Koiran totuttaminen kaniin (Koirat > Koirien koulutus)

08.04.2013 15.38

Elikkäs, olen harkinnut kanin ostamista. Ainoa ongelmani on, että meillä on borderterrieri uros 6.v, joka on leikkisä.  Joten, miten saisin kanin ja koiran tottumaan toisiinsa. Koira on laiskanpuoleinen, mutta jos näkee muita eläimiä haukkuu ja haluaa vain leikkiä, että millään syömisasialla se ei ole.  Onko edes mahdollista totuttaa herraa pupuun. Pupu olisi perheestä, jossa on koira ja 2 kissaa, joten saisiko pupu sydärin, kun koiruus haukkuu ja hieman kaltereitten läpi nuuhkaisee ja yrittää leikkiä. Olen myös miettinyt, että koira saisi olla pupun kanssa samassa huoneessa vain valvovan silmän alla,joten mitään ei pääsisi ainakaan helposti käymään. Kysymys kuuluukin, miten totuttaa terrieri pupuun?

toivoisin vastauksia!

Muokattu viimeksi: 08.04.13 16.06
17.04.2013 13.21

Meillä koirat ovat saaneet valvovan silmän alla énsin tutustua kaneihin "kaltereiden" läpi ja pikku hiljaa lisännyt niin yhdessä olo aikaa, eli kanit ovat saaneet olla vapaana ja itse valvon jokaista hetkeä. Kun koira osoittaa liiallisia innostumisen merkkejä, niin kiellän sen välittömästi.

Koda oli aikoinaan alussa kaneihin tutustuessaan kova jahtaamaan niitä, mutta kieltämisen myötä se ei enää edes välitä niistä tai kiinnitä niihin mitään huomiota. Colhu taas pentuna halusi leikkiä niiden kanssa ja kävi meillä niinkin surullinen tapaus, että yksi kani pääsi houdinin tavoin karkaamaan aitauksesta kun emme itse olleet kotona ja kotiin tultuamme löysimme kanin kuolleena lattialta. Kani oli ihan ehjä, eikä puremahaavoja tai muuta vastaavaa löytynyt, vain karvatuppoja pitkin poikin asuntoa. Luulemme, että Colhu on innostuksissaan yrittänyt leikkiä kanin kanssa ja jahdannut sitä ja kani oli sitten saanut stressistä sydänkohtauksen.

Nykyään Colhu rakastaa belgianjätti kaniamme Almaa ja ovat mitä parhaimmat ystävykset. Alma saa vaikka loikkia Colhun päällä eikä se välitä.

Toisaalta olen myös huomannut, että esim. meillä vierailevat koirat eivät välttämättä osaa suhtautua kaneihin ollenkaan. Ne ovat liian innoikkaita kanien suhteen, enkä koskaan pitäisi kaneja näiden koirien seurassa vapaana.

Koen siis asian olevan hyvin koirakohtainen! Pääsisitkö käymään koirasi kanssa tutustumassa kaniin, ennenkuin otat sen teille asumaan? Näin kani ei olisi koiralle liian suuri järkytys. :)

Muokattu viimeksi: 17.04.13 13.21

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti