Kanin totuttaminen uuteen kotiin ja omistajiin (Kanit > Pennut)

04.04.2013 11.20

Hei! 

Meille on tulossa pupuvauva kesän aikana. Minulla on ollut kaneja joskus pienenä, mutta nyt kanittomia vuosia on jo kertynyt lähemmäs 15. Kovin innolla jo odotellaan koska se oma vauva syntyy ja tulisi meille! 

Haluaisin tietää, miten te olette totuttaneet kania uuteen kotiin, omistajiin ja elämään ilman vanhempia ja sisaruksia? Mikä keino on kanille paras? Olen kyllä aika koti-ihminen, mutta töissä tietysti olen 8 h arkipäivinä.. Aluksi ei ainakaan ole mahdollista ottaa toista kania, ehkä tulevaisuudessa jos kastaroimme uroksen. 

Meille tulee kääpiöluppa. Häkkinä kanille on 120x60 cm tehdashäkki ja tietysti kani saa olla vapaana kun olemme kotona.

04.04.2013 17.45
000055051_r

Minulla ei ole omakohtaista kokemusta vauvakaneista, mutta uskoisin, että ajan kanssa pienoinen tottuu uuteen kotiin. Kani saattaa olla pari viikkoa tai enemmänkin hyvin arka ja tällöin antaisin kanin olla rauhassa. Toisaalta kani saattaa olla myös hyvinkin utelias ja innokas päästessään tutkimaan uutta ympäristöä.

Itse olen todennut hyväksi totuttelukeinoksi ihan lattialla istuskelun ja herkkujen antamisen silloin, kun kani tulee lähelle. Pidä häkin ovi auki ja anna kanin itsekseen poistua häkistä silloin kun rohkeus riittää. Hiljaa hyvä tulee. :)

Saanen udella, että minkä takia ei ole mahdollista ottaa toista kania? Johtuuko se häkin pieneydestä? Muuten voin sanoa, että kaksi kania menee siinä missä yksikin ja ovat mitä hellyyttävin näky kun yhdessä touhuavat ja nukkuvat.

//  Täällä olikin aiheesta lisää:

http://www.petsie.fi/forums/17096-pentujen-ensimmaiset-paivat-kotona

Muokattu viimeksi: 04.04.13 17.51
05.04.2013 09.30

Kiitos tuosta keskustelusta, luen sen! :) 

Ajattelin kans että parasta olisi varmaan kanin antaa itse tulla häkistä pois, ja opettaa sille että häkki on sen oma paikka missä saa olla rauhassa jos mieli tekee. 

Tilanpuute on ensisijainen syy tai siis häkin pieneys. Muutetaan rivitaloon loppukuusta, mihin kani otetaan. Tulee sisäkaniksi. Mutta tietysti kanin ehdoilla mennään, eli jos näyttää siltä että kaveria kaivataan niin sitten otetaan kaveri. Meille oli alusta asti selvää, että kanin ehdoilla mennään :)

05.04.2013 12.39
000055051_r

En tiedä osaako kani näyttää, että kanikaverusta kaipaisi, mutta huikean eron näkee silloin kun sellainen saapuu. :) Hyvä ajatusmaailma sinulla!

Ihan vaan vinkiksi; Olen todennut itsetehdyt häkit paljon toimivimmiksi kuin tehdasvalmisteiset. Saa tehdä juuri niin ison kun johonkin nurkkaan mahtuu ja vaikka vielä kaksikerroksisen niin ei vie tilaa niin paljoa, mutta on silti suuri. Ja huomattavasti helpompi siivota sellainen häkki jonka on saanut suunnitella itse ihan alusta loppuun. Toki tuollainen 120cm on kääpiörodulle ainakin aluksi ihan toimiva systeemi, mutta kannattaa laittaa tämäkin idea muistiin sitten tulevaisuuden varalle.

Onnea uuden kanin ostoon!

05.04.2013 15.43

Kiitos :) 

Kania on jo odotettu niin monta vuotta, joten se on erittäin tervetullut meidän perheeseen ja kotiin :)

05.04.2013 22.31

Hienoa, että menet kanin ehdoilla, se on oikea asenne! :)

Tosiaan, kuten Disagree sanoi, kannattaa varmaan itse se häkki tehdä ja suunnitella. Saat tehtyä vähäntilaa vievän, kuitenkin ison, tekemällä häkkiin monta kerrosta, esimerkiksi vanhasta tavallisesta hyllystä on kätevä tehdä kerroshäkki. https://www.google.fi/search?hl=fi&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=1680&bih=949&q=hylly&oq=hylly&gs_l=img.3..0l10.2132.5709.0.6637.8.6.1.1.1.0.111.448.5j1.6.0...0.0...1ac.1.8.img.9XD1AbxZVZo#imgrc=nMAsqFOx9mIUuM%3A%3BXiEb6KxApBBMmM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.tavarakellari.com%252Fuploaded%252Fimages%252Feconomy-hylly-160.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.tavarakellari.com%252Fproducts.php%253Fcat_id%253D30%3B400%3B600 < Esim jostain tuon tapaisesta, vähän isommasta vaatekaapista voi ottaa mallia ja käyttää hyväksi. Itse en ole tuota ollenkaan kokeillut, pitäis varmaankin testata ensi kerran kun häkkitarve on, vaikuttaa kätevältä.

Onnea kanin hankintaan!! :)

05.04.2013 22.42
000084564_r

Meillä mentiin kanin ehdoilla kun tuli, pari ekaa päivää annettiin ihan vaan tutustuu ympäristöön, sen jälkeen meihin ja niin edspäin. Hyvin voi ottaa 1 kanin, sillä jos nyt on jo tilanpuute kysymys, osa kun ei tule toimeen keskenään ja mitäs sitten jos niin käy, että pitääkin erottaa??

Onnea teille kuitenkin kanin ottoon :)

08.04.2013 14.09

Kiitos :) Kerroshäkki voisi olla hyvä vaihtoehto mikäli kani kaipaa lajitoverin seuraa! 

Nintailin ohjeet kuulostavat hyviltä :) Ajattelin, että olisko kanin parasta saada olla häkissään päivän-kahden verran ja jos istuisin häkin vieressä jutellen kanille ja silittäen sitä (jos se antaa, eikä pelkää), jolloin se ehkä tottuisi uuden kodin ääniin ja muhun, minkä jälkeen päästäisin kanin tutkimaan muun talon? 

08.04.2013 23.20
000084564_r

^^ Juu noin minä ainakin tekisin, että kani saa ekana luotua hakistä turvapaikan ja tutustua siihen, samalla tottuu uusiin hajuihin ja ääniin. Samalla voi jutella sille, istua häkin vieressä, silitellä ja antaa herkkuja. Sitten kun kani näyttää tottuneen äkkiin ja on sielä jo rauhassa, eikä sätkähtele kovin kaikkea, voi alkaa totuttamaan paremmin itseensä ja häkin ulkopuoliseen maailmaan.

09.04.2013 08.59

Kiitos Nintail! :)

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti