Kissojen raapimis/kiipeilypuut (Kissat > Kissojen hoitaminen)

07.05.2008 23.22
018913061_r
Lappeenranta
Heips vaanen! olemme ruvenneet suunnittelemaan kiipeilypuuta neidillemme, että rakentaisi itse (voisi ottaa villi-Vilman tarpeet varmasti huomioon:)) Olisi kauhean kivaa jos jollain on kokemusta tälläisestä nikkaroinnista ja voisi laittaa vinkkejä+kenties kuviakin mukaan? ideoita ei koskaan voi olla liikaa!!
12.05.2008 21.29
019868075_r
Oulu

Ehdottoman hyvä olla ihan rehellistä kiipeilyosaakin. Meillä puun suosio vain kasvoi kun taso puolesta välistä poistettiin! Pahiksen kuvista löytyy kuva puustakin :)

"Raaka-aineina" käytettiin kuivaa, ohuehkoa männynrunkoa, vanhoja pöytälevyjä isäni työpaikan toimistopöydistä (ahaalla umpipuuta, ylhäällä jotain vaneria). Lisäksi vähän tekoturkista, hamppuköyttä 60m, nauloja ja ruuveja ja mielikuvitusta! Kulmaraudat oli tosi kätevät tasojen kiinnittämiseen.

13.05.2008 17.10
018563794_r
mä tein kuudennella luokalla sillasen pienen :D
22.05.2008 21.05
022643200_r
Oulu

Meillä on 2 kiipeilypuuta toinen smemone iha pieni, ja toinen semmone 40€ LIDListä ostettu sininen jötikkä.

04.06.2008 22.33
kannattaa olla kiipeily puu kissalle ,jollei halua että kissa repii sohvaa ja muita huonekaluja..
05.06.2008 01.47
Ne kiipeilypuut on sitte hyvä päällystää vaikka farkku kankaaalla kestävää. :)
05.06.2008 02.58
019150218_r
suosiolla kannattaa ostaa kunnon puu kerralla. ei mitää el kaupan pahvitötsii vaan esim deltta telineen kiipeilyteline saa mistta tilaus työnä ei oo laatuun nähden kallis ja se on loppuelämän teline. suosittelen lämmöllä ja kokemuskella.
05.06.2008 12.02
018913061_r
Lappeenranta
Meillä on kyllä nyt ollut sellainen ostettu raapimispuu..mutta Vilma käyttää sitä todella harvoin. Itseasiassa ollaan jo aloitettu tämä rakentaminen joka on ollut ihan tosi hauskaa:D tykkään sisustaa paljon ja olen käyttänyt marimekon kankaita tasojen verhoiluun ja sillä tavalla saan puusta sisustukseemme sopivamman. Ja Vilmakin on käynyt jo hieman koeajamassa ja tykkääpi paljon. Laittelen vaikka kuvia kun projekti saadaan valmiiksi;)
06.06.2008 12.21
017853581_r
Jyväskylän mlk

meillä on tehty itse 2 puuta,toisen korkeus noin 2 metriä ja toinen hieman matalampi. männyn rungoista on tehty,ensin kuivatettiin puut kunnolla,sen jälkeen kuorittiin ja kierrettiin merimieslankaa(ei muovista) toisen ympärille ja toiseen naulattiin auton kaiutinmattoa ympärille. alussa oli toisessa puuta näkyvissä,mutta raapivat niin kovasti että lähti tikkuja ja niitä oli jokaisen varpaissa,myös kissojen. nyt on parempi,kun raapivat molempia yhtälailla,säästyvät vaan tikuilta.molempiin tehtiin tasot päälle vanhoista hyllyistä,joihin laitettiin vanhoista matoista päällys,että kynnet pitää. sitten pultattiin seinään,ettei varmasti heilu ja on kestänyt oikein hyvin,ja ovat kovassa käytössä.pääsevät hyvin omaan rauhaan koska ovat niin korkeita,etten itse ainakaan yletä sinne päälle ronkkimaan. ovat siistin näköisiä,käteviä ja kaikenlisäksi edullisia! puut ei maksanut mitään,lanka toiseen maksoi noin 50e ja kaiutinmatto toiseen n20e.

06.06.2008 14.12
Pippurille on aivan pieni raapimapuu. Ajattelin tarvisiko se isomman. Pippurin raapimapuun korkeus on noin 35cm? Onko sopiva tälle kisuliinille?Ajattelimme ostaa kyllä isoman Pipen kasvaessa..
06.06.2008 17.12
Anteeksi tarkoitin 50 cm ;D
06.06.2008 17.13

tai ehkä 45 cm ;)

16.06.2008 18.52
020798319_r
Hyvinkää

1. kiinnitä nitojalla matto kiinni esim. vaneriin siten että niitit tulee pohjaan, kannattaa huomioida myös alustan koko 40x40 on ihan hyvä noin metrin korkealle. 2. Tee reikä alustaan ja laita varsi siitä läpi ja kiinnitä metallilevyllä ja lyhyillä ruuveilla alhaalta päin kiinnitä vielä päältäpäin pienillä kulmilla. Nämä peittyvät köyttövaiheessa 3. Asenna mahdolliset PÄÄLYSTETYT tasot kulmilla ja testaa että pysyy hyvin. 4. Köytä puu,tässä hommassa kannattaa käyttää ainakin 2cm paksua köyttä niin työ helpottuu.

Siinä oli tiivistelmä siitä miten minä tein toivottavasti siitä on apua vaikka ei olisikaan niin silti suosittelen että tekee itse tulee halvemmaksi ja saa niin korkean ja hienon kun jaksaa tehdä.

DerpDaHerp
16.06.2008 23.20
Meillä on parvekkeella lattiasta kattoon saakka raapimapuu. Siinä on semmoinen piilopaikka ja 2 eri tasoa. Kisut tykkää olla korkeimmassa tasossa. :) Sisällä on mun huoneessa matalahko raapimapuu varusteltuna: kahdella tikapuulla, kaksi sellasta koppaa minne mennä nukkumaan, yks taso, 5 raapimapylvästä ja yksi roikkumamatto. :> Molemmat on vaaleita ja varmaan samaa settiä. yli 500€ ollaan tuhlailtu kissojen raapimapuihin.
11.07.2008 10.20

meillä kissat aina riehuvat siellä sun täällä niin että pitää joka vuosi ostaa uusi kiipeilypuu. (kissojen mielestä)

18.09.2008 14.49
019089870_r
Helsinki

meillä on valmiina ostettu raapimispuu joka on kelvannut hyvin tähän asti.

nyt pitäisi käydä ostamassa tota hamppunarua, että saisi tosta ihmisten nukkumaparvesta väännettyä kunnon raapimis-ja kiipeilypuun kissakolmikolle.

mistä saisi edullisimmin tota narua?kun sitä kuluu varmaan aika monta metriä kun rupeen noita parvenjalkoja päällystämään...

18.09.2008 18.12
018792648_r
Vähimmällä pääsee kun ostaa Delttan (parkettilehtonen.com). Maksaa, mutta kestää. Meillä pikkuriiviöt tekivät selvää itsetehdystä, 8 vuotta kestäneestä raapimapuusta (kakkosnelosta, järeämpää hamppuköyttä ja kunnolla pinnoitetut tasot) - Deltta kestää.
29.11.2008 14.33
Meijänki Nöpölle pitäs ostaa/tejdä raapimispuu, meillä on kun olohuoneessa nahkasohvat :))
12.12.2008 13.55
000052516_r

Suosittelen ensin laskemaan sen tuleeko itse rakennettu halvemmaksi kuin kaupasta suoraan ostettu.

Nimittäin itse suunnittelin rakentavani Tikulle ja Tiukulle raapimapuun, mutta. Juuttinaru maksaa mansikoita ja pelkästään jo siitä olisi tullut noin 100€ hintaa. Siihen lisää levyt ja kiipeilyyn tarkoitetut osat jotka olisin päällystänyt juutti narulla.

Hinta arvioksi tuli reilu 170€.

Päädyin sitten halvempaan ratkaisuun ja ostin70€ maksavan raapima puun kissoille. Kovassa käytössä kyllä on ollutkin että ei mennyt ostoshukkaan. :D

Kuva puusta:

http://irc-galleria.net/view.php?nick=-Heidi_89-&image_id=94538695
Muokattu viimeksi: 12.12.08 13.56
16.01.2009 22.08
thumbnailmoj! vaan kaikki ´meille ostetiin tänään raapimis puu siinä on kahet portaat riippumatto kolo
28.03.2009 14.15
kirjoitti:
Meillä on parvekkeella lattiasta kattoon saakka raapimapuu. Siinä on semmoinen piilopaikka ja 2 eri tasoa. Kisut tykkää olla korkeimmassa tasossa. :) Sisällä on mun huoneessa matalahko raapimapuu varusteltuna: kahdella tikapuulla, kaksi sellasta koppaa minne mennä nukkumaan, yks taso, 5 raapimapylvästä ja yksi roikkumamatto. :> Molemmat on vaaleita ja varmaan samaa settiä. yli 500€ ollaan tuhlailtu kissojen raapimapuihin.
500??
Me voitettiin k-marketin arvonnassa,se on mun kuvissa,kattokaa ketä huvittaa :D
28.03.2009 15.45
019334846_r
Pori
Itselläni on myös sellainen lattiasta kattoon oleva, jossa useita tasoja ja pesiä. Maksoi 119e. Jos parikin isoa puuta ostaa niin kyllä niihin saa helposti monia satoja menemään, joissain eläinkaupoissakin isojen hinnat on 200-300e.
22.06.2009 14.44

Mulla on ideoita aika paljonkin mut täs nyt on jonkun verran

1. kiipeilypuussa olis kiva semmonen piilopaikka mihin laittaa pehmusteita et ne voi vaikka nukkuu

2. riippukeinun voi itte väsätä

3.siihen kannattaa keksii vaan mahollisimman paljon kaikkee mitä tulee mieleen

4.netistä kannattaa kattoo kuvia koska niistä saa aika hyvii ideoita

29.06.2009 08.49
Mun isä on tehny mulle tosi hienon puun : ) Taino ei se ny oo mikään ankara luksuspuu,mut musta se on ihan hieno. Siinä on puulauta,sit kaks paalua sen molemmista päistä,joissa on sitä narua,ja sit taas puulautta ja sen toisessa päässä taas semmonen raapimapaalu ja sen paalun päästä roikkuu naru ja siinä pallo :D Tosi hieno minusta.
07.07.2009 13.09
022367223_r
Muurame

Meillä on tehty raapimispuu uunin viereen. Seiinä on samalla kulmahyllyt seinän ja uunin kulmassa, ja kulmahyllyyn on ruuvattu kissojen kiipeilypuu. Se on vaan pyöreää rimaa, johon on kieritetty tiukasti hamppuköyttä ylös asti.

Minnin videoista löytyy video kun Minni kiipeää sitä pitkin.. Huonolaatuinen video mutta selvää saa.

10.07.2009 14.20

Meillä on n. 80 cm korkea itse tehty! Ensin tehtiin n. ½ metrinen, mutta Kalle ei siitä tykännyt, kun oli liian lyhyt xD Sohvat oli ku hiekkapaperia :/ Nyt siinä kelpaa kynsiä rapsutella :D

19.09.2009 17.26
000082574_r
Meidänki pitäisi nyt saada kiipeilypuu,ku on uusi kissanpentu ja Eppu varmasti tykkäisi:)Taidan käydä teettämässä puutarhalla,siellä on puu-paja,ja tekevät mittatilus töitä,ja halvempaa varmasti ku iso kaupasta saatava.Eppu on vasta 10-11viikkoinen,ja todella vilkas ja utelias tapaus,niin varmasti tykkää,ja kun itse ei osaa tehdä.Tosin jos jossain kaupassa on hyvä hinta-laatu suhde,ostan kaupasta,tulisipa lidliin taas sellanen iso,joskus ollut myynnissä,mutta ei tällähetkellä.Missä muussa kaupassa voisi olla,kun eläinkaupoissa ja lidlissä,tietääkö kukaan?Täällä ei ole kuin tokmanni ja prisma,isompia kauppoja,niin ja citymarket.
19.09.2009 17.30
022154694_r
Lahti

Itse ajattelin tilata tässä jossain vaiheessa semmoisen ison kattoon asti ulottuvan kiipelypuun Zooplussalta, se mihin olen iskenyt silmäni on 89e :)

Zooplussalla kun tosiaan on kotiin kuljetus ja yli 70e ostoksista ei tarvitse maksaa postimaksuja niin sieltä olen todennut saavani halvimmalla :)

Sellaisesta Banana Leaf puusta olen haaveillut mutta ne on aika suolaisen hintasia kyllä.

23.10.2009 16.10
Karmalle ostin tänään jonkun 150cm korkean kiipeilypuun, kasaus oli aika nopea juttu kun vähän työkaluja vaan etsi eka ja tosi tukevanolonen, kokeilin sitä heilutella jne. mutta ei heilu juuri ollenkaan, kissakin sen jo testasi ja näytti tykkäävän. :) Meinasin et oisin ostanut kattoon asti ulottuvan, mutta kun huoneeni katto on vähän normaalikattoa matalammalla niin sinne ei ois mahtunut..
03.11.2009 14.53

No niin nyt on tilattu kiipeilypuu enään hakua vaille. Hintaa "kerrostalolle" tuli vaivaiset 119€. Olen törmännyt melko samanlaisiin mutta niillä oli hintaa sitten reoppaasti enemmän. Toden näköisesti Ninni kiipeilee heti ylimmälle tasolle saakka mutta Lilli joka on hyvin arka korkeita paikoja kohtaa jää melko alas.

http://www.vipstore.fi/cat/product_details.php?p=298

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti