Hevosella ei ole menohaluja (Hevoset > Hevosten koulutus)

23.02.2013 18.27
000053746_r

En tiedä minne tämä kessa kuuluisi, mutta toivottavasti on oikeassa paikassa. Etsin myös haulla aiheesta mutta en löytänyt mitään, jos tälläinen aihe jo on niin linkkiä. 

Eli käyn eräällä tallilla (tallilla ei käy kun muutama ihminen tällä hevosella ratsastamassa) jossa ratsastan 9-vuotiaalla suomenhevos ruunalla. Hevosella on aineenvaihdunta ongelmia, mutta ei ole kuulema mitään kipuja tai vakavaa. Ruuna on myös erittäin paksu jos sen nyt kauniisti sanoo ja omistajan mukaan olisi hyvä jos hevonen saataisiin liikkumaan ja hikoamaan kunnolla. 

Maastoilen useimmiten hevosella mutta ongelmana on että tallista pois päin, se löntystelee ja ei juuri haluaisi ravailla yms... Tallille päin kun kääntyy niin hevosella on kauhea kiire kotiin ja on muutaman kerran lähtenyt viemään kiitolaukalla kotiin. Hevosella ei siis ole kuolaimia tai kenkiä, joten kun hevonen lähtee viemään niin minä pienenä ja heiveröisenä en saa sitä kääntymään edes pelkästään toisesta ohjasta vetämällä! Hevonen on siis todella vahva. Kotiin päin herra ravailee ja laukkaa mielellään mutta kun lähtee tallilta niin ei meinaa lähtee minnekkään. Maastossa ei ole mahdollista kiertää niin ettei hevonen huomaisi että nyt ollaan menossa kotiin päin.

Tallin pihassa on kenttä, mutta siinä hevonen ei melkeinpä koskaan suostu liikkumaan _YHTÄÄN_ minnekkään. Hevosilla ei siis tällä tallilla ei käytetä raippaa mutta olen saanut luvan sitä käyttää kun pohkeet ei auta ja hevonen ei suostu liikkumaan kenelläkään joten ei ole testaamista, tai sitä ettei hevonen minua kunnioittaisi. Herralla on myös vaihtelevia päiviä, saattaa yhtenä päivänä mennä kuin unelma, ja toisena ei meinaa liikkua eteen päin. Kyseisellä hevosella esiintyi myös jossain vaiheessa todellisia stoppeja, saattoi vähän aikaa sitten juurtua totaallisesti paikoilleen. Nykyään tekee sitä harvemmin.

Onko siis mitään vinkkejä miten saisin hevosen innokkaasti liikkumaan? Otan mielelläni kaikenlaisia vinkkejä vastaan, apua nimittäin kaivataan ettei hevonen mene yhtään laiskempaan ja haluttomampaan kuntoon. Olen hyvin varma ettei hevosella ole mikään muu kuin minun testaus ja laiskuus. 

Ps: Muistetaampa viellä että en omista tätä hevosta, käyn ratsastelemassa sillä muutaman kerran viikkoon.

Muokattu viimeksi: 23.02.13 21.54
23.02.2013 20.47
022274232_r
Muurame

Et voi ratsastajana tehdä juuri mitään. Omistajan pitäisi ottaa hevosen aineenvaihduntaongelmat ja paino työn alle ja varmistaa, että hevoseen ei oikeasti satu. Jo pelkkä liikapaino voi tuoda nivelkipuja!

Et kai vain maksa tuollaisella hevosella ratsastamisesta? Mielestäni kivulloisella ryöstäjähevosella ratsastelu ei kuulosta kovin fiksulta ajanvietteeltä. Etkö löytäisi kivempaa ratsua allesi? Tuon kanssa voi tapahtua vielä ikävyyksiä. Kyllä omistajan itsensä pitäisi kouluttaa ja tervehdyttää hevonen sellaiseen kuntoon, ettei siitä olisi vaaraa muille ratsastajille.

En henkilökohtaisesti voi sietää sitä, että vikaisille ongelmahevosille hankitaan vuokraajia ja ratsastajia joiden annetaan pärjätä mitenkuten. Mielluiten etsitään vuokraajat joilla ei vielä ole tietoa huomata, milloin hevoseen sattuu tai joilla muuten menee täydestä könkkäisempi hevonen. Pahinta on, jos tällainen hevonen vuokrataan terveenä eikä ratsastajaa varoiteta hevosen ongelmista! Tämäkin on aika yleistä.

23.02.2013 21.14
000053746_r

en maksa. omistajalla ei ole aikaa joka päivä käydä liikuttamassa joten liikutan sitä yhden tai kaksi kertaa viikkoon. ja ei tätä 'alta lähtemistä' ole tapahtunut todellakaan aina, muutaman kerran. Hevonen on muuten kiltti todellinen nallekarhu, ratsastaessa hiukan säikky, esim maastossa säikähtelee puista tippuvia lumikökköjä, mutta harvemmin lähtee karkuun, säpsyy vaan. 

hevosella tosiaan on _selvästi_ liikaa painoa, mutta omistajan ja eläinlääkärin mukaan tällä hevosella ei ole kipuja. mielestäni hevonen ei myöskään vaikuta kipeälle vaan laiskalle! omistaja lellii ja antaa periksi hevoselle että jos herraa ei tänään huvita ravata niin sitten ei ravata. hevonen kuvittelee että minunkaan kanssani ei tarvitse tehdä koska omistajankaan kanssa ei tarvitse aina. polle on siis vain puskaratsuksi tarkoitettu ettei se mitään kauhean vaikeita koulukiemuroita osaa jne.. 

ja tuosta että vuokrataan terveenä hevosena. kyllä hevonen oli silloin muutama vuosi sitten terve ja olen sitä siis niin pitkään vuokraillut. ongelmia on kuitenkin ilmennyt vasta n. puolen vuoden sisään, en tiedä mistä muutos. minulle olisi kuitenkin tärkeää rakkaan hevosen hyvin vointi, olen kerennyt kiintyä hevoseen joten nyt ajatus siitä etten enää vuokraisi sitä tuntuu vieraalle. 

onko kellään vinkkejä mitä voisin pelkkänä liikuttajana tehdä, jotta hevonen liikkuisi edes sen verran että hikoaa vähän? 

usein sen pienenkin hikoamisen eteen joutuu tuon pollen kanssa tekemään OIKEASTI töitä!

muoks: käyn myös ratsastuskoululla joka viikko tunneilla, hyppään esteitä ja menen koulua, välillä kisaan. mutta tuokin hevonen jota nyt käyn liikuttamassa tuli jonkun tietämättömän tutun kautta. aluksi hevonen oli aivan ihana, tosin enemmän tai vähemmän laiska. nyt se on vasta kunnolla ruvennut laiskistumaan, pelleilemään ja testaamaan!

Muokattu viimeksi: 23.02.13 21.17
23.02.2013 21.18
022553666_r

Äkillinen muutos johtuu aina jostain, hevonen on kipeä!

http://mkriding.blogspot.fi/ - seuraa nuorien hevosten taivalta ratsuiksi!
23.02.2013 21.23
000053746_r

hevosella on joku aineenvaihduntaan liittyvä ongelma, mutta se ei ole vakava, se ei rajoita liikkumista. tämän takia olisikin tärkeää saada hevonen hikoamaan ja liikkumaan kunnolla.:) 

23.02.2013 21.27
022689899_r
Riihimäki

Unto varmasti tarkoitti, että hevonen on luultavasti jostain muualta kipeä, ongelma on nyt muualla kuin aineenvaihdunnassa. Jalat, selkä tms, josta ongelma saattaa löytyä. Voi olla joku vaiva, joka ei oireile jatkuvasti - se selittäisi miksi käytös erilaista eri päivinä. 

Voihan tuo olla ihan luonteestakin kiinni, mutta itse en tuollaisen hevosen selkään menisi, jos sitä ei ensin tutkittaisi ell:n toimesta kunnolla. 

Muokattu viimeksi: 23.02.13 21.28
Kaikilla on tyhmiä ajatuksia. Viisas vain kätkee ne.
23.02.2013 21.52
000053746_r

Tore: Niin voi olla. Pitänee kysellä omistajalta, hänen mukaansa eläinlääkäri on kuitenkin hevosen tutkinut ja ei löytänyt mitään hälyyttävää. Pitäisikö tuo sitten uskoa? 

Hevonenhan ei minusta vaikuta silloin kun ei halua liikkua kipeälle mistään, mutta voi hyvinkin olla etten minä sitä erota. luulatavasti en sitä erottaisikaan jos asia mahdollisesti näin olisi. mielestäni tuo kuitenkin johtuu vain laiskuudesta ja luonteesta! Selitän ehkä hyvinkin sekavasti joten ihmisten on vaikea tajuta mitä ajan takaa. 

Hevonen on selvästi laiska eikä sitä huvita mikään muu kuin syöminen:o

Muokattu viimeksi: 23.02.13 21.58
23.02.2013 21.59
Ilmoita, ettet ratsasta, kunnes kädessäsi on eläinlääkärin, hierojan, satulansovittajan, fyssarin, vuolijan (ja mahd. raspaajan, jos eri kuin ell) lausunnot siitä, että hevonen on terve ja kaikki on ok. Sairaalla hevosella leikkiminen on idioottimaista, etenkin jos ratsastajaksi laitetaan lapsi. Eikä ole mitään sopimusta, että kuka maksaa jos jotain käy.

Lapsi ei ikinä ratsasta kuin tervettä, hyväkäytöksistä hevosta, jos nyt on pakko ylipäätään kakarana ratsastaa. Vaarallista laittaa lapsi sairaan hevosen kyytiin. Kipeä hevonen on arvaamaton eikä lapsi hallitse 500-kiloista pakoeläintä millään muotoa.

Kipeällä hevosella on nyt muutenkin vastuutonta ratsastaa. Ei se kaakki tajua kärsivänsä sen takia että omistajalla olisi kivaa.
Muokattu viimeksi: 23.02.13 22.04
23.02.2013 22.10
000053746_r

Laitoin juuri viestin omistajalle että haluaisin kuulla eläinlääkärin lausunnon,saa nähdä vastaako. maanantaina kuitenkin olen tallille menossa joten siinähän hevosen omistajan tapaan..

niin, se on paha kun hevonen ryöstäytyy käsistä, ilman kuolaimia yms en mahda voimakkaalle hevoselle yhtään mitään. olen aika heiveröinen joten.. 

en tosiaan tiedä mitä mun pitäisi tehdä.. no onneksi nyt on kisakausi alkamassa nii ei oo niin paljon aikaa miettiä tuotakaan. 

23.02.2013 22.44
022553666_r

Juu, siis hevonen on jostain kipeä,ei nyt varsinaisesti se aineenvaihdunta ole ongelman ydin.

Ell ei kotona pysty toteamaankuin akuutit viat/sairaudet kuten impparin, selvän ontumisen, flunssat yms. mutta mitään nahan sisäpuolelle se ei nää. Ehdottomasti hevonen pitäisi kuvauttaa jaloistaan.Moni "laiska" hevonen on oikeasti niin kipeä etujaloistaan ettei pysty liikkumaan,mutta kotivetää puoleensa kipeääkin ->nopeasti kotona kipu lakkaa. Tiettyyn asteeseen hevonen turtuu kipuun,jolloin tuntuu, että se vain pelleilee.

http://mkriding.blogspot.fi/ - seuraa nuorien hevosten taivalta ratsuiksi!
24.02.2013 19.08
022274232_r
Muurame

Ei se eläinlääkärin raportti hevosen voinnista mitään kerro. Vaikka hevosen koivet olisi kuvattu klinikalla, ei mistään löydy tietoa jänteiden ja tukikudosten, selän ja ties vaikka minkä kipua tuottamaan pystyvän paikan kunnosta. Meidän on vain tulkittava hevosen käytöstä.

Yhtä kaikki omistajan on lisäksi ihan itse hoidettava kuntoon kurinpidollinen ongelma ryöstäytyä kotiinpäin. Sellaista ei hevoselta pitäisi sallia vaikka olisi miten kipeä. Jos hevonen olisi sitten niin kipeä ettei se hillitse itseään, se ei kuulu ratsastukseen ollenkaan.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti