Ylisuojeleva koira! apua? (Koirat > Koirien koulutus)

23.01.2014 14.46
022415937_r
Tuusula

Hei,

Ensin voisin antaa vähän taustatietoja tilanteen selvittämiseksi. Minulla on kohta seitsen vuotias isovillakoira nimeltä Hertta. Hertta on ollut minulla pennusta asti ja sain hänet itse 11 vuotiaana, eli itse olen kohta vasta 18. Olin toivonut omaa koiraa jo vuosia ja niimpä äitini lopulta istutti minut ja puhuimme minulle koiran hommaamisesta, mutta ensin varoitti siitä että kukaan muu ei ole koiran kanssa. Eikä koira ole lelu, joten en voi vain päättää että haluan koiran ja kun huomaan että siitä on liikaa vaivaa, antaa sen vain pois. Mutta minä jo 11 vuotiaana tiesin tämän ja rakastin koiria, ja halusin oman. Niimpä kahdeksan viikoinen Hertta tuli meille lokakuussa. 

Kaikki alkoi jo heti pennusta. Minä huolehdin Hertan kunnialla loppuun asti. Kävin tokossa ja agilityssä, trimmasin Hertan itse, leikkasin kynnet, pesin ja kuivasin, lenkitin sekä ruokin. Kukaan muu ei pistänyt tikkua ristiin Hertan koulutuksessa tai huolehtimisessa. Liekö juuri tämä syy siihen, että Hertta kiintyi minuun niin paljon. 

Hertta seurasi minua pennusta asti joka paikkaan. Ja itse en myöskään koulun lisäksi mennyt usein omaa pihaa pidemmälle, eli otin Hertan melkein joka paikkaan mukaani. Vapaana kulki vieressä lenkeillä ja hihnaa en siis pitänyt usein. Hertan lisäksi meillä oli kaksi muuta koiraa, jotka myös jouduin huolehtimaan sen jälkeen kun äiti sai kaksi muuta lasta. Olin siis noin 14 kun minulla oli 'kolme koiraa', mutta silti Hertta oli tärkeimpänä listallani.

Ensin kaikki tosiaan alkoi vain siitä että Hertta seurasi minua joka paikkaan, koko ajan oli jaloissa ja vinkui kun menin vessan tai suihkuun, minne en luonnollisesti Herttaa mukaan ottanut. Sitten se aikoi murisemaan kaikille koirille, jotka tulivat liian lähelle minua, jopa meidän kahdelle muulle koiralle, jotka olivat olleet meillä jo ennen kuin Hertta tuli meille. Vieraat koirat olivat kuitenkin pahimpia, pari tappeluakin sattunut. Mutta kaikki sisällä, ulkona Hertta leikkii koirien kanssa tutustumisen jälkeen, mutta samat koirat olivat kuin hänen pahimpia vihollisia sisällä, jos liian lähelle minua tulivat.

Yhden kerran menin kaverille viikoksi, minne Hertta tuli mukaan. Siellä huomasin Hertassa yhden piirteen, mikä oli oikeastaan ensimmäinen kerta kun olin oikeasti huolissaan hänen käytöksestään. Eli Hertta nukkuu minun sängyssäni ja jos kaverini tai kaverini äiti heräsi ennen minua, murisi Hertta heille jos liian lähelle minun sänkyäni tuli. Yleensä heräsin murinaan ja kun nousin sängystä Hertta oli taas kaikkien kaveri. Eli uskoakseni Hertta suojeli minua koska ei uskonut että itse pystyisin itseäni suojelemaan koska nukuin. Kaverini kuitenkin oli tottunut koiriin ja tiesi ettei Hertta tee mitään koska kerrankin loppuviikosta ystäväni otti vain Herttaa niskasta kiinni ja heitti pois sängystä. Hertta ei tehnyt mitään, tuijotti vain alta kulmien.

Yleensä en nuku toisten kanssa samassa huoneessa, mutta esim mummolassa on kissa ja toinen koira, jotka ovat jo itseasiassa oppineet, että eivät tule lähelleni kun nukun. Monta tappelua kävi kissan kanssa mutta koira perääntyi vain kun Hertta murisi. 

En ajattele seuraamista ongelmaksi koska minä pidän Hertan seurasta, mutta olen huomannut että Hertta selvästi vahtii minua. Se ei edes nuku tai pidä silmiä kiinni, se vain makaa jalkojeni vieressä ja katsoo ympärilleen, vahtien jokaisen talossa kulkevan liikkeitä. Enkä suoraan sanottuna ole koskaan pystynyt ns. hiipimään pois ilman että Hertta huomaisi ja seuraisi.

Ulkona Hertta myös lenkillä ärisee vastaan tuleville koirille. Ihmisistä se ei niinkään välitä, mutta koirat ovat selvä ongelma. Varsinkin koirat, jotka kiinnittävät huomiota myös Herttaan. Isovillakoira ei todellakaan ole niin vahva että en pystyisi sitä hallitsemaan, mutta huonoa käytöstä ja noloa se on silti. Kuulin myös että äitini kanssa Hertta ei näin tee, eli vain minun kanssani...

En tiedä mitä tekisin, mutta tiedän varmasti, että tämä vain pahenee jos en tee jotain...

Ball freak <3
24.01.2014 12.25
018442796_r
Muurame

Pudota se pois sängystäsi. Ei tuo ole sinun vahtimistasi vaan ikävän hallitseva piirre jossa hertta omii sinua. Älä enää ota sitä sänkyysi, vaan käske se sohvalle tai johonkin omaan petiin. Älä anna sen seurailla sinua ja ole todella ankara siinä, ettei sillä ole lupaa ja oikeutta mihinkään murinoihin. Ei ihmisille, ei vastaantulijoille eikä muillekaan. Sinä olet pomo ja sinun on oikeus ja velvollisuus puolustaa, ei kenenkään muun.

On ihan tyypillistä että ihan pikkulapsina koiran saaneet joutuvat koiransa tallomiksi. Koirasi näkee sinut yhä avuttomana tenavana jota se voi astua varpaille niin halutessaan. Eteenkin villakoiran tyyppinen älykäs ja röyhkeä koira osaa esittää kuuliaista vaikka on todellisuudessa pelkkä röyhkeä vallantavoittelija.

Ota tiukempi linja Herttaan kautta linjan. Estä lenkillä kaikki tuijottelut, jäykistelyt etkä päästä sitä lähellekään rähinää. Voit olla todella jyrkkä ja tiukka otteissasi, sehän ei ole mikään pentu enää. Tee sille selväksi että olet huomannut sen juonet eikä sellainen onnistu enää. Muistat kuitenkin palkita onnistumisista ja tarjota koiralle aina mahdollisuuden tehdä myös oikein.

24.01.2014 21.51
022415937_r
Tuusula

Hertta ei ole 'luvalla' sängyssäni. Lapsenahan minun mielestä oli todella 'hauskaa' että sain nukkua koiran kanssa. Vasta neljä vuotta myöhemmin oikeastaan minulle alkoi vihdoin valjeta se, että koiraahan ei ehkä kannata sänkyyn päästää. Siinä vaiheessa jo aika vaikea kitkeä pois sitä piirrettä. Nyt Hertta on oppinut sen, että en voi käskeä sitä pois jos nukun, joten hän odottaa niin kauan että nukahdan ennen kuin tulee sänkyyni... Sohville meillä koirat ei hypi, eikä Hertta koskaan mene sänkyyn ellen jo siinä ole. Eli en ole koskaan nähnyt Herttaa esim. koulusta tultuani tai huoneeseen mentyäni (tosin seuraa minua aina jos olen kotona, joten ehkä juuri siksi) 'yllätys vieraana' sängyssäni.

Ja Hertta tottelee kyllä käskyjä. Menee pois ja omalle paikalle jos käsken, tulee luokse kun käsken yms. Pidän metsässä vapaana eikä ole mitään ongelmaa.

Enkä oikeastaan kuvailisi koiraani 'röyhkeäksi vallantavoitteliaksi'. Hertta nimittäin ei meidän koirien kesken ole johtaja. Ja Hertta tulee toimeen loistavasti 3 ja 5 vuotiaiden sisarusteni kanssa. He vetävät Herttaa korvista ja hännästä sekä ratsastavat. Hertta on paikallaan niin kauan kuin kestää, mutta lopulta lähtee hiljaa omalle paikalle. Itsekin itseasiassa joskus otan 20 kiloisen koirani syliini ja kannan huvittaakseni pikkusisaruksiani, Hertta vain heiluttaa häntää ja nuolee naamaani.

Kävimme kerran koiran kouluttajallakin ja hän sanoi, että 'Hertta luottaa esim. siihen etten satuta sitä yms. mutta ei siihen että pystyisin huolehtimaan ja suojelemaan itseäni'.

Ball freak <3
25.01.2014 17.49
018442796_r
Muurame

Sinua itseäsi helpottaa kun et ajattele koiraasi pikku kullannuppunasi vaan röyhkeänä vallantavoittelijana, kyynä jota olet elättänyt povellasi. Se auttaa sinua suhtautumaan siihen niinkuin pitää. Eli olemaan tarvittaessa juuri niin jämäkkä kuin se vaatii palautuakseen kivaksi koiraksi. Luottamukselliset välit eivät vaikuta millään tavoin asiaan. Se, että Hertta käyttäytyy kuten käyttäytyy johtuu vain siitä että sinä sallit sen käyttäytyä niin.

25.01.2014 19.25
021808218_r
Kouvola

Vaikuttaa siltä että Hertta näkee olevansa johtaja, sillä jos se ei usko, että pystyt suojelemaan sekä itseäsi että sitä, se ottaa johtajuuden, jotta voi suojella sinua ja tällöin se myös puolustaa sinua omaisuutenaan.

Kannattaa kokeilla, että kun annat sille ruokaa, otatkin kupin hetken päästä pois ja jos se perääntyy ja antaa sinun ottaa sen, johtajuusasiat on kunnossa, mutta veikkaan että tuossa tilanteessa se ei anna sitä suosiolla.

26.01.2014 00.17
022415937_r
Tuusula
Hertta antaa otta ruoan, lelut ja luut pois. Kokeiltu on monta kertaa. Ruoan kanssa usein teen niin että peitän vaikka Hertan silmät kun se syö tai otan hännästä kiinni tai muuten vain 'häiritsen' sen ruokailua. Ruan olen ottan pois monia kertoja koska olen huomannut antaneeni Hertalle vahingossa Iinan ruan. Vaihdan kupit helposti ilman minkään laisia konflikteja. Voin ihan puhtaalla omatunnolla sanoa että Hertta ei ole koskaan murissut, näyttänyt hampaitaan tai purrut minua. Ja tiedän Hertan käytöksen johtuvan minun päätöksistäni ja käyttäytymisestäni. En todellakaan ole eri mieltä. Ainoa asia millä voin puolustaa itseäni on se että minä olin tosiaan vaata kakara kun sain Hertan. Ja juuri minä kakarana olin ainoa joka huolehti Hertasta.
Ball freak <3
26.01.2014 11.29
018442796_r
Muurame

Hertta näkee sinut yhä sinä kakarana. Sehän se on ongelma. Onneksi nyt kun tiedät mistä kenkä puristaa, voit yrittää muuttaa sen ajatusmallia siihen, että olet jo aikuinen ihminen joka ei anna kävellä ylitseen.

Tosi usein tuo ongelma ratkeaa jo sillä että sen tiedostaa. Tuollaiset peruskiltit koirat joilla ei ole oppikirjoissa esitettyjä dominanssiongelmia ovat joskus hankalia tunnistaa. Ne eivät uhmaa vaan yrittävät hienotunteisempaa palatsivallankumousta. Usein omistajat ovat ihan äimistyneitä kun kertoo, mistä koiran käytös sitten johtuukaan.

27.01.2014 13.54
022701036_r

Pakko yhtyä Ekkuun, toi kuulostaa lähinnä johtajuusongelmalta. Koiralla ei pitäis olla oikeutta seurata/vahtia/puolustaa, omistaja on se joka hoitaa ne hommat.
Ite alottaisin ihan puhtaasti siitä, että koira ei muuten seuraa joka paikkaan, vinkukoot vaikka loppuelämänsä oven takana, mut seuraaminen loppuu. Koira eri huoneeseen nukkumaan ynnä muuta.

http://raurx.blogspot.fi
27.01.2014 14.15
022372444_r
Kuopio

Minun mielestä sinä olet johtaja silloin kun Hertta suostuu myös "luopumaan" seurastasi ilman kitinöitä. Komppaan myös Ekkua tässä johtajuusasiassa. Ehkä Hertta tottelee sinua, mutta totteleeko nimenomaan tässä seurasi luopumisessa? Koiran pitää pystyä olemaan toisessa huoneessa, ilman näkökontaktia siten ettei se vingu perässäsi.. Suojelee aivan liikaa ja jos tilanne pahenee niin ei välttämättä kohta päästä edes perhettäsi lähelle :/ Mutta tsemppiä asian ratkaisuun!

http://kissyourdogdaily.blogspot.fi/
28.01.2014 00.23
022415937_r
Tuusula

Oudointahan tässä on myös se, että naapurit sanoo että ei vingu tai hauku tai muuten pidä ääntä kun lähden ulos ilman Herttaa. Niiltä tätä nimittäin kysyttiin. Ja oikeastaan oven toisella puolella vinkuminenkin tapahtuu jos ketään muuta ei ole kotona.

Mutta onko edelleen johtajuus ongelma kun ruan yms. antaa ottaa pois. Ja Hertta kyllä alistuu minulle. Jos 'murisen' ja puhun 'vihaisella' äänellä tarpeeksi kauan, katsoen Herttaa koko ajan silmiin, Hertta menee selälleen ja näyttää mahansa. Jos en ole ihan väärässä, se on alistumisen merkki(?)

Ball freak <3
28.01.2014 01.27
022710084_r
Rovaniemi

Ei tuollaiset kuppijutut sun muut kerro yhtään mistään mitään. Se jos koira ei koe omistajalla olevan tarpeeksi auktoriteettia ei tule välttämättä vahvasti esiin jokaikisellä osa-alueella mitä koiran arkeen kuuluu. :  )

Omallani en tunnistanut ongelmaa auktoriteetin puutteeseen pohjautuvaksi, koska se juurikin ei osoittanut minua kohtaan minkään sorttista suoraa aggressiota. Velmulta sai pennusta asti ronkkia joka sorkan läpi hoitotoimenpiteissä, viedä luut ja lelut suusta ilman että kertaakaan tarvi asiasta keskustella, tunkea vaikka pään ruokakuppiin samalla kun se syö (ei testattu) eikä sitä vaivannut. Yhdessä on aina tykännyt tehdä asioita ja ollut nöyrä, ainoastaan noissa ongelmatilanteissa käskyt menivät kuuroille korville tai tehtiin puolivillaisesti jos vähänkään alkoi tilannetta oleen käsillä. No, sopivan häiriötreenin puutteen piikkiin laitoin, joka tuutistahan toitotettiin kuorossa että pikku askelin edetä ja ei se edistys nopeasti ikinä tapahdu, tsemppiä tsemppiä.

Aggressiivinen siis vieraille koirille ja ihmisille. Erityisesti miehille. Hönön iloisesta lussunmussusta kuola roiskuen kahdella jalalla karjuva hässäkkä jos 50 m etäisyydelle yksikään elämänmuoto julkesi tulla. Täysiä yritti kiskoa puremaan ja ne hampaat oli turhautumisesta äkkiä omassa hihassa tai lahkeessa kiinni jos muuta yritti tehdä kuin pidellä vaan hihnasta. Joskus tuli tikkausta siltikin. Nakkia ja lelua sai kaataa päälle vaikka kassillisen ilman reaktiota. Siedätystä siedätyksen perään monta kuukautta ilman merkittävää etenemistä.

Muutaman sattuman kautta sain onneksi kuulla asiantuntevan kouluttajan mielipiteen asiaan ja viikossa ohitukset lähti huomattavasti parempaan kuntoon sitten kun sain itselleni järkeiltyä miten lähden toimimaan. Kerrottiin, ja mikä tärkeintä: näytettiin, omien silmieni edessä, että koira kusettaa 6-0. Että voi se kyllä osaa - se ei vaan halua. Ei ollut millekään supernameille ja tipuaskel-häiriötreeneille tarvetta vaan koira valitsi tottelun sijaan lauman puolustamisen koska katsoi että eihän hemmetti tuosta emännästä siihen ole. Samaten omi minua muilta, tutuilta koirilta ilman että kävi päälle sekä kyräili vain huvikseen mihin tajusin myöskin puuttua sitten kun käytöksen tajusin.

Tuohon seurailuun lähtisin puuttumaan kyllä kuten muut neuvoneetkin, älä anna luuhata jaloissa/kyttäämässä koko aikaa, ja käske pois jos yrittää toisia koiria hiljaisestikin painostaa tai töniä luotasi, kauemmas karkotus aina jos alkaa sinua omimaan. Hihnassa palaute jos ei annettua käskyä jonka varmasti osaa kuuntele (esim. katsekontaktin vaatiminen) jo ennen kuin rähinä alkaa, se haaste onkin sitten sopivan vahvuisen ja oikein ajoitetun palautteen löytäminen kun kaikki ei käy kaikille että vaatii koiranlukutaitoa.

http://hambeastounlimited.tumblr.com taideblöärgh.
28.01.2014 11.08
022701036_r

Koira voi "alistua" tai alistua. 95% koirista osaa näyttää nöyrältä kun omistaja on "vihainen", vaikkei oikeasta alistumisesta ole tietoakaan. Tottakai, kun se on oppinut, että kun heittää selälleen niin painostus loppuu. Ei siinä ole välttämättä alistumisesta kyse.

Ja pakko sanoa, että johtajuutta ei oteta alistamalla koiraa selälleen.

28.01.2014 11.55
021346471_r
Espoo

Samaan aiheeseen liittyen mulla kysymys.

Naomi on todella mustasukkainen koira. Tottelee minua hyvin, on oikeastaan hyvin nöyrä ja antaa minun tehdä itselleen mitä vain, ei räyhää hihnassa, uskaltaa pitää irti vaikka missä, mutta kun silittelen vieraita koiria se tulee aina väliin kyttäämään. Naomi saattaa näytellä hampaitaan ja jopa hyökkäillä kohti.

Esimerkiksi kun pyydän Hertan luokse ja silittelen sitä Naomi juoksee paikalle ja tunkeutuu väliin. Mikäli se ei saa haluamaansa huomiota se näyttelee hampaitaan ja näykkäisee Herttaa, niin että tämä lähtee karkuun. Toiminta vaikuttaa enemmänkin pelottelulta, enkä oikein usko, että mitään oikeaa vaaraa on. Naomi on hyvin dominoiva ja Hertta puolestaan vaikuttaa pehmeältä, joten tuskin vanhempanakaan niille mitään tappeluita tulee. Kuitenkin Hertan kannalta todella ikävää jos Naomista tulee sille hirveä päällepäsmäri, joka ei salli sille edes silityksiä.Yleensä ennen kun Naomi tekee mitään se tuijottelee Herttaa pitkään silloin yleensä puhun Naomille varoittavalla äänellä ja se luopuu  aikeistaan. Kuitenkaan en voi olla kokoajan paikalla vahtimassa, ettei tuota Naomin kiusaamista tapahdu.

Johtuuko tämä siitä, etten ole heti puuttunut Naomin omistavaan käytökseen ja se on saanut jatkaa sitä? Pitäisikö minun tästä eteenpäin häätää Naomi pois kun se alkaa käyttäytyä omistavasti?

Muokattu viimeksi: 28.01.14 11.58
tazzu.fi ---- puudelit.blogspot.com
28.01.2014 11.58
022701036_r

^ oletko sä laumanjohtaja, jos joku muu päättää ketä sä saat rapsutella ja millon?

Aja pois vaan, ei se koira sua omista.

28.01.2014 12.01
021346471_r
Espoo

^No ainakin olen kuvitellut olevani, kun en ole asiaa hirveästi ajatellut kun se ei ole aikasemmin tuottanut mitään ongelmia. :D Onneksi Naomi uskoo aika helposti asioita, niin eiköhän se tuolla saada loppumaan. Kiitos vastauksesta. 

Muokattu viimeksi: 28.01.14 12.07
tazzu.fi ---- puudelit.blogspot.com
28.01.2014 12.05
022701036_r

^ ja vaikka kyse ei oliskaan johtajuudesta, ni en mä antais koiran päättää hellyydenosoituksista.

28.01.2014 12.55
022415937_r
Tuusula

Eli hoituuko nämä ongelmat yleensä vain sillä, että 'erotan' itseni Hertasta? Eli en ota huoneeseen nukkumaan ja käsken pois kun rupeaa omimaan. Vai tarvitaanko yleensä jotain muuta?

Ball freak <3
28.01.2014 14.04
022701036_r

Sitä on koiraa tuntematta paha sanoa.

28.01.2014 14.06
022415937_r
Tuusula

Kiitos avusta :)

Ball freak <3
28.01.2014 21.35
022372444_r
Kuopio

Sinun ainakin kannattaa yrittää "pois häätämistä" :) Hankala sanoa koiraa tuntematta, mutta sen perusteella mitä olet kertonut. Kerro sitten onko tämä tehonnut ! =)

http://kissyourdogdaily.blogspot.fi/

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti