Koira haukkuu rivitalossa (Koirat > Koirien koulutus)

19.08.2012 21.33
022623608_r
Äänekoski

Eli meillä on Pepin kanssa ongelmana, että se haukkuu, jos kuulee jonkun kulkevan käytävällä. Naapurit ovat tästä jo valittaneet, mutta ne tekevät samalla työni turhaksi, kun yritän sitä opettaa olemaan haukkumatta, sillä yksi naapuri harrastaa sitä, että se vasiten ärsyttää koiran haukkumaan. Olen meinannut sanoa tälle että jos meinaa että saan koiran hiljaseksi, sen pitää lopettaa ärsyttäminen.

Olen kokeillut sitä, että kutsun sen luokse kun kuulen että joku kävelee käytävällä, ennenkuin se haukkuu, mutta ei toimi.

Joten mitä neuvoksi? Koira siis haukkuu aivan kaikkea mikä rapisee käytävällä.. Niin ja Pepi on tosiaan vielä pentu ja helppo opettaa, apuja kaivataan nopeasti ;S

19.08.2012 23.53
022662727_r

Ite oon vaan topakasti kieltäny, jos pentu on meinannut haukkua. Sillä se on toiminut, aikuinen meillä taas pitää aina joka kerta erikseen käskeä hiljaiseksi. Voisit tietty yrittää puhua naapurille järkeä tai esim. kokeilla laittaa käytävään lapun, jossa kerrot ystävälliseen sävyyn, että teillä on pentu, joka vasta harjoittelee ja pyydät naapureilta kärsivällisyyttä, ymmärrystä ja yhteistyökykyä, niin koiran elo naapurustossa sujuu tulevaisuudessa mallikkaasti.

Nuo urpot koiria tahallaan ärsyttävät on kyllä syvältä. Liekö sitten joku koiranvihaaja, joka oikein toivoo, että koira saataisiin pois sieltä, jos sen saa härnättyä häiriökäytöksiseksi? :C

"Sie hitto teitkii miul uue jakkaukse, mut siit hyväs mie sahhaan siult puol päätä pois.."
20.08.2012 00.26
022687069_r
Hämeenlinna

Me asutaan kerrostalossa, ja Jesse haukkuu nyk. vain jos ovikello soi ja postinjakajalle,ja aina komennan sitä.

20.08.2012 09.50

Mitä itse teet silloin, kun koira haukkuu? Kiellätkö, hermostutko, menetkö kuuntelemaan jne?

Meillä koira opetettu olemaan ohutseinäisessä kerrostalossa olemaan hiljaa sillä tavoin, että ollaan jätetty noteeraamatta vahtihaukku kokonaan. Epäonnistunut kieltäminen, hermostuminen tai sohvalta nouseminen palkitsee koiraa -> haukku oli sittenkin sen arvoinen, kun emäntäkin nousi kuulostelemaan, hermostui, "ei,ei,ei"-haukkui mukanani jne. Jos koira meillä haukkui käytävää, pihan tai naapurin ääniä niin jatkoin töllön katsomista niin kuin mitään ei olisi tapahtunut. Parin kerran jälkeen alkoi haukun määrä vähenemään, muuttui pian "uffaamiseksi" ja lopulta sitten katosi kokonaan. 

Pystykorva tosin käsittääkseni tuhat kertaa haukkuherkempi rotu näihin marsunakkeihin verrattuna, joten siltä saralta ei kokemusta. 

Samoin postinjakaja jos kolauttelee ulko-ovea, niin ovelle ei tosiaankaan mennä ennen kuin koirat on hiljaa ja rauhallisia. Tottuvat näin siihen, että kolinat ja rapinat on normaaleja tylsiä ääniä joista ei tapahdu mitään.

Muokattu viimeksi: 20.08.12 09.53
22.08.2012 14.55
022623608_r
Äänekoski

En ole tähän ärsyttäjään tarkemmin tutustunu muutako että tiän että se on alkoholisti ja käy pimputtelemassa kaikkien ovikelloja kun sillepäälle sattuu.

On haukut vähen tyny huomattavasti kyllä kun olen torunut, ennen se haukkui kaikkia ja kaikkea, mutta sinnikkäällä torumisella sen olen saanut vähennettyä. Enää haukkuu vain jos rapussa kuuluu kovaa jotain kolinaa tai kun minä ja poikaystäväni molemmaat ollaan paikalla ja ovi käy tai jotain tämmösiä pieniä.

Ja tosiaan, ennen koira haukkui suoraan kaikkea, nykysin se ensin murahtelee, tai urisee tai niinku Lysti sanoi, uffaa ja sen jälkeen vasta haukkuu. Olen koiralta hyväksynyt sen urisemisen, mutten haukkumista.

Eli menen suoraan kieltämään koiraa jos se haukkuu, oon toiminut jonkinverran, mutta nopeampaa edistystä edelleen kaipaisin.

Tuota lappua olen harkinnut mutta ajattelin vielä seurata tilannetta, jos kuuluu valituksia niin sitten laitan lapun.

22.08.2012 15.26

Mun on nyt vähän pakko tarkentaa..Otsikossa puhutaan rivitalosta niin mitä aloittaja tarkoittaa aloitusviestissään käytävällä? Mulle tuli siis ensin mieleen vain rappukäytävä..Itse asumme luhtitalossa joka on lähes sama kuin rivitalo niin tässä ei oo mitään käytävää..

Muttah itse en osaa sanoa oikein muuta kuin että kannattaa ottaa asiallisesti puheeksi sen naapurin kanssa joka yrittää tahaltensa häiritä. Jos asia ei mene hyvällä jakeluun niin ainahan voi ottaa yhteyttä isännöitsijään. Joillakin koirilla se haukku tulee vaan herkemmin kuin toisilla eikä sitä välttämättä saa kytkettyä täysin pois. Meidän entinen saksanpaimenkoira haukkui aina ovikellolle (asuimme silloin vielä kerrostalossa) ja kaverit vähän auttoivat meitä..Aloimme tehdä semmoista että pyysimme aina jonkun käymään joten tiesimme koska ovikello soi. Aloimme jo valmiiksi kiinnittää koiran huomioita muualle nameilla, leikeillä yms. Kaverit soitti ovikelloa kerta toisensa jälkeen (tätä jouduttiin toistamaan usein) ja lopulta koira ei enää jaksanut juurikaan siitä välittää. Palkitsimme koiran aina kehuilla ja nameilla tai leluilla kun ei noteerannut ovikellon kilinää :) Välillä alkavan haukunnan sai loppumaan myös sillä että annoin jämäkän Ei-sanan.

Kannattaa olla kärsivällinen eikä missään nimessä menettää hermojaan. Meilläkin meni muutamia kuukausia tuohon hommaan mutta oli se sitten sen arvoistakin :)  Ja sehän nyt on luonnollista jos koira vähän haukahtaa mutta ymmärrän että sellainen ylenpalttinen haukunta ei ole kivaa itsensä ja naapureiden kannalta.

23.08.2012 09.06
022623608_r
Äänekoski

Joo siis tässä on kolme asuntoa niinku samalla käytävällä. (:

Ja joo tuota olen itsekin harrastanut, kun tiedän että joku tulossa niin otan koiran valmiiksi viereen ja piän sen siinä niin kauan että vieras on päässyt sisälle. Näin koira ei ole haukkunut ja näin se kai on vähentynytkin, mutta silti vielä pieniä haukahduksia kuuluu.

Ja vielä siitä, että tämä koira ei ole tottunut näkemään tummia ihmisiä, (sori en osaa paremmin sanoa) ja kun poikaystäväni kaveri tuli käymäään (tumma), niin koiran osalta se oli jatkuvaa haukkumista ja murismista, kieltäminen ei auttanut eikä auttanu mikään muukaan, jotan jos tähän ei ole neuvoja niin käytännössä poikaystaväni kaverilla ei ole tänne asiaa ;s

23.08.2012 09.39

eikös haukkumiselle ollut oma ketju?!

23.08.2012 12.36

Pepi, eikös koira näe kaiken mustavalkoisena..Siis korjatkaahan nyt jos olen väärässä mutta eihän koira ymmärrä että toi on valkonen ja toi tumma..Siis ei koira arvioi ihmistä sen ihonvärin perusteella. Tästä samasta aiheesta oli joskus jotain höpinää niin joku selitti semmoista että joskus jotkut ulkomaalaiset saattaa tuoksua erilaiselle kuin valkoiset niin eläin saattaa suhtautua eri tavalla. Mutta eiköhän koira ole haukkunut ihan jonkun muun syyn takia kuin sen ihonvärin :P Ei millään pahalla. Aika ikävää mielestäni sanoa että poikaystäväsi kaverilla ei olisi teille sitten asiaa jos ette saa asiaan jotakin neuvoa & helpotusta :/ Oletteko kenties miettineet että jännittääkö kaverinne koiraa tavallista enemmän tmv. Koira vaistoaa myös sen mitä ihminen/omistaja tuntee. Kannattaisi ehkä alkaa harjoittelemaan sitä että poikaystäväsi kaveri käy teillä usein kylässä, ihan vaikka pikavisiitillä. Koira pidetään rauhallisena ja sitä myöten alkaisi pikkuhiljaa tottua kys. henkilöön. 

Kyllä meilläkin Chiko ujostaa tiettyjä ihmisiä, omalle äidilleni ja parille kaverillemme Chiko käyttäytyy melkein samalla tavalla kuin meillekin mutta jostain syystä isäni, isäni naisystävä ja miehen äiti saavat sen ujostamaan välillä paljonkin mutta johtuen siitä että he eivät täällä meillä käy niin usein kuin sitten nuo muut mainitsemani.

23.08.2012 15.27
022623608_r
Äänekoski

Sori n huomannu jos oliki oma ketju (:

Ite en kyllä usko että koira näkis mustavalkosena, entinen koiramme haukkui vain punaisia autoja/ raivostu ku näki niitä, ja en kyllä selitystä sille keksis muutako että koira erottaa värejä.

Ja tämä kyseinen kaveri on asunut ikänsä suomessa, hänellä on myös oma koira yms, eli jos vain tuo haju mutta mielestäni se hajuki tulee vain ruokakulttuurista..?

23.08.2012 15.49
022710084_r
Rovaniemi

Jos koira näkee "mustavalkoisena" maailman, niin eiköhän se silti näe myös värien väliset kontrasti-erot. ; ) Esim. hampaat ja silmät mustalla ihmisellä aivan varmasti erottuvat paremmin kasvoista kuin valkoihoisella.

http://hambeastounlimited.tumblr.com taideblöärgh.
23.08.2012 16.28

Mä en muista tarkkaan mikä se haju-juttu oli enkä löytänyt siitä ainakaan vielä mitään kovin kattavaa linkkiäkään mutta muutama ihminen sitä aikoinaan selitti että esimerkiksi Afrikasta kotoisin olevat ihmiset tuoksuvat luonnostaan erilaisilta kuin valkoiset ja joskus eläimet saattaisivat vierastaa sitä tuoksua. Siitä en sitten tiedä kuin paljon tuossa on perää mutta näin olen itse kuullut. Ruokakulttuurihan on erilainen ympäri maailman enkä nyt siis tarkoita sitä ruokakulttuurin tuottamaa hajua vaan ihmisen luontaista tuoksua. Moni aasialainen kaveri ja tuttu on ollut sitä mieltä että valkoihoiset taas tuoksuvat tai haisevat pahalta.

Tuo nyt oli todella OT mutta yritin aiemmin ajaa takaa sitä että en väitä etteikö olisi mahdotonta että koira haukkuisi ihmiselle juurikin sen ihonvärin vuoksi mutta minusta olisi kiinnostavaa löytää aiheesta jotakin faktatietoutta..Ihan vain siksi koska en ole itse koskaan kuullut että koira osaisi ymmärtää ihonväriemme merkitystä mitenkään sen suuremmin. Velmu esitti mielestäni hyvän pointin! Tämä nyt saattaa olla ihan shaibaa mutta eräässä kirjassa kerrottiin että koira saattaisi joskus tulkita ihmisen hymyilyn vähän niinkuin hampaiden näyttämisenä. Löysin tällaisen linkin jossa mainitaan jotakin tuosta hampaiden näyttämisestä:

http://www.karvaturri.com/tekstit/karvaturrin_ohjeita.htm

Joiltakin "asiantuntijoilta" olen kuullut että koira näkisi mustavalkoisena kaiken mutta jotkut taasen väittävät että koira kykenisi erottamaan päävärit. Löysin tällaisen liittyen tuohon näköaistiin:

http://klikkeri.blogspot.fi/2009/08/koiran-nakoaisti.html

Mutta ettei nyt mene ihan täysin ohi aiheen koko homma niin piti vielä kysyä aloittajalta sitä että onko se kaverinne kenties jotenkin hermostunut, jännittynyt tmv. teille tulleessaan ja koiran läheisyydessä?

23.08.2012 21.11
022623608_r
Äänekoski

Totta, velmu, enpäs tuota ajatelluutkaan. (:

Ja se kaveri ei ole mitenkään jännitynyt, onhan sillä itselläänkin koira.

Tosin voihan koira sen tulkita eritavalla koska tämä kaveri on hyvin puhelias ja nauraa todella paljon, ja äänekkäänsti, mutta jo ennenkuin kaveri nauraa niin koira jo haukkuu ja murisee.

Minua hävettää suorastaan kun Koira sillai murisee yms ja en siksi kehtaa pyytää tätä sen kaveria tulemaan vain testiksi koska tuntuu vain pahalta, ymmärrättä varmaan :D

Jeps, lukasen nuo tekstit kun on aikaa. (:

24.08.2012 21.18
022352175_r
Lahti
Lysti kirjoitti:

Meillä koira opetettu olemaan ohutseinäisessä kerrostalossa olemaan hiljaa sillä tavoin, että ollaan jätetty noteeraamatta vahtihaukku kokonaan. Epäonnistunut kieltäminen, hermostuminen tai sohvalta nouseminen palkitsee koiraa -> haukku oli sittenkin sen arvoinen, kun emäntäkin nousi kuulostelemaan, hermostui, "ei,ei,ei"-haukkui mukanani jne. Jos koira meillä haukkui käytävää, pihan tai naapurin ääniä niin jatkoin töllön katsomista niin kuin mitään ei olisi tapahtunut. Parin kerran jälkeen alkoi haukun määrä vähenemään, muuttui pian "uffaamiseksi" ja lopulta sitten katosi kokonaan.

Lance ei ollut koskaan aikaisemmin reagoinut rappukäytävän ääniin, postinjakajaan, ovikelloon, (ei kun kyllä se yhden kerran meni ovelle pörhistelemään ja murahteli, mutta siellä olikin käytävässä meidän oven edessä sammunut juoppo joka haisi viinalle kilometrin päähän). Nyt sitten kun muutettiin uuteen asuntoon niin ensimmäisen viikon se tuntui olevan kauhean huolestunut käytävän tapahtumista, haukahteli ja uffaili kuten Lysti mainitsi edellä. Joka kerta kun koira reagoi, toruin välittömästi. Jos ei uskonut kerrasta, eristin hetkeksi toiseen huoneeseen. Tuon viikon aikana ei onneksi tarvinnut koiraa laittaa toiseen huoneeseen kuin kaksi kertaa. Tuona aikana opin myös hyvin ennakoimaan milloin se alkaa käyttäytyä niin, että kohta alkaisi häiriökäytös niin pystyi kieltämään jo siinä vaiheessa kun se jo "kyttäsi" ovea. Käytös väheni pikkuhiljaa ja loppui sitten kokonaan.

En usko, että tuo Lystinkään huomioimattomuusmenetelmä on yhtään huonompi (ja sehän on ihan koirasta kiinni mikä keino siihen toimii eikä ole olemassa vain yhtä oikeaa tapaa.) Pitää vain kokeilla ja löytää se toimiva tapa.

Tuohon ovikelloherkkyyteen on varmasti monta ihan varteenotettavaa toimivaa tapaa, mutta kaverini koiran (pystykorvamix) opetimme kerrostalossa tuosta pois sillä, että kirjaimellisesti kyllästytimme sen siihen ääneen. Kesälomalla kun oli hyvin aikaa niin menimme "kylään" hälle ensimmäisenä päivänä 15min välein jonkun pari tuntia, seuraavasta päivästä alkaen n. puolen tunnin välein (itse asuin vielä siinä viereissä rapussa) ja koiran omistaja teki juuri niinkuin Chiko edellä kertoi eli valmistautui siihen etukäteen kiinnittäen koiran huomion muualle, palkaten kun käyttäytyi kunnolla. Kuukauden päivät tuota kaavaa toistaen meillä meni ja kokoajan kertoja vähentäen niin että välillä teimme "yllätysvierailuita". Lopulta koira ei enää haukkunut ovikelloa vaan odotti vain namia kun se soi (yhdisti sen mukavaan asiaan). Sitten se ei enää reagoinut lainkaan.

You cannot kill what already has no life | 311006 ♥
25.08.2012 16.07
022623608_r
Äänekoski

Jeps, yritetään kokeilla jotaki näistä, toivottavasti edistystä tapahtuu vielä nimittäin naapurit eivät todellakaan pidä siitä että koira haukkuu, musiikkia kuulemma saa kuulua mutta koira ei saa haukahtaa, harmi juttu... :/

25.08.2012 16.27
022136562_r
Kemi

Meillä ei auttanut kuin haukunestopanta ottaa avuksi. Parin kerran pidon jälkeen ongelma poistui kun haukunestopanta suihkautti kielloksi hajutonta/mautonta ainetta ( minulla käytössä tuossa oli silloin vain ponnekaasu ).

Myrsky ei oikeastaan koskaan ole haukkunut, Roope oli se lietsoja (tässä apuna webbi kamera).

Varmasti joku tulee haukkumaan mut nyt lyttyyn kun tuollaisella kapistuksella OPETIN koiran olemaan hiljaa.
Siinäpähän tulee, taustoja tietämättä.

Meillä kokeiltiin jääkaudet, uudelleen opetukset yms. Tapahaukkuja kun oli niin loppu sekin lyhyeen haukunestopannalla. Ei ole tarvinnut enää pantaa edes käyttää, eivät hauku sisällä enää turhasta (asiasta toki saa haukahtaa).

Joutilaana löytyy panta kaapista ja vuokrata voin.

Ja mitä tulee tuohon haukuntaan sitä saa päivällä kuulua satunnaisesti, sitä ei kukaan pysty kieltämään. Mutta yhtä mittainen ulvonta ja haukkuminen tunnista toiseen ei ole enää sietämisen arvoista.
Tästä sitten löytyy itseltä ihan varmaa tietoa kun kuluttaja-asiamieheltä on asiaa kysytty nipo naapurin takia ( joka siis vaati koiria olemaan inahtamatta edes päivällä ).

Muoks//

Hoksasin nyt että koira on pentu. Elikkä en nyt suosittele heti pennulle haukunestopantaa käyttöön.
Rotua olisi kannattanut miettiä hieman sopiiko kerrostaloon, koska suomenpystykorvat on yksi äänekkäimmistä roduista ja haukkuminen niille aivan luontaista joka on todella hankala kitkeä pois.
Toivottavasti saat koiran rauhoittumaan edes jotenkin ja naapurisovun säilymään.

Muokattu viimeksi: 25.08.12 17.08
26.08.2012 18.48
022623608_r
Äänekoski

En halua käyttää haukunestopantaa, tuntuu pahalta kieltääkki koska pentu ja jos se oppii että ei saa haukkua niin siitä tuskin silloin tulee edes lintukoiraa, mikä olis tarkotus.

Olen nyt alkanu kokeilemaan tuota huomioimattomuutta, eli annan koiran haukkua ja en huomioi, on muutaman kerran haukahtanu ja katon sitä vihasesti niin se lopettaa, mutta en ole kieltäny, toivottavasti toimii.

26.08.2012 19.16
020308331_r

^ Kyllä siitä koirasta voi lintukoira tulla, vaikka kieltäisikin "virka-ajan" ulkopuolella haukkumisen tietyissä tilanteissa. Se on tullut nähtyä usean koiran kohdalla. OT

Muokattu viimeksi: 26.08.12 19.17
27.08.2012 13.52
022352175_r
Lahti
Pepi kirjoitti:

En halua käyttää haukunestopantaa, tuntuu pahalta kieltääkki koska pentu ja jos se oppii että ei saa haukkua niin siitä tuskin silloin tulee edes lintukoiraa, mikä olis tarkotus.

Kyllä siitä voi aivan hyvin llintukoira tulla. Se, että kielletään haukkumasta tietyissä tilanteissa ei poista sen "kykyä" haukkua tai muuten toimia oikein töissä, mikäli se opetetaan siihenkin touhuun oikeaoppisesti. Kyllä meilläkin Lance vetää "töissä" esim. pyörää, mutta kulkee kauniisti hihnalenkeillä vierellä koska näin on opetettu ja se ymmärtää eron.

You cannot kill what already has no life | 311006 ♥
28.08.2012 19.07
022623608_r
Äänekoski

kokeilen nyt kuitenkin ensin tuota huomioimattomuutta, haukuenstopantaa ei löydy, semmosta ei ole ikinä tarvittu kellään koiralla joten tuskin sitä tällekään laitan.. (:

Kiitos kaikille! (:

30.08.2012 22.59
020075326_r
Tampere

Se ei ole huomioimattomuutta, jos kyttäät koiraa vihaisen näköisenä ;)

03.09.2012 07.58
022623608_r
Äänekoski

Hah, se kuiten tajuaa asian ja lopettaa :D

Meinasin että en puhu sille mitään-huomioimattomuutta :D

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti