EtsitÄÄn sijaisemoa ! kiire! - Sivu 3 (Yleinen keskustelu > Lemmikkiä hankkimassa)

15.09.2014 12.30
000114274_r
Pitäs kyllä tulla maatiaiskissojen hintoihin korotusta. Edellinen jää auton alle tai kettu vie ni eiköhän haeta naapurin Eskolta uus kissa ilmatteeks vanhan tilalle ja sama jatkuu... Entäs jos joku väistääkin autolla kissaa pahoin seurauksin päin puuta. Siinä sitä ollaan sitte auto rutussa.
Muokattu viimeksi: 15.09.14 12.32
15.09.2014 12.40
000059646_r
Rakkimus kirjoitti:
Entäs jos joku väistääkin autolla kissaa pahoin seurauksin päin puuta. Siinä sitä ollaan sitte auto rutussa.

Tai öljypohja auki auto ojanpohjalla..

Juu, en ajanut ensin yli ja mennyt tarkistamaan sitten oliko naapurin lapsi vai kisse, kun puskasta hyppäsi eteen. Jos olisin varmaksi tiennyt että kissahan se, ei olisi ratti kyllä kääntynyt..

15.09.2014 14.35
022707022_r
Kouvola

No voi nyt hyvät ihmiset. Mitä se teitä liikuttaa jos joku haluaa tarjota kissalleen lajinomaiset olosuhteet? Teljetkää vaan omat kissanne neljän seinän sisälle jos siltä tuntuu, mutta antakaa muiden tehdä niinkuin parhaaksi näkevät.

15.09.2014 14.43
022706418_r
Jyväskylä

Mitkä lajinomaiset olosuhteet. Kesykissa on ihan oma domestikoitunut laji eikä sen luonnolinen elinympäristö ole Suomen luonnossa, eikä missään muuallakaan koko planeetalla.

Ainoastaan alkuperäiset metsäkissat eli villikissat elävät luonnonvaraisena Euroopassa, Afrikassa ja Aasiassa.
Kotikissa on näiden kissojen alalaji.

In life the firmest friend, the first to welcome, foremost to defend -Lord Byron
15.09.2014 14.49
022707022_r
Kouvola

Pointtinihan oli se, että jokainen tyylillään. Minä annan kissojeni juosta vapaana, ja sitä ei kenenkään itseään keskivertoa parempana pitävän kissanomistajan vikinä muuta.

15.09.2014 14.52
000113369_r

Feminazilla on tänään "jokainen tyylillään" -päivä. Entä huomenna?

15.09.2014 14.52
022664329_r
Hyvinkää

"Lajinomaiset" olo suhteet eivät ole sitä, että kissa heitetään suomen luontoon tekemään tuhoa. Se ei ole villieläin, eikä se sopeudu ympärivuotisesti Suomen ilmastoon. Se kuolisi viimeistään talvella nälkään tai kylmään. Mielestäni vapaasti ulkoilevat _lemmikkieläimet_ vievät resursseja Suomen aidoilta villipedoilta, kuten ilveksiltä.

Mikäli halutatte kissalle lajinomaiset elinolosuhteet, muuttakaa afrikkaan tai aasiaan. Siellä niitä aitoja villikissarotuja on. Suomalainen maatiainen on kaukana siitä.

http://vuorenvarmanvillikissa.blogspot.fi/
15.09.2014 14.56
000114274_r
Miksei koirat sit saa elää "lajinmukasta" elämää sitten? Päästänpä koirat samantien tuosta rapun ovesta kirmailemaam vapaana, tappaen linnut ja muut luonnoneläimet, katokku se haluaa tappaa eikä halua olla neljän seinän sisäl koska kärsivät pahasti :( Julma elämä mun koirilla.. Älkää sitte itkekö ja kyselkö kissojenne perään jos katoavat eivätkä löydy. Sääliks vaan käy kissoja... Arvottomia tuntuvat olevan kun heitteillejätetään.
15.09.2014 15.08
000105369_r

nomut se kissahan saa kuolla onnellisena jos kettu/pöllö/kotka tappaa sen.......? jos haluaa tarjota kissalleen "lajinmukaista" elämää niin viettää itse omistajana sen kanssa aikaa vaikka leikkien.

15.09.2014 15.25
022664329_r
Hyvinkää

Siinäpähän tulee vapaasti ulkoilevien kissojen omistajille kallis lasku, kun kissa tappaa lintuja. Pelkästä yhden varpusen tappamisesta tulee sakkoa 34 euroa. Pyrstötiaisesta jopa 252 euroa.

Erään ruotsalaistutkimuksen mukaan pelkästään kissat tappavat Ruotsissa noin 7 miljoonaa lintua vuodessa. Englannissa lukemat pomppivat taas siellä 27 miljoonassa. Suomessahan asiaa ei olla juuri tutkittu, mutta monet arvelevat lukujen olevan myös miljoonaluokissa.

15.09.2014 15.29
000090284_r
Nekku kirjoitti:

No voi nyt hyvät ihmiset. Mitä se teitä liikuttaa jos joku haluaa tarjota kissalleen lajinomaiset olosuhteet? Teljetkää vaan omat kissanne neljän seinän sisälle jos siltä tuntuu, mutta antakaa muiden tehdä niinkuin parhaaksi näkevät.

Sanoo hän jolla ei ole mahdolisuuksia koiralleen kuitenkaan tarjota lajityypillistä liikuntaa...

Kissojen irtipito on itsekkyyttä, niin kanssaihmisiä kuin itse kissaa kohtaan. 

15.09.2014 16.19
022707901_r
kraków

Jos mun koira tappaa vapaan olevan kissan ulkona, vaikka sillä olisikin omistaja, niin mulle se on ihan tavallinen kulkukissa.

http://lifewhitdobermann.blogspot.com/
15.09.2014 16.39
000059646_r

Mäki haluun tarjota lajinomaiset olosuhteet mun ponille, joten kai mä sen voin irti päästää juoksemaan? Eikä kukaan sit mulle saa valittaa tuhoista joita se tekee, koska kukin tyylillään ja mä vaan nyt päätin et mun heppa saa elää (ja kuolla.......) "onnellisena".

15.09.2014 17.04
000114274_r
Eihän koirallekkaan oo lajityypillistä kulkea hihnassa että kaikki koirat vaan irti ja jos vastaan tulee vieraan lauman koira ni sen saa koirat sit laumana pistää hengiltä. Ja pitäähän koiran saada itse metsästää ruokansa ja vartioida reviiriään ja eliminoida tai ainakin käydä tunkeutujan kimppuun.
Muokattu viimeksi: 15.09.14 17.05
15.09.2014 18.13

Ei ehkä ihan saman verran kuin kissoja kuitenkaan.

15.09.2014 18.16
000113369_r

Koira harvemmin myöskään tappaa luonnonelukoita ravinnokseen tai huvikseen.

15.09.2014 18.41
022707901_r
kraków

Mä en ymmärrä taas sitä, että kaupunkialueella päästetään kissa vapaaksi ja sit jos joku koira on hyökänny sen kimppuun, niin sit aletaan poliisilla uhkaa sitä ihmistä, jolla oli se koira ja se hyökkäs sen kissan kimppuun. Kissa nimittäin meni ihan koiran nenän ohi ja koira hyökkäsi sen kimppuun. Ei mun koira tietenkään ole kyseessä :D Ei ne kesykissat oo mitään ulkoeläimii ja jos haluaa niitten käydä ulkona kaupunkialueella, niin taluttakoot niitä hihnassa.

Edit. Ei sitään kukaan erota kissaa, jolla on koti kodittomasta kissasta.

Muokattu viimeksi: 15.09.14 18.41
15.09.2014 18.41
000114274_r
Eli hyväksyt heitteillejätön.
15.09.2014 18.42

No tuolle mielenterveyslinjalle kun lähdetään, niin enemmänkin minusta näyttää siltä, että joillakuilla sitä ei ole senkään vertaa että normaalia empatiaa ja huonoa omaatuntoa toisen kärsimyksestä kokisi :D

Muokattu viimeksi: 15.09.14 18.43
15.09.2014 18.54
022664329_r
Hyvinkää

Koirian vapaanapito ei ole mitään verrattuna siihen, kuinka paljon resursseja vapaasti kulkevat kissat tuhoavat maailman laajuisesti. Laitoin jo aikaisemmin lukuja tulemaan ja minusta nuo kuulostavat erittäin suurilta. Mutta helppoahan se on silmänsä sulkea faktatilastoilta.

Koirat eivät myöskään kuljeskele vapaana ilman valvontaa.

Muokattu viimeksi: 15.09.14 18.55
16.09.2014 09.07
000113779_r
ihrahiiri kirjoitti:

Koira ja kissa on kaks eri eläintä ja niistä löytyy eroavaisuuksia. Lisätäänkö vielä että mulla on ollut hamstereita ja tällä hetkellä rottia. Ymmärrän että jokaisen lajin edustaja oppii omalla tavallaan. En saa kissoilleni opetettua lähellekään yhtä varmaa luoksaria kuin koirillani on, enkä rottiakaan käsittele kuten kissoja. Ymmärrän niiden lajityypilliset erot, mutta Gatito ei taida ymmärtää? Lisäksi kissasi ovat kasvattajalta tulleita rotukissoja joiden piirteitä on jalostettu jo jonkin aikaa. Mulla kun molemmat sattuu olemaan ilmaisena hankittuja, alle luovari-ikäisinä itsenäiseen ulkoiluun tottuneita maatiaiskissoja. Olin 10v kun tuo ensimmäinen tuli, mutta suurin innostus on matkan varrella ehtinyt lopahtaa. 

En väitä etteikö kissa voisi tyytyä elämäänsä kerrostalossa sopivien aktiviteettien ympäröimänä, mutta ilmeisesti kaikki eivät voi ymmärtää että myös toisentyyppisiä kissoja on olemassa - nämäkin kun ovat yksilöitä. Mulla menee aikaa myös koiriin ja työssäkäymiseen, mulla ei ole rajattomasti aikaa viihdyttää kissoja siinä määrin kuin ehkä olisi tarpeen. 

Mun kissat olisivat paljon tyytyväisempiä maalla jossa pääsisivät ulkotarhaan päivittäin ulkoilemaan, eikä kerrostaloelämä mitenkään tule sitä herkkua voittamaan. 

TÄSSÄ TÄÄ ONGELMAN YDIN JUURI ON!
Tuskin hankkisit 5- tai 6-viikkoista koiranpentua, joinka isästä ei ole tietoakaan ja emä on arka kulkukoira. Pennut eivät olisi koskaan saaneet mitään ihmiskontakteja tai eläneet sisätiloissa.
Mutta silti kissanpennun otat vastaavista oloista.

Toi on ikuinen kierre, jonka mä haluaisin nähdä katkeavan vielä mun elinaikanani. Ihmiset ei kuitenkaan leikauta kissojaan (koska ei oo varaa muka pistää siihen satasta) ja ne leikkaamattomat kissat juoksevat sikiämässä ympäri kyliä. Niiden pennut annetaan kiireellä ilmaiseksi pois kuin tavara. Ja tän tavaran kohtalo on joko sama kuin vanhemmillaan, kodinvaihtokierre tai lopetus nuorena koska niihin kyllästytään. Lopputuloksena meillä on kaikki esyt ja muut järjestöt täynnä kodittomia huonosti voivia kissoja.

Ja kuten itse sanoit, on kissojesi ahdistuksen syy sun välinpitämättömyys ja laiskuus. Ei sisäkissana elo.

Muokattu viimeksi: 16.09.14 09.08
16.09.2014 11.31
022707901_r
kraków
Ei varmaan ihminenkään halua olla koko ajan kotona. kissa saa ulkona, jos sitä vahtii.
16.09.2014 11.52
000082084_r
ihrahiiri kirjoitti:
Lol, mä olin 10-vuotias.

Kyllä niitä vaan se sisälläolo ahdistaa

Mikset sitten vaan totuta niitä valjaisiin ja ala ulkoiluttaa?

16.09.2014 20.53
021346471_r
Espoo

Joku heitti ettei metsästyskoiraakaan toivottavasti oteta seurakoiraksi. Voihan sitä yrittää aktivoida muillakin keinoin, mutta juuri äsken yhdessäkin keskustelussa valitettiin neuvottomuutta kun aktiivinen hirvikoiramix ei saa riittävästi tekemistä. Vinttikoirillekin on tärkeää päästä juoksemaan vapaana, ja jos ihminen ei järjestä säännöllisesti siihen mahdollisuutta, on mun mielestä turha yrittää kiillottaa sädekehäänsä. 

Metsästyskoira aivan varmasti elää hyvän elämän, vaikkei ihan oikeaa metsästämistä edes pääsisi koskaan harrastamaan. On olemassa mejää, haukkukokeita ja niin edelleen. Metsästyskausi on hyvin monien lajien kohdalla niin lyhyt, ettei se muutama kuukausi todellakaan ratkaise koiran elämänlaatua. Ennemmin olisin huolestunut metsästyskoirien ympärivuotisesta seisottamisesta tarhoissa vailla muuta aktiviteettia kun ohikulkijoille räkyttäminen sen 10 kuukautta vuodesta, kuin siitä etteivät kaikki niistä pääse ihan oikeasti metsästämään. Lajityypillisen tekemisen tarjoaminen on ehdottoman tärkeää, mutta nämä "sisäkissa ei voi olla onnellinen" tai "metsästyskoiran on saatava metsästää" ovat minusta enemmän uskomuksia.

Kissaa ei tarvitse pitää irti ympäristöä tuhoamassa ja omistajalta on itsekästä asettaa se kuoleman vaaraan. Ne jotka sanovat, ettei kissa voi elää onnellista elämää ilman vapaana ulkoilua aliarvostavat kissaa pahasti lajina. On kummallista, ettei lemmikkikissoihin olla valmiita laittamaan yhtään enempää aikaa kun se ovesta ulos ja sisään päästäminen. Mielestäni yhdenkään kissan ei tulisi liikkua vapaana ulkona, mutta jokaisella kissalla pitäisi olla kunnollinen ulkotarha tai kissaa pitäisi ulkoiluttaa ulkona hihnassa sen aktiivisuuden mukaan.

Muokattu viimeksi: 16.09.14 20.55
tazzu.fi ---- puudelit.blogspot.com
20.09.2014 23.22
022706418_r
Jyväskylä

https://www.facebook.com/ilona.talus87/posts/642600665858247

Tässä taas hyvä esimerkki siitä mitä tapahtuu kun päästää lemmikin oman onnensa nojaan pihalle.

"Eläinlääkäristä tultu, kissalla selvät jäljet törkeästä eläinrääkkäyksestä. "Yleistutkimuksessa todettiin, että kissalla oli otsassa tarkkarajainen jälki ja turvotusta. Jälki on täytynyt tulla kovan iskun seurauksena. Lisäksi etujalkojen kaikki kynnet oli revitty irti ja vuotivat verta. Muita vammoja ei jaloissa tuntunut olevan. Löydökset viittaavat vahvasti ihmisen tekemään pahoinpitelyyn" Ote eläinlääkärin todistuksesta.

RIKOSILMOITUS TEHTY! JAKAKAA JA ILMOITTAKAA JOS TIEDÄTTE JOTAIN!"

Mutta hei, kissa on iloinen ja onnellinen kun saa mennä vapaana yksin ulkona

In life the firmest friend, the first to welcome, foremost to defend -Lord Byron
20.09.2014 23.26
000114274_r
Jeri kirjoitti:

https://www.facebook.com/ilona.talus87/posts/642600665858247

Tässä taas hyvä esimerkki siitä mitä tapahtuu kun päästää lemmikin oman onnensa nojaan pihalle.

"Eläinlääkäristä tultu, kissalla selvät jäljet törkeästä eläinrääkkäyksestä. "Yleistutkimuksessa todettiin, että kissalla oli otsassa tarkkarajainen jälki ja turvotusta. Jälki on täytynyt tulla kovan iskun seurauksena. Lisäksi etujalkojen kaikki kynnet oli revitty irti ja vuotivat verta. Muita vammoja ei jaloissa tuntunut olevan. Löydökset viittaavat vahvasti ihmisen tekemään pahoinpitelyyn" Ote eläinlääkärin todistuksesta.

RIKOSILMOITUS TEHTY! JAKAKAA JA ILMOITTAKAA JOS TIEDÄTTE JOTAIN!"

Mutta hei, kissa on iloinen ja onnellinen kun saa mennä vapaana yksin ulkona

Onnellinen kissa! Sai tuntea vapauden!

Mistä vetoa että kun kissa paranee, se päästetään taas pihalle ja sitä rataa... Ei oo mitään järkeä tollasessa touhussa... Tuosta pitäs syyttää omistajaa koska on heitteillejättänyt eläimen ja antanut tapahtua tuollaista, jos kissa olisi ollut valvonnassa, valjaissa tai ulkohäkissä, olisi kissa kunnossa.

21.09.2014 00.34
000088064_r

Mielestäni on ihan yhtä julmaa jättää se kissa valvomatta ulos. Eikö se ole ihan yhtälailla rääkkäämistä, kun mahdollistaa tuollaisten tapahtumisen, vaikka tietää että maailma on täynnä sairaita ihmisiä muista vaaroista puhumattakaan? Toki karannut sisäkissa on asia erikseen, mutta itse ainakin varmistan ettei kissani pääse ulos kuin valjaissa (ja kyllä, kissani on onnellinen.) Näin kukaan tai mikään ei pääse tietämättäni sitä vahingoittamaan.

Muokattu viimeksi: 21.09.14 00.37
21.09.2014 11.18
022700261_r
Espoo

Tässä toinen onnellinen ulkokissa, joka muka "pysyy kotipihassa".. :)

https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=786661281379512&id=223015401nyt 077439

Sinun kissanruumiissasi on kolmetoista haulia, jotka ovat tehneet sellaista jälkeä, ettet voi enään jatkaa elämääsi, vaan meidän oli tehtävä ratkaisu kärsimystesi lopettamisesta. 

21.09.2014 11.43
000113369_r

Jäätävä määrä jeesustelijoita kommenteissa. "Ois kirveelle töitä, pää irti sairaalta ampujalta", jne. "Kuka voi olla niin julma?"

Kuka voi olla niin hlvtn itsekäs, että jättää kissansa oman onnen varaan. Kyllä noi uhkaukset ja kaiken vihan saisi kohdistaa kissan omistajaperheeseen, ei ampujaan. Samanlainen kisumisu piti aikoinaan meidän pihaamme reviirinään, hyppäsi joka yö katolta ikkunalaudalle herättäen kaikki, sitten kuseksi pihan täyteen ja palasi seuraavana yönä jälleen. Viimeistään vuosien kuluessa hartaimmankin eläinrakastajan pinna täyttyy. Monttuun kaikki heitteillejätetyt kissat ja idioottiomistajille pieni läksytys.

21.09.2014 11.43

Mun toisen koiran päälle on kulkukissa hyökännyt muutaman kerran kesken lenkin. Koira oli siis kiinni ja kissa tuli pusikosta. Koira säkähti ja kissa raapaisi sitä. Kirsu vuosi ainakin viis minuuttii verta ja vieläkin on arpi siinä. Tolla meiän kääpiösnautserilla on onneks parta ja kulmakarvat eli harvemmin kulkukissojen kynsistä on oikeasti haittaa sille. Vilalla taas on hieman ulkonevat silmät eikä mitää karvoja niitä suojaamassa, niin varovainen pitää olla. Niin ja ihan Espoon taajamassa asutaan ja joka päivä näkyy eri kissoja vapaana juoksemassa. 

vilanrennotriennot.blogspot.fi

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti