkeva kissa ei ole eri asia. Ihan yhta lailla omistaja syyllistyy silloin rikokseen elävän ravinnon syöttämisestä eikä muutenkaan ulkokissoilla ole mitään "etuoikeuksia". Tätä ei toki valvota ilman rikosilmoitusta mutta ei, ulkokissat eivät silti saa tappaa pikkueläimiä. :) 

Muokattu viimeksi: 16.02.15 18.17
16.02.2015 18.33
022690474_r
Erillä tarkoitinkin sitä, ettei kukaan voi valvoa mitä se vapaana oleva kissa syö, eikä taida harmi vaan kukaan asiaan puuttuakaan. Mutta lain mukaan se vapaana oleva kissa on heitteille jätetty, eli lakia siinäkin rikotaan. Mutta jospa ei oteta ulkokissa-asiaa tähän keskusteluun mukaan sen enempää :D
16.02.2015 23.23

Jäin kanssa pohtimaan tuota riisijuttua, mutta ajattelisin kyseessä olevan melko pieni määrä kuitenkin? Täällähän tosiaan annetaan myös laadukasta märkäruokaa ja lihaa, ja nappuloita sitten ohessa.

Tuosta vapaan kissan menuusta kannataa omistajan huolestua siinä vaiheessa, kun kissu kiikuttaa kotiin jotain uhanalaista. Jos ei lajin elinvoiman vuoksi, niin sitten mahdollisten sakkojen :D

17.02.2015 00.40

No hyvä että, se on suomessa laitonta (tuo elävien hiirien syöttäminen) itse en ole syöttänyt elävää niin en ole sitä edes katsonut ja täytyy myöntää että, en sitä tiennyt koska kaverini syöttää tälläkin hetkellä käärmeelleen elävää ja kun kysyin niin kuulemma saa syöttää jos käärme ei syö kuin elävää onko se totta (pikkuisen aiheen vierestä)?

Saksassa näille kissoille syötettiin elävää silloin tällöin ja jenkeissä jotkut antaa niiden pyydystää kanoja (omia kanoja) se on aika hurjaa kateltavaa, mutta mitäpä siellä ei saisi tehdä. Itse en tajunnut pointtia jos savannah kissasta yritetään saada ''kotikissaa'' niin sitten annetaan sen pyydystää pieneläimiä.

Joo moni siis laittaa vaaleaa pitkäjyväistä riisiä pallojen sekaan hieman, muita riisilajeja ei kuulemma saa käyttää. Tämä on monien kasvattajien ohje sitä ei siis ole tarkoitus laittaa kuin ihan vähän ja itse imeytän ravintoaineet niihin kun ne imemvät kaikki hyvin ja saan annosteltua joka palloon oikean määrän ravinteita se toimii todella hyvin omalle kissalleni :)

ja tämä vähän on siis pallon sisällä oleva pieni mytty riisiä jossa on ne ravinteet 

Muokattu viimeksi: 17.02.15 00.42
17.02.2015 12.44

Eläinsuojelulaki kieltää elävän hiiren syöttämisen niin kissoille kuin matelijoille. Hiirten kasvatuksessa hiirten pinkit ja hiukan isommat hiiret lopetetaan kivuttomasti ja nopeasti ( tapoja en lähde tässä nyt kertomaan...)Luonnonsuojelulaki tulkitsee irtaallaan olevan kissan "haitaksi" eli kissalla kannattaa olla panta, koska on olemassa ihmisiä jotka tulkitsevat kirjaimellisesti lakia. Irtaallaan oleva kissa rikkoo samalla eäinsuojelulakia ja luonnonsuojelulakia elikkä voi paukahtaa huomattavat rapsut jos joku ilmoittaa asiasta viranomaisille.

17.02.2015 20.00

Olivia,

en tiedä sitten millaisia tuttavasi käärmeet ovat, mutta muistelisin lukeneeni, että jotkut heiluttavat niitä kuolleita pinkkejä tyyliin pihtien päässä tms. jotta ne vaikuttaisivat "elävältä" ja siten herättäisivät sen saalistusvietin matelijassa? En sitten tiedä, onko noista pihdeistä vaaraa hampaille, ja toisekseen, jos on kovin myrkyllinen laji, niin kuinka mieluusti niillä pidemmilläkin pihdeillä sitten huvittaa hillua :P

Niin ja tosiaan OT

Muokattu viimeksi: 17.02.15 20.01
18.02.2015 16.55
022583927_r
Kuusamo

No, itse asun täällä pohjoisessa, n. 16 000 asukkaan kaupungissa ja vieläpä maalla. Kertaakaan en ole kuullut, etteikö kotikissa saisi pyydystää pihamaalta myyriä/hiiriä ja yleensähän kissan reviiri on noin 1 ha tai vähän sen päälle, millä kissa pääsääntöisesti asustelee ja pyydystää saaliinsa.

Mutta ihan samaa mieltä olen, että kannattaa vähän valvoa, mitä se oma kissa pyydystää. Meidän Monti-maatiaista emme edes päästä jänisten poikimisaikaan ulos ollenkaan, kun piha on täynnä pupunpoikasia. Kissa herra on kerran tappanut vahingossa aikuisenkin jäniksen, tyytyväisenä raahasi ison saaliinsa raparperipensaan alle...  Eli valvomme kyllä, mitä kissat tekee aina ulkona ja itse asiassa meidän kisut eivät ulkoilekaan muuten kuin valvonnassa. Muuten saisi aina huolehtia, missä se katti viipottaa kun on tuo kevyen väylän autotiekin vieressä.

Sitten tuohon kaulapantahommaan komppaan täysillä, meiltäkin löytyy naapurista metsästysmiehiä, jotka kyllä surutta ottavat nirrin pois kissalta, jos eivät tunne. Onneksi ollaan tuttuja keskenään ja ollaan aina sanottu naapureille, ettei meidän kissoihin kajota. :D Kerran sitten olikin jonkun toisen mustavalkoinen kissa karkuteillä jostain aivan muualta ja heti heillä tuli mieleen, että olikohan se se meidän kissa.

23.02.2015 22.09

Hei

En usko että, kellään on enään mitään kysyttävää laitan tämän käyttäjän pois nyt viikon päästä ja kiitos kun vastailitte myös pariin kysymykseeni. Hyvät jatkot teille kaikille! :D

27.03.2015 21.41
022700261_r
Espoo

Niin, kukapa lakikirjan kannesta kanteen tuntisikaan, aina tulee uutta vastaan. :) Mutta kuten ei matelijoillekkaan, ei kissalle tai koirallekkaan saa tarjota (eli ulkokissatapauksessa tarjota tilaisuus siihen eikä tehdä asialle mitään) elävää ravintoa edes omasta kotipihasta + rauhoitetut lajit vielä erikseen. Niistä itsensä ilmiantaminen on toki omistajan vastuulla, eihän siihen ole virainomaisresursseja, mutta harvaa vapaasti, valvomatta kissaansa ulkoiluttavaa kiinnostaa muu kuin se, että oma kissa saa "toteuttaa vaistojaan" koska "niin se on aina ennenkin ollut". Samoin kuin se, jos itse metsästäisi eläimiä metsästysajan ulkopuolella tai pesimäkaudella, ei kukaan ole vahtimassa milloin se Pena siellä metsässä pamauttelee ja mitä. Mutta joo, se siitä, vähän aiheen vierestä. :) 

Tuli tänään ihan sattumalta vastaan blogikirjoitus, joka vähän tiivistää omia ajatuksia näistä hybrideistä, eli mm. Savannaheista. http://kissankujeita.blogspot.fi/2015/03/hybrideista.html

09.05.2018 06.44

mt0509 rolex watches abercrombie and fitch birkenstock shoes kate spade outlet michael kors canada goose uk canada goose jackets uk oakley sunglasses hermes bags coach outlet cheap nfl jerseys polo ralph lauren outlet online moncler supreme new york ferragamo shoes jordan shoes kate spade outlet store coach factory outlet mont blanc coach outlet store online clearances longchamp outlet oakey sunglassesmichael kors outlet coach factory outlet harden vol 1 adidas shoes coach factory outlet michael kors outlet canada goose outlet christian louboutin outlet uggs outlet ugg outlet uggs outlet fitflopscanada goose jackets moncler jackets michael kors outlet pandora charms pandora outlet pandora jewelry official site cheap uggs mbt shoes asics shoes canada goose outlet birkenstock outlet philipp plein shirt cheap ray bans gucci handbags nike zoom coach outlet store pandora jewelry adidas nmd michael kors outlet jordan shoes coach outlet ugg outlet michael kors outlet clearance valentino shoes michael kors outlet clearance ralph lauren outlet burberry outlet jordan shoes polo ralph lauren outlet onlinepolo ralph lauren outlet pandora jewelry louis vuitton pandora outlet michael kors outlet kate spade handbags coach factory outlet coach factory outlet online polo ralph lauren outlet oakley sunglassespandora outlet cheap ray ban sunglasses mcm handbags nfl jerseys wholesale nmd adidas adidas yeezy boost coach outlet nike air max polo ralph lauren outlet online coach outlet ralph lauren outlet air max 2018 mulberry bags moncler jackets adidas yeezy longchamp outlet online nike shoes coach outletcanada goose uk timberland boots michael kors outlet pandora jewelry polo ralph lauren outlet kate spade outlet pandora charms canada goose jackets mont blanc pens canada goose outlet louboutin shoesadidas yeezy coach outlet kate spade supra shoes nike air max jordan retro 11 fitflops sale polo outletcheap oakley sunglasses pandora charms uk canada goose sale uggs tiffany and co new balance shoes coach outlet discount oakley sunglasses cheap mlb jerseys china cheap jordan shoes canada goose sale cheap jordans free shipping canada goose uk coach canada michael kors outlet moncler outlet ray ban sunglasses discount cheap mlb jerseys air max 2018 canada goose outlet rolex watches ray ban sunglassescanada goose outlet moncler jackets ugg outlet coach factory outlet oakley sunglasses coach outlet kate spade outlet store moncler outlet michael kors outlet online fred perry polo jordan retro longchamp outlet coach outlet online ugg boots adidas nmd nike outlet online nike outlet adidas superstarchristian louboutin north face jackets jordans fitflops cheap jordans for sale north face jackets mbt shoes ecco shoes adidas yeezy air max 97 cheap jordans yeezy boost coach factory outlet supreme clothing hollister clothing nike shoes for men polo outlet converse shoes nike outlet adidas outletbirkenstocks air jordan shoes coach factory outlet pandora jewelry official site kobe bryant shoescoach factory outlet online red bottom shoes adidas campus pandora jewelry oakley sunglasses sale coach outlet store mbt birkenstock shoes kate spade outlet store tods outlet adidas outlet coach factorty outlet christian louboutin louis vuitton outlet cheap jordans valentino shoes outlet ralph lauren kate spade handbags nike shoes kate spade outlet louis vuitton outlet online uggs michael kors handbagsmichael kors outlet toms outlet louis vuitton outlet timberland boots yeezy boost canada goose uk kate spade handbag pandora jewelry outlet ray ban sunglasses air max 2019 coach outlet canada pandora charms sale clearance converse outlet store canada goose jackets coach outlet canada goose sale skechers shoesjordan shoes coach outlet nike store coach outlet store adidas yeezy boost hermes handbags coach outletnorth face outlet ultra boost ralph lauren outlet coach factory outlet coach outlet polo ralph lauren outlet online coach outlet ugg outlet mlb jerseys birkenstock sandals michael kors handbags adidas yeezy michael kors ugg boots on sale toms shoes canada goose jackets coach outlet store christian louboutin outlet kate spade nike huarache coach outlet online pandora jewelry jordan shoes birkenstock sandals adidas nmd shoes mcm outlet jordans fitflops sale clearance adidas nmd hermes handbags supra shoes yeezy boost pandora jewelry hermes outlet tory burch outlet polo outlet store ugg australiabirkenstock sandals ray ban sunglasses michael kors outlet canada goose jackets tory burch outlet online coach factory outlet gucci handbags outlet hermes handbags ray ban sunglasses discount canada goose outlet ralph lauren outlet cheap jordans oakley sunglasses reebok shoes adidas nmd coach outletfitflops sale clearance pandora charms fitflops sale michael kors outlet online coach outlet michael kors outlet clearance pandora jewelry new balance outlet pandora charms louis vuitton yeezy 350 boostnike shoes louis vuitton handbags timberland boots moncler outlet louis vuitton outlet store cheap oakley sunglasses prada outlet toms outlet nike outlet online mulberry uk vans store canada goose yeezy boost adidas shoes air max 2017 tiffany and co birkenstock outlet tiffany outlet ralph lauren sale clearance pandora outlet uggs michael kors outlet ralph lauren sale adidas superstar pandora charmsmichael kors outlet canada ray ban sunglasses polo ralph lauren outlet ugg boots adidas outlet pandora charms sale coach outlet store online coach outlet online ralph lauren uk oakley sunglasses birkenstock sandals ralph lauren tory burch outlet store salvatore ferragamo shoes louboutin shoes fitflops sale clearance canada goose outlet burberry outlet moncler outlet canada goose outlet christian louboutin shoes ugg outlet ralph lauren sale clearance michael kors outlet canada polo ralph lauren outlettimberland outlet ralph lauren outlet online fred perry canada goose outlet air jordans michael kors outlet michael kors outlet red bottoms shoes nike shoes prada handbags uggs canada cheap jordansmoncler jackets pandora jewelry mulberry handbags pandora charms sale clearance jordan shoes burberry outlet store adidas yeezy boost kevin durant shoes polo ralph lauren cheap oakley sunglasses vans shoespandora charms ralph lauren canada goose michael kors factory outlet red bottoms nba jerseys longchamp handbags michael kors outlet clearance nike free run nike air max outlet fitflops abercrombie coach factorty outlet cheap oakley sunglasses mulberry outlet air jordans pandora charms nike free 4.0 coach factory outlet kate spade outlet canada goose jackets cheap nba jerseys nike air max coach factory outlet kate spade outlet burberry outlet coach outlet gucci outlet philipp plein outlet ralph lauren outlet supreme clothing nike outlet store air jordan shoes nike outlet adidas shoes adidas canada goose uk coach outlet air max 90 valentino shoes michael kors outlet online louboutin shoes adidas originalscanada goose outlet kate spade ralph lauren uk kate spade outlet store yeezy boost fitflops oakley sunglasses adidas shoes coach outlet canada goose michael kors outlet salvatore ferragamo ralph lauren sale clearance hermes birkin moncler jackets canada goose oakley sunglasses outlet fitflops ferragamo outlet adidas shoes birkenstock canada goose outlet cheap nfl jerseys timberland boots outlet ecco shoes for men moncler jackets outlet coach outlet store puma shoes timberland outlet oakley sunglassesair max 97 moncler coats cheap ray ban sunglasses ralph lauren outlet nike shoes cheap mlb jerseyscoach outlet pandora store ugg boots on sale michael kors outlet clearance adidas yeezy coach outlet store coach outlet store kate spade bags pandora jewelry louis vuitton outlet online nmd shoes kobe shoes michael kors outlet canada pandora tory burch outlet cheap nike air max oakley sunglasses coach outlet hermens bags tory burch outlet replica watches ray ban sunglasses pandora charms ugg boots nike outlet michael kors outlet yeezy boost 350 pandora jewelry outlet moncler outlet christian louboutin outlet canada goose jackets moncler outlet coach outlet supreme clothing cheap jordans kate spade outlet mt0509

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti