Miksi kenenkään ei pitäisi ostaa englanninbulldoggia - Sivu 3 (Yleinen keskustelu > Ajankohtaista)

08.12.2012 11.11
000078609_r

Minä tiedän ainakin yhden perheen, joka otti parsoninrusselinsa jäätyä auton alle melkein heti samanrotuisen, jolla oli samat piirteet ulkonäössä ja  antoi uudelle koiralle saman nimen kuin edelliselle.

Muokattu viimeksi: 08.12.12 11.11
08.12.2012 11.27

Täytyy sanoa että mä en kyllä ymmärrä Dingon ajatusmaailmaa sitten ollenkaan. Jokainen koira saman rodun sisälläkin on yksilö. Rotuominaisuudet ja esim. pentueen vanhemmat antavat vähän osviittaa siitä, millaisen koiran tulee saamaan, mutta nämä asiat ovat kiinni paljon myös sattumasta. Edes saman pentueen pennut eivät ole kaikki toistensa kopioita, vaan niillä on omat persoonalliset luonteenpiirteensä.

Vaikka ensimmäinen koira kuolikin sairastuttuaan, se ei tarkoita että kaikkien samanrotuisten kohdalla käy näin. Perhe on varmastikin todennut mäyräkoiran sopivan heille ominaisuuksiltaan. Minusta on kummallista olettaa, että uusi, samanrotuinen koira hankittiin "korvikkeeksi". Itse olen elänyt puolet elämästäni koirien kanssa, enkä yksinkertaisesti osaisi tai haluaisi olla ilman. Elämä ei olisi elämisen arvoista ilman koiraa, niin paljon esimerkiksi harrastukseni ja päivärytmini pyörivät koirien ympärillä. Jos koirani heittäisivät veivinsä niin aivan taatusti hankkisin mahdollisimman nopeasti uuden koiran, todennäköisesti samanrotuisen kuin nuorempi koirani. En hankkisi sitä korvaamaan edellisiä, eihän niitä voi mitenkään korvata kun ne ovat ainutlaatuisia persoonia, vaan hankkisin sen täyttämään sen koiranmentävän suuren aukon elämässäni. Nykyisillä koirillani tulee aina olemaan paikka sydämessäni, ja tulevat koirat lunastavat sitten omat paikkansa.

Vähän off-topiciksi menee, mutta menköön. Aiheeseen voisin sanoa sen verran että näen rotukoirien tulevaisuuden roturisteytyksissä ja itse olen hyvin tarkka terveyden suhteen koiraa hankkiessani. En hankkisi koiraa rodusta tai yhdistelmästä josta on vähänkin suurempi riski saada sairas yksilö. Toki kaikilla on omat ongelmansa ja ikinä ei voi tietää mitä eteen tulee mutta haluan minimoida riskit.

http://vallatonta.blogspot.com
08.12.2012 12.48
022620016_r
Joensuu

Minua viehättää ominaisuudet, ei niinkään mitkään tietyt rodut. Sattuneista syistä nämä ominaisuudet vaan tuppaavat löytymään tietyistä roduista ja senrotuisista yksilöistä saa suuremmalla todennäköisyydellä haluamansa ulos.

Minustakin on outoa ajatella, ettei voisi enää ottaa samanrotuista koiraa kuin edesmennyt, yksilöitähän ne kaikki ovat.

EB-asiaan: itsekin joskus hengenahdistusta kokeneena tuo edellä linkitetty video oli todella tuskallista katsottavaa. Varsinkin joka kerta kun koira sulki suunsa nielaistakseen tms. tuntui pahalta, luultavasti ei silloin pystynyt lainkaan hengittämään (kuvitelkaa itsenne pahassa nuhassa -- hengitätte suun kautta -- esim. hampaita pestessä kun suun kautta ei voi hengittää, on pidettävä taukoja harjauksesta ettei taju lähde...).

Muokattu viimeksi: 08.12.12 12.48
Just because you are a character doesn't mean you have character
08.12.2012 15.42

Vaikka omistankin bullin, niin en tule varmaan enää ikinä hankkimaan uutta. Koko rotu on jalostettu pilalle. Nykyään lähes jokaiselta bullilta on leikattu kirsikkasilmät, tai pentuja lopetetu kitalaessa on halkio, tai häntä leikattu kokonaan pois kun on niin tiukat kierteet hännässä. Kuten aikaisemmissa kommenteissa luki, että "bullit eivät voi nukkua selällään, koska ne tukehtuvat."  Tai "Bullit eivät pysty juoksemaan/riehumaan kunnolla"

Itse omistan bullin joka voi nukkua selällään,  syödä ja liikkua normaalisti. Tällaisia bulleja saisi olla enemmän :)

08.12.2012 16.12
022508991_r
Sastamala
Tuolla eräs ihminen kommentoi, että ei ole sairasta että koira ei pysty putsaamaan takapuoltaan itse. Hänen mielestään se ei ole myöskään ole okei, mutta ilman muuta hän putsaa joka päivä koiran takapuolen. Eräs rodun harrastaja ketoo näin: "Ikuista mussutusta, kuinka monella kirjottajista on loppuunsa kokemusta KO rodusta? Palatakseni iho ongelmiin, niin bulldogin poimun puhdistaminen on ehkä pientä verrattuna siihen mitä sarbeilla joutuu tekemään? Toisessa keskustelussa puhuttiin myös läskeistä koirista? meillä juniori painaa reilu 30kg kylkiluut tuntuu sekä ei juuri muutakuin lihasta.. niin mikä läski rotu? Sairaasta rodusta puheen ollen edellinen koira spanieli, korvissa vikaa, keuhkoissa vikaa, silmissä vikaa, ikenissä vikaa ja lopuksi korvien välissäkin vikaa, joten eläinlääkäriin jouti vaihtamaan kerran viikossa matot kun siellä joutui ramppaamaan.Tämän nykyisen rodun kanssa saa köllötellä kotona eikä vastaan otolla. Tässä taidetaan unohtaa nyt kokonaan kaikki muut rodut, jos sairaita koiria pelätään ja yleistetään niin mikä koiran voi ottaa???" Tässä nähdään hyvä esimerkki "vastuullisesta" bullin omistajasta joka sulkee silmänsä täysin rodun ongelmilta ja yleistää itse sarbeja ja spanieleita. Ja mikä läski rotu,tämän oma mussukkajuniori painaa REILU 30kg!?? Eb:n paino rotumääritelmän ja muiden lähteiden mukaan on 23-25 kiloa. Ja mitä mitä?? Tämän rodun kanssa ei tarvi lääkärissä käydä?? Okei, onneksi tällä ihmisellä on erittäin hyvä kuva omasta koirarodustaan! "Englanninbulldoggin arvellaan usein olevan erittäin vaativa koira, joka kärsii lukuisista sairauksista. Näin ei ole. Rodussa esiintyy perinnöllisiä silmäluomien sairauksia ja vikoja, ihosairauksia, ns. tiukkaa häntää, allergioita, pehmeästä kitalaesta ja ahtaista hengitysteistä johtuvia vaikeuksia sekä epilepsiaa. Olennaisesti sairaampi kuin useimmat muut koirarodut englanninbulldoggi ei kuitenkaan ole. Kuten kaikki koirat, se vaatii omistajaltaan säännöllistä huolenpitoa ja hoitoa. " Noin kerrotaan Suomen Englanninbulldoggiyhdistyksen sivuilla. Ai ei ole sairaampi kuin muut rodut? Miten löysinkin edellisestä lauseesta 8 eb:lle tyypillistä vikaa? No jaa, nehän ovat ominaisuuksia ei siis syytä huoleen! Ja terveen koiran säännölliseen huolenpitoon ei todellakaan kuulu ihopoimujen putsaus sekä takapuolen pyyhkiminen. Noh, saattoi tulla aika sekavaa tekstiä mutta pistää vihaksi. Löysin myös moonta muuta asiaa joita voisin kritisoida, mutta jätänpä sen tekemättä! :)
Muokattu viimeksi: 08.12.12 20.51
Olen tarpeeksi viisas tietämään mitä ei pidä tehdä, mutta tarpeeksi tyhmä tekemään sen silti.
08.12.2012 22.58
022391205_r

Heti hirvee lynkkausmeininki päällä, jos erehtyy oman mielipiteensä sanomaan. Ei riitä, että yksi toteaa, pitää oikeen porukalla käydä päälle. Petsie, I love you! x)

Flexi on vähän kuin haastavat koirarodut: vaarallinen sellaisen käsissä, joka ei tiedä, mitä tekee.
08.12.2012 23.04
021902425_r
Haukipudas

^tässä kukaan ole lynkannut, muut vain ovat ilmaisseet OMAN mielipiteensä/ymmärtämättömyytensä asiaan jonka toit ilmi...

auts
08.12.2012 23.30
022508991_r
Sastamala
Dingo kirjoitti:

Heti hirvee lynkkausmeininki päällä, jos erehtyy oman mielipiteensä sanomaan. Ei riitä, että yksi toteaa, pitää oikeen porukalla käydä päälle. Petsie, I love you! x)

Mitä odotit kun tulit samanrotuisen koiran ottamista väittämään pyhäinhäväistykseksi?
Olen tarpeeksi viisas tietämään mitä ei pidä tehdä, mutta tarpeeksi tyhmä tekemään sen silti.
08.12.2012 23.50

Luulis että aikuinen ihminen kestää eriäviä mielipiteitä, kun sellasia itse ensin tuo julki. Tosiaan, petsie. <3

09.12.2012 00.01

"Tiesittekö, että enkkubullia ei voi edes kääntää selälleen, koska muutoin se tukehtuu."

En todellakaan vähättele eb:n sairauksia ja olen mitä suurimmassa määrin samaa mieltä, että jalostuksen suuntaa täytyisi muuttaa ja Suomessa voitaisiinkin ottaa mallia Sveitsistä, jossa ihmsiet ovatkin ryhtyneet tuumasta toimeen ja on syntynyt uusi terverakenteisempi ja pitkäkuonoisempi bulldoggi, continental bulldog. Mutta tuo väittämä, että eb ei voi olla selällään on niin puppua, että itseä vain naurattaa tuollaiset ihme väitökset. Voin kertoa, että oma bulldoggini makaa juuri tällä hetkelläkin selällään, eikä ole lähelläkään tukehtumista. 

Ja tuo video, jonka Lysti linkkasi, on minustakin aivan järkyttävä ja olen kai onnekas, kun en koskaan ole nähnyt moista bulldoggia livenä.

Eb:llä on mielestäni mahtava luonne ja olen tavannut todella monia upea luonteisia eb:tä. Mutta terveyspuoli minuakin huolestuttaa vaikka tämän nykyisen kanssa ei ole sen suurempia ongelmia ollutkaan. Korvatulehdus oli joku aika sitten, koska poika sukelteli koko kesän meressä. Meillä vapautui paikka uudelle koiralle keväällä ja yhdessä avokin kanssa päätimme, että emme ota eb:tä enää, vaikka se luonteeltaan sopiikin meidän porukkaan. Haaveena onkin nyt, että joskus tulevaisuudessa pääsisimme hakemaan oman contin Suomeen. :) 

Tässä vielä muutama linkki conttien kasvattajien sivuille

http://www.bulldogman.de/

http://www.bulldog-bogeys.net/

09.12.2012 00.08
000078609_r

Hei kerro Ahti lisää noista continental bulldogeista kun minulta ei oikein saksa taivu. Onko tuon  sulokkaamman ulkomuodon aikaansaamiseksi käytetty roturisteytyksiä vai mistä on kyse? Jos tuohon päästäisiin enkkubullinkin kohdalla niin asiat olisivat toivottavasti paremmin.

Muokattu viimeksi: 09.12.12 00.08
09.12.2012 00.08
022508991_r
Sastamala
Ahti kirjoitti:

"Tiesittekö, että enkkubullia ei voi edes kääntää selälleen, koska muutoin se tukehtuu."

Mutta tuo väittämä, että eb ei voi olla selällään on niin puppua, että itseä vain naurattaa tuollaiset ihme väitökset.

Suoraan sanottuna mäkin kyllä epäilin tuon väitteen todenmukaisuutta mutta en viitsinyt suutani avata koska en rodusta juuri mitään tiedä. :)

Muokattu viimeksi: 09.12.12 00.10
09.12.2012 00.16
Nahani kirjoitti:

Hei kerro Ahti lisää noista continental bulldogeista kun minulta ei oikein saksa taivu. Onko tuon  sulokkaamman ulkomuodon aikaansaamiseksi käytetty roturisteytyksiä vai mistä on kyse? Jos tuohon päästäisiin enkkubullinkin kohdalla niin asiat olisivat toivottavasti paremmin.

Sen, mitä itse olen ymmärtänyt ja lukenut enkunkielisiltä sivuilta, on kyseessä roturisteytys. Eli rotuina on eb ja vanha englanninbulldoggi. On pyritty saamaan terveempi rakenne, pidemmät jalat ja kuono ja normaali pitkä häntä kiemuran sijasta. Mutta on kuitenkin haluttu säilyttää eb:n luonne. :) 

09.12.2012 13.02
022246553_r

http://koirarodut.suntuubi.com/?cat=380 ja http://www.pickwick-bulldogs.ch/images/Murphy-a.jpg

Aika kivan näköinen tää continental bulldog. Näyttää paljon terveemmältä. :) Tähän suuntaan se pitäisi musta saada Suomessakin.

Muokattu viimeksi: 09.12.12 13.02
09.12.2012 14.24
Hugo kirjoitti:

http://koirarodut.suntuubi.com/?cat=380 ja http://www.pickwick-bulldogs.ch/images/Murphy-a.jpg

Aika kivan näköinen tää continental bulldog. Näyttää paljon terveemmältä. :) Tähän suuntaan se pitäisi musta saada Suomessakin.

Samaa mieltä! :) Contit on upeita. :)

09.12.2012 14.36
020657850_r
Loppi

Toivottavasti eb:n sairauksia sekoiteta veb:n joka on hieman pitkäkuonoisempikuin eb. Tämä hieno koirarotu on jäänyt aivan liian vähälle huomioille näillä palstoilla. Koira on erinomainen lenkkikaveri niin vaimolle joka jaksaa mennä pitkiä lenkkejä ,kuin minulle joka terveyteni takia en kovin pitkiä lenkkejä enää jaksa.

09.12.2012 20.15
021248162_r
Lahti
Elli kirjoitti:
Dingo kirjoitti:

Mitä odotit kun tulit samanrotuisen koiran ottamista väittämään pyhäinhäväistykseksi?

Niinpä:D Pyhäinhäväistys on vähän eri asia. Kyllä meiti vois ottaa joskus bordercollien kun Repsistä aika jättää. Hyvän oloinen rotu:)

Repe Pepe
09.12.2012 20.21
022699191_r
Narnia
Dingo kirjoitti:

/OT

Siis kysehän on nimenomaan susta ja sun mielipiteistä. Kaikkien pitäis olla juuri sinun kanssa samaa mieltä, eikä vaikka jonkun sellaisen jolla on oikeasti jotain perusteita omassa mielipiteessään... Koko lynkkausepisodi oli varmaan yhdessä suunniteltukin. Hohhoi.

Muokattu viimeksi: 09.12.12 20.21
http://irratiomania.blogspot.fi/
09.12.2012 20.33
000013823_r

Hienoa, että uskalletaan kertoa avoimesti "oman" rodun ongelmista. Useammin tosin näkee niitä jotka sulkevat silmänsä ongelmilta. 

Kida kirjoitti:

Minulla itsellläni on vanhaenglanninbulldoggi, jokaa on aivan eri rotu kuin eb. Laittaa pelottamaan, että tämän laisilla kirjoituksilla menee myös tämän hienon koirarodun maine.

Itseasiassa monikin kommentoinut, että vanhan ajan bullit ovat ihan eri asia kuin nykybullit. Siis nimenomaan kommentoitu tuolla blogissa. Ja kyllähän se menee oikeastaan rodussa kuin rodussa, että asiat olivat ennen paremmin, ennenkuin ihminen on haukannut liian suuren palan omenaa itsekkyyksikkään.

Enkä taas ymmärrä, miten sekarotuisuus on aina vastaus kaikkeen. Otan enkkubullin ja ranskiksen sekoituksen, onko valintani nyt eettisempi? Kyllä ihminen voi jalostaa, mutta sitäkin voi tehdä äly mukana. Ja sekarotuisuuskin kuuluu siihen fiksuun toimintaan (geenipoolin laajennus), mutta se saa minut aina jotenkin nokkavaksi kun heitellään klassisia "sekarotuinen on aina terveempi/fiksumpi valinta"-kortteja. Kyllä se sekarotuinenkin rotukoirista on tullut. 

Itsekin samaa mieltä, että ennen oli paremmin. Mutta kyllä ne rotukoiratkin on alunperin sekarotuisista tulleet. ;)

09.12.2012 21.10
022061652_r
Saarijärvi
Lysti kirjoitti:

Kävin jo tuonnekin kommentoimassa, mutta kyllä sen verran kummastuttaa enkkubullin omistajien syyttelevän rakennetta lausahduksella "nää on jalostettu taistelemaan härän kanssa". Voi jumansviidu, verrataampa nykyajan eb:tä vanhan ajan malliin jollaisena se on härän kanssa paininut: 
http://www.freewebs.com/oldeenglishbulldoggepuppies/history04.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v485/Pietoro/Dog%20Breed%20Historical%20Pictures/Bulldog/1880Bulldog.jpg

Mitenköhän nykyinen eb onnistuu härkäpainissa, kun liiasta vetoleikistä saattaa saada head shaken ja pallonkin kanssa leikkiminen kesäkelillä on tälle rodulle yleisesti ottaen nykyään liika rankkaa? : http://youtu.be/KXBAEk1I3ao

Ihan järkyttävä toi video :((( Raukalla ihan rohisee hengitys pienestä palloleikistä .. 

" jumala loi ihmisen,ja nähtyään kuinka heikko tämä oli,hän antoi ihmiselle koiran." -Alphonse Toussenel(1803-1885)
11.12.2012 00.19
Ahti kirjoitti:
Hugo kirjoitti:

Samaa mieltä! :) Contit on upeita. :)

Paljon paremman näkösiä kun Enkkubullit! Kuono saisi vielä vähän kasvaa mun (Huom, omistaa collien) puolesta:D Tämä myös Suomeen!
willalways.kuvat.fi
11.12.2012 14.04

No perhana sentään, olen itkenyt EB:n perään kun ovat niin kipeitä enkä haluaisi niitä tukea, mutta tuo contti... tuo contti. Tuohon suuntaan!

11.12.2012 18.23
022075669_r
Sastamala

"Kun oma rotukoiramme piti lopettaa epilepsiakohtauksen takia ei tullut mieleenkään hommata uutta samanrotuista. Jo ihan siitä syystä, että olisi ollut pyhäinhäväistys ottaa "samanlainen" koira korvikkeeksi."

Kaikilla on omat mielipiteensä ja niin on minullakin. Yhdeltä parhaalta kaveriltani kuoli koira; ruskea labradorinnoutaja uros viime alkukeväästä, mutta kesällä hommasivat uuden täysin samanlaisen. Ja nykyään ei tule laisinkaan mieleen tästä uudesta koirasta tämä edellinen koira. Kaverini mielestä tämä rotu on kaunis ja hyvä, eikä hommannut tätä korvikkeeksi vaan siksi että pitää rodusta kovasti ja on koira-ihminen!! 

Strange things did happen here.
12.12.2012 15.06
022693932_r
Tampere

Itsekkin näkisin tuon samanrotuisen hankkimisen juuri sen takia, että on aikasempien kokemuksien perusteella nähnyt rodun itelleen hyväksi. Kuitenkin, jos rotukoira kuolisi johonkin rodulle tyypilliseen sairauteen, harkitsisin kuitenkin vakavemmin ja etsistin huolella sen uuden koiran jos samaa rotua ottaisin.

TeraNymphicus's neitokakadu kasvatusta http://teranymphicus.blogspot.fi/
12.12.2012 18.11
022352175_r
Lahti
Tera kirjoitti:

Itsekkin näkisin tuon samanrotuisen hankkimisen juuri sen takia, että on aikasempien kokemuksien perusteella nähnyt rodun itelleen hyväksi. Kuitenkin, jos rotukoira kuolisi johonkin rodulle tyypilliseen sairauteen, harkitsisin kuitenkin vakavemmin ja etsistin huolella sen uuden koiran jos samaa rotua ottaisin.

Komppaan täysin!

You cannot kill what already has no life | 311006 ♥
21.12.2012 02.51
022694637_r
Nokia

http://koirarodut.suntuubi.com/?cat=127 tässä oli aika hyvä linkki tähän asiaan liittyen!

muok/lisäys: erityisen hirveen näkösiä noi kallokuvat 2/3 kohdilla sivua.. ja enkkubullan kävelyvideo, jossa koiralla on mutk(i)a selkärangassa..

Muokattu viimeksi: 21.12.12 04.07
caninicouture.blogspot.com || Valkkarit Chanel ja Rayca, cockeri Sole, kissat Prada ja Marni ja kolme gerbiilipoikaa
21.12.2012 02.54
022694637_r
Nokia

"uros astui itse ja narttu pystyi itse synnyttämään kaikki 9 pentua".. musta ton ei pitäs kuullostaa mitenkään ihmeelliseltä, vaan itsestäänselvyydeltä..

muok: lisään vielä että ompa ihanaa kuunnella kaverin ranskanbulldogin rohinaa ja kuorsausta samalla kun on lukenut lähemmäs kaks tuntia asioita aiheesta.. ja tämä kaverin kaverikin nukkuu tuolla sohvalla, joka nyt on puhunut jonkinlaisen lyttykuonon ottamisesta.. (ranskis tai bostoninterppa) läsäytämpä nää linkit naamalle niin miettii toisen kerran.

Muokattu viimeksi: 21.12.12 03.19
caninicouture.blogspot.com || Valkkarit Chanel ja Rayca, cockeri Sole, kissat Prada ja Marni ja kolme gerbiilipoikaa
21.12.2012 11.28
022159822_r
Ylöjärvi

Hyvin pitkälle täällä on kaikki jo sanottu, mutta kopioinpa tähän yhden tuon sivuston saamista kommenteista:
"Keitä te olette? Millä perustelet lonkkakuvien tarpeellisuuden rodulla, joka on voimakkaasti etupainoinen ja joka tarvitsee toki lonkat, mutta tärkeämmät on kyynärät."

Eli: "Tää rotu on niin etupainonen, et siltähän vois viedä vaikka koko takajalat, ei se niitä tarvii."
Ja sit ihmetellään kun ihmiset ei tajua..?

Koira on pentu vain hetken, aikuinen koko loppuelämänsä.
23.12.2012 17.44
022115665_r
Nurmes

Huhhuh, oon kyllä aina tienny, että ko. rotu on tosi altis kaiken maailman sairauksille yms, mutta että näin sairas rotu pitänyt jalostaa ihan vain ihmisten mielihalujen vuoksi. Alkaa mennä yli ja pahasti, oispa niin helppoa, jos ihmiset pystyisivät olemaan päivän ajan enkkubullin asemassa. Alkaisivat ymmärtää varmasti paremmin, mihin ovat tämän rodun vieneet. Monen kohdalla tämä varmasti toimisi.

Eniten tässä hermostuttaa, nuo kaikkitietävät ja nenäkkäät (ei kaikki, älkää käsittäkö väärin.) koiranomistajat ja kasvattajat, jotka ovat niin oman koiransa terveydestä varmoja, etteivät huomaa kuinka eb joutuu kärsimään, eikä saa viettää normaalia koiranelämää, johon kaikilla koirilla pitäisi olla oikeus. Itse ainakin koiraa hankkiessani mietin, mitä, ja kuinka paljon koiralla on perinnöllisiä ym. sairauksia. Jos riski on todella suuri, en halua ottaa koiraa, jonka elämä ei olisi elämisen arvoista..

Tosiaan, koiranomistajuen mielestä '' oma rakas kultamussukka on kyllä terve, vaikka se rohiseekin ja ei jaksa edes lenkkeillä. '' Olen pariin kertaan, tällaisille ihmisille huomauttanut ja kysellyt koirasta. Osa on jopa miettinyt asiaa, koiran kannalta. Toivottavasti, tämä ei suututtanut ketään, eikä kukaan saanut minusta nipoa kuvaa, mutta that's it, ''kaikki'' ei eb:illä mene ihan nappiin.

Tääkin tosiaan oli mun _oma_ mielipide, eikä tästä tarvitse enkkubullien omistajien tulla itkemään, kiitos!

Miks lähdit ja muutuit tähdeksi? Sydämeeni jäänyt sun nimesi.
20.01.2013 20.27
021851897_r
Juuka

Ihan kamalaa. Mitä ne ihmiset ajattelee jalostaessaan tällaisia rotuja! Niin ihanan oloinen koira josta olen itsekin haaveillut ja kuitenkin sen pitää kärsiä niin paljosta. :( 

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti