Vanhempi koira aggressiivinen pentua kohtaan (Koirat > Koirien koulutus)

09.06.2013 20.32

En löytänyt suoraan tällaista keskustelua, joten voipi poistaa, jos täällä on jo tällainen.

Mutta ongelman nimi on se, että minulla on 9 -vuotias uroskoira ja viikko sitten tuli samanrotuinen narttupentu, eli kyseessä Tanskalais-Ruotsalainen pihakoira. Uroskoirani ulkona ollessa käyttäytyy normaalisti pentua kohtaan, eli ärähtää, jos tulee liian lähelle jne, mutta ei mitään kummempaa.

Ongelma on siis sisätiloissa, uroskoira ei anna pennun liikkua yhtään sisällä, vaan murisee pennun liikkuessa vähääkään. Aluksi uroskoirallani oli n.1,5 m hänen henkilökohtainen alueensa, että sitä lähemmäs ei antanut pennun tulla, mutta nyt alue on suurentunut ja koska en isossa asunnossa asu, niin käytännössä uros ei anna pennun kävellä täällä ollenkaan. 

Asia on hallinnassa silloin, kun vanhempi koira on sohvalla tai sängyllä, silloin vain murisee ja jos pentu tulee lähemmäs näyttää hampaatkin jne. Mutta silloin, kun uros on itsekin lattialla niin saattaa hyökkiä pentua päin ja minua pelottaa, mitä jos se puraisee. 

Pennulla on oma aidattu alue, mutta itkee siellä vielä paljon, joten en tietenkään voi sitä siellä jatkuvasti pitää. Olisiko neuvoja? 

09.06.2013 20.43
000078609_r

Kouluta se vanhempi koirasi ymmärtämään että pennun rökittäminen on kielletty.

09.06.2013 20.46

Siinäpä se kysymys onkin, että miten? Kun sanon "ei" niin lopettaa hetkeksi murinan, mutta lattialla ollessa, jos menen väliin koiran muristessa, niin se alkaa murista vielä enemmän.

09.06.2013 22.36
022708867_r
Helsinki

Laittaisin sen vanhemman koiran sinne aitaukseen jos se ei osaa käyttäytyä :D murjottakoot siellä sitten!

Pennulle kans varmistusta että vaikka se vanhempi murisee ja ärisee siellä aitauksessa, se saa silti liikkua eikä mitään pahaa tapahdu. Eli rentouttaa esim leikillä pentua. Näin mä nyt järkeilisin, ei mitään poppaskonsteja.

http://minskipinski.blogspot.com/
10.06.2013 01.57

Kiitos Mindi neuvosta, aattelin tehä niin tässä aluks ainakin, et pentu nukkuu aitauksessa ja sitten kun hereillä niin saa olla ulkopuolella ja laitan vanhuksen aitaukseen jne.. kunnes vanhempi alkaisi tottumaan pentuun

13.06.2013 12.13
022232932_r

Ei sitä vanhusta kannata sinne aitaukseen laittaa muutaku sitten kun se rökittää pentua turhasta, jos se asuu siellä aina kun pentu vapaana niin ei se opi sopeutumaan pentuun eikä se opi sitä mitä tekee väärin. Ja mä olen henk-koht että vanhempi saa pentua komentaa, meillä on vanhin koira tarkka pennun kanssa alussa varsinkin pentu ei saa sen lähellä riehua yms. mutta myöhemmin se alkaa antaa enemmän vapauksia kun pentu oppinut toimimaan sen käskyjen mukaan. Ja musta se on ok, kaikki ainakin tällä tavalla tulleet tervepäiviksi koiriksi jotka osaa lukea toisten koirien eleitä.. :) Eikä meillä pennut pelkää vanhempia koiria, päin vastoin. 

Ja sohvalta/sängyltä meillä lentää alas heti se joka sieltä yrittää määräillä en katso irvistelyäkään tms. se on minun määräyksessä kuka sinne saa tulla ja kuka ei, tai kuka saa kävellä ohi. 

<3 kku Foxter Star Leader "Toivo" -11, kku Profox Countryboy "Giro" -08, kkn Strozzavolpe Smart Apple "Nekku" -09 <3
13.06.2013 14.07
022643924_r
Kemi

Vanhempieni 11-vuotias pyreneittenkoira oli uutta pentua kohtaan sellainen, että kulki perässä ja murisi. Tätä kesti pari viikkoa-kuukausi, kunnes loppui. Tällöin kyseessä taisi olla vain se, että pyreneittenkoira varmisti sen että pentu tietää kenen taloon on astunut.

Tällä teidän vanhemmalla koiralla saattaa olla syynä sama asia, enkä usko että se pentua oikeasti puree. Mutta sille vanhemmalle pitäisi vain saada painettua kalloon sellainen asia että se talo on sinun eikä sen koiran. Siihen käytökseen pitäisi keretä puuttumaan jo ennen kun koira kerkeää edes murista. Pelkkä mulkaisu, tietty katse koiralla pitäisi jo johtaa kieltämiseen. Minä en alkaisi eristää koiria, koska tilanne ei silloin välttämättä ratkea.

Ja jos kielto ei auta, niin sitten siitä pitää olla seurauksia. Oma kokemus on ollut sellainen, että koira kun on puolustanut omaa aluettaan liiaksi, olen käskenyt sen pois. Koska minun talossani koirien oma alue on ennalta määrätty, se ei ole sohva, pöydän alus, eikä mikään minkä koira on itse päättänyt. Vaan se on se oma peti. Ja nykyään eivät puolusta aluettaan lainkaan.

Tarpeeksi kuria ja tarpeeksi hellyyttä silloin kun vanhus käyttäytyy hyvin. : )

Herder, heeler, biter, protector. And her dogs.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti