Petsieläiset - Sivu 4 (Yleinen keskustelu > Petsie)

07.11.2013 16.11
SeeGer kirjoitti:

Petsiessä ei synny keskustelua, jos ei ilmaise hieman provokatiivisesti valtavirran mielipiteestä poikkeavaa uutta näkökantaa. Mikäli sen esittää liian kiltisti, se hautautuu koiran puruluiden muotoja ja kaulapantoja koskevien viestien tulvaan.

Tämä onkin ehkä syy, miksi keskustelutyylini on mitä on. Mikään ei pidä keskustelua paremmin yllä, kuin kärkkäät yleistykset ja jopa töykeä suhtautuminen kanssakeskustelijoihin. 

Mulle tämä on pelkkää viihdettä nykyisin. Pelkästään, koska täällä ei enää ihmisten tietotaito ole sellaisella tasolla, että itse voisin merkittävästi jotain oppia(haluamistani asioista). Lisäksi hedelmällisiä keskusteluita ei synny, vaan kaikki päätyy riitelyksi. Ihmiset tarttuvat epäolennaisiin seikkoihin, eivätkä kestä minkäänlaista suoraa lähestymistapaa, täytyy aina vaan mielistellä ja suvaitsevaisuushomoilla. Ehkä eliitti nähdäänkin juuri siten, että täällä ihmiset asettuvat johonkin leiriin, vahvemman ja suositumman mielipiteen puolelle ja unohtavat melkeenpä omat aivonsa.

Mulle on sanottu, että en ole enää se sama "Turo" kuin aikoinaan. Että musta on tullut ilkeämpi, provosoivampi, ylimielisempi ja vaikka mitä. En mä kuitenkaan koskaan ole petsien meininkiä pitänyt mitenkään järin järkevänä, olen vain ollut nöyrempi. Silloin myös, kun tänne liityin, oli mulla vähemmän kokemusta ja hain välillä täältäkin apua. Jossain vaiheessa kuitenkin (muista syistä) kehityin, koiranlukutaitoni kasvoi huimasti ja tajusin, etten ole saanut Petsiestä mitään, vaikka täällä ahkeraan neuvoja jaellaankin. Tavallaan menetin uskoni ja halusin myös kasvattaa selkärangan, enkä nöyristellä käyttäjien edessä jotka muakin ovat kohdelleet kuin halpaa makkaraa, kun joskus olen ollut kiltti ja asiallinen ja syönyt jopa sanani, etten vaan olisi inhottava. Nykyään yks hailee.

Kismittää, että monille koirat eivät tunnu olevan se keskeisin asia, tai ainakaan niiden hyvinvointi... Kaikenlaisia koirien väärinkohtelijoita löytyy, ilman että sen täytyisi olla vielä mitään radikaalia, mutta idiootteja vaan mahtuu porukkaan. Ei haluta katsoa peiliin ja pelätään niitä parannettavia asioita, joita itsestä voisi löytyä. Se on tärkeintä, että luodaan muihin jonkinlainen suhde ja voidaan jakaa blogissa sitten vaikka ties mitä koskettavaa, jotta saadaan kerättyä myötätuntoa ja pelastetaan omakuva pelkästään sillä, että muut eivät tuomitsekaan. Viis koirasta, mitä se joutuu kestämään. Olen itse ollut aivan susi, mutta olen kehittynyt, joten tiedän miten paljon omistajan piikkiin on laitettavissa. 

En voi uskoa väitteeseen, että samanlainen meno se on muuallakin, ei pelkästään Petsiessä. Kokemusta keränneillä ihmisillä on hieman erilaisia näkemyksiä asioista, eikä monissakaan pikkasen viisaammissa piireissä vaihdeta puheenaihetta argumenttien puutteessa pelkästään jonkin niinkin lapsellisen asian vuoksi, kuin kirjoitusvirhe. "Opettele kirjottaa" kun ei itse osaa edes lukea(monilla täällä on tunnetusti sisäistämisongelmia). Ei ole harvinaista, että petsieläisille naureskellaan Petsien ulkopuolella "no siellä nyt on semmosta porukkaa"... 

Toki jossain määrin vähän kaduttaa, että on tullut täällä avauduttua, olishan se joskus kaiketi helpompaa ja turvallisempaakin pitää suunsa vaan kiinni. On toisaalta ollut erikoista huomata, että mua jopa on pelätty oikeassa elämässä näiden suorien petsiekirjoitusteni vuoksi. Todellisuudessa asetun usein heikomman puolelle ihan mielelläni, kun taas monet kokevat sen tilaisuudeksi mennä pönkittämään egoaan, kun voi haukkua ja leveillä paremmuudellaan. En ikinä ole sitä mieltä, että osaamattomuus on huono juttu, mutta ylimielisyys joka estää oppimisen, on.  

Mulla on mielipiteitä, enkä pidä tämänhetkistä osaamistani vielä minään, enkä kaikkia näkemyksiäni absoluuttisena totuutena. Täällä Petsiessä on vaan vaikea saada asioihin uutta näkökulmaa, kun jossain muualla on aina viisaampia, joiden kokemusta hyödynnän mielummin. Osaan kyllä pitää turpani kiinni, kun kuvaan astuu henkilö joka tietääkin enemmän. Monilta puuttuu silti semmonen periksiantavaisuus ja kyky myöntää, että en mä kaikkea tiedäkään...

Muoks En tietenkään voi kaikkia täällä leimata, mutta toisinaan tuntuu, että fiksummat ovat ehkä taustalla pyöriviä henkilöitä, jotka saattavat satunnaisesti johonkin keskusteluun tulla heittämään jotain melko neutraalia ja fiksua, tai sitten henkilöitä, jotka kirjoittelevat nimettömänä tai feikkitunnuksen takana(tarkoittaneeko tämä sitten sitä, etten ole itse sieltä fiksuimmasta päästä :D). Eihän sekään suoraan näin mene(siis että kaikki taustalla roikkujat ovat koiramaailman keisareita), mutta itse olen pistänyt merkille. Ja usein mielenkiintoisimmat pointit tulevat näiltä, piilossa vaikeasti tunnistettavien profiileidensa takana olevilta.

Lisäksi keskustelun tasosta kertoo paljolti sekin, että täällä menestyy pääsääntöisesti galluppityyliset aiheet, joissa syntyy helposti ongelmia kun keskustelu eksyy sivuraiteille. Modet ovat puolueellisesti puuttumassa vähän kesympiinkin keskusteluihin, tai jos eivät, niin vähintääkin joku kakru tulee inisemään kuinka ois kiva jos puhuttais aiheesta, et ei ketään kiinnosta jutella tosta aiheesta menkää muualle nyyhq. Tänne on yritetty luoda keskusteluita joissa vois keskustella aiheesta, heti tulee mieleen esimerkiksi "Rakennejankkaus", mutta hyvinpä sekin on lähtenyt käyntiin.

Muokattu viimeksi: 07.11.13 16.26
Shoot shoot shoot till their minds are open, hit hit hit till the truth is spoken.
07.11.2013 16.54
022664329_r
Hyvinkää

^ Minä olen eri mieltä. Eriävistä mielipiteistä syntyy keskusteluja, mutta oleellista onkin se, kuinka hyvän henkisenä keskustelu pysyy. Mikäli vastapuoli on ylimielinen, provosoiva, eikä näe metsää puilta on keskustelu yhtä kuin hyödytön. Mielestäni hyvä keskustelu on sellainen, joissa näkemykset voidaan esittää neutraalisti, toinen huomioonottaen. Riidan haastaminen on aina riidan haastamista, vaikka se kuinka "hedelmälliseksi keskusteluksi" naamioisikin.

Mielestäni Petsie ei millään muotoa eroa muista sivustoista netin ihmeellisessä hiekkalaatikossa. Itse olen käynyt monissakin eri foorumeissa, ja samanlaista vääntöä esiintyy missä päin jossa ei tarvitse omaa nimeään kertoa. Esimerkiksi nyt vaikka Suomi24.

Koiramaailma, koulutus, ruokinta ja kaikki mikä koiraharrastamiseen liittyy ovat asioita, mitkä jakavat mielipiteitä. Kun yhteen nettisivuun kasautuu ihmisiä, joilta löytyy eriäviä mielipiteitä ja jotka ovat lisäksi nuoria, on yhteenotot lähes väistämättömiä. Jälleen tärkeää on kuitenkin se, että provoamisiin ja taisteluihin lähde mukaan.

Petsie on kuitenkin sivusto, joka on suunnattu nuorille. Petsiestä löytyy 13-17 vuotiaita n. 45,8 prosenttia, joten mielestäni ei siis voikaan vaatia, että täältä alanammattilaisia tai pitkänlinjan harrastajia löytyisikään.

Petsiestä tuntuu kuitenkin löytyvän pieni kourallinen niitä ihmisiä joiden ainoana elämäntehtävänä on lähinnä provosoida muita käyttäjiä, käyttäytyä törkeästi ja muistutaa aina siitä, kuinka Petsie on yhtä kuin kasa sontaa. Miksi sitten roikkua täällä sivustolla, jos se ei anna mitään takaisin?

Muokattu viimeksi: 07.11.13 17.24
http://vuorenvarmanvillikissa.blogspot.fi/
07.11.2013 17.17

Blaah. Mä en jaksa ottaa sun mielipidettä minään totuutena, sillä faktahan on, että joistain aiheista tiedetään muualla paremmin kuin täällä. Tänne on kokoontunut vähän vähemmän vakavasti koirailuun suhtautuvat ihmiset, joiden mielestä asiat voi hoitaa sinnepäin(kunhan ei syötä Pedigreetä). Näyttelyharrastajia ja nuoria ihmisiä... Mä en edes käytä mitään Suomi24:sta. Lisäksi Demiin tai ht.nettiin vertaaminen kertoo sen, ettei porukka ole perillä asiasta josta yritän itse puhua. 

Olen seuraillut sivusta pidempään koirien parissa pyörineitä esim. pk-harrastajia, ja kyllä meno on aivan erilaista. Piikittelyä mahtuu sekaan, mutta siitä ei oteta niin rankasti itteensä ja keskustelut pysyvät mielenkiintoisina ja jopa asiallisina.

Mutta kuten sanoin, tämä on mulle pelkästään viihdettä. Monesti mua ärsyttää petsieläisten ylimielinen asenne joka syntyy tyhjästä, joten joskus tuntuu melkein oikeudenmukaiselta antaa takas tämmösille pikkuviisaille. 

Shoot shoot shoot till their minds are open, hit hit hit till the truth is spoken.
07.11.2013 17.23
022664329_r
Hyvinkää

Vaikka sinä et esimerkiksi nyt vaikka siellä Suomi24:ssä kävisikään, on se kuitenkin loistava esimerkki siitä, että kun ihmisiä on paljon jollakin tietyllä sivulla, syntyy siellä väistämättä myös vääntöä. Enkä tarkoita pelkästään vain koirapuolella, vaan aiheessa kuin aiheessa. Anonyymina on kuitenkin helppoa tarttua polttaviin aiheisiin.

Muokattu viimeksi: 07.11.13 17.41
http://vuorenvarmanvillikissa.blogspot.fi/
07.11.2013 17.36
022631904_r
Kempele

Viihdettä? Tuskimpa vaan. 

Jos petsien taso "on mitä on" miksi täällä on roikuttava? Miksi tänne on tultava joka pvä uudestaan? Kerrot tekstissäsi millaisista ihmisistä et pidä. Kuitenkin, ainakin mun silmään sä käyttäydyt juurikin samalla tavalla. Sä pönkität egoas uhoamalla muille, olemalla se "pikkuviisas" vastaamalla törkeästi ja kaikkitietävästi. Kerrot aina kuinka sä olet valaistunut ja oppinut niin paljon kouluttamalla kaikkivaikean Turon mahtavaksi koiraksi. että horjukaa heikot. Kyllä sä tiedät mistä sä puhut, onhan sulla niitä true koirankouluttaja kavereita.  Ja kuitenkin samaan lauseeseen tuikkaat aina marttyyri itkun siitä kuinka et sinäkään vielä osaa mitään ja paljon on opittavaa. 

Kasvatit oikein selkärangan? Noh, kusipäistä ei tykkää kukaan. Nöyryys ei ole heikkous, se on tapa osoittaa muille että arvostat heidän mielipidettään vaikka se omastasi eriäisikin. Sun selkärangan kasvatus on enemmänkin antanut samanlaisen kuvan kun koulukiusaaminen. Tajusit, että olemalla kovapää saat coolimpia kavereita. Kiusataan muita niin ollaan voimakkaamman näkösiä. Käytöksesi on enemmänkin antanut kuvan, että se aikaisempi selkäranka on nimenomaan katkennut, kun ei kykene enään keskustelemaan muuten kuin provoaktiivisesti. Olet antanut kuvan, että oikein etsimällä etsit keskusteluja joihin voit mennä vähän näpäyttämään niitä hassuja jotka on tietotaidoltaan alemapana kuin sinä itse. Mutta tämä ei toki ole mikään harvinainen ominaisuus niille, jotka etsii vain sellaisia ihmisiä lähelleen joista jollain tapaa itse hyötyy. 

Ja jos petsien taso ei ole tarpeeksi korkea sinulle, suosittelen lämpimästi että siirryt niille paremman piirin palstoille. Tai ehkä oletkin jo niissä, mutta haluat roikkua petsiessä kertoaksesi kuinka tyhmää jengiä täällä oikein pyöriikään?

Jokainen alottaa jostain, kukaan ei ole seppä syntyessään, kuten ilmeisesti itsekkin huomasit. Kikkelipää asenne ei kuitenkaan auta ketään eteenpäin, ei edes sinua. Joten ihan turhaa energiaa menee hukkaan tälläiseen. Sen sijaan että itse huutelee muille kuinka pitäisi peiliin katsoa, kannattaa sitä itsekkin välillä tehdä. Minun, sinun, ja jokaisen muun petsien käyttäjän kuin muidenkin kanssaeläjien. 

Fifteen men on a dead man's chest~ Yo ho ho and a bottle of rum..
07.11.2013 17.46
Yilan kirjoitti:
Viihdettä?

Jos petsien taso "on mitä on" miksi täällä on roikuttava?

Turo kirjoitti:
 pelkästään viihdettä

Olen välillä poistunutkin, mutta aina joku tulee ja linkittää täältä keskustelun, enkä voi vastustaa kiusausta. 

Tiedän hyvin, ettet erityisemmin arvosta mua, mutta enpä mä sitä täällä haekaan. Tiedän, että sun lisäksi harva muukaan.

Huvittavaa kuinka puhut musta kuin jotenkin tuntisit mut, mutta mitähän nämä mun "coolimmat" kaverit on ja kuinka paljon luulet mulla sellaisia olevan? :D Mä kun en tiedä... 

Olen kyllä saanut kuulla miten sä Petsien ulkopuolella osoitat mielipidettäsi mun ärsyttävyydestä, enkä jaksa ottaa näitä sun henkilökohtaisuuksia tosissani(monessa muussakin keskustelussa). Mä puhun yleensä yleisesti, mut jotkut ottaa itseensä. Not my problem. En mäkään täällä mielestäni ole huudellut kuinka kuulen kuinka sun koira syö seiniä ja toinen on muuten vaan hallinnan ulkopuolella. Lalalalaaa. 

(Ts. mun ei tarvitse noin suoraan ilmaista inhoani kenellekään, eikä haukkua ketään kikkelipääksi pelkästään nettikirjoituksien perusteella, ainakaan tällä tavalla avoimesti.)

Muokattu viimeksi: 07.11.13 17.58
07.11.2013 17.53
022706863_r
Tampere

Oikeasti, on ehkä palstoja, jotka on parempia tietotaidoltaan kuin Petsie. Mutta ottaen huomioon niiden palstojen käyttäjämäärän ja yleensä myös keski-iän, Persie ei voikaan olla se kärkifoorumi tietyissä asioissa. Täällä kuitenkin suurin osa on nuoria, ja pääsy on mahdollista (melkein) kaikille. Joten voihan siitä arvata, että jos on suljetun kuppikunnan elitistifoorumi, niin ei siellä meno ole samaa.

Oon tosi allerginen argumentille "noku Persie on sitä ja tätä ja tota, käyttäjät on sitä tätä ja tota" jokainen pienempi palsta jos täytettäis samanikäisillä ja samalla käyttäjämäärällä ois aivan samaa roskaa. :) Helppo huudella pienistä kuppikunnista. Toki on hienoa, että myös niitä on. Ne vaan liikkuu käyttäjäkunnaltaan aivan eri svääreissä pelkästään määrässä, että voitaisiin lähteä vertailemaan subjektiivisesti.

Ja on totta, että täällä on osa porukasta ylempänä kun pitäisi. Mut tätä on joka palstalla imo jossain määrin. Harva kuitenkaan näistä huikeista foorumeista on yrityksiä, saati sitten pyrkisi suureen käyttäjämäärään. Määrä ei korvaa laatua, mutta tulee huomata, että tämän takana on yritys, yritys tarvitsee mainostuloja -> mainostuloja saadaan ihmisistä -> suljetussa kuppikunnassa ei ole yleensä järjetöntä määrää ihmisiä. Mun mielestä on erittäin vaikea tuottaa vertailua.

Persie ois aivan yhtä loistava kun nämä huikeat, jos täältä karsittais pois lapsukaiset ja otettais esiin meriittivihot ja puoluekirjat. Valitettavasti sitten täällä ei paljon ketään olisikaan, en edes minä kaikessa loistavuudessani.

Mutta sen allekirjoitan kyllä, Petsie on hyvää viihdettä. Ja valitettavan usein keskustelu on huonoa.

Muokattu viimeksi: 07.11.13 17.57
"I'd consider myself a realist, alright? But in philosophical terms I'm what's called a pessimist."
07.11.2013 18.00
022631904_r
Kempele

En sua kunnolla tunnekkaan, mutta enään en todellakaan haluakkaan. Jos petsien ulkopuolellakin käyttäydyt tuolla tavalla.

Eikä sun tarvitsekkaan ottaa mitään tosissasi, kaipa sä itse tosiaan tiedät mitä teet. Mun mielestä monesti sun viestit on kaikkea muuta kun "yleisesti" sanottuja, mutta ihan miten vain. Ja voi ei, suuri salaisuus, mun pentukoira nakersi seiniä ja toinen räyhää hihnassa, kamala ! MIten kestän tämän häpeän hahha :D 

Kyllähän sä aika suoraan koko ajan kiljut kuinka petsien ihmiset on tyhmiä, ei välitä koiransa hyvinvoinnista jaadajaada. Et hiukan on ristiriidassa taas tämäkin homma.  

07.11.2013 18.06

En ole erikseen erotellut, siinä vissi ero ja lisäksi ensimmäisen viestin viimeisessä kappaleessa mainitsin, että eivät tietenkään kaikki. Mutta jos kirjoitan jostain asiasta pääosin yleisesti, mainitsematta nimiä, ja joku kuitenkin tunnistaa itsensä, niin onko se mun ongelma? (Enhän mä voi tietää kuka koko Petsien käyttäjäkunnasta tekee ja mitä, mutta tiettyjä asioita koiranpidossa en ymmärrä, kun taas joku voi olla eri mieltä, mutta en käsitä miksei keskustelu voi silloin pysyä edes jossain määrin mielipiteiden puolusteluna, vaan aina joku kuvittelee että se on henkilökohtaista.)

Mun täytyy jopa kertoa, että olen menettänyt kavereita sen vuoksi, etten enää jaksa katsella kaikkea koiran epämääräistä kohtelua sormien lävitse, ja turhan stressin tuottamista. :) 

En pidä ihmisistä niin paljon, että viitsisin enää teeskennellä kuinka suvaitsen ihan kaiken.

Muokattu viimeksi: 07.11.13 18.08
07.11.2013 18.15

Nyt taas tuntuu siltä, että.. Adios!

07.11.2013 18.18
022631904_r
Kempele

"Mun täytyy jopa kertoa, että olen menettänyt kavereita sen vuoksi, etten enää jaksa katsella kaikkea koiran epämääräistä kohtelua sormien lävitse, ja turhan stressin tuottamista. :)

En pidä ihmisistä niin paljon, että viitsisin enää teeskennellä kuinka suvaitsen ihan kaiken."

No tämä nyt on vaan hyvä juttu. Ei pidäkkään katsoa kaikkea sormien läpi, asioista voi mainita. Mutta mainitsemistapa on tietenkin aina se omavalinta ja tällä voi jo vaikuttaa siihen oppiiko se ihminen siitä jotain vai ei. Ellei tietenkin jos tavoitteena on vain veetuilla toiselle niin sillon päämäärä on toinen. 

Kaikkea ei todellakaan tarvitse suvaita, ei edes puolia. En minäkään suvaitse. 

07.11.2013 22.25

Petsie on foorumi, vapaa keskustelupalsta jonne kuka tahansa internetin käyttäjä voi rekisteröityä. Ja toki myös keskustella, jakaa mielipiteitään jne jne jne.

Kun saitilla on runsas määrä käyttäjiä, tietysti täällä on a) tietotaidoiltaan heikompia (tosin, kukapa sitä superjumala olisikaan) b) provoilijoita c) jumalia leikkiviä d) tavallisia rivikäyttäjiä. Se nyt vaan kuuluu pelin henkeen. Jossain n. 20 käyttäjän chatissa voisikin olla mahdollista karsia pois tyhmät, tietämättömät, provot, itsekkäät jne jne jne ja ottaa joukkoon vain ja ainoastaan fiksuja, tavallisia koiraharrastajia. Mutta sitten herää yksi kysymys: kuinka paljon sellainen herättäisi keskustelua, kuinka paljon sellaiselta saisi tietoa, kuinka paljon pohdittaisiin erilaisia asioita, kuka sellaisella jaksaisi pyöriä? Provoilijat että ihan asialliset, fiksut viestit herättävät ajatuksia, joka on tarkoituskin. Saadaan paljon eri näkökantoja ja sitä itsekin tulee ajatelleeksi paljon sellaista, mitä ei muuten tulisi. Vaikka ei sitten samaa mieltä oltaisikaan.

Kyllä, täällä on myös kuppikuntia ja ihmisiä, jotka ovat oikein ottaneet asiakseen kiusata toisia ja puuttua toisten elämään kaikilla mahdollisilla keinoilla. Mutta tällaisia ihmisiä löytyy kouluista, työpaikoilta, kadultakin, eikä siltä voi suojautua. Tällaista käytöstä toki pitäisi pystyä ehkäisemään, mutta netin maailmassa keinot ovat valitettavasti melko rajalliset.
Täytyy kumminkin muistaa, että tämä on vain ja ainoastaan Petsie, bittiavaruudessa leijuva yksittäinen saitti. Vaikka henkilöt profiilien takana ovatkin ihan oikeita, eläviä ihmisiä, jossain menee raja. Kun koko sivusto alkaa ahdistaa, on parempi painaa punaista ruksia oikeassa yläkulmassa. Nämä ovat vain pikseleitä, eikä tämä saisi ikinä vaikuttaa siihen, mitä tosielämässä on tai mitä siellä tapahtuu. Siellä kun kaikki on aivan toisin. Vaikka kiusaaminen on todella inhottavaa ja siihen pitäisi aina puuttua, uhrin on syytä muistaa että ruudun takana voi olla vain heikko ja hauras, huonosti voiva ihminen. Nettikiusaamisen ei saisi ikinä antaa vaikuttaa oikeaan elämään. Vaikka se onkin niin raskas aihe, se pitäisi vain saada alta pois.
Harva nettikiusaaja myöskään tuntee uhriaan kovin henkilökohtaisesti (siis tapaukset, joissa kiusaaja ei tunne uhria oikeasta elämästä). Todellisuutta ei voi tietää. Nettikiusaajat ovat hankalia siinä tapauksessa, ettei tietoa uhrin oikeasta ulkonäöstä, elämästä tai mistään muustakaan ole. Ainoa vaihtoehto on keksiä mahdollisimman loukkaavia ja vahingoittavia juoruja.

Tämä on vain Petsie. Sitä olen koettanut itsellenikin tolkuttaa.

07.11.2013 22.41
022672605_r
Vantaa
Petsien idea häviäisi kokonaan jos täältä poistettaisiin kaikki nuoret/tietämättömät. Mitä ne kaikkitietävät täällä tekisivät jos ei olisi ketään, joille tietojaan jakaa? Provoilijoita ei täältä poistettua saa eikä mielestäni tarvitsekkaan, se on heidän luonteen piirre. Yksi muiden joukossa. Ihminen tarvitsee myös nöyryyden taidon ja joskus on vain alennuttava toisten mielipiteille. Provoilijat yrittävät saada itseään esille ja näyttää kuka "määrää" ja jos siinä sitten rupeaa oman kantansa puolesta taistelemaan niin provoilija on saanut haluamaansa, huomiota. En tarkoita, etteikö olisi hyvä pitää mielipiteistään kiinni, mutta joskus vaan on paras antaa olla ja päästella toisesta korvasta ulos. Että en niinkään syyttäisi näitä provoilijoita/tietämättömiä petsien "huonosta" ilmapiiristä vaan juurikin meitä, ns. Neutraaleja petsieläisiä. Itse voin jopa myöntää kuuluvani heihin. Joskus vaan se taito pitää turpansa kiinni on kultaakin arvokkaampi, varsinkin tällaisella petsien tyylisellä palstalla.
Muokattu viimeksi: 07.11.13 22.42
http://jaffanblogi.blogspot.fi/
08.11.2013 01.24
022494489_r
Hyvinkää

Keskustelu tällä foorumilla on ylipäätään hedelmätöntä, mikä osittain ajaa ihmiset provoilemaan. Ihan sama mitä keskutelua luet, kymmenen sivun välein sama aihe alkaa aina vaan uudestaan ja uudestaan. Monen vuoden jälkeen alkaa ehkä kaipaamaan jotain uutta... Yleensä siellä on vielä ne samat ihmiset vääntämässä jostain eri linjojen paremmuudesta tai koirien lenkittämisestä, ei ole ihmekään, että sen kymmenennen väännön jälkeen alkaa vähän kiristää.

Tottakai myös käyttäjien ikä on täällä aika haastava. Nuorena parinkin vuoden ikäerot korostuu ihan eri tavalla kun vanhempana ja sen kyllä täällä huomaa.
Lisäksi nuoreen ikään liittyy tottakai tietynlainen mustavalkoisuus, mikä on aikalailla myrkkyä tämän kaltaisilla foorumeilla. Varsinkin koiraharrastusten parissa huomaa, että etenkin nuoret alkavat olla siinä vaiheessa harrastustaan, jossa tiedetään jostain jo jotain, muttei niin paljoa, että ymmärtäisi oman tietämättömyytensä.
Hirvittävän monilla tulee muutaman vuoden harrastamisen jälkeen se vaihe, kun tiedetään kaikesta kaikki ja muut on väärässä. Kun niitä harmaan sävyjä ei suurimalla osalla keskustelijoista ole, niin keskustelu ei pysy ihan kuosissa. Onneksi suurin osa tajuaa jossain välissä, ettei oikeastaan tiedä melkein mistään mitään, jonka jälkeen keskutelutapa ja -asenne ehkä hieman muuttuu.

http://deminriesa.blogspot.fi
08.11.2013 07.46
022672605_r
Vantaa
En yleistäisi, että keskustelu on täällä hedelmätöntä. Itse olen törmännyt järkeviinkin keskusteluihin. Ja hirveän monesti nuoria syytetään huonosta ilmapiiristä. Nuoret oikeastaan osaavat täällä käyttäytyä oikein hyvin jos ns. "aikuiset" näyttävät mallia. Mutta täällä se ei ole niin. Jopa petsien vanhempikin ikäluokka vääntää keskenään erittäin tyhmistä asioista, josta nuoretkin saavat huonoja vaikutteita. Se on kuitenkin totta, että nuoret pillastuvat helposti ja ovat usein asiattomiakin. Mutta olen myös huomannut täällä, että jos joku on 13 ja sen ehkä kirjoituksista huomaa niin täällä ollaan hänelle suorastaan röyhkeitä ja sitten ihmetellään, kuinka käytös on mitä on. En väitä etteikö heillä olisi mitään tekemistä petsien ilmapiirin kanssa, mutta syy ei ole yksin heidän. Yleensä saman ikäluokan ihmiset juttelevat keskenään asiallisemmin kuin esim. 5vuoden ikäeron omaavat. Petsiessä tuleekin selvästi esille kuinka vanhemmat ihmiset täällä yrittävät olla niitä petsien "ylläpitäjiä". Että on heilläkin käytöksessä parantamisen varaa, tuossa pätemisessä varsinkin.
08.11.2013 08.04

Minulle petsie on ennenkaikkea viihdyttävä sivusto jossa pystyy tutustumaan uusiin samanhenkisiin ihmisiin. Käyttäjiä on hyvin monenlaisia samoinkuin keskusteluja.
Pelkkä petsie itsessään ei ole se mörkö vaan käyttäjät itse luovat ilmapiirin.
Ylimielisyys näkyy vahvana varsinkin ehkäpä aiheissa joissa vääntö on pahinta ja kukaan ei arvosta sitä v-mäistä oman mielipiteensä huutajaa vaan sitä joka osaa perustella asian ja joka ehkä jopa kykenee muuttamaan mielipiteitään jos vastapuolen argumentit ovat omia paremmat. Oli kyseessä mikä asia tahansa niin kasvua tapahtuu jos se antaa tapahtua. 

Minä olen saanut petsieltä aika paljonkin tässä meidän yhteisen kolmen vuoden aikana. Olen saanut kattavasti uutta tietoa, kykyä kyseenalaistaa sekä liudan uusia ystäviä joista ainakin yksi on sellainen jonka kanssa viikottain nähdään. Muut voivat pitää petsietä huonona paikkana, tulla ilmoittamaan se tänne tai huudella jossain muussa forkassa, se ei muuta omaa mielipidettäni.

Jaffan ylenpään kirjoitukseen sen verran että kukaan foorumikirjoittelija ei ole vastuussa siitä saako toinen hänestä huonoja vaikutteita, varsinkaan mikäli liikutaan nettietiketin sisällä. Olen kyllä samaa mieltä siitä että nuoria hyvin usein sorretaan ja itsekin olen hyvin monesti ollut heikomman puolella kun petsien teinit huutaa yhteen suuhun "Et sä voi ottaa koiraa plöääääjh!!"

Petsiessä tiedetään hyvin toisten asiat ja tuntuu että jokaisella on joku negatiivinen heitto minkä voi heittää mikäli väittely menee omalta kohdalta pipariksi. Esimerkiksi Turon ja Yilanin viestit yllä. Sekään ei minun mielestäni ehkä ole enää aikuismaista kun aletaan huudella henkilökohtaisuuksia, mutta minkäs teet mikäli eivät muuten riitä sananlahjat vääntämiseen. Valitettavaa on että tähän sortuu myös henkilöitä joilla olisi järkeä ja ajatusta muuhunkin keskusteluun kuin provoamiseen ja näitä provoviestejä valitettavasti sitten nuoremmat komppailevat kun heillä ainakaan ei ole mitään argumentteja mihinkään suuntaan, tai ainakin tuntuu siltä.

Summa summarum, petsie on sellainen paikka millaiseksi käyttäjät sen luovat. Mikäli itse kokee ilmapiirin negatiivisena niin kannattaa pysähtyä miettimään onko itsellä mitään tekemistä sen kaiken negatiivisuuden kanssa. Minä voin myöntää että petsien väännöt ovat elämän suola vaikken kovin aktiivisesti niihin enää osallistukkaan vaikka huvittaisi.

08.11.2013 11.55
022631904_r
Kempele

Joo, mun viesti oli asiaton. Älkää ottako siitä mallia. Liian henk.koht sävyyn laitettu, mutta enemmänkin kaikille tän asenteen omaaville suunnattu. Koska niitä täällä on, ja onneksi osa on jopa osannut sävyään muuttaa. Mua vaan harmittaa niin paljon, että oikeasti fiksua tekstiä kirjottavat ihmiset, jotka oikeesti tietää asioista ja joilla ois paljon kerrottavaa muille, suoltaa tekstinsä tohon provoaktiiviseen sävyyn, jolloin yleensä tekstin arvo tippuu sadasta nollaan. On muutamia jotka osaa kirjoittaa provosti mutta samalla niin että ottaa huomioon myös muiden eriävät mielipiteet ja arvostaa niitä. Mutta hyvin, hyvin harvalla tämä oikeasti toimii niin. 

08.11.2013 12.17
022672605_r
Vantaa
Lobo kirjoitti:

Minulle petsie on ennenkaikkea viihdyttävä sivusto jossa pystyy tutustumaan uusiin samanhenkisiin ihmisiin. Käyttäjiä on hyvin monenlaisia samoinkuin keskusteluja.
Pelkkä petsie itsessään ei ole se mörkö vaan käyttäjät itse luovat ilmapiirin.
Ylimielisyys näkyy vahvana varsinkin ehkäpä aiheissa joissa vääntö on pahinta ja kukaan ei arvosta sitä v-mäistä oman mielipiteensä huutajaa vaan sitä joka osaa perustella asian ja joka ehkä jopa kykenee muuttamaan mielipiteitään jos vastapuolen argumentit ovat omia paremmat. Oli kyseessä mikä asia tahansa niin kasvua tapahtuu jos se antaa tapahtua. 

Minä olen saanut petsieltä aika paljonkin tässä meidän yhteisen kolmen vuoden aikana. Olen saanut kattavasti uutta tietoa, kykyä kyseenalaistaa sekä liudan uusia ystäviä joista ainakin yksi on sellainen jonka kanssa viikottain nähdään. Muut voivat pitää petsietä huonona paikkana, tulla ilmoittamaan se tänne tai huudella jossain muussa forkassa, se ei muuta omaa mielipidettäni.

Jaffan ylenpään kirjoitukseen sen verran että kukaan foorumikirjoittelija ei ole vastuussa siitä saako toinen hänestä huonoja vaikutteita, varsinkaan mikäli liikutaan nettietiketin sisällä. Olen kyllä samaa mieltä siitä että nuoria hyvin usein sorretaan ja itsekin olen hyvin monesti ollut heikomman puolella kun petsien teinit huutaa yhteen suuhun "Et sä voi ottaa koiraa plöääääjh!!"

Petsiessä tiedetään hyvin toisten asiat ja tuntuu että jokaisella on joku negatiivinen heitto minkä voi heittää mikäli väittely menee omalta kohdalta pipariksi. Esimerkiksi Turon ja Yilanin viestit yllä. Sekään ei minun mielestäni ehkä ole enää aikuismaista kun aletaan huudella henkilökohtaisuuksia, mutta minkäs teet mikäli eivät muuten riitä sananlahjat vääntämiseen. Valitettavaa on että tähän sortuu myös henkilöitä joilla olisi järkeä ja ajatusta muuhunkin keskusteluun kuin provoamiseen ja näitä provoviestejä valitettavasti sitten nuoremmat komppailevat kun heillä ainakaan ei ole mitään argumentteja mihinkään suuntaan, tai ainakin tuntuu siltä.

Summa summarum, petsie on sellainen paikka millaiseksi käyttäjät sen luovat. Mikäli itse kokee ilmapiirin negatiivisena niin kannattaa pysähtyä miettimään onko itsellä mitään tekemistä sen kaiken negatiivisuuden kanssa. Minä voin myöntää että petsien väännöt ovat elämän suola vaikken kovin aktiivisesti niihin enää osallistukkaan vaikka huvittaisi.

Juurikin näin. Enkä tarkoittanutkaan, että kukaan olisi vastuussa huonoista vaikutteista, mutta jos niitä antaa niin ei ole valittamista muiden törttöilyistä. Kaikilla on aivan varmasti osansa petsien ilmapiiriin, piti itseään sitten kuinka älykkäänä tahansa. Ylempänä mentiin kyllä turhankin paljon henkilökohtaisuuksiin, toisesta juuri mitään tietämättä.
08.11.2013 13.07

Mun täytyy sanoa, että Jaffan tekstissä oli perää siltä osin, että monesti ne alle 15-vuotiaat ovat paljon vastaanottavaisempia ja kohteliaampia, kuin monet vanhemmat. Aika monta kertaa käydään lapsen kimppuun, joka viattomasti tulee kysymään neuvoa - sitten nämä samat henkilöt, jotka ensin ovat paljon puhuttua kiusaamista harjoittaneet, eivät kestä kun joku tulee heitä nokittamaan samaan tapaan takaisin. Siis nämä, jotka eivät kestä kritiikkiä itsestään, antavat sitä kritiikkiä kyllä muille, myös esimerkiksi anonyymisti Idiootit koiranomistajat-keskustelussa, joka nyt muutenkin on aivan naurettava. Kaksinaismoralismia.

Loputtomiin ei aina jaksa samoista aiheista vääntää, varsinkaan kun puolet ei ymmärrä tai halua ymmärtää. Onks lopulta ainoa syntipukki tämä provo, jos provolle vastataan provosoivasti?

Muokattu viimeksi: 12.11.13 14.59
08.11.2013 14.39
022699191_r
Narnia

Noi henkilökohtaisuuksiin menemiset... En mä oikeastaan koskaan osannut ajatella sitä sillä tavalla, ennen kuin joku yllättävä henkilö toi mun juttuja  keskusteluun ja yritti kovasti saada mut tarttumaan kys. aiheeseen. Luuli vissiin, että se oli jotenkin hienosti provosoivaa, vaikka se sai mussa vaan aikaan sen, että aloin jollain tapaa jopa halvekusmaan kys. henkilöä. Mun mielestä se kertoo vaan siitä, että on äärettömän surkea keskustelija ja kun mitään muuta ei osata sanoa, pitää keksiä tarinoita ja yrittää sillä tavoin pönkittää omaa itsetuntoaan. 

Tämän tapauksen jälkeen päätinkin, että en aio oikeastaan varoa yhtään sen enempää mitä kerron itsestäni ja omista asioistani. Jos joku käsittää jonkun asian väärin, niin käsittäkööt, en aio korjailla. Ja jos tätä henkilöä huvittaa levittää sitä asiaa eteenpäin, niin levittäkööt. Loppupeleissä kuitenkin hän saa sen idiootinleiman otsaansa, kun on mennyt levittämään toisten juttuja tarkistamatta onko niissä oikeasti jotain perää. Mä kyllä maltan kestää hetken aikaa sen, että musta luullaan väärin, jos lopulta pääsen nauttimaan ja katsomaan kuinka joku tekee itsestään täyspellen. 

Mulle petsie on melko neutraalisivusto. En voi vertailla sitä mihinkään, koska tämä on ainoa foorumi millä käyn. Toistaiseksi olen ollut ihan tyytyväinen, nykyään mua on alkanut lähinnä turhauttamaan nämä ainaiset samantyyppiset väännöt. En kylläkään tiedä kumpi on pahempaa - vääntö täynnä näsäviisastelua ja mukahauskoja provoheittoja vai sitten jotkut r-er, ystävät/kaverit yms. tylsät keskustelut, jonne porukka vaan avautuu omista asioistaan. Tavallaan surettaa, ennen täällä oli paljon hauskempaa. Mua ei oikeestaan enää huvita käydä täällä, kaikki noi keskustelut alkaa vaan vituttaa. :D Toivo kyllä elää yhä, mutta en tiedä kuinka kauan. Ehkä vuoden päästä täällä on taas kivempi käydä. Ehkä. Ainakin osa minusta haluaisi niin. 

http://irratiomania.blogspot.fi/
08.11.2013 14.50
022499771_r
Muurame

Mä en enää pitkään aikaan ole jaksanut osallistua petsiessä keskusteluihin. Tai mitä nyt joihinkin turhanpäiväisiin aiheisiin aina silloin tällöin. Mulla ei vaan enää riitä energia ja kiinnostus siihen että kertoilisin syvällisempiä ideoitani ja jakaisin mielipiteitäni. Loppujenlopuksi ne ei hyödytä ketään, petsiessä harvemmin keskustellaan mitenkään järkevästi, niin kuin netissä yleensäkään. Täältä löytyy niitä rasittavia koirajumalaa leikkiviä kaikitietäviä siinä missä muilta foorumeilta löytyy omanlaisiaan pissapäitä. Se nyt vaan on meininki joka pitää hyväksyä, ei voi olettaa että tuhannet käyttäjät tulisivat toimeen sen paremmin nertin välityksellä kuin oikeessakaan elämässä.

Joskus vietin petsiessä aikaa kauankin selaillen muiden profiileja ja kommentoiden ja jutellen ihmisten kanssa. Nyt se vaan ei kiinnosta. Silti huomaan käyväni täällä päivittäin luekselemassa muuten vaan. En noita kuviakaan enää jaksa tänne lisätä kunnolla.

Oon mä täältä vissiin kavereitakin kuitenkin saanut, suurin osa niistäkin ystävyyksistä on jostain syystä menetettyjä nyt, mutta niin käy oikeessakin elämässä enkä moisesta jaksa välittää.

08.11.2013 15.15
022672605_r
Vantaa
Olen Nyytin kanssa samaamieltä siinä, että en tiedä, onko nuo "tylsät keskustelut", joissa porukka ei väännä mistään mitään. Vaiko sitten juuri nämä näsäviisastelu keskustelut antoisampia/miellyttävempiä lukea. Itse tykkään keskustella jostakin aiheesta, ja parempi vaan jos jotkut ovat erimieltä niin saa sitten jonkinlaista juttua pystyyn. Mutta näitä provoilijoita en voi kyllä sietää ja usein en ala heidän kanssaan mistään vääntämään, koska siitä ei kuitenkaan seuraa yhtään mitään. Harmittavan harvat ihmiset osaavat ottaa toisen mielipiteen huomioon, vaan erittäin usein he haukkuvat sitten toisen (mielipiteineen) lyttyyn ja todistavat, kuinka itse ovat oikeassa. Koska on erittäin monia aiheita, joissa ei yksinkertaisesti ole sitä yhtä ja oikeaa vastausta. Tämä ei kyllä koske vain petsietä. Mutta facebookissahan tätä harvemmin tapahtuu, koska kukaan ei halua pilata omaa mainettaan, ystävien nähden. Mutta täällä petsiessä, anonyymina on helppo huudella. Kyllä itse olen täältä apuakin saanut joihinkin asioihin, mutta muuten olen itsekkin täällä "viihde mielessä". Ja omaan petsiestä myös monenmonta kaveria jotka ovat täysin samanhenkisiä ja toimii tämä tiedonvälitys periaatteellakin. Että en sanoisi petsietä niin negatiivisena foorumina kuin moni ajattelee. Heitä en varsinkaan ymmärrä jotka valittavat petsien huonosta ilmapiiristä, tekisivät asialle jotain inisyn sijaan.
11.11.2013 20.36

"En voi uskoa väitteeseen, että samanlainen meno se on muuallakin, ei pelkästään Petsiessä. Kokemusta keränneillä ihmisillä on hieman erilaisia näkemyksiä asioista, eikä monissakaan pikkasen viisaammissa piireissä vaihdeta puheenaihetta argumenttien puutteessa pelkästään jonkin niinkin lapsellisen asian vuoksi, kuin kirjoitusvirhe. "Opettele kirjottaa" kun ei itse osaa edes lukea(monilla täällä on tunnetusti sisäistämisongelmia). Ei ole harvinaista, että petsieläisille naureskellaan Petsien ulkopuolella "no siellä nyt on semmosta porukkaa"... "

"Lisäksi keskustelun tasosta kertoo paljolti sekin, että täällä menestyy pääsääntöisesti galluppityyliset aiheet, joissa syntyy helposti ongelmia kun keskustelu eksyy sivuraiteille. Modet ovat puolueellisesti puuttumassa vähän kesympiinkin keskusteluihin, tai jos eivät, niin vähintääkin joku kakru tulee inisemään kuinka ois kiva jos puhuttais aiheesta, et ei ketään kiinnosta jutella tosta aiheesta menkää muualle nyyhq. Tänne on yritetty luoda keskusteluita joissa vois keskustella aiheesta, heti tulee mieleen esimerkiksi "Rakennejankkaus", mutta hyvinpä sekin on lähtenyt käyntiin."

Turo kirjoitti tosiaan kokonaisuudessa hyvin, mä oon aika samoilla linjoilla. 

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti