En osaa opettaa sisäsiistiksi - Sivu 2 (Koirat > Pennut)

01.10.2012 12.41
022701189_r
Pori
Rommi kirjoitti:

Ei ole normaalia toimintaa jatkuva pedin saati ruuan merkkailu.

Ei ole jatkuvaa mutta ilmenevää.
Miellän sen myös rodulta tulevaksi ominaisuudeksi.

01.10.2012 12.47
022268310_r
Dusty kirjoitti:

--- seisot siellä ulkona niin pitkään kunnes pentu tekee tarpeensa. Siitä sitten paljon kehuja ja nami :)

Tohon mun on pakko sanoa, että ei kannata mennä heti takaisin sisälle kun koira on tehnyt tarpeensa ulos. Mun toinen koira oli hetken aikaa sellainen, että kun käännyin takaisin lenkiltä kun se oli tehnyt tarpeensa, koira alkoi pidättelemään ihan tajuttoman pitkään, koska tarpeiden teko merkitsi takaisin sisälle menemistä. Sitten kun tajusin ton "yhtälön", kävelin ihan suosiolla ainakin sen 15 minuuttia vielä ennenkuin käännyttiin takaisin kotiin.
Muokattu viimeksi: 01.10.12 12.50
Behind this mask is.. Another mask! Pretty cool, huh?
01.10.2012 13.56
Juu sehän on ihan normaalia ettei pieni 2-3kk ikäinen pentu vielä osaa pidätellä ja niitä vahinkoja sattuu :) Meillä molemmat pennut oltiin opetettu tekemään tarpeensa sanomalehden päälle jo kasvattajan luona ja meillä jatkui tuo sama käytäntö. Chiko oppi yllättävän nopeati pissimään ja kakkimaan ulos kun käytimme sitä useita kertoja päivässä siellä. Syömisen, nukkumisen, leikkimisen tmv. jälkeen heti takaovesta ulos. Nyt pikkuinen osaa jo pidätellä vähän pidempään kuin nuorempi kaverinsa Hoku. Hokulle olemme pitäneet vielä varmuuden vuoksi sanomalehteä tuossa takaoven edessä jos välillä sattuu vahinko. Viime viikolla poju päästi vahingossa parit pisut sisälle lehden päälle mutta ihmeen vähän niitä kuitenkin on sattunut..Tai siis itse vain odotin chihuhahuan ja italiaanon kohdalla että sotkuja saisi olla useammin siivoilemassa sisätiloista :3
01.10.2012 14.08
022353356_r
Vantaa
Nano kirjoitti:
Dusty kirjoitti:

--- seisot siellä ulkona niin pitkään kunnes pentu tekee tarpeensa. Siitä sitten paljon kehuja ja nami :)

Tohon mun on pakko sanoa, että ei kannata mennä heti takaisin sisälle kun koira on tehnyt tarpeensa ulos. Mun toinen koira oli hetken aikaa sellainen, että kun käännyin takaisin lenkiltä kun se oli tehnyt tarpeensa, koira alkoi pidättelemään ihan tajuttoman pitkään, koska tarpeiden teko merkitsi takaisin sisälle menemistä. Sitten kun tajusin ton "yhtälön", kävelin ihan suosiolla ainakin sen 15 minuuttia vielä ennenkuin käännyttiin takaisin kotiin.

Joo, en mä meinannutkaan että heti sitten takas sisälle :) Lähinnä sitä hain takaa että jos siellä ulkona seisoo 10min eikä koira tee vielä mitään niin ei pidä luovuttaa tyylillä "no ei se kuitenkaan tee mitään" vaan seisoskelee siellä niin pitkään kunnes ne tarpeet tulee tehtyä :)
http://www.cinemons.blogspot.fi
01.10.2012 20.09
Sulo kirjoitti:

Minä en ole puhunut varsinaisesti opettamisesta,vaan siitä että iän karttuessa se sisäsiisteys alkaa tulla koirankin puolelta.Silloin koira ei enää tarvitse niin vahvaa ja aktiivista ohjaamista ulos,vaan koiralle alkaa luonnostaan tulla ulos paskominen.

Ahaa, näin siis, mukava tietää tällainen :) on ihan erilaista opettaa koiraa siistiksi. Omat lapseni onkin jo päässet vaipoista mutta on hiukan erilaista opetusta. Kärsivällisyyttä löytyy useamman lapsen äitinä kyllä, en hermostu mutta haluan tietää että teen oikein että pentu oppii sitten kun on sen aika ja kun tosiaan en oikein tiedä miten muilla on mennyt käytännössä :)

Kuinka te opetatte tuon pissaamisen ja kakkaamisen sanan koiralle? nyt vaan aina kehun sellaisella ylipirteällä äänellä kun tekee ulos ja jos tekee sisälle niin siivoan vaan pois sanomatta mitään ja en noteeraa koiraa sillä hetkellä ollenkaan, jos on kerennyt tehdä muualle kuin paperille.Nyt koittaa tähdätä onneksi jos paperiin vaikka itselleni on vielä vähän epäselkeää tuo yhteys kun kehun paperille tekoa ja toisaalta sitten ulos tekoa.

01.10.2012 22.23
022512569_r
Pori
1059967 kirjoitti:
Sulo kirjoitti:

Minä en ole puhunut varsinaisesti opettamisesta,vaan siitä että iän karttuessa se sisäsiisteys alkaa tulla koirankin puolelta.Silloin koira ei enää tarvitse niin vahvaa ja aktiivista ohjaamista ulos,vaan koiralle alkaa luonnostaan tulla ulos paskominen.

Ahaa, näin siis, mukava tietää tällainen :) on ihan erilaista opettaa koiraa siistiksi. Omat lapseni onkin jo päässet vaipoista mutta on hiukan erilaista opetusta. Kärsivällisyyttä löytyy useamman lapsen äitinä kyllä, en hermostu mutta haluan tietää että teen oikein että pentu oppii sitten kun on sen aika ja kun tosiaan en oikein tiedä miten muilla on mennyt käytännössä :)

Kuinka te opetatte tuon pissaamisen ja kakkaamisen sanan koiralle? nyt vaan aina kehun sellaisella ylipirteällä äänellä kun tekee ulos ja jos tekee sisälle niin siivoan vaan pois sanomatta mitään ja en noteeraa koiraa sillä hetkellä ollenkaan, jos on kerennyt tehdä muualle kuin paperille.Nyt koittaa tähdätä onneksi jos paperiin vaikka itselleni on vielä vähän epäselkeää tuo yhteys kun kehun paperille tekoa ja toisaalta sitten ulos tekoa.

Ihan yksinkertaisesti vaan kehut pennun tehdessä tarpeensa ulos "hieno pissa" "hyvä kakka" :D Itse kehuin pienesti myös paperille teosta "hyvä", koska tosiaan kun pentu ei pysty pidättelemään ja kun pissit on pakko tehdä niin hienoa jos tekee sen paperille! :) isommat kehut vaan pihalla :) 

Muokattu viimeksi: 01.10.12 22.24
What doesn't kill you hurts like hell
02.10.2012 13.36

Kuinka te opetatte tuon pissaamisen ja kakkaamisen sanan koiralle?

Aina kun Chiko pissasi ulos niin sille tuli sanottua tyyliin jotain "Hyvä, ulos pispis" tmv. ja siitä sitten muodostui se pispis-käsky jonka oppivat ihan muksasti.

03.10.2012 22.16
022691687_r
Vantaa

Java osaa yön jo pidättää. Mennään noin 22 nukkumaan ja juuri ennen viedään pentu ulos, niin yleensä kuuteen asti pidättää. ...ja sitten mennäänkin juoksujalkaa koira kainalossa ulos. :D Jos ennen kuutta iskee kova hätä, se alkaa vinkumaan hätäänsä. Olisi kiva, jos se päivälläkin ilmoittaisi hädästään, mutta ei, pisut tulee siihen missä herra kyseisellä hetkellä sattuu seisomaan (joskus harvoin kyllä tepsuttelee lehdelle asti). Päivällä yritetään kyllä viedä tarpeeksi usein ulos, mutta ei ihan aina ehdi...

06.10.2012 17.25
021248162_r
Lahti

Me opetettiin repe sisäsiistiks vuoraamalla lempipissipaikat sanomalehdellä ja vietiin ulos kun näyttisiltä. Kun rakko kasvo niin ulkona pissi riitti:) Nyt osaa pyytää ulos kun on hätä

Repe Pepe
06.10.2012 23.29

Muuten menee ihan hyvin, mutta häpeääkö tuo koira parka kakkaamista niin että näen? olen aina vaan kehunut mutta nyt sitten pihtaa ulkonakin ja tekee sisällä paperille kun en näe tai alan vaikka syömään niin sitten haluaa kakkia. Ihmettelen että eikö se kehu juttu olekaan hyvä tuossa asiassa että olisiko parempi olla selkä koiraanpäin ulkona kakkaamisen ajan ja sitten sivu silmällä koittaa vakoilla koska on valmis ja koittaa ehtiä kehua ajoissa? kuulemma 1-2 sekunttia saa kestää kehumisen aloitus enintään tai muuten koira yhdistää jo seuraavaan asiaan.

Kuuluuko koira napata kainaloon ja kiiruhtaa pihalle kun se alkaa kakkaamaan sanomalehdelle? vai oppiiko se uloskin jos antaa tehdä siihen paperille? ei tässä hätää, kotona ikkunat auki että hajut leijailee pihalle ja nopsaan siivoan sotkut pois eikä ole kiirettä enkä stressaa mutta jostain syystä en ole vieläkään ihan asian ytimessä ja perillä tästä sisäsiisteys opetuksesta. Mun koiranpentu on niin nirsokin, ettei sitä voi lahjoa kuin jollain esimerkiksi lihapullan palalla joka taas laittaa vatsan sekaisin niin toivon jos nämä kehumiset auttaisi, usein pentu vaan mulkaisee kun kehun ja jatkaa mitä oli tekemässä

06.10.2012 23.33

^Mie en kertaakaan keskeyttäny, jos Sulo ehti alottaa jo tarpeitten teon. Silloin kun en ehtiny reagoida ennen kuin oli liian myöhäsitä, niin annoin vaan tehä asiansa loppuun ja siivosin sotkut kiinnittämättä niihin sen kummempaa huomiota.

07.10.2012 09.47
022103383_r
Kuopio
1059967 kirjoitti:

Kuuluuko koira napata kainaloon ja kiiruhtaa pihalle kun se alkaa kakkaamaan sanomalehdelle? vai oppiiko se uloskin jos antaa tehdä siihen paperille?

Omasta mielestä ei kannata nostaa koiraa enää siinä vaiheessa, kun pissat tai kakat on jo tulossa. Koira voi tuosta oppia tekemään tarpeensa silloin kun ihminen ei ole näkemässä, että saa tehdä rauhassa.
07.10.2012 19.03

Sen se sitten jo oppi, tekee kakat paperille kun en näe ja haistan että on käynyt ne tekemässä...nyt sitten jatkossa siis annettava käydä rauhassa paperilla ja toivoa että alkaa tekemään ulos myös kakkoja, pissojen kanssa ei ole ongelmaa ja ne tekee enimmäkseen ulos...kai se jossain vaiheessa sitten selkenee mulle ja koiralle kuinka tämä toimii :D

07.10.2012 19.07
022259460_r
Vääksy

Kyllä oon kans sitä mieltä et ei oo oikee tapa pitää pentuu koko ajan ulkona et oppis sisäsiistiks. nimittäin Renee oli siskonsa kanssa vikat pentueen kaverit kasvattajalla ja viimekesänä ku oli kuuma ilma nii ovi aidatulle takapihalle koko ajan auki, ja siin kävi niin et ku oikeen villiinnyttii  lähettii isolle pihalle juoksee ja sit ku rauhotuttii tultii sisälle muitten luo ja pissalle -.- ei toimi tollanen tekniikka. ja sen takii mietinki et minten käy ku tuon reneen asuntooni koulupäivien ajaks ku ei hirveesti merkkejä sisäsiisteydestä näyttäny, mut tääpä oliki mua fiksumpi kaveri, ja koulun alkaessa rupes saman tien sisäsiistiks :DD siis kesälomalla kotona ollessani en aina kerenny ulos tarpeeks nopeesti mut sit ku olinki päivän koulussa, nii ei olla tehty yhtään mitään ja niimpä voiki sanoo et on ollu sisäsiisti (2 musta johtunutta tapausta lukuunottamatta) 3,5 kuukauden iästä asti :P

For you, a thousand times over.
08.10.2012 09.31
1059967 kirjoitti:

Ihmettelen että eikö se kehu juttu olekaan hyvä tuossa asiassa että olisiko parempi olla selkä koiraanpäin ulkona kakkaamisen ajan ja sitten sivu silmällä koittaa vakoilla koska on valmis ja koittaa ehtiä kehua ajoissa?

Aivan päivän selvä juttu hyvänen aika! Kehut koiraa kakkaamisen lopettamisesta, kakkaamattomuudesta siis, vielä jos pyörit ympyrää (käännät selän) ja pälyilet kummallisesti koiraa sen kakatessa, niin tietenkin se luulee että kakkaaminen on väärin! Ei koira osaa hävetä kakkaamista luonnostaan, sinä itse olet saanut sen häpeämään sitä käyttäytymällä kummallisesti. Eli jatkossa ole normaali ja osoita olevasi kakkaamisesta iloinen, katso koiraa hymyillen (koirat osaa lukea ilmeitä) ja jos pelkäät että se lopettaa liiasta kehumisesta kakkaamisen kesken, kehu sitä rauhallisesti vain sanomalla hyvä. Heti suorituksen jälkeen nami suuhun, koiran pitäisi tietää että nami tulee kakkaamisesta, koska kehuit sitä sen kakatessa. Jos käytät naksutinta niin naksauta, kun koira alkaa kakata ja anna herkku heti, kun se tulee sitä hakemaan, jätti se sitten kakan kesken tai teki tarpeensa loppuun kerralla. 
08.10.2012 11.06

En vastusta tota namilla palkkaamista mitenkään mutta muistutan kuitenkin että koiralle ei kannata tehdä siitä kakkaamisesta myöskään mitään suurta numeroa joka saattaa johtaa vain siihen että koira pidättelee.

09.10.2012 18.51

Huh, tekee paperille ja vain yhteen paikkaan paperille ja kerkesin tänään kehua kun kakkasi paperille ja on tuo helpompi kun tekee sisällä tuohon paperille ja ulos myös tekee kakatkin taas :)  jos menee hyvin niin oppii aikanaan varmaan sitten sisäsiistiksi, kun on siihen valmis. En enää pälyile tms vaan koitan tehdä tässä parhaani :D kiitos teille, taisin tajuta idean

Muokattu viimeksi: 09.10.12 18.52
15.10.2012 23.15
021998916_r
Helsinki

Meillä edellisten koirien kanssa tehty niin, että ruoan, leikin, heti kun herää (vaikka olis päikkäreillä) niin pihalle ja sinne tehnyt tarpeet ja nopeasti oppinut.

Ostin eilen uuden pennun. Kiikutan pentua jatkuvasti ulos esim leikin, ruoan, kun herään, kun pentu herää tms ulos ja eipä ole sisään tehnyt melkein mitään tarpeita. :) Kyllä ne nopeasti oppii kun jaksaa olla kärsivällinen.. 

16.10.2012 10.35

Meillä ei ollut edes mitään tarkoitusta opettaa Luigille käskyä: "käytkö vielä pissillä." Mutta niin se vain oppi sen. :D Tätä nykyään, jos ollaan pihalta tulossa, niin sanon sille vain pissille käskyn ja se käy vielä tunnollisesti johonkin nostamassa koipea. :D

Tuohon kakka-asiaan. Meillä se meni niin, että jos Luigi pentuna ei alkanut heti kakkimaan, niin käytiin pitemmällä käpsyttelemässä ja saatettiin ottaa vähän leikkiä siinä, niin johan alkoi kakkimaan. :) Ja sitten kun koira kakki, niin kehut päälle. Herkkuja en ole ikinä tässä tilanteessa käyttänyt, kehunut vain ja pientä leikkimistä tarpeitten jälkeen. :)

16.10.2012 10.41
Elke kirjoitti:
Rommi kirjoitti:

Ei ole normaalia toimintaa jatkuva pedin saati ruuan merkkailu.

Ei ole jatkuvaa mutta ilmenevää.
Miellän sen myös rodulta tulevaksi ominaisuudeksi.

Minkä rodun ominaisuuksiin kuuluu petiin ruikkiminen?

Minä kokisin tuon puutteellisena sisäsiisteyskasvatuksena enkä minään ominaisuutena, koira on luonnostaan siisti eläin joka ei kuse nukkumapaikkaansa, toki kyse voi olla myös jostain sairaudesta eli mikäli jatkuu niin kannattaa käyttää eläinlääkärissä. 

16.10.2012 11.20
022701189_r
Pori
Canidae kirjoitti:

Minkä rodun ominaisuuksiin kuuluu petiin ruikkiminen?

Minä kokisin tuon puutteellisena sisäsiisteyskasvatuksena enkä minään ominaisuutena, koira on luonnostaan siisti eläin joka ei kuse nukkumapaikkaansa, toki kyse voi olla myös jostain sairaudesta eli mikäli jatkuu niin kannattaa käyttää eläinlääkärissä. 

No omaisuuden merkkaaminen koirasusilla mitä olen lueskellut niin ei se mitään erikoista ole.
Pentu ei enää jännää et joku vie niin on merkkailukin loppunut sen myötä.

Muokattu viimeksi: 16.10.12 11.48
16.10.2012 12.12
022026891_r
Mikkeli
Mitä luulette, kun meille on Viipurista tulossa 6kk rescuekoira, elänyt koko elämänsä tarhalla (kussut minne halunnut) kuinka hidasta on toisille tavoille oppiminen?
16.10.2012 12.25

^Sulon kasvattaja piti äippää ja pentuja tarhassa, josta pääsi sisälle varastoon (nukkumatiloihin). Ja pennut tietenkin tekivät tarpeensa alusta alkaen ulos. Sulo oppi suht äkkiä sisäsiistiksi, 12viikkosena se oli jo lähes täysin sisäsiisti. Mutta tämähän on täysin koirakohtaista. :)

16.10.2012 15.07
022026891_r
Mikkeli

^Tarkotan tuossa lähinnä sitä että kun koira kuitenkin on jo puolvuotias, että voiko se vaikuttaa siihen kun se on niin pitkään jo tehnyt tarpeensa mihin haluaa.

18.10.2012 10.13

Pentu on täysin paperisiisti nyt, tekee paperille ja ne kerrat kun pissaa ulos niin kehun kovasti mutta todellakin odottaa ulkonakin että pääsisi paperille. 

Kokeilin saadapennun kakkaamaan ulos ja se onnistui niin että ruuan jälkeen heti mentiin pihalle, tuohon läheiseen metsään ja tiedän että pentu tekee kakat usein syömiset jälkeen niin aloitti siellä metsässä kunnon vinkumisen ja koitti vetää kotiin koska halusi paperille mutta oltiin siellä metsässä niin kauan että pentu suosuti kakkaamaa sinne ja sitten kehui kovasti ja olinkin ihan aidosti tosi iloinen kun suostui tekemään ulos.

Mietin että onko jossain mennyt pieleen kun koira on ulkosiisti ja tekee vain paperille. Ajattelin kokeilla että jätän paperit pois mutta voiko mennä sitten huonompaan suuntaan? olen kyllä niin paljon täällä kotona että voin olla kokoajan valmiudessa kuskaamaan koiraa pihalle. 

Ei tässä ole vielä mitään hätää sinänsä, jos koira kerta oppi ihan paperisiistiksi niin kyllä sen pitäisi oppia uloskin tekemään, kunhan keksin miten koska kehuja ei noteeraa, ei edes vilkaisekaan vaikka kuinka pirteällä ja iloisella äänellä kovasti kehuisi niitä ulos tekemisiä  elikkäs mitä kokeilen seuraavaksi? "anteeksi että olen näin tyhmä, enkä osaa"

18.10.2012 11.57

En minä muuta neuvoa keksi, kuin sen, että aktiivisesti viet pennun vaikka puolen tunnin välein pihalle ja siellä pihalla olette niin kauan, että on tehnyt pissit ja kakat. Jos palloleikit kiinnostaa, tai on jo nyt valikoinut joku ultimaattisen ihana lelu, millä leikitte, pijät sen mukana ja aina kun on tarpeet tehnyt, niin leikitte lempilelulla. Näin mekin tehtiin. Luigi nyt oli iloinen pelkästään siitä, että minä kehun sitä ja sirkutan ja pompin kuin päätön kana pihalla, sekin oli yksi ihana leikki. Ja jos sisälle tuli tehtyä, niin ei saanut edes leikkimistä palkinnoksi. Ulos tehdyt tarpeet olivat meillä leikkimisen arvoisia.

18.10.2012 12.01

Hei...toimii...vein sanomalehden ulos ja pentu teki ensin siihen, sitten viereen ja nyt kakatkin ulos ja tuo tehosi kun otin paperit kokonaan pois, mutta varmaan yöksi ja siksiaikaa kun en ole kotona niin täytyy jättää paperit lattialle. Voisin ottaa leikityksen vielä mukaan jotta koira tietää mitä haluan. Lueskelin koirakoulu Kompassin sivuilta, että koiralle oikeastaan opetetaan alusta jolle tekee ja nyt uusi alusta olisi ulkoa löytyvä.

Mun koiranpentu ei anna hyvin merkkiä kun on hätä, ainoastaan on ehkä hiukan levoton ja nuuskii lattiaa ja pitää viedä aina varmuudenvuoksi kun nuuskii muulloinkin

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti