Koiran aktivointi & muu puuhaaminen - Sivu 4 (Koirat > Koirien koulutus)

13.11.2012 09.04
021956941_r

Meillä on ollut kongi kovassa käytössä pennusta lähtien. Lihaa, maksaa tai makkaraa täyteen, pakastimessa yön yli ja aamulla koiralle kun lähdetään töihin. :) Nyt tuo hurttimus oli vaan saanut koko kongin keskeltä kahtia... Oli kyllä extreme-malli, mutta koira taitaa olla vieä extremempi. :D

Pyöritettävä namipallo on myös käytössä. Ja dog pyramid otettiin juuri vähän aikaa sitten uudelleen käyttöön. Siitä tosin lähtee ihan jäätävä ääni, joku täällä sitä jo valittelikin.

Namien piilottamisesta tuo tykkää ihan mielettömästi. Jos olisi mahdollisuus, piilottaisin namit ulos. Alkaa olla liian tutut piilot. :D

Näiden lisäksi tietenkin kaikki normijutut. Lenkit, kavereiden kanssa riehuminen ja temppuilu.

27.11.2012 11.35
021857206_r
Vantaa

Dog Pyramid tuli tänään postissa. Reilussa kymmenessä minuutissa sai suurimman osan ulos, äh! Oletin kai, että tämä on se haastava tuntikausien aktivointilelu, mutta ei. Dog Turbo taitaa olla sitten seuraava ostokokeilu.

Kuinka pitkä aktivointihetken pitää olla, jotta koira väsähtää / saa "tarpeeksi aivotyötä"? Mitä on edes on tarpeeksi? Onko laadulla enemmän väliä kuin kestolla (ja jos, niin mikä on laadukkainta)? Ehkä hölmöä pohdintaa, mutta mietin tätä usein. Haluaisin maksimoida hyödyn oikeilla välineillä tai kikoilla. 

27.11.2012 12.58
022512441_r
Tampere

^Meillä on käytössä Dog Brick. Lunalla menee sen kanssa aikaa joku viitisen minuuttia ku se pelaa sen läpi..Toi Brick on kyl siinä mielesä paremin ku sitä pystyy hieman vaikeuttamaan. Toisaalta mun pitää olla aina päältä katsomassa ku koira koluaa sen kanssa koska muuten se tyhjentää sen alle viidessä minuuttissa. Siis vetelee tassulla TÄYSIÄ eikä haistele ollenkaan misä namit voisivat olla. Tuo Dog Pyramid vaikuttaa aika helpolta Vallan kaltaiselle koiralle.Lunalla on semmonen kumipallo josta voi myös tiputella nameja ja tuo ei kauheasti siitä poikkea joten on aika helppo.

Siltikin nuo aktivointi hetket väsyttää mielestäni aika hyvin. Ainakin meillä tuo Brick..edellyttäen et koiruus käyttää sitä nenäänsä eikä vain huido menemään. Meillä Luna saa siihen pelaamiseenkin luvan ja ollaan nyt otettu myös keskeytys harjoituksia väliin. Tuo kysymys sitten taas että mikä on tarpeeksi vaihtelee kyllä paljon eri koirilla..siihen en osaa oikein muuta vastata..:D

28.11.2012 12.44
022616819_r
Kauhava

mä ajattelin hommata noille joululahjaksi jonku kivan älypelin ja Neksille aattelin jonkin moista palloa, minne sais nappulat sisälle. Se kun tykkää hirveesti syödä ruokansa kindermunassa heitellen joten aattelin et pallokin vois olla ihan kiva idea. Oisko jollain heittää/ehdottaa jonkin moista palloa, ei mitään muovista tms. mistä kuuluu kovin kova ääni, mielellään materiaalilta jotain kumia tms. ja sit semmonen ettei pienimmät nappulat varisisi heti pois:)

niin ja käytättekö te noissa peleissä yleensä jotain herkkuja vai annatteko esim. ruuan(nappulat) pelin kautta?:)

Muokattu viimeksi: 28.11.12 12.49
Pieniä koiria, Suuria sydämiä http://huiskuhantammme.blogspot.com/
28.11.2012 15.06

Ostettiin Murulle semmoinen ihme kuutio, jonka sisältä tulee nameja kun sitä pyörittää (en tiedä nimeä, toivottavasti ymmärrätte). Tuo koira ei tajunnut sen ideaa ollenkaan ja kun jäi yksin uuden lelunsa kanssa, oli se järsinyt sen pieniksi paloiksi. Vähän siltä oli ikenistä tullut verta, kun tietenkin kovat reunaat raapineet.

Eli koska noin kova järsimisen tarve, niin päätettiin jättää yksinollessaan kunnon ydinluita, joita voi jyystää. Mitään älypelejä ei tuo tarvitse, kun ei hoksaa ideaa ollenkaan. :')

05.01.2013 17.36
022253542_r
Muurame

Taitaa meidän koiruudella olla livasrevähdys :/ Kyseessä on maailman aktiivisin ja innokkain koira. Kovasti se haluais juosta ja hypellä mutta kun ei saa. Eläinlääkärille ollaan menossa keskiviikkona.

Kaipaisin neuvoja mitä tekisin sen kanssa. Revähdyksestä toipuminen kestää kuitenkin useita viikkoja, ellei enemmänkin. Mua itkettää koko ajan kun joudun katsomaan apaattisena loikoilevaa koiraa. Koska sitä ei voi viedä ulos purkamaan energiaansa, pitäisi jollain muulla tavalla kuluttaa sen energiaa ja tarjota sille ajanvietettä ja aktiviteettia, mua surettaa katsoa normaalisti niin onnellista ja pirteää koiraa, loikoilemassa surkeana sisällä. Kyllä se toki lepoakin tarvitsee, mutta jotain virikettäkin olisi tarjottava.

Saksanpaimenkoira Kunto & kissat Ninja ja Minni
05.01.2013 17.39
021777517_r
Himanka

^Pystyykö Kunton kanssa tokoilemaan sisällä rauhalliseen tahtiin? Miten olis uusien temppujen opettaminen, herkkujen piilottaminen?

"And all the best women are married. All the handsome men are gay." -Robbie Williams
05.01.2013 17.43
022253542_r
Muurame

Kyllä mä varmaan pystyisin niitä ottamaan. Mietin vielä sitä, miten nuo liikkeet vaikuttavat kipeään lihakseen. Eläinlääkärillä ei olla siis sielä käyty, mutta olen lainannut hierontakirjoja, tutkinut koiran lihaksia ja anatomiakuvia ja nyt näyttää siltä että revähdys olisi kolmipäisessä olkalihaksessa, jos en ihan hakoteillä ole. Kunto kannattelee etujalkaansa, nyt yhä enemmän ja enemmän... Että eläinlääkäriin asti saa olla ihan vaan levolla, mutta sen jälkeen voisi ohjeista riippuen alkaa jotain pientä aktiviteettia keksimään.

Lelujen ja namien etsimisestä se tykkää, siinä sen ei tarvitsis edes tehdä muuta kun käyttää nenäänsä ja kävellä, se ainakin vois olla hyvä! :)

Saksanpaimenkoira Kunto & kissat Ninja ja Minni
05.01.2013 17.46
Kunto kirjoitti:

Kyllä mä varmaan pystyisin niitä ottamaan. Mietin vielä sitä, miten nuo liikkeet vaikuttavat kipeään lihakseen. Eläinlääkärillä ei olla siis sielä käyty, mutta olen lainannut hierontakirjoja, tutkinut koiran lihaksia ja anatomiakuvia ja nyt näyttää siltä että revähdys olisi kolmipäisessä olkalihaksessa, jos en ihan hakoteillä ole. Kunto kannattelee etujalkaansa, nyt yhä enemmän ja enemmän... Että eläinlääkäriin asti saa olla ihan vaan levolla, mutta sen jälkeen voisi ohjeista riippuen alkaa jotain pientä aktiviteettia keksimään.

Lelujen ja namien etsimisestä se tykkää, siinä sen ei tarvitsis edes tehdä muuta kun käyttää nenäänsä ja kävellä, se ainakin vois olla hyvä! :)

Piilota aina sen ruoka kun ruokit sen ;)
30.04.2013 11.10

Meillä käytetään myös kongia ja on ollut tosi toimiva Timillä. :) Joinain päivinä laitetaan pelkkää nappulaa, välillä nameja tai jotain jauhelihaa yms (jäädytettynäkin aina joskus). Sitten meillä on myös normi namipallo ja sellainen kolmion muotoinen härveli, en vaan tiedä mikä sen virallinen nimi on, mutta sama idea kuin kongissa. Sitten meillä on sellainen "ufo", joka kiinnitetään pulloon; pulloon laitetaan namit ja ne tipahtaa sen ufon kautta ulos.

Sitten näiden lisäksi on Dog Tornado, josta oon kyllä tykännyt, kun sitä vaikeutta pystyy ite hyvin säätelemään, vaikka Timi osaakin sen nykyään pyöritellä aika helposti. Sitten tietenkin piilotellaan nameja ulos/sisälle ja Timin pitää etsiä ne, ja siinä tuo väsyy kans tosi hyvin. :-) Ja näiden aktivointien lisäksi tietenkin kaverikoirien näkeminen, lenkkeily, vapaanaolo ja uusien temppujen opettelu on tuolle sellaista väsyttävää puuhaa. Oon kuitenkin huomannut että Timi väsyy paljon helpompaa esim. 10 minuutin aktivoinnista, kuin puolen tunnin lenkistä! Aivopuuha on siis tosi helppo keino saada koira väsähtämään.

"Pienikin koira voi täyttää hyvin suuren aukon elämässä." -Pam Brown
13.09.2013 21.58

Voisiko joku valaista minulle mitkä ovat aktivoinnin ja virikkeistämisen erot?

13.09.2013 23.52
000084564_r

Aktivoinniksi voi kutsua tekemistä, jossa koira joutuu käyttämään lihaksiaan tai aivojaan. Eli melkeimpä mikä tahansa käy aktivoinniksi. Toisin kuin taas virikkeellistämisessä pyritään antamaan mahdollisuus koiran toimia synnynnäisessä käyttötarkoituksessa.

14.09.2013 00.24

Okei kiitosta! Tosiaan luon tälläisen: "Aktivoinnissa puuhan laadulla ei ole merkitystä: mikä tahansa aktiviteetti, jota koira tekee ja jota tehdessään se joutuu käyttämään aivojaan ja lihaksiaan, sopii aktivoinniksi. Sen sijaan virikkeistämisessä pyritään antamaan eläimelle mahdollisuus toteuttaa synnynnäisiä käyttäytymistarpeitaan. Siinä missä aktivoinnissa opetetaan usein uusia asioita, voidaan virikkeistämisessä pitäytyä jatkuvastikin melkein samanlaisissa tehtävissä, joissa vain pienet yksityiskohdat muuttuvat eri kerroilla. Ihmisen rooli virikkeistämisessä on vain tilanteen järjestäjänä ja valvojana. Ihminen ei välttämättä siinä osallistu varsinaiseen tapahtumaan lainkaan tai vain pienin osin" ja en tajunnut joten kiitos selvennyksestä :D

25.10.2013 16.16
022365556_r
Helsinki

Eli esim. uusien temppujen opettelu on aktivointia, mutta jäljestys voisi olla virikkeistämistä?

Meillä aktivointi koostuu pääasiassa lenkeistä. Joskus otan koiria mukaan eläinkauppaan ja kylään, jolloin saavat myös aivojumppaa. Metsässä vapaana lenkkeily väsyttää näitä ihan eritavalla kuin tuntienkaan hihnalenkkeily. Samoin kimppalenkit muiden koirien kanssa väsyttävät tosi tehokkaasti. Joskus käytetään aktivointileluja, meillä on lähinnä kong ja dog pyramid, kummatkin on ihan koirien suosikkeja. Tomo menee ihan hepuleiksi kun näkee, että otan Dog pyramidin esille. :D

Tekisi mieli kokeilla jäljestystä myös joskus, ehkä saisin miehen värvättyä kaveriksi siihen, tai vaikka toista koiraa aktivoimaan sillä välin, kun toisen kanssa tekis jälkeä.

25.10.2013 16.30

Okei, leluille ja muille on varmasti omat keskustelunsa mutten jaksa kaivella: Miten tuo kongin tahna pysyy siellä sisällä, mutta kuitenkin koiran saatavilla? :'D Mä haluisin ostaa nyt kongin ja toi tahna ois niin cool, mutta onko siihen joku tekniikka miten se laitetaan? Tai onko edes järkevää tunkea sitä peruskongiin?

25.10.2013 16.35
022671581_r
Joensuu

Mulla on tapana mennä joka ilta riehumaan Axun kanssa hetkeksi takapihalle, kun iltalenkin jälkeen tuo yleensä nukkuu hetken, jonka sen jälkeen se taas pihisee energiaa. Joskus treenataan vähän, joskus temppuillaan, ja joskus vaan leikitään (fiiliksen ja jaksamisen mukaan). Yleensä leikitään sellaisia päivinä, kun energiaa on vähemmän, ja treenataan sellaisina päivinä, kun energiaa on enemmän. Joskus saatetaan myös opetella uusi temppu, (ja se on muuten tehokas tapa väsyttää tuo). Poikkeus on tietenkin se, jos tuo on niin väsynyt että menee lenkin jälkeen suoraan nukkumaan (esim. pyörälenkkien jälkeen tuo on yleensä tosi väsynyt). Silloin jätetään treenaminen tmv. suosiolla välistä.

Mutta niinhän se on, että väsynyt koira = onnellinen koira :D

Muokattu viimeksi: 25.10.13 16.55
25.10.2013 21.19
022643924_r
Kemi

Meidän sessujen aktivointiin kuuluu tietenkin sopiva määrä liikuntaa, säännölliset treenit(toko, vepe, haku), muu temppuilu ja leikkiminen ja lepopäivinä pähkäillään Doggie Braintrain aktivointipelin kanssa.

Kongi olis tarkotus hankkia myös. : )

Herder, heeler, biter, protector. And her dogs.
25.10.2013 21.37
022610094_r
Järvenpää

Meillä kongiin laitetaan mitä milloinkin ja pakastetaan niin pysyy tavara sisällä ja koiralla enemmän töitä saada sisältö...

http://blondontheblog.weebly.com/
30.10.2013 21.17
022704500_r
Haapajärvi

Meillä toimii tämmönen aktivointilelu

-->  Itse oon tehny koiralle munkinnyöriä punomalla vetoleluja ja sinne punoksen sisään oon tunkenut nameja :)

Lelua voi myös vaikeuttaa tekemällä tiukemman lelun niin namit on vaikeampi saada pois!

Meillä toimii tosi hyvänä ajanvietto leluna. Kokeilkaa! :)

Lelun teko-ohje löytyy kun googlettaa "punottu vetolelu" tai jtn. muuta semmosta :)

Muokattu viimeksi: 01.11.13 18.35
http://tempputaituri.blogspot.fi/

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti