Uuden pennun omistajat vol 4 - Sivu 394 (Koirat > Pennut)

19.12.2015 10.12
022674322_r
Selma kirjoitti:
Neo kirjoitti:

^^ Joo, meillä oli tosiaan hierontapäivä täällä joskus... viikko? sitten, oltiin tilattu hieroja tänne meidän oman koirayhdistyksen porukalla. Yhdellä hihnassa voimakkaasti vetävällä koiralla oli ihan niskan alue kivikovana. Selässäkin oli jumia ja hieroja epäili että se tulee siitä. On siis ihan hirveä veturi, ei rauhoitu koko lenkin aikana.

Niin just. :/ En ihmettele. Ei toi nyt sentään kiskomalla kisko koko lenkkiä mutta vetää kuitenkin jonkun verran. Lähinnä hajujen perässä juoksis ties minne pöpelikköön.

Ennen tätä saikkua me käveltiin remmissä vaan pakolliset 1-2 kilsaa vapaanapitopaikoille, voi olla, että vetämisestä on tän reilun parin viikon aikana kehkeytynyt mun päässä isompi ongelma, kuin mitä se oikeasti on. Tekee pikkuhiljaa omistajankin hulluks kun yli 2vk joutuu köpsöttään remmi kädessä ja koiralla tottakai väkisinkin ylimääräistä energiaa, joka purkautuu herkästi mm. vetämisenä.

Mulla kans koirat saa kotona olla melkein aina vapaana (asutaan maalla :>) kun täällä on hyvin tilaa juosta. Sitten kun lähetään pari kertaa viikos kaupunkiin niin meillä tuo vetäminen on kans ongelma ja oon miettiny sitäkin että pitää käyttää enemmän noita hihnoja (täälläkin) niin ei mee se oppi ihan harakoille jos ei sit lähipäivinä mennäkkään hihnassa ollenkaan.

Oon kattellu näille molemmille valjaita juurikin tuon niskan alueen takia. (Näillä on myös juoksunaru tossa niin sitä vasta vedetäänki kun nähdään jotain jännää) Siitä hihnassa vetämisestä pitää oppia pois mutta itellä kun on välillä olkapäät ja hartiat ihan hellänä tosta vetämisestä (eikä oo ees täyskasvusia->  _PAKKO_ oppia ettei vedetä) niin mites se hihnan toinen pää :S

19.12.2015 10.27
022664496_r

Mä en yhtään ymmärrä tota valjaiden hommaamista vetävälle koiralle koska yhyy pannasta tulee niska kipeäksi. :D Ostakaa sitten edes kunnolliset vetovaljaat, niin ei mee paikat jumiin jostain epäsopivista ei-vetokäyttöön tarkoitetuista valjaista. Kelpaa sit hinata perässä ihmistä, joka valjaat ostamalla luopui lopullisestakin fyysisestä hallinnasta ja teki vetämisestä mukavampaa.

How about "no"?

"Of all the things I've lost I miss my mind the most" - Mark Twain
19.12.2015 10.31
022674322_r
Reppana kirjoitti:

Mä en yhtään ymmärrä tota valjaiden hommaamista vetävälle koiralle koska yhyy pannasta tulee niska kipeäksi. :D Ostakaa sitten edes kunnolliset vetovaljaat, niin ei mee paikat jumiin jostain epäsopivista ei-vetokäyttöön tarkoitetuista valjaista. Kelpaa sit hinata perässä ihmistä, joka valjaat ostamalla luopui lopullisestakin fyysisestä hallinnasta ja teki vetämisestä mukavampaa.

How about "no"?

Tuossa juoksunarussa ei ole ketään siellä narun toisessa päässä ohjaamassa :>

19.12.2015 10.34
000039615_r

Munkin mielestä kyllä kuullostaa omituiselta, että koiralle ostetaan valjaat sen takia se vetää. Helpommaksihan se sen vetämisen tekee, toki näitäkin ihme tarinoita on kuullut, että koira on lopettanut vetämisen kuin seinään valjaiden oston myötä.

19.12.2015 10.37
022699136_r
Turku
Mere kirjoitti:

Ihan mielenkiinnosta. Miten ne anaalirauhaset tyhjennetään xD

Netistä varmaan löytyy ohjeita, sitä on vaikeeta selittää :D Vähän yksilökysymys saako tyhjennettyä ulkopuolelta, Masilta onneks onnistuu. Mut jos on tulehtuneet niin ei pitäs ite mennä ronkkimaan.

19.12.2015 10.50
022708965_r
Kauhava

Meillä Nekku tyhjentää aina ite anaalirauhaset, jos se säikähtää/stressaa/pelkää/innostuu liikaa..todella "miellyttävä" se haju..sit vielä kun se onnistuu tyhjentämään ne autossa ja sun sylissä... :D

Pieniä koiria, Suuria sydämiä http://huiskuhantammme.blogspot.com/
19.12.2015 10.52
022674322_r
Rivo kirjoitti:

Munkin mielestä kyllä kuullostaa omituiselta, että koiralle ostetaan valjaat sen takia se vetää. Helpommaksihan se sen vetämisen tekee, toki näitäkin ihme tarinoita on kuullut, että koira on lopettanut vetämisen kuin seinään valjaiden oston myötä.

Joo en mäkään usko että valjaat ois vetämiseen ratkasu :D Tuohon juoksunarussa oloon olisivat tosi hyvät ja metsälenkeille kans jos mennään hihnassa ja on jotain vaikeampikulkuista maastoa. Enkä varsinaisesti kannata mitään vedonestovaljaitakaan jos ei ole ihan pakko. (ja näin pienille en ollenkaan) Ja tuntuu kyllä itsestä että nää kaks on ihan kehityskelposia :D Vaikka se on ihan oma vika ettei ole oppineet kunnolla olemaan, mutta ei tunnu itsestä niin toivottomalta jos jotakin edistystä treenaamisen myötä on nähtävissä :) 

19.12.2015 10.55
022664496_r

Jos pennut ovat toistuvasti juoksunarussa pihalla, niin tarkastaisin eläinsuojelulain säädökset koiran kytkemisestä. Useimmat koirat taitavat oppia juoksunarunsa pituuden vasta riuhdottuaan niskansa ympäri tarpeeksi moneen kertaan.

Valjaat ja juoksunaru on taas sellanen yhdistelmä, että kattoisin aika tarkkaan ettei valjaat pääse kääntymään väärin, hiertämään koiraa tai vapauttamaan tätä kokonaan narustaan.

Muokattu viimeksi: 19.12.15 10.56
19.12.2015 11.01
000039615_r

Mä kommentoin ihan yleisesti asiaan, en osottanut tekstiä kenellekään :) 

-----

Tänne on tulossa kyllä ihan sairaan upea ilma, pitää kyllä lähteä kiertelemään pururadalle :). Eilen olin kyllä ihan kypsä tuohon mustaruskeaan :D Olin valmis postittamaan sen ihan mihin tahansa, jos joku sen olisi halunnut ja olisin ihan ilomielin maksanut ite postimerkin herran perseeseen :D. Huh, toivottavasti tää vaihe menee pian ohi. 
Korvat tolla alkaa näyttämään ihan hyvältä! Otin teipit pois ja jäivät tosi hyvin oikeeseen asentoon, sitten alkoivat välillä mennä vähän ruttuu, mutta oikenivat paikoilleen kuitenkin! Tänään vielä teipit korviin ja päivä ennen pupsinäyttelyä (huijjj!) pois ja josko sitten alkaisi teippailut olemaan siinä? :) 

19.12.2015 11.03
022708792_r
Mänttä-Vilppula
Rivo kirjoitti:

No minä ostin meidän vanhemmalle koiralle semmoset valjaat, missä sen hihnan saa kiinnitettyä siihen etukappaleeseen, jolloin koiran vetäessä se alkaakin kääntyä poikittain, jolloin se vetäminen luonnollisesti jää siihen ja koira jää ihmettelemään. Sitä en tiedä, miten kauaskantoinen vaikutus sillä on, voin kokeilla ja informoida sitten jossakin vaiheessa, että miten kävi vetämisen. 

Meillä tuo vanhempi vetää vain niissä tilanteissa, kun se on oikein innostunut, niin niitä tilanteita silmälläpitäen hankin tuollaiset valjaat. En ole vielä päässyt käytännössä kokeilemaan. 

19.12.2015 11.05
022664496_r

Kannattaa heti alkuun tsekata, ettei ne valjaat hierrä vetotilanteessa. Usein ne repii kainalot auki.

19.12.2015 11.06
022674322_r

Kylläpä täällä nyt tulee sanomista :D Ei kai ne nyt herranjumala sielä päivät pitkät narun päässä ole! -_- Ja nämä lähtee siinä kiskomaan silloin kun näkevät jonkun ohikulkijat tms. eivät siksi ettei narun pituus menisi jakeluun.

Vaihtoehtoja noihin valjaisiin on kyllä tosi paljon ja jos ostaisin sellaset jotka ovat meidän käyttöön huonot niin kyllä ne jätän pois käytöstä silloin.

19.12.2015 11.10
022674322_r

No minä ostin meidän vanhemmalle koiralle semmoset valjaat, missä sen hihnan saa kiinnitettyä siihen etukappaleeseen, jolloin koiran vetäessä se alkaakin kääntyä poikittain, jolloin se vetäminen luonnollisesti jää siihen ja koira jää ihmettelemään. Sitä en tiedä, miten kauaskantoinen vaikutus sillä on, voin kokeilla ja informoida sitten jossakin vaiheessa, että miten kävi vetämisen. 

Meillä tuo vanhempi vetää vain niissä tilanteissa, kun se on oikein innostunut, niin niitä tilanteita silmälläpitäen hankin tuollaiset valjaat. En ole vielä päässyt käytännössä kokeilemaan. 

En oo nähnyt missään, mistä oot sellaset valjaat löytäny? :D

Muokattu viimeksi: 19.12.15 11.10
19.12.2015 11.13
022710586_r

No kun niin herkullisesti tällä foorumilla ollaan puitu elsulakia viime aikoina muutenkin. :P Alle vuoden ikäistä koiraa saa vain tilapäisesti pitää ulkona yhteen paikkaan kytkettynä.

Onko päivittäin tai viikottain toistuva tilapäistä? Vrt. Häkittäminen "vaan muutamaksi tunniksi silloin tällöin" kuitenkin toistuvasti. Summasummarum. Mä sitten rakastan näitä #randommettäpiskimix #halpaotakaksi #yhtäarvokaskuinrotukoira -keissejä. Ahhh. Kokonaisvaltaisen esimerkillistä koiranpitoa kaikkialla.

/ Etkö sä just vastustanut vedonestovaljaita? Btw, selkeyttäis kirjottelua jos opettelisit lainaamaan viestejä oikein.

Muokattu viimeksi: 19.12.15 11.15
“You cannot love everyone; it is ridiculous to think you can.” ― Anton Szandor LaVey
19.12.2015 11.14
022697496_r
Kankaanpää/Kauhajoki
Rölli kirjoitti:
Reppana kirjoitti:

How about "no"?

Tämä niin paljon.
Muokattu viimeksi: 19.12.15 11.17
19.12.2015 11.15
022699136_r
Turku

... Jollain huono päivä?

En tiiä valjaista, mutta Masin kanssa käytin jonkun aikaa fleksiä kun en jaksanut puuttua vetämiseen kun lenkillä oli muitakin ongelmia.

Nyt kulkee jo suurimman osan ajasta nätisti vetämättä, kunhan ei ole koirakaveria matkassa :D

19.12.2015 11.16
022664496_r

Äöyäöäyää mun viestiin on liitetty jonkun muun lause loppuun. >:I

19.12.2015 11.17
022697496_r
Kankaanpää/Kauhajoki

Oho, en huomannu :D

19.12.2015 11.18
022664496_r

Tänks, se oli kyllä ton erään sankarin moka. :D

Muokattu viimeksi: 19.12.15 11.18
19.12.2015 11.22
022703451_r
Kouvola

(tuntuu vähän että jotkut täällä pätee ihan vaan pätemisen tarpeesta :D)

Mjooh. Meillä on kans vähän ongelmia remmikäyttäytymisen kanssa, mut ajan kanssa.

/näillä ongelmilla siis meinaan että ajoittain muut koirat kiinnostaa edelleen liikaa ja sit tulee töks. Usein menee hihna löysällä, tietty innostuessaan saattaa vetää. 

Kadehdin niitä jotka on saanut koiralle sen opetettua että hihna ei saa kiristyä :D 

Muokattu viimeksi: 19.12.15 11.24
19.12.2015 11.23
022674322_r

Iso kiitos kaikista neuvoista ja ehdotuksista :) Kuitenkaan ei mun mielestä ole mitään syytä lisää selvitystä pyytämättä lähteä teilaamaan niinkuin on netissä tapana. :D Esimerkiksi sanasta juoksunaru lähti heti homma lapasesta :(

Muoks

Tonne oli tullu muokkausta ylemmäs niin nimellä vedonestovaljaat kulkee yleensä se valjasmalli missä koiran kainaloiden alta menee ohuemmat hihnat jotka vetäessä kiristyvät ja siitä huolimatta vetävän koiran kanssa saavat varmasti kainalot auki ja kipua aikaan :(

Muokattu viimeksi: 19.12.15 11.26
19.12.2015 11.26
Rivo kirjoitti:

Isännän ajokoira lopetti valjailla vetämisen kuin seinään :D
Lenkkeilytän tuota omaa holskuakin usein valjailla mutta vetäminen on opetettu ihan muilla keinoin pois. Toisilla koirilla vetäminen tehostuu kun lyödään valjaat niskaan, pääsee koko kropalla pinkomaan eteenpäin.

Itse en näe satunnaisia juoksunarussa olemisia kauhistuksena kun oma koirakin on puolivuotiaasta saakka oleillut takapihalla narussa, toki yleensä silloin kun on annettu luita tai jäisiä lihoja.

Tasmanian pussipiru
19.12.2015 11.26
022478348_r
Muurame

Äyh. Pennelille on ruuan vaihto edessä. Mutta merkki on vielä ihan kysymysmerkki. Kauheat traumat jäi nirsosta Zorrosta jolle mikään ei kelvannut tai jos olisi maun puolesta kelvannut, se ei saanut niin isoa palaa turvotettuna syötyä pentuhampaillaan. Napuska ei ole nirso eikä pieni mutta silti. Tuntuu että yksikään merkki ei nyt nouse ylitse muden niin, että tahtoisi syöttää sitä ja vain sitä.

19.12.2015 11.29
000039615_r

Mä edelleen kommentoin vaan tuohon valjasasiaan, juoksunarujutut jätin omalta osalta pois :D 

19.12.2015 11.35
022664496_r

Vedonestovaljaita on monenlaisia, aivan kuten kaulapantojakin.

--

Laki yksiselitteisesti kieltää muun kuin tilapäisen kytkemisen nuoren koiran kanssa, mutta jos tähän mielipideasioita kaivataan niin kertoohan vartavasten pihalle kytkemistä varten perustettu juoksunaru jälleen jotakin siitä koiranpitoon laitetusta panoksesta.

Varmaan kiva tilapäisratkaisu (tosin sellaiseksi jo vaivalloinen) ennen aitaamista tai varmaa pihallapysymistä, mutta aika harvoin sellaiseksi jää.

19.12.2015 12.09

:D
Syitä juoksunaruun voi olla erilaisia
(en hyväksy koirien jatkuvaa narussapitoa)
Meillä esimerkiksi kunnan kämppä -> ei saa rakentaa häkkiä.
Vieressä vilkas autotie -> en ota riskiä että keksiikin hypätä auton alle irtiollessaan. Olen siis niin hirviö jonka koira saa välillä syödä sotkevat ruokansa pihalla.
Mutta ehkä tuo pihalla oleileva naru kertoo kaiken tarpeellisen minun panostuksestani koiranpitoon :D

Muokattu viimeksi: 19.12.15 12.10
Tasmanian pussipiru
19.12.2015 12.13
022703451_r
Kouvola

Meillä Sulolla oli kanssa ennen juoksunaru, siinä se usein sai kaikki herkut syödäkseen :D Vastaavat Edi pääsee esimerkiksi parvekkeelle syömään.. 

Tuo oli ihan hyödyllinen homma, esim kesäisin Sulo nautti paljon vaan ulkona makailemisesta samalla kun itse otti aurinkoa.. :D No, loppujenlopuksi toi naru sitten katkesi, kun Sulo bongas pihalle tulleen kissan ja lähti perään... 

19.12.2015 12.15

Jollakin tuppaa oleen vähän suppeat ja hyvin yksinkertaiset näkemykset asioista... :D Jooh, mä en edes vaivaudu liittymään tähän keskusteluun sen paremmin.

19.12.2015 12.19
022664496_r

Joku tuppaa olemaan vähän yksinkertainen.

--

Jos vaikka lukis pari kertaa ajatuksella ennen mielensäpahoittamista.

19.12.2015 12.24
022703451_r
Kouvola
Reppana kirjoitti:

Jos vaikka lukis pari kertaa ajatuksella ennen mielensäpahoittamista.

Suosittelen samaa sulle!

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti