Dobo-harjoittelu (Koirat > Harrastustoiminta)

18.06.2013 22.14
022654863_r
Huittinen

Täällä ois yks lajista kiinnostunut! :) Laji on minulle tuttu netistä luetuista artikkeleista ja Koirakoulu Kompassin videosta. Miten olette alkaneet treenaamaan lajia? Oletteko ostaneet kirjan ja siitä lukeneet ohjeita ja ideoita vaiko oletteko käyneet kurssin?  Minulla ei ole käytännön kokemusta lajista ja minua kiinostaisivat kurssit ja koulutukset. Onkohan Satakunta-Pirkanmaa akselilla joitakin kouluttaja jotka pitävät koulutuksia?

Ja jos laji on sinulle ihan uusi kannattaa kurkata lajiesittely!

Ei muuta kuin keskustelemaan ja jakamaan vinkkejä! :)

http://www.kikkarapaaluca.blogspot.fi/
19.06.2013 01.55

Itse olen lajista aikaisemmin lukenut ja se kiinnostaisi, mutta miten olette opettaneet pallon päälle nousun kun oma koira sellaista vierastaa tai tarkemminkin aristelee ? 

19.06.2013 09.20
022707064_r
Turku

Me ollaan oltu Kaapon kanssa DH-fysion Nina Herpolan dobo-kurssilla. Tykkäsin kyllä todella paljon ja aikeissa olisi mennä syksyllä uudestaan juttuja opettelemaan, sen jälkeen olisi ajankohtaista se oman pallon hankinta.

Kurssikertoja oli viisi ja kyllä huomasi koiran tasapainossa pallon päässä selvän eron kun vertasi ensimmäistä ja viimeistä kertaa. Uskon sen myös vaikuttaneen muuhunkin liikkumiseen positiivisesti kun syvät lihakset vahvistuivat, vaikka itse en noviisina hirveää eroa liikkumisessa huomannut. Syvät lihakset ja niiden parempi hallitseminen (+tietty parempi kehon hallinta) on kuitenkin agilityssa tarpeen, joten en usko tämän olevan täysin turhaa missään tapauksessa.

Kaapo on luonteeltaan vähän arka tietyissä tilanteissa mutta pallon päälle nouseminen ei ollut turhan haasteellista oikealla motivaatiolla (=hyvä palkka). Toki vaati harjoittelua mutta kerta kerralta teki pyydetyt asiat aina vain varmemmin.

Kursille eksyttiin oikeastaan sen kautta kun Nina sitä meille suositteli, Kaapo kun käy hänellä säännöllisesti fysioterapiassa. Tässä myös yksi syy miksi edes uskalsin koko kurssille mennä, Nina kun tuntee Kaapon kropan ja on muutenkin ammattilainen olisi hän heti nähnyt mikäli joku paikka olisi ollut sen verran jumissa ettei olisi kannattanut turhaan kipeyttää koiraa entisestään käskemällä sitä tekemään harjoitteita pallon päällä.

“Success or failure are irrelevant. Do what makes you happy, and do it a little better every day. …and don’t forget to breath!”
13.09.2013 19.37
022496060_r

Doboilu kuulostaisi kyllä kiinnostavalta. Kursseja vain ei täälläpäin ole ja doboballoilla yms. on kuitenkin jonkin verran hintaakin.

"Ja uskon et asiat tapahtuu ja sen huomaa kun jokin suuri eteen astuu."
13.09.2013 20.35
022694034_r
Espoo
Meillä on kotona dobo-pallo. Käytetään sitä osana Aarteen jokapäiväistä jumppaa. Millään kurssilla ei olla oltu, mutta hyväksi havaittu! :)
16.09.2013 08.28

Itsekin oon ollu jonkin aikaa jo kiinnostunut lajista, mutten oo sen enempää ottanut selvää. Jostain lehdestä taisin artikkelin lukea. Olis kyllä kiva päästä jollekin kurssille, ihan mielenkiintoinen laji.

pst. mulla ei ainakaan toimi toi lajiesittely -linkki. Tarkoititko tätä?

16.09.2013 09.41
022628711_r
Helsinki

Me mennään tänään kokeilemaan Kompassille! :) En malta odottaa! Oon jo kauan kuolaillut tilaisuutta päästä kokeilemaan ja Kompassi yhtäkkiä järkkäskin ilmaisen tutustumisen. :)

"For an idea that does not seem insane, there is no hope" - Einstein
16.09.2013 10.14
022512441_r
Tampere

http://www.koirakoutsi.fi/lajikoulutus.php?id=15 Koirakoutsilla Ylöjärvellä on ainakin yks kurssi nyt mut varmaan järkkäävät lisää jos on innokkaita osallistujia

16.09.2013 21.45
022654863_r
Huittinen

Voi harmi, kun ei oo omaa ajokorttia, niin oisin voinut käydä yhden kurssin hyvin Ylöjärvellä. Mutta odotan joulukuuhun, jos saisin Koira2013-tapahtumasta jotain irti.

27.10.2013 22.33
022400157_r
Hämeenlinna

Mie oon kans kattellu tota doboa siitä asti kun satuttiin Kuuran kanssa aikanaan Canin caressa asioimaan just kun siellä oli kurssi alkamassa. :D Aika kivan oloinen laji, monellakin tapaa. Mietin vaan kun Kuura on niin kamalan arkajalka että kurssille meno vois olla tuon kanssa täyttä rahantuhlausta.. Tai sitten siitä vois olla hyvä apu tuon itsetunnon pönkittämiseen. Onko kellään kokemusta aremman koiran kanssa tämmöisen harrastamisesta?

Se tunne kun tulet kotiin odottaen että näkisit rakkaan koirasi ovella sinua vastassa mutta päivä toisensa jälkeen, ovella odottaa vain penaali..
28.10.2013 15.48
022654863_r
Huittinen

Omien koirien kanssa on suhteellisen helppo ollut mennä yhteistreeneihin, mitä nyt Popi saattaa muista hiukka liian paljon innostua ja Luca välillä pistää pystyn pienen rähinän. Mutta siis muut koirat eivät ole aiheuttaneet Lucalle ainakaan suurta häiriötä taikka stressia. Eli oma kohtaista kokemusta aroista koirista ei ole juurikaan koulutettavana.

Mutta Kuura, jos kyselisit pääseväsi vaikka kuunteluoppilaaksi ja hankkisit kotiin väliineet? Toki välineet ovat aika tyyriitä.. Taikka sitten menette muutaman kerran rauhassa tutustumaan uuteen ympäristöön ja kun kurssi alkaa ja muut tulevat mukaan, niin vetäydytte kauemmaksi muista? Toki, jos tiedät että koira stressaantuu helposti, niin sitten täytyy miettiä muita vaihtoehtoja.

10.12.2013 22.11
022654863_r
Huittinen

Muistutuksena messarissa on viikonloppuna DOBO esittelyä! Perjantain, lauantain ja sunnuntain ohjelma-aikataulut.

Itse varasin jo kirjan, mutta vielä pallo ja tasapainotyyny ois hankittava. Maksavat mansikoita, mutta toivon, että messarissa saa niin paljon kehuja, että pystyn hinnasta huolimatta ostamaan :D

17.12.2013 19.03
022433356_r
Kihniö

Joo muakin kiinnostaa! (:

Luka tykkää kaikenlaisesta jumppailusta, mutta tolla pallolla kyllä löytyy hintaa... Maitolaatikon päällä ollaan jumppailtu.. :D

17.12.2013 19.10

Me Nemon kanssa aloitetaan ehkä maaliskuussa. :)

Under the tree, where the grass don't grow, we made a promise to never get old.
17.12.2013 19.12
022654863_r
Huittinen

Messarista ostin alenneksella pallon ja urheilukaupasta tasapainotyynyn. Pari päivää olen tyynyllä jumpannu koiria ja molemmat ovat ihan täysillä mukana <3 Vihdoinkin löydettiin kivaa yhteistä tekemistä Popin kanssa :) 

17.12.2013 19.14
022433356_r
Kihniö

^^ harmi kun en ite löytänyt messarista. ):

24.12.2013 00.24
021559401_r
Oulu

Kertokaas erilaisia liikkeitä mitä olette pallolla keksineet! Itse ostin messarista meille pallon ja molemmat tykkää kovasti :)

Ainoata rakkautta jota rahalla voi ostaa: koirat
24.12.2013 14.34
022654863_r
Huittinen

Me ollaan vaihdeltu asentoa (istu, maa, seiso) ja Luca pyörinyt itsensä ympäri. Kirjassa ei juurikaan ollut mitään ihmeellisiä ohjeita, varsinkaan koirille :/ 

24.12.2013 14.52
Me reenattaisiin semmoista, että. Laita koira pallolle ja vuorotellen nosta jalkoja ilmaan. Ensin yksi, sitten esim. Vastakkaiset etu ja takakäpälät. Tämä tekee tosi hyvää tasapainolle! :)
Under the tree, where the grass don't grow, we made a promise to never get old.
26.12.2013 14.50
022605703_r
Joensuu

Mä kävin Messarissa katsomassa näytöksen ja joululahjaksi kotiutui meillekin 55cm limenvihreä pallo :) Tasapainotyyny saatiin lainaan veljeltä. Viikonlopun aikaan ollaan naksuttimella treenailtu etujalat tasapainotyynyllä sen ympäri pyörimistä ja tänään viimein saatiin itse pallokin käyttökuntoon ja aloitettiin koirien tutustuttaminen! Kaikki hyppäävät sen päälle reippaasti, mutta tasapainossa on vielä hakemista. Ensimmäinen viikko menee varmasti ihan vaan juttuun tutustuen ja tasapainoa hakien, sit aletaan katsella, että etenisikö kirjan treeniohjelman mukaan vai muokataanko enemmän omanlaiseksi.

Not all those who wander are lost.
27.08.2014 13.41

14.9 Ylöjärvellä on lajikokeiluja ja me ollaan menossa katteleen ja kokeileen doboo :) Voi kun saisi sen oman pallon ostettua, niin pääsisi nuo pikkukoirat tätä puuhastelemaan :)

http://koiriamaalta.blogspot.com
29.12.2014 21.05

Me saatiin nyt vihdoin ja viimein oma dobo-pallo, sekä ohje kirja doboiluun :) Nyt kelpaa aloittaa. Josko sitten ensi vuoden aikana jonkun koiran kanssa kurssillekin.

30.12.2014 16.39

Vihdoinkin löysin paikan missä voisin kysellä tyhmät kysymykseni :). Meillä siis ollaan jo jonkin aikaa oltu kinnostuttu dobosta. Ollaan treenailtu vanhalla tasapainotyynyllä jonkin verran ja kumpikin tuntuu siitä nauttivan. Ongelmana vaan on, että asumme poijoisessa ja täällä kursseja ei ole tarjolla. Vanhempi koiramme satutti 2 viikkoa sitten agilityssä selkänsä, liukastui ennen takakiertoa ja hyppäsi huonosti. Nyt viimeisimmällä lekurikäynnillä saimme vinkin kokeilla doboa, koiralla kuulemma heikot keskivartalon syvät lihakset. Samaa sanoi hyppykouluttaja puolisen vuotta sitten, jolloin saimmekin niitä tasapainotyynyllä treenailuohjeita. Nyt aikomuksena on saada selkä kuosiin ja rauhoittaa agitouhuja.

Ymmärtääkseni  pelkän kirjan kanssa voi alkaa treenailla, mutta kuinka riskaapeliä on, että tekee jotain hallaa koiralle? Meillä kun treenikaverina olisivat 6kk pentu ja 2,5v "ex selkävammainen".

Saako pennun kanssa ylipäätään doboilla? Tyynyllä ollaan treenailtu 5-10min sessioita pari kertaa viikossa ja ollut aivan loistava keino uuvuttaa pentu.

Mikä olisi oikea pallokoko, jos koirien säkäkorkeydet ovat 2,5vllä  33cm ja pentu nyt 40cm, tuskin montaa senttiä enää kasvaa. Ymmärtääkseni vanhemmalle pitäisi olla 45cm pallo, mutta menisikö 55cm molemmille tai voisiko pentukin treenata 45cm pallolla? Vanhempi koira on luonteeltan hyvin arka, joten mietityttää suostuisiko neiti ylipäätään koko touhuun, saatika sitten jättipallon kanssa.

31.12.2014 16.05

Mä suosittelisin ehdottomasti 55cm kokoista palloa, mieluummin liian suuri, kuin pieni :) Koira oppii siihen yhtä hyvin ja senhän voi siihen nostaa, ettei tarvitse hypätä. Kirjan avulla pääsee alkuun (itse olen aloittanut sillä), ainakin mun mielestä. Siinä on kattavasti alkulämmittelyistä, venyttelyistä, harjoittelun aloittamisesta ja semmoisesta. Kannattaa plärätä pariin kertaan kokonaan läpi, jotta hahmottaa lajin :)

Pennuista ja "ex-selkävammaisista" en osaa sanoa, keskustelisin ehkä koirahierojan ja/tai eläinlääkärin kanssa :) Meillä doboilee jumeista kärsivä koira, lukkotiloista kärsivä, sekä polvivammainen, nämä eivät olleet ellän mukaan esteitä lajin aloittamiselle. Kaikkihan tehdään tietysti koiran ehdoilla.

zennytintti.blogspot.com - koiriamaalta.blogspot.com
10.02.2015 00.59

Hihii, 45cm dobopallo ja tasapainotyyny tulossa. Pitäisi se kirja tilailla vielä niin päästään alkuun.

10.02.2015 18.30

^ Mistä sää tilasit pallon ja tasapainotyynyn? :) Lainasin kirjastosta kys. kirjan, oli vielä liian kallis itse ostettavaksi. :D

10.02.2015 18.33

Bongasin käytettynä sopuhintaan. :) Ensin katselin koulutustarvike.fistä, mutta sitten kuin tilauksesta tuli vastaan ilmoitus noista välineistä ja ovat vieläpä hyvässä kunnossa, joten tartuin tilaisuuteen. Eivät ole ihan sitä väriä mitä halusin (ne vihreät olisi olleet ihania, yhyy ihan hirveää eikö vaan? :D) mutta tosiaan miltein uutta vastaavassa kunnossa ja muutaman kympin halvemmalla saa. Dobokirjaa en tiedä kyllä raaskinko itsekkään ostaa.. Jos etsisin minäkin kirjastosta. :D

Muokattu viimeksi: 10.02.15 18.34
10.02.2015 18.35

Minäkin menin heti googleen ja löytyi tuo koulutustarvike.fi :D Pitää vähän kassella, että löytyisikö jostain muualta halvempaa ja miksei käytettynäkin saattaisi löytyä. :)

10.02.2015 18.38

Jep eihän nuo mitenkään älyttömän halpojakaan ole. Kirjakin aika hintava.

10.02.2015 19.15

Tasapainotyynyjä saa Biltemasta kympillä. Dobo-pallot on tietty dobo-palloja, mutta Lidlillä oli just rajoitetun ajan tarjolla sellaisia maapähkinän muotoisia jumppa"palloja", joten ehkä vastaavia löytyisi muualtakin. Kokovalikoimaa ei välttämättä ole samalla tavalla. Pienelle koiralle tein pihinä ihmisenä ne puolipallot halkaisemalla tennarin kahtia. :D Sihtaamista toki, mut meillä niin funktio on houkutella koordinaatio koiraan (dobossa tehdään ehkä jotain monimutkaisempaakin niiden kanssa?).

Käytiin tutustumassa tähän ohjatusti viikonloppuna. Ihan kivaa, en jaksaisi itse käydä tunneilla tai laittaa rahaa kirjaseen. Mielenkiintoisia juttuja lähinnä koulutus- ja kehonhallintavinkkelistä koiralle, mutta noin muuten vähän meh.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti