Idiootit koiranomistajat vol. 3 - Sivu 8 (Koirat > Yleistä keskustelua koirista)

19.02.2014 12.12
022643924_r
Kemi

^Haha :D

Herder, heeler, biter, protector. And her dogs.
19.02.2014 12.21
022668042_r
Kemi
Rico kirjoitti:

Mun tutun lapsellaki käytettiin pienenä valjaita ja hihnaa. Kyseinen lapsi karkas heti ko mahollista, isossa kauppakeskuksessa karkas turhan monta kertaa niin toi oli paras ratkasu. Kerran löyty poika pakaste altaasta huutelemasta ko oli karannu : D

Vilkkaan lapsen turvallisuuden puolesta tuo on jo tosi hyvä juttu, eli en nää itse ainakaan ongelmana siinä, että lapsella on valjaat. Ompahan ainakin hallinnassa :D

19.02.2014 15.57
022478348_r
Muurame

Valjaat on oikeastaan ainoa turvallinen tapa hanskata lapsi joka osaa jo juosta mutta joka ei vielä ymmärrä käskyjä. ei ole helppoa vanhemmille jos lapsi oppii kovin nuorena kävelemään hyvin. Jalat vie mutta tolkku puuttuu. Harva lapsi suostuu pitämään kädestä kaiken aikaa ja eteenkin kaupassa tai jossain missä liikkuu autoja ei saa tulla mitään yllätyssyöksähdyksiä.

20.02.2014 20.55
022391205_r

Jos mulla on joku päivä lapsi, se on kolmannessa flexissä siinä Dingon ja Rokan seurana. :D

Mut juu, ikäviä tapauksia ollu ihmisillä taas. Onneksi en ole itse nähnyt viikkokausiin toisia koiranulkoiluttajia, maaseudussa on puolensa..

Flexi on vähän kuin haastavat koirarodut: vaarallinen sellaisen käsissä, joka ei tiedä, mitä tekee.
25.02.2014 11.00
022542671_r
Joensuu

Ei.. Menipä sitten koko aamulenkki pilalle ja just kun olin saamassa Mantan kasville hyviä kuvia. Nuo oli irti ja tappelivat kepistä siinä ihan miun lähellä. Joku mies tulee viereiseltä tieltä koirasa kanssa ja mie huuan noita. Enskan mie kävin nappaamassa valjaista kun oli siinä ihan vieressä ja sit Manta jäi kieltämättä kahtomaan niitä (jos tulee koira vastaan niin saattaa jäähä jumittamaan mutta ei mene ja tulee kun pari kertaa sanoo nimen) mut sit mie kahoin, et ne menee ohi ja Manta ei lähe niin en heti huutanu Mantaa. Noh, se mies jäiki siihen ja mie sit huusin ja Manta käänty tulemaan. Se mies alkaa karjumaan pää punasena, että ota p*rkele ne koirat kiinni, että ei saa pitää koiria irti. Manta käänty kahtomaan ja jumahti. Mie yritän olla huomaamatta koko miestä ja käsken Mantan tulemaan. Manta lähtee tulemaan ja se mies alottaa taas. Siinä vaiheessa mie karjasin sille miehelle takasi, että ole hiljaa, se tulee kyllä mutta ei tykkää kun vieras ihminen karjuu (ja se lähti tulemaan kohti). No se jatkaa sitä karjumista mutta Manta tuli sitte kumminki. Sitten se mies jää siihen jumittamaan ja jatkaa tätä samaa karjumista ja huutamista. Mie sanoin, että jatka matkaas, mie laitan ne kyllä kiinni. Okei, käytin syynä, ettei miulla oo kolmatta kättä- todellisuudessa oisin saanu laitettuu tietty ne kiinni ilmanki, kyllä nuo paikallaan osaa oottaa mutta en varmasti ala laittamaan yhtään mitään kiinni jos joku kyttää. Se sit huutaa, et niitten täytyy olla hallinnassa. Joo, niin ne onki- omasa oli kyllä kaikkee muuta kun hallinnassa kun pomppi, huuti ja riehu. Se mies siinä seilaa eestaas ja huutaa miulle. Nää alkaa olla vähä levottomia, et mitäs h*ttoo mamma tässä nyt tapahtuu ja mie sille miehelle huusin, et älä tule nyt yhtään lähemmäks ja lopeta tuo karjuminen, nää ei tykkää kun vieras tekee niin. Sit se vaa karjuu, et hänhän saa karjua kelle vaan ja kävellä missä vaan ja lähtee vielä lähemmäks tulemaan vaan loppu pokka kun Manta vähä vohahti. Sitten se kaivaa kameran tai kännykän esiin ja ottaa kuvia, mie kysyn, että jos kerta kuvia otat niin sanoppa nimes niin eipä sanonu, käänty pois ja mutis, et sanoppa omas. Olis ees tampio ottanu ne kuvat sillon kun nuo oli vielä oikeesti irti, nyt niissä kuvissa nuo on rauhallisesti ja toinen pannasta (ja tossa pannassa on semmonen häntä jossa on kaks ''nauhaa'' ja käsi niitte välistä eli ei ees ois päässy luiskahtamaan pois) ja toinen valjaan nipukasta kiinni. Sitten se ite menee semmoselle pihalle jossa on kyltit ''ei koiria alueelle'' ja ''luvaton oleskelu kielletty''. Ja oon aika varma ettei sillä oo tekemistä sen talon kanssa koska en oo nähny koko ukkoo koskaan eikä siinä talon pihassa oo koskaan ollu ees koiran jälkiä JA se tuli pois sieltä, kiers sen alueen vissiin kahtomassa oonko totellu ja meni sit muualle. Jos oisin ollu yhtää paremmassa kulmassa, oisin ottanu kuvan siitä mutta tuosta kulmasta ei ois näkyny ne kyltit. Ois pitäny muutenki alkaa ottamaa kuvia siitä miehestä.

Oikeessahan se oli mutta eikö sitä ois voinu hoitaa vähä muuten? Ja kun nuo ei ottanu tosissaan askeltakaan sinne päin. Ja tuolla pitää kaikki irti koiria, aikooko se olla siellä 24/7 kyttäämässä ja karjumassa? Niitä koiria siellä myös liikkuu paljon. Toivottavasti nyt ei tuu mitään juttua.

25.02.2014 11.32
022643924_r
Kemi

^Noi on noita, joilla ei ole muuta elämää. Etsivät vaan mahdollisuuksia valittaa ja räyhätä tuntemattomille ihmisille kun kotona joutuu olemaan vaimon tossun alla.

25.02.2014 12.03
022542671_r
Joensuu

^ Niin mieki aattelin, on ennenki tullu vastaan samanlaisia tapauksia ja jotka on ollu tyyliin kateellisia kun jonkun koira iha oikeesti on hallinnassa ja pysyy irti. On tuolla ennenki ollu ihmisiä jotka on pyytäny ottamaan kiinni siks aikaa, et mennään ohi (ovat siis olleet vähä kauempana kyllä, mie otanki aina [enska on muutaman kerran ollu irti] kiinni jos varsinaisesti ohitetaan vaikka vaan pelkkä ihminen jos joku sattuu pelkäämään) mutta ne on sentäs nätisti huikanneet, et otatko kiinni ja sillon ei miunkaa tarvihe ees jankata tai huutaa omille, riittää kun nätisti sanon koska ei nuo sillo jää ihmettelemään jos joku kauniisti puhuu jossain.

25.02.2014 16.32
022706418_r
Jyväskylä

Tänään lenkillä etenin Jerin kanssa risteyksestä ja näin n.100 metriä edellä vanhemman naisen kulkevan huomattavasti ylipainoisen norjan harmaan kanssa. He eivät olleet kovin kaukana seuraavasta risteyksestä joten ajattelin että he ehtivät oikein hyvin kääntymään omana pihaansa ja itse pääsisin jatkamaan matkaan (tiedän että täti asui ihan siinä lähellä).
Noh ei päästä kuin pari metriä niin tämä harmaa huomaa meidät ja pysähtyy täysin. Aloin hidastamaan ja oletin että täti jatkaisi matkaan kun näki että oltaisi tulossa siihen suntaan. Mutta ei, tämä vain antaa koiran tuijottaa meitä ja lopulta koira päättää lähteä lyllertämään meitä kohti ja täti vain tulee perässä.
Olin siinä vaiheessa jo pysähtynyt kokonaan ja lopulta tein täyskäännöksen ja lähdin kiertämään ihan eri reittiä.

Näytti todella siltä että koira päättää mihin mennään enkä uskonut että täti saisi tätä pidettyä hallinnassa. Jeri kun ei yhtään tykkää jos joku tulee tuijottaen kohti niin arvion että on vain parempi itse poistua ennen kuin mitään tilannetta edes ehtii syntymään.

In life the firmest friend, the first to welcome, foremost to defend -Lord Byron
25.02.2014 16.55
022542671_r
Joensuu

^ Täällä kans samalla tavalla käyny tai niin, että sen koiran vaan annetaan tuijottaa eikä tehä mitään. Tekis mieli aina kysyy, et haloo, ootko tässä maailmassa? Oon saanu pidettyä suuni kiinni :D Mutta sama myös täällä ainaki Enskan suhteen, se provosoituu aikalailla heti jos joku tuijottaa. Luulis olevan ihan maalaisjären mukasta, että sen koiran ei anneta tuijottaa, jumittaa ja/tai lähtee kohti ilman kysymistä. Kenenkäs vika se taas oiskaan jos jonkun koira jota kohti se tuijottelija tulis ois oikeesti vaikka vihanen..

25.02.2014 22.42
022639940_r
Mynämäki

Päivällä, kun olin omien kanssa lenkillä meitä vastaan tuli yksi suht iso koira, joka haukkui meille jo kaukaa. Vähän ennen meitä koirakko pysähtyi tien reunaan. Koira haukkui/rähisi/murisi meille jo koko sen ajan ennen kuin oltiin heidän kohdallaan. Ajattelin tietenkin, että omistaja kokee hallitsevansa sen koiran jotenkin paremmin seisoessaan paikallaan. Mitä tekee omistaja sitten, kun me oltiin kohdalla? Päästää hihnan aivan löysäksi ja se koira syöksyy sen saman rähinän saattelemana hampaat irvessä Hokua kohti.  Sain vedettyä Hokun sen vieraan koiran hampaiden alta pois ennen kuin se pääsi kiinni Hokuun ja väistin kokonaan ojaan omieni kanssa. Onneksi sen vieraan koiran remmi loppui ja se töksähti vähän matkan päähän meistä ja jäi rähisemään siihen. Omistaja vaan alkaa lässyttämään koiralleen miten kavereita pitää moikata kohteliaasti. Olin jotenkin niin hämilläni etten tajunnut sanoa mitään. Henkilö lähti vaan koiransa kanssa menemään ja kuulin miten se sanoi koiralleen " seuraavaa kaveria sitten tervehditään ystävällisemmin. " Siis ihan tosi. Olisi se ihan kiva tietää etukäteen jos joku aikoo päästää koiransa "moikkaamaan" omiani. Osaisin vähän varautua siihen, että kohta saattaa tulla hampaat oman koirani niskaan.

Muokattu viimeksi: 25.02.14 22.43
26.02.2014 10.53
022643924_r
Kemi

^Hyvä tavaton, kuinka voi olla noin idiootteja ihmisiä olemassa. :O Miksi miksi ihmiset hankkii koiria kerta eivät tajua yhtään mitään koiran elekielestä saati mistään muustakaan..

26.02.2014 11.05
Tilli kirjoitti:

^Hyvä tavaton, kuinka voi olla noin idiootteja ihmisiä olemassa. :O Miksi miksi ihmiset hankkii koiria kerta eivät tajua yhtään mitään koiran elekielestä saati mistään muustakaan..

Alleviivatuista kohdasta veikkaisin tässä tapauksessa olevan kyse. Ei voi kovin välkky ihminen olla kyseessä jos päästää rähjäävän koiransa toisen lähellle "tutustumaan".

Huonosti tuolle koiralle vielä käy. Meidän kohdalle jos sattuisi niin melko varmasti saisi turpaan.

http://toffeakita.blogspot.fi/
26.02.2014 13.19
Toffe kirjoitti:
Tilli kirjoitti:

Alleviivatuista kohdasta veikkaisin tässä tapauksessa olevan kyse. Ei voi kovin välkky ihminen olla kyseessä jos päästää rähjäävän koiransa toisen lähellle "tutustumaan".

Huonosti tuolle koiralle vielä käy. Meidän kohdalle jos sattuisi niin melko varmasti saisi turpaan.

Ja pahimmassa tapauksessa käy huonosti vielä sillekin, jota tuo koira menee "moikkaamaan".. 

Meille ei ole vielä koskaan vihaiset koirat remmissä iholle päässeet, mutta luulisin että Sammeli perääntyisi/yrittäisi paeta. Täytyy kyllä olla vähän iloinen siitä ominaisuudesta (ei tuo kuitenkaan mikään arka muuten ole), koska edellinen koira ei paljoa itsesuojeluvaistoa noissa tilanteissa omannut vaan olisi vastannut täysillä vaan haasteeseen. Ja kun oli vielä aika pieni koira kyseessä niin.. 

Mutta jee. Eka fleksipappa ja läheltä piti -tilanne aikoihin taas havaittu. Odottelin eilen ilman koiraa bussia kaupungissa ja siinä pysäkin ympärillä oli aika paljon muitakin ihmisiä. Takaa alkaa sitten kuulumaan puhinaa, ja joku pappa änkeää todella pienen koiran kanssa ihmisten läpi. Tai siis ensin änkesi koira, ja fleksimitan perässä tämä mies. Lisäksi se koira yritti moikkailla ja hyppiä pari ihmistä päin ja mies vaan jotain "noh noh" ja yritti vetää sitä koiraa pois tajuamatta laittaa fleksiä lyhyemmälle? Jatkoivat sitten autotien yli jonnekin parin auton tehdessä äkkijarrutuksen estääkseen ajamasta koiran päälle.. Mua oikeasti ihmetyttää, että eikö flekseissä tule käyttöohjeita mukana, vaan mikä siinä on niin vaikeaa tajuta, ettei koiran ole tarkoitus antaa juoksennella koko hihnanmitalla minne sattuu? Ja jos ei niissä niitä käyttöohjeita ole, niin olisikohan syytä laittaa?

"One part brave, three parts fool" -Brom, Eragon
26.02.2014 14.01

Itse vihaan ylikaiken sellaisia "tien valtaajia". Olin entisen koirani kanssa lenkillä pienellä tiellä, kun kaukaa jo näin että sieltä tulee vastaan mies jolla on kaksi isohkoa koiraa. Kun mies tuli lähemmäs koiriensa kanssa hän huusi että älä päästä nuuhkimaan, no tottakai siinä tapauksessa otin koiran lähemmäs itseäni ja kiristin remmiä, kun sitten taas tämä mies ohitusvaiheessa kävelee koirien kanssa niin leveesti kun olla ja voi! Itse pyysi kauniisti että voinko ottaa koiran kireämmälle, tein niin mutta itse kävelee koiriensa kanssa kuin maailman omistaja, omat koirat niin löysällä hihnalla kun olla ja voi. 

Usko toivo ja rakkaus.
28.02.2014 21.36

Hämmentävä tilanne tänään. :D Käveltiin kotiin päin, kun vastaan tuli nainen kahden koiran (samojedi ja pystykorva) kanssa vastaan. Hänen koiransa alkoivat haukkua, eivät mitenkään sylki lentäen, mutta kuitenkin. Päätin imuuttaa Magin ohi, kun oli kuitenkin hiukan vaativampi tilanne. Kohdalla nainen avasi sanaisen arkkunsa. Ensin luulin hänen puhuvan koirilleen, kunnes kuulin koko monologin kokonaisuudessaan.

"Eivät ole teidän nannoja." Kohdalla.
"Ruoka-aika vai?" Melkein ohi.
Ja loppuhuipennus: "Plösö!" kun olivat muutaman metrin päässä ohittaneet.

Ok? :D Oma reaktio oli lähinnä huvittunut ja pyörittelin silmiäni loppumatkan. Ilmeisesti tein jotenkin ultiomaalisen väärin tai häntä häiritsi meidän tapa ohittaa, tiedä sitten. Päivän naurut kuitenkin.

"You have no idea what I'm talking about, I'm sure. But don't worry... you will someday." - Lester Burnham theveryinexplicablelife.blogspot.com
28.02.2014 22.25
022542671_r
Joensuu

^ Mitä että? Täällä meni ihan ohi ton yksinpuhelun pointti :D Vai syötit sie koiralles koko ajan nameja vai houkuttelitko sen namin avulla ohi ja ton naisen mielestä se oli väärin?

28.02.2014 22.31

Mentiin siis namin kanssa ohi, ts. mulla oli käsi taskussa ja Magi seurasi. Ilmeisesti tein väärin, en todellakaan tiedä. :D

"You have no idea what I'm talking about, I'm sure. But don't worry... you will someday." - Lester Burnham theveryinexplicablelife.blogspot.com
28.02.2014 22.45
Magi kirjoitti:

Hämmentävä tilanne tänään. :D Käveltiin kotiin päin, kun vastaan tuli nainen kahden koiran (samojedi ja pystykorva) kanssa vastaan. Hänen koiransa alkoivat haukkua, eivät mitenkään sylki lentäen, mutta kuitenkin. Päätin imuuttaa Magin ohi, kun oli kuitenkin hiukan vaativampi tilanne. Kohdalla nainen avasi sanaisen arkkunsa. Ensin luulin hänen puhuvan koirilleen, kunnes kuulin koko monologin kokonaisuudessaan.

"Eivät ole teidän nannoja." Kohdalla.
"Ruoka-aika vai?" Melkein ohi.
Ja loppuhuipennus: "Plösö!" kun olivat muutaman metrin päässä ohittaneet.

Ok? :D Oma reaktio oli lähinnä huvittunut ja pyörittelin silmiäni loppumatkan. Ilmeisesti tein jotenkin ultiomaalisen väärin tai häntä häiritsi meidän tapa ohittaa, tiedä sitten. Päivän naurut kuitenkin.

Siis itselle tuli mieleen, että nainen puhui juuri koirilleen, jos niissä heräsi kiinnostus  vastaantulijan taskuihin.  Voisin itse höpöttää noin hurtille, jos kerjäisivät vastaantulijalta. Plösö ehkä vain ennemmin viittasi koiran ahneuteen, kuin ohittajan painoon.
28.02.2014 22.56

^^ NIin, mä en loppupeleissä enää ollut varma. Tuntui puhuvan ns. kovaan ääneen ja tuon plösön kohdalla kun kurkkasin olan yli niin mielestäni katsoi mua. En tiedä, eikä ollut mitenkään vakavaa. :D Huvitti tosiaan, vaikka olisikin puhunut koirilleen. 

01.03.2014 16.12
022542671_r
Joensuu

Ja niin totta, ehkä se puhuki omille koirilleen :D

Muokattu viimeksi: 01.03.14 16.13
01.03.2014 17.30
022516282_r
Pyhäjärvi
Huh, olipas aika hankala tilanne tänään. Joku keski-ikäinen rouvashenkilö tuli vastaan bordercolliensa kanssa. Ja tottakai siinä kohtaa kun välimatkaa oli kymmenisen metriä, hän päästi sen kahdeksan metrin flexinsä rullaamaan vapaasti, niin että koira lähti rynnistämään Joikua kohti. Omistaja huusi vain perään: "tervehdi sitten nätisti kulta!" Ennen kuin ehdin reagoida mitenkään, koira oli jo liehumassa ja räyhäämässä Joikun naaman edessä, vaikkei aivan kosketuksiin pääsytkään. Säikähdimme varmaan molemmat Joikun kanssa ja entisenä ohitusongelmaisena Joiku vastasi samalla mitalla haukkuen ennen kuin ehdin kutsua sen pois. Vielä pois kävellessämme kuulin naisen tuhahtavan: "vai että sellaista, ei ollut yhtään kiva kaveri!"
Suomenlapinkoira - niin viisas että osaa esittää tyhmää
01.03.2014 18.50

Olin prisman pihalla röökillä yks päivä kun edessäni olevaan autoon palasi vanha pariskunta ostoksilta. Autossa kiljui ainakin 4 pientä karvapalloa onnesta. Mies ja nainen hyppäsivät auton kyytiin, yks koirista hyppäs naisen syliin kuskin penkille ja nainen vaan silitteli turrea ja lähti ajamaan koira edelleen sylissä. Loput koirat heiluivat takapenkillä ja miehenkin sylissä. Kyl jäi vähä monttu auki ku kattelin niiden häipyvän :D :/

Muokattu viimeksi: 01.03.14 18.51
..
01.03.2014 19.28
022542671_r
Joensuu

^ Joskus kun olin pieni ja oltiin kaverettein ja niitten vanhempien kanssa matkalla niitten mökille ja niillä oli tipsu joka vaelteli siellä autossa välillä kuskin sylissä ja välillä takana :D Ei kyllä järin turvallista. Monesti näkee kun joku pikkukoira vaeltelee kuskinkin sylissä

01.03.2014 20.02
022403565_r
Järvenpää

^ Hei kun tosi moni on tuosta tuijottamisesta sanonut! Meillä koira uteliaana ohitustilanteissa tuijottaa, enkä ole saanut sitä kitkettyä pois (ohitustilanteet menee niin, että herätän koiran huomion itseeni, kun vilkaisee, kehun. Jos katselee toista koiraa, sanon "ei mene sinne" ja toistan tarvittaessa. Kehu, jos ei kiinnitä huomiota vaan nuuskii maata tms). Mutta usein tuo kyllä tuijottaa ainakin osan aikaa ohitustilanteessa.

Eli siis minkälaista tuijottamista te nyt tarkoitatte? Foorumilta varmasti löytyy ketjuja, joissa neuvotaan, miten sen voi kouluttaa pois, joten siihen en tarvitse neuvoja, ettei ketju mene offiksi. 

Mua vastaan ei oo tullu aikoihin idioottia koiranomistajaa. Tietenkin sellaisia paikallaan jumittajia, joiden koira/koirat räksyttävät hulluna, mutta ei ne meitä varsinaisesti haittaa, koska oma koirani kulkee ihan nätisti ohi. (paitsi se töllöttäminen). Yksi oikein fiksu omistaja yks ilta otsalampun kanssa meni metsään, jonne mä olin aikonut mennä! Näkyi tosi hyvin siellä, niin ajattelin hankkivani itse samanlaisen (: 

01.03.2014 20.34
022542671_r
Joensuu

Kyllä täälläki koirat tosi monesti vilkasee sitä toista koiraa tai kahtoo sinnepäin mutta se ei oo semmosta jäykkää tuijottamista. Miun mielestä ei tarviikkaan kulkee minun silmiä napittaen. Haittaava tuijotus on semmosta provosoivaa, jäykkää. Jos jompikumpi tekee näistä niin, se on pysähys, menen ite koiren eteen ja kiellän. Tää toimii. Sitten toki myös se, jos joku jumittaa tai joutuu opettelee koiran kanssa ohituksia jäämällä jumittamaan niin, että antaa sit sen koiran tuijottaa. En nyt paremmi osaa selittää :D

01.03.2014 20.51
022608071_r
Jyväskylä

Leo tuijottaa ja varmasti provosoi monia, ei kuitenkaan rähise. En ole saanut kitkettyä kokonaan pois, eikä ole saanut "ammattilainenkaan". Viime kesänä tilanne lähti paranemaan, kun kävimme paimennusleirillä ja siellä ohjaaja mainitsi, että voimakkaasti paimennusviettiset koirat monesti toteuttavat viettiä tuijottamalla, koska paimennettaessa ne käyttävät katsetta ohjaamaan laumaa. Se huomio avasi silmiä ja ongelmaan osaa tarttua nyt paremmin, eikä se aiheuta enää niin paljon harmaita hiuksia omistajalle. 
Ammattilaisen kommentti asiaan oli, että "No kun vaan kiellät sitä".. :D

01.03.2014 20.53
022403565_r
Järvenpää

Hei sellaisen muuten kans tajusin, että se pysähtyminen koiran kanssa ohitustilanteessa saattaa olla toisinaan ihan vaan turvallisuuden varmistamista. Nimittäin, kun meidän koira (sakemanni-mix, säkä n. 60cm) on joskus 12-vuotiaan tytön luona hoidossa, niin hän ja hänen äitinsä on kysynyt minulta, että voiko tyttö ohitustilanteessa ottaa koiran polviensa väliin istumaan, jotta ohitus sujuisi paremmin eikä koirani karkaisi vahingossakaan hallinnasta. Koirani on hirveän kiltti enkä itse ohitustilanteessa toimi näin, mutta olen sanonut, että jos he kokevat sen paremmaksi ja varmemmaksi keinoksi suoriutua ohituksista, niin he voivat niin tehdä. Ymmärrän täysin, että 12-vuotias tyttö ei yksinkertaisesti ole riittävän vahva pitämään koiraani hallinnassa, jos sattuisi niin, että Lacu innostuisi vaikka pyytämään vastaantulijaa leikkiin (sillä on tähän taipumusta) tai yrittäisi vetää vastaantulijaa kohti päästäkseen haistelemaan (tähänkin sillä on toisinaan taipumusta). Kun tyttö on meillä hoidossa ja lenkillä tulee toinen koira vastaan, tyttö aina haluaa antaa hihnan siksi aikaa mulle, sillä ilmiselvästi hieman jännittää ohitustilannetta.

Olen kyllä paljon miettinyt, että voisin yrittää opettaa tyttöä ohittamaan toiset koirat Lacun kanssa myös ilman pysähtymistä, mutta jos tyttö arkailee eikä halua vielä opetella, en voi/halua pakottaa. Tässä opetteluvaiheessa tietenkin itse olisin koko ajan vierellä ja valmiina nappaamaan hihnan omaan käteeni sekä tehostamassa käskyjä, jos Lacu ei niitä tytön sanomana usko (mulla käytössä tietyt äänenpainot yms.). 

Uskon, että monella muullakin on samanlainen tilanne, että luottavat enemmän koiraansa, jos pysähtyvät ohitustilanteessa. Se saattaa olla ihan vain välivaihe opettelussa. Itse en ota nokkiini, jos joku vastaantulija koiransa/koiriensa kanssa pysähtyy tien laitaan eikä räksyttäminenkään ole ongelma, mutta meillä onkin sellainen koira, joka ei tällaisesta provosidu. Monella on koira, joka ei siedä tällaista käytöstä vastaantulijalta, jolloin ymmärrän senkin, että silloin se varmasti ärsyttää ja saattaa hankaloittaa huomattavasti esim. remmiräyhäämisestä pois opettelussa (: 

01.03.2014 21.02
022542671_r
Joensuu

Ei se oo nokkiinsa ottamista vaan sitä, että monet koirat provosoituu siitä kun toinen jääkin pysähyksiin ja jos/kun sen annetaan tuijottaa. Ja monilla on harjottelussa ohitukset ja ne saattaa mennä pieleen. Ei sillä, kyllä koiran pitäs ohimennä nätisti vaikka toinen tekis piruetteja mutta esim. uros vs uros tai narttu vs narttu ei vaan aina mee niin sopusasti jos toinen provosoi. Täällä esim. Enska tulistuu helposti jos toinen tuijottelee ja varsinkin jos on pysähyksissä. Manta ei niin välitä, saattaa innostuu vähän (huom. nyt kun juoksut alkamassa niin on niin kiukkunen akka, että nää ei pidä nyt paikkaansa tällä hetkellä). Oon itekki joutunu pysähymään koirien kanssa ja varsinkin Enskan kanssa sillon kun se miulle tuli kokonaan ja oli ihan out of control. Nyt mie vähän toistin mitä jo kirjotitkin mutta nyt vaan vielä tämmönen lisähuomautus, ettei tosiaan oo kyse mistään nokkiinsa ottamisesta :P

E. niin ja lisätään, että siis tosiaan ihan nyt tänäänkin jouduin ite pysähtymään koirien kanssa kahesti koska tosiaan Manta kiukuttelee kaikille ja sit tottakai Enska on samaa mieltä noissa tilanteissa. Normaalisti siis tuo, että kiellän tuijottamisen jälkeen matka jatkuu. Mutta nyt tämmösenä aikana se ei ookkaan niin sanottu, kun miulla on lähemmäks 90kg lihasta (itse painan lähemmäks 50kg) joka on menossa tosissaan toisen päälle. Onneks ei sentäs oo joka koiran kohalla tämmöstä ja onneks normaalisti mennään ihan sopusasti :D

Muokattu viimeksi: 01.03.14 21.07
01.03.2014 21.15
022643924_r
Kemi

Tänään nähtiin vähän rajumpaa kouluttamista kun oltiin treeneistä lähdössä. Joku nainen tuli halliin laihan sakemanninsa kanssa ja läpsi koiraansa kokoajan, ettei se katsois muihin koiriin päin. Koira ryömi maata pitkin läpsyjen seurauksena. Sen enempää en kerinny näkemään, kun poistuttiin hallista siinä samalla..

01.03.2014 21.16
022403565_r
Järvenpää

Taisin ilmaista itseäni vähän huonosti. En siis tarkoittanut, että omistajat varsinaisesti loukkaantuisivat vastaantulijoiden jumittamisesta tai tuijottamisesta. Tarkoitin, että mua se ei haittaa, koska koirani ei provosoidu siitä, mutta ymmärrän myös sekä sen, miksi se on joidenkin mielestä hankalaa (just tää, että oma koira saattaa provosoitua ja jos on ohitukset opetteluvaiheessa (tai vaikkei oiskaan), niin se voi tosi paljon hankaloittaa nätisti ohittamisen harjoittelua), ja myös sen, että joidenkin on joskus omien koiriensa kanssa tehtävä niin, että pysähtyy, ihan vain kaikkien turvallisuuden vuoksi (: 

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti