6kk ikäinen pentu puree käsiä (Koirat > Koirien koulutus)

27.01.2013 15.19
000035219_r

Kova on poika ollut käyttelemään hampaitaan pienestä asti, mutta aina vaan pahenee.

On neljäs samaa rotua oleva koira itsellä, mutta tämä on kyllä ensimmäinen joka ei puremista lopeta, tein sitten mitä tahansa. Ei hyvällä, ei kovemmilla otteilla, ei huomioimattomuudella. Eli millä sitten? Puree esim.lenkillä, on vapaana tai kiinni. Yhtäkkiä saa päähänsä, että nyt käydään käsiin kiinni.Ja lujaa. Hyppii ja puree.

Ei auta selätykset, tms. Ei selän kääntämiset. Nämä kaikki on kokeiltu. Olisiko muita vinkkejä?

Ja mistä tämä johtuu?

27.01.2013 16.14

Näin internetin välityksellä on paha mennä sanomaan mistä johtuu..ainahan sitä voi arvailla mutta tapausta tuntematta ja näkemättä minä en osaa nyt sanoa muuta kuin että onko tuota jatkunut kauankin vaiko vasta alkanut? Voiskohan olla jonkinasteista murkkuilua..? Meillä koira oppi jo ensimmäisellä viikolla meille tullessaan että käsiä ei näykitä, napsita, purra tai muutakaan vastaavaa ja lopettikin sen hyvin pian. Kuitenkin tuossa joulukuussa alkoi ilmetä pientä satunnaista käsien napsintaa. Ei siis pure mitenkään tosissaan vaan ainoastaan silloin jos se on yrittänyt kaikki mahdolliset keinot tullakseen huomatuksi ja mikään niistä ei ole tehonnut niin yrittää napsimalla sitten saada huomiota.

Meillä se on loppunut yleensä sillä että koiralle sanoo jämäkän Ei:n mutta joskus jos jätkä on muutenkin hepulissa niin on ollut pakko sen Ei:n jälkeen käskeä se hetkeksi istumaan tai maahan niin että rauhoittuu. Oletko koittanut tarjota koiralle jotakin purtavaa aina kun se aloittaa puremisen?

29.01.2013 09.11
000047072_r

Tupsulla oli suunnilleen tuon ikäisenä samanlaisia hepuleita mutta ei purrut lujaa ja on tietysti paljon pienempi kooltaan ja lapanen muutenkin eikä siksi ollut kamala ongelma.

Sillä ei kiellot auttanut vaan se vaan kiihtyi, ainut mikä auttoi hepulien aikana oli pistää kädet puuskaan (ei helppoa kohdetta johon tarttua) ja seistä ja tuijottaa taivaisiin ja olla täysin huomioimatta, välillä sit kokeilee että jokos loppuis ja jos ei niin sama asento uudestaan. Kyllä se jaksoi pitkään yrittää mutta huomio taisi olla sille se suurin palkka, ja sen siltä riistin tällä tavalla. Ja jos lujaa puree ja repii lahkeista jne niin varmaan kannattaa pitää lenkillä vaatteita jotka saa mennä rikki jos niin on käydäkseen.. 

Henk. koht. koen sen oikeastaan tyydyttävimpänä tapana jättää koira kokonaan huomiotta kun se perseilee :D Vaatii kyllä kärsivällisyyttä, mutta helposti komentaessa itsekin vähän kerää kierroksia vaikka oliskin ihan hyvällä tuulella.. 

29.01.2013 09.16

Una oli kanssa tohon puoleenvuoteen asti ihan järjetön hammastaja.. Eikä auttanut kiljahdukset, ei huomioimattomuss jne. Etikka käsissä auttoi vähän, ja se että kun koira nappaa käden suuhunsa niin et vedäkkään kättä pois vaan tunget koiran suuhun syvemmälle. Ei tietenkään niin että tukehtuu, mutta sen verran että tuntuu inhottavalta=)

31.01.2013 12.26
022701036_r
meilläkin loppu hampailu aika äkäseen kans ku rupes vaa tunkee kättä kurkkuu... :d
http://raurx.blogspot.fi
31.01.2013 12.32

Omalla koirallani auttoi tuo kiljahtaminen, aina kun koira otti kädestä kiinni. Ja sen jälkeen tilanteesta pois lähteminen. Ja vanhempieni koiralla aikoinaan otin koiran alaleuasta kiinni kun otti käden suuhunsa. En siis puristanut kovaa, mutta niin pidin kiinni että koira ei saanut suutansa irti vedettyä. Aika äkkiä loppui pureminen, kun se alkoikin tuntua itsestä epämukavalta.

31.01.2013 12.53
022702346_r
Säkylä

Meillä auttoi heti kun joko nappas alaleuasta kiinni tai sitten työns kättä vähän syvemmälle suuhun. 

Riippuvuutta helmikuusta 2008. Lisää meistä: nahkalassie.blogspot.fi
31.01.2013 13.17
022674678_r
Loviisa

Auttaako kieltäminen/tiukka terävä ÄP (yksi kieltosana) sekunniksikaan? Jos auttaa, niin voi eka kieltää, ja kun koira siksi sekunniksikaan lopettaa, niin heitä sille lelu poispäin susta. Silloin pitää vaan olla nopea. Ja seuraavan kerran voi pyytää sitä ennakoiden ennen hammastelua istumaan tms ja heittää sille lelun..

Tai sitten ennakoi kokonaan, eli juuri kun se koira alkaa suunnittelemaan edes sitä kiinnikäymistä, niin tarjoa sille muuta tekemistä, esim. lelulla repimisleikkiä tai heitä lelua. Periaatteessa toi lelun repimisleikki onnistuu silloin, jos saat sen ehdollistettua että ainoastaan lelua revitään, ei ihmisiä. Eli pitäisi paljon ennen kuin se keksii alkaa pureskelemaan, niin antaa sille vaihtoehtoinen puremisen kohde.

Ja lenkillä sillä varmaan on tylsää, ja alkaa helposti jahtaamaan sun käsiä yms. Yks tapa vaihtoehtoiseen tekemiseen, on esim. namipalojen laittaminen jonkun läheisen puun kuoreen kesken lenkin, ja pyytää koiraa etsimään namin. Tai heittää koiran huomaamatta maahan nurmikkoon/lumeen pari namia, ja pyytää sitä etsimään niitä. Mutta tämä pitää tehdä ennen puremista, ettei opi että puremalla saa suhun vauhtia ja saa tekemistä itselleen siten.

Tarjoa myös muuten sille paljon kovia puruluita, ja sallittua pureskeltavaa, esim. pahvilaatikoita joissa on sisällä jotain herkkua. Sillä varmasti kutiaa myös ikenet.

Käytös pitäisi vähentyä iän myötä kun ikenet ei enää kutia, ja se on oppinut että hammastellaan leluja yms, eikä enää muistakaan ihmisten käsiä. 

- porokoiran silmissä voi nähdä revontulien leiskun ja hönkäyksissä kuulla shamaanien noitarummut -
05.02.2013 22.15
022388387_r
Seinäjoki

Koirista en tiedä mutta Minnillä oli pentuna sama tapa, alkoi vain yhtäkkiä puremaan ihan kunnolla eikä meinannut päästää irti. Tapa loppui kun työnsi kättä syvemmälle kissan suuhun / painoi peukalolla kitalakea.

05.02.2013 22.28

Tälleen tapausta näkemättä on paha sanoa. Itse kokeilisin ekana tota, että nappaat alaleuasta kiinni aina kun alkaa pureskella. Ei tunnu koirasta hirveen kivalta, joten se vois hillitä sitä puremista. Jossei tää tuota tulosta, niin miten ois pistää pentu ihan vaan jäähylle vähäksi aikaa?

Muistan Fiiliksen pentuajasta, että sillä tuppasi tuo pureminen lisääntymään erityisesti silloin, kun se oli väsynyt tai jopa yliväsynyt. Touhu meni sellaiseksi "kiukutteluksi" eikä mikään kielto auttanut, niin pistin sen mitään sanomatta pentuaitaukseen (meillä kompostikehikoilla rajattu alue) rauhoittumaan.

Eli mikäli touhu menee ihan mahdottomaksi sulje pentu toiseen huoneeseen / pistä aitaukseen / lenkillä sido tolppaan hetkeksi kiinni ja ota siihen uudelleen kontaktia vasta, kun se on rauhoittunut. Muussa tapauksessa lähtisin tosiaan yrittämään tota alaleuasta nappaamista tai käden suuhun työntämistä. 6kk ikäsen pennun kohdalla se pureminen varmasti jo tuntuu, joten toi olisi hyvä saada kitkettyä pian pois.

Edit// Kiljumista en ite lähtis kokeilemaan. Joillakin oon kuullut sen toimivan, mutta ite henk. koht. en ole nähnyt yhtään pentua, jolla se kiljahdus aiheuttaisi halutun reaktion (eli että se lopettaa), ennemminkin päinvastoin. Tosi usein pentu saattaa päästää irti, mutta pitää ääntä sen verran hassuna, että tarraa heti uudelleen. Tokihan siitä voi lähteä palkkaamaan, kun pentu sekunin murto-osaksi irrottaa otteensa, mutta mielestäni siinä vaiheessa kun pentu oikeesti puree lujempaa, kannattaa ottaa kovemmat otteet käyttöön. Se pureminen kun ei ole sallittua, eikä mun mielestä kiljuminen ja pennun hämmentäminen ole silloin tarpeeksi selvä keino viestittää sitä.

Muokattu viimeksi: 05.02.13 22.31
Fiilis kuittaa
05.02.2013 22.32
Ellaliini kirjoitti:

Henk. koht. koen sen oikeastaan tyydyttävimpänä tapana jättää koira kokonaan huomiotta kun se perseilee :D Vaatii kyllä kärsivällisyyttä, mutta helposti komentaessa itsekin vähän kerää kierroksia vaikka oliskin ihan hyvällä tuulella.. 

Jep tätä käytän itsekin. Sulo on pienestä asti tykänny namsia käsiä ja tekee sitä yhä edelleen. Leuasta kiinniottamiset, suihkepullot tai kiellot ei auta pätkääkään, enemmänkin ne vaan lietsoo koiraa.

Missä lie mennyt koulutus vikaan kun koira täyttää 3 ja pureskelee käsiä kuin pikkupentu.

Muokattu viimeksi: 05.02.13 22.34
05.02.2013 23.09
022600386_r
Lahti

Itselle tuli mieleen se, että miten johdonmukaisia ollaan asian kanssa jaksettu olla? Ja että kuinka tiheään tahtiin on tekniikoita vaihdeltu toiseen? Ei nimittäin välttämättä mene hirveän helposti perille jos kokeillaan yhtä tapaa ja vaihdetaan heti toiseen jos edellinen ei alkanut heti tuottamaan tulosta -näin vain hämmentää pentua, eikä se mitään opi.

Meille tosiaan tuli kans tämmönen ADHD joka rakasti hyppiä ihan röyhkeästi päin, hamuili käsiä ja tämmöstä. Ja mitä tiukemmin sitä komensi, sen enemmän se alkoi peffailemaan ja sekosi kahta kauheammin. Luoja tietää mitä ois tehny jos ois kiljahtelemaan alkanut, tai mihinkään selätys-painimatseihin :'D
Mutta siis meillä tehosi se, että kädet vedettiin rinnalle puuskaan ja koiralle kääntyy selkä. KAIKKI tekeminen ja huomioinen pysähtyy kuin seinään, kunnes penskalle löytyi taas järki päähän ja rauha sydämeen xD Ei se loppunut heti, ei todellakaan, jatkui kuukausia ennen kuin alkoi näkymään edistystä. Tosin pahimpina hetkinä kun koiralla alkoi heittää ihan kunnolla päässä, niin todella voimakkaasti ärähdetty komento ja lattian polkaisu sai penskan tokenemaan, mutta ajoitus ja volyymi piti olla tosi nappiin ettei se heittänyt pentua vielä enemmän ylikierroksille.

Pointtina nyt kuitenkin se, ettei mitään maagista, nopeaa tietä onneen vaan ole. Johdonmukainen palaute ja aika auttaa.

05.02.2013 23.25

Meillä on kanssa samaa ongelmaa paitsi että koira syö käsien lisäksi lenkeillä kenkiä. Kaikki koiraan koskeminen tai äänenkäyttö vaan provosoi lisäämään touhua ja jos en huomio niin hyppii korkeammalle puremaan. Tuntuu että sillä varmaan puuttuu suusta tuntoaisti kun saa käden tunkee puolimetriä kurkkuun pentu nauraa vaan ilosesti että ompas tää kivaa.

Ainut tehokkaaks todettu keino on että normaalisti kun koira alkaa purra eikä lopeta käskystä niin laitan jalat tiukasti koiran ympärille ja seison siinä niin kauan että rauhottuu. Ja teen niin monta kertaa että sit lopulta kun päästän ni homma ei jatku. Yleensä uskoo ihan yhellä kertaa. Jos jatkuu ni taas vaan koira jalkojen väliin, kädet pois ulottuvilta ja olkoon siinä. Tai sitten mulla on aina lenkeillä patukka johon siirrän tän puremisen.

Selättäminen ei auta kun se on sellanen että se aattelee et okei leikitään ja heti kun päästää ni hampaat ojossa vaan takas kiinni. Toi jalkojen välissä paikallaan pitäminen on sille tavallaan neutraalimpi vastike, mutta toisin ku selättämisestä se ei aattele sitä leikkinä vaan seisoo vaan paikallaan kattelee että okei oompa sit tässä kun en mihinkään pääse ja kun päästän irti niin koira on rauhottunut kun se on saanut vaan normaalisti seistä ja ihmetellä asiaa.

edit// Ja välillä koira lulee että kun päästän irti äkkiä ja jatkan matkaa, että hei nyt se leikkii. Mutta jos kävelen pari askelta koira tiukasti jalkojen välissä (kyllä, tämä kävely näyttää juuri siltä kun kävelisit hieman kyykyssä jaskat housussa) ennen kuin päästän irti niin se aattelee että okei me siis jatketaan matkaa ja koska en sitä samantien päästä niin se ehtii sisäistää että ei siis pääse kävellessäkään puremaan niitä käsiä.

Eli siis napakka ote jaloilla ei tarvi rusentaa sitä koiraa :D

Muokattu viimeksi: 05.02.13 23.37
06.02.2013 00.28
022710085_r
Rovaniemi
Fiilis kirjoitti:
Kiljumista en ite lähtis kokeilemaan. Joillakin oon kuullut sen toimivan, mutta ite henk. koht. en ole nähnyt yhtään pentua, jolla se kiljahdus aiheuttaisi halutun reaktion (eli että se lopettaa), ennemminkin päinvastoin.

Aika jännä! Kaikki viis pentua mitä ollut koulimassa saanut kyllä ongelmitta koulutettua vinkaisemalla pois käsien puremisesta. Ja täysin eriluontoisia kaikki. Järki sanois että tervepäinen koira päästää irti kun toinen ilmoittaa että nyt sattuu. Ellei kierrokset sit oo jo niin kaakossa että riehutaan vaan hullunkiilto silmissä kun ei ole puututtu ajoissa. :D

Jäähylle tai syliin pakkorauhoitukseen oon ottanut sitten jos nähnyt että kierrokset on liian korkeella. Ja ei saa väistää pentua tai kiskaista purtavaa jäsentä pois ulottuvilta, siitähän sitten vasta kiva leikki tuleekin kun sitä jahtaa.
Muokattu viimeksi: 06.02.13 00.45
http://hambeastounlimited.tumblr.com taideblöärgh.
06.02.2013 12.59
000102899_r

Samanlaisia ongelmia meidänkin 1.v jämttitytön kanssa: puree käsiä, hyppii päin, lenkillä käy myös kenkiin kiinni. 

Olen huomannut, että temppuilu pahenee tytön ollessa väsynyt tai kyllästynyt (esim. hihnassakävely harjoituksia tehdessä). Olemme yrittäneet etikkaa, tabaskoa rukkasissa ja huomiotta jättämistä - ongelma vain siinä että tyttö hyppii päin ja joskus on itse pakko lähteä "karkuun" ettei osu naamalle. Yleensä innostuu lisää jos jättää huomiotta, yrittää vielä enemmän saada ihmisiltä reaktiota.

Painimiset ja maahanlaittamiset ovat olleet viimeinen keino tähän asti, mutta itselle alkaa olla 30kg tytön kanssa painiminen jo aikamoinen voimainkoetus. Alaleuasta nappaaminen saa koiran reuhtomaan päätään -> repii miulta kädet.

Välillä auttaa, että kiinnittää murkun huomion muualle tai laittaa tekemään helppoja tehtäviä (esim. maahan ja istu), joista sitten palkka. 

Johdonmukaisesti rangaistaa puremisesta ja hyvästä käytöksestä palkkaa, mutta hermoja tämä koettelee :D

06.02.2013 13.09
022706418_r
Jyväskylä
Närri kirjoitti:
Fiilis kirjoitti:
Kiljumista en ite lähtis kokeilemaan. Joillakin oon kuullut sen toimivan, mutta ite henk. koht. en ole nähnyt yhtään pentua, jolla se kiljahdus aiheuttaisi halutun reaktion (eli että se lopettaa), ennemminkin päinvastoin.

Aika jännä! Kaikki viis pentua mitä ollut koulimassa saanut kyllä ongelmitta koulutettua vinkaisemalla pois käsien puremisesta. Ja täysin eriluontoisia kaikki. Järki sanois että tervepäinen koira päästää irti kun toinen ilmoittaa että nyt sattuu. Ellei kierrokset sit oo jo niin kaakossa että riehutaan vaan hullunkiilto silmissä kun ei ole puututtu ajoissa. :D

Kyllä sillä kiljumisella ja vinkaisulla on eronsa.
Vai puhutaanko tuossa kiljumis-kouluttamisessa ihan oikeasti siitä aletaan kimeällä äänellä huutamaan vai sitä että koiramaisesti vinkaistaan?

Kiljumista itsekin välttäisin, mutta kyllähän tuo vinkaisu vielä menettelee kun on lähempänä koiraeläinten "kieltä".

Muokattu viimeksi: 06.02.13 13.09
In life the firmest friend, the first to welcome, foremost to defend -Lord Byron
06.02.2013 14.09

Mä en ota tähän tyhjänpäiväiseen aiheeseen nyt sen suurempaa kantaa, vaikka oleellista olisi. 

Sanon nyt kuitenkin,. Ei mitään vinkumisia "että nyt sattuu", se innostaa koiraa lisää ja jatkamaan.

06.02.2013 14.34
022151033_r
Korpilahti
Danny kirjoitti:

Mä en ota tähän tyhjänpäiväiseen aiheeseen nyt sen suurempaa kantaa, vaikka oleellista olisi. 

Sanon nyt kuitenkin,. Ei mitään vinkumisia "että nyt sattuu", se innostaa koiraa lisää ja jatkamaan.

Mulla tää on toiminut niin, että kun on alkanut piipittää korkealta, niin se koira hämmentyy niin kovaa että se unohtaa ihan kaiken. Mut voi olla et tääkään ei toimi ikuisuuksia, tää on vasta kolme kk. Mutta toi kuulostaa toi huomioimattomuus tässä langassa niin hyvälle, että se taitaa olla seuraava askel. 
06.02.2013 14.52
Sisu kirjoitti:
Danny kirjoitti:

Mulla tää on toiminut niin, että kun on alkanut piipittää korkealta, niin se koira hämmentyy niin kovaa että se unohtaa ihan kaiken. Mut voi olla et tääkään ei toimi ikuisuuksia, tää on vasta kolme kk. Mutta toi kuulostaa toi huomioimattomuus tässä langassa niin hyvälle, että se taitaa olla seuraava askel. 

Kuten sanoin, en lähde sen suuremmin asiaa avaamaan. Tuohon asiaan kuuluu paljon muutakin negatiivista kuin vain mainitsemani asia.

06.02.2013 14.54
022151033_r
Korpilahti
Danny kirjoitti:
Sisu kirjoitti:
Danny kirjoitti:

Kuten sanoin, en lähde sen suuremmin asiaa avaamaan. Tuohon asiaan kuuluu paljon muutakin negatiivista kuin vain mainitsemani asia.

Saisinko kysyä että miksi et lähde asiaa avaamaan. Mie oon todella väähn vielä kokenut koirien kanssa, niin mua ainakin kiinnostaisi kovasti. Mutta ymmärrän toki jos on esmes herkkä aihe siulle. 
06.02.2013 15.01
Sisu kirjoitti:
Danny kirjoitti:
Sisu kirjoitti:
Danny kirjoitti:

Saisinko kysyä että miksi et lähde asiaa avaamaan. Mie oon todella väähn vielä kokenut koirien kanssa, niin mua ainakin kiinnostaisi kovasti. Mutta ymmärrän toki jos on esmes herkkä aihe siulle. 

Häh? Herkkäaihe *nyt naurattaa.

Suoransanoen foorumi ei ole paikka jossa kannattaa hirveästi lähteä neuvomaan, väärinkäsityksiä tapahtuu ja ihmiset ymmärtävät usein tekstit väärin. Ihmisiä on moneen junaan ja jotkut jäävät asemalle.

Muokattu viimeksi: 06.02.13 15.01
06.02.2013 15.04
022151033_r
Korpilahti
Danny kirjoitti:
Sisu kirjoitti:
Danny kirjoitti:
Sisu kirjoitti:
Danny kirjoitti:

Häh? Herkkäaihe *nyt naurattaa.

Suoransanoen foorumi ei ole paikka jossa kannattaa hirveästi lähteä neuvomaan, väärinkäsityksiä tapahtuu ja ihmiset ymmärtävät usein tekstit väärin. Ihmisiä on moneen junaan ja jotkut jäävät asemalle.

No ei sitä ikinä tiiä vaikka sulla ois joku rescuekoira jolla on kauheet traumat ihmisten valittamisesta ja jotain.. Kaikki on niin erilaisia ja plääplää. No mut toi on toki totta.  
06.02.2013 15.29
021790195_r
Pori

Miks kommentoida yhtään mitään jos ei halua aihetta kuitenkaan sen enempää avata? 

06.02.2013 18.27
Nappe kirjoitti:

Miks kommentoida yhtään mitään jos ei halua aihetta kuitenkaan sen enempää avata? 

Tässä ihan samaa ihmettelin. Jos ei asiasta voi muuta sanoa niin miksi pitää suu ylipäänsä avata.. Kummallista

Joillain koirilla vinkuminen auttaa, toisia vaan kannustaa lisää leikkimään. Oon nähny kummankinlaisia joten ei pidä mennä sanomaan että näin EI saaa tehdä. Se voi toisen koiralle toimia paremmin, vain kokeilemalla se selviää. Omille koirille ei esim koskaan oo minkään tason vinkuminen, iniseminen tai kiljuminen auta yhtään päinvastoin.

09.02.2013 03.51

Mel nappaa kiinni kun kiihtyy ja on malttamaton. Yleensä näin käy leikkiessä/kun kädessä on haluttu tavara tai keppi. Ekan kerran sattui mustelmille asti kun tuo otti vauhtia ja hyppäsi mahaani askelmana käyttäen alliin kiinni, koska kädesäsni oli keppi. Toi pikku perkele osaa hyppiä niin hemmetin korkeelle ja hampaat pienet, että todellakin sattuu! 

Nyt on kuitenkin rauhoittunut jonkin verran, kun rauhoittumis harjoituksia tehdään. Tyylillä ennen mitään(ruoka, lenkki, hihnan irroitus, leikkiminen jne) istutaan hetken nätisti ja sitten katsotaan silmiin ja saa siten palkinnon.

Myös voimakas kiljataminen on tehonnut. Pieni kiljaisu vaan yllyttä tota rottakoiraa, joka vinkuleluja rakastaa. 
Pahin pureminen loppui avomieheni karjaistesta "AI SAAT*NAN PERK*LE!!!!!!!!!!!!!" Jota Mel tosiaan säikähti aivan perkele*sti :'D
---
Muoks. tuli mieleen, että toimisko muiden tapauksissa sitruuna- tai etikkavesi suihkepullossa. Koira rupeaa lenkillä riehumaan ja käy käteen --> suihkaus suuhun/kasvoille?

Muokattu viimeksi: 09.02.13 03.55
Räyräyräyräy
09.02.2013 15.34
022648620_r
Kuopio

Lyhyt kommentti: Ei sitruunaa tai etikkaa silmiin, vaarallista, koska happo ärsyttää silmää.

Olen samaa mieltä tässä monien kanssa, että jotakin keinoa mikä se yksi nyt sitten olisi, ei ole oltu tarpeeksi sitkeitä. Koira on varmaan itse myös sitkeä, ja se tietää tahtojen koetusta. Minusta hyvä on tuo käsien puuskaan vetäminen.

02.03.2013 23.44
022465029_r
Lahti
Kuka nyt etikkaa silmiin pistäis?? Mie saatoin suihkauttaa vettä naamaa..mut innostu enemmän..meillä auttaa rumasti ärräpäät ja perkeleet ja sitten poskista kiinni ja toruminen..yleensä säikähtää enemmän ku mitä sattuis. Mila onkin vasta 8kk ni vieläkin kokeilee rajojaan. Lenkillä saattaa innostuu niin että murisee ja hyppää mun "päälle". Mut pitkää aikaa ei oo tyttö purru. Sillä sattaa näköjää olla kova luonne, kyllä se sitte ku tietää että ei tehoo pureminen..Milan kans pysähyttii lenkillä moniks minuuteiks ja jatkettii tai sitten poskista kiinni..
Muokattu viimeksi: 02.03.13 23.46
Russkaya Psovaya Borzaya, Borzoi, Russian Wolfhound, Venäjänvinttikoira A-S Yuli-Anna eli Mila
26.03.2013 15.54
000055228_r

Kun puree suihkauta suihkepullolla vettä kuonoon/nassuun. Tuntuu koirasta epämiellyttävätlä ja usein auttaa. Voit myös laittaa joukkoon hieman sitruunan makua, silloin tehoaa vielä paremmin, mutta ei liikaa!

28.04.2013 14.09
022702346_r
Säkylä

Meillä Taika pentuna vain innostui vesipullosta leluna.. oli kivaa kun sai vettä päälle..

Riippuvuutta helmikuusta 2008. Lisää meistä: nahkalassie.blogspot.fi
19.05.2013 19.30
021890363_r
Parkano

ittellä nytte vuoden ikäne nuori koira on välillä ihan hirvee lenkillä, ja alkaa ärsyttäää, varmaahan on se että bika on miussa mutta  kaikkeni oon yrittäny. alkaa ottaa niii käsiin kiiinni ettei täys järkinen jätä huomioitta, sattuu nii pirhanasti !:( mutta tosiaan kaikelle on kyllä syynsä.. onneks tätä käde järsimistä ei usein tapahdu mutta kyrsiihän se silti /:

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti