Pakastehiiriä - hinnat, kysyntä ja tarjonta (Terraarioeläimet > Terraarioeläinten ruoka)

15.12.2013 01.15
021833669_r
Turku

Kiinnostaisi siis tietää mitä pakastehiiret maksavat eri puolilla suomea, niin ruokakasvattajilla kuin eläinkaupoissakin (eli tukkujen välittäjillä)!  Entä mikä on saatavuus? Täytyykö jatkuvasti olla pelossa ettei (laadukasta) ruokaa ole tarjolla? Kuinka moni ylipäätään tyytyy tukkuhiiriin?

Ollaan siis aloittelemassa ruokahiirikasvatus, lähinnä omiin tarpeisiin mutta koska kysyntää tuntuu olevan niin myyn mieluusti muillekkin matelija-/kissaharrastajille, resursseja kun on vähän isompaankin kasvatukseen. Laadukas ruoka kun on aina laadukasta, eikä missään nimessä verrattavissa karmeisiin tukkupakasteisiin..
   Laskeskelin alustavia hintoja, jotka olisi mielestäni edullisia ostajia ajatellen sekä kohtuullisia omaa rahapussia silmällä pitäen (laskelmistani käy harvinaisen selväksi, että miettimilläni hinnoilla ei saa edes omia takaisin!)..

Täältä näkyy hinnat jota ollaan mietitty: http://better-to-be-together.blogspot.fi/p/myynnissa-pakasteet.html

Mitä mieltä meidän hinnoista? Haluaisin pitää hinnat mahd. alhaalla ihan pelkästään ystävällisyyttäni, mutta en haluaisi ottaa takkiinkaan. Surettaa tälläkin hetkellä kun joudun tarjoamaan ei-oota, eli voin kuvitella miltä tuntuisi kun saisin "vakiasiakkaita" ja hetken päästä joutuisin kertomaan etten voi enää myydä alkuperäisillä hinnoilla koska oma rahatilanne ei kestä. En halua riistää ketään enkä edes yrittää tehdä rahaa (on muutenkin mahdottomuus omilla resursseilla sekä omatunnolla), mutten aio tehdä myöskään hyväntekeväisyyttä!
   En kuitenkaan keksi syytä miksi pakasteistani pitäisi pyytää pienempää hintaa kuin tukkupakasteista, jotka ovat peräisin ties mistä. Voin taata ja alleviivata että meiltä lähtee vain hyvin syönyttä priima-hiirtä, ei vanhuuteen kuolleita ties-millä-ruokittuja raukkoja!

Ottakaahan kantaa ja kertokaa, olisitteko valmiita ostamaan/ostatteko jo tukkuhiirten hintaisia hiiriä, mutta suoraan hyvältä kasvattajalta?

// Muoks, typot.

Muokattu viimeksi: 15.12.13 01.16
http://better-to-be-together.blogspot.fi/
16.12.2013 18.01
021833669_r
Turku

Pahoittelen kun tungen viestiä toisen perään, mutta olisi mukava saada keskustelua aikaiseksi.

Anyone? :)

16.12.2013 20.41
022361972_r
Imatra

Reilu 7 vuotta sitten, kun hankin ensimmäisen käärmeeni, ostin sille alkuun pakasteita jonkun matkan päässä olleelta jyrsijäkasvattajalta. Tässä kuitenkin tuli jossain välissä ongelmia, ettei oikeaa kokoa ollut tai noudon kanssa tuli ongelmia.

Jouduin siis ostelemaan pakasteita eläinkaupasta, enkä ollut niiden laatuun tyytyväinen. Hankin siis ensimmäiset hiireni ja aloin kasvattamaan ruokaa madoilleni. Tällöin tiesin millaisella elämänlaadulla hiirut elivät, mitä söivät ja miten kuolivat. Tämä on mulle nykypäivänäkin tärkeää. Nykyään ruokaa tulee aika pitkälti juurikin omiin tarpeisiin riittävästi (yleensä karsitut tai jonkin muun syyn takia lopetetut).

Enää nykypäivänä en enää ihan täysin lukisi itseäni pelkäksi ruokakasvattajaksi. Ruokapuolesta on melkein tullut se "pakollinen paha" . Heh.

Pari vuotta sitten jouduin ostamaan pinkkejä eläinkaupasta pakon edessä ja sen muistan, että hinta oli karsea. Jos oikein muistan, ei tainnu euro pinkistä riittää..

Luulen, että pakasteiden myymisellä ei ole toivoakaan saada omiaan takaisin.. Ei kyllä mielestäni ole elävien hiirenkään myymisellä toivoakaan saada omiaan takaisin. Ainakaan mun myymis tahdilla. :D

16.12.2013 21.12
021833669_r
Turku

Ei sillä myymistahdilla taida olla mitään merkitystä, jos oletetaan että elukat asuu kohtuullisissa, hyvissä tai parhaissa mahdollisissa oloissa. Luokittelisin oman kasvatuksen jälkimmäiseen kategoriaan.

Hiiri on pieni eläin eikä paljoa syö, mutta tilavien asumusten ylläpito (kuivikkeet, virikkeet ja itse asumuksen hankintahinta) maksavat hyvin paljon hiirestä (oli se elävä tai kuollut) saatuun hintaan nähden. Jos myy päivän ikäisiä pinkkejä, ne ei ole käytännössä tullut maksamaan mitään. Mutta jos emolla teetetään 2 poikuetta joista syntyy keskimäärin yht. 16 poikasta = pinkeistä ei jää käteen yhtään mitään, jos miinustetaan "emon arvo" ja emon hoitaminen. Eli pakasteiden hinta ei ole pelkästään "materiaalikuluja", sillä yhdellä hiirellä on mahdollista teettää rajallinen määrä poikasia. Jos siis taas oletetaan että toimitaan hiiren etua ajatellen..

Itsekin olen pitänyt pakastehiiriä järkyttävän kalliina kun Femma tuli minulle. Joskus hätävara hiiret hankittiin eläinkaupasta, kun muuta ei ollut saatavilla. Onpahan äiti joskus sille syöttänyt loukulla pyydystettyjä kotihiiriäkin.. Ihme että raukka pysyi hengissä! Tiedä mitä loisia olisi niistäkin voinut saada..

Minulle on aivan toissijaista se, saanko edes omiani takaisin kun kasvatan ruuan käärmeelleni ja kissoille osan aterioista. Eri asia sitten, jos muut haluavat ostaa pakasteita meiltä. Laatu on varmasti täysi kymppi, ja etenkin ystävät ja tuttavat tietävät sen. Olen kamalan huono pyytämään rahaa yhtään mistään, mutten voi tehdä hyväntekeväisyyttäkään kasvattamalla hiiriä ja myymällä niitä aivan liian halvoilla hinnoilla. Olisi niin kurjaa joutua kertomaan ihmisille, etten voi enää myydä pakasteita, ihan pelkästään oman taloudellisen tilanteen takia :/

Kaipa se on siis nieltävä totuus ja pyydettävä kohtuulliset hinnat (kaikkien osapuolten kannalta) hiiristä.

17.12.2013 22.44
022255664_r
Tampere

Onhan verottaja tietoinen tuosta, ettei tule yllätyksiä?

Meiltä kanssa liikenee välillä myyntiin omia kasvatteja; hiiriä, gerbiileitä ja rottia. Silloin kun on ei-oota, niin tukku palvelee meidän putiikin kautta kuitenkin :)

Moonwell's gerbiilit - virallista gerbiilikasvatusta
17.12.2013 22.49
021833669_r
Turku

Toistaiseksi ei ole mitään tuloja, joten eipä mene verojakaan :)

Moonwell's, osaatko sanoa mitkä on pakastehiiristä kysytyin koko?

17.12.2013 23.05
022255664_r
Tampere

Juu, tarkoitin lähinnä, että jos oikeasti noita myyt, niin kaikki tulothan pitää verottajalle ilmottaa. Se on eriasia, joutuuko niistä veroa maksamaan.

Osaan toki, mutta se riippuu aikalailla paikkakunnasta ja tilanteesta muutoinkin. Ja eihän sitä kaikkia salaisuuksia pidä kertoa :D

17.12.2013 23.30
021833669_r
Turku

Näinpä juuri.

Onko hiirten menekki siis salaisuus? :D Ilmanko kukaan ei tule aiheesta keskustelemaan, hmm.. Samapa tuo minulle on loppupeleissä. En aio vääntää pakastehiirten myynnistä mitään juttua, sillä niitä ei ole kuitenkaan tarjolla jokaiselle halukkaalle, vaikka kasvattaisinkin reilusti yli oman tarpeeni.. 

Olen luonnostani utealias ja haluan oppia ja tietää paljon. Siitä tämä pohdiskelu lähinnä johtuu :P

17.12.2013 23.53
022255664_r
Tampere

Mä veikkaisin, että on vähän sama, kun kysyisit "mikä ruokamerkki menee parhaiten kaupaksi" tai "valmistaisinko ennemmin niittipantoja vai blingbling-pantoja" :)

Mullekkaan ei ole kukaan tullut sanomaan, mitä eläinkaupoissa menee eniten ja mitä kannattaa ottaa myyntiin. Lähestymällä itse asiakkaita on paras vaihtoehto, ainakin näin olen itse kokenut.

Pari vakkariasiakasta on aina hyvä olla, jos kasvatus on pienimuotoista. Silloin saat myytyä myytävät eikä ei-oota tarvitse myydä kilometritolkulla :)

17.12.2013 23.59
021833669_r
Turku

En kysynyt yhtä ainoaa vastausta asiaan, vaan sinun mielipidettäsi - jota et edes kertonut. Mutta kuten sanoin, ei tuolla ole väliä myyntini suhteen. Olen varma että saan kaiken tarpeettoman myytyä jo pelkästään lähipiiriin, jos niikseen tulee. Mutta minusta olisi hienoa kasvattaa ruokaa myös muille tarvitseville, vaikken koko Suomen herppi- ja kissakansaa voisikaan ruokkia :D

18.12.2013 09.05
022255664_r
Tampere

Tarkoitus oli siis avata sitä, miksi en sitä kertonut. Mun mielestä on aina hyvä perustella kirjoituksensa, niin vähentää yleensä semmosta turhaa herneiden vetämistä :)

Mun mielestä on hienoa, että hiiri/rotta jne. kasvattajat myyvät niitä jämiänsä. Mä oon aina laittanut lopetetut gerbiilit pakastimeen ja siellä niitä kerääntyi iso pino. Kerran yksi kaveri tajusi kysyä, että onko mulla niitä ja sai kaikki käärmeellensä ruoaksi. Mun(kin) mielestä on iso haaskuu vaan heittää ne lopetetut suoraan roskiin. Olettaen siis, että ovat ihan syötävässä kunnossa eikä suuria kasvaimia tai muuta vastaavaa.

18.12.2013 10.25
021833669_r
Turku

Juu, kyllä se on aina parempi laittaa käärmeenruuaksi kuin roskiin :) Samaa periaatetta käytän muidenkin eläinten kohdalla. Pakastimessa on myös lopetettu fretti, jonka aion laittaa hyllyyn kunhan saan vain nyljettyä.. Näin aiheesta poiketen.

Ei kannata pistää hukkaan hienoja eläimiä, oli ne sitten ruuaksi meneviä hiiriä tai koristeeksi ja muistoesineeksi soveltuvia muita lemmikkieläimiä.

18.12.2013 14.18
022255664_r
Tampere

Näinpä.
Olenpa törmännyt tosi tyylikkäisiin vaappuihin, mihin oli käytetty edesmenneen käärmeen nahat. Mahtava idea :)

18.12.2013 23.43
000101979_r

Meilläpäin pinkit on olleet 0,50-1e, itse ostelen pelkkiä pinkkejä, niitä on ollut aina tajolla. Isompien menekki kuulemma erittäin runsasta, täältä lähes koko ajan loppu. :O

18.12.2013 23.58
021833669_r
Turku

^ Mistä siis ostat? Kasvattajalta vai eläinkaupasta? :)

19.12.2013 00.01
000101979_r

Hups, tosiaan. Eläinkaupasta. :)

19.12.2013 18.45
022255664_r
Tampere

^Ehkä vois sanoa myös paikkakunnan, jos sanoo "meillä" eikä sitä paikkakuntaa näy profiilissa :D

19.12.2013 19.15
000101979_r

Voi anteeksi, enpä tajunnut. Luulin että näkyy tiedoissa O.o Valkeakoskella.

19.12.2013 20.05
022255664_r
Tampere

Kiitos. Tossa profiilin pikkukuvassa ei näy kun edellinen kirjautuminen ja koirien profiileissa ei yhdessäkään ollut paikkakuntaa. Siksi kysyin :)

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti