Kissapulinaa vol. 2 - Sivu 175 (Kissat > Yleistä keskustelua kissoista)

11.04.2016 20.33
022690474_r

Kauanko kissan pitää olla paastolla ennen verikokeita? Koitin googlailla ja oli aika monenlaista vastausta, en hoksannut aikaa varatessa kysyä, hyvä tässä nyt sitten illalla vasta asia hoksata... :D Otetaan ainakin maksa- ja munuaisarvot ja verensokeri.

To a cat, "NO!" means "Not while I'm looking"
11.04.2016 20.46
022438131_r
Helsinki

6-12h välillä se varmaan on. Esim. jos on aamulla kokeet niin antaa vaan illalla ruuan ja aamupalan vasta kokeiden jälkeen tai jos illalla niin se aikainen aamupala ja sen jälkeen ruuat pois. Verikokeissahan se liian lähellä syöminen vissiin rasvoittaa ne verinäytteet -> vaikeampi saada tuloksia, mutta ei se kai ole katastrofi, vaikka ei esim. täyttä 12h paastoa pystyisi pitämään. Ite pitäisin kuitenkin 12h paaston tai ainakin 8h, jos 12h ei onnistu.

11.04.2016 20.50
022690474_r

Ok, eli mun pitää varmaan herätä ennen kukon laulua ihan vaan ruokaa antamaan... :D Yleensä on käyty aamulla niin ei oo tarttenu syömisjuttuja niin miettiä, mutta nyt ois vasta iltapäivällä

11.04.2016 20.52
022438131_r
Helsinki

Tai sitten valvot tosi pitkään ja annat myöhäisen iltapalan :D eihän se 14h paasto esim. haittaa, jos minimi ois 12h. :D

12.04.2016 17.19

Tänään varailin Alaskalle aikaa rokotukselle ja muutenkin tarkastukseen ja samalla varmaan taas verikokeita katsotaan. Tuumas silloin hoitaja, et 10-12 tunnin paasto ennen verikokeita.

13.04.2016 21.40
022690474_r

Päädyin heräämään klo 5 ruokaa antamaan että tuli riittävän pitkä paasto. :D Olipa ihan hyvä käynti kun sai perusteellisesti kaiken tutkittua, piti tietenkin löytyä hammaskiveä joka vaatis poistamista jossain vaiheessa. Vois opettaa pikkukissan hampaitten pesemiseen, ehkä se säästyis sellasilta. Ja voi hitsi, urea-arvo oli korkeahko vaikkakin normaalin rajoissa vielä, toivottavasti se johtu vaan nestehukasta. No turha kai sitä on murehtia.

06.05.2016 02.11

En enää muista päivämääriä, mutta eräs ilta huomasin, kuinka Riepu piti toista silmäänsä sirillään. Ajattelin, että sillä on taas joku karva silmissä (tapahtuu usein sekä kissalle että omistajalle). Seuraavana päivänä silmä vuoti paljon kirjasta nestettä sekä vihreää mömmöä. Viikonlopun vuoksi en päässyt ell heti. Välillä vaikutti, että vuoto loppui, mutta sitten sitä oli taas. Lopulta lekurille päästyä annettiin akvakol oftan -kuuri kyseiseen silmään. Kuurin myötä ongelma katosi...

...paitsi että se alkoi kuurin loputtua toisessa silmässä, ja päivän sisällä se oli taas siinä lähtösilmässäkin. Nyt rähmivät kummatkin silmät. Omatoimisesti aloin tiputella viimeksi saamallani ohjeella noita silmätippoja (kun oli vielä jäljellä) kumpaankin silmään. Kävin lääkärillä, ja hän antoi uuden pullon ainetta sen ollessa lopuillaan. Ohjeena oli, että yhteensä 14 päivää tiputtelisin neljästi päivässä. Oireet kyllä vähenivät, mutta eivät 100%. Kissa oli oireeton, mutta esim. aamuin saattoi olla pienet vihreät pallurat silmäkulmissa, yön aikana kerääntyneet. Minä kuitenkin ylitin tuon 14 päivän ohjeen reippaasti, kun en halunnut kesken lopettaa. Tippojen omissa ohjeissa lukee, että kun kaksi oireetonta päivää on, voidaan kuuri lopettaa, ja päätin tehdä niin. Kaksi minun nähden oireetonta päivää tuli, ja maanantaina oli viimeinen kuuripäivä. Eilen päivällä katsoin, että kissan silmissä oli rähmää, sellaista tummaa kuten se on aina ollut, mutta vähän vihertävää seassa. Nyt yöllä huomasin, että rähmivät selvästi sitä vihreää kummastakin silmästä.....

Pitää soitella lekurille, mutta mitäs tuumitte, mikä ihme tässä on kyseessä? Ensimmäisellä lääkärireissulla se vasen silmä (josta tämä kaikki alkoi) tutkittiin sillä fluoresoivalla aineella, ja naarmua ei löytynyt. Lääkäri ajatteli silti, että ehkä toinen kissa oli aiheuttanut pienen pintarailon joka ei vain näy kun ei ole tarpeeksi syvä (ja siihen ei siten tartu se aine). Raapoos taas oli tarjonnut bakteereille tarttumapintaa ja näin bakteeritulehdus oli syntynyt. Ensimmäisen kuurin aikana, oliko se 9:n päivän tai jotain, toinen silmä ei oirinut, vaan tämä oli selvästi vain vasemman silmän ongelma, kunnes kuurin lopuksi ilmestyi toiseen ja sitten takaisin vasempaankin silmään.

Nyt kyllä harmittaa etten ottanut lemmikkivakuutusta :D

06.05.2016 18.58
022601508_r
Oulu

Mitähän tuolle tohelolle pitäisi tehdä.. Onni on alkanut puolen vuoden sisällä astumaan peittoa. Yöaikaan kömpii siis meidän jalkojen päälle, nappaa hampailla kiinni peitoista ja alkaa hommailemaan ihan fiiliksissä. Sitten kun koitat potkia pois niin puree kovemmin ja huutaa hyvin paheksuvasti. Muita kissoja ei kiusaa, edes kiimainen ei kiinnosta. Niin nyt sitten meitä.. Ja tämähän on leikattu jo pentuna. Kasvattaja eikä kasvattajan tututkaan ole kuulleet moisesta, alan olla epätoivoinen :D 

Muokattu viimeksi: 06.05.16 18.58
Kissat osaavat matemaattisen tarkasti arvioida juuri sen paikan, missä istuessaan ne ovat eniten tiellä. -Pam Brown-
07.05.2016 07.42
022699577_r

Ei varmaan sais nauraa mut... :D

http://laventelin.net
07.05.2016 08.37
022708116_r
Voi ei.... En osaa auttaa, mutta varsin koomista tuo on :D hän on vähän erilainen!
07.05.2016 09.14
022438131_r
Helsinki

Kevät pistää näköjään pään sekaisin vähän rankemmalla kädellä :D Mulla yhen tutun kissa hommailee pehmolelujen kanssa, mutta se leikattiinkin vasta sukukypsänä. Mutta en osaa mitään vinkkejä kyllä antaa, paitsi ehkä hankkikaa sille oma pehmolelu uhriksi :D

07.05.2016 16.34
022601508_r
Oulu
Kun ei sille käy mitkään pehmolelut tai tyynyt :D se odottaa että me kömmitään peittoihin ja sen jälkeen hyökkää jalan päälle körmyämään. Välillä se vain puremisen lisäksi tamppaa jaloilla, mutta joskus mukaan tulee myös nylkytys. Ja tätä tapahtuu sen kerran illassa/yössä, joskus aamulla herään siihen k*kkeli tanassa puuhailee mun jalan kimpussa.. Tää on tosi häiritsevää, ja usein se myös samanaikaisesti katsoo meitä silmiin todella, todella murhaavasti..
Kissat osaavat matemaattisen tarkasti arvioida juuri sen paikan, missä istuessaan ne ovat eniten tiellä. -Pam Brown-
07.05.2016 16.44
022438131_r
Helsinki

En yleensä suosittele suihkepulloa karkottimeksi, varsinkaan näyttelykissalle, mutta harkitsisin sen kokeilemista. Se kastuminen varmaan ainakin harhauttais hetkeksi...

07.05.2016 20.09
022601508_r
Oulu
Hei totta! Vois testata sitä. Eihän tuosta käytöksestä sinänsä ole haittaa, muutako että se puree lakanoihin reikiä ja välillä jää hampaistaankin kiinni. Tosin epäilen hieman sitä suihkepulloa kun tuo sattuu rakastamaan vettä ja kastumista, mutta jos se vaikka saisi ajatukset muualle :D
09.05.2016 20.19
Meillä kissa protestoi vissiinkin uuden koiran tuloa.. Pentu tuli taloon viikko sitten ja siitä lähtien kissa on pissinyt ympäriinsä ensin salaa ja sitten ihan meidän silmien edessä, mitä ei ole koskaan aikaisemmin tehny. Tänään kuitenkin tuli kaiken huippu kun väänsi kakat lattialle meidän nähden. Mikään muu ei ole kissan elämässä muuttunut kuin toinen koira tullut taloon, mikä ei edes huomioi kissaa. Viri on myös leikattu, sillä on kaksi vessalaatikkoa käytössä joista toinen vielä portin takana ettei koirat pääse häiritsemään. Laatikot myös siivotaan aina kun siellä jotain tavaraa on. En vain keksi enään että mitä teen, vai odotan että tilanne rauhoittuu?
Aina pitää olla yksi mustavalkoinen
09.05.2016 20.25
022438131_r
Helsinki

Teoriassa ainakin stressi voi olla laukaissut ihan vaikka pissatulehduksenkin eli eläinlääkäriä konsultoisin ja ottaisin pissanäytteen varmuuden vuoksi. Millaisiin paikkoihin se pissii? Sellaisiin, joihin pennulta on voinut tulla vahinko? Tuliko pentu paikasta, jossa on myös kissoja, jolloin on voinut tuoda muiden kissojen hajuja mukanaan?

09.05.2016 20.43
Mitä itse olen nähnyt niin pissii ihan satunnaisiin paikkoihin, mutta tiedä sitten kumpi on pissinyt ja mihin kun en ole katsomassa. Koiran kasvattajalla ei ollut kissoja. Täytyy huomenna soittaa ell. Mutta ihmetyttää että tuon vanhemman koiran tulon kanssa ei reagoinut näin, vaikka oli ollut ennen Kapun tuloa n. Puol vuotta ainoana lemmikkinä. No toivottavasti tilanne rauhoittuu tästä.
Muokattu viimeksi: 09.05.16 20.45
09.05.2016 20.49
022438131_r
Helsinki

Iän myötäkin voi kasvaa stressiherkkyys. Mun Tessa esim. otti pentuna kaikki muutokset paljon rennommin kuin viime vuodet, nyt se on siis 5v.

10.05.2016 18.29
022601508_r
Oulu

Meillä itseasiassa koiran tulo laukaisi tuommoisen stressiperäisen idiopaattisen virtsarakon tulehduksen. Tähän hoitona saatiin neljän päivän kipulääkekuuri ja suositus reseptivapaaseen cystaid -lisäravinteeseen joka tekee suojaavan kalvon virtsarakon seinämiin. Eli periaatteessa ei virtsatulehdus, vaikka oireet samanlaiset, vaan verrattavissa ihmisten kivulias virtsarakko -oireyhtymään :) Kannattaa yrittää päästä ottamaan pissanäyte ja viedä se eläinlääkärille (kauha on kiva kaveri tässä hommassa) :D 

11.05.2016 10.50
022700695_r
Helsinki
No nyt on Nala maanantaina saatu leikatuksi, vihdoin ja viimein ! Nala on aina ollut tosi arka ja ujo, mut tosi nätisti antoi eläinlääkärin hyöriä ja pyöriä ympärillä. Tyttö punnittiinkin maanantaina ja toi reppana painoi vaivaiset 2,4kg :o

Kaikki meni hyvin ja haava on todella siisti ja hyvässä kunnossa. Nala on juonut ja syönyt leikkauksen jälkeen hyvin ja käynyt hiekkalaatikolla ainoastaan pissalla. Kakkoshätää siis ei oo vielä(kään) tullut mihinkään. Koitin soitella ellille mut sieltä ei vastattu puheluun, joten ennen kun saan sieltä jonkun kiinni niin aattelin kysyä täältä tietäisittekö, miten huolestunut mun pitäisi tässä vaiheessa olla vai olla olematta ollenkaan?

MUOKS. no nyt on käyty tarpeilla laatikolla :D varmaan turhaan olin paniikissa täällä itekseni :D !

Muokattu viimeksi: 11.05.16 13.58
Pienellä tassulla voi jättää suuren jäljen sydämeen.
12.05.2016 16.15
022690474_r

Ainahan se on eläimistä huoli, onneksi monesti me omistajat vähän ylireagoidaan eikä mitään hätää olekaan. :)
Meillä 8kk pikkukissa painaa jo 3.2kg, ihan älytöntä se kasvuvauhti, saa nähä mikä jättikissa siitä tulee. En tajua mihin ne kilot menee, tuntuu että kissa on pelkkää jalkaa, ehkä se kasvattaa niitä sen huvittavan pitkiä takakoipiaan sitten joilla voi loikkia mun olkapäälle sillon kun vähiten sitä odotan. :'D edesmenny kissa ei koskaan painanu noin paljoa ja Missykin on vaan 3.7kg josta on parisataa grammaa ihan vaan läskiä. :D Mutta Missy saa läskinsä pitää kun ell:n mielestä ei tartte yhtään laihempi olla.

Muokattu viimeksi: 12.05.16 16.17
13.05.2016 10.05
022700695_r
Helsinki
Onneks joo sain huomata et oon ihan höntti ja tolla kaikki ihan hyvin. Miten muuten teillä leikkauttamisen jälkeen kissat on toipuneet? Nalaa näyttää haittaavan toi tötterö kaikista eniten, varmaan virkoaa tosta kun otetaan ens viikolla pois.

Missy, se onkin sit kiva (pikku)neiti :D !

13.05.2016 10.28
022438131_r
Helsinki

Se tötterö tai haavapuku on ollut se karmein asia kissoista. Noi nuorena leikatut varsinkin paranee nopeasti ja 4kk ikäisestä kollista ei enää seuraavana päivänä ees huomannu, että mitään ois tapahtunut. Minttukin parani varsin nopeasti ja sitte alkoikin mennä matot rullalle, kun se lähti hippasille Nutun kanssa :D 5 kissanpentua ei ollu läheskään yhtä paha isku matoille kuin mitä toi yks mörssäri :D (Minttu on siis reilu 4,5kg ja suurelta osin täyttä lihasta)

13.05.2016 14.03
022690474_r
Minä en laittanu tötteröä tai pukua ollenkaan kun ei onneksi ollu haavasta yhtään kiinnostunut, leikkauksen jälkeen seuraavana päivänä oli jo ihan normaalia käytös, mitään kipuja ei näyttänyt olevan. Bea oli vähän vajaa 6kk ja 2.5kg ku leikattiin, selvästi kannatti tehä se homma mahdollisimman nuorena. Ja hyvinhän tuo kasvaa edelleen, vaikka jotkut väittää ettei kissat kehity kunnolla jos liian aikaisin leikkauttaa :D
13.05.2016 14.14
022438131_r
Helsinki

Kyllähän ne kasvaa, usein korkeammiksi vielä kuin mitä ois ilman leikkaamista kasvanut (sukupuolihormonithan vaikuttaa mm. ihmisten pituuskasvun loppumiseen). Tosin kollien posket ei oikeasti kasva, koska se vaatii testosteronia, mutta se on lähinnä harmi näyttelykissojen kohdalla.

14.05.2016 19.30
022700695_r
Helsinki
Toi leikkauttaminen tietyssä iässä taitaa tosiaan jakaa aika paljon mielipiteitä suuntaan jos toiseen. Meillä osu leikkauspäivä hyvin ekan kiiman jälkeen. Se kujerrus ja mourunta oli jotain ihan hirveetä, ärsytti ja säälitti toi katti samaan aikaan tosi paljon kun ei pystyny ite helpottaa raukan oloa kamalasti.

Mä aiemmin kirjoitinkin tästä kai tänne ja noudatin neuvoja ton märkäruoan syömisen kanssa, mut nappulan vähentäminen ei auttanut yhtään ton kiinnostusta märkäruokaa kohtaan. Eilen sit ostin Brittiä (tätä syönyt siis aiemmin, nyt ei oo oikeen menny alas), Bozitaa ja viel Applawsin märkäruokaa. Auttaako toi ruokien vaihtaminen tän kanssa vai lisääkö se entisestään kissan nirsoutta? Nala juo kyl muuten vettä ihan mielellään, raksut menee alas merkistä riippumatta. Ainoo ongelma on toi märkäruoka :D

Kyl Nala sitäkin siis syö, vähäsen vaan ja loput jää kuppiin sit kuivamaan. Oon myös pienentänyt sen ruoka-annoksia, jättää silti yli puolet syömättä.

Toivottavasti tästä tekstistä saa jotain selvää, alkaa puhti loppua kiireisen työvuoron jälkeen:-D

16.05.2016 10.58
022690474_r
Meillä ei tuo pikkukissa syö märkäruokaa ollenkaan, ei koskekaan. Elättelin toivoja josko leikkauksen jälkeen ruokahalu paranis ja se vähän edes maistais tai jotain. Kerroin toisessa keskustelussa sen muoviaddiktiosta ja kuinka yrittää syödä voileipäkinkkupaketin pakkauksen, no nyt se on alkanut syödä myös juustoa! :D himoitsee juustoja mun leivän päältä ja sitten ku laitan leikkeleen päälle, jättää leivän juustoineen rauhaan. (Ja yrittää edelleen syödä paketin ja missy yrittää syödä kinkun) Myös punajuuri on ollu oudon kiinnostava.. Joku pitäis ärsyttävänä, minä oon ollu innoissani kun se jotain uutta vähän maistelee. Missy päästää sen märkäruokakupille, haistelee kiinnostuneena mutta siihen se jääkin. Toistaiseksi ainakin.
17.05.2016 08.56
Sopiiko kissa samaan talouteen kun kani tai muu jyrsijä? Äiti haluaisi kissan mutta mua pelottaa meidän kanit :(
17.05.2016 09.06
Isäni luona ainakin kissat ja kani tulee hyvin toimeen.
17.05.2016 09.08
022438131_r
Helsinki

Mitä oon netissä seurannut niin kyllä ihmisillä on kaneja ja kissoja tai jopa hiiriä ja kissoja samassa asunnossa ilman suurempia ongelmia. Toki kannattaa miettiä pystyykö kanien jaloittelun hoitamaan tarvittaessa niin, että kissa ei pääse niitä häiritsemään, koska ne voi kummatkin vahingoittaa toisiaan (varsinkin isot kanit voi saada myös pahaa jälkeä aikaan, jos kissa yrittää esim. painia niiden kanssa). Ja en ottais ite entistä aikuista ulkokissaa, joka voi ne helpommin nähdä saaliina vaan mieluummin pennun tai kissan, joka on jo kaneihin tai jyrsijöihin tottunut.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti