6kk ikäinen pentu puree käsiä - Sivu 2 (Koirat > Koirien koulutus)

15.06.2013 21.37
022629860_r
Jämsä

Aloittajan rotu on semmoinen, että apu löytyy suht helposti kun ottaa yhteyttä rotujärjestön lähimpään alaosastoon. Eiköhän sitä kautta löydy joku, jolla on tietotaitoa auttaa ongelmissa. Kun ei noihin ongelmiin ratkaisua netistä löydy, eikä kukaan osaava ihminen halua neuvoja antaa näkemättä koiraa sekä ohjaajaa.

16.06.2013 00.05
022420602_r
Italia

Koirani Piccolo löytyi kadulta 4kk ikäisenä. Ensimmäisinä päivinä kun sen löysin se oli todella huonossa kunnossa, nukkui paljon.

N.1kk löytymisen jälkeen eli 5kk ikäisenä se alkoi purra. Se puri käteni aivan mustelmille, puri myös ohikulkijoita. Ajattelin että se on hampaiden vaihtumisesta että kutittaa suuta tai jotain. Hampaat vaihtui n. 6kk ikäisenä. Piccolo ei lopettanut puremista. Jos sen selätti kun se puri se puri vaan entistä kovemmin.

Annoin ongelman vaan ns. olla. En enää jaksanut välittää ja välillä jopa itkin kun koira puri niin kovaa että se sattui aivan julmetusti. 10kk ikäisenä Piccololla oli jo niin kova puruvoima että se todella sattui kun se puri. Toivoin että se joskus tajuaisi että se oikeasti sattuu. Yht'äkkiä piccolon ollessa 1v huomasin että pureminen oli vähentynyt , melkein kokonaan loppunut. Ja nyt sen ollessa 1,5v se on kokonaan loppunut, välillä se saattaa muistaa ''vanhan tavan'' ja leikkiä ja purra mua mutta todellatodella harvoin, ehkä kerran parissa kuukaudessa.

N.1kk sitten leikin piccolonkanssa narulelulla ja se puri todella kovaa vahingossa mua käden verisuoniin , verta ei kuitenkaan tullut, ja tiedän että se oli ns. oma vika koska leikin sen kanssa. Mutta Piccolo jotenkin tajus että mua sattu aivan sairaasti ja sen jälkeen se on leikkinyt varovaisemmin leluilla. Sama kun pyöräiltiin Piccolonkanssa ja kaaduttiin niin sen jälkeen se on mennyt hienosti pyörän vieressä. Kyllä ne koirat tajuaa kun ihmistä OIKEESTI SATTUU. Eikä ainakaan Piccolo selvästi enää 1,5v ikäisenä halua että mua sattuu. Tai en tiedä ajattelenko mä vaan niin , mutta niin mä luulen että ne koirat ymmärtää jos ihmistä sattuu.

Toivottavasti aloittajan ongelma ratkeaisi jotenkin. Se on oikeesti jotain niin hirveetä kun koira puree, ja jos se puree vielä aikuisen puruvoimalla niin sit se vasta kamalaa onkin!

''Pieni kun olin minut hylättiin ei jaksettu , Ei annettu olla pentu. Mutta nyt minä tiedän että minua ei toista kertaa hylätä''
11.11.2013 16.05
000084454_r

Vau, löysin tästä keskustelusta vastaavanlaisia kokemuksia kuin meillä. Tuntuu että kukaan ei ole kokenut tälläistä, eikä osaa auttaa mitenkään.

Meillä siis vajaa 7kk Mindy riehuu sikamaisesti hihnassa. Lenkillä, ja esimerkiksi metsässä vapaanaollessa se syöksyy päin, repii hihnaa/hihoja/takin liepeitä/kenkiä.. Tämä on ihan kamalaa ja alan olla tosi kyllästynyt tällaiseen. Aina tulee lähdettyä hyvällä mielellä lenkille, ja kotiin tullaankin sitten pahalla mielellä. :( Tuntuu että kaikkea on kokeiltu ja mikään vaan ei toimi. Joku tuolla alussa kertoi pitelevänsä koiraa jalkojen välissä paikallaan, ja näin tehdään meilläkin mutta ei sekään auta. Sitten taas hetken päästä uudestaan.. En voi antaa koiraani mihinkään hoitoon, koska en luota siihen että vieras ihminen sietäisi sen käytöstä ulkoillessa. Hävettää koirani käytös..  Harmi vielä kun muuten on maailman ihanin koira, mutta miksi on keksinyt tällaisen karmean tavan :(

Kai tätä täytyy vaan kestää ja odottaa että joskus loppuu..? :/

11.11.2013 16.31
022655564_r
Vantaa

^ Heh, täällä Kelmillä samaa. Ihan perus. Sit vaan puolikurkkari ihan leuan alle ja nostaa koiraa hieman ilmaan, siinä riekkukoot niin paljon ku haluaa mut mihinkään ei pääse ennen ku huono käytös loppuu. Ja itse pysyy rauhallisena.

Muoks. Sakemanneilla ei pahemmin auta jos selättää tms. vaan innostuu vaan kovemmin ja ottaa haasteen vastaan. Parhain tapa jättää huomioimatta, lähteä itse pois tilanteesta tai seisoa hievahtamatta paikallaan jos puree käsiä tai muuta. Ja varsinkin sakuille antaa SALLITTUA revittävää ja purtavaa, vaikka juuttipatukka tai purutyyny.

Muokattu viimeksi: 11.11.13 16.35
12.11.2013 11.26
000084454_r

Joo jääräpää-staffille ei kans sovi mikään selättäminen tai muu, se ottaa sen vaan hyvänä haasteena vastaan. Täytyy yrittää tehdä tosta hommasta mahdollisimman tylsää ja sellaista, että siitä ei saa mitään kivaa irti. Tämän aamun lenkki meni ihan hyvin, aluksi yritti kerran hepuloida, sitten vaan pidin pannalla pään "paikallaan" ja otin koiran jalkojen väliin. Siinä hetken rauhoittui, ja matka jatkui. Loppumatkasta alkoi taas intoa kertyä, niin ehdin antaa lelun ennenkuin tarvitsi muhun purkaa. :)

14.11.2013 22.00
022465029_r
Lahti

ellamarie, sun ei ikinä pidä sietää uhittelevalta koiralta tommoista. Se on aivan pentu vielä, ja varsinkin tuossa iässä kokeilee rajojaan, joten älä anna periksi. Alistaminen/maahan painaminen, miten kukin tahtoo sanoa. Se täytyy tehdä ''kunnolla'' ei siis kovakourasesti vaan kovalla kädellä, mutta luottavaisesti. Tuon ikänen koira hakee sidettä omistajaan ja etsii omaa paikkaa, joka on sinua alempana, vaikka se täytyis kerran alistaa. Koirallesi ei ole selvästikään vielä selvää kuka lenkillä esim ''johtaa'' ja ketä kunnioittaa. omani kunnioitti tuoss iässä vain itseään ja rettelöi minkä jaksoi, minä ite häpesin silmät päästä..En antanu periksi, joskus Mila innostu jostai mitättömästä (mulle, ei koiralle) jutusta, ja hyppäs päin, ensin leikkimielessä..mutta alko havittelee hampailla, ja murisemaan. Sillon tajusin että tuo hakee ihan kunnolla paikkaansa, vaikka äskense olikin ihan viatonta säheltämistä..

Uhmis sillä on, aikuistuu ennekuin huomaatkaan ;)

Mä tiedän että toi on niiin rasittavaa ja epätoivo pukkaa päälle..Mut se on tosissaan äkkiä ohi, kun koira oppii omanpaikan, ja on hieman aikuistunu. Ei hätiämitiä, kaikki tuon on kokenu, pienesti tai suuresti..

Russkaya Psovaya Borzaya, Borzoi, Russian Wolfhound, Venäjänvinttikoira A-S Yuli-Anna eli Mila

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti