EtsitÄÄn sijaisemoa ! kiire! - Sivu 2 (Yleinen keskustelu > Lemmikkiä hankkimassa)

14.09.2014 15.25
022680611_r
Janakkala

Semi vanha viesti, yms, mutta tilanteesta ja asuinalueesta tietämättä ei voi sanoa mitään.

Karma kirjoitti:

^Varmaankin kissa, joka liikkuu ulkona ilman valvontaa lain vastaisesti.

Taajaman ulkopuolella saa pitää kissaa vapaana.
Muokattu viimeksi: 14.09.14 15.26
Chowi on lahjomaton.
14.09.2014 15.26
022664329_r
Hyvinkää

Vapaasti kulkevat kissat tuhoavat myös ympäristöään ja ovat yksi haitallisimmista vierasperäisistälajeista. Vapaasti kattiaan ulkoiluttavat voisivat pikku hiljaa alkaa ymmärtämään sen. Maailma, kun ei pyöri vain kissojen omistajien navan ympärillä. Muutkin voi ja pitää ottaa huomioon.

Muokattu viimeksi: 14.09.14 15.26
http://vuorenvarmanvillikissa.blogspot.fi/
14.09.2014 15.29
ihrahiiri kirjoitti:

Kissoja tullaan pitämään vapaana millon missäkin, jotkut vois päästä yli siitä. 

No nyt oli kyllä niin kuningas argumentti kissojen irtipidon puolesta, että täytyypä pistää korvan taakse. Tätähän voi käyttää oikeastaan missä tilanteessa tahansa. Intiassa tullaan raiskaamaan naisia aina, jotkut vois päästä yli siitä. Kiinassa tullaan tekemään eläinkokeita aina, jotkut vois päästä yli siitä. Ilmastonmuutos- ja joukkoliikennekeskustelunkin väännön voittaa sillä, että latoo "autoja tullaan ajamaan aina, jotkut vois päästä yli siitä." pöytään.
Muokattu viimeksi: 14.09.14 16.00
14.09.2014 15.30
000082084_r
ihrahiiri kirjoitti:

Kissoja tullaan pitämään vapaana millon missäkin, jotkut vois päästä yli siitä. 

Pitääkö silti itse ryhtyä samaan typeryyteen? Vähän ninku "Koiria tullaan pentutehtailemaan kuitenkin, tuenpa siis tätä toimintaa ja ostan koirani pentutehtaasta"
14.09.2014 15.31
000082084_r

Dementiapotilas ehtikin ensin :D pointti sama

14.09.2014 15.46
022664329_r
Hyvinkää

Kysehän ei ole "parista ulkokissasta", vaan yhdestä maailman laajuisesta ongelmasta ja siksi tuollainen asenne on itsekästä. Puhutaan siitä, kuinka halutaan vaalia kissan luontoa, mutta yhtä lailla luonnon omaa ekologiaa ja sen tasapainoa ei haluta ottaa huomioon. Tekopyhää sanon minä.

Asiahan voi tarkistaa itse tästä.

14.09.2014 15.52
022664329_r
Hyvinkää

Eli kun argumentit loppuu kesken, aletaan vastapuolta syyttämään moralisoimisesta. Keskusteluahan tässä käydään ja sinä itse osallistuit siihen vapaaehtoisesti. Kestä se.

14.09.2014 16.00
ihrahiiri kirjoitti:

Toisilla nyt sattuu olemaan kaikesta vähän sellanen mussunmussun-asenne. Kaikkeen täytyy saada puuttua ja kaikkea moralisoida, mutta ei ymmärretä ettei itsekään välttämättä toimi ihanteellisesti. Eikä täydykään, ihmisiä me vaan ollaan. 

Tää on jo oikeesti sitä luokkaa, että jos itse joskus kävelee päin punaisia, niin ei ole sitten enää mitään oikeutta kommentoida muiden lain rikkomista.

Se, että sun mielestä kissan sisällä pitäminen ei ole ihanteellista, ei kumoa sitä faktaa että kissa on haitallinen luonnolle, sen valvomatta irti pitäminen on laitonta ja lisäksi kallista, jos jäisi kiinni kaikesta siitä, mitä se kissa tuolla ulkona tappaa. Jos sun mielestä on ok, että kissa lentää auton töytäisemänä ojaan ja halvaantuneena kituu siellä silmät poskella kuoliaaksi koska "se kuuluu asiaan", niin okei, mutta älä nyt jaksa loukkaantua ja väittää muita turhasta mussuttajiksi siksi, että muista se on pelkästään itsekästä ja täysin estettävissä.

Muokattu viimeksi: 14.09.14 16.00
14.09.2014 16.12
000113369_r
Dumle kirjoitti:
Semi vanha viesti, yms, mutta tilanteesta ja asuinalueesta tietämättä ei voi sanoa mitään.
Karma kirjoitti:
^Varmaankin kissa, joka liikkuu ulkona ilman valvontaa lain vastaisesti.

Taajaman ulkopuolella saa pitää kissaa vapaana.

..mutta mikäli se kulkee itsekseen, on se taas laittomasti liikenteessä.

14.09.2014 16.38
ihrahiiri kirjoitti:

Totta, mutta toi fakta ei kumoa sitä, ettei kaikkien kissojen sisälle telkeeminen ole ihanteellista. Voin nähdä asian useemmasta näkökulmasta ja omasta kokemuksesta en ottaisi enää kissaa kerrostaloon, jos ollenkaan.

Ihan yhtä lailla itse näen sen asian useammasta näkökulmasta, kun kissoja on ollut 20 vuoden aikana useampia ja asumismuodoista on tässä välissä ehditty kissojen kanssa kokeilla kaikki.

Jos kissalle ei pysty tarjoamaan lajityypillistä hoitoa ja aktiviteettia tarjoten sille mahdollisimman turvalliset ja rauhalliset puitteet, niin kissaa ei silloin tosiaan kannata enää ottaa. En ota itsekään, koska en jaksa käydä ulkona, ja se on mielestäni kuitenkin yksi iso osa kissan tyytyväisenä pitämistä. Jos olisin ulkoiluihmisiä, niin ottaisin koiran.

14.09.2014 17.15
022700261_r
Espoo

Mikäs siinä jos sen kissan viskaa ulos, mutta kai sitten kaikki muutkin eläimet saa nauttia vapaasta, luonnollisesta, valvomattomasta ulkoilusta. Onko ok, että koira/kani/rotta/hevonen/lehmä hiippailee pitkin kyliä mielensä mukaan? Päästäisitkö ylipäätään itse nekin valvomatta ulkoilemaan? Mikä yksinoikeus kissalla siihen muka olisi? Oisko ok, jos naapurin mahdollisesti aggressiiviset vinttikoirat juoksisi retuuttamassa naapuruston kissoja ja samalla ehkä muita koiria, kaneja ym. pikkueläimiä, mitä nyt kiinni saisivat. Tai onko ok tarjota vaikka koiralle elävää ravintoa? 

Ja kyllä, kissaa saa pitää vapaana taajaman ulkopuolella. Mutta kuten sanottu, jos se kulkee valvomatta, kissa on heitteillejätetty. Ja heitteillejättö on kiellettyä. Myös kiinnipitoaika koskee myös kissoja. :)

Muokattu viimeksi: 14.09.14 17.16
14.09.2014 17.40
000082084_r

Mä en edes nää että se on mikään etuoikeus, ennemminkin kissoja pidetään niin arvottomina otuksina että annetaan mennä miten sattuu silläkin uhalla että joutuu ketun suuhun tai ojaan kitumaan "silmät poskella" :D juuri niinku ihrahiiri sanoikin "vähän turhia lemmikejä"

14.09.2014 17.47
022700261_r
Espoo

Niinpä niin. Ja aika harva taitaisi päästää esimerkiksi tonnin rotukissan ulos yksin vaeltelemaan, sillehhän vois vaikka sattua jotain ja ilmaiseksi ei saakkaan enää samanlaista. :(

14.09.2014 18.46
000113779_r
ihrahiiri kirjoitti:

Voin nähdä asian useemmasta näkökulmasta ja omasta kokemuksesta en ottaisi enää kissaa kerrostaloon, jos ollenkaan. Vähän turhia lemmikkejä mielestäni ja niiden pitäminenkin näköjään on joka tapauksessa itsekästä. :)

Ei ihme, että sun kissat on selkeesti masentuneita kun asenne on tämä. Sä tuskin edes ymmärrät noiden turhien lemmikkien tarpeita saati edes yrität tarjota niille monipuolisia aktiviteetteja. Se, että sä olet nähtävästi surkea kissanomistaja (ja sitäkin huonompi argumentoija) ei tarkoita, että muut olisivat.

14.09.2014 18.51
022707901_r
kraków

Kissa minun mielestä saa kulkea ulkona, jos sitä valvotaan.

http://lifewhitdobermann.blogspot.com/
14.09.2014 18.56
000113369_r

... :D

14.09.2014 20.03
nayak kirjoitti:

Metsästyskoira ei saa Suomessa olla väline eläimen tappamiseen, siksi esimerkiksi vinttikoirilla metsästäminen on kiellettyä. Metsästyskoirankin voi vallan hyvin ottaa muuhun, kuin metsästyskäyttöön. Kunhan se saa jotakin muita aktiviteetteja.

Et näköjään tiedä mitään metsästyskoirista, jos vinttikoirat ovat mielestäsi metsästyskoiria. :,D Toki nekin joskut ovat olleet jäniskoiria, mutta eivät nykyään.

Nii että mikähän mahtaa olla tuo metsästyksen arvoinen aktiiviteetti? Ite tekis mieli vetää silmät ulos kaikilta, jotka ottavat metsästyskoiran seurakoiraksi...

14.09.2014 20.13
000113369_r

Kyllä niillä edelleen metsästetään, mutta ei kyllä Suomessa. Missä tarkalleenottaen edes sanoin, että vinttikoirat ovat metsästyskoiria?

Kaikki opaskoiralabradorit taitavat olla käyttölinjaisia. Ei välttämättä suoraan metsästysvanhemmista olevia, mutta kyllä nyky-yhteiskunnassa mahdollisuudet koiran aktivointiin ja "työllistämiseen" ovat moninaiset. Seurakoiraa virkaa ajavista työkoirista en puhunut mitään, mutta kyllä hyväpäinen käyttökoira kestää vähemmän hektisenkin elämän. Se on sitten eri asia, onko se oikein ja kenen mielestä.

Mistä se metsästyspiski tietää, jahtaako se olematonta targettiaan (jälki) liinassa harrastus- ja aktivointimielessä, vai onko se oikean metsästäjän työkoirana? Viettejään se pääsee käyttämään joka tapauksessa.

Kannattaisi ehkä vähän peitellä tuota teini-iän mukanaan tuomaa kaikkitietäväistä ja maailmanvalloittajamaista asennetta, jonka päätavoitteena taitaa olla muiden teilaaminen. Silmät auki, tyttö hyvä.

Muokattu viimeksi: 14.09.14 20.15
14.09.2014 20.33
000106829_r

Ei mulla muuta...

Muokattu viimeksi: 14.09.14 20.35
14.09.2014 21.04
022707901_r
kraków
Inksuli kirjoitti:
nayak kirjoitti:

Metsästyskoira ei saa Suomessa olla väline eläimen tappamiseen, siksi esimerkiksi vinttikoirilla metsästäminen on kiellettyä. Metsästyskoirankin voi vallan hyvin ottaa muuhun, kuin metsästyskäyttöön. Kunhan se saa jotakin muita aktiviteetteja.

Et näköjään tiedä mitään metsästyskoirista, jos vinttikoirat ovat mielestäsi metsästyskoiria. :,D Toki nekin joskut ovat olleet jäniskoiria, mutta eivät nykyään.

Itselläni on ollu vinttikoira ja voin sanoa sen, että ne vinttikoirat edelleen lasketaan metsästyskoiriksi ja niillä yhä metsästetään eläimiä, paitsi Suomessa. Joten väärässä olet.

http://lifewhitdobermann.blogspot.com/
14.09.2014 21.34

Nyt ainakin omastamielestäni puhuin juurikin Suomesta.

Nayak: "Siksi esim. vinttikoirilla metsästäminen on kiellettyä." Mitä tuolla tarkoitit, jos et sitä että vinttikoirat tavalla tai toisella ovat metsästyskoiria?

Eikä nyt puhuttu mistään labradoreista, vaan jänis-, ja hirvikoirista, kuten suomenajokoira, sekä jämtlanninpystykorva. Miksi ne herranjumala pitää ottaa seurakoiraksi, kun eivät ole siihen tarkoitettuja. Mopsit ja chihut ovat sitä varten! Metsästyskoirat metsästää piste. Siihen ne on luotu. Ne jotka oikeasti metsästävät kärsivät näistä seurakoirayksilöistä, nimittäin pentue seurakoira jämyllä ei toimikkaan metsällä välttämättä, joten metsästyskoirat eivät ole seurakoiriksi tarkoitettu..

Eikä niille riitä mikään kerta kuukainen "verijälki", vaan niiden täytyy nimen omaan päästä haukkumaan/ajamaan. (Miksi niiden pitäisi edes kestää seurakora elämää?) Ei mikään liinajäljestys riitä tyydyttämään niiden riistaviettiä, jonka kohokohta on nimenomaan se kohteella työskentely. Ei se löytäminen pelkästään ole se mihin niiden geenit/vietti niitä ohjaa.

Jämtlantilaisilla on geeneissä nimenomaan pysäyttävä haukunta, ja ajokoirilla ajohaukunta. Etsiminen on vain osa sitä, josta seuraa se hauskin osuus.

Nyt en puhu kyllä millään "kaikkitietävä" asenteella, vaan lähinnä kokemuksella pystyn tuon kaiken sanomaan. Jos en asiasta mitään tietäisi, en mitään sanoisi. Eikä tuo sinunkaan asenne sen hääppöisempi ole, vaan tulee lähinnä mieleen "Daa oon just viimeviikol täyttäny 18.vee oon aikuineeen, kui ihquu voin morkkaa teinei"  just saying

14.09.2014 22.05
000113779_r
Inksuli kirjoitti:

Nyt en puhu kyllä millään "kaikkitietävä" asenteella, vaan lähinnä kokemuksella pystyn tuon kaiken sanomaan. Jos en asiasta mitään tietäisi, en mitään sanoisi. 

Ja sillä kokemuksen syvällä rintaäänellä aikaisemmin väitit, että rotukissoilta puuttuu kissojen vietit.

Ja vinttikoirathan nimenomaa ovat metsästyskoiria alkuperältään ja niillä on yhä tänäkin päivänä äärimmäisen kova riistavietti, jossa eivät jää näille sun metsästyskoirille kakkosiksi. Vinttikoiria käytetään maailmalla edelleen metsästämiseen paljonkin Esimerkiksi saluki on valtavan hyvä metsästyskoira ja kiinniottavana koirana se pyrkii tappamaan saaliinsa. Juuri tästä syystä vinttikoiria ei Suomessa saa käyttää metsästämiseen. Vaikka vinttikoira ei Suomessa saa metsästää, ei se tarkoita, että se voimakas metsästysvietti katoaisi yhtään minnekään sen kiellon myötä.

Sun mielestä varmaan siis kaikki suomen salukit ja muutkin vinttikoirat on teljetty elämään kurjaa elämää. Ne kaikki pitäis päästää metsiin tappamaan hengiltä kaiken maailman pikkunisäkkäät tai muuten niiden lemmikkinäpito on suurta vääryyttä.

14.09.2014 22.37
000113369_r

Suomessa kaiketi myös autolla metsästäminen on kiellettyä, mutta ei se tee autosta asetta. Suomessa vinttejä ei ehkä mielletä metsästyskoiriksi, mutta sitä ne ovat. Jos sinun käsityksesi metsästyskoirista pyörii kahden rodun ympärillä ja sulkee pois noutajat ja vintit, niin ole hyvä ja mene itseesi.

Kukaan täysjärkinen ei varmaan ota metsästyskoiraa seurakoira- tai näyttely-yksilöstä. Sitä varten koirille hankitaan mustaa valkoiselle käyttöominaisuuksistaan, jotta myös vähemmän perehtyneet voivat päästä jyvälle koirista.

Kukaan ei puhunut kerran kuukaudessa ajettavasta verijäljestä, keksit sen aivan itse. Näemmä kanssasi on aivan turha keskustella asiasta enempää, kun olet aivan yhtä juntti kuin vanhat metsästäjäukot muutenkin. Et halua ymmärtää muita, olet itse vain ja ainoastaan oikeassa, aina. Ajatusmaailmaasi leimaa vahva egosentrisyys ja mustavalkoisuus. Capish?

14.09.2014 23.43
000113369_r

Tuleeko parempi mieli, jos vertaa basenjia ja ajokkia?

Edellämainittu kuuluu niihin rotuihin, joilla on edelleen vietit hyvin vahvasti takaraivossa. Suomessa yksikään basenji ei metsästä, eikä maastojuoksukisat varmasti aja samaa asiaa, koska se ei vaan ole sama asia. Änkynvänkyn, ollaan aika kaukana siitä, että miksi kissan pitäisi päästä tappamaan eläimiä Suomen luontoon.

15.09.2014 00.10
000113779_r
ihrahiiri kirjoitti:

Mielestäni eläimen vaistojen täydellinen rajoittaminen on aika itsekästä. Koira on semmonen elukka jota voi melko paljon taivutella omaan elämäntyyliin, mutta kissat on itsenäisempiä örkkejä eikä niitä samalla tavalla ohjailla. Enkä mä koiraakaan lopullisesti telkeisi hihnaan ja lopettaisi vapaanapitoa vaan siksi että jonkun mielestä se on vastuutonta ja tyhmää. Jos voisin asua jossain mökillä jatkuvasti niin että kissat pääsisivät päivittäin ulkotarhaan niin luultavasti en potisi huonoa omatuntoa niin paljolti. Eri asia pystynkö tai edes haluanko. 

Sulla ei kyllä selkeästikään ole mitään käsitystä kissoista eläiminä. Kissojen ja koirien tapakasvatus ei kauheasti eroa toisistaan. Ihan yhtäläillä kissanpennulle opetetaan talon tavat ja käskyt kuin koiranpennullekin. Ei kissa "taivu" yhtään sen huonommin ihmisen elämään kuin koirakaan. Ainoa este sille "taipumiselle" on ihmisen asennevamma/tietämättömyys. 
Kissa vaatii myös aktivointia, fyysistä harjoittelua ja aivotyöskentelyä, aivan kuten koira. Jos kissan tarpeisiin ei vastata, tottakai se masentuu ja ahdistuu ja pyrkii aktivoimaan itse itseään ei toivotuin tavoin tai sitten vain passivoituu.

Muokattu viimeksi: 15.09.14 00.12
15.09.2014 00.19
000114274_r
nayak kirjoitti:

Tuleeko parempi mieli, jos vertaa basenjia ja ajokkia?

Edellämainittu kuuluu niihin rotuihin, joilla on edelleen vietit hyvin vahvasti takaraivossa. Suomessa yksikään basenji ei metsästä, eikä maastojuoksukisat varmasti aja samaa asiaa, koska se ei vaan ole sama asia. Änkynvänkyn, ollaan aika kaukana siitä, että miksi kissan pitäisi päästä tappamaan eläimiä Suomen luontoon.

Yhden basenjin tiedän metsästävän. Juuri tänään näin kuvan missä oli mies pyssyn, ammuttujen lintujen ja basenjin kanssa
15.09.2014 10.02
000059646_r

Ei mulla muuta mut
Laki vs. Mielipide

Mun mielestä on ihan ok et haen kaupasta suklaapatukan maksamatta. Vois jo lopettaa sen mussuttamisen kaikista tyhmistä säännöistä.

Mun mielestä on ihan ok ottaa vaikkas susi lemmikis, ku musta ois niiiiin cool. Mussuttamisen vois taas lopettaa.

Mä oon aina halunnu kokeilla maalata ton naapurin pekan helkkarin kalliin auton kirkkaanpinkiks. Seki vois lopettaa mussuttamisen siitä et ei, ku mun mielestä pinkki on paljo pare väri kun musta..

jne.

Miksi meillä lie nää säännöt onkaan, kun oikeastaan maailmahan pyöris niiiiiin paljon paremmin mielipiteillä eiks jeah? Ja oikeestaan mä voin päästää ens kerralla kun nään kissan jossain ton mun hurttasen irti. Se saattaa tehdä niistä lapaset, mut onhan saalistajalajilla oikeus saalistaa joten who cares.. Sitä paitsi MUN MIELESTÄ.. :D

15.09.2014 10.29
000059646_r

Jopa mun junnuryhmä keksii parempia argumentteja mielipiteilleen ;) Ja älyävät mitä eroa on "mä-tahdon" ja säännöillä.

Sääli ettei sitä ominaisuutta löydy kaikista aikuisista.

15.09.2014 11.38
022664329_r
Hyvinkää

Kissojen laumakäyttäytyminen ei ole samanlaista kuin koiran, mutta yhtälailla niitäkin voi hallita ja opettaa. Nekin tarvitsevat rajoja ja seuraa eivätkä ne ole läheskään niin itsenäisiä kuin valtaväestö kuvittelee. On tietämättömyyttä väittää muuta.

15.09.2014 12.23
000113779_r

Fanaattinen ja elitistinen saatan olla, mutta mulla on sentään faktat kunnossa.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti