Omituinen kääpiöpinseri - Sivu 2 (Koirat > Koirien koulutus)

09.11.2013 22.18
021096063_r
Lappeenranta

En sanoisi koiraa kovaksi ja dominoivaksi. Enemmän kuulostaa epävarmalta (peloissaan ympäristön ärsykkeistä + ei luota siihen, että sinä omistajana handlaisit tilanteen) kerrotun perusteella.

10.11.2013 13.25
021943069_r
Kerava

Mulle kuulostaisi kyllä myös pelkoreaktioilta, eli kompit Okille. Mieleeni tuli vain, että voisiko rauhoittavilla signaaleilla olla mitään vaikutusta, vai oletteko jo kokeilleet? Luin koko topicin jo aikaisemmin ja nyt en pikaselauksella löytänyt mainintaa. Eli siis koiran pelästyessä jotain ja rynnätessään esimerkiksi boxiinsa kaikki perheenjäsenet alkaisivat haukottelemaan, venyttelemään "etutassujaan" jnejne. Tietysti kun luottoa omistajaan ei ole, vaikutus on varmasti erilainen mikäli koira edes saataisiin huomioimaan muun lauman käyttäytymistä. Jos koira säikähtäessään on kuitenkin aivan suunniltaan paniikista ja vaipuu täysin omaan maailmaansa, signaalit ovat tietysti hyödyttömiä. Mikäli et ole lukenut vielä Turid Rugaasin Rauhoittavat signaalit -kirjaa, suosittelen sen lukemaan. Jos koira tosiaan saataisiin kiinnittämään huomiota muihin, oikean lääkityksen kanssa rauhoittavilla signaaleilla voisi saada ratkaistua joitakin tilanteita. Oliko koiralta testattu siis näön lisäksi kuuloa, jos juuri olisi aistiyliherkkä?

Useampaan otteeseen oot Minppis kirjoittanut jo siihen suuntaan, että tosiaan oot uupunut ja että jos olisit oma asiakkaasi, niin itsekin suosittelisit jo lopettamista. Itse olisin oikeasti kyllä jo vahvasti sitä mieltä, että ihan jo itsesikin kannalta olisi parempi päästää koira menemään, ennenkuin tulee sitten se totaalinen breakdown joka johtaa joka tapauksessa koiran lopettamiseen, kun ne viimeisetkin mehut omistajasta on viety eikä silloin mistään ainakaan tule mitään. Muistaakseni sulla oli myös lapsia, joten vaikka koira on tärkeä ja perheenjäsen, älä uhraa sille liikaa. Silloin kun koiran stressitaso ja hermot ovat tota luokkaa ei koirankaan elämä voi olla oikeasti elämisen arvoista. Joskus se päätös on vaan tehtävä ja itse tekisin sen viimeistään nyt. :/ Tsempit sinne!

15.11.2013 10.42
Oki kirjoitti:

En sanoisi koiraa kovaksi ja dominoivaksi. Enemmän kuulostaa epävarmalta (peloissaan ympäristön ärsykkeistä + ei luota siihen, että sinä omistajana handlaisit tilanteen) kerrotun perusteella.

Koira ei siis todellakaan ole kova, eikä dominoiva. Päinvastoin. Kuten jo aikaisemmin sanoin, koira on pelokas epävarma ja suurimman osan aikaa täysin ulapalla siitä mitä sen ympärillä tapahtuu. 

Tuosta luottamusasiasta olen täysin erimieltä, koska esim ulkona, kun se saa olla napanuora-hihnalla kiinni minussa se on täysin eri koira. Se kuuntelee, hakee kontaktia ja on muutenkin ihan normaali-koiran oloinen. Vaikeudet alkaa siinä tilanteessa, kun koira joutuu olemaan minusta irti. Myös siis kotona. Varmaan siis hommat sujuis aika mallikkaasti jos pitäisi koiraa 24/7 hihnassa.

Suurin ongelmahan siis on se kärsivällisyyden puute, koira on kykenemätön käsittelemään ympäristöstä tulevia ärsykkeitä. Se on kuin lehti tuulessa, pyörii mihin sattuu.

15.11.2013 11.00

Niin ja siis rauhoittavia signaaleja on käytetty vaikka kuinka paljon... Itseasiassa niin paljon, että koira on ruvennut niitä myös itse käyttämään. Tosin niitäkin epäadekvaatisti. Alkuviikosta esim koira kohtasi sisätiloissa toisen koiran. Ja siis ilman hihnaa, eli joutui selviämään "yksin".

Pinseri lähestyi toistakoiraa kääntämällä päätä pois, kaula paljaana ja lipoen huuliaan. Toinen koira seisoi rauhallisesti paikallaan, rentona. Pinseri lähestyi toista koiraa hitaasti ja toistellen rauhoittavia signaaleita... kunnes hyökkäsi. Hyökkäys tapahtui siis täysin varoittamatta. Mitään häiritsevää tekijää ei ympäristössäkään ollut, ei ääniä, ei liikettä.

Hienoahan se olisikin, jos nämä asiat olisivat vaan kiinni siitä, että itse muuttaisi toimintaansa. Sitäkin kun on tehty vaan useamman kerran. Kaikkeen muutokseen koira reagoi positiivisesti muutaman päivän ajan, kunnes käytös muuttuu taas takaisin entiselleen.

Nyt meillä sentään on nukuttu pari yötä paremmin, kun koira on pesussa kutistunut haavapuku päällä öisin. Siis puku on sen verran kutistunut, että se on hyvin tiivis rintakehällä. Kai sekin nyt tähän hätään jotain turvaa koiralle tuo.

Mutta kiitos Kapu tsemppauksesta! Kyllä pian on ratkaisut tehtävä, ennen kuin ollaan lataamossa koko perhe. Tosin kauas ei tarvitse itse mennä, kun olen jo alalla töissä :D

15.11.2013 11.05
018442796_r
Muurame

Jos tiukka puku helpottaa, voisi Thunderskirtistä olle koiralle apua. Älä edes yritä pakottaa koiraa sosiaalisiin tilanteisiin kun se selvästi ei niihin pysty. Joko lääkityskokeilut on aloitettu?

15.11.2013 13.00

Serene on mennyt kolme viikkoa... eikä juurikaan mitään vaikutusta ole ollut, ehkä ihan minimaalisen pientä rauhoittumista.

Tuo sosiaalisista tilanteista pidättäytyminen on aika hankalaa toteuttaa, kun kotona on toinenkin koira. Väkisinkin joutuu olemaan siis läheisesti tekemisissä, eikä se tietysti oikein hyvin toimi. 

Toinen koiramme kun siis ei vaan ymmärrä pinserin käytöstä, joten useasti hyvin uteliaana menee lähelle, kun ei tajua miksi toinen on sellainen kun on. Minä tietenkin joudun toista käskyttämään olemaan menemättä kontaktiin, mutta eihän sitä kahta koiraa ihan jatkuvasti voi erossakaan pitää....

Parastahan siis olisi jos tuolle pinserille löytyisi joku ihan oma erakko keskeltä metsää, jonka kanssa voisi elellä ilman ärsykkeitä ainoanan koirana. Vaan mistäs sellaisen löydät, varsinkin kun koira on niin arvaamaton vieraiden ihmisten kanssa, etten koskaan uskaltaisi vieraan matkaan sitä edes päästää... 

15.11.2013 13.31
022702590_r
Hyvinkää

OT/ Eikö omituisuus oo kääpiöpinserin rotuominaisuus melkeinpä? :D 

15.11.2013 19.13
021096063_r
Lappeenranta

Kuulostaa ehkä kurjalta, mutta joillain koirilla kuppi saattaa olla sen verran vajaa ja hermorakenne falskata pahastikin, että myös sitä viimeistä palvelusta kannattaa pohtia. Kyllä koirissakin niitä pääpuoleltaan "maanantaikappaleita" syntyy ja jos kaikki kokeilemisen arvoinen on kokeiltu, niin pitää pysähtyä pohtimaan kuinka stressaavaa koiran elämä on nykyisellään.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti