Onko lemmikkini oikean rotuinen/värinen? (Koirat > Yleistä keskustelua koirista)

02.03.2007 10.18

Tässä keskustelussa voit kysyä vapaasti neuvoa muilta käyttäjiltä siitä, oletko laittanut lemmikillesi oikean rodun tai värin. Mikäli epäilet että lemmikkisi tiedot voivat olla väärin, niin älä epäile kysyä neuvoa muilta! Täällä on paljon sellaisia käyttäjiä jotka auttavat sinua mielellään näissä asioissa.

06.03.2007 09.15

Mietin mitä tarkoitat tuolla kirjoituksellasi?

Mielestäni jokainen varmaan tietää mikä koira hänellä on ja sekarotuisista nyt ei ota selvää erkkikään..

Jos kyse on lemmikin oikeasta värityksestä niin siinä on rotumääritykset mikä kuuluu millekin rodulle, mutta jos koira on jalostettu luonteen - ei ulkonäön perusteella niin koira ei välttämättä ole ihan sen värinen kuin rotumääritelmässä sanotaan.

Meillä ei Toivo eikä Viljo pärjäisi koiranäyttelyssä jossa kriteerit ovat tosi kovat, silti näiltäkin koirilta vaaditaan edes yksi tulos näyttelyssä.

Kun on kyse työkoirista kuten palvelus-pelastus-poliisin-tullin tai opaskoirista niin silloinhan luonne on se tärkein asia, ei suinkaan ulkonäkö.

Olen usein törmännyt ihmisiin (ihan koiraharrastajiin) jotka ovat kyselleet koirien rotua...huvittavinta on että ainoata sekarotuista joka meillä on, on useimmiten luultu rotukoiraksi - aidoksi Lapinkoiraksi.

Minusta lemmikki sivuilla on yks lysti vaikka koira ei ihan puhdas olisikaan..mutta sillä voi olla suuri merkitys niille, jotka ovat hankkimassa koiraa ja haluavat ehdottomasti rotukoiran ja nähdä millainen se on ja kuulla sen luonteesta ja tarpeista.

Sen takia kannattais myös täällä olla rehellinen. Mutta tosiaan koiran ei tarvitse olla muotovalio ja väritykseltään täysin priima ollakseen aito hyväsukuinen rotukoira. Mutta jos aikoo käyttää koiraa näyttelyissä ja haluaa menestyä nin silloin on hyvin tärkeää tietää mikä on minkin rodun määritelmä.

Sen takia olis hyvä jos me, joilla on luonteen perusteella jalostettuja palvelus tai pelastuskoiria kirjottaisimme sen, että välttämättä se ihanan näköinen banda-karhu (joka Viljokin on) ei menesty koiranäyttelyssä vaikka aito rotukoira onkin.

Sen takia toivoisinkin että tänne laitettais myös nuo rotumääritelmät esiin. Luonnetta myöten.

Uskoisin että on myös ihmisiä joita nämä sivustot palvelisivat parhaiten juuri silloin kun he ajattelevat koiran ostamista.

Tämähän olisi mainio paikka vertailla ja lueskella eri rotujen ominaisuuksia ja mitkä ovat minkäkin rodun hyvät ja huonot puolet.

On tosi vaikee hakea itselleen sopivaa rotua ellei ole aikaisemmin omistanut koiraa..siinä nämä sivustot voisivat auttaa näitä pitäis vaan jotenkin mainostaa myös niiden ihmisten parissa jotka harkitsevat koiran ostamista.

Tää nyt on mun mielipiteeni eikä sitä tarvii kovin vakavasti ottaa..mutta olisjan siinä pieni idean poikanen kuitenkin...

07.03.2007 13.32
000030827_r
mun mielestä toivo puhuu asiaa.
07.03.2007 20.40
019905409_r
Eurajoki
mä ainakin halusin mustan.. mut ei se tod haittaa mua et siin on vaikost ja jalkoihin tulee pikku hiljaa lisää ruskeeta... rakastan sitä aina vaikka ei olisikaan musta. ja väri ei le tärkein vaa se mitä siellä alla on eli että on lämmin sydän... ja se antaa rakastaa...rodulla ei mulla ainakaan ollut väliä vaan tykästyin heti ko näin sen ja tiesin et toi on mun
12.03.2007 10.02

Eli kirjoitukseni tarkoitus oli rohkaista nuoria (ja miksei myös vanhempiakin) käyttäjiä kysymään apua toisilta käyttäjiltä. Sehän ei tee lemmikistä yhtään sen huonompaa, vaikka se ei olisikaan rotukoira! Itse ainakin mitä olen sekarotuisiin koirien kanssa ollut tekemisissä, niin ne on varsin hauskoja ja luonteeltaan vähän riehakkaampia :)

Olemme kuitenkin joutuneet vaihtamaan joidenkin lemmikkien rotuja, koska ne on selvästi olleet väärällä rodulla täällä. Mutta kuten toivo sanoit, niin silloin tällä on väliä jos joku on hankkimassa rotukoiraa ja saa täältä väärää tietoa. Siksi haluaisimmekin pitää nuo rodut ainakin oikeina :)

17.03.2007 16.14
020168428_r
Jyväskylä

Jokaisella rotukissalla, koiralla ym on olemassa rekisteröintitodistus jossa on lemmikin virallinen koko nimi, sen virallinen väri ym. Ne näkyvät siitä todistuksesta.

"Muun muassa USA:ssa eläinlääkärit ovat muodostaneet ns. Cesar Millan-vastaliikkeen, sillä Millanin metodien katsotaan olevan koiralle haitallisia, ja useissa maissa ne täyttävät eläinrääkkäyksen tunnusmerkit."
18.03.2007 16.37
020212358_r
Turku

Whippeteille sallitaan kaikki värit xD

26.03.2007 14.07
015076063_r
Kuopio

pipsa puhuu asiaa! :D

08.04.2007 14.42
018596645_r
Helsinki

Minkä rotunen Minttu on? emme tiedä rotua ja haluaisimme ottaa siitä selvää,olemme ainakin varmoja että suurin osa mintussa on sakemannia ... jos joku tietäisi siitä olisi paljon apua. Tai jos tiedätte miten voi ottaa rodusta selvää.

08.04.2007 15.26

Oiskohan siinä sakemannia ja collieta, kävin katsomassa kuvia ja kuono on aikalailla collien kuonon muotoinen, etkö saa kasvattajalta mitään tietoa siitä mitä rotuja Mintussa voisi olla?

Entä luonne, onko siinä mitään erityistä josta vois arvella rotuja?

Ihana koira jokatapauksessa:))

14.04.2007 11.27
018596645_r
Helsinki
No On myös arveltu että mintussa olisi saksanpaimenkoiran( jota siinä varmasti on) lisäksi huskya tai belgianpaimenkoiraa.. :/
15.04.2007 14.32
ringon väri papereissa on harmaa, ainut paikka missä on harmaata on kaula.thumbnail
15.04.2007 14.49
016104211_r
Taivalkoski

Moj!

15.04.2007 14.50
016104211_r
Taivalkoski
ihanaa jutella jollekkin! Siis... tässä tapauksessa voisin sanoa: kiva jutella sinulle! mutta sama se!
26.04.2007 14.40
000024703_r

mä olisin halunnut himan tummemman ruskean mutta rakastan ronia sellasenaan kun se on.. vaaleekin on ielestäni hieno.. talvella väri oli juuri sellaine jonka olisin halunnut olla.. kinuski kävisi mielestäni paremmin.. mutta toisaalta vaaleessa on se hyvä puoli että ei tuu niin kuuma vaikka on musta selkä.. pyörähtää uimassa tos meijän rannassa jos sil on kuuma :D

26.04.2007 18.10
olisin halunnut mustan sakemannin, mut viime kesänä oli aika kiven alla, seran isä on musta, joten päädyin tummaan..
04.05.2007 17.25

Mun mielestäni rekisteröimättömät eivät kuulu puhtaiden rekisteröityjen koirien joukkoon.

Älkää nyt vetäkö herneitä neniinne!

04.05.2007 17.34
meillä on molemmat koirat ainakin puhtaita ja rekisteröityjä..toi on vähän kakspiippunen juttu, mut haluisin vähä tarkemman selityksen, tottahan se on ei niiden kanssa esim. pääse kunnolla kisaamaan, jos ei ole papereita, vaikka oiskin puhas!
04.05.2007 17.42

Tästä asiasta saa aikamoisen sodan aikaiseksi,mutta odotan mielenkiinnolla toistenkin reakointia aiheeseen.

Minulla on ollut aina ja tulee olemaan rekisteröity koira oli se sitten rodultaan mikä tahansa.

Olen kiinnostunut koirieni vanhemmista ja niiden terveydestä ja kaikesta mahdollisesta mitä rekisteröimättömän koiran omistava ei koskaan välttämättä saa tietoonsa,kun ei ole varmuutta koiransa vanhemmista.

Miksi ottaa rekisteröimätön?Mikä on se syy miksi ei rekisteröi pentuetta,haluan muun syyn kuin ton harrastamisen ja näyttelyssä käymisen.

Jokaisellahan on omat mielipiteensä ja toivoisin tämän keskustelun käytävän reilulla ja rehdillä tavalla ketään syyttämättä tai haukkumatta.

04.05.2007 18.14
Däni kirjoitti:

Tästä asiasta saa aikamoisen sodan aikaiseksi,mutta odotan mielenkiinnolla toistenkin reakointia aiheeseen.

Minulla on ollut aina ja tulee olemaan rekisteröity koira oli se sitten rodultaan mikä tahansa.

Olen kiinnostunut koirieni vanhemmista ja niiden terveydestä ja kaikesta mahdollisesta mitä rekisteröimättömän koiran omistava ei koskaan välttämättä saa tietoonsa,kun ei ole varmuutta koiransa vanhemmista.

Miksi ottaa rekisteröimätön?Mikä on se syy miksi ei rekisteröi pentuetta,haluan muun syyn kuin ton harrastamisen ja näyttelyssä käymisen.

Jokaisellahan on omat mielipiteensä ja toivoisin tämän keskustelun käytävän reilulla ja rehdillä tavalla ketään syyttämättä tai haukkumatta.

OIKEASSA OLET!mä en tiedä vielä rekisteröinkö, vahinkopennut!Tosin eläinlääkäri kehoitti, rekisteröimään kennel-liiton erikois-sopimuksella, ja olen jo ottanut yhteyttä kennel-liittoon tästä asiasta! seran lonkkia ei ole kuvattu, mutta kuvauksiin mennään sitten ku on eka mahdollisuus.huom.kuvaukset oisivat olleet 6.6, ja kallistun tohon rekisteröimiseen..
04.05.2007 18.27
000030827_r
Däni puhuu täyttä faktaa niinkuin aina *tuulettaa dänskylille*
04.05.2007 18.32
Hupu,tässähän ihan punastuu vanha ihminen :)Kiitos kuitenkin hyvän asian puolesta tässä koitetaan kirjoitella,että saataisiin ihmisten silmät aukeamaan ja pentutehtailijoiden elinkeinoa supistettua!
10.05.2007 19.31
000000379_r

No Brunin jälkeen päätin että haluan mustan islantilaisen mutta taas kerranhan se punainen tuli otettua! (luonne voitti)X)

Kolmas islantilainen on kyllä PAKKO olla! Eli käyn vaikka itse ulkomailta jos ei Suomesta löydy X) (no tietty etsin terve luontoista ja muuten tervettä vilkasta, mutta odotan niin pitkään ennenkuin tälläisiä yksilöitä löytyy)

No joskus kyllä miettii että onko tämä todellakin oikea rotu eli vaihtaako esim. seuraavan koirankohdalla. Ennen Bjarturiakin olin erittäin lähellä ostaa Kelpien, mutta mietin että kyllä se islantilainen on se omarotu (tällä hetkellä)

Nyt ei oikeastaan mieti enää että onko oikea rotu vaan onko valinnut koiran oikeasta pentueesta. eli olisiko pitänyt alunperin ottaa työ intoisemmasta / vilkkaammasta pentueesta. Tietenkin vaikka olisi ottanutkin koiran jossa on enemmän haastetta harrastus koirana (esim. rauhallinen, ei ahne yms.) ei tarkoita etteikö koira olisi maailman paras hauva :) ja ainakin omasta mielestäni haastava koria on kyllä joskus mukava oppii erittäin paljon kun pitää käyttää paljon päätään että saisi koriansa motivoituneeksi X)

10.05.2007 19.41
000000379_r

Itsekin olen samaa mieltä etten ottaisi reksiteröimätöntä koiraa. No tietty johtuu myös siitä että harrastan yms. mutta erityisesti juuri siitä että haluan tietää myös mitkä koriat ovat täysin koirani takana eli tietää varmasti terveysriskit yms. Ja tuntuu myös että rek. koirien kasvattajat haluavat enemmän pitää yhteyttä (ainakin meidän rodussa) Eli meillä kasvattaja kyselee aina kuulumisia ja on tapaamisia yms.

Ja reksiter. kasvattajat ovat useimmiten enemmän tutustuneet rotuun ja siihen itenkä rodun voisi pitää mahd terveenä ja luonteen oikeana, JOTKUT ei rek. pentueiden kasvattajat taas tekevät siksi pentuja koska oma koira oli nyt kiva vaikkei olisikaan rotunsa mukainen. Esim. jos oma islantilaiseni olisi vahva metästys vietti en kyllä antaisi sitä jalostukseen koska rodulla pitää olla heikko metsästys vietti vaikka mitenkä ihana muuten koira olisikin.

Tietenkin on poikkeuksia ei rek. pentueiden kasvattajissa, ei ikinä saisi yleistää. Esim siskoni osti ei reksit. rottiksen niin sen kasvattaja kyllä sanoi että jos ei pärjää sen kanssa niin heti soittaa näille eli kyllä jotkut haluavat tietää missä kasvattinsa myöhemminkin oleilevat ja miitenkä menee. (ja tietty on niitä rek. kasvattajia jotia ei voisi kiinnostaa mutta tällöin ainakin saa lukea onko kasvattaja valinnut vanhempia oikein yms.)

Ja nyt heti lopetan kirjoittamisen koska tulee hirveitä litanioita X)

17.05.2007 19.24
000000379_r

No siskoni varmaan otti rekisteröimättömän rotikan (tai siis sen poikaystävä osti sen yhteiseksi) siksi että oli halvempi ja ettei sen kanssa silloin voi käydä näyttelyissä/kisoissa ei haitannut. Muutenkni uskon että useimmat ottavat rekisteröimättömän halvemman hinnantakia!

Itse siis en suosi rekisteröimättömiä rotukoiria, ja muutenkin olisin valinnut heille "hieman" helpomman rodun!!! :)

18.05.2007 08.27

Kyllä sekarotuisen kanssa voi harrastaa vaikka mitä, Leevi on entinen pelastuskoira ja ikänsä verovapaa. Se oli TOKOssa oikeen hyvä, samoin raunioilla ja agilityssä.

Suomenmestaruustason kisoihin sekarotuinen ei pääse, mutta Leevillä on mahtava vaikoima (noin 20-30) pokaalia erilaisista kisoista. Ja mitalit päälle.

Leevi oli tosi hyvä pelastuskoira ja suoritti ihan helposti kaikki kokeet. Nyt se on "eläkkeellä" ja tullut laiskaksi ja ei enää ole niin tottelevainen, mutta hyvässä kunnossa se on edelleen.

Agilityssä se oli nuorenpana hyvä, mutta vanhemmiten se kuljeskeli radalle ja jos tuli hyvät hajut nenään niin se jäi kesken kaiken haistelemaan jotakin:)) --siihen loppui Leevin agility-ura:))

Leevi on ollut pelastuskoirien SM-kisoissa muutama vuosi sitten, en ole varma saako sekarotuinen enää osallistua niihin..Oli hauska katsella telkkarista kun tytär ja Leevi olivat joukkueessa ja se televisioitiin...menestystä ei tullut, mutta hauskaa oli ollut ja paljon sai kokemusta:)) 

Tytär meillä kouluttaa koiria ihan ympäsi suomea..mä olen enemmän vaan oppilas:)) 

24.05.2007 19.41
017855921_r
Kokkola

Kyllä oli ihmeellinen tuomari tuolla Oulun äitienpäivänäyttelyissä, kun sanoi, että Donnan silmien pitäisi olla tummemmat, vaikka ne nyt ovat ihan hyvät. Whippeteillähän silmät ovat turkin väriset, ainakin useimmiten.

Silmien väri ei kyllä enään tuosta muutu, eikä pidäkkään.

"Vuh." -Donna
25.05.2007 14.09
020367174_r
Ruotsalo
Minusta koira on puhdasrotuinen, ihan ilman papereita ja rekisteröinti touhuja! Ja mitä hitsin väliä sillä edes on?!?!? Mulle ainakin on ihan Sama onko Dansku seka- vai puhasrotuinen, kunhan sen kanssa on hauskaa jne...
27.05.2007 22.43
021117105_r
Rovaniemi

Kennelliiton mukaan koira on virallisesti sekarotuinen mikäli papereita ei ole. Sitä väliä sillä on että nykyään on niin paljon pentutehtailua ja tätä on vaikea edes jarruttaa koska ihmiset ostavat paperittomia koiria. Ja koska teettämällä sekarotuiset pennut ei ole ns. päämäärää edes.

Näin vaan on. Mutta jokainen koira on varmasti yhtä rakas omistajalleen oli se sitten paperillinen tai ei. :)

02.08.2007 10.37
018844997_r
Porvoo
Minttu kirjoitti:

Minkä rotunen Minttu on? emme tiedä rotua ja haluaisimme ottaa siitä selvää,olemme ainakin varmoja että suurin osa mintussa on sakemannia ... jos joku tietäisi siitä olisi paljon apua. Tai jos tiedätte miten voi ottaa rodusta selvää.

Miksi Mintun roduksi on laitettu täällä saksanpaimenkoira, jos et edes tiedä mitä rotuja siinä on?
Ei se sillain minua häiritse, mutta ihmetyttää vaan kun tyyppi täällä kyselee koiran rotua muilta, eli ei itse edes tiedä rotua ja laittaa sen vain sakemanneihin, kun se siltä aika paljon näyttää...

Meillä nyt paperillinen koira, aina ollut ja tulee aina olemaankin ;)
En todellakaan halua ostaa ns.pimeetä koiraa, josta ei ole mitään varmuutta onko vanhemmat edes sitä mitä pentujen myyjä sanoo. siitä ei ole mitään takeita.
Onko kiva ostaa esim. "Toyvillakoira". menet katsomaan ihania pikku pentuja ja kaikki vaikuttaa olevan hyvin.. entä jos koira kasvaa ja kasvaa.. sitten ihmetellään kun koira onkin kasvanut reilusti yli toyvillakoiran normaakin koon. Siinä silloin saa syyttää vaan itseään. No koiraa varmaan rakastettaisiin yhtä paljon kaikesta huolimatta? mutta entä jos on nimenomaan haluttu se pieni koira ja saatkin vaikka isonvillakoiran..

(^saman tyylinen juttu sattui yhdelle tutulle, tosin ei kasvanut kuitenkaan ihan isonvillakoiran mittoihin, mutta kuitenkin huomattavasti isommaksi mitä lupailtiin)

Tuo oli nyt vaan esimerkki ja omaa pohdiskelua lähinnä. Tottakai ihmiset voi ottaa sen koiran mistä haluaa ja tehdä vaikka kuinka paljon palveluksia pentutehtailijoillekin jos sitä niin kovasti haluaa.. kuka pystyy vahtimaan jokaisen ihmisen ostoksia?
Se halvempi hintako siinä niin kiehtoo?

Ja anteeksi tämä mun kirjotus saattaa kuulostaa syyllistävältä ja vihaiselta... (sitä se myös jossain määrin onkin :))
Mutta jooko älkää ihmiset vetäkö kovin isoja herneitä nenään. Kiitos.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti