Mikä rotu minulle vol 2 - Sivu 144 (Koirat > Yleistä keskustelua koirista)

11.05.2016 17.24
Beta kirjoitti:
Gai kirjoitti:
Piki, entäpä (keskari- tai kääpiö-) villakoira? Ei ainakaan karvanlähtöä ja vahtiviettiä tarvitsisi pohtia. Käsittääkseni oikein mainioita oppijoita ja riistavietittömiä.

Muita mitä tulee meleen on göötti, koikkeri ja snautseri.

Villakoirista sen verran, että ne ovat olleet alkujaan metsästyskäytössä ja osalla on vietit säilyneet hyvinkin vahvana. Joukossa on myös täysin riistavietittömiä yksilöitä, saalisviettisiä ja kaikkea siltä väliltä, mutta ei ole mitenkään taattu etteikö villis lähtisi itseään isommankin jäniksen - tai ihan vaan pelkän hajun - perään. Samoin vahtiviettisyys vaihtelee.

Ovat kyllä todella nopeita oppimaan ja miellyttämisenhaluisia :D 

Villakoirassa ei niin innosta turkin tiheä trimmausväli ja göötin runko on hieman liian pitkänomainen ja tappijalkainen. Koikkereilla on riistaviettiä varmaankin vähän turhan paljon jäljellä. Snautserit on kyllä ihan kiinnostavia ja luonneominaisuudetkin varmaan aika sopivia.
11.05.2016 21.33
000113369_r

Schipperke on lyhytkarvaisempi kuin mitteli, eikä se haukkuminen ylitsepääsemätön ongelma ole. ^_^

22.05.2016 11.43
kans alainen kirjoitti:

Schipperke on lyhytkarvaisempi kuin mitteli, eikä se haukkuminen ylitsepääsemätön ongelma ole. ^_^

Schipperke voisi kyllä olla yksi mahdollisuus...
23.05.2016 13.14
022593889_r
Kurikka
Nemo kirjoitti:

^Sk collie, pk/lk holsku, auspai, kelpie?

Kaikki rodut ovat käyneet läpi harkinnan, mutta koen että sk collie (kuten tässä ketjussa aiemmin sanottiin) voi olla vähän liian pehmeä enkä tahdo riskillä kahlata rotua läpi :) Holskuista lk on ensimmäiseksi liikaa vaikka mitä yhtä yksilöä alati näen, on se kokonaisuutena mukava paketti - ehkä joskus. Kelpie kyllä tuntuu kaikista miellyttävimmältä vaihtoehdolta mitä olen ottanut selvää parhaani mukaan. :)
29.05.2016 23.41
000113144_r

Itselle ei ole siis vielä koiraa tulossa kun on muutenkin pentu talossa, mutta tulevaisuutta varten haluaisin miettiä. Kriteerit ovat nousseet kamalasti, enkä oikein tiedä mihin rotuun päätyisin, kun sen aika koittaa. Saa siis ehdotella vapaasti. :D 

Kokemus

Itselläni on ollut saksanpaimenkoira, itälaika/karhukoira sekä pinseri. Avon perhe on kasvattanut mastiffeja ja staffordshirenbullterriereitä, sekä heillä on ollut myös muunrotuisia koiria, pienistä isoihin. Läheisten perheistä löytyy niin suomenlapinkoiraa kuin pomeranianiakin, sekä isälläni ollut sakemanni/rotikka/serra de airesinpaimenkoira. Eli kokemusta pienistä isoihin, omia koiria on siis ollut vain kolme.

Koiralle tarjottava liikunnan määrä ja laatu

- Aamupissat, päivällä lenkitystä mahdollisuuksien mukaan remmissä/metsässä, 1-2h ainakin, joskus enempi jos lähdetään koirien kanssa esimerkiksi päiväksi eräjormailemaan. Vapaana saisi olla esim. juurikin metsissä ja pellolla, mutta hihnassa kuljettaisiin myös paljon, kun autoa ei ole käytössä. Illalla myös tietty tarpeelliset pissatukset. Koira ei kuitenkaan saisi vetää kauheita ylikierroksia jos joskus esimerkiksi kipeänä ei pystykään käyttämään kuin pienillä lenkeillä.

Talon koko (kerrostalo tms, maalla vai kaupungi ssa)

- Kerrostalo tällä hetkellä, mutta naapureita ei ole. Voi olla että koiran hankintavaiheessa jopa pienessä omakotitalossa. Kaupungissa asustellaan, mutta myös mahdollisuuksia metsälenkeille.

Harrastustoiveet

- Ei mitään erityisiä toiveita, koirasta riippuen esimerkiksi toko, jälki, raunio, frisbee - melkeinpä kaikki on mahdollista rodusta riippuen. 

Turkkitoivomukset

- Ei liian vaativaa. Karvaa saa olla, mutta ei mielellään mitenkään pitkäkarvaista rotua. Pystykorvaturkki on ok, mutta ei kovin mielellään siitä pidempää, vaikka tämä ei poissulkeva toivomus olekaan.

Koiran koko

- Mielellään säkäkorkeus yli 50cm, ylärajaa ei ole, mutta tanskikset eivät oikein nappaa, mutta jotkut molossirodut ovat mielestäni ihan varteenotettavia vaihtoehtoja. Painolla ei sinänsä ole mitään väliä, mutta ihan raskaimpia koiria en välttämättä tahdo.

Koiran luonne

- Ei liian perskärpästä, mutta mahdollisesti edes vähäsen miellyttämisenhalua. Saa olla hieman haastavakin koulutettava, mutta liian pidättäytyväinen ei saa olla. Haukkuherkkyys on miinus, ja metsästysvaisto on vähän kiikunkaakun irtipidon kannalta, mutta sekään ei ole mikään poissuljettava vaihtoehto, itseasiassa parhaalla koirallani on aivan järjetön saalisvietti. Ei tarvitse olla iloisena jokaista vierasta vastassa, mutta sietää täytyy. Taloudessa pinseri sekä kissoja, joten tässäkin tulee metsästysvietti esille - täytyisi sopeutua elämään kissojen kanssa. 

Rotuja/ryhmiä, joita olet jo pohtinut

- FCI 5 on ikuinen suosikkiryhmäni, mutta myös paimenet ovat lähellä sydäntä. Tietyt molossit FCI 2 ryhmästäkin kiinnostaisi, onhan minulla samasta ryhmästä pinserikin, vaikka se tulikin hieman sattuman kautta minulle, eikä ollut mikään rotuvalinta nro 1. Olen avoin kaikenlaisille ehdotuksille, sillä kuten sanoin jo alussa, kriteerini ovat hieman tiukentuneet enkä enää tahdo löytää sellaista must have rotua, jollaisia minulla ennen on ollut.

Muokattu viimeksi: 29.05.16 23.44
30.05.2016 20.57
022704948_r
Kannus

Koiraa ei ole hetkeen tulossa, mutta tulevaisuuden koirasuunnitelmat ovat suhteellisen selkeät. Ihan mielenkiinnosta haluaisin nähdä minkä koiran petsien väki kokee minulle sopivan. :D

Kokemus
Itsellä ollut vain parsonmix narttu, ja saksanpaimenkoira uros hihhuloi mun kanssa seuraavan vuoden.
Monen eri rodun kanssa on silti tullut oltua tekemisissä, eniten ehkä cavaliereiden, kultsien, jämptien, mäykkyjen ja erilaisten paimenten(aussi, spk, 

Aamulla pissatus/pellolla irti juoksentelu, päivällä hihnalenkki,pellolla kavereiden kanssa riehmista, metsälenkkiä irti, ja/tai treenaamista. Määrä vaihtelee kaikkien kohdalla tunnista jopa neljään tuntiin.

Talon koko (kerrostalo tms, maalla vai kaupungi ssa)
Omakotitalo pienessä kaupungissa, mutta ei keskustassa ja rivitalo pienessä kaupungissa, jonka lähellä hyvät lenkkimaastot.

Harrastustoiveet
Agility, toko, rally-toko, mejä, ja mahdollisesti erinäiset pk-lajit. Neljässä ensimmäisessä haluttaisiin jopa kisata, muita sitten harrasteltaisiin omaksi iloksi jos rodulla ei pk-oikeuksia ole.

Turkkitoivomukset
Helppo, ei mikään tukkajumala. Nypittävä turkki menee, samoin joku jolle saa tehdä trimmausta.

Koiran koko
Keskikokoinen, tai jopa iso. Maksimissaan noin 60cm.

Koiran luonne
Koiralla saa olla luonnetta ja itsepäisyyttä, mutta toisaalta taas tykkäisin että koiralla kuitenkin olisi sitä miellyttämisenhalua.

Viime aikoina olen pohtinut FCI1 ryhmästä olen miettinyt sakua, sekä FCI3 ryhmästä parsonrusselinterrieri ja kerrynterrieri. Paimen olisi toisaalta kiva, mutta jotenkin terrierit tuntuu omalta. Monetkin sanoneet että parsoni on sellainen mun näköinen rotu. 
Sakemanni olisi muuten varmaan aika selvä valinta, mutta rodun terveystilanne saa vähän miettimään..

Muokattu viimeksi: 30.05.16 21.00
http://nallinblogi.blogspot.fi/
30.05.2016 21.28
022664496_r

Irlanninärrieri. :D

"Of all the things I've lost I miss my mind the most" - Mark Twain
30.05.2016 22.54

Kokeillaanpa ihan silkasta mielenkiinnosta. Koiraa ei ole tulossa ainakaan pariin vuoteen, mutta mutta... Harkintaan soveltuvia rotuja etsiskelen. :>

* * *

- Ulkoilua sekä hihnassa että vapaana, reipasta kävelyä ja hölkkäämistä metsäisissä, jopa hieman hankalakulkuisissa maastoissa. Ajallisesti tunnista eteenpäin.

Talon koko (kerrostalo tms, maalla vai kaupungissa) 
- Tällä hetkellä kerrostaloasunto pienen kaupungin keskustassa, 75neliötä. Erittäin hyvät ulkoilumahdollisuudet + kesämökki syrjäseudulla metsän keskellä, metsätonttia 32hehtaaria.

Harrastustoiveet 
- Ei erityisiä tai tavoitteellisia harrastustoiveita. Taakanveto ja valjakko kiinnostavat jonkin verran. Pääasiassa seura- ja ulkoilukaveri toisen koiran lisäksi.

Turkkitoivomukset 
- Ei trimmattavaa tai nypittävää rotua. Pitkähkö turkki on ok, jolle riittää satunnainen pesu sekä aina tarvittaessa harjaus.

Koiran koko 
- Keskikokoinen, säkä n. 40-60cm. Ei hirveän tarkkaa. Ei pienimpiä eikä kaikkein suurimpiakaan. "Käytännöllisen" kokoinen, helpohko mukana kuljetettava.

Koiran luonne 
- Ulospäinsuuntautunut, suht helposti motivoitavissa oleva koira. Ei tarvitse olla suunnaton energiapakkaus, mutta tekemisessään innostunut koira.  Sosiaalisuus plussaa, mutta saa olla myös varautunut vieraita kohtaan. Ei mieluusti kovin haukkuherkkä eikä riistaviettinen. Perusleppoisa perhekoira.

Muuta
- Rodun tulisi olla mahdollisimman terve. Pidän myös koirista, joilla persoonallinen, iloinen ja valpas ilme. Olen suhteellisen nirso rotujen suhteen.

Oikeastaan ainoa roturyhmä, jota olen pohtinut on FCI5. Muut roturyhmät eivät juurikaan innosta, korkeintaan yksittäiset rodut. Ei toista suomenlapinkoiraa, vaikka rotu nyt täyttääkin suurimman osan kriteereistä.

It can't rain all the time.
02.06.2016 14.46

Elikkä siis ihan mielenkiinnosta teen tän kanssa, koska tätä rotukysymystä on tullu venkslattuu aivan liikaa ja enään kaks vuotta kunnes ois toi koiranhankinta kysymys aiheellinen.

Kokemus

Vaikkakin oon vasta lukiossa on kyllä jonkinverran kokemusta noista elukoista XD Meidän perheessä suursnautsereita ja kääpiösnautsereita. Hoideltua sitten on tullut muunmuuassa walesinspringereitä, bordeauxindoggia, bracco italianoa, dobermannia, appenzellinpaimenkoiraa, saksanpaimenkoiraa ja norfolkkeja plus kaikki mahdolliset kääpiökoirat. Näyttelyt, jälki, agility ja toko tullut tutuksi :)

Koiralle tarjottava liikunnan laatu

Noh tykkään urheilla, joten aktiivisemmatkin koirat kelpaa. Noin 1h metsälenkki aamuisin, koulun jälkeen sen 2h taas vapaana tai pyörän mukana ja illalla tarpeen vaatiessa sen verran kun koiraa "huvittaa".

Talon koko

Asun viellä vanhemmillani isossa omakotitalossa jossa iso piha, mutta kolmen vuoden päästä muutto opiskelemaan, jossa asun omassa asunnossani.

Harrastustoiveet

Ei sinänsä suunnitteilla mitään erikoista, kattoo jos innostuttais jostakin. Elikkä koira joka valmiina kaikkeen.

Turkkitoiveet

Kaikki käy! Suosin kyllä hieman ehkä lyhyempiä turkkeja sillä toi Losin sää on mullekki jo tukala :D

Koiran koko

Ei pahemmin väliä, ei jättirotua. Joudun kuitenkin matkustamaan paljon (lentäminen, junat) sillä kaksi kotia eri maissa.

Koiran luonne

Ei väliä, mielellään vähän sellainen "oman arvonsa tuntema".

Rotuja ja ryhmiä, joita olet jo pohtinut

Ehdoton ei kaikille lyttynaamoille, corgeille ja mäyräkoirille. Roturyhmäksi käy mikä vaan, mutta näitä yksitttäisiä rotuja on tullut jo pohdittua. Dalmatiankoira (ikuinen unelma), staffi, dobberi, whippet, suursnautseri, (iso)villakoira, kelpie ja australian karjakoira. Erilaisiahan nää mut a girl can dream right ;)

02.06.2016 15.46
022706617_r
Lahti

^ Jos joudut matkustamaan paljon kahden eri maan välillä niin kannataneekohan tuohon kuvioon edes ottaa sitä koiraa vielä? 

http://harmaanhopeaa.blogspot.fi/
06.06.2016 00.49
022711869_r

Hiphei mä teen tän taas. :D

Kokemus

Yksi oma koira. 4 kuisena tullut arka rescue, saalis- ja suojeluviettinen. Eli siis ei mikään helpoin tapaus. Tuttujen koiria olen koulutellut, kuten itsepäistä ranskista ja kouluttamatonta arkaa keskari/silkkiterrieri/bichon mixiä.

Koiralle tarjottava liikunnan laatu

Vapaana olemista lähes päivittäin, joten irtipidettävä. Joskus monen tunnin lenkkejä, eli siis koiran pitäisi jaksaa hyvin, tai olla kannettavan kokoinen. Ei kuitenkaan mitään hyperaktiivista, vaan normi käppäilylenkeilläkin pärjäävä.

Talon koko

Kaksio kerrostalosta kaupungista.

Harrastustoiveet

Ei suunnitelmissa harrastaa virallisesti mitään. Toki jotain temppuja ja kotitokoilua.

Turkkitoiveet

Saa olla haastavampikin, mutta nyppimisestä mulla ei ole mitään kokemusta.

Koiran koko

Asiaan! Nyt on ruvennu houkuttaan ajatuksissa pieni koira Femman kaveriksi. Chihu kuolisi luultavasti alta aikayksikön ton jalkoihin, mutta joku pieni ja kestävä koira. Mielellään siis sellanen helposti kannettava ja julkisissa menevä, vähän tilaa vaativa.

Koiran luonne

Mieluiten sellanen avoin, kaikkien ystävä. Saa olla välinpitämätön mutta ei arka! Leikkisä, iloinen, haastavakin saa olla, kunhan ei ole mikään mahdoton miellyttämishaluton jäärä. Niin ja koska talosta löytyy jo yksi maailmanomistaja, niin ehdottomasti alistuuteen taipuvainen rotu etsinnssä. Mikään valtataistelu isolla kokoerolla ei ole kiva ajatus.

Rotuja ja ryhmiä, joita olet jo pohtinut

Terrierit ehdottomasti kiinnostaa, englanninkääpiöterrieri esim. on käynyt mielessä. Chihut muuten, mutta menee rikki tässä seurassa. Haaveissa olisi iskun kestävä taskukoira, mutta semmosia ei taida olla. :D Kaikki on ihan auki.. sellanen rotu etsinnässä joka osuu ja uppoaa. Tulisi siis kotikoiraksi ja Femman kaveriksi. Niin ja ehdottomasti terve rotu etsinnässä.

Muokattu viimeksi: 06.06.16 00.53
Not all those who wonder are lost.
06.06.2016 19.12
000110899_r

^ Manchesterinterrieri, kettuterrierit, jackrussel, venäjäntoy?

07.06.2016 01.43
022711869_r

Venäjäntoy taitaa olla liian pieni tähän seuraan, kettuterrierin ulkonäkö ei miellytä, russeli on ihan ok, mutta manssi vois olla aika bueno!

08.06.2016 11.54
022703104_r
Kitee

Femmalle terriereitä/terrierityyppisiä: tanskalais-ruotsalainen pihakoira, brasilianterrieri, amerikankarvatonterrieri (löytyy karvallinen versio), parson (en tiedä miten alistuvaisia ovat yleensä..)

Muita heeleri, schipperke, göötti..

08.06.2016 22.57
022711869_r

Kiitos ehdotuksista! Tanskalais-ruotsalaisesta ja brassista oon joskus jotain lueskellut ja vaikuttanut hyviltä ehdokkailta. Mikäs parson metsästysvietin tilanne on, osaatko sanoa? Vaikuttaa äkkiä vilasemalla todella hyvältä. Schipperkeenkin pitää tutustua enemmän. Heelerin ja göötin joudun karsimaan heti rakenteen vuoksi.

09.06.2016 10.40
022703104_r
Kitee

Itse parsonia välillä harkinnut pikkukoiraksi agiin. Varmasti metsästysviettiä löytyy useimmalta, mutta uskoisin, että löytyy sellaisia parsoneita, joita pystyy pitämään irti ongelmitta. Osa kasvattajista kasvattaa ihan metsästyskäyttöön, sellastaista ei tietenkään kannata valita jos ei halua metsästysviettistä koiraa :) tosin harvemmin tällaiset kasvattajat edes myyvät koiriaan ei-metsästäviin koteihin. Mutta aika paljon on parson kasvattajia, jotka kasvattavat koti/näyttely/harrastuskoiria, jolloin metsästysvietti on varmaan hallittavissa. Pitää vain etsiä omiin tarkoituksiin ja mieltymyksiin sopivan yhdistelmä.

Pihis ja brassi ovat oman käsitykseni mukaan hieman lievemmällä terrieri-mentaliteetilla varustettuja kuin russelit ja parsonit. Joten saattaisivat olla jossain määrin helpompi. Paremmin rodut tuntevat voivat korjata jos mun mutu on ihan väärää :)

09.06.2016 10.43
000039615_r

Meidän seuralla ainakin parsonkasvattaja joka juurikin aksaa niiden kanssa. Metsästysvietti ei käsittääkseni niiden kisaamista tai irtipitämistä juuri häiritse :). 

16.06.2016 00.53
000113144_r

Me käydään välillä tutun ja hänen parsonrusselinsa kanssa pellolla koiria juoksuttamassa, ja vaikka sanoo ettei se vanha jäärä osaa mitään ja korvat huitelee ties missä, niin kyllä se vaan vauhdista käy maahan, tiputtaa kepit käskystä rallittaessaan, pysyy paikoillaan toisen koiran haistellessa vaikka olisi kuinka intopinkeänä, hakee lelut vasta käskystä, ja on muutenkin todella hyvin koulutettu, vaikka onkin aika energiapakkaus kahdeksanvuotiaaksi. Ja vaikka huitelisi kuinka kaukana pelloilla, tulee aina käskystä luokse. Ei ainakaan minun nähteni ole ollut irtipidossa mitään ongelmaa. Todella kätevä koira kaikinpuolin!

28.06.2016 02.52

Teen äitille, joka on miettinyt oman koiran hankitaa kunhan minä muutan tämän oman katraan kanssa loppuvuodest/ensi vuonna.

Kokemus

Sama kuin minulla, eli nämä kolme. Koirien koulutus ja ulkoilutus on ollut minun vastuulla, mutta kyllähän hän on siinä sivussa niitä käsitellyt ja hommaan osallistunut.

Melko vähäistä, n. tunti päivässä, lähinnä vapaana ja ehkä pieniä hihnalenkkejä + omalla pihalla hengailu. Kun olen itse käymässä tai hän minun luona voi kulkea mun lauman mukana vähän reippaammin n. 2h päivässä. Aivotyönä ihan perus temput, aktivointilelut ja namien etsintää.

Kaksikerroksinen rivitalo-asunto isohkolla pihalla.

Harrastustoiveet 
Kotikoira.

Turkkitoivomukset 
Säänkestävä turkki, mielelllään pitkähkö. Harjaaminen max. kerran viikossa.

Koiran koko 
Koolla ei niin väliä, ei mitään ihan miniä kuitenkaan, jäisi näiden omien jalkoihin. Keskikokoinen tai iso mieluiten.

Koiran luonne 
Rauhallinen, koira joka ei tarvitse kauheasti tekemistä ja liikuntaa. Tulee toimeen muiden koirien kanssa, tulisi sopia ns. koirapuistokoiraksi. Perushelppo kouluttaa, ei tarvitse olla helpoimmasta päästä, kunhan perustavoille oppii suuremmitta ongelmitta eikä kurin ylläpitämisen kanssa tarvitse olla jatkuvasti säätämässä. Ei riista- tai saalisviettiä, helposti irtipidettävissä. Vahtivietti plussaa, ei kuitenkaan kovin haukkuherkkää turhasta räksyttäjää. Vieraisiin suhtautuminen joko ystävällisesti tai välinpitämättömästi. Seurallinen, mutta arvostaa myös omaa tilaa. 

Landseer, chow chow, eurasier, leonberginkoira

28.06.2016 05.34
022708960_r

Jättäsin kyllä tuon leon ja/ainakin lantukan pois harkintalistoilta, eukinkin, ei ehkä ihan ideaaleja kuitenkaan vähän liikkuvaksi kotikoiraksi rivariin ainakaan oman kokemuksen mukaan.. Chow varmasti menisi, vähän pienemmistä miksei basenji, japaninpystykorvakin? Tai mites berninpaimenkoira?

"Behind this mask is.. Another mask! Pretty cool, huh?" - Kakashi Hatake
28.06.2016 06.02

Itekkin olen lansusta sanonut, että luultavasti turhan touhukas. 

Basenjinkin veikkaisin olevan turhan energinen + se irtipito ei sieltä helpoimmasta päästä. Japaninpystykorvaa ollaan kans mietitty, ainakin ulkonäöllisesti menee makuun, luonteeseen pitää enemmän tutustua.

Berni menisi muuten aika hyvin (onhan meidän Nanassakin puolet berniä) mutta niissäkin on ainakin mun tuntemien yksilöiden mukaan vähän enemmän virtaa ja terveystilanne on niin huonossa jamassa.

28.06.2016 07.40

Lappari?

Berneissä ei kyl ihan jäätävästi virtaa ole imo... :D

28.06.2016 08.56

Lappari vois varmaan mennäkkin :'D Pitääpä ehdottaa.

Mun tutut bernit taas on ihme duraceleita, kummin edesmenneet tuntui aina hästäävän ja entisen naapurin berni oli ainakin energisempi kuin heidän seefferi. Mutta vaikka luonteen puolesta passaiskin niin terveys varmaan ratkaisevin kysymys, käsittääkseni syövät ja epilepsia on todellisia ongelmia :/

28.06.2016 09.12
022664496_r

Tunti päivässä vapaanaoloa ei musta ole mikään erityisen vähäinen määrä liikuntaa koiralle, joka saa kuitenkin hengailla myös omalla pihalla, käyttää päätään kotona ja käydä välillä koirapuistossa tai "etälauman" kanssa pidemmillä lenkeillä. Moni petsieläinen elää erakkona jossain koululais- tai työttömyyskuplassa ja silloin onkin ihan ok touhuta koiran kanssa vaikka se kuus tuntia päivässä. Tosi monen (työssäkäyvän/korkeakouluopiskelijan/you name it) koira saa kuitenkin vain lähinnä sen tunnin hihnalenkin ja that's it.

Koira oppii ihan niin urheiluhulluksi kuin sen opettaa. Tietysti pentuaikana kaikki koirat vaativat vähän enemmän sallittua tekemistä ja suhteen vahvistamista kuin vanhemmiten. Enempi parempi, mutta tunti vapaanaoloa on keskivertosesseen nähden aika paljon.

--

Tein rotutestin vähän ton tyylisillä vastauksilla (kotikoira, 1 - 2 h liikuntaa, rivari, koirakokemusta on jne.) ja se ehdotti piskelöisiä tässä järjestyksessä: leonbergi, nöffi, broholmi, berni, berhandilainen, valkkari... Musta myös ihan perus kultsu vois olla tutustumisen arvoinen.

"Of all the things I've lost I miss my mind the most" - Mark Twain
28.06.2016 17.53

Eihän se tunti tosiaan mitään hirveän vähäistä ole, mutta kuitenkin semmoinen perusrauhallisuus olisi plussaa.

Kultu ei ehkä ihan äitin makuun ole, täytyypä kuitenkin miettiä :) 

29.06.2016 12.57

Tällä hetkellä ei ehkä olisi otollisin aika ottaa omaa koiraa, sillä työ on vuorotyötä ja asun yksin kerrostaloyksiössä, mutta ihan tulevaisuutta katsellen ja muuten vaan...
+ olisi kiva tietää mitä muut ehdottaa, jos löytäisi vaikka jonkun uuden rodun mistä kiinnostua.

Kokemus
Koirista kokemusta ihan pienestä pitäen. Viettänyt paljon aikaa sukulaisilla, joilla on ollut aina n. 10 koiraa. Kokemusta esim. mäykyistä, hoffeista, kiinanharjakoirista, collieista, cockerista, aika laidasta laitaan...
Omassa taloudessa ollut aikasemmin kolmen koiran lauma ja tällä hetkellä yksi sileäkarvainen collie. Harrastuskokemuksia agilitystä kentillä ja kisoissa. Tokoa harrastellut ihan omaksi ja koirien iloksi.

Aamupissatus aikaisina aamuina 20-40min., jos iltavuoro, niin sitten pidempi lenkki ennen töitä. Päivällä/illalla pitkä lenkki (mieluiten metsässä) ja muuta treeniä ja aktivointia lenkin yhteydessä. Mahdollisesti pyöräilyä tms vauhdikasta liikuntaa.
Mahdollisimman paljon tietenkin liikuntaa ja touhuumista, ettei tartte löhötä kotona 20h tekemättä mitään.
Ja ehdottomasti koira, jonka voi ottaa mukaan minne vaan ja reissata yhdessä. 

Tällä hetkellä tosiaan kerrostalo ja 34 neliöinen yksiö.

Harrastustoiveet 
Agility harrastusmielessä ja mahdollisesti kisamielessä. Toko, mutta ilman mitään suuria kisasuunnitelmia. Jälki kiinnostaa myös, mutta myös ihan huvittelun ja aktivoinnin vuoksi lähinnä.

Turkkitoivomukset 
Helppohoitoinen. Mielellään ei pitkää turkkia, ei trimmattavaa, ei nypittävää. Lyhyt ja säänkestävä.

Koiran koko 
Ei niin väliä. Ei alle 35cm ja ei mielellään mitään ihan jättimäistä.

Koiran luonne 
Miellyttämisenhaluinen, reipas, aktiivinen, helppo pitää vapaana luonnossa, mitä näitä nyt on... Yksilöllistä toki, mutta semmonen suht ystävällinen rotu.

Kiinnostaa ryhmät FCI1.
pumi, sk. collie, hollanninpaimenkoira, kelpie, mudi, shetlanninlammaskoira (-turkki), borderterrieri (-turkki ja ehkäpä ainoa terrieri joka muutenkaan kiinnostaa)

20.09.2017 14.25
022660113_r

Kriisi! Liian monta ja erilaista koirarotuvaihtoehtoa ja toivon, että osaisitte karsia joukosta joitakin pois. :D Vaihtoehtoina siis flatti, valkkari ja amstaffi (mahdollisesti myös lappari, porokoira, holsku tai aussie).

Etsin monipuolista keskikokoista/isohkoa harrastekoiraa, joka soveltuu myös kotikoiraksi. Kiinnostusta harrastaa ainakin vepeä, jälkeä, tokoa, näyttelyitä ja koiratanssia. Tavoitteita ei ole, mutta halu kokeilla eri lajeja löytyy. Jos löydetään sopiva laji ja tavoitteita syntyy, tulee koiran pystyä edetä lajissa, mutta vastaavasti jos harrastetaankin vähemmän, tulisi koiran kyetä elämään myös "kotikoiran elämää". Itsenäisiä treenejä siis lähinnä, lenkkeilyä, irti juoksemista ja yhdessä oloa niin ulkona kuin myös siellä sohvalla maaten. Koiran siis tulisi soveltua vähän molempiin. Vartiointivietti ja helppohoitoinen turkki on plussaa, muttei välttämätöntä.

20.09.2017 15.19
000114134_r

^ Pinseri? Ois toki kiva kuulla et mitä muita kriteerejä luonteen puolesta on :) 

20.09.2017 15.29
000114134_r

Teempäs nyt itsekin, vaikka seuraavan koiran rotu onkin tiedossa :D 

Kokemus
Koko pienen ikäni (20v) oon touhunnu erilaisten koirien parissa. Kotoa löytynyt/löytyy cairnterrieri, saksanpaimenia, laumismixejä ja yksi pystärimixaus. Lähipiirissä ollut jos jonkinäköistä koiraa, lähinnä bortsuja. Ensimmäisen oman koiran sain 10 -vuotiaana, käyttis spk narttu Mantan, joka menehtyi syöpään 3 vuotta sitten. Tällä hetkellä kotoa löytyy laumismixaus. 

Lenkkeilyä metsässä päivittäin, ulos pääsee aidatulle alueelle milloin vain. 

Ok- talo maalla, 97m3 ja tonttia hehtaari.

Harrastustoiveet 
Mahdollisesti näyttelyt, joku höntsätokoilu, lähinnä sen mukaan mistä koira innostuu. 

Turkkitoivomukset 
Helppohoitoinen. 

Koiran koko 
Keskikokoinen-iso

Koiran luonne 
Mieluiten hieman itsenäisempi, tasapainoinen, miellyttämisenhalua ei välttämättä tarvitse esiintyä. Sellainen jonka pää kestää löhöilynkin, jos jonain päivänä ei pystykään tarjoamaan niin paljoa aktiviteettia kuin muulloin. Pääsääntöisesti koirasosiaalinen.

FCI 10 & 2

Muokattu viimeksi: 20.09.17 15.29
20.09.2017 15.51
022660113_r

Pinseri ei ole jostain syystä koskaan kamalasti napannut, eikä niillä taida pk-lajeissakaan olla kilpailuoikeuksia. Äidilläni on kääpiöpinseri, mikä on kyllä todella herkkähaukkuinen (voi johtua koulutuksestakin?) eikä muutenkaan ehkä koira mun makuun. Normi pinsereistä ei ole kamalasti kokemusta, mutta pidän mielessä!

Luonteen puolesta ei ole noiden jo mainitsemieni lisäki sinällään paljonkaan merkitystä. Pitää tulla toimeen toisten koirien kanssa ainakin, mikäli niihin on jo pentuna tutustunut. Saa olla vieraita kohtaan ystävällinen tai välinpitämätön, ei minulle sinällään merkitystä. Saisi olla suht helppo motivoitava. Tärkein melkeinpä nimenomaan ne monipuoliset harrastuslajit ja niihin soveltuvuus, sillä mitään lajia en halua vielä kokeilematta sulkea pois, mutta myös soveltuva (vähän aktiivisemmaksi) kotikoiraksi.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti