Pahimmat virheet koiran koulutuksessa - Sivu 2 (Koirat > Koirien koulutus)

02.12.2013 12.56
022461098_r
Jyväskylä

Johdonmukaisuus ja määrätietoisuus on mun mielestä kaksi avainsanaa koiran koulutuksessa. 

Serafina(sip.husky/pohjis)17.2.2012 Karolina(labnou/husky) 16.7.2013
03.12.2013 08.18

Annetaan pennun rällätä/riekkua miten tykkää, koska sehän on vielä lapsi. Ja sitten kun koira on omistajan silmissä aikuinen, kaikki pitäisi oata taikaisusta ja mietitään, miksei toimi. Ja syyksi keksitään tietty idiootti koira.

03.12.2013 08.51
022264481_r

Malttinsa menettäminen & epäjohdonmukaisuus.

Epärealististen tavoitteiden asettaminen ja syyn etsiminen muualta kuin peilistä, epärehellisyys itselleen ja ihmeelliset oletukset kuten että koiran pitäisi luonnostaan osata vaikkapa olla purematta tai kiskomatta silkasta kunnioituksesta jne. 

Epärealististen tavoitteiden kategoriaan ja muiden kuin itsensä syyttämiseen menee myös se miten jotkut eivät muista/ymmärrä/halua uskoa, että asian varma oppiminen vaatii toistoja.
Jos et jaksa hioa koiran luoksetuloa päivittäin pikku pätkissä kuukausien ajan, vaan rykäiset puolen tunnin tylsät ja huutamiseksimenevät treenit koiran virkeystilaa ja oloa huomioimatta kerran kahdessa kuussa niin on kohtuutonta suuttua koiralle tai syytellä sen geeniperimää/riistaviettiä/luupäistä luonnetta siitä ettei luoksetulo pelaa niin kuin haluaisit sen toimivan.

Silloin on myös turha hokea tätä paljon kuultua "SE KYLLÄ TASAN OSAA TÄMÄN!!". Kuulostaa erityisen hassulta kun ihmiset karjuvat tätä pennuille ja nuorille koirille. (Itsellänikin käy tämä usein mielessä ennen kuin pysähdyn miettimään että osaako koirani todella asian X -paljonko olinkaan harjoitellut oikeasti ja miten hyvin? )
Harva sen ikäinen osaa normaaleilla perustallaajan treenimäärillä mitään vielä varmasti. Peiliinkatsomisen paikka.

good dog, best friend
03.12.2013 12.42
022674678_r
Loviisa

^ Tää on se yleisin selitys miksi koira ei toimi kuten halutaan.. se on niin luupäinen tai kova.. siis wtf???

- porokoiran silmissä voi nähdä revontulien leiskun ja hönkäyksissä kuulla shamaanien noitarummut -
05.12.2013 23.57
000058711_r

^Sen ymmärtää kun se "kova" koira sitten joskus osuu kohdalle. Ihan samaa mieltä oon siitä, että pitää olla toistoja, toistoja, kannustimia, lisää toistoja, eri häiriöitä  jne. On kuitenkin olemassa koiria, joilla on todella vahva riistavietti ja koiria jotka ovat "kovempia" kuin toiset. Ovatko ne mahdollista kaikilla saada koulutettua pois niin tiedä häntä. Ainakin joillain koirilla se on todella paljon haasteellisempaa kuin toisilla. Jopa niin, etten kyllä menisi arvostelemaan ennen kuin olen itse kouluttanut usealta eri metsästysviettiseltä koiralta ko. vietin pois.

Omat pahimmat virheet on ollut koiran lukemisessa ja ongelmiin puuttumisessa etukäteen. Myös tyylissä on ollut parantamisen varaa. Omaa koiraa oppii lukemaan ihan eri tavalla kuin vieraita koiria. Samoin huomaan, että muut lukee koiraani usein vähän väärin. Esim. onko koira kiinnostunut vai jännittynyt, milloin koira lepää odotellen toimintaan siirtymistä ja milloin se haluaa tulla jätettävän rauhaan, onko koira kuulolla vai tekeekö käsketyn enemmänkin "liukuhihnana" tai milloin koira on rento ja milloin passiivinen.

06.12.2013 00.07
022706863_r
Tampere

Ehdottomasti välillä kärsivällisyys. Tosi helposti myönnän turhautuvani, jos koira ensin toimii hyvin ja sitten vedetään ihan lekkeriksi hienosti toimittu asia. Eli takapakki turhauttaa, etenkin tilanteessa jossa tuntuu että koira ei edes yritä. Enkä meinaa tilannetta, jossa koira vaan epäonnistuu tekemisessä. Vaikka se onkin vaan hetkellinen fiilis, niin ei sitä tarviais tulla ollenkaan. 

"I'd consider myself a realist, alright? But in philosophical terms I'm what's called a pessimist."
06.12.2013 02.47

Kun koiralta vaaditaan liikaa. Asioita ei ole kunnolla opetettu, ja niitä vaaditaan ja ihmetellään miksi tämä ei nyt toimi ollenkaan. Nimimerk. kokemusta on.:) Ja kun siinä oma kärsivällisyys menee ihan turhaan siinä "raivotessa" kun asiat ei toimi.:)

Ja myös sellainen asia, että ei oteta koiran omaa luonnetta huomioon ollenkaan. Ollaan liian kovia pehmeämmälle koirille, tai sitten liian pehmitä kovemmalle koiralle.:)

06.12.2013 14.39
022314443_r
Ohkola

Ei tunneta koulutettavaa koiraa/ei ylipäätään osaa edes lukea koko eläintä. 

Esimerkkinä: Bela on sellainen koira, joka toimii ja keskittyy kouluttamistilanteessa parhaiten kun käskyt on topakoita, eikä mitään turhaa pyytelyä. Jessi taas alkaa menemään heti häntä koipien välissä lattiaa pitkin jos hiukankin ääni kohoaa, tai käsky ei taivu enemmän sinne pyytelyn puolelle. 

Ihan liikaa näkee niitä jotka kouluttaa koiraansa huutamalla ja sitten repii hiuksia päästä kun ei se koira millään tottele. Kerran huomautunkin eräälle tuttavalle että kannattaa ehkä kokeilla vähän lempeämmällä tyylillä niin koira ei pelkää ja koulutustilanne on koiralle mukava. "No eihän se sitten ainakaan tee mitään kun ei se tee nyttenkään vaikka olen niin tiukkana kun vain voin olla!"..........

Ja tottakai, epäjohdonmukaisuus, määrätiedottomuus ja ihan vaan yleinen osaamattomuus on niitä yleisiä syntejä kouluttajien keskuudessa.

Dog is only as bad as it's owner is.
07.12.2013 02.25
Heavy kirjoitti:

Kun koiralta vaaditaan liikaa. Asioita ei ole kunnolla opetettu, ja niitä vaaditaan ja ihmetellään miksi tämä ei nyt toimi ollenkaan. Nimimerk. kokemusta on.:) Ja kun siinä oma kärsivällisyys menee ihan turhaan siinä "raivotessa" kun asiat ei toimi.:)

Komps... ja toinen ääripää joka ei koskaan vaadi niitä jo osattuja asioita vaan aina vaan houkuttelee ja lahjoo koiraa toimimaan.

Suurimpiä virheitä on koiran liiallinen inhimillistäminen (vauvana pitäminen), epäjohdonmukaisuus ja epäreiluus.

07.12.2013 21.47
022674678_r
Loviisa
Villo kirjoitti:

^Sen ymmärtää kun se "kova" koira sitten joskus osuu kohdalle. Ihan samaa mieltä oon siitä, että pitää olla toistoja, toistoja, kannustimia, lisää toistoja, eri häiriöitä  jne. On kuitenkin olemassa koiria, joilla on todella vahva riistavietti ja koiria jotka ovat "kovempia" kuin toiset. Ovatko ne mahdollista kaikilla saada koulutettua pois niin tiedä häntä. Ainakin joillain koirilla se on todella paljon haasteellisempaa kuin toisilla. Jopa niin, etten kyllä menisi arvostelemaan ennen kuin olen itse kouluttanut usealta eri metsästysviettiseltä koiralta ko. vietin pois.

Siis omalla kommentillani viittasin tuohon Karhun viestiin " syytellä sen geeniperimää/riistaviettiä/luupäistä luonnetta siitä ettei luoksetulo pelaa niin kuin haluaisit sen toimivan."

Ja lähinnä sitä, että usein selitellään että koira on luupäinen, jos se ei toimi, kun ei välttämättä ole koiralle edes kunnolla opetettu mitään. Ja mun mielestä monet puhuvat koiran kovuudesta samana asiana kuin "luupäisyytenä" tai itsepäisyytenä. Kovuushan tarkoittaa (luonnetestin termein) sitä kuinka hyvin/huonosti koira muistaa epämiellyttävät asiat. Se ei mun mielestä tarkoita, että jos koira ei tule luokse ja puuhaa vaan omiaan, että koira on kova luonteeltaan. 

Itsellä on saalisviettinen ja riistaviettinen koira, eikä sitä todellakaan ihan tuosta vaan kouluteta pois. Tosin kyllähän se luoksetulo pitäisi onnistua, jos sitä riistaa ei ole lähettyvillä. En siis omassa kommentissani viitannut mitenkään mihinkään riistaviettiin. Sori jos ymmärsitte väärin.

- porokoiran silmissä voi nähdä revontulien leiskun ja hönkäyksissä kuulla shamaanien noitarummut -
08.12.2013 00.08
000078634_r

Juu, tuon saman luonnetestien sisällön minäkin sanalle "kova", koirien ollessa kyseessä, annan. Samoin "pehmeällä" tarkoitan myös sitä luonnetestien määritelmää koiran pehmeydestä, eli sitä että pehmeä koira muistaa kauan tai ikuisesti kaikki saamansa kolhut. Vaikken mikään ekspertti näissä olekaan, niin ei minun käsittääkseni kovuudella/pehmeydellä ole mitään tekemistä riistavietin kanssa.

Muokattu viimeksi: 08.12.13 00.09
08.12.2013 10.45
000058711_r
Mäkin käsitän kovuuden juuri noin ja riistavietti oli vain esimerkki jostain asiasta joka on vaikea kouluttaa pois. Mä käsitän myös "luupäisyyden" kovuutena. En itse käytä kyseistä termiä, mutta niin olen ajatellut kun muut sitä käyttävät. Kovuus taas vaikuttaa mun mielestä koulutettavuuteen siten, että koira ei välitä monistakaan rankaisuista ja unohtaa niiden vaikutuksen pian. Ilman rankaisua taas on todella vaikea kouluttaa tiettyjä rotuja ja siinä yksi syy miksi osa koirista on hankalampia kuin toiset.
08.12.2013 22.02
022264481_r

Itse en kyllä usko, että riistaviettiä voi kouluttaa pois
Ihan niinkuin koiran lisääntymisviettiä tai halua syödä ruokaa nälkäisenä ei voi kouluttaa pois
Ehkä tässä on kyse vain hassusta sanavalinnasta, toivottavasti. Olen vain kuullut aiemmin ihmisten kehaisevan miten ovat kouluttaneet esimerkiksi vahtivietin pois koiraltaan.
Tainnut olla ennemmin kyse siitä että on onnistuttu opettamaan koiralle, ettei se päätä milloin vieraat tulevat sisään tai saa haukkua ulkoa tuleville äänille, mutta haluaisinpa nähdä sen ihmetyypin joka kouluttaa koirilta vietit pois..

Mutta asiaan; omassa viestissäni tosiaan tarkoitin tilannetta jossa omistaja haluaa koiransa (esimerkiksi) suorittavan varman ja nopean luoksetulon aina pyydettäessä, mutta hän ei ole viitsinyt oikeasti nähdä vaivaa asian kouluttamiseen, silti epäreilusti sitä vaatien ja kun koira ei -ylläri ylläri- toimi halutulla tavalla, syyttää omistaja sen riistaviettiä (esimerkiksi).

Tottakai on helpompaa opettaa luoksetulo koiralle, jonka rotua/rotuja on jalostettu vuosikymmeniä toimimaan ihmisen kanssa ja joka on herkkä ohjaajansa käskyille ja luonnollisesti kiinnostunut ihmisistä eikä vielä kaupanpäällisiksi omaa riistaviettiä lainkaan (riistavietti on tässä vain esimerkki josta minulla on kokemusta useiden koirien kohdalta, etenkin vanhimman jolta sitä todella löytyy -sen kovuuden kera, mutta tiedän että ei riistavietitönkään koira mikään helppo luoksetulokoulutettava ole jos sitä on siunattu vaikka hurjalla saalisvietillä ja nopeilla reaktioilla tai koira-aggressiivisuudella ja itsenäisyydellä).
Kuin vaikkapa kovalle ja riistaviettiselle jämpti-akita-ajokoiralle.

Mutta tässä sitten onkin se, että ei maailma ole mikään reilu ja tasapuolinen paikka, jossa voisi oman koiran jättäessä käskyt noudattamatta vedota tosissaan siihen että "no mutta tälle on vaikea/mahdoton opettaa, hyvähän sun on shelttis kanssa huudella" (ellei nyt oikeasti joku väitä, että kaikille on yhtä helppo opettaa kaikki käskyt, itsehän vain halusin sanoa että ei ole koiran vika ettei se osaa asioita joita sille ei ole opetettu KUNNOLLA).

good dog, best friend
09.12.2013 19.32

Naurahdan monesti myös niille, jotka ovat "kouluttaneet koiriltansa viettejä pois." Esim. metsästys, vartiointi jne. Tässä herää sitten juuri kysymys, että MIKSI ihmiset ottavat ajattelemattomasti tietyntyyppisiä rotuja, ns. vääriin asumus ympäristöihin. Ulkonäön takia, siksi että jokin rotu on niin siistiä omistaa? 

Sitten ollaan öö-aapisella, kun koira reagoi rotunsa tyypillisellä tavalla asioihin. 

09.12.2013 19.47

Komppaan Lunaa. Tosin esim. bc:n kanssa voi tulla vietissä ongelmia vaikka koira olisi otettu muuten siis ihanteelliseen perheeseen, eihän joka koiralle ole tarjolla suurta maatila-asuntoa tiloineen ja tontteineen. 

Eli otetaanhan 100% paimenia, bortsujakin, muihin ympäristöihin.

Mutta eri asiahan on juurikin tuo miten siihen suhtaudutaan. Jos asut maalla, ja koira kyttäilee autoja tms. niin yksi syy voi olla esim. aktivoinnin puute ja se, ettei maalla paljon autoja kulje jolloin se on koiralle tietenkin uusi juttu joka kiinnostaa aina. Kaupungissa esim. meillä kuljetaan nätisti pärräämättä. Kaikkien kohdalla näin ei ole, mutta siinä nyt jotain vietikkäistä..

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ~αη∂ tнєη уσυ cαмє αη∂ tσσк му нєαяt~Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
09.08.2015 21.15
022666289_r
Jämsä
Nostetaas! Kantapään kautta oppii parhaiten. -Yksi suurimmasta virheistä oli "sosiaalistaa" lenkillä. Eli koira pääsi haistelemaan lenkillä toisia koiria. Siinä oli sitten kova työ kouluttaa ettei kaikkia haistellakaan, kun koira alkoi aina hypellä jokaisen kohdalla että pitäisi päästä leikkimään. Nykyään ketään ei lenkillä haistella mutta vieläkin välillä tahtoisi.. Seuraava koiran kanssa sosiaalistaminen tapahtuu muualla.
Jos koirasi on liian lihava, sinä et saa riittävästi liikuntaa. [Tuntematon]
19.12.2015 10.44
022674321_r

Meillä nää on vielä ihan kakaroita :D Kuitenkin yks sellanen mitä oon huomannu nyt että on paikallaan korjata niin näitä pitäis enemmän pitää erillään. On vielä sisarukset jotka on ihan syntymästään asti olleet yhdessä. Hyvää tekee sitten myös koiran ja omistajan väliselle suhteelle että on kahdenkeskistä aikaa käydä vaikka lenkillä tai leikkiä.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti