En osaa opettaa sisäsiistiksi (Koirat > Pennut)

29.09.2012 18.21

Miksi en tajua tuota sisäsiisteys opetuksen ideaa, miten pentu sen ymmärtää jos en itsekään tajua "noloa".

Tiedän että pitää kehua, kun tekee oikeaan paikkaan ja olla välinpitämättömästi ja vaan siivota vahinko pois, kuten nytkin teki läjät keskelle olohuoneen lattiaa. Vien monta kertaa päivässä, ehkä noin 16 kertaa pihalle siinä toivossa että tekee ulos ja kehun aina kovasti kun tekee ulos mutta miten koira tuosta ymmärtää ettei sisälle saa tehdä, miksi se tekee sisällekin ja un välillä ulkosiisti ja tekee kakat ja pissat lenkin jälkeen sisälle. Aina aamulla herään ulosteiden hajuun, vaikka olen viimeisimmän ulkoilun tehnyt klo 23, samoin on pissalätäköt odottamassa.

Oppiiko koira jos en minäkään osaa tehdä tätä, voiko koira oppia silti sisäsiistiksi vaikka emäntä ei osaa opettaa?

Äsken taas moppasin mutta aina kun olisin viemässä ulos niin koira kerkiää tekemään tarpeet sisälle kunlaitan kenkiä jalkoihin...pikkasen pulassa.

Kaipaan käytännön vinkkejä, en ilkkumisia tms

29.09.2012 19.04

Itse opetin Sulon sisäsiistiksi ihan sillä että vein ulos leikkimisen jälkeen, ennen ruokaa, heti sen jälkeen, ennen nukkumaanmenoa ja aamulla. Toisinaan heräsin keskellä yötä viemään koiraa ulos. Jos näin että koira näyttää siltä että hätä iskee päälle niin nappasin pennun kainaloon ja kannoin ulos.

Ulosmennessä otin mukaan herkkupussin, odotin niin kauan että tarpeet tehdään (joskus aamuisin saatoin seisoa vartinkin ulkona) ja sen jälkeen annoin herkun sekä vuolaat kehut. 

Oma koira oppi näillä keinoin sisäsiistiksi melko nopeasti, mutta sehän on ihan yksilöllistä.

29.09.2012 19.39
022314450_r
Ohkola

Meillä Bela oli todella hidas oppimaan sisäsiistiksi ja minusta alkoi tuntumaan että en edes osaa varmaan sitä oikein opettaa kun ei vaan millään tuntunut ymmärtävän mihin saa tehdä ja mihin ei.

Mutta niinkuin Sulo sanoi, aina aamulla, ennen ruokaa, ruuan jälkeen, riehumisen jälkeen, nukkumisen jälkeen viedään pentu pihalle. Ei kannata jäädä ainakaan seisoskelemaan paikoilleen ja odottamaan, vaan kävelet koiran kanssa ja mielellään paikoissa joissa on nurmea/metsää, tai muuta maastoa kun vaikka katulaattaa tai asvalttia. Ja kun se koira ne tarpeet tekee, niin tottakai kunnon kehut ja osoitat pennulle että olet tyytyväinen hänestä.

Meillä oli sisällä levitettynä sanomalehtiä jotta Bela olisi tehnyt siihen tarppet jos sisälle piti tehdä. 

Eikä meillä oikeastaan mitään sen kummempia sitten sen asian kanssa tehtykkään. Ikää kertyessä opittiin vaan tekemään ne tarpeet ulos. Asiat etenivät omalla painollaan. En tiedä meneekö se muilla näin, mutta ainakin meillä meni. :)

Hyvältä kuulostaa tuo mitä olet tähän asti tehnyt, että ei minun mielestä kannata ottaa mitään suurempaa stressiä tässä vaiheessa. On ihan sallittua että pennulle sattuu vahinkoja, onhan se pentu sentään vielä. Et muuten maininnut että kuinka vanha koirasi on(?) :)

Jos et tiedä, kysy. Älä tee omia johtopäätöksiä.
29.09.2012 20.08

Koira on 3kk ikäinen vasta, mutta ihmettelen kun ottaa takapakkia välillä tai kuuluuko se asiaan. Mietin miten voi oppia papereille ja sitten ulos, että miten ymmärtää papereista että pitää tehdä tarpeet ulos vai vienkö ne paperitkin sitten välillä ulos vai mistä yhdistää sen? miten koira voi yhdistää eteistä lähestyvät paperit siihen että tarkoitus on alkaa tekemään ne tarpeet ulos?mietin jos olisin koira, niin en varmaan koskaan oppisi sisäsiistiksi tällä logiikalla

29.09.2012 20.15

3kk koira ei kuitenkaan osaa vielä pidättää ja vahinko saattaa sattua kesken kaiken. Pennun ulosviemisen kanssa pitäis oikeesti nopeudeltaan olla jotain supermiehen ja jumalan tasoa, kun usein pentu ei edes näytä etsivän paikkaa. Syliin pentu ei yleensä kuse, joten hanki jotkut helpot kengät ja laita ne jalkaan koira sylissä.

29.09.2012 20.32

koirieni kasvattaja opetti onnin ja pandan valmiiksi sisäsiisteiksi,niin eipähän minun tarvinnut kuin vahvistaa tätä käytöstä.

mutta pari neuvoa.

vie...

pentu ulos heti,kun heräät

syönnin jälkeen

leikkimisen jälkeen

ihan viimesenä illalla

ja aina samaan aikaan.ulkona kehut koiraa (älä anna namipalaa!).se voi olla  vaan hiljaisella äänellä 'hyvä'.kun pentu tekee tarpeet sisälle,älä kiellä sitä.siivoa jälet hiljaa pois,mieluiten sellaisella aineella,jolla lähtee hajutkin pois.kyllä se joskus oppii,ihan varmaasti,sinnikkäästi joka väliin mene ulos sen kanssa.parhaiten pentu oppii,kun se saa olla päivät ulkona.

29.09.2012 20.35
Onni kirjoitti:
parhaiten pentu oppii,kun se saa olla päivät ulkona.
Mä oon käsittänyt, että just täysin päinvastoin. Koira viettää päivän ulkona -> saa kusta mihin tykkää, koira tulee sisään -> ..kusee edelleen, mihin tykkää? Koiranpennun kanssa pitäis välttää sitä koko ajan pihalla roikkumista, koska ulos tarpeille menemisen merkitys korostuu just siinä, kun sinne tarpeille mennään säännöllisesti ja sitä tiettyä asiaa toimittamaan.

29.09.2012 20.51
022048187_r
Forssa

Meillä Niki ei oppinut sisäsiisteyttä ei sitten millään. Kun se oli 7kk, päätin että nyt loppuu koirakirjojen mukainen räpellys, ja päätin ruveta kieltämään sisälle pissaamisesta. Ei tarvinnut kuin pari kertaa kieltää, niin sen jälkeen ei ole koskaan sisälle pissaillut :D.

Meidän Nemo sitten olikin oikea herkkis, ja se ei meinannut kestää edes tuota, että sisälle pissattua ei tullut kehua. Se oikein häpesi sisälle pissausta, mutta kun ei yksinkertaisesti pystynyt pidättämään koko työpäivää. Voi sitä lepyttelyn määrää kun joku tuli kotiin ja sanomalehdelle oli tullut pissa :D. Ja sillehän tosiaan ei oltu koskaan mitään kielletty, ihan neutraalisti vaan menty siivoamaan pissa. Koirat vaan on niin erilaisia, Niki on niin putkiaivo, että se ei yksinkertaisesti osannut muodostaa yhteyttä tuon "ulkona kehutaan, sisällä jätetään huomiotta" kautta.

29.09.2012 20.52

Oon lukenut koira kirjoista tätä sisäsiisteyden opetusta ja kaikissa sanotaan kuinka menee teoriassa mutta että käytännössä. Ekat päivät vahtasin koiraa ja kokoajan valmiudessa kantamaan ulos tarpeille, mutta sitten en kerennyt muuta tekemäänkään ja mietin tekeekö muutkin näin että on suunnilleen kengät jalassa sisällä ja valmis ampaisemaan ulos pennun kanssa 4 kertaa tunnissa? kuitenkin sanotaan että 6kk ikäinen koira voi olla vasta sisä siisti mutta sitten kirjoissa sanotaan että jos sisäsiisteyden oppiminen viivästyy paljon ja jos koira ehtii isommaksi eikä ole oppinut sisäsiistiksi niin siitä ei ehkä koskaan tule sisäsiistiä niin teen tästä itselleni stressiä ja paineita.

Miten te teette tämän käytännössä, oletteko missä vaatteissa ja kuinka nopeasti on mentävä, itselläni on kumisaappaat jotka on nopea sujauttaa jalkaan ja päivävaatteiden päälle vaan takki ja tuohon omaan pieneen pihaan kannan pennun kun ei uskalla kulkea rappusia alaspäin ja muutenkaan ei ilmoittele mitenkään että olisi tarvetta tarpeille, ihan noin ohimennen tekee kakat tai pissat sisälle. Ei mulle mikään ongelma ole tämä opetus, kunhan en vuoden päästä ole vielä samassa tilanteessa ja entiedä mistä tiedän teenkö varmasti kaiken just niinkuin koira tajuaa vaikka en itse tajuaisikaan.

29.09.2012 21.01

Kyllä mulla on about aina huppari päällä sisällä, eteisestä sit vaan potkasen adidaslerit jalkaan ja meen pennun kanssa pihalle. Oon myös opettanut sille käskysanan asioiden helpottamiseksi. Kätevä uusissa paikoissa ja esim. kun oot lähdössä johonkin, kun koira tekee tarpeensa käskystä. Myös mukavoittaa mun illanviettoa, kun ei tarvi koko lauantai-iltaa seistä sateessa kakaran kanssa, vaan se tekee käskystä tarpeensa. :D

29.09.2012 21.03
022048187_r
Forssa

Tuo on muuten yleinen ongelma, että koskaan ei saa tietoa käytännöstä, vaan aina teorian :D. Meillä Nemon kanssa ihan vaan niin, että heti kun pentu alkoi liikehtiä sen näköisenä, että aikoo herätä, niin ei kun vaatteet päälle, ja heti kun herää niin pentu kainaloon ja pissalle. Kun syötti pennun, vaatteet jo valmiiksi päälle, heti pentu kainaloon ja pihalle kun kippo on tyhjä. Leikkimisen jälkeen heti pihalle, lelun voi vaikkapa antaa olla pennun suussa, pentu kainaloon ja pihalle. Ei sillä, meillä Niki kyllä taisi tämänkin, että pissasi samalla kun leikki, kun ei malttanut lopettaa leikkiä pissauksen vuoksi :D

Koiran tulisi nyt oppia perusteet, niin että oppii hieman pidättämään, ja mieluusti ilmaisemaan pissahätää. Tämän tulisi ainakin teoriassa muodostua itsellään niin, että juuri kovat kehut kun pissa tulee ulos, ja kun tulee sisälle niin vaikkapa vähän harmissaan siivoilee. Jos pentu menee ovelle, niin multikehut ja äkkiä pihalle pissalle. Kaikintavoin täytyy tukea kaikkea sitä toimintaa, jota pentu oppii tarjoamaan pissahädän tullessa. Se voi olla katse, ovelle meno, tai jotain muuta.

Mutta tosiaan vasta 6kk ikäiseltä voi vaatia sisäsiisteyttä. Se kuitenkin tarkoittaa, että vasta silloin koira pystyy pidättämään. Alle 6kk pennun tulisi osata ilmaista haluavansa pissalle, pissat sisälle vaan sillon kun pitkään yksin.

30.09.2012 22.24
022246553_r

Niinhän ne sanoo että saat olla tosi onnellinen jos koira on sisäsiisti kuuden kuukauden ikään mennessä.

Paperit on sisällä vain sitä varten, että tekee sitten ennemmin niille jos tulee hätä kuin vaikka sinne olohuoneen matolle.

Tarkkaile pentua, täällä on jo monesti kerrottu milloin pennulla todennäköisimmin on hätä. Näiden lisäksi katso koska se tulee levottomaksi ja etsii paikkaa nenä maassa.

Silloin kun Hugo oli pieni kävin sen kanssa todella paljon ulkona, enkä tullut sisälle ennen kuin se oli pissannut. Olin sen kanssa välillä puolitoista tuntiakin ulkona, ja tässä vaiheessa pentu jo halusi sisälle. Sitten kun päästi pissan, paljon kehuja, ehkä herkkukin ja sitten kauheeta vauhtia sisälle.

Onnea opetukseen! :)

30.09.2012 22.28

voi Hannaa kävi sääliks tänää ku me saatii hanna! se vinku noin 4-5 tuntii ku se joutu luopuu sen veljestä! ne oli kyllä erottamattomat sisarukset! D:

30.09.2012 22.29
021982348_r
Kerava
sori piti laitaa hannalla!
30.09.2012 22.29
CRF kirjoitti:

Kyllä mulla on about aina huppari päällä sisällä, eteisestä sit vaan potkasen adidaslerit jalkaan ja meen pennun kanssa pihalle. Oon myös opettanut sille käskysanan asioiden helpottamiseksi. Kätevä uusissa paikoissa ja esim. kun oot lähdössä johonkin, kun koira tekee tarpeensa käskystä. Myös mukavoittaa mun illanviettoa, kun ei tarvi koko lauantai-iltaa seistä sateessa kakaran kanssa, vaan se tekee käskystä tarpeensa. :D

En ole siis ainoa! Sulo tottelee jos sanon sille että pissalle... :D

30.09.2012 22.33
022246553_r

^Samoin täällä :D Jos sillä ei oo hätä, se vaan nostaa jalkaa ja mukapissaa jonku puunjuurelle et pääsis sisälle esim. sateella.

30.09.2012 22.43

Ei paniikkia, sun koira on vasta sen 3kk joten eiköhän se opi kunhan vaan jaksat käyttää sitä ulkona usein. Kyllä normi (terve) koira tajuaa viimestään öbaut vuoden ikäisenä sisäsiisteyden. Olen kylläkin kuullut että kääpiökoirat saattavat oppia hitaammin sisäsiistiksi, itselläni ei ole kääpiökoirista kokemusta kylläkään joten en tiedä väitteen todenperäisyyttä.

Jos koira ei oo joskus vuotiaana vieläkään sisäsiisti niin tutkituttaisin eläinlääkärillä varanvuoksi. 

Muoks// Löysin mielenkiintoisen kirjoituksien tuohon kääpiökoirien sisäsiisteyteen liittyen.

Muokattu viimeksi: 30.09.12 22.51
http://koirankuje.blogspot.com/
01.10.2012 07.16
022512569_r
Pori

Nimenomaan penneli vasta 3kk eli ei mitään syytä huoleen :) Ja pennun pidätyskykyhän alkaa kehittymään vasta 4kk ikäisenä ja silloinkin pystyy pidättelemään vain muutaman tunnin. Minen ymmärrä mikä siinä teorian soveltamisessa käytäntöön on niin vaikeaa? :D Minusta ehkä helpoin asia koiran kanssa, JOSKIN pitkä prosessi tietenkin.. miettikää kauan lapset kusee housuihinsa.. 

Itse kannoin pennun ulos aina heti ensimmäiseksi aamulla, ruoan jälkeen, leikkimisen jälkeen, unien jälkeen, viimeiseksi illalla ja vähän joka välissä xD Lisäksi yhdistin heti alussa tarpeiden tekoon käsky-sanan pissalle/kakkalle. Jos pentu ehti kyykätä sisällä, siirsin sen nopeasti lähimmälle paperille (joita oli joka huonessa alussa) Äkkiä pentu alkoi itse hakeutumaan papereille jos sitä kukaan ei älynnyt viedä ulos kun hätä iski :) Meillä on molemmat oppineet nopsaan näillä keinoin :) 5kk olivat melko varmasti sisäsiistejä. Tottakai pennuille aina vahinkoja sattuu vaikka periaatteessa tietäisivätkin että ulos tehdään tarpeet eli kärsivällisyyttä!

Muokattu viimeksi: 01.10.12 07.20
What doesn't kill you hurts like hell
01.10.2012 08.12

Liika ulkoilutus voi saada koiran hämilleen,eikä se tiedä mihin pitäisi tehdä tai sitten rupeaa ihan "ulkosiistiksi",eli paskoo vain sisälle.

Koira on luonnostaan sen verran siisti eläin,ettei pesään paskota.Ja koirat mieltävät sisätilat pesäksi.Meillä on melkein itsestään oppineet sisäsiisteiksi.

01.10.2012 09.07
022512569_r
Pori
Sulo kirjoitti:

Liika ulkoilutus voi saada koiran hämilleen,eikä se tiedä mihin pitäisi tehdä tai sitten rupeaa ihan "ulkosiistiksi",eli paskoo vain sisälle.

Koira on luonnostaan sen verran siisti eläin,ettei pesään paskota.Ja koirat mieltävät sisätilat pesäksi.Meillä on melkein itsestään oppineet sisäsiisteiksi.

Hahhah! :D noin olen miekin kuullut sanottavan mutta kyllä jokainen miun tuntema pentu on kussut ja paskonut mennen tullen oman petinsäkin.. Ja kuten jo monesti sanottu pentu ei kykene pidättelemään eli jos sitä ei kiikuta pihalle tarpeen tullen se tekee tarpeet sisälle..luonnollisesti.

01.10.2012 09.32
Luna kirjoitti:
Sulo kirjoitti:

Hahhah! :D noin olen miekin kuullut sanottavan mutta kyllä jokainen miun tuntema pentu on kussut ja paskonut mennen tullen oman petinsäkin.. Ja kuten jo monesti sanottu pentu ei kykene pidättelemään eli jos sitä ei kiikuta pihalle tarpeen tullen se tekee tarpeet sisälle..luonnollisesti.

Ei ne juuri maailmaan pullahtaneet pöllykät ole koskaan heti niin siistejä,edes ihmislapset,että heti ymmärtäisivät olla petiin paskomatta.Hain tuolla lähinnä varttuneempia koiria,en viikon-muutaman kuukauden ikäisiä.

01.10.2012 10.05
022512569_r
Pori
Sulo kirjoitti:
Luna kirjoitti:
Sulo kirjoitti:

Ei ne juuri maailmaan pullahtaneet pöllykät ole koskaan heti niin siistejä,edes ihmislapset,että heti ymmärtäisivät olla petiin paskomatta.Hain tuolla lähinnä varttuneempia koiria,en viikon-muutaman kuukauden ikäisiä.

Tässähän oli puhe pennun sisäsiistiksi opettamisesta, joten tietenkin oletin sinun puhuvan muutaman kuukauden ikäisistä penneleistä. Ja en usko että koira oppii itsellään sisäsiistiksi..tai ehkä joo joskus vuoden ikäisenä kun jättää hajumerkkinsä mieluiten lenkkipoluille muiden koirien haisteltaviksi :D mutta kuka jaksaa siivota kusilammikoita vuoden? eikö kätevämpää olisi panostaa sisäsiisteysopetukseen?

01.10.2012 10.41
022701189_r
Pori

Petiin pissailusta.

Meillä pentu merkkaa petinsä!!
Ekaksi kuopii esim pesusta tulleen tyynyn, lirauttaa pienen lätäkön sihen jonka jälkeen ryhtyy kierimään siinä.
Välillä haistelee onko haju kaikkialla ja sitten kieritään hieman lisää.

Että ei se kaikilla ole ihan se että pesään ei pissitä.
Joillakin on selvästi tarve saada omapaikka haisemaan itseltä.

01.10.2012 11.22
022268310_r

Ennen Nanon tulemista meillä ei ollut ollut pentua sitten neljään vuoteen joten jännäilin ihan himona mitenkä sisäsiisteys onnistuu. Yllättävän hyvinhän se sitten meni, yhdet pissat teki mun luona sisälle pentuaikana ja neljäkuukautisena lopetti myös vanhempien lattialle tiettyyn kohtaan pissaamisen (teki sinne yhden kerran aina kun oltiin vanhemmilla). Sen jälkeen ei ole tehnyt mitään sisälle, paitsi sen ollessa vuosikkaana kun olin töissä ja olin normaalia pidempään töissä, oli sitten ripulit lattialla, mutta siitä en voi kun ihteenä syyttää.

Ainih, se sisäsiisteys.. Otin tavaksi jo pennun tulemisesta lähtien käyttää sen ulkona päiväsaikaan kahden tunnin välein ja yöllä heräsin kolmesti yössä herätyskellon avulla (jos pentu siis oli hereillä ni käytin ulkona) ja ajoitin nuo koiran syömiset ja muut silleen, että oli se kahden tunnin rytmi ulkonäkäymiseen. Mulla oli silloisessa vuokra-asunnossa niin kallis täysin uusi lattia ja ihan karsee vuokranantaja, niin en halunnut ottaa minkäänlaista riskiä ökykalliin parketin nousemiseen koiranpissan takia joten sen takia mahdollisimman usein yritin koiran käyttää ettei vaan vahinkoa tulisi. Pikkuhiljaa aika venyi päivällä kolmen tunnin välein ja yöllä neljän tunnin, vähän auki nelikuukautisena yöllä ei käyty yleensä ollenkaan ulkona koska nukkui jo lähes joka yön sippinä ja sit nelikuukautisena se olikin ihan sormia napsauttamalla yhtäkkiä sisäsiisti ja osasi pyytää itse jo ulos.

Nytkin koiran ollessa jo 1½ vuotta, yritän pitää lenkkeilyajat aika säännöllisenä mutta usein tuo tulee ulos mukaan pienestäkin syystä. Musta on vaan kauheaa jos koira jää sisälle kun ite käyn ulkona tupakalla niin usein se tulee mukaan :D

Behind this mask is.. Another mask! Pretty cool, huh?
01.10.2012 11.25

Minä en ole puhunut varsinaisesti opettamisesta,vaan siitä että iän karttuessa se sisäsiisteys alkaa tulla koirankin puolelta.Silloin koira ei enää tarvitse niin vahvaa ja aktiivista ohjaamista ulos,vaan koiralle alkaa luonnostaan tulla ulos paskominen.

Elke Tai se pesu korostaa sen tyynyssä olevan kusen hajua,etenkin silloin jos pesuaineessa on tiettyjä aineita.Siksi kusee siihen,ettei haise "jonkun muun" kusi.Tai koittaa peittää liian väkevän kemikaalin hajun.

01.10.2012 11.35
022701189_r
Pori
Sulo kirjoitti:

Elke Tai se pesu korostaa sen tyynyssä olevan kusen hajua,etenkin silloin jos pesuaineessa on tiettyjä aineita.Siksi kusee siihen,ettei haise "jonkun muun" kusi.Tai koittaa peittää liian väkevän kemikaalin hajun.

Pesuun se meni merkkailun seurauksena että ihan se tuli merkattua ennen sitä. Että ei ollut seurauksena aikaisemmista hajuista tai pesuaineista. 
Toinen mitä pitää tarkkailla on se että likka tykkäisi merkata myös ruokaansa.

01.10.2012 11.36

Ei ole normaalia toimintaa jatkuva pedin saati ruuan merkkailu.

Kyynärät 0/0,Lonkat A/A,Silmät ok,hengitystiet ok,selkä ok,häntä ok
01.10.2012 11.53
022512569_r
Pori
Sulo kirjoitti:

Minä en ole puhunut varsinaisesti opettamisesta,vaan siitä että iän karttuessa se sisäsiisteys alkaa tulla koirankin puolelta.Silloin koira ei enää tarvitse niin vahvaa ja aktiivista ohjaamista ulos,vaan koiralle alkaa luonnostaan tulla ulos paskominen.

Ymmärsinkö oikein että sinusta sisäsiisteyden opettaminen on turhaa kun koira sitten joskus (kun on kussut ja paskonut lattiat ja huonekalut piloille) alkaa itsekin tahtomaan pihalle tekemään ne tarpeet? 

Muokattu viimeksi: 01.10.12 11.54
01.10.2012 11.56
022353356_r
Vantaa

Eipä sulla mitään hätää vielä ole, kyllä se koira vielä oppii :) Ja tosiaan 3kk koira on tosi nuori vielä...itse en edes olettaisi että sen ikänen olisi sisäsiisti jo. Meillä Dusty oppi täysin sisäsiistiksi suunnilleen vuoden ikäisenä (oli jo puolvuotiaana "sisäsiisti" mutta sen jälkeen teki aina satunnaisesti pissoja sisälle)

Vie vaan koiraa ulos aina kun mahdollista, ja seisot siellä ulkona niin pitkään kunnes pentu tekee tarpeensa. Siitä sitten paljon kehuja ja nami :)

http://www.cinemons.blogspot.fi
01.10.2012 11.58

Mä käytin Tianan aina ruuan, leikkimisen ja nukkumisen jälkeen ulkona ja noin neljän kuun vanhana se olikin jo täysin sisäsiisti. Yöllä en käyttänyt koskaan, halusin että tuo oppii siihen että yöllä nukutaan eikä ravata ulkona. Eihän tuo millään pystynyt pienenä yöllä pidättämään ja aamulla saikin sanomalehtiä vaihdella eikä se mua haitannut, pääasia että nyt nukkuu illasta aamuun. :)

Muutaman kerran on tullut vahinkoja toukokuun jälkeen, kerran kaverilla oli sanomalehti tippunut lattialle ja Tiana meinas että "hei, mähän muistan mitä tolle pitää tehdä!". :D Sitten on ripulin vuoksi saanut pari kertaa pestä lattialta paskat, mutta sitähän joutuu tehdä joskus aikuisenkin koiran kanssa.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti