Remmirähjäys ja lannistunut omistaja (Koirat > Koirien koulutus)

11.10.2013 13.28
000062159_r
Eli niinkuin otsikkokin kertoo, taas yksi ketju remmirähjäyksestä. Meillä on 5v chihuahua ja 8v spanieli, ja ongelmia ohituksessa on ollut oikeastaan aina. Spanieli tuli meille vasta aikuisena, ja oli omaksunut tämän räyhäämisen ilmeisesti jo pennusta pitäen. Emme aluksi havahtuneet siihen "ongelmana", sillä asuimme maalla, jossa muita koiria ei juurikaan tullut vastaan. Kun spanieli oli ollut meillä vuoden, otimme chihun. Elelimme maalla vielä vuoden verran, jonka jälkeen muutimme tiheämmälle asuinalueelle ja ongelmat toden teolla alkoivat.

Tällä hetkellä asumme kerrostalossa ja ohittamiset ovat yhtä tuskaa: molemmat ottavat tuijotuskisan heti kun vieras koira näkyy, ja vaikka jo tuijotukseen yrittää puuttua, kiellot ja käskyt kaikuvat kuuroille korville. Tästä alkaa tietenkin mieletön räyhäys, jonka aikana koirat käyvät jopa toistensa päälle, ja mitään muuta en enää tässä vaiheessa pysty tekemään kuin raahaamaan koirat väkisin toisen koiran ohi. Tästä hyvästä saamme paheksuvia katseita, ja olenpa joskus kuullut että "älä hei viitti tollai noita sun koiria retuuttaa". En sitten tiedä että olisiko näiden ihmisten mielestä parempi, että antaisin koirien rähistä, riehua ja tempoa sydämensä kyllyydestä.

Ihmisten, pyörien yms. ohi mennään ihan nätisti, paitsi jos naapureita tulee rappukäytävässä vastaan. Riehuminen alkaa silloin sielläkin. En tiedä, kokevatko koirat, että rappukäytäväkin on ns. meidän reviiriämme, sillä missään muualla niitä eivät ohikulkevat ihmiset haittaa. Chihu pelkää myös kuollakseen lapsia, sillä edellisessä asuinpaikassamme naapurin lapset olivat päässeet kurmuuttamaan sitä (omalla takapihallamme!) kun itse olin käymässä sisällä. Se aloittaa riehumisen siis myös lasten tullessa vastaan, ja voitte vain kuvitella, millaisia katseita saamme lasten vanhemmilta...

Yritän mahdollisimman paljon ulkoiluttaa koiria erikseen, sillä yhdessä niitä on todella vaikea hallita. Olen kokeillut naksutinta, nameja, sitruunapantaa, yritän olla kiristämättä hihnaa ja reagoimatta vastaantulevaan koiraan, ja pitää koiran ulommalla puolella itsestäni ohitustilanteissa. Koitan puuttua jo vastaantulevan koiran tuijotukseen ja kieltää sen. Meillä on käynyt myös ongelmakoirakouluttaja. Mikään ei tunnu auttavan. Kotona ollessa koirat ovat rauhallisia, eivät riehu tai hauku rapusta tuleville äänille, rakastavat hellittelyä ja ovat kaikin puolin ns. "sylipuudeleita" :D

Olen todella loppu tämän asian kanssa. Stressaannun lenkeistä todella paljon, ja välillä kotiin tullessamme huonon lenkin jälkeen purskahdan itkuun. Olen häpeissäni, kun ohitamme nätisti käyttäytyviä koiria, ja omat koirani riehuvat kuin vesikauhuiset. En kestä katsoa edes muita koiranulkoiluttajia silmiin, sillä olisi tietenkin minun tehtäväni saada myös omat koirani ohittamaan muut nätisti. En edes ymmärrä, miksi koirani rähjäävät - varsinkin spanielimummomme rakastaa kaikkea ja kaikkia, eikä ole ikinä pelokas tai vihainen kenellekään!

Mieheni mielestä tämä ei ole suuri ongelma, koska koiramme ovat pienikokoisia ja muidenkin koirat räyhäävät... Mutta haluaisin vain, että pystyisimme kulkemaan ulkona normaalisti, eikä koirieni tarvitsisi stressata jokaisesta ohitustilanteesta ja vastaantulijasta. En vain tiedä, miten osoittaisin koirilleni, että suojelen niitä muilta "laumoilta" eikä toisin päin. Kun netistä lukee remmiräyhäämisestä, tulee vielä lannistuneempi olo - kuinka rähjäys on omistajan vika (aivan kuin en tätä jo tietäisi!) ja kuinka muita koiranomistajia v*tuttaa kun jotkut eivät hallitse koiriaan, kaikille ei kyllä pitäisi koiria antaa jne... Kaikesta tästä tulee vielä lannistuneempi olo, minähän ne koirat olen ottanut ja minun niille olisi pitänyt alun perin osoittaa, ettei muista koirista ole niille uhkaa. :(

Huh, tulipa avauduttua...
Muokattu viimeksi: 11.10.13 13.35
11.10.2013 13.38
022182665_r
Vantaa

Koirat aistii jos jännität ja stressaat jo valmiiksi lenkkejä. Pystytkö harjoittelemaan hihnakäytöstä jonkun kaverisi/tutun kanssa kenellä on koiria? Pitää vaan tehdä selväksi ettei ryttyillä tai ainakin joskus olen joutunut itse nappaamaan omaa vanhempaa koiraani poskista kiinni ja herättämään maanpinnalle.

Uskon että chihusi yllyttää spanielimummon myös rähjäämään eli silloin ongelma on tämä chihu ja sen käytökseen kannattaa ekaksi puuttua. Kun saat chihun lopettamaan rähjäämisen niin aika varmasti myös spanieli lopettaa.

Varmasti vaikeaa mutta kaikki lähtee sinusta itsestäsi, yritä ajatella positiivisesti ja että pystyt siihen. Vaikea näin koneella neuvoa, muuten voisin tulla vaikka lenkille tueksi omien koirien kanssa harjoittelemaan :D

Muokattu viimeksi: 11.10.13 13.45
11.10.2013 13.47
000062159_r

Kiitos vastauksestasi! Tuota olen itsekin miettinyt, että vaikka kuinka yrittää pysyä itse rauhallisena ohitustilanteissa, niin koko lenkki aiheuttaa minulle jo itsessään niin paljon stressiä, että se saattaa siirtyä myös koiriin. Muutaman tuttavan kanssa näitä on harjoiteltukin, mutta ongelmana on se, että koirani eivät rähjää "tutuille" koirille. 

Pitää yrittää tuota poskista nappaamista vielä, jos sillä saisi keskeytettyä tuon tuijotuksen. Tää on vaan niin typerää, kun täällä päin naapurit tuntuu puuttuvan kaikkeen. Esimerkiksi viimeksi mieheni oli laittanut spanielin istumaan ja ottamaan katsekontaktin häneen vastaantulevan koiran sijaan. Mitä tekee vastaantuleva nainen? Pysähtyy heidän kohdalle koiransa kanssa, ja ilmoittaa miehelleni, että "ei noin koiria kouluteta". Tuntuu, että jos vähääkään nappaa koiraansa jostain kiinni ja yrittää saada sen käyttäytymään, niin hyvä kun ei oo eläinsuojelu perässä :/

Edit:// ai juu, ja tää on jännä, sillä kun ollaan erikseen lenkillä, niin chihu ei rähjää oman pihan ulkopuolella muille koirille jos menee päättäväisesti ohi, mutta spanielia en saa lopettamaan. Voi kun noiden pään sisälle joskus pääsisi hetkeksi... Kaikkein pahimmat ohitukset on juurikin omassa pihapiirissä.

Muokattu viimeksi: 11.10.13 13.49
11.10.2013 13.50
022182665_r
Vantaa

Tuo on kyllä myös kätevä keino että laittaa koiran istumaan ja pyytää katsekontaktia. Itse varmasti tietää mikä toimii omalla koiralla parhaiten. Sanokaa seuraavalle koulutuksesta valittajalle että "senkus yrität sitten itse, tee itse paremmin" ja hihna sille vaan :D

11.10.2013 13.51

Tosiaan, remmirähjäys on aika iso, mutta myös yleinen ongelma, että et ole yksin. :) Hienoa, että olet kuitenkin puuttunut käytökseen, etkä omaksunut miehesi ajattelutapaa pienten koirien käytöstavoista. 

Itselläni oli 12-vuotias borderi, jolla oli koko elämänsä ajan enemmän tai vähemmän remmirähjäystä. Vanhemmiten tilanne alkoi olla jo hyvä, mutta joku pari vuotta sitten painin itsekin ihan samojen ongelmien kanssa. 

Ensiksi sinun pitää tosiaan itse saada lisää varmuutta ulkona. Kuten Cocokin sanoi, koira aistii jos olet levoton ja jännität ohitustilanteissa. 

Tässä hyvä teksti aiheesta, voisi auttaa teitäkin: http://www.kumikana.org/koulutus/kauniistiohi.php

"

Opeta koiralle, mitä "katso", "maahan" ja "seuraa" tarkoittavat. Harjoittele näitä ensin aivan häiriöttömässä paikassa. Kun koira tietää, mitä siltä vaaditaan, se ei enää saa valita totellako käskyä vai ei. Koulutus kehittää yhteisymmärrystä välillänne ja antaa kummallekin selkeät yhteiset säännöt. Johtajuusharjoitukset täydentävät ja helpottavat koulutusta.

Anna koiralle ohitustilanteissa tekemistä. Laita se seuraamaan kaikenlaisille kiemuroille, leiki sen kanssa pallolla, johdata sitä makupalan perässä. Aloita toiminta jo ennen kuin koira menee aivan umpikuuroksi ja jatka sitä koko ohitustilanteen ajan niin, ettei kuollutta hetkeä tule.

Käännä koirasi katse pois toisesta koirasta - mitä koira ei näe, sitä ei ole. Jos koiran huomiota on todella vaikea saada, voi kuonopannasta olla apua. Sillä saa koiran pään käännettyä haluttuun suuntaan. Pannalla vaikutetaan tasaisesti ja hellitetään heti, kun pää on oikein. Siitä ei saa nykiä. Kun huomaat koiran olevan hallinnassasi, itseluottamuksesi kohoaa ja jännitys lievenee.

Hengitä rauhallisesti. Laulele. Pelokas tai ärtynyt olotilasi siirtyy suoraan hihnaa pitkin koiraan.

Kehu ja palkitse koiraa, kun se on keskittynyt sinuun. Toisten koirien läheisyys ei saa merkitä ikävää riuhtomista vaan mukavaa yhdessäoloa omistajan kanssa.

Asetu vieraan koiran ja oman koirasi väliin ohitustilanteessa.
Jos mahdollista, anna koirasi tutustua vapaana mahdollisimman moniin lajikumppaneihinsa. Koiran täytyy saada oppia puhumaan koiraa. Hihnaräykky voi olla kuin eri koira saadessaan itse valita tahdin ja etäisyyden ja saadessaan "puhua" jonkin sosiaalisesti lahjakkaan kaverin kanssa. Pieni koiratarha ei ole tähän paras paikka, koska tilanteen ei saa antaa jähmettyä paikoilleen. Laita ihmiset ja koirat liikkumaan ja tekemään jotain.

"

Ja harjoitella kannattaa aina yksikseen, erikseen kummankin koiran kanssa, jos toinen kerkeää aloittaa rähinän, niin toinenkin lähtee siihen hyvin todennäköisesti mukaan. 

Jos ongelma ei ala omin keinoin oikenemaan, suosittelisin ihan kääntymään jonkun pätevän kouluttajan puoleen, remmirähjäys on kuitenkin todella ikävää sekä koiran, että omistajan (ja muiden ulkoilijoiden) kannalta. Tsemppiä! :)

"One part brave, three parts fool" -Brom, Eragon
11.10.2013 13.57
000104479_r

Niistä ikävistä naapureista. Ei kannata välittää. Tottakai se tuntuu pahalta jos ne sanoo kovin rumastikin tai jatkuvasti kommentoi, mutta sun pitää vaan sanoa takas niille niinkuin Coco sanoi. Tai sitten vaan annat niiden olla omassa arvossa.

11.10.2013 13.58
000062159_r

Kiitos teille hirmu paljon asiallisista vastauksista. Ihanaa, että täällä saa käytännön neuvoja, eikä vaan syyttelyä osakseen (joskus se tuntuu olevan keskustelupalstojen yleinen tapa :/ ) 

Ja tosiaan, nuo katso- ja seuraa-käskyt voisivat auttaa ainakin tuon vanhemman koiran kanssa, se on sen verran perso makupaloille että tekee niiden eteen lähes mitä vaan :D

Ja juu, naapureista olen yrittänyt olla välittämättä ja ottaa sellaisen "mitä sitten"-asenteen, mutta jotenkin tää on mulle niin arka paikka, että kun joku sitä vielä ilkeästi kommentoi, niin tunnen olevani maailman huonoin koiranomistaja :(

edit:// sen verran tuli vielä mieleen, että kun spanielin kanssa ohitetaan ihmisiä ilman koiria, olen huomannut, että jos hihna on löysällä, se syöksyy helposti räkyttämään myös ihmisille. Kun kiristän hihnan jo etukäteen se kulkee nätisti ohi. Tämä on niin nurinkurista kaikkeen, mitä olen kuullut - eikö hihnan kiristämisen pitäisi juuri olla koiralle ns. varoitus? Meillä se toimii niin päin, että koira rauhoittuu.. en tajua :D

ollaan spanielin kanssa käyty myös rally-tokossa, ja siellä se ei reagoinut muihin koiriin ollenkaan, vain makupaloihin. 

Muokattu viimeksi: 11.10.13 14.36
11.10.2013 15.11

Pää pystyyn! Sinä sentään yrität ja haluat tehdä asialle jotain :) Monet varmasti tuomitsevat sinut huonona omistajana ja koirasi hulluina, mutta yrität vaan päästä siihen mielentilaan, että muiden mielipiteillä ei ole väliä. 

Minä ottaisin uudestaan yhteyttä ongelmakoirakouluttajaan, hyvään sellaiseen (edellinen ei ilmeisesti ollut, koska painitte ongelman kanssa yhtä). Lisäksi lenkittäisin koirat erikseen. Lyhyitä, intensiivisiä lenkkejä, iloisessa mielentilassa. Älä lannistu jos ensimmäinen ohitus menee pilalle, seuraava menee paremmin, kun kanavoit itsesi siihen. Lisäksi, päätä yksi ja ainut tapa ohituksiin. Ei niin, että joka kerralla koitat eri asioita, se tuottaa vain pettymyksiä ja lannistaa. Ongelma ei poistu sormia napsauttamalla, mutta pitkäjänteisyydellä päästään hitaasti ja varmasti eteenpäin. Tärkeää olisi kuitenkin myös se ulkopuolinen tuki, eli mielellään se ongelmakoirakouluttaja. Enemmän kuin yksi tapaaminen ja tosiaan niin, että hän näkee ongelman laadun, mistä se kumpuaa ja lisäksi osaa sanoa koirien luonteista jotain. Taitava kouluttaja kyllä näyttää käytännössä mitä tehdä ja kertoo ohjeet jatkoon.

12.10.2013 12.40
000062159_r

Kiitos sinulle :)

Aloin miettiä tuota ohitustapaa, ja ihan totta, me ollaan kyllä käytetty niin montaa eri ohitustapaa, ettei mikään ihme vaikka koirat olisivatkin vähän hoomoilasena, että mitä nyt pitäisi tehdä.

Chihun kanssa sitruunapanta lopettaa kyllä räksyttämisen, muttei poista itse ongelmaa: panta kaulassa se on kyllä hiljaa, mutta kaikin muin "elein" yrittää kukkoilla vastaantulijoille (syöksähtelyä, ruopimista yms...)

12.10.2013 13.19
022182665_r
Vantaa

Jos yhtään helpottaa niin omassa naapurissani asuu chihuahua joka myös räksyttää _aina_ kun meidät näkee eikä sitä pahemmin saa hiljaseksi edes käskyillä. Joku chihujen ominaistapa vissiin tuo räksytys :D

12.10.2013 14.06
000104479_r

Mäkin tiiän yhen chihun, joka ei juuri koskaan oo hiljaa :D

12.10.2013 15.43
000062159_r

Haha, niillä (ainakin useilla) on kyllä uskomaton luonne. Niin uskollinen ja omistautuva, mutta samalla hirveä uhittelija ja kovapäinen kuin mikä :D 

hihnallakaan sitä on kovin vaikea kontrolloida - jos nykäiset hihnasta niin koko 2,5-kiloinen koira lentää suunnilleen 4 metriä taaksepäin... :D

12.10.2013 17.00
022407229_r
Helsinki

Mulla autto rähjäämiseen kuonopanta. Hilu oli ihan kamala rähjä meille tullessaan ja kokenut koiranomistaja olisi varmasti saanut rähjäämisen loppumaan nopeasti, mutta meidän eka koira kun on niin oltiin vähän hukassa. Kuonopanta toi kuitenkit itselleni huomattavasti lisää itsevarmuutta, kun tiesin, että saan koiran hallittua, eikä se pääse syöksyilemään. Tosin en tiedä, sopiiko pikkukoiralle. Tsemppiä kuitenkin, kyllä se siitä. Pitää  vaan määrätietoisesti ja kärsivällisesti treenata :)

http://hilupon.blogspot.fi
13.10.2013 21.40
000062159_r

Mä olen itse asiassa miettinyt tuota kuonopantaa. Chihun kanssa ei välttämättä niinkään, mutta isomman kanssa voisi toimia :) onko teillä mennyt rähjääminen jo kokonaan ohi?

13.10.2013 21.58
022648620_r
Kuopio

Tässäpä erilaisia juttuja mitä itse näen hyväksi:

-koiria kouluttaisi erikseen

-Otetaan koiran kanssa joku juttu josta se innostuu ja johon se keskittyy ja joka palkitsee koiraa. Esim. huolellinen katsekontakti josta superhieno palkkionami tai lelu. Tämän pitää olla koiran mielestä tosi mielenkiintoinen palkkio ja juttu. Muut koirat ohitetaan niin kaukaa että ei synny räyhäämistä. Kun koira näkee tässä tilanteessa toisen koiran, sen kanssa tehdään tuo edellisen kohdan kiva juttu. Pikkuhiljaa edetään sitten lähemmäs vieraita koiria, mutta aina vaan sen verran että koira pystyy keskittymään tuohon kivaan juttuun.

-Tavataan kilttejä koiria joiden kanssa on kiva olla ja leikkiä. Tästä muodostuu koiralle käsitys että muut koirat ovat kivoja. Voivat esim. vapaana olla. Ja kannattaa aloittaa oman kokoisista koirista.

-Ainakin Jyväskylässä järjestetään koirien joukkokävelyitä joissa koiria totutetaan siihen että muita koiria kävelee niiden lähettyvillä. 

-Koiralle mahdollisimman ergonomiset valjaat. Jotta jos koiralla on panta esim. niin ei tule sellaista kiristyksen tunnetta koiralle silloin kun se näkee toisen koiran. Löysä tunne valjaissa luo rentoutta.

-Myös naksutinkoulutusta voi käyttää tässä paljon. Suosittelen kirjaa Ääni rauhoittaa. Siinä on nimeomaan räyhäämisongelman hoitoa.http://kauppa.showlink.fi/tuote/%C3%A4%C3%A4ni-rauhoittaa/601152/

-Kiinnitetään erityishuomiota siihen että ei mennä suoraan kohti toisia koiria vaan kiertäen kuljetaan niiden läheltä. Myös voi katsoa että omalla koiralla on suojana vaikka pusikkoa, että se kokee olevansa piilossa vieraalta koiralta halutessaan. Jos koira haluaa keskittyä rauhoittavaan signaaliin kuten että se rupeaa hirveästi nuuskimaan maata tai merkkaamaan, niin antaa sen tehdä ne rauhassa. Jos ei jaksaisi ruveta kouluttamaan huolellisesti pois tuosta ongelmasta, niin nämäkin keinot voisivat auttaa että saisi arkielämän jotenkuten kulumaan. Eli aina kun näkyy vieras koira niin mennään siitä poispäin tai kierretään kaukaa ja nämä tehdään niin että oma koira pääsee piiloon ja pidetään hihna pitkänä niin että koira kokee että se ei ole vangittu vaan että se pääsee pakoon ja piiloon.

Suosittelen myös Tuire Kaimion Koirien käyttäytyminen.

14.10.2013 20.27
000062159_r

Vau, tuossa oli paljon kokeilemisen arvoisia vinkkejä. Valjaat meillä onkin molemmilla koirilla. 

Tuota mietin, että koira pääsisi halutessaan piiloon ja olisi pitkällä narulla - meidän koirilla on vaan sellainen tapa, että alkavat tempoa vierasta koiraa kohti ja aloittavat räyhäämisen jo ennen kuin tuleva koira edes huomaa niitä. En ole keksinyt, että yrittävätkö ne tällä tavalla ns. pelottaa uhkaavan koiran pois jo ennen kuin tämä yrittäisi hyökätä tms.. :/ 

Tutustun noihin kirjoihin varmasti, kiitos vielä vinkeistä :)

16.10.2013 18.55
000062159_r

Pakko hehkuttaa!

Me lähdettiin tänään Nellin (spanieli) kanssa sitten kahdestaan lenkille, ja koitin oikein panostaa hyvään fiilikseen ja rentoon lenkkiin. Pysähdyttiin välillä leikkimään yms..

Noh, meitä vastaan tuli kahden koiran koirakko, ja siinä vaiheessa tempaisin keksin taskusta ja johdatin Nellin sen avulla ohi, ja tosiaan varmasti ensimmäistä kertaa keskityin pelkästään omaan koiraan, enkä niihin vastaantuleviin. ME MENTIIN HILJAA JA TEMPOMATTA OHI! Musta tuntui kyllä, että toinen ulkoiluttaja vähän naurahti meille, kun mä olin niin innoissani ohituksen jälkeen "tosihyvätyttötosihyvätyttötosihyvä..." ja Nelli nakersi aivan onnessaan keksiä :D

18.10.2013 14.17
022407229_r
Helsinki
Nepsu13 kirjoitti:

Mä olen itse asiassa miettinyt tuota kuonopantaa. Chihun kanssa ei välttämättä niinkään, mutta isomman kanssa voisi toimia :) onko teillä mennyt rähjääminen jo kokonaan ohi?

Kuonopantaa ei olla käytetty enää pitkään aikaan. En voi sanoa, että rähjäys olisi kokonaan loppunut, mutta todella harvassa on ne koirat, jolle Hilu rähjää. Nykyään lenkeillä mä melkein odotan, että joku tulisi vastaan niin saatais taas treenattua ohituksia :)
http://hilupon.blogspot.fi
18.10.2013 14.20

En jaksanut lukea kaikkia kommentteja, mutta aika monella koiralla on tehonnut se että nakkaa vettä niskaan aina kun aloittaa rähjäämisen. Eli joka lenkille vesipullo mukana niin ihan parista kerrasta on oppineet koirat olemaan huutamatta. :)

Muokattu viimeksi: 18.10.13 14.21
koirankuje.blogspot.com
19.10.2013 11.59

En ole tuosta "säikäyttää erityisesti pienen koiran" samaa mieltä koska itse asiassa monet pikkukoirat ovat luonteeltaan kovempia ja aggrempia kuin esimerkiksi vaikka joku nykyrottis. Mutta aivan totta, millekään super aralle tai muuten vaan nössötossukoiralle en menis itsekään kokeilemaan. Mutta tosiaan hermorakenteeltaan ihan normaalit koirat mielestäni kyllä kestävät tuon veden.

Frekikin (ja samoin kaksi tuttua lappalaista) haukkui nimenomaan epävarmuuttaan mutta siitä huolimatta olen heittänyt vedellä eikä se siitä mitään pelkäämään ole alkanut. Kun taas toisaalta Blondi järkyttyi jo siitä kun sen päälle lennähti vettä kun heitin Frekiä, junnas aika tehokkaasti koko loppulenkin. Mutta se nyt onkin herkkä koira että aivan sama heittääkö sitä vettä niskaan ihan missä tilanteessa tahansa niin se ottaa nokkiinsa ja Blondistahan kyllä tiesin muutenkin että sen päälle ei voi eikä tarvitsekaan heittää vesiä tai mitään muutakaan. Varmasti jokainen tuntee koiraansa sen verran, että tietää voiko sille heittää vettä ilman että suhde menee pilalle ja koira traumatisoituu. :)

Eli tosiaan kannattaa tämän tekniikan kanssa olla aika varovainen. Kuvittelisin että voi käydä niinkin että koira alkaa entistä enemmän pelkäämään ohituksia jos sattuu haukkumisen sijaan yhdistämään veden tulon ohittamiseen ja vastaantuleviin koiriin ylipäätänsä. Varsinkaan niin ei pidä tehdä että heittää vettä etukäteen ennen kuin koira murisee/haukkuu tmv. 

Muokattu viimeksi: 19.10.13 12.06
koirankuje.blogspot.com
19.10.2013 16.34
000062159_r

Mä olen Nellin kanssa kokeillut tuota vettä, mutta se ei välitä! Vähän pärskii ja aloittaa uudelleen.

Ja tosiaan, chihu meillä räkyttää pelosta, mutta mä en ymmärrä miksi Nelli haukkuu ja tempoo! Jos se pääsee moikkaamaan vastaantulijaa (yleensä me ei moikata, mutta esim. jos tuttu tulee koiransa kanssa vastaan), niin lähemmäs päästyään se menee häntä heiluen moikkaamaan ja nuuskimaan ihan kiltisti. Mun mies on kehitellyt tällaisen teorian, että se räksyttää koska haluaa päästä moikkaamaan kaikki vastaantulijat, mutta en oikein tiedä siitäkään.

Ja me testattiin kuonopantaa, mutta Nellillä on niin lyhyt kuono, että se saa huitaistua tassulla sen kuono-osan pois! :( auttaisiko tällaiseen tilanteeseen yhtään vedonestovaljaat?

30.10.2013 11.03
http://www.petsie.fi/main/rules.php?rules=forum

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti