Mikä rotu minulle vol 2 (Koirat > Yleistä keskustelua koirista)

01.01.2013 09.38
000052152_r

Oletko lukenut tätä: http://www.wolfsirius.com/ceskoslo.htm ?

En itse tunne rotua sen enempää kuin mitä olen siitä lukenut, mutta epäilen hyvin vahvasti, ettei se sovi rivitaloon. Valckin sanotaan omaavan vahvan laumavietin. Toisin sanoen se voi olla hyvin vaikea totuttaa yksinoloon. Koiralle saati sudelle ei ole kovin luonnonmukaista olla erosta laumastaan. Lauman ulkopuolelle jääminen voi luonnossa merkitä hyvin suurta vaaraa. Koirasusirotuna Ceskoslovensky Valck saattaa hätääntyä pahasti jäädessään yksin ja saattaa kaikin keinoin yrittää kaikin keinoin paeta asunnosta tai kutsua laumaansa takaisin. Tuon kokoinen koira saa aika paljon tuhoa aikaiseksi ja naapurit hermoraution partaalle, jos se ulvoo jatkuvasti yksinollessaan.

Itse olen jo saanut kokea, millainen on vahvan laumavietin omaava koira, kun Indyn hankin. Sille yksinjääminen on ollut ongelma alusta asti ja luulen, että joudun vielä tekemään kovasti töitä sen kanssa.

Noista chihuista vielä sen verran, että itse en uskaltaisi pitää Valckin kaltaista koiraa kahden pikku koiran kanssa. Jos koiralla on vähääkään enemmän saalisviettiä, voi chihuista tulla joku kerta päivällistä.

Suosittelisin sinua hankkimaan vielä jonkun muun rotuisen (esim. alaskanmalamuutin tai saksanpaimenkoiran) isomman koiran ennen Ceskoslovensky Valckia. Ison ja aktiivisen koiran omistaminen on kuitenkin ihan eri asia kuin kahden pikku koiran, eikä vieraiden koiria hoitamalla saa samaa kokemusta kuin omasta koirasta. Omasta koirasta joutuu kuitenkin huolehtimaan 24h aina.

03.01.2013 12.15
Indy kirjoitti:

En itse tunne rotua sen enempää kuin mitä olen siitä lukenut, mutta epäilen hyvin vahvasti, ettei se sovi rivitaloon. Valckin sanotaan omaavan vahvan laumavietin. Toisin sanoen se voi olla hyvin vaikea totuttaa yksinoloon. Koiralle saati sudelle ei ole kovin luonnonmukaista olla erosta laumastaan. Lauman ulkopuolelle jääminen voi luonnossa merkitä hyvin suurta vaaraa. Koirasusirotuna Ceskoslovensky Valck saattaa hätääntyä pahasti jäädessään yksin ja saattaa kaikin keinoin yrittää kaikin keinoin paeta asunnosta tai kutsua laumaansa takaisin. Tuon kokoinen koira saa aika paljon tuhoa aikaiseksi ja naapurit hermoraution partaalle, jos se ulvoo jatkuvasti yksinollessaan.

Juuri noin.

CsV on hyvin alkukantainen rotu. Siitä ja saarloosista puhuttaessa ei voi oikein verrata mitään "normaalin" koiran omistamiseen, sillä CsV ja saarloos ovat ihan omia persoonallisuuksiaan.

Tuo Wolfsiriuksen sivusto on todella hyvä, se kannattaa kahlata ajatuksen kanssa läpi etu- ja takaperin. Kannattaa myös EHDOTTOMASTI käydä juttelemassa jonkun asiansa osaavan ja tuntevan CsV -kasvattajan kanssa, ja tuo Turkkilan Suski on ehdottomasti ykkönen :)

CsV:n omistaminen ei ole mitään normaalikoiran omistamista. Täytyy TODELLA ymmärtää sen sielunelämää, käyttäytymistä ja tapaa toimia, ja olla valmis siihen kaikkeen, ihan oikeasti. Helppoa se ei ole, mutta jos siinä onnistuu, se palkitsee.

04.01.2013 12.33
022465288_r
Pori

Heiskuli, myöskin noita liikuntamääriä pitää korottaa reippaasti. On kuitenkin hyvä, että mietit rotua jo näin paljon etuajassa. Voi se mieli muuttuakin vielä moneen kertaan. Harva teini kuitenkaan tajuaa, mitä se koirasta yksin huolehtiminen ilman vanhempien (rahallista) apua loppujen lopuksi tarkoittaa. :)

My first, my last, my everything
04.01.2013 16.12
000046440_r

Tässä aikoinaan koirat.com'ista nyysi(mäni)tty lomake, jonka avulla voi halutessaan rotua kysellä 8) Koin suurta tarvetta laittaa tämä tyhjänä esille, tuon avulla tehtyihin kyselyihin on usein ollut nimittäin helpompaa ehdottaa jotakin.

Koiralle tarjottava liikunnan määrä ja laatu

Talon koko (kerrostalo tms, maalla vai kaupungi ssa)

Harrastustoiveet

Turkkitoivomukset

Koiran koko

Koiran luonne

Rotuja/ryhmiä, joita olet jo pohtinut

05.01.2013 10.34
022708960_r
Rico ♫ kirjoitti:
Indy kirjoitti:

Tuo Wolfsiriuksen sivusto on todella hyvä, se kannattaa kahlata ajatuksen kanssa läpi etu- ja takaperin. Kannattaa myös EHDOTTOMASTI käydä juttelemassa jonkun asiansa osaavan ja tuntevan CsV -kasvattajan kanssa, ja tuo Turkkilan Suski on ehdottomasti ykkönen :)

Mun muistaakseni Suski ei myy edes mihinkään kerrostaloon, vaan ainoastaan omakotitaloon ja senkin oltavan taajaman ulkopuolella eikä edes ainoaksi koiraksikaan myy.

Heiskuli96, täytä toi Larsin juttu niin paljon helpompi arvioida mitä rotua ehdottaa :)

"Behind this mask is.. Another mask! Pretty cool, huh?" - Kakashi Hatake
05.01.2013 15.12

Aamuisin pissatuslenkki, iltapäivällä koulun jälkeen n. 30min lenkki ja illemmalla n.1-2h. Viikonloppuisin tietenkin enemmän. Lenkkeillään tuolla kävelyteillä, taikka metsässä ja siellä todennäköisimmin vapaana.

Omakotitalo, suhkot iso takapiha, 25km päässä kaupungin hälinästä :)

Harrastustoiveet
Mahdollisesti näyttelyt ja agility :)

Turkkitoivomukset
Ei mielellään kovin vaativaa turkkia.

Koiran koko
n. 35cm-60cm pienillä heitoilla ei ole mitään merkitystä :)

Koiran luonne
Mieluiten reipas ja iloinen, helposti koulutettavissa, ei mielellään todella kovapäistä ja suurta metsästysviettiä omaavaa.

Roturyhmiä mitä on pohdittu on ykkönen ja kasi :)

Muokattu viimeksi: 05.01.13 15.14
05.01.2013 15.22
022061652_r
Saarijärvi

^ heti tuli mieleen suomenlapinkoira. 

" jumala loi ihmisen,ja nähtyään kuinka heikko tämä oli,hän antoi ihmiselle koiran." -Alphonse Toussenel(1803-1885)
05.01.2013 15.24
Nana kirjoitti:

^ heti tuli mieleen suomenlapinkoira. 

ei oikee lappari innosta :D
05.01.2013 15.27
022061652_r
Saarijärvi

^ Tolleri , Cokkeri ja villakoirat nyt tuli mieleen :D

" jumala loi ihmisen,ja nähtyään kuinka heikko tämä oli,hän antoi ihmiselle koiran." -Alphonse Toussenel(1803-1885)
05.01.2013 15.35
Nana kirjoitti:

^ Tolleri , Cokkeri ja villakoirat nyt tuli mieleen :D

cokkeri vois ehkä olla yks mahdollinen vaihtoehto :) ehdotuksia otetaa vastaan!
05.01.2013 15.36
022061652_r
Saarijärvi

^ jeee ,yks meni oikee :D

05.01.2013 16.44
022610094_r
Järvenpää

mitäs tänne?

ASUNTO

Omakoti talo rauhallisella alueella, taajaman ulkopuolella, vieressä metsää ja peltoa treenaamiseen ja erilaisia maastoja. Lisäksi iso piha.

KOIRALLE TARJOTTAVAN LIIKUNNAN MÄÄRÄ JA LAATU

Aamun peruspissatus aikatauluista ja kelista + fiiliksestä riippuen 15-45min, päivällä kun koulusta kotiutuu niin ihan pikapissa +15min, jonka jälkeen sitte treenailua ja metsää vapaana juoksee 1-3h ja sitte ennen nukkumaan menoa se pissatus 15-45min. Mutta tosiaan hihnalenkit on vaa et saa haistella ja pissailla + tarpeet ja olennainen liikunta tulee sitte vapaana olosta pihalla, metsässä + koirakaverien kanssa riehuminen väh kerta/vko.

LAPSET + PERHE

minä, isä ja pikkusisko + talon muut elukat koira, kissa,pupu ja okat.

AIEMMAT KOIRAKOKEMUKSET

Aina ollut koiria mm, cava, rotsku, saku, beagle ja seropi. Nytten kultsu. Lisänä tuttavapiirin koiruudet laidasta laitaa rotutyypeiltään. Perusteet koulutukseen ja harrastepohjiin jo vanhasta takaa löytyy.

HARRASTUSTOIVEET

Kisailu mielessä ei, mutta omatoimisa jälkeä, pk.lajit, tokoa mitä kekataankin ja mihin koirasta on. Mätsäreissä ja näyttelyissä mahdollinen pyörähtäminen

TURKKITOIVOMUKSET l

Pitää olla turkkia, ja turkki tyypiltää kultsu-lapinkoira tyyli. Helppo trimmaus, ja harjauksella pitäis päästä, eli helpohko

KOKO 60cm, senteillä puolin ja toisin voi heittää, ja koira on uros.

LUONNE

Toiminnallinen harraste ja lenkkikaveri. Hyvä motivointi ja ohjattavuus. Saa omata pienta metsästysviettiä, muttei liikaa esim ettei vapaanapidon kannalta tule liian haastavaksi. Peruskoulutuksen jälkeen vapaanapito suht mutkitonta. Avoin, energinen ja iloinen. Pieni vahtiviettisyys, muttei sitäkää liikaa. Saa luonteeltaan olla kova tai pehmeä, molemmista kokemusta niin kumpikin käy, muttei täyttä tossua mielellään. Perheeseen kiintyvä ja sosiaalinen. Rohkeus ja hyvähermoisuus.

ROTUINA OLEN MIETTINYT ROTUTYYPPEJÄ/OMINAISUUKSIA JOITA EN HALUA

Paimenkoirat, vesikoirat, vinttarit, mäykyt. Lisäksi ei kihara tai karkeaa karvaa, ei löysää nahkaa, tappijalkoja, lyttyturpaa tai partaa.

http://blondontheblog.weebly.com/
05.01.2013 16.50
Jaakoppi kirjoitti:

mitäs tänne?

ASUNTO

Omakoti talo rauhallisella alueella, taajaman ulkopuolella, vieressä metsää ja peltoa treenaamiseen ja erilaisia maastoja. Lisäksi iso piha.

Aamun peruspissatus aikatauluista ja kelista + fiiliksestä riippuen 15-45min, päivällä kun koulusta kotiutuu niin ihan pikapissa +15min, jonka jälkeen sitte treenailua ja metsää vapaana juoksee 1-3h ja sitte ennen nukkumaan menoa se pissatus 15-45min. Mutta tosiaan hihnalenkit on vaa et saa haistella ja pissailla + tarpeet ja olennainen liikunta tulee sitte vapaana olosta pihalla, metsässä + koirakaverien kanssa riehuminen väh kerta/vko.

LAPSET + PERHE

AIEMMAT KOIRAKOKEMUKSET

Aina ollut koiria mm, cava, rotsku, saku, beagle ja seropi. Nytten kultsu. Lisänä tuttavapiirin koiruudet laidasta laitaa rotutyypeiltään. Perusteet koulutukseen ja harrastepohjiin jo vanhasta takaa löytyy.

HARRASTUSTOIVEET

Kisailu mielessä ei, mutta omatoimisa jälkeä, pk.lajit, tokoa mitä kekataankin ja mihin koirasta on. Mätsäreissä ja näyttelyissä mahdollinen pyörähtäminen

TURKKITOIVOMUKSET l

Pitää olla turkkia, ja turkki tyypiltää kultsu-lapinkoira tyyli. Helppo trimmaus, ja harjauksella pitäis päästä, eli helpohko

LUONNE

Toiminnallinen harraste ja lenkkikaveri. Hyvä motivointi ja ohjattavuus. Saa omata pienta metsästysviettiä, muttei liikaa esim ettei vapaanapidon kannalta tule liian haastavaksi. Peruskoulutuksen jälkeen vapaanapito suht mutkitonta. Avoin, energinen ja iloinen. Pieni vahtiviettisyys, muttei sitäkää liikaa. Saa luonteeltaan olla kova tai pehmeä, molemmista kokemusta niin kumpikin käy, muttei täyttä tossua mielellään. Perheeseen kiintyvä ja sosiaalinen. Rohkeus ja hyvähermoisuus.

Paimenkoirat, vesikoirat, vinttarit, mäykyt. Lisäksi ei kihara tai karkeaa karvaa, ei löysää nahkaa, tappijalkoja, lyttyturpaa tai partaa.

hmm... eurasier? bokseri? sammari? :D
05.01.2013 17.07
022610094_r
Järvenpää

^^ Eukku kyl kieltämättä kiehtoo oikein kunnolla, bokseri ja sammari ei omaan mieleen :)

05.01.2013 17.17

Aamulla pissit, myös koulun jälkeen. Iltapäivästä/illasta 1-2h lenkki, usein hölkäten/juosten. Lisäksi puistoilua tai muuten irtioloa (metsässä tms.). Viikonloppuisin/vapaa päivisin hiihtoa, retkeilyä tai pyöräilyä.

Kaupungin reuna-alueella, luhtitalo + oma piha

Harrastustoiveet

Koirahiihto, rallytoko/agility, mahd. näyttelyt/mätsärit

Turkkitoivomukset

Helppo hoitoinen, ei trimmauksia.

Koiran koko

15kg-n.30kg

Koiran luonne

Itsenäinen ja rauhallinen. Saa olla miellyttämisenhalua sekä omistajaan kiintyvä. Ei metsästys-ja vahtimisviettiä. Voi olla luonteeltaan hieman kova, ei liian pehmeä. Mielellään hyvähermoinen. Ystävällinen. 

Eniten miellyttää ryhmä 5. 

Ehdotuksia?:)

Muokattu viimeksi: 05.01.13 17.18
05.01.2013 19.13
Jaakoppi kirjoitti:

mitäs tänne?

ASUNTO

LAPSET + PERHE

AIEMMAT KOIRAKOKEMUKSET

HARRASTUSTOIVEET

TURKKITOIVOMUKSET l

LUONNE

Mites setterit?

05.01.2013 19.15
Rita kirjoitti:

Aamulla pissit, myös koulun jälkeen. Iltapäivästä/illasta 1-2h lenkki, usein hölkäten/juosten. Lisäksi puistoilua tai muuten irtioloa (metsässä tms.). Viikonloppuisin/vapaa päivisin hiihtoa, retkeilyä tai pyöräilyä.

Kaupungin reuna-alueella, luhtitalo + oma piha

Harrastustoiveet

Koirahiihto, rallytoko/agility, mahd. näyttelyt/mätsärit

Turkkitoivomukset

Helppo hoitoinen, ei trimmauksia.

Koiran koko

15kg-n.30kg

Koiran luonne

Itsenäinen ja rauhallinen. Saa olla miellyttämisenhalua sekä omistajaan kiintyvä. Ei metsästys-ja vahtimisviettiä. Voi olla luonteeltaan hieman kova, ei liian pehmeä. Mielellään hyvähermoinen. Ystävällinen. 

Eniten miellyttää ryhmä 5. 

Ehdotuksia?:)

En kyllä osaa sanoa 5, paimenkoirat?

05.01.2013 19.16
022610094_r
Järvenpää

^^ Setterit etenkin enkku ja pun-valk irkku kans tosi mielekkäitä kauan pohtimiani, mutta säkältää ehkä hivenen liian isoja ehkäpä ;)

05.01.2013 19.28
Jaakoppi kirjoitti:

^^ Setterit etenkin enkku ja pun-valk irkku kans tosi mielekkäitä kauan pohtimiani, mutta säkältää ehkä hivenen liian isoja ehkäpä ;)

Ehkä, ehkä ei! 

05.01.2013 19.36

Aamulla n. 40 min lenkki. Viikonloppuisin aamulla aikaisin 10 min aamupisut ja sitten vähän myöhempään se n. 50 lenkki. Päivällä n. 30-60 min lenkki ja illalla n. 30-50 min lenkki. Myöhään illalla vielä 10 min iltapisut. Saa myös toki juosta lenkeillä myös vapaana, joko koirapuisto, metsässä ym. Elikkäs runsaasti.  

Nyt omakotitalo, kun muutan sitten joskus aikojen päästä pois varmaan omakotitalo tai suuri pari- tai rivitalo. Ei varmaan ihan stadissa...

Harrastustoiveet

Näyttelyt ja agi etusijalle. Paimennusta tai metsästystä ehkä, ehkä, ehkä....

Turkkitoivomukset

Olen valmis hoitamaan vaikka afgaanin turkkia, ei kuitenkaan karvattomia koiria tänne!

Koiran koko

Mielellään iso, ei kuitenkaan jätti. Saa ehdotella mitä vaa!

Koiran luonne

Itsepäinen, huumorintajuinen, veikeä ihan sama! Mutta kuitenkin pitää olla iloinen ja reipas, ystäväälinenkin!

Ei aggressiivista!!!

En ole pohtinut, saatte ehdottaa ihan irkun, jos se sopii minulle ja 'haluatte' minun jatkavan sitä!

Muokattu viimeksi: 09.01.13 18.14
05.01.2013 19.47
000052152_r

Lululle ehdotuksia: isosveitsinpaimenkoira, berninpaimenkoira tai leonberginkoira. :)

05.01.2013 19.47
heiskuli96 kirjoitti:

Hankinta ei ajankohtaista vielä, mutta n. 2-3 vuoden päästä kunhan olen saanut opinnot purkkiin ja töitä(:

- Päivittäin ainakin kaksi pitkää lenkkiä 2h -->, lisäksi aktiviteettejä, kesäisin mm. uintia, lenkkeilyä pyöräillen ja kävellen/hölkäten/juosten, talvella taas mm. koirahiihtoa, ja muuta veto hommia + lenkkeilyä

- luultavasti kerrostalo/rivitalo

Harrastustoiveet

Koirahiihto, rekiajelu/muu veto ajelu tyyppi, lenkkeily kävellen/hölkäten/juosten

Turkkitoivomukset

Ei kaljua tai lyhytkarvaista. Eikä myöskään kauhean pitkä turkki tai hirmusen pörröinen vaan sellainen keskipitkähkö.

Koiran koko (harkinnassa uros)

53cm -60cm

Koiran luonne

aktiivinen, energinen, ystävällinen, sosiaalinen

FCI 5 - Siperianhusky

Äh, tuo kerrostalo/rivitalo....

05.01.2013 19.49
022610094_r
Järvenpää

Lululle, tuli mieleen setterit, noutajat, koikkeri, bc, autraliankarjakoira, kelpie, snautseri nyt tällee ekana :)

05.01.2013 19.49
Indy kirjoitti:

Lululle ehdotuksia: isosveitsinpaimenkoira, berninpaimenkoira tai leonberginkoira. :)

Ehkä vähän liian vankkarakenteisiä mun mieleen.. Mut kiitti :)

05.01.2013 19.51
Jaakoppi kirjoitti:

Lululle, tuli mieleen setterit, noutajat, koikkeri, bc, autraliankarjakoira, kelpie, snautseri nyt tällee ekana :)

Joo, mut noi kaikki on kivoi, harkintaan! 

Kiitz!

05.01.2013 19.52

Joo, sopiskos mulle afgaani????!!! ^ Tiedot tossa vähän ylempänä!

05.01.2013 19.54

Okei, en kato tiiä noista mitää... Mut jep, sopi varmaan!

05.01.2013 19.59
022610094_r
Järvenpää

^^ Ootko huomioinut hiskien lauma homman et niit pitäis olla väh 2? Ja huomioinut et ovat kovia tuhoamaan asuntoa jos vähänkään on erengisiä ja tylsää, ovat kovia mölyämään et naapurit?? Ja tosiaan tarttevat paljon liikuntaa jota harvoin pystyy kävellen tarjoamaan, "yhellä tututlla 12 hiskiä, ja hihnalenkkien lisäksi 15km vetolenkkejä" oletko näihin varautunut, et talvella että kesällä.

Et tuohon sun lajitelmaan voisi ihan kaikki isommat koiruudet laittaa, sillä niidenkin kanssa voi aloitteli harrastaa vetopuuhia ja pitkiä lenkkejä, et itse en hiskiä noihin kriteereihin ekana suosittelisi.

05.01.2013 20.21

Joo, siis sä kyselet heiskuli 24/7 sun huskeista ja muista reki/vetokoiristas, et sopiskos tää ja tää mulle ja sit joku sanoo, et joo mut sun pitäis enemmän tätä ja tätä, ja sit oot  nii varman oloinen ja yrität koko ajan vakuuttaa kaikille, kuinka oot valmis hoitaa tätä rotua, niin miksi sitten meiltä kyselet. Sinuna menisin nyt vähän enemmän niiden kasvattajien kanssa touhuamaan, esim. Saisit tutustua huskeihin, kävisit kylässä ym.

En halua mitään riitaa, huomautin vain :)

05.01.2013 20.26
022610094_r
Järvenpää

^^ komps äske viel koirasusista vakuuttelit ja kyselit, yht äkkii huskyistä. Ja juurikin ihan laajasti perehdy useampiin rotuihin tee vaikka eri roduista + ja - rehellisesti, ni jo löytyy rotuja. Meinää mä vedätän ihan mun kultsuakin suksilla ja pulkalla, ettei iha hiskii siihe touhuu tartte.

MUOKS// Ja harvoin kasvatit liikunnan takii ei myy kerrostaloon vaan sen kun kys rotu erittäin äänekäs ni naapurit huomioiden oletko 24/7 hiljentämässä koiria.. Ei pahal mut must tuntuu ettet oikeasti taida tietää mitä noi sun valkkaamat koirayt OIKEASTI tarttee ja vaatii, enempikin tuntuu et ulkonäkö suo kiehtoo. Lisäksi ei vältisti ekoiks roduiks sovellu, ovat haasteellisia kouluttaa sun muuta, kun vertaa millaisista koirista sulla ennestää on kokemusta...

Muokattu viimeksi: 05.01.13 20.30

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti