Haukunestopannat - Sivu 4 (Koirat > Koirien hoitaminen)

01.12.2009 18.14
021111698_r
Vantaa

Kompsis monia. Tosiaan, eroahdistukseen sitruunapanta on ehdottoman väärä ratkaisu. Sindille tuli viikon eroahdistus erittäin lievänä valepenikoinnin jälkeen. Sille riitti meidän vaatteiden tuoksun jättäminen kaveriksi. Muutenkin Sindin yksinoloajan aluen on rajattu sisäeteiseen. Ei käy vahinkoja huonekaluille, jos päättää tuhota jotain, pienempi vartoitava alue (ei niin stressaavaa) eikä mene kielletyille paikoille, josta sitä ei yksin ollessaan saisi edes verekseltään kiinni.

Freddy: sulla on aktiivisen oloinen koira. Mitä virikkeitä sillä on päivällä? Muutakin kuin liikuntaa (ikiliikkujat saavat urheilusta vain lisää virtaa), eli aivojumppaa? Kongeja, aitoja luita jos maha kestää, namien piilottelua yms. aktivointia. Rotuhan on työkoira, joten virikkeitä sen mukaan. Minusta kuulostaa turhautuneelta, mutta mikä minä olen sanomaan, ensimmäisen koiran omistajana...

Leikkiessään tää joskus innostuu sisällä haukahtelemaan, joskus näkee tai kuulee jotain ihan päinvastaisesta suunnasta kuin porraskäytävä ja haukahtelee. Kieltäminen on auttanut. Itse koettaisin löytää syitä meluamiseen... Miksi esim. Väinö pitää ääntä?

01.12.2009 23.22

Me saimme sitruuna kaulapannan tupaantuliais lahjaksi kun muutimme Kristan kanssa kaupunkiin kerrostaloon maalta...

Auttoi huomattavasti koiran haukkumiseen eikä enään pienistä haukahda vaikka pannan käyttölakkautettu. Cindyllä ei sitruunakaulapanta uttanut ollenkaan kun sai aina sen pois paikoiltaan ja sen vuoksi ei suihkauttanut... :/

02.12.2009 15.13

Luulenpa että Väinö pitää ääntä siks koska ollaan vasta muutettu kerrostaloon ja asuttiin ennen omakotitalossa joten tää on vähän outoo Väinölle ku ääniä kuuluu rapusta ja seinän takaa :s

02.12.2009 18.22
021111698_r
Vantaa

^ Pidätkö esim. radiota hiljaisella (ei kuulu naapuruston äänet niin herkästi). Uskooko Väinö sanallista kieltoa tai ruahoittelua (Anna olla / Ei hätää tms.)? Tuo voi olla ihan pelkkää totuttelua, jos kerta ei ennen ole metelöinyt.

Itse yrittäisin jotain muuta. Mielestäni on väärin rangaista koiraa, jos asia on sille uusia ja sitä jännittää, se ei tiedä, mitenreagoida / kuinka tulisi olla. Tämä siis verraten esim. eroahdistukseen, jossa sitruunapannan käyttö taatusti vain pahentaa asiaa...

Koira on kuitenkin koira. Tehtävänä on ollut (ja on) ilmoittaa asiaan kuulumattomista äänistä (joita kerrostalon äänet Väinölle nyt ovat). Niin, en osaa kunnolla selittää, mitä ajan takaa. Haukkuminen on joka tapauksessa koiran tapa kommunikoida, vaikka se olisikiin vain ilmoitusluontoista asiaa.

02.12.2009 19.06
^ Ei usko kieltoija ja radioa pidetään sillon hiljasena ku se jää yksin mutta muuten meillä on tv:t päällä... Toi metelöinti on jo kuitenki vahentynyt paljon ekoihin päiviin verrattuna ja luulen että ollaa nyt ostamassa se DAP haihdutin jospa se loppuis kokonaan... mutta mietin että onko toi turhaa koska toi ääntely alkaa yleensä 5-7 aikaan eli sillon ku ihmiset heräilee ja lähtee töihin joten se johtuu myös ihan niistä äänistä mitä se kuulee tuolta ulkopuolelta. Ja tottakai Väinö saa pari kertaa haukahtaa jos kuulee outoja ääniä nii saahan se niistä ilmoittaa mutta turha uriseminen ottaa päähän. Ja saa haukahtaa myös kun ovikello soi. ja se viel et toi ääntely loppuu myös sen jälkeen ku oon käyttäny sen ulkona eli kun se alottaa ton murisemisen nii käytän jonku ajan päästä ulkona jos se ei lopeta ja sit ku tullaan nii se menee takas nukkumaan ilman ääniä tosin ulkona sillä ei oo mikään kiire tehä tarpeitaan ja joskus saattaa vaan pissata. Katotaan miten tää lähtee menee
05.12.2009 16.06
019922461_r
Höytiä

Mossin laittama teksti oli erittäin hyvä ja olen täysin samalla kannalla.

Itse en koiralle sitruunapantaa laittaisi, vaikka tilanne olisi mikä. Yhdesti olen saanut mömmöt naamalleni ja hyi helevata. Varmaan puoleen tuntii ei pystynyt hengittämään kunnolla, silmistä valu vettä ja se haju ^_^

Tuota kun ajattelee koiran kohdalle, niin voi vaan kuvitella miten voimakkaalta se tuntuu. Olen myös kuullut, että heikentäisi hajuaistia, en kyllä ihmettele.

Mitä enemmän opin tuntemaan ihmisiä,sitä parempana pidän koiraani.
05.12.2009 21.51
Mä oon myös saanu sitruunapannasta suihkaukset pariin kertaan ku oon puhunu sen lähellä sillon ku se oli auki ja voin sanoo että ei ollu mikään miellyttävä kokemus se :s
25.12.2009 18.08
022574515_r
Kotka

Mutta ihmiset hyvät, mitä jos koira haukkuu sen vuoksi, että kuulee ulkoonta vaikkapa toisen koiran haukkumista, tai vaikkapa jos ovikello soi, ja vieras astuu sisää. Silloinhaa kyse ei ole eroahdistuksesta eikö vain? Donna ei hauku sen takia. Sen haukkuminen johtuu just siitä, jos rappukäytävällä on hurja meteli, tai ovikello soi ja vieras tulee sisään.

Sen takia minä olen sitruunapantaa hankkimassa (tai oikeastaan vuokraamassa)

Sehää ei ole laissa kielettyä, että käyttää tuota sitruunapantaa? :) Eri asia jos vaikkapa, potkisin koiraani silloin kuin tämä haukkuu.. Te jotka olette eri mieltä asiasta, olkaa hyvä, ja tehkää mitä lystää, älkää dissatko niitä, jotka tätä käyttä !

Jos teitä kiinnostaa maksamaan siitä että ongelmakoirien kouluttaja tulee teille nii olkaa hyvä! :) (tai mitä nyt olettekaa päättäneet tehdä!)

SAY FUCK AND SMILE
25.12.2009 19.27
019922461_r
Höytiä

Kyse onkin koiran terveydestä ja siitä, että jos koira käyttäytyy huonosti, niin vika on ihmisessä, eikä koirassa.

Omistaja itse aiheuttaa koiransa ongelmat, joten on mielestäni velvollinen myös korjaamaan ne, ilman mitään sitruunapantakauhistuksia.

Yllättävän moni haluaa käyttää sitruunapantaa, koska se on itselleen kaikkein helpointa, ei siksi, että se olisi viimeinen vaihtoehto. (mitä en kyllä usko sen koskaan olevan) Totta ihmeessä se on omistajalle helppo, lykätä panta koiran kaulaan ja odottaa, että se parantaa kaiken. itse ei tarvitse tehdä mitään.

Hienoa, todella hienoa. Minusta koiransa eteen kuulu nähdä vaivaa ja siksi tapaankin noita pantoja lähinnä koirista tietämättömillä ihmisillä ihan vääränlaisessa käytössä.

Jos koiran käytös vaatii ongelmakoirakouluttajaa, niin sellaiselle mennään, eikä nurista. Koiraa ottaessa tulee miettiä valmiiksi, että riittääkö itsellään rahkeet sen kouluttamiseen ja hoitoon. On väärin, että koirat joutuvat kärsimään ihmisten hölmöydestä.

25.12.2009 19.28
Meillä johtuu haukkuminen siitä myös että rapusta kuuluu melua mutta huomaa että se on vähentyny nyt ku ollaan dap haihdutinta käytetty kuukaus! kyllä se vaan toimi vaikka äiti ei uskonu millään :) nykyään ei tarvii enää melkeen ikinä ees pitää sitruunapantaa :)
Muokattu viimeksi: 25.12.09 20.08
25.12.2009 19.55
022600386_r
Lahti

Hulin kanssa olen HYVIN samaa mieltä. Mikään väline ei opeta koiraa paremmin kuin ihminen ja oikeat koulutustekniikat. Jos varsin rehellisesti sanoisin niin tuommoset pannat on enemmän laiskuutta ja halua oikaista lyhyempää kautta, vaikka ongelmaan voi tarttua monella muullakin tavalla.

Olen tästä hyvin kriittinen ja olen nähnyt kuinka kaveri sai sitruunapannasta suihkauksen naamaan. Ei paljoa naurattanut ensimmäisten sekuntien jälkeen.

25.12.2009 23.38
020946186_r
Kirkkonummi
Meillä milillä on tuo sitruunapanta käytössä mutta suihke on hajutonta.
26.12.2009 13.24
022574515_r
Kotka
jjootoki. mä en ainaskaa lähe maksamaa parisataa siit et joku akka tulee meille koiraa opettamaan : D
SAY FUCK AND SMILE
26.12.2009 16.07

kyllähän nuo munki koirat on oppinut olemaan haukkumatta äänille ilman mitään haukunestopantoja ja kerrostalossa asutaan.. mulle tullessaan Melina haukku kaikki äänet mitä kuuli rapusta ja ulkoota plus että se metelöi yksinollessakin.

yksinolo opeteltiin ihan pikkuhetkistä lähtien jne ja haukkumiseen en noteraanut muuten kuin rauhassa kutsuin koiran luokse. Nykysinkin Melina katsoo monesti mua jos jotain kuuluu ja kun en reagoi mitenkään ihmeemmin niin jatkaa uniaan. testattu jopa rauhottavia signaaleja tässä kun olen huomannut että Melina meinaa jotenkin reagoida johonkin meteliin ja neiti on rauhottunut kun olen mm. haukotellut välinpitämättömästi :D

Donna/ kyllä koiran saa itsekin optettua, pitää vaan silmällä niitä omia reaktioita ja käytöstä kun koira haukkuu tai kuuluu jotain meteliä mihin koira reagoi.

26.12.2009 17.49
022574515_r
Kotka

Ismo, Siis toki :) onhaa siihen muitakin keinoja. mutta en ole niin experttiparas tuollaisten ongelmien kanssa. Sinä on vaikka kuinka toruttu yms mutta ei, niin ei.

Ihan ekana opetin sillee, että ku tiesin et joku meille oli tulossa, nii menin koiran kans siihen eteiseen, ja komensin 'hiljaa' silloo ku se oli hiljaa nii annoin herkun, mut jos se haukku, ni toruin..

Mut enpä ole tuota keinoa kun kolmesti kokeillut, sillä joskus sattuu unohtumaan, enkä voi kokoo aikaa vieressä kykkiä ja miettiä että milloin neiti alkaa haukkumaan.

Muokattu viimeksi: 26.12.09 17.51
SAY FUCK AND SMILE
26.12.2009 20.23
021111698_r
Vantaa
Väinö kirjoitti:
Meillä johtuu haukkuminen siitä myös että rapusta kuuluu melua mutta huomaa että se on vähentyny nyt ku ollaan dap haihdutinta käytetty kuukaus! kyllä se vaan toimi vaikka äiti ei uskonu millään :) nykyään ei tarvii enää melkeen ikinä ees pitää sitruunapantaa :)

Mukava kuulla, että uudessa paikassa on tullut edistystä :)

27.12.2009 12.03
019505381_r
Espoo

Me on Nikin kanssa leikitty mandariinin kuorilla joskus niin, että taivutan kuorta jolloin siitä suihkuaa jotain happoa, sitä, joka kynttilän liekinkin saa leimahtamaan. Se on hauska ja harmiton peli meillä.

Niki on nyt puolitoista ja äsken naapuri valitti, että se haukkui ja ulisi koko päivän. Ensimmäinen kerta, se on otähän asti ollut ihan hiljaa. Tuleeko eroahdistus puolitositavuotiaana, vai johtuiko käytös naapurin koiran juoksusta?

27.12.2009 13.09
^ Tossa tapauksessa naapurin koiran juoksut kyllä melko varmasti vaikuttaa asiaan. Meki asutaan kerrostalossa ja kyllä Onni ja Topi on ihan villeinä kun naapurin koirilla on juoksut x)
Makkaralla on kaksi päätä, toinen pää ja tää. Kun toista päätä puraisee niin toinen vielä jää... jos jää
27.12.2009 22.25
Tänään taas meinasi hermot mennä, ku oli tuttuja kylässä, ja toi vaan haukku ja räksytti...
27.12.2009 22.27
022574515_r
Kotka
^ Donnalla siis
SAY FUCK AND SMILE
27.12.2009 22.29
022600386_r
Lahti

^ no mutta eihän se koira käytöstään muuta ellet sinä sille opeta mikä on sallittua ja mikä ei. Eikä se sitruunapanta yksinään sitä opeta, se vain opettaa pelkäämään äänensä käyttöä ja vaistomaista toimintaa -ei se koira sitä ääntään huvikseen käytä (tosin on niitäkin jotka ovat viehättyneitä omaan ääneensä ja jatkavat haukkumista vain siksi).

Meillä alkanut esiintymään vähän turhaa huutohaukkua, mutta koitan nyt tarttua siihen heti. Sekunninkin maltillisesta hiljaisuudesta palkka, jos haukku taas alkaa, kielto ja hiljaisuudesta taas palkitaan. Tottahan se vie aikaa, mutta kyllä se perille menee kun pysyy johdonmukaisena.

28.12.2009 01.32
019922461_r
Höytiä

^ juuri näin :) koiran kouluttaminen vie aikaa, mutta kannattaako nyt yleensäkkään mennä siitä, mistä aita on matalin?

Kun koira otetaan, niin sitoudutaan sen kunnoliseen hoitoon ja kouluttamiseen. Ei ole mikään syy, että "en osaa/tiedä miten toimia" silloin hankitaan neuvoja, ei aina tarvita ongelmakoirakouluttajaa, kyllä sitä apua muualtakin saa. Jos tilanne on niin paha, ettei mikään auta, niin sitten sitä apua on vaan hankittava, eikä siitä koiraa kuulu syyttää.

Vaikka sitruunapanta tuntuu helpolta ja kätevältä vaihtoehdolta, niin se voi pahentaa ongelmaa ja tuoda niitä jopa liutan lisää.

Pitää ymmärtää, että koiralla on aina syynsä siihen käytökseen. Kannattaa selvittää, miksi koira käyttäytyy kyseisellä tavalla, eikä vain yrittää karsia itse ongelmaa poies.

31.12.2009 15.22

Kaverin haukkuherkällä koiralla on sitruunapanta.

Oikeastaan koira on opetettu semmoiseksi että saa kaiken haukkumalla.

Toimii hyvin,nykyään riittää että koiralle panee pannan kaulaan niin on hiljaa.Ei tarvitse nykysin laittaa edes päälle =)

Kokeiltiin kerran Lucalle vaikkei se yleensä haukukkaan.Luca vaan haukkui lisää että olisi saanut sitruunaa lisää ja lisää..Ei siis taida sitruunakaan ihan kaikkiin koiriin tehota!

31.12.2009 15.35
Mä en luota ollenkaan tuollaisiin 'kurituskeinoihin'. Ei se sitruunapanta ole ainoa vaihtoehto miten saada koiran haukunta loppumaan.
31.12.2009 16.12

Eihän se ole mutta jos ei halua olla tasa-arvoinen niin laittaa vain sitruunapannan kaulaan.

Ei se niin saisi mennä että koira saa haukkua pentuna kunnes joku valittaa.

Sitten sille laitetaan samanatien sitruunapanta kaulaan ja sanotaan että ei haukuta.

Se on väärin!Ensin täytyy ainakin yrittää koiralle opettaa käsky ''Hauku'' ja ''Ei'' tai ''ei hauku''

Mutta laiska pistää pannan kaulaan ajattelematta koiransa parasta.

Meillä Hugo haukkui yhden ainoan kerran kun pojalle valmistettiin ruokaa!Näytimme koiralle että haukkumalla ei heru.Sehän oppi kerrasta,enään ei hauku KOSKAAN odottaessaan ruokaa,vaan odottaa sitä nätisti hissukseen.

Itse läpikävisin ennen sitruunapannan hankkimista muut keinot lopettaa haukkuminen.Sitruunapanta ei kuitenkaan ole mikään euron juttu =)

01.01.2010 11.07

Jasulle hommasin sitruunapannan n. kahden kuukauden päästä sen tultua taloon.. Ensimmäisen kuukauden olin vapaalla ja silloin sille opetin yksinoloa normaalisti, muun koulutuksen yhteydessä, eikä tuolloin ollut edes minkäännäköistä ongelmaa.. Ei siis pihahtanutkaan/välittänytkään yksin jäämisestä(mutta siis silti harjoiteltiin). Sitten kun menin töihin, jonkun ajan kuluttua alkoi räksyttämään yksiollessaan. Sain jo naapurilta huomautusta asiasta, joten päätin kokeilla sitruunapantaa, koska en mitenkään päin voinut sille pieniä yksinoloaikoja pitää. Sille ei kelvannut mikään maailman herkku tai muu yksin ollessaan, ei koskenutkaan niihin..

Laitoin siis kameran päiväksi kuvaamaan koiraa, kun sille sitruunapannan laitoin(että näen sen reaktion siihen). Muutaman kerran se yritti haukahtaa, mutta kun ei pystynyt, rauhoittui nukkumaan jne.

Meggyn tultua tosin sekin vähä yksinoloahdistus mikä sillä oli, hävisi. Nykyään meillä siis kuuluu sitruunapannan laitto "lähtövalmisteluihin", vaikka pannassa ei ole pitkään aikaan ollut edes pattereita, eikä "einestä" sisällä..

Jasu siis haukkuu myös mm. autossa yksinjäädessään, aiemmin myös minun ollessa kotona joillekkin äänille, kuten ovikellolle jne, mutta niihin en sitruunapantaa käytä. Ensinnäkin ihan sen takia, että jos on itselläni mahdollisuus olla paikalla ja opettaa oikea käyttäytymismalli(esim. ovikello) tai se haukkuminen ei ole haitallista(autossa), niin mielestäni sitruunapanta on silloin ihan turha.. Samoin taas sitten ihan helposti en sitä sitruunapantaa laittaisi senkään suhteen, että esim. Isa aluksi vähän molisi yksin jäädessään, mutta se kyllä saatiin opetettua ilman mitään ylimääräisiä apuvälineitä pois =)

Mutta näin meillä, ja jos joku ajattelee, että olen ollut jotenkin "laiska" tai kauheasti "rääkännyt" Jasua pitämällä sillä sitruunapantaa, niin sille en voi mitään. Ihan heppoisin perustein en itsekkään sitruunapantaa laittaisi, enkä myöskään niin, etten voisi itse nähdä sen reaktiota siihen jne, mutta mielipiteensä kullakin..

07.12.2010 21.57
022438303_r
Hamina
Meillä on sitruunapanta, rudi kun pihalla haukkuu ihan turhille jutuille..Kun kuitenkin se nauttii ulkona olosta, mutta naapurit valittavat haukkumista ja ei sitä itsekään ole kiva kuunnella. Niin on sitten yksin ollessaan pihalla panta kaulassa. JA kyllä toimii! :)
Die welt ist ein gefährlicher ort, nicht weil von denen, die böses tun, sondern weil von denen, die aussehen und nichts tun.
08.12.2010 09.54
Meillä on sitruunapanta ollut käytössä ja nykysin aina sillon tällön muistuttamaan että yksikseen ei tarvi kotona haukkua. Ja mihin meillä sitruunapanta hankittiin?! Eroahdistus haukkumiseen, tai oikeastaan ulvomiseen jonka aloitti aina muutamalla haukahduksella. Ja mitä tapahtui eroahdistukselle? Koira pystyi huomattavasti lunkimmin ottamaan yksin jäämisen kun ei saanut itseään vielä lietsottu pahempaan jamaan ulvomalla. Nykyään ei eroahdistusta ole, mutta välillä haukkuu kun yksin on. Ja olen vahvasti sitä mieltä että meillä toi sitruunapanta yhdessä muiden toimien kanssa on lievittänyt eroahdistusta.
Se että jotkut sanoo että sitruunapannasta ei ole apua eroahdistukseen on heidän oma mielipide, mutta mä uskon sen minkä itse olen nähnyt ja kokenut. Meillä on ollut kamerat kuvaamassa koiraa eroahdistuksen aikoina niin siitä on pystynyt katsomaan mitkä keinot on miellä huomattavasti lievittäneet ahdistusta. Ja ilman näitä toimepiteitä meillä tuskin vieläkään olisi lungisti yksin oloa ottavaa koiraa.
Ja ratkaisu miksi pannan edes hankin oli se että mä haluan asua lämpimässä kodissa enkä missään metsä ryteikössä, sen takia kun koira haukkumisellaan saa naapurit hermostumaan ja valittamaan vuokraisännille että tulee häätö.
09.12.2010 14.09
022267527_r
Säkylä

Rasmus on ainut kenellä on kokeiltu, muille ei ole onneksi tarvinnut. Joskus pari vuotta sitten Rasmuksella alotettiin käyttö kun se aloitti ovenavauksen haukkumisen, ei ollut hyötyä kuin aluksi, lopulta Rasse ei enää välittänyt pannasta ja pantakaan ei reagoinut kaikkiin haukkuihin. Nyt toi sen haukkuminen on todella häiritsevää ja haukkuu melkein kaikkea, ollaan koitettu tietenkin kouluttaa sitä haukkumista pois mutta Rasmukselta se on hyvin vaikeaa. Nykyään sillä on jo joitakin dementian oireita..

On jo pitkällä jos ymmärtää, että vika harvoin on koirassa.
14.12.2010 20.58
020665647_r
Helsinki

Meillä oli puolisen vuotta koira hoidossa ja Nipsulla on todella ärsyttävä tapa isännöidä kun oltiin kotona. Yksin ollessaan ei haukkunut, mutta jos minä olin kotona niin pienikin rapsahdus tai muu ääni sai sen haukkumaan.

Päätettiin sitten ostaa sitruunapanta, kun koulutuksesta ja muista konsteista ei ollut apua.

Panta oli todella kallis (n. 150€ ) verrattuna siihen miten huonosti se toimii tai siis toimi välillä turhankin hyvin, toisinaan vaikka oli off- asennossa. Nipsun ravistellessa tai rapsuttaessa saattoi antaa myös suihkeen. Suihkutti välillä ilman että koira edes teki mitään.. Ja Nipsu kun ei ole mikään idiootti niin oppi aika pian sen millä äänellä voi haukkua ilman suihkausta Ja eipä tuo suihkaus näyttänyt sitä edes pahemmin häiritsevän..

Toimii varmaan herkemmälle koiralle. Myin sen naapurille ja heillä on kuulemma auttanut todella paljon, pelkkä panta hiljentää kuulemma koiran, eli ei tarvitse edes pitää päällä

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti