Ex-ravuri = laukkaa (Hevoset > Hevosten koulutus)

18.12.2012 22.08
020020967_r
Lohja

Heippa kaikille!

Olen kohdannut ratsutettavani kanssa seuraavaan pulmaan, ex-ravuri ei nosta laukkaa pohkeesta.

Kyseessä on suomenhevonen jolla ikää löytyy reilut 15 vuotta.

Käytössä mammalla on nivelkuolaimet ja rungoton satula.

Mamma kulkee käynnissä ja ravissa juuri niin kuin siltä pyydetään.

Kun laukkaa havitellaan tulee sieltä sitten kiitoravia,

missä siis mättää?

Hevonen on hieman hermostunut ja eteenpäinpyrkivä, muttei lähe käsistä taikka ravaa päähulmuten jollei sitä pyydetä.

Hevonen pysähtyy vain sanoessa ''prrrt' ja lähtee liikkeelle hieman pohjettakäyttämällä tai istuntaa muuttamalla.

Laukannostoon siis kipeästi apuja!

(Nostoja tullut muutaman kerran vuositakaperin toisella ratsuttajalla)'

18.12.2012 22.09
022643754_r
Lieksa

Oikeasti, ratsutus EI ole jotain mikä opitaan netistä

http://seikkailuihmemaassa.blogspot.fi/
18.12.2012 22.11
020020967_r
Lohja

Tiedän ettei ratsutusta opita netistä,

Olen hevosalan opiskelija, mutta tähän tarvitsen vinkkejä.

Eli hakusessa vinkkejä eikä ns. opetusta.

18.12.2012 22.15
022643754_r
Lieksa

Jos osaat kouluttaa sen, osaat kouluttaa sen. Jos et osaa kouluttaa sitä, et osaa, hanki apua oikeassa elämässä.

18.12.2012 22.18

^ Yks vaihtoehto on kans pitää päänsä kiinni jos ei muuhun kykene kun kitinään ja valittamiseen.

18.12.2012 22.20
022643754_r
Lieksa
NinaO kirjoitti:

^ Yks vaihtoehto on kans pitää päänsä kiinni jos ei muuhun kykene kun kitinään ja valittamiseen.

Heti kunhan ihmiset lopettaa kouluttamisen jos eivät siihen kykene, tai hommaavat oikeasti sen valmentajan.
18.12.2012 22.21
020020967_r
Lohja

Tässä ei koulutuksesta ole puhuttu missään muodossa.

Hevonen on koulutettu ratsutukseen ja toimii siinä oikein hyvin, mutta pulmia on tuon laukannoston kanssa.

Mammalla ON laukkaa tullut entisen ratsuttajan kanssa muttei valitettavasti minun aikanani.

18.12.2012 22.29

Ihan ensimmäisenä tulee mieleen, ettei hevonen kerta kaikkiaan ymmärrä mitä siltä odotetaan. Apusi voivat olla epämääräiset, tai sitten hevonen ei muuten vaan tajua niitä. Voi myös olla että laukkaaminen tuntuu hevosesta epämiellyttävältä. Joko ihan kipua, tai sitten sinä esim. jännityt laukkaa nostaessa. Ravurit eivät pahemmin laukkaa, joten se voi tuntua hevosesta kummalliselta tai hankalalta, varsinkin ratsastaja selässä. Opetappa hevoselle laukannosto maastakäsin ja siirrä se sitten tehtäväksi selästäkäsin.

"If we understand that horses can't separate the way they feel from the way they act, then we can start to see that unwanted behavior isn't bad behavior at all."
18.12.2012 22.34
020020967_r
Lohja

Maastakäsin hevonen laukkaa tasapainossa ja rauhallisesti, selästä tämä kuitenkin on hieman hankalampi asia.

18.12.2012 22.39

Osaako hevonen maastakäsin jonkun laukka-avun jota voisi hyödyntää selästä käsin laukkaa nostettaessa?

"If we understand that horses can't separate the way they feel from the way they act, then we can start to see that unwanted behavior isn't bad behavior at all."
18.12.2012 22.57
020020967_r
Lohja

Maastakäsin pyytäessäni hevosta laukkaan käytän mahdollisimman paljon ääniapuja, ja tässäkin tämä ''lauKKA'',

selässä tämä ei toimi.

Hevonen ei varmastikkaan tajua laukkapohkeen merkitystä, vaikka sillä laukka ennen nostettu, tämä kuulostaa kuitenkin todella ristiriitaiselta.

En tosin itse ole laukkaa pyytänyt sen koommin kuin vain kokeillaakseni miten mootttori toimii.

Ehkä pohkeen merkitys siis hukassa?

Minulla ei ole entisen ratsuttajan yhteystietoja joten en voi kysyä häneltä sitä kuinka hän ratsasti hevosella laukan.

18.12.2012 23.33
021541238_r
Muurame

Eihän hevosparka pohjetta osaa jollei sitä ole sille opetettu. Koeta saada hevonen nostamaan laukka vaikka pienen kavaletin jälkeen tai maastossa ylämäkeen. Heikompi tasapainoisen voi saada kipattua laukkaan kulmastakin. Ja kun laukka tulee, kauheasti kehuja, usutusta jatkamaan ja sitten ne laukkapohkeet mukaan. Sitten laukka alas ja uusi yritys. Muista pitää kehut suurina vaikka laukka olisi miten nelitahtista tai kaahaavaa. Laatua voi sitten parantaa kun nosto onnistuu.

19.12.2012 14.48
020020967_r
Lohja

Laukkapohkeet on hevoselle kuulemieni mukaan opetettu ja niistä ennen nostanut, mutta suuresti kiitoksia näistä vinkeistä. Pitäänee koitella, kiitos vielä!

21.12.2012 15.27

Ikinä ei kannata uskoa tai ajatella, että "sille on opetettu tätä ja tätä ja tehty tätä ja tätä". Ihmiset voivat liioitella ja "se osaa"-määritelmä on kovinkin ristiriitainen. Suurinosa eläinten käsittelijöistä olettaa eläimen osaavan jotain aivan liian aikaisin, vaikkei toistoja ja opetusta olisi ollut läheskään tarpeeksi. Eläintä, tässä tapauksessa hevosta, tulee tarkastella sen hetken mukaan ja käsittely tehdä sen mukaan, eikä kuulopuheiden perusteella.

Ulkopuolisen silmin näyttää, että hevonen ei ymmärrä laukkapohkeita. Se ei osaa. Lisäksi vaikuttaa siltä, että laukkaaminen ratsastaja selässä on sille ylipäänsä hyvin uusi ja vieras asia, mitä tulee laukannostoihin. Jos hevonen automaattisesti alkaa kiihdyttää raviaan, se voi kertoa, että hevonen on nostettu laukkaan kiitovaihteen kautta. 

Myrskyltä hyviä vinkkejä.

25.12.2012 21.52
019806059_r
Karstula

Ravureita laukkuutetaan treenissä useinkin. Jopa kärryjen edestä. Perussääntö ravistartin lähtötilanteessa on se, että hevosen tulee olla suorassa. Ravivarmakin hevonen lähtee helposti laukkaamaan, jos se joutuu kiihdyttämään vinossa (itse olen todistanut tämän ohjastajana useastikin).

Kärryjen edestä hevonen saadaa laukkaamaan niin, että sen pää käännetään sivuun (siis ihan linkkuun) ja sitten yllytetään kovempaan vauhtiin ja tällöin hevonen lähtee laukalle, koska kiihdytyksessä hevonen sekoaa jaloistaan.

Itse en ole mikään kouluttaja, mutta näitä ravurinraatoja ratsastaneena/treenanneena on yksinkertaisinta mennä tielle, jossa on ylämäki ja kääntää hevosen pää sivuun ja sitten imuutella. Tätä tekniikkaa käytetään ravureilla, koska niille ei ole tarkoituskaan opettaa laukkaamiseen saloja. Itse olen tällaisella tavalla laukkuuttanut hevosia ja samalla antanut laukkapohkeet, joten laukka pyörähtää nykyisin pellollakin ratsastellessa, kun ne pohkeet opitaan vähän niinkuin vahingossa.

Huomhuom. Minä olen ravi-ihminen ja laukkaamisen tarkoitus on saada hevonen laukkaamaan, laukkatekniikka ei ole merkitsevä. Kukin saa itse sitten päättää, että haluaako harrastaa tällaista sekoilua vai opettaako sen hevosen tosiaan maasta käsin liinassa, joka ehkä minunkin korvaan kuulostaisi järkevimmälle, mikäli hevosesta on oikeasti tarkoitus saada jonkinnäköinen ratsu. :)

Muokattu viimeksi: 25.12.12 21.53
Positiivinen ajattelu.
26.12.2012 16.16
021541238_r
Muurame

Laukka on laukka on laukka. Kun sitä opetetaan, on tärkeätä saada se laukka nousemaan ja Piitun metodi on siihen erittäin hyvä. Sitten kun hevonen ymmärtää laukan olevan sallittu ja haluttu ominaisuus, voidaan siihen ruveta opettamaan pohjeapuja ja rakentamaan laukan laatua.

Laukkaahan on mahdollista ratsastamalla parantaa paljonkin. Pitää hyväksyä se, ettei ikänsä vähällä laukalla olleen ex-ravurin liike ole lähelläkään koulutetun tuntiratsun mukavaa askellusta. Mutta se muuttuu ja kehittyy sitä mukaa kun kuntoa tulee lisää ja ratsastaja oppii hevosen kroppaa avittamaan.

Laukan laatuun vaikuttaa koko hevosen yleiskunto. Hoidettu, huollettu lihaksisto on parempi kuin kisauraltaan hoitamattomana kipuineen ratsuksi siirtynyt laivakorppu. Sileä työskentely, väistöt, avot ja sulut jumppaavat ja auttavat osaltaan hevosta mikä näkyy laukan laadussa. Yksin ei saisi tehdä töitä. Jokainen tarvitsee jonkin joka katsoo päältä mihin syyntaan edistys tapahtuu.

26.12.2012 16.35
020020967_r
Lohja

Kiitos kaikille erittäin paljon avusta.

Hevosella on siis lihasta myös takaosassa maastoretkien ansiosta ja myös tasapainoa löytyy.

Ei mikään luuviulu siis ole kyseessä.

Olemme näiden avulla saavuttaneet n. 50m  laukkapätkät ylämäkeen, ja sileällä.

Alussa kuitenkin käytimme estettä hyväksi jolloin saimme laukka askeleet kasaan ja siitä siirryimme pohjeavuin maastoon.

Kiitos siis vielä erittäin kelvollisista vinkeistä kaikille tasapuolisesti!

Ps. Myrsky erittäin oikeassa tuosta että laukkaa voi aina työstää eteenpäin jälkikäteen.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti