Hypokoirat (Koirat > Koirien koulutus)

10.06.2013 19.31
022248218_r
Raasepori

Itselläni ei koiraa ole eikä tarvetta hypokoiralle, mutta kävin tänään tapaamassa erästä perhettä, jossa oli hypokoira. Siksi tämä innostus...

Hypokoirahan on siis koulutettu haistamaan alhainen verensokeri. Sen tehtävä on muistuttaa/huomauttaa diabeetikolle, koska verensokerit on alhaalla ja näin yleensä vältytään vaarallisemmilta tiloilta. Hypokoira ei ole siis avustajakoira, vaan mieluusti tavallinen kotikoira. Tämä siksi, että hyvin pitkälle koulutettu koira odottaa käskyjä ennen kuin toimii, mutta hypokoiran täytyy itsenäisesti tilanteessa kuin tilanteessa ilmoittaa verensokerin alhaisuudesta. Kyseinen koira, jota kävin katsomassa, osasi myös hakea keittiöstä pillimehun kun huomasi perheen tyttären sitä tarvitsevan.

Nyt on siis ollut Suomen ensimmäinen kurssi, jossa autettiin kouluttamaan kotikoirista hypokoiria. Tällaisia hauvoja on Suomessa melko vähän (käsittääkseni alle 20) ja muutenkin maailmalla koko homma on aika uusi.

Onko joku kuullut tällaisesta?
Mitä mieltä olette?
Haluaisiko joku osallistua tällaiseen koulutukseen?
Onko joku jo osallistunut?

Haluan jakaa innostukseni ja tietoni, koska katson että tämä saattaisi helpottaa aika monen ihmisen elämää. Hypokoiran koulutus tietysti vaatii aikaa ja keskittymistä, mutta oikeastaan kuka tahansa, joka tosissaan haluaa onnistua, saa koiran koulutettua tähän tehtävään. Perhe kertoi, että huoli on vähentynyt huomattavasti ja tytär muistaa jo koiran nähdessään tarkkailla sokeriarvoja.

Toivottavasti näitä hypokoirakursseja tulisi muuallekin Suomeen, kun nyt niitä on vain se yksi mahdollinen paikka!

Had a bad dream
19.06.2013 09.36
022142292_r
Helsinki

Minua kiinnostaisi todella paljon kouluttaa Herosta (tai seuraavasta koirasta) hypokoira. Huomaan kyllä hypot itsekin, joten siinä mielessä ei ole kovin suurta tarvetta, mutta se, että huomaan hypot nyt, ei tarkoita, että huomaan ne aina myös tulevaisuudessa. (Joillain diabeetikoilla hypojen oireet saattaa vähentyä huomattavasti esim. iän myötä.) Lisäksi asia on sen verran lähellä sydäntä, että olisi kiva itsekin osata kouluttaa toimivia hypokoiria. Silloin saisi itselle koulutettua, mutta myös annettua edes jotain neuvoja muillekin tarvittaessa.

Syksyllähän alkaa taas uusi kurssi, mutta niin se kuin tuo edellinenkin, on ruotsiksi. Olin yhteydessä kouluttajaan joskus aikaisemmin ja hän sanoi, että kyllä siellä suomenkielisetkin ovat ihan hyvin pärjänneet. Mitään hän ei kuitenkaan sanonut siitä, millä tasolla heidän ruotsinkielen taitonsa ovat olleet.  Itse veikkaisin että aika hyvällä, koska ovat ylipäätään ruotsinkieliselle kurssille menneet. Itsestäni taas voin sanoa, että ruotsinkielisistä luennoista en saisi juuri mitään irti, joten hiphei, ei tee mieli maksaa 600€ kurssista, jolla ehkä ymmärrän jotain tai sitten ei. Jos joskus pitää suomenkielisen kurssin, niin sitten minä olen ensimmäisenä siellä. ;)

Life is like a dog sled team. If you ain't the leading dog, the scenery never changes. -Lewis Grizzard
20.06.2013 09.17
022248218_r
Raasepori

Toivon todella, että siitä tulee niin suosittu että pakko pitää myös suomeksi! (:

Näistähän muuten tuli joku ohjelmakin tuossa, mutta olin töissä, niin en nähnyt sitä... Muistaako joku, miltä kanavalta se tuli? : D

Had a bad dream

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti